Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject:06-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
John, goede moed, morgen gaan we juichen O:-D
Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject:06-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:06-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John,

Ik vind het maar knap hoor hoe je dat doet.
Je rails gewoon maken mbv mallen.
Dat noem ik pas creatief!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject:06-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:06-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John,


Ik denk dat je aan de binnenzijde meer zaagsnedes moet maken of bredere zaagsnedes.

Als je gaat buigen dan moet de binnenkant nl krimpen en de buitenkant uitzetten. Doordat jouw binnenkant te weinig zaagsnedes bevat kan het niet verder krimpen en dus niet ver genoeg buigen.

Dat is wat ik denk.

Succes,

Paul


Re:Tilly?s modelbaanproject:06-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:06-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,

De mal wordt steeds proffesioneler, ik denk dat ze bij Marklin jou goed in de gaten houden  :).

Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt, na al die inspanningen wordt het tijd voor de beloning.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo allemaal,

helaas is ook deze test op een teleurstelling uitgelopen :( Ondanks het opdikken van de epoxyhars met katoenpoeder is er toch nog hars door de gaatjes de mal ingelopen. Gevolg: de rails zat vastgeplakt in de mal. Hier het resultaat:



De rails heb ik er met geweld uit moeten halen en de spoorstaven bleven plakken in de mal. Gelukkig heb ik de mal wel nog kunnen reinigen en zit er inmiddels een volgende rails in om te drogen. De mal is nu eerst ingespoten met silicone en de hars is nu nog iets meer opgedikt in de hoop dat deze er nu niet meer "doorloopt". Mocht dit niet lukken dat zullen we de gaatjes eerst dicht moeten maken.
Wat ook opviel was dat de hars nog niet volledig uitgehard was, een droogtijd van één dag is dus hoogstwaarschijnlijk te
kort.

Paul,

er zijn aan beide zijden van de bedding 9 zaagsnedes gemaakt en die van de binnenboog zijn nog eens opgezaagd met een normale ijzerzaag. Volgens mij is dit toch echt voldoende. Met de hand is dit railstuk in een veel scherpere boog te buigen dan die van de mal.

Jake, Falco, Peter,

de beloning laat dus nog even op zich wachten :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
John  :thumbup:
Alvast proficiat je bent er bijna, maar zoals wijzelf ook al eens moeten ervaren hebben is alles nog niet 100% klaar zelfs al zijn we er van overtuigd  :warning: :?! Kun je je rails niet weer in uw bedding verwerken ?
Je ziet als je wilt dat je er komt zelfs al struikel je al eens of maak je een onverwachte uitschuiver !
Groeten Peter ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Beste John,

Ik heb nu (na drie dagen) je hele topic gelezen en wil allereerst zeggen; wat een geweldige prestatie heb je neer gezet! Ik zou bijna vragen wanneer ga je entree heffen? Dan ben ik de eerste!
;)

Als ik ook zie hoe je de uitdagingen met  beide handen aanpakt! In 1 woord Ge-wel-dig!

Ik zit alleen al even te piekeren over de slanke boogstraal. 
Ik snap het helemaal, de betrouwbaarheid van C-rail.

Het grote probleem is dat de bedding terug veert. Kan je niet het beste van beide combineren? De flexibiliteit van K-rail en de betrouwbaarbeid van C-rail?

Groeten Wim
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi Peter,

en zo is het, het zal (ooit) een keer lukken :)

Wim,

bedankt voor je hartelijke reactie :thumbup:

Het is niet alleen de betrouwbaarheid van C-rails maar ik heb hier nl nog de nodige railzen liggen. Daarnaast is er het voordeel dat als je dit kunt reproduceren je straks allemaal railzen hebt met eenzelfde grote boogstraal die iedere keer weer opnieuw gebruikt kunnen worden. Onherroepelijk zal in de toekomst het zichtbare gedeelte wel weer eens veranderd gaan worden en dan uit zich nogmaals dit voordeel ;)

Nog een vraagje aan de gebruikers/bezitters van Pattex Stabilit: kan iemand eens voor mij proberen of dit spul door de gaatjes van de bedding en de railstaaf kruipt?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,

Jammer dat het niet gelukt is  8o

Succes met de volgende.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
John,

Het zal er moeilijker doorgaan.Ik zou eerst de bedding van de rails aan de buitenkant afplakken met tape.Dan kan er daar al niets meer doorlopen.Misschien ook eerst op de railbevestiging een streepje siliconen zetten en laten drogen.Dan heb je geen gaatjes meer naar de railbevestiging toe en kan er daar niets meer doorlopen., Stabilit is ook dikker van struktuur.Je kan desnoods ff wachten om het er op te smeren.Ook misschien eens proberen met Zap.Dat is ook zo iets als stabilit express.Heb ik allemaal al gebruikt toen ik telegeleide modelbouw deed.
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,

