Dag Leo en Gunther,
Het was mij ook aangenaam met jullie kennis te maken.
@ Leo: de beloofde KYODO SBB-seinbeelden zijn je gemaild
@ Gunther: mail met gegevens volgen z.s.m.
Jullie hebben mij bezig gezien met een proefplankje SBB Sommerfeldt portaalverbinding. Thuis heb ik dit voorbeeld afgemaakt. Het beslaat 3 sporen en kan uiteraard naar wens worden uitgebreid.
Het portaal is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
1 zakje #090 @ 20 stuks verkoperd ijzerdraad, 0,5 mm en 500 mm lengte
1 zakje #174 @ 10 stuks zijsteunen;
1 zakje #198 @ 24 stuks diverse maten mastklemmen (3 x 3 mm wordt gebruikt);
1 zakje #306 @ 2 stuks dwarsdrager met 2 U-lasprofieltjes;
2 stuks #318 masten 130 mm;
1 zakje #505 @ 20 stuks isolatoren, bruin;
1 zakje #579 @ 10 stuks isolatoren, hangend, compleet met klemplaten.
Bovenleidingportalen bij de Zwitserse spoorwegen kennen blijkbaar diverse varianten, zowel bij SBB als BLS. Het portaal op de volgende foto's is gemaakt a.d.h.v. een foto (nr 5) geleverd door Opazwitserland, waarvoor dank Paul!!.
Op dit portaal kunnen nog portaallampen van BRAWA (of mooier nog van ALPHA-modell) worden geplaatst alsmede de steunen #507 voor hetzij OP het portaal voor de doorvoer van communicatie-leidingen of voedins (speise-leitung) hetzij ONDER het portaal als afhangsteun.
In een volgende serie laat ik jullie zien hoe dit tot stand komt:
Correctie bij foto 1: de mastschellen moeten ca. 72 mm hoogte worden gesoldeerd, gerekend vanaf bovenzijde mastvoet. Nadat de richtarm #174 is gesoldeerd op het dwarsdraad, moet onderkant rijdraad op ca 69-70 mm hoogte zitten, gemeten vanaf bovenkant mastvoet.