Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Dag Herman,


Deze zien er gewoon keurig netjes uit.
Wel lijkt op foto 1, dat de ledjes niet recht onder elkaar zitten, maar misschien is dit gezichtsbedrog.
Want op de 3e foto is een prachtig resultaat te zien  :-P


gr simon
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Herman, ziet er prima uit. Staat in de beschrijving ook hoeveel seinbeelden je kunt aansturen? En welke spanning is voorzien voor de leds?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Citaat van: de iris op woensdag 02 oktober 2013, 22:45:50
Hallo Ch.fans,

Bij deze de foto's van de gemonteerde Schneider seinen, het is niet moeilijk om ze in elkaar te zetten, alleen het solderen aan de leds vergt toch wel wat ervaring. Overigens neem ik ze mee naar de gastendag om in samenwerking met Kroko en Has-bls ze te bespreken in hun demostratie.

Groetjes Herman.

Dat ziet er al erg goed Herman! Leuk opzetje voor de 12de en de gastendag 24 november bij MSG.

Citaat van: keeszondag op woensdag 02 oktober 2013, 23:11:37
Herman, ziet er prima uit. Staat in de beschrijving ook hoeveel seinbeelden je kunt aansturen? En welke spanning is voorzien voor de leds?

Gezien de bedrading en de ervaringen die ik heb met soortgelijke seinen van KYODO, zou je met dit 4-lichtsein de volgende seinbeelden moeten kunnen toepassen:

ROOD, GROEN, GROEN/ORANJE en GROEN/GROEN.
Via een seindecoder zijn deze lichtbeelden en stroomonderbreking aan te sturen.

LEEEKE heeft toegezegd zo?n ?universele- decoder te willen ontwikkelen en bij voldoende belangstelling laten produceren.  Ik denk dat wij als CH-fans ons voordeel mee kunnen doen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Goede middag Herman,

Vandaag ook de pakketjes via Conrad binnen gekregen, ik de gecomineerde seinen besteld 5 lampen en een voorsein. Deze ga ik bevestigen aan een portaal mast voor de ingang van de tunnel. Als het niet lukt met bouwen weet ik waar ik terecht kan :D

Kees, ik gebruik voor de aansturing van mijn seinen de SBB decoders van Littfinski.

groeten Martin.

ps. Die vanavond heel snel het pakketje open gaat maken, ben erg nieuwsgierig maar moet nog even werken.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Wat is eigenlijk ongeveer het prijsverschil tussen een kant  en klaar Schneider  sein en zo'n bouwpakket ?
Maakt dit wezenlijk een groot  verschil ?
Mvg
Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hallo Peter,

Er is toch een duidelijk verschil in prijs voor het bouwpakket tov afgebouwd.
Maar vooral als je ze wil gebruiken in de bovenleiding overspanning wordt het plezierig.
Ben benieuwd om de resultaten te zien
Groetjes
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Goede middag Peter,

Als je een gebouwde koopt betaal je bij Schneider 47,18 euro en nu als bouwpakket 18.50 euro. Maar voor mij gaat het vooral dat ik ze nu kan maken aan de portaal mast.

groeten Martin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Citaat van: oosterom op donderdag 03 oktober 2013, 12:45:14
Goede middag Herman,

Vandaag ook de pakketjes via Conrad binnen gekregen, ik de gecomineerde seinen besteld 5 lampen en een voorsein. Deze ga ik bevestigen aan een portaal mast voor de ingang van de tunnel. Als het niet lukt met bouwen weet ik waar ik terecht kan :D

Kees, ik gebruik voor de aansturing van mijn seinen de SBB decoders van Littfinski.

groeten Martin.

ps. Die vanavond heel snel het pakketje open gaat maken, ben erg nieuwsgierig maar moet nog even werken.