Ik heb eens zitten denken aan je eerdere proeven.
Er was volgens mij een proef die was gelukt, maar de rails veerde terug.
Kan je dit niet berekenen en er dan rekening mee houden, dus iets door buigen en dat hij na een goede droog tijd iets terug buigt maar dan wel in de goede straal.
Heb er geen verstand van maar je kan dat terug buigen ook in je voordeel laten werken :thumbup:

vr.gr. Günther, was maar en hersenspinsel?
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Dag John.

Wat een trieste aanblik, die gesloopte rail . . .  :(
Terwijl ik juist begon te denken dat je er was!
Heb je al eens overwogen om de zaagsnedes
aan de buitenzijde te voorzien van (soort van)
kegjes om terugveren tegen te gaan?

Groeten en succes  :thumbup:

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Goedemiddag allemaal,

Citaat van: bellejt op zaterdag 07 mei 2011, 14:04:14

Het zal er moeilijker doorgaan.Ik zou eerst de bedding van de rails aan de buitenkant afplakken met tape.Dan kan er daar al niets meer doorlopen.Misschien ook eerst op de railbevestiging een streepje siliconen zetten en laten drogen.Dan heb je geen gaatjes meer naar de railbevestiging toe en kan er daar niets meer doorlopen., Stabilit is ook dikker van struktuur.Je kan desnoods ff wachten om het er op te smeren.Ook misschien eens proberen met Zap.Dat is ook zo iets als stabilit express.Heb ik allemaal al gebruikt toen ik telegeleide modelbouw deed.


Johnny,

het grootste probleem zijn de gaatjes tussen de bedding en de railstaven, goed te zien vanaf de onderkant. Afplakken is hier niet mogelijk maar eerst dichtkitten zou wel een goede optie zijn maar dit is wel weer een extra handeling. Net zoals je schrijft is het denk ik een kwestie van mengen en dan wachten tot de lijm of hars de juiste viscositeit heeft.

Citaat van: Günther op zaterdag 07 mei 2011, 14:32:51

Ik heb eens zitten denken aan je eerdere proeven.
Er was volgens mij een proef die was gelukt, maar de rails veerde terug.
Kan je dit niet berekenen en er dan rekening mee houden, dus iets door buigen en dat hij na een goede droog tijd iets terug buigt maar dan wel in de goede straal.
Heb er geen verstand van maar je kan dat terug buigen ook in je voordeel laten werken :thumbup:


Hoi Günther,

je zou dan de mal moeten frezen als een soort van parabool waarin je het terugveren in de berekening meeneemt. Dit lijkt mij echter zo goed als onmogelijk. Iedere rails is weer net iets anders gezaagd en dan dan op een andere manier gaan veren.

Nee, ik denk dat we met deze mal op de goede weg zitten. Het is nu een kwestie van het juiste materiaal vinden met de juiste viscositeit die de bedding na uitharing precies in z'n vorm houdt.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 07 mei 2011, 17:29:44

Wat een trieste aanblik, die gesloopte rail . . .  :(
Terwijl ik juist begon te denken dat je er was!
Heb je al eens overwogen om de zaagsnedes
aan de buitenzijde te voorzien van (soort van)
kegjes om terugveren tegen te gaan?


Erik,

dit heb ik inderdaad al eens eerder geprobeerd maar de bedding vervormd dan. Zoals ik hierboven al schreef is het gewoon een kwestie van het juiste vulmiddel. We komen er wel en we hoeven ons niet te haasten. De zomerperiode staat voor dit soort testen gereserveerd ;)

Groetjes en allemaal een fijn weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,
inderdaad, een trieste aanblik, maar blijf het positief zien. maak van de nood een deugd: de foto's brengen mij op een idee:

neem die bedding waar je de rails vanaf hebt gesloopt. de bedding heeft nu de goede straal als ik het goed heb begrepen. lijm met secondenlijm de rails er weer op! misschien is dit wel de juiste aanpak.

ik kan twee redenen bedenken waarom het buigen zo zwaar gaat.
1) je moet de insnijding maken tot aan de middenrail, anders kan de bedding niet buigen.
2) de rails moeten kunnen schuiven in de railschoenen, anders kan de hele rail met bedding ook niet buigen. wil dit niet, dan rails losdremelen en later weer oplijmen.

