Hallo allemaal,
zojuist de rails uit de mal gehaald en opnieuw hetzelfde probleem, door de gaatjes is epoxyhars gelopen waardoor de railzen vastgeplakt zaten in de mal
Citaat van: Chimeara op zondag 08 mei 2011, 08:51:40
Valt me nog iets in. Als je de rails/ mal inolied zal de lijm of hars er ook minder snel aan hechten als deze doorloopt.
Roger,
de mal had ik nu ingespoten met een silicone smeermiddel waardoor deze wel goed te reinigen is
Dit moet echter niet meer voorkomen want dit komt de kwaliteit van de mal niet ten goede.
Günther,
misschien heb je wel gelijk maar ik ben nog niet overtuigd
Ik wil er dus eerst zeker van zijn dat de huidige methode, rails opspannen in mal en vullen met een vulmiddel, niet werkt alvorens verder te gaan met een andere.
Wat opvalt is dat de epoxyhars na 2 dagen nog steeds niet goed uitgehard is. De opgevulde bedding was nog steeds naar alle kanten buigbaar. Is dit normaal?
Verder blijkt dus dat een verdikkingsmiddel in combinatie met een epoxyhars niet werkt. Er blijft nl hars "doorlopen". Bij Polyester was dit trouwens ook het geval maar dan in mindere mate. Door sommige van jullie is al aangegeven dat het misschien beter is om het mengsel eerst gedeeltelijk te laten uitharden en dan pas aan te brengen. Gezien mijn ervaringen valt epoxyhars nu af.
Citaat van: F.P.Vonk op maandag 09 mei 2011, 11:28:52
Hoi John, zou het niet een optie zijn om van trespa een vulling te maken met de boog straal zoals je hem wilt hebben en dan de rails er op vast te schroeven op diversen plaatsen. Mij lijkt het dan dat de rails gewoon in model blijft zoals je hem wilt hebben. Je zou dan de trespa overlappend kunnen maken over diversen boucht stukken. Om Klank kast effect te minderen zou je tussen de rail en de trespa en trespa en de ondergrond insolatie kunnen aanbrengen. De zaagsneden in de rails kun je dan opvullen met één of andere model putty denk bijvoorbeeld aan die van Revell of iets dergelijks kunnen opvullen en dezelfde kleur te geven als het grijs van de rails.
Hoi Fred,
dit lijk mij veels te arbeidsintensief, het moet makkelijker kunnen....
Citaat van: Cyberdre op zondag 08 mei 2011, 23:32:58
Misschien is het idee al eens geopperd, maar jou draadje lezende schoot mij het volgende binnen. Heb je er wel eens aan gedacht om in plaats van al die harsen en kitten gewoon DAS klei te proberen? Dat spul wordt keihard en trekt waarschijnlijk niet in de kieren. Doet het dat toch dan is wel te verwijderen. Het kost in verhouding ook nog niet eens zoveel vermoed ik.
André,
zoiets zou ook moeten kunnen. Weet je wat de uithardingstijd is van klei?
William,
bedankt voor het aanbod, ik stuur je een PB.
Groetjes en allemaal weer bedankt, John