Dag Martin,

Wij zijn dan ook heel erg nieuwsgierig naar jou ombouwkunstjes! Van elkaar kunnen we tenslotte een hele boel leren.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hallo,

Hoe wordt het sein in elkaar gezet, met lijm of solderen of een combinatie van beiden?
Groet,
Rico
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hallo Ch-Fans,

Ik heb het 2e sein ook maar in elkaar gezet, hier was minder werk aan omdat ik deze wil gebruiken als hangend sein.
Het lipje wat boven het sein uitkomt is voor de hangende montage aan de portalen, verder is deze gewoon op zijn kop in elkaar gezet, let vooral op dat nu de leds in de goede volgorde in het sein worden gelijmd.

@ Keeszondag; Er zit een duidelijke beschrijving bij, je kunt deze seinen gebruiken voor 16V gelijk- of wisselspannig, wat betreft de sein beelden, dat ligt volgens mij aan de decoder die dit moet aansturen.

@ Rico; De seinen worden in elkaar gelijmd met secondenlijm, en dat gaat prima, verder gebruik je uiteraard voor het aansluiten van de leds een soldeerbout, dat is het meest gevaarlijke werk omdat je een lichte soldeerbout met scherpe punt moet gebruiken. Maar een soldeerstation met regelbare temperatuur is prima.









Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Herman,

Dat ziet er mooi uit. Alleen een erg dikke bundel draden die eruit komt. Ik zou denk ik kiezen voor lakdraad. Er hoeft toch niet zoveel stroom door, dus dat moet prima kunnen.
Zijn weerstanden en eventuele diode ook onderdeel van het bouwpakket?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Dank je wel Herman.
Een diode zit er zo te zien niet bij. Is wel noodzakelijk bij aansluiting op wisselspanning.
Groet,
Rico
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Citaat van: Has-bls op vrijdag 16 augustus 2013, 21:31:30
Kijk maar eens wat je op de plaat kunt zetten in Delémont en St-Gallen. Wie weet kun je daar nog oud spul aantreffen.

Ik ben in beide geweest, op Fotoverslag Delémont vind je alvast wat resultaten.
Delémont was een ontdekking.
St-Gallen zelf was behoorlijk vernieuwd. Veel van het oude spul zat in de hoek van Schaffhausen, langs de Bodensee tot aan het havenstadje Rorschach (in het Appenzellerland); ook het er dichtbij gelegen St. Margrethen blijkt veel oud spul te hebben, en omdat daar veel industrie zit, zijn er ook veel soorten goederenwagons aan te treffen, tevens veel vervoer naar Duitsland en Oostenrijk maakt dit station een mooi drielandenpunt.
Ook het traject Lausanne-Fribourg is boeiend: de meeste tussenstations hebben nieuwe bovenleiding, de trajecten ertussen meestal nog niet.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Citaat van: ArjanM op vrijdag 04 oktober 2013, 19:04:05
Herman,

Dat ziet er mooi uit. Alleen een erg dikke bundel draden die eruit komt. Ik zou denk ik kiezen voor lakdraad. Er hoeft toch niet zoveel stroom door, dus dat moet prima kunnen.
Zijn weerstanden en eventuele diode ook onderdeel van het bouwpakket?

Hallo Arjan,

Ja, dat ben ik met jou eens, ik denk dat ik de volgende keer ook lakdraad ga gebruiken. Want als je een portaal met 4 of 5 seinen hebt dan krijg je dit onmogelijk netjes weggewerkt, ik denk dat ik deze week dit nog even verander i.v.m. a.s zaterdag op de H.I.P voor de demo.
Weerstanden worden meegeleverd alleen géén diode.

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam

Even een aanvulling: ook De Iris (Herman) zal aanwezig zijn.

Herman laat de bouwpakketten van Schneider zien: zowel mast- als portaalbevestiging bij de Zwitserse spoorwegen. In plaats van de meegeleverde bedrading bij Schneider, zal Herman laten zien hoe lak-draad wordt gebruikt.

Veel mooier en dunner en netter weg te werken.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hoi Henk,
Veel succes morgen met je Demo Dag bij HIP.
Als ik eea zo lees is er belangstelling genoegd  :D
Jammer dat ik er niet bij kan zijn.