als je dit voor elkaar hebt, moet het voldoende zijn om de binnenbocht van de bedding vast te lijmen. het vullen met hars zou je beter voorkomen. de gleuven die in de buitenbocht ontstaan opvullen met dasklei o.i.d.

succes, ik hoop dat je hier iets mee kan,
Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
hi,

1) volstorten met epoxy (of polyester maardat stinkt) plamuuer.... dus hars met glasvezel filler

OF

2) je rail in de mal klemmen en er een afdek plaat op lijmen...die is dus in dezelfde boogstraal gezaagd .. wellicht hoef je niet de hele lengte te nemen ...  de rails is wat lager dan de mal diepte dus je kan een plaatje van 0.5 - 1 mm kwijt

de truc wordt dan om zo simpel en goedkoop mogelijk die afdek platejes te maken

gr koen

Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Zat nog ff over optie 2 te denken :

Je moet de mal gebruiken om de rail in de juiste vorm te buigen en vervolgens lijm je op de onderkant een plaatje hout/kunsstof  ofzo van paar mm dik . Je moet er voor zorgen dat de rail bedding exact gelijk komt met de mal bovenkant (nu ligt ie iets dieper)

Dan zal de rail absoluut niet meer vervormen. 

Van te voren soldeer je draden vast.

Eerst dacht ik dat het plaatje dat eronderkomt dezelfde vorm als de rail moet hebben  (dus rond en ca 4 cm breed en lastig  te maken in massa productie) maar het kan gewoon rechthoekig zijn (en dus makkelijk te maken) en wat breder dan de rails (b.v 34*6 cm ofzo) zodat het uitsteekt aan de zijkanten en net iets korter dan de rails maar zo lang mogelijk

Elke rail komt dus gewoon vastgelijmd op eigen plaatje hout te liggen. De open stukken tussen de rails/plaatjes vul je later op en de wissels breng je ook op hoogte.

Bijgaand een voorbeeld... bel me maar ff als ik niet duidelijk ben

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Er valt me nog iets in. Je bent nu relatief dure 24236 aan het gebruiken als testmateriaal. Als je een 24188 of 24172 gebruikt om te testen vernietig je net wat minder kapitaal totdat je het beoogde en hopelijk snel behaalde resultaat bereikt. Dat deze rails dan niet de lengte hebben die je wil is dan even bijzaak. Ander voordeel is dat je per rail minder zaagsnedes hoeft te maken. :)

Verder viel me in dat je als vulmiddel voor de zaagsnedes buitenboog misschien MDF of houtvuller kunt gebruiken. Dit hard goed uit en maakt de rails dicht zodat andere vloeibare lijmsoorten niet zo snel doorlopen.

Hopelijk word je volhardendheid snel beloond. Dat heb je verdiend. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hessel,

de railstaaf er opnieuw inlijmen zal moeilijk worden:



:D :D :D

Citaat van: 3railkoen op zaterdag 07 mei 2011, 18:54:05

2) je rail in de mal klemmen en er een afdek plaat op lijmen...die is dus in dezelfde boogstraal gezaagd .. wellicht hoef je niet de hele lengte te nemen ...  de rails is wat lager dan de mal diepte dus je kan een plaatje van 0.5 - 1 mm kwijt

de truc wordt dan om zo simpel en goedkoop mogelijk die afdek platejes te maken


Koen,

op zich is dit een goede optie maar dan moet je wel aan goedkoop (inlijm) materiaal kunnen komen en iemand moet je deze plaatjes goedkoop kunnen frezen. Met de hand zagen of frezen is onbegonnen werk.

Dat met die plaatjes onder de rails is ook niet verkeerd maar hoe krijg je dit verlijmt? De rails moet nl in de mal zitten :?

Roger,

de 24236 is normaal gezien iets duurder maar deze wordt momenteel aangeboden uit beginsets. Laatst zag ik op Ebay een prijs van ?2.49 per stuk :) Het valt dus wel mee.

Als vulmiddel is een houtvuller of misschien wel een stopverf ook een optie maar ik wil toch eerst nog met epoxyhars testen, dit heb ik nl nog in huis.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
john, de rail zit  in de mal om de vorm aan te nemen. je moet de onderkant bedding op zelfde hoogte brengen als bovenkant mal..het rechthoekige plaatje kan wellicht op een paar punten  met seconden lijm vastgemaakt worden (afh van materiaal - moet dus niet te poreus zijn) .. als je dit voor elkaar krijgt kan je toch gewoon stapel plaatjes zagen (gewoon rechthoekig) - dus simpele massa productie

Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Valt me nog iets in. Als je de rails/ mal inolied zal de lijm of hars er ook minder snel aan hechten als deze doorloopt.

Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John,

Op een gegeven moment kwam ik hier glasvezel tegen. Vanuit mijn werkervaring weet ik dat het gebruik van vezels een epoxy wel degelijk nog een stuk harder kan maken dan hij van zichzelf al is. Daarnaast heeft dit als bijkomend voordeel dat de viscositeit van de hars (de vloeibaarheid so to say) omhoog gaat waardoor deze beter blijft "staan" en minder vloeit.

Van mijn kant uit kan ik je het volgende bieden:

- Ik kan je een monster geven van onze minerale vezels, welke je in de hars kunt mengen om 'm zo harder/ sterker/ minder flexibel te maken en een hogere viscositeit te geven;
- Ik kan deze ook voor je inmengen: op het lab heb ik daar de apparatuur voor om dit goed te doen;
- Ik zou eens bij een grondstofleverancier kunnen vragen wat de hardste, minst flexibele binder is die ze hebben en daar een monster van aanvragen. Kunnen we even vooruit ;-).

Een andere optie om het vloeien te voorkomen is iets langer wachten met de hars in de rail te gieten. Deze reageert dan al, waardoor de viscositeit toeneemt. Niet te lang wachten, want dan staat 'ie stijf in de pot, maar geef 'm iets meer tijd. Door de hogere viscositeit voorkom je dat de hars door de kieren dringt.

Met de vezels krijg je ook zo iets, maar dan komt het niet zo nauw :-).

Laat maar weten als ik je ergens mee kan helpen.

Met vriendelijke groet,
William
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Citaat van: Tilly op zaterdag 07 mei 2011, 23:21:54
op zich is dit een goede optie maar dan moet je wel aan goedkoop (inlijm) materiaal kunnen komen en iemand moet je deze plaatjes goedkoop kunnen frezen. Met de hand zagen of frezen is onbegonnen werk.

Hallo John,

3railkoen was me eigenlijk net voor met die plaat aan de onderkant lijmen. Ik denk nl. dat de piste van vullen met enig min of meer vloeibare hars o.i.d. niets gaat brengen dan de ellende die je laatste resultaat aangeeft. Er zitten te veel gaatjes in waar het doorloopt. Het moet er ook nog een beetje uitzien aan de bovenkant lijkt mij.  B)
Ik zou dan wel uitgaan van een precies passende onderplaat van bv. styreen 0.5 mm. Hoeft niet dikker denk ik (maar dat zal een test bevestigen of ontkrachten  >:-D) Degene die deze perfecte mal voor je gefreesd heeft zou misschien ook een mal uit trespa kunnen frezen voor deze plaat. Met een stukje dubbelzijdig tape op een plaat styreen plakken en je snijdt simpel en eenvoudig precies passende plaatjes.

Misschien eens een test waard ?

Groet,

Jakop
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,

Misschien is het idee al eens geopperd, maar jou draadje lezende schoot mij het volgende binnen. Heb je er wel eens aan gedacht om in plaats van al die harsen en kitten gewoon DAS klei te proberen? Dat spul wordt keihard en trekt waarschijnlijk niet in de kieren. Doet het dat toch dan is wel te verwijderen. Het kost in verhouding ook nog niet eens zoveel vermoed ik.

Groet,
André
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Citaat van: 3railkoen op zaterdag 07 mei 2011, 22:21:17
Je moet er voor zorgen dat de rail bedding exact gelijk komt met de mal bovenkant (nu ligt ie iets dieper)

Dan zal de rail absoluut niet meer vervormen. 

[/quote
Dat is precies wat ik eerder ook zei, ik zou het ook zo doen, zodat de rails gefixeerd in het hout zit en nergens meer naartoe kan. Omdat je sneden in de bedding hebt gezaagd moet je de rails erna toch gaan ballasten, dus in het hout laten zinken is geen slecht idee.
Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
hee john, kan je die rails eigenlijk buigen zonder zaagsnedes te maken ? Dus wel de railstaven losmaken en dan in je mal stoppen. In combinatie met fixeren op een onderplaatje die je er onder lijmt (passend binnen de rail contouren of gewoon rechthoekig helemaaleronder) krijg je dan wellicht ook het effect en blijft de bedding nog heel ook .. hoef je alleen maar een railstaaf ietwat in  te korten). En bovendien heeft de rails dan ook nog eens een vloeiende lijn.
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo Koen en John,