Wat ik ga doen voor de diverse seinen (zowel Zwitsers als Duits) is een of meerdere adapterprintjes maken met daarop de noodzakelijke diodes. Deze is/zal dan naar alle waarschijnlijkheid koppelen zijn met de standaard sein en wisseldecoders van Wim, Dave en mijzelf.
Eea zit zeker nog in het vat, moet echter om practische redenen eerst mijn nieuwe baan opbouwen, testbaan afbreken om zo weer een werkplek voor electronica etc te gaan krijgen. Ik heb nu tussen mijn nieuwe tafel en mijn bureau 30cm ruimte voor mijzelf en de bureaustoel.
Mensen die mij kennen weten dat dat niet gaat passen  :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Dank je Leo,

Als dan ook het weer eens meezit gaat het helemaal goed komen. Hans wilde hier al een parkeerregelaar gaan inhuren ...........  ;)

Ben nu bij HIP om de boel klaar te zetten: tafels, beeldschermplekken en contactdozen (voor apparatuur he!  :P).

Heb net een demoplankje klaar voor Harry waarmee hij het kruisen van rijdraden boven een dubbele Engelsman gaat bouwen.

Nu nog een plankje met gedeelte van een boog (R4 en R5 märklin-K), om de mastposities, uitleggers en lengte rijdraad te bepalen.

Misschien is het handig om voor jou ook zo'n demoplankje te maken waar jij met name sein-elektronica op kwijt kunt voor demo's bij HIP bij voorbeeld??

Ach; en met je omvang leer je ook wel te schipperen weet ik uit ervaring.  ;) :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hoi Henk,
Strak plan, zal eerst eens bij HIP komen kijken naar hun testbaantje, misschien iets om dit te copieren en te voorzien van seinen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
En hoe was het in Werkendam?
Uiteindelijk ben ik in Vijlen in een bos beland.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
HIP was erg leuk en leerzaam, kijk maar in het topic: het was leuk
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Citaat van: Jan22 op maandag 14 oktober 2013, 22:35:06
En hoe was het in Werkendam?
Zat nog te kijken hoe; volgens 9292.nl had ik er zelfs echt nog kunnen komen, maar uiteindelijk ben ik in Vijlen in een bos beland, met dank aan het vrouwvolk.  O:-D

Dag Jan Willem,

Kijk maar verder onder geslaagde dag e.v. Deze dag is een schot in de roos. Deze zal zeker herhaald gaan worden. Maar eerst Den Bosch de 24ste november. Makkelijk aan te rijden met OV!

Hoo dan eens te ontmoeten.

Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Veel te doen in de tussentijd maar toch niet helemaal stilgezeten. Onlangs met Kroko14253, De Iris en Oosterom gezamenlijk ons kunnen laten zien bij HIP te Werkendam.  Dat was een geslaagde dag.

Door meer ervaringen, tips en foto's uit te wisselen ontstaan weer nieuwe ideeën en varianten naar voorbeeld van het grootbedrijf.

In dit geval hebben foto's van JJ_Märklin (Joachim) als voorbeeld gediend voor trajectmasten, geplaatst in een boog waarvan de rijdraden op 'zug' gezet zijn. Terwijl Martin met Schneider-seinen aan de gang was, ben ik met de samenstelling van de masten in de weer gegaan ..........

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Hallo Henk,

Dat ziet er heel goed uit! Toch mooi hoe dicht de Sommerfeldt bovenleiding masten de werkelijkheid benaderen..

Groeten Dewey
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Hallo Henk,

Jij hebt niet stil gezeten nadat ik ben weggegaan dat ziet er weer goed uit. Ik ben zelf ´s avonds nog verder gegaan met de seinen en ze zijn klaar en werken. De bovenste ogen voor de bovenleiding heb ik na de foto nog aangepast, net zoals die van jou met de bruine isolatoren. Ik heb ook nog een variant van de uithouder nagemaakt zoals ik ze op het station Bellizona gefotografeerd hebt.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Hallo Henk en Martin,

Ziet er knap uit.  Vooral de masten van Henk. Proficiat,
Vanop een regenachtige berg.  Zijn juist thuis.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant

Dat is weer goed gelukt jongens. Ik zie jullie 24 November in Den Bosch.