Wat jij zegt Koen is namelijk John's probleem.
De bogen van Märklin zijn voor gebogen, de rails die John gebruikt zijn recht, daar zit namelijk het probleem.
John wil net als bij de spoorwegen van een rechte rails een gebogen rails maken.
Alleen de manier hoe hij dit doet duigt niet, alle respect voor je pogingen maar die is en blijft gedoemd tot mislukking.
Jij wil eigenlijk een rechte rails, in een boog dwingen, nou dan kan mijn inziens alleen maar met een flexrails, maak niet uit welk merk.
Bij de spoorwegen leggen ze b.v. drie lengtes neer en schiften hem dan in een boog.
Hoe weet ik dit, nou omdat ik zelf kilometers spoor heb aan gelegd bij de RTM op de Brouwersdam.
Of het nu M-rails is, K-rails is of C-rails is het gaat niet met een rechte rails want ze zijn er niet op gemaakt.
Jij krijgt dit alleen maar voor elkaar als je ook een boog in de rails kan leggen.

Als je mijn niet geloofd, volgens mij zijn er mensen op dit vorm die of bij Prorail werken of bij een museum werken.
Ik weet dat Prorail alles machinaal doet maar toch niet alles.
Dus het wil niet zeggen dat het je niet gaat lukken, hoop het voor je, maar niet op deze manier.

succes met je verdere pogingen
vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John, zou het niet een optie zijn om van trespa een vulling te maken met de boog straal zoals je hem wilt hebben en dan de rails er op vast te schroeven op diversen plaatsen. Mij lijkt het dan dat de rails gewoon in model blijft zoals je hem wilt hebben. Je zou dan de trespa overlappend kunnen maken over diversen boucht stukken. Om Klank kast effect te minderen zou je tussen de rail en de trespa en trespa en de ondergrond insolatie kunnen aanbrengen. De zaagsneden in de rails kun je dan opvullen met één of andere model putty denk bijvoorbeeld aan die van Revell of iets dergelijks kunnen opvullen en dezelfde kleur te geven als het grijs van de rails.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
En ik gok dat je trespa goed kunt waterstraalsnijden. En dan kun je er zo een hele stapel laten snijden. (weet nog wel een adresje bij jou in de buurt)

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
In Waalre???
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:07-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Nee, born
Re:Tilly?s modelbaanproject: 09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo allemaal,

zojuist de rails uit de mal gehaald en opnieuw hetzelfde probleem, door de gaatjes is epoxyhars gelopen waardoor de railzen vastgeplakt zaten in de mal :(

Citaat van: Chimeara op zondag 08 mei 2011, 08:51:40

Valt me nog iets in. Als je de rails/ mal inolied zal de lijm of hars er ook minder snel aan hechten als deze doorloopt.


Roger,

de mal had ik nu ingespoten met een silicone smeermiddel waardoor deze wel goed te reinigen is :) Dit moet echter niet meer voorkomen want dit komt de kwaliteit van de mal niet ten goede.

Günther,

misschien heb je wel gelijk maar ik ben nog niet overtuigd :D

Ik wil er dus eerst zeker van zijn dat de huidige methode, rails opspannen in mal en vullen met een vulmiddel, niet werkt alvorens verder te gaan met een andere.

Wat opvalt is dat de epoxyhars na 2 dagen nog steeds niet goed uitgehard is. De opgevulde bedding was nog steeds naar alle kanten buigbaar. Is dit normaal?

Verder blijkt dus dat een verdikkingsmiddel in combinatie met een epoxyhars niet werkt. Er blijft nl hars "doorlopen". Bij Polyester was dit trouwens ook het geval maar dan in mindere mate. Door sommige van jullie is al aangegeven dat het misschien beter is om het mengsel eerst gedeeltelijk te laten uitharden en dan pas aan te brengen. Gezien mijn ervaringen valt epoxyhars nu af.

Citaat van: F.P.Vonk op maandag 09 mei 2011, 11:28:52

Hoi John, zou het niet een optie zijn om van trespa een vulling te maken met de boog straal zoals je hem wilt hebben en dan de rails er op vast te schroeven op diversen plaatsen. Mij lijkt het dan dat de rails gewoon in model blijft zoals je hem wilt hebben. Je zou dan de trespa overlappend kunnen maken over diversen boucht stukken. Om Klank kast effect te minderen zou je tussen de rail en de trespa en trespa en de ondergrond insolatie kunnen aanbrengen. De zaagsneden in de rails kun je dan opvullen met één of andere model putty denk bijvoorbeeld aan die van Revell of iets dergelijks kunnen opvullen en dezelfde kleur te geven als het grijs van de rails.


Hoi Fred,

dit lijk mij veels te arbeidsintensief, het moet makkelijker kunnen....
Citaat van: Cyberdre op zondag 08 mei 2011, 23:32:58

Misschien is het idee al eens geopperd, maar jou draadje lezende schoot mij het volgende binnen. Heb je er wel eens aan gedacht om in plaats van al die harsen en kitten gewoon DAS klei te proberen? Dat spul wordt keihard en trekt waarschijnlijk niet in de kieren. Doet het dat toch dan is wel te verwijderen. Het kost in verhouding ook nog niet eens zoveel vermoed ik.


André,

zoiets zou ook moeten kunnen. Weet je wat de uithardingstijd is van klei?

William,

bedankt voor het aanbod, ik stuur je een PB.

Groetjes en allemaal weer bedankt, John




Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
john, als je goed advies wil hebben mbt verwerking epoxy cq polyerster moet je polyservice eens bellen

http://www.polyservice.nl/

en .. een rechthoekig langwerpig plaatje lijmen onder een voorgespannen rail is m.i. een zeer simpele en in massa productie te vervaardigen en goedkope en schone oplossing

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hey John,  :idea:

Als je nou eerst een glasvezelmatje erin legt en vervlogens deze niet te dik insmeren met polyesterhars. Deze eerste laag iets laten drogen (uitharden) en vervolgens de rest volstorten met polyesterhars? Zo voorkom je dat de hars door de gaatjes gaat lopen. Is wel iets bewerkelijker maar ja hobby en uitdaging  :).

Gaatjes eerst allemaal dicht kitten lijkt me niet te doen..

Neem dan wel van die dikkere matten niet die dunne van de gamma.. Bertje  ;) heeft die dikke  :).

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
is het een optie om bij gebruik van polyester de rails dicht te smeren met paraffine, dit zou je later in een warm water bad er weer af kunnen halen. en de zaagsneden de buitenbocht met een dunner zaagje b.v. een figuurzaag, waardoor er minder grote openingen ontstaan?
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
John,

Alhoewel ik al jaren een plak DAS klei in de la heb liggen, heb ik het nog nooit gebruikt. De droogtijd staat niet op de verpakking vermeld maar is afhankelijk de toegepaste dikte. Je zult het dus proefondervindelijk moeten vaststellen. Ik verwacht dat het ruim binnen de 24 uur zal zijn. Het schijnt ook niet te krimpen. Het proberen waard zou ik zo zeggen.

Groet,
André
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John,

Je maakt nu gebruik van een recht stuk om deze te buigen in de voor jou juiste straal.
Zoals al eerder is aangegeven, door andere, komt er zo erg veel spanning op de rails te staan.
Waarom probeer je het niet met een stuk waar al een bocht in zit  :idea:
Ik bedoel dus een stuk 24530 of 24912.
Deze zijn al gebogen en hoeven dus maar een klein beetje verandert te worden ten opzichte van een recht stuk rails.
Succes met het proberen verder is een leuk project.

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo Niels,

Nou dat zou wel eens een groot drama te kunnen worden.
Want je moet dan tegendruk gaan geven, nou weet niet of dat dat verstandig is.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi Gunther,

Druk moet je nu ook geven. En meer als met een gebogen rails, deze is namelijk al voor een deel gevormd.
Je hoeft deze dus minder ver te buigen.
Maar goed ik denk dat John nog wel even bezig is met proberen.
Succes John en ik ben zeer benieuwd naar de resultaten.

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
heb je er al eens aan gedacht om de openingen te vullen met bedding materiaal, van bijvoorbeeld een mislukt stuk op te vijlen en op te lossen in aceton tot er een dikke brij ontstaat deze is zeer goed aan te brengen.
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Citaat van: Tilly op maandag 09 mei 2011, 18:24:21
Hallo allemaal,

Citaat van: Chimeara op zondag 08 mei 2011, 08:51:40

Valt me nog iets in. Als je de rails/ mal inolied zal de lijm of hars er ook minder snel aan hechten als deze doorloopt.


Roger,

de mal had ik nu ingespoten met een silicone smeermiddel waardoor deze wel goed te reinigen is :) Dit moet echter niet meer voorkomen want dit komt de kwaliteit van de mal niet ten goede.


OW, hopelijk komt dat niet door mijn tip van het gebruiken van olie. Ik had het idee uit de bouw waar ze de betonbekisting ook inolien om deze te kunnen hergebruiken.