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SCHNEIDER Bouwpakketten
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SCHNEIDER Bouwpakketten
Citaat van: oosterom op zondag 20 oktober 2013, 14:16:57
Hallo Henk,

Jij hebt niet stil gezeten nadat ik ben weggegaan dat ziet er weer goed uit. Ik ben zelf ´s avonds nog verder gegaan met de seinen en ze zijn klaar en werken. De bovenste ogen voor de bovenleiding heb ik na de foto nog aangepast, net zoals die van jou met de bruine isolatoren. Ik heb ook nog een variant van de uithouder nagemaakt zoals ik ze op het station Bellizona gefotografeerd hebt.

groeten Martin.

Dag Martin,

Ook jij kunt kennelijk niet stilzitten! Jouw resultaat mag ook er zeker zijn en het Bellinzona voorbeeld is ook een leuke en niet moeilijk na te bouwen voorbeeld.

De lampjes van het sein komen op de foto feller over als dat ze zijn ???

Ik heb bij CONRAD de volgende bouwpakketten van Schneider gekocht om deze aan de portalen te gaan bevestigen. Ik ga bij Schneider vragen of de lenskapjes los te verkrijgen zijn. Wil een voorsein verbouwen van 4- naar 5-licht voorsein. Het 5-licht hoofdsein kan ook aangepast worden naar andere lichtbeelden als die van de geleverde  gr/o/gr/r/o. 

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SCHNEIDER Bouwpakketten
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SCHNEIDER Bouwpakketten
Om- en inbouw van SCHNEIDER 419375 SBB 5-licht Hoofdsein

Vanavond een eerste poging om een SCHNEIDER 5 licht hoofdsein te verbouwen naar gr/r/gr/o/gr. Daarmee kunnen de seinbeelden gr, gr/o, gr/gr, gr/gr/gr/ en rood worden nagebootst (Fahrbegriffe 1,2,3,5 en HALT. Oranje doet niet mee en gr/gr ook niet op deze mast. Een LED'je heb ik mogelijk verprutst met 2-secondenlijm: het is dof. Zal wel zien met belichten. anders wordt ie alsnog vervangen. Blijkt alsnog erg mee te vallen!

Het sein is op zijn kop gelijmd vanwege hangende constructie. Ook de mast van Schneider is aangepast om de gewenste hoogte krijgen. De gezamenlijke + is doorverbonden.

Het wachten is nu op het bestelde lakdraad in kleur (groen, oranje, rood en zwart: de laatste voor de gemeenschappelijke +. De rode lakdraad is immers voor de rode LED). Lakdraad wordt later door een alu-buisje geleid langs de mast. Foto-repo volgt later.....

@ Martin

Let goed op: er is een extra lenskapje aanwezig in elke verpakking dus bestellen bij Schneider hoeft nog niet om een voorsein aan te passen naar 5-licht.


Hieronder de voorlopige om- en inbouw resultaten:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Hallo Henk,

Ja in het echt zijn ze niet zo fel. Zonder flits en het licht uit, behalve in de keuken. Henk Ik ga proberen alle foto's die ik heb van de bovenleiding bij elkaar in een map te zetten. Ik geloof daat er nog wel een aantal variaties mogelijk zijn. Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn met de bouw van de lichtseinen en of je de lichtkapjes kan bestellen bij Schneider.

groeten Martin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Goed idee Martin.

Ik neem aan dat het een map wordt op je eigen PC dat je de zaken meer en meer gesorteerd hebt (heb ik ook en maakt het overzichtelijker).