Overigens denk ik dat het aanpassen van een 24912 nog meer voeten in aarde zal hebben dan de aanpassing van een recht railstuk. Het verschil in hoek tussen recht en de beoogde boogstraal is kleiner dan het verschil in hoek tussen 24912 en de beoogde boogstraal. (hopelijk is dit een beetje begrijpelijk) Hierdoor zal er nog meer spanning ontstaan.
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Kon je ook maar een mal maken om de gehele C-rail na te maken in de juiste boogstraal.. Ik blijf erg benieuwd naar het eindresultaat, maar ik zou nu zelf al afgehaakt zijn, in de tunnel een overgangsrails naar K-rail hebben gemaakt, m'n flauwe bogen mooi op maat van flexrail hebben gelegd met eigen bedding. Dan kan je weer naar de volgende fase van de bouw. Ik ben in sommige dingen wel een perfectionist, maar zou op een gegeven moment wel verder met de baan willen. Ik heb wel respect voor je John, dat je zo volhoud. Ik blijf het volgen en wederom succes!

Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Kan je misschien niet eens kijken naar Fleischmann H0 Profi-Rails Flexrails, die zijn belastbed... Als je dan K-rail flex neemt en het materiaal van het belastbed van Fleischmann eronder plaatst met des noods een verhoging om de hoogt van C-rails te bereiken.

Het is maar een idee...



groeten Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Goedeavond,

er wordt weer volop meegedacht zie ik, super :thumbup:

Om op enkele zaken even te reageren:

Citaat van: Cyberdre op dinsdag 10 mei 2011, 00:33:35

Alhoewel ik al jaren een plak DAS klei in de la heb liggen, heb ik het nog nooit gebruikt. De droogtijd staat niet op de verpakking vermeld maar is afhankelijk de toegepaste dikte. Je zult het dus proefondervindelijk moeten vaststellen. Ik verwacht dat het ruim binnen de 24 uur zal zijn. Het schijnt ook niet te krimpen. Het proberen waard zou ik zo zeggen.


André,

zou je dit eens voor mij kunnen proberen?

Citaat van: neesse op dinsdag 10 mei 2011, 07:03:42

Je maakt nu gebruik van een recht stuk om deze te buigen in de voor jou juiste straal.
Zoals al eerder is aangegeven, door andere, komt er zo erg veel spanning op de rails te staan.
Waarom probeer je het niet met een stuk waar al een bocht in zit  :idea:
Ik bedoel dus een stuk 24530 of 24912.
Deze zijn al gebogen en hoeven dus maar een klein beetje verandert te worden ten opzichte van een recht stuk rails.


Niels,

dit heb ik al eens geprobeerd(ergens hier te lezen :?). Bij zo'n grote straal(223cm) is een rechte rails meer geschikt, bij een kleinere(bv 160cm) is railstuk 24912 weer beter.

Citaat van: minitreintje op woensdag 11 mei 2011, 17:08:54

Kan je misschien niet eens kijken naar Fleischmann H0 Profi-Rails Flexrails, die zijn belastbed... Als je dan K-rail flex neemt en het materiaal van het belastbed van Fleischmann eronder plaatst met des noods een verhoging om de hoogt van C-rails te bereiken.

Het is maar een idee...


Dylan: het blijft C-rails :D

Morgenavond heb ik weer afgesproken met Bert en ga ik eerst nog eens iets met polyester proberen. Tot nu toe heeft dit het beste resultaat gegeven alleen had ik toen niet de juiste mal. Zodra er iets bekend is laat ik jullie iets weten.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,

Ik waardeer je doorzettings vermogen en lees altijd je bevindingen.

Ook ik blijf bij C-rails  >:-D >:-D

Succes met de test.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Citaat van: Tilly op woensdag 11 mei 2011, 18:36:40
Goedeavond,

er wordt weer volop meegedacht zie ik, super :thumbup:

Om op enkele zaken even te reageren:

Citaat van: Cyberdre op dinsdag 10 mei 2011, 00:33:35

Alhoewel ik al jaren een plak DAS klei in de la heb liggen, heb ik het nog nooit gebruikt. De droogtijd staat niet op de verpakking vermeld maar is afhankelijk de toegepaste dikte. Je zult het dus proefondervindelijk moeten vaststellen. Ik verwacht dat het ruim binnen de 24 uur zal zijn. Het schijnt ook niet te krimpen. Het proberen waard zou ik zo zeggen.


André,

zou je dit eens voor mij kunnen proberen?

Citaat van: neesse op dinsdag 10 mei 2011, 07:03:42

Je maakt nu gebruik van een recht stuk om deze te buigen in de voor jou juiste straal.
Zoals al eerder is aangegeven, door andere, komt er zo erg veel spanning op de rails te staan.
Waarom probeer je het niet met een stuk waar al een bocht in zit  :idea:
Ik bedoel dus een stuk 24530 of 24912.
Deze zijn al gebogen en hoeven dus maar een klein beetje verandert te worden ten opzichte van een recht stuk rails.


Niels,

dit heb ik al eens geprobeerd(ergens hier te lezen :?). Bij zo'n grote straal(223cm) is een rechte rails meer geschikt, bij een kleinere(bv 160cm) is railstuk 24912 weer beter.

Citaat van: minitreintje op woensdag 11 mei 2011, 17:08:54

Kan je misschien niet eens kijken naar Fleischmann H0 Profi-Rails Flexrails, die zijn belastbed... Als je dan K-rail flex neemt en het materiaal van het belastbed van Fleischmann eronder plaatst met des noods een verhoging om de hoogt van C-rails te bereiken.

Het is maar een idee...


Dylan: het blijft C-rails :D

Morgenavond heb ik weer afgesproken met Bert en ga ik eerst nog eens iets met polyester proberen. Tot nu toe heeft dit het beste resultaat gegeven alleen had ik toen niet de juiste mal. Zodra er iets bekend is laat ik jullie iets weten.

Groetjes, John



Ik bedoel dat je het materiaal van de bedding van Fleischmann eens bekijkt om te kijken of dat na te maken is voor C-rails?...


groeten Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo allemaal,

na het werk even langs Bert geweest en wat polyesterhars, harder en aceton opgehaald. Bert vertelde dat het praktisch onmogelijk is om het mengsel eerst gedeeltelijk te laten uitharden en pas dan te gieten. Na menging blijft polyster een 20 - 30 min makkelijk te bewerken en zodra het uithardingsproces volledig op gang is gaat het blijkbaar heel snel.
Daarom ervoor gekozen om de gaatjes toch eerst met kit dicht te smeren:



Daarna direct het polyester-mengsel erin gegoten (excusses voor de slechte kwaliteit):



Daarna was het tijd om de rails op te spannen en heb hiervoor weer iets anders verzonnen wat sneller en makkelijker werkt. De rails heb ik geklemd door bovenop een omgedraaide rails te klemmen ;) Om te voorkomen dat deze aan elkaar kunnen gaan plakken is er eerst een strookje papier tussen gelegd. Dit ziet er dan zo uit:



En dan hier nog een foto genomen van de zijkant:



En nu weer wachten tot morgen......spannend......................

Dylan,

heb nog geen tijd gehad om hierna te kijken maar zal dit zeker nog doen :)

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Misschien gek gedacht, maar....

Als ik zo naar de laatste foto kijk brengt me dat op een idee.

Nu is volgens mij het grootste probleem dat de hars door de naden en gaten loopt aan de bovenkant van de rails.
Waarom bedenk je niet een iets andere mal waarmee de rails andersom ligt en de hars bijv. via 3 gaten (welke je kan dichten met een stop) langs de onderkant aanbrangt?
Eventueel teveel hars wat uitsteekt aan de onderkant van de rails is makkelijker te verwijderen dan bovenop de bedding etc.

Zomaar een ideetje.

Groeten,

Ryan
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hey John,

Zeer benieuwd of het nu wel gaat lukken. Mat insmeren en vervolgens uit laten harden en dan vol gieten was ook nog een optie maar dan kost het je 2* 24 uur om 1 rail te maken nu op deze manier 1 ?* 24 uur.. Tenminste als het nu goed gaat. We zullen allemaal duimen voor je :-)

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:09-05-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
John,

en deze maal iets meer geduld hebben en ik denk zo te zien dat het deze keer gaat lukken ! :thumbup:

Succes Peter ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hallo allemaal,

ik was vanmorgen vroeg eruit en kon niet meer wachten :D De rails uit de mal gehaald en ja hoor: het is gelukt :thumbup:

Zonder probleem ging deze uit de mal en bleef precies in zijn vorm staan. Hier een foto:



En nog een foto van de onderzijde:



In tegenstelling tot mijn vorige bericht heb ik de gaatjes niet dichtgemaakt met een silicone maar met Pattex powerfix uit post #3225. Met silicone zal het trouwens ook wel gaan maar dit spul had ik nog liggen. Het belangrijkste is dat er geen hars door de gaatjes gelopen is :)

Dit weekend ga ik nog enkele andere rails maken om te zien of het reproduceerbaar is en om te zien of de boog ook daadwerkelijk de juiste straal behouden heeft. Ook dan wordt pas duidelijk zichtbaar hoe het staat met de lengtes van de railstaven.
Het ziet er dus allemaal heel positief uit :thumbup:

Groetjes, John