Voor wat betreft de lenskapjes: zie mijn vorige bericht!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Hallo Henk,

Ja een mapje op mijn eigen pc en wellicht kunnen we het naderhand delen met elkaar. Ik heb in mijn setjes gekeken maar ik heb geen extra lichtkapjes, dat is nou weer jammer.

Groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Goedemorgen Martin,

Goed plan om mappen te delen met elkaar. Misschien is het goed om te kijken hoe we deze informatie ook met andere Zwitserland-rijders kunnen delen, c.q. makkelijk toegankelijk maken.

Ik heb er wel een idee bij: 3-rail WiKi zou hiervoor kunnen dienen (dit item moet nog wel worden uitgewerkt, zoals nu al invulling aan Media Zwitserland is gegeven).



Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 20-10-2013 SOMMERFELDT-17 trajectmast variant
Onder SWISS-RAILIA deel-1, kopje Seinen: betekenis en gebruik is de volgende url opgenomen: Doku Signale SBB

Deze website bevat alle denkbare seinbeelden bij de zwitserse spoorwegen. Met de bouwpakketten van Schneider zijn deze op zeer lonende wijze na te bootsen! 
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hallo CH-fans en bijna CH-fans,

Na een avondje prutsen een, naar ik vind, mooie oplossing gevonden om de (lak)draden weg te werken langs de mast: een alu-buisje met een buiten diameter van 2 mm volstaat om in de holte 6-8 lakdraden weg te werken.

Op maat frezen en met 2-secondenlijm in het H-profiel verlijmen. Ook op de volgende foto's te zien hoe op eenvoudige wijze het 5-licht hoofdsein van Schneider (gr/o/gr/r/o) om te bouwen naar gr/r/gr/o/gr.

Op de volgende foto's zijn de Fahrbegriffe, HALT, 1,2,3 en 5 te zien. Fahrbegriff-4 bestaat niet (meer), Fahrbegriff-6 is opgebouwd uit de lampen gr/o/gr/o/gr. Fahrbegriff-6 laat alleen de oranje zien.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Henk,

Schitterend man, de echte masten hebben een vergelijkbare bundeling.  Echter dan echt.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Ey Henk,

Erg mooi gedaan :thumbup:. Heel realistisch.

Gr. vanuit de praktijk in Zwitserland  ;)

Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
In de volgende foto-serie de verschillende typen Fahrbegriffe.
De voorseinen volgen in een later stadium: daar moet het een ander nog aan worden verbouwd (Schneider).

De mastlengte is 130 mm: bovenkant portaaloverspanning bevindt zich in principe op 20 mm bovenkant mast #318.


Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Henk,

Schitterend, maar ik vrees dat als je de seinen op deze manier wil aansturen via decoder dat elk sein minimum 1 decoder nodig heeft, of vergis ik mij.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Dag Paul (en anderen),

Eén decoder moet volstaan: dit sein moet dus 5 Fahrbegriffe aan kunnen. Dit is ook de meest complexe.
Qdecoder en Littfinski schijnen dit aan te kunnen.

Leo (forumnaam Leeeke) wil kijken of hij dit soort decoders in eigen beheer kan ontwikkelen en bouwen. Daar gaan Leo en ik ons nog nader over buigen. Wordt vervolgd ...........
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Voor een sein met 5 seinbeelden heb je idd 1 decoder nodig.
Zover ik van Henk begrepen heb is dit het enige sein met 5 seinbeelden, de rest heeft er allemaal minderl
Ik ben bezig om een adapterprintje te maken voor duitse en Zwitserse seinen zodat de Rosoft decoder (en ook die van Dave en ondergetekende) de correcte seinbeelden weergeven.
Een volgende stap (die echter veel meer tijd kost) is het ontwikkelen van nieuwe software voor de wissel/sein decoder.
Zie bijgevoegde voorbeeld voor een Duits uitrijsein. Deze heeft 4 seinbeelden. Deze kunnen er 2 aangesloten worden op 1 seincoder

Een adapterprintje hiervoor in elkaar knutselen is vrij eenvoudig (als je weet hoe het moet  :D)

Er wordt aan gewerkt.... Heb nog meer projecten lopen, dus pin me niet vast op een week of wat....
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Ook met een OC32 kun je ieder lampje apart aansturen en dus ieder gewenst seinbeeld produceren.
Er zijn 32 uitgangen, dus je kunt zo al 6 van dit soort seinen aansluiten. heb je nog twee uitgangen over voor bijvoorbeeld een dwergsein  :D

Henk, hoe zit het nou aan de achterkant van die seinen? Ik zie daar nog allerlei led anodes en kathodes uitsteken. Is dat wel een beetje mooi weg te werken of blijft dat open en bloot soldeerwerk? Kun je van de achterkant eens een foto plaatsten?

Voor de rest: mooi werk mannen  :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Thx Arjan,

De seinen zijn nog niet af: het is wachten op een zending lakdraad met de kleuren gr/r/o/zw. Ik hoop ze morgen op de deurmat te vinden. Dan kan ik het afmaken.

De lange pootjes zijn inmiddels ingekort, de korte moeten nog nadat de lakdraden zijn gesoldeerd en een korfje is geplaatst. Met wat zwarte lak zullen de afgeknipte pootjes minder opvallen.

Ik zal foto plaatsen van achterzijde als deze klaar is.

Met OC32 ben ik overigens totaal onbekend ....  :?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hoi Henk,

Wegens het voor mij gebruikelijke gebrek aan tijd is het alweer een tijdje geleden maar jij hebt zoals gewoonlijk weer niet stil gezeten. Tussen de bedrijven door ben ik deze toptopic blijven volgen. Het is haast een forum opzich.  :thumbup:
Wat een vorderingen zijn, details en een verscheidenheid aan mogelijklheden zijn er mogelijk. Het ziet er echt gaaf uit met de seinen aan de portalen. Met de elektrische aansturing zal het zo te zien ook wel in orde komen, getuige de inzet van Leeke en overige inbreng en bijdragen.

Helaas had ik bij HIP niet meer tijd, anders was ik zeker langer gebleven. Het was ook nog eens gezellig.
Er is daar voor mij nog genoeg op te steken voor de komende jaren.
Wat een topic is dit geworden, aan t worden, voor zover dit niet al de hele tijd het geval was.

Als je er interesse in hebt heb misschien nog divers 2013 CH fotomateriaal voor je, waarop bovenleiding te zien is. Momenteel wordt in CH heel veel bovenleiding over behoorlijk grote afstand compleet vernieuwd. Ik zal de foto's er eens op nakijken.

groeten

Cas
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Fraai resultaat, toppie. :thumbup:

Wat ik me af vraag en lees dat nergens: hoe ga je je seinen aansturen, los van de decoder? Je zult toch iets van automatisering moeten toepassen, met je Ecos alleen ga je het niet redden schat ik in.

Verder kan ik net als Arjan de OC32 aanbevelen. Fluitje van een cent mits je uiteraard gebruik maakt van automatisering.

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Dag Ben,

De treinbesturing zal via iTrain gaan verlopen. Ik wacht nog even op de nieuwste versie die binnenkort zal verschijnen.

Welke decoder ik ga gebruiken: je hebt gelezen dat LEEEKE ook met het een en ander bezig is. Ik heb geen haast hiermee: voorlopig heb ik nog twee modules elektrisch en digtiaal aan te sluiten. De digitale wereld is, geloof het of niet, nog een behoorlijk nieuw terrein voor mij: wat is OC32 en biedt dat meer voordelen t.o.v. Qdecoder en Littfinski?

De tussentijdse 'bouwsels' krijgen uiteraard ook een welverdiende plek op de baan.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hoi Henk,

Ik ga mijn seinen straks gewoon met koploper aansturen.
Dus dat wil zeggen fake besturing.
Komt een trein op een sectie en een trein voor het station moet gaan rijden dan springt eerst het sein op rood.
Het duurt bij mij altijd 3 seconden voor een trein gaat rijden.
Mijn koploper Piet doet dit op zijn eigen baan ook en het werkt prima.
Dus ik denk dat het straks bij Itrain 3 ook wel zal gaan.
Dan hoef je ook geen OC32, Littfinski of  Qdecoders te kopen en te gebruiken.
Wil je het precies weten, ik breng hem mee naar de gastendag dan kan je het aan hem vragen.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hoi Henk,

Ik ben net als jou onbekend met de OC32.
Ik heb nav de diverse goede geruchten over de OC32 in ieder geval de manual eens opgesnord en vluchtig doorgekeken en de mogelijkheden zijn echt ongekend....
Deze zou met enige softwarematige aanpassingen ook zeer geschikt zijn voor jou zwitserse seinen.
Kostentechnisch zal dit niet zoveel duurder zijn als mijn decoders met adapter, plus dat het een hoop bedrading en verschillende modules onder je baan scheelt (minder storingsgevoelig).
Niet dat ik je niet wil helpen hoor, vind het nog steeds leuk... (Dat is ook de rede dat ik zelf de wissel/sein decoders heb gebouwd en nu bezig ben met een zelfbouw S88-N)

Zover ik weet is Sander bij HIP de specialist op dit gebied (Ferdi is hier ook goed door geholpen).
Misschien interessant voor diverse mensen dat Sander een keer een Demo houdt bij HIP over de OC32, de Do's en Don'ts en de mogelijkheden?
Ik ben dan in ieder geval zeker van de partij  :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hoi heren,

het is vast wel mogelijk om eens een demo over de OC32 te organiseren :D.

Het voordeel van een OC32 is dat het eigenlijk alles kan aansturen en redelijk goedkoop is.
Vooral met PC besturing werkt het erg mooi en makkelijk.

Dus bij voldoende animo gaat die demo er zeker komen.

Groeten Sander.
Ps. Op de gastendag gaan we ook een ECoS demo geven. Dit gaat puur over de ECoS en wat er allemaal mee kan.
     Misschien ook wel interessant voor de ECoS eigenaars >:-D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
 :offtopic:

Citaat van: Günther op dinsdag 22 oktober 2013, 10:05:41

Ik ga mijn seinen straks gewoon met koploper aansturen.

Dan hoef je ook geen OC32, Littfinski of  Qdecoders te kopen en te gebruiken.


Tussen Koploper en je seintje zal toch echt een decoder moeten tenzij je die dure Marklin dingen hebt waar al een decoder inzit. Laat Koploper Piet dat maar eens uitleggen. Ik hoor het graag want ik heb ?220 aan OC32'ers hier liggen die ik dan mooi kan verpatsen. :D


Citaat van: Seinwezen op dinsdag 22 oktober 2013, 11:23:45

Het voordeel van een OC32 is dat het eigenlijk alles kan aansturen en redelijk goedkoop is.




Mooi initiatief Sander. Voor die demo zal er zeker belangstelling zijn. :thumbup: :thumbup: Voor wie niet naar de HIP kan: op dit forum is ook al het e.e.a. geschreven over de OC32.





Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
De OC32 is een veelzijdige decoder.Kun je van alles mee.

Andere optie is de Digirails 4018. In de juiste mode gezet kun je hier 16 leds mee aan/uit zetten.
Of je kunt een combinatie maken tussen een voorgeprogrammeerd sein met 4 leds en een ledje extra toevoegen op en los kanaal.
Dit kan handig zijn als je knipperende uitgangen nodig hebt.Er zitten helaas geen CH seinen in voorgeprogrammeerd.
Dus je moet even kijken of de NL of DB seinbeelden bruikbaar zijn.

Misschien is dat laatste 5e ledje wel aan het volgende sein te hangen? Ik kan me voorstellen dat een groene of gele wel niet aan afhankelijk is van een bepaalde stand van het volgende sein.
Of dat de 3e groene led alleen getoond mag worden als het volgende sein ook minimaal dubbel groen toont.

Mvg Robin