Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-07-2013: SOMMERFELD #158
En gelijk antwoord van de dochter van de familie!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-07-2013: SOMMERFELD #158
Hallo Henk,

Ik heb je (bovenleidings)draadje ook eens even doorgenomen. Had er al wel flarden van gezien, maar complimenten voor de manier waarop je bepaalde zaken uitlegt. Weet zeker dat er een heel aantal medeforummers hier op het forum hun voordeel ermee kunnen doen. Tuurlijk kom je met het Sommerfeldt-boek een heel eind, maar de toepassing in de praktijk is daar een goede aanvulling op. :thumbup:

Ik zag dat je aan de eindmast bij een stootblok een spandraad gebruikt. Waaraan heb je die verankerd?


Ik meen in het boek te hebben gezien dat ze hiervoor een afgezaagde mast met een gaatje erin hiervoor gebruiken.

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-07-2013: SOMMERFELD #158
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-07-2013: SOMMERFELD #158
Citaat van: jj_marklin op zaterdag 06 juli 2013, 22:31:01
Ik zag dat je aan de eindmast bij een stootblok een spandraad gebruikt. Waaraan heb je die verankerd?

Hallo Joachim,

Voor het ankerdraad gebruik ik stukje rijdraad en buig korte eindjes onder een hoek van ca. 45, resp 135 graden zodat je een soort van Z-vorm krijgt.
Een van de twee is een haak: die gaat aan de mast. De andere buig ik een oogje aan, waar een schroefje doorheen kan (waar je ook je rails mee vastzet). Het oogje wordt dichtgesoldeerd, dus geen 'open eindje' en bevestig het vervolgens aan de plaat: daarmee positioneer je de mast op 90 graden (het schroefje kun je als stelschroef gebruiken. Komt ook niet in het boek voor, maar een prima werkende praktische oplossing!!).

Het oude masttype #309 (n.m.l.) was voorzien van alle ogen die je nodig hebt: het nieuwe type #388 moet je op een mast #300 solderen EN zelf nog voorzien van 2-3 extra ogen: 1 voor het ankerdraad, 1 voor het spandraad en 1 voor het bovendraad.

Foto #531 is aangepast en geplaatst onder bericht #82. Voor de volledigheid plaats ik hem ook hier.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-07-2013: SOMMERFELD #158
Goedemorgen Henk,

Bedankt voor je uitleg. Glashelder. Foto's zijn altijd welkom. Doe maar rustig aan hoor. Eerst maar even genieten van het lang verwachte mooie weer  :thumbup:

Nog wel even een andere vraag. Weet jij of er verschil zit in het nieuwe en oude type verpakking schakelpost Sommerfeldt 322.

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-07-2013: SOMMERFELD #158
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-07-2013: SOMMERFELD #158
Graag gedaan Joachim,

Ik heb onder bericht #82 foto #531 opnieuw geplaatst en voorzien van aanvullende tekst. Ook foto #553 onder bericht #96 spreekt voor zich.
Voor de volledigheid foto #531 in #252 geplaatst. Dit is één van de drie manieren om het ankerdraad te bevestigen aan de mast: er zijn nog 2 methodes. Een kan ik morgen posten met foto's:

Voor de derde methode zit ik op noodzakelijke onderdelen (mastklampen) te wachten zodat ik dit ook kan laten zien.
Deze laatste methode zal wel de meest fraaie worden en zal zeer waarschijnlijk mijn voorkeur ook krijgen.

# 322 Schaltposten: of er verschil is tussen de oude en nieuwe verpakking qua inhoud??? Ik heb werkelijk geen idee. Ik zou eerst de inhoud moeten zien om dit te kunnen beoordelen. Ik verwacht haast van niet, maar je weet nooit.

Wel gezien dat de hangsteunen #308 een ander model is dan die van enkele jaren terug.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-07-2013: verder met SOMMERFELDT-7
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-07-2013: verder met SOMMERFELDT-7
Op verzoek van Joachim een verduidelijking van de opbouw afspanmast uit #300 en #388.

Hoop dat de foto's voor zich spreken.

@KeesZondag en anderen: een suggestie om de verankering af te werken met een blokje hout van 5x5x5 mm (liefst balsa, zodat je het draad in het zachte hout kunt duwen, verven met betonkleurtje en roestsporen).

Zelf nog niet toegepast, maar weet zeker dat dit het geheel afmaakt.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-07-2013: verder met SOMMERFELDT-7
Goedenavond Henk,

Bedankt voor je duidelijke uitleg  :thumbup:. Ik ga er binnenkort mee aan de slag op mijn teststukje.


Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-07-2013: verder met SOMMERFELDT-7
Hallo Henk,

Je blijft verbazen met je duidelijk fotos.  Dit is een topic om in te kaderen.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
De laatste foto's close-up m.b.t. opbouwen SBB-afspanning met mast #300 en afspaninrichting #388.

Het gaat nu in hoofdzaak om HOE het hoofdonderdeel aan te brengen in het H-profiel, vastklemmen van de bevestigings-lippen en het solderen ervan.

Het optuigen van de mast zelf met spanveer, contra-gewicht, spanrollen, spandraad en ankerdraad zijn in de berichten #82, #86, #96, #106, #252 en #255 nog eens na te zien en te lezen.

Op de laatste foto is aangegeven hoe op een andere wijze het ankerdraad kan worden bevestigd: aanhaken achter de aaneen gesoldeerde lippen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
Hoi Henk,

Als ik het straks nog vout zou doen, dan ligt het toch echt aan mijzelf.... ;)

Mooie duidelijke foto's en uitleg. Straks maar bundelen en uitgeven als aanvulling op S-boek :thumbup:

In post #252 spreek je van #322 en volgens mij bedoel je daar ook #388...
"Het oude masttype #309 (n.m.l.) was voorzien van alle ogen die je nodig hebt: het nieuwe type #322 moet je op een mast #300 solderen EN zelf nog voorzien van 2-3 extra ogen: 1 voor het ankerdraad, 1voor het spandraad en 1 voor het bovendraad."

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
Hallo Henk,

Wat steek jij toch ontzettend veel werk in het duidelijk maken van hoe het S* bovenleidingsysteem nou in elkaar steekt! Ontzettend veel respect voor je werk. Erg duidelijk. Bedankt!

Groeten Dewey
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
Helemaal mee eens, ga je topic in ieder geval volgen.
Ben nog niet aan bovenleiding toe, maar dat gaat zeker komen....
Naar alle waarschijnlijkheid ook Sommerfeld
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
Citaat van: jj_marklin op woensdag 10 juli 2013, 12:06:07

In post #252 spreek je van #322 en volgens mij bedoel je daar ook #388...
Gr. Joachim

Jij hebt heel erg goed opgelet!! Bedankt: ik heb het in de post aangepast.  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: jj_marklin op woensdag 10 juli 2013, 12:06:07

Mooie duidelijke foto's en uitleg. Straks maar bundelen en uitgeven als aanvulling op S-boek

Wie weet is dat nog een optie: er is geen NL vertaling beschikbaar.  ;)

Citaat van: Leeeke op woensdag 10 juli 2013, 12:18:34
Naar alle waarschijnlijkheid ook Sommerfeld

Daar zul je absoluut geen spijt van hebben Leo, ongeacht SBB, DB, NMBS enz

To-all:
Vanavond of morgenavond zal ik foto's plaatsen van de compleet afgewerkte afspanmast in stappen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-8
Henk, duidelijk zo  :D. Ik ga een dubbele verankering maken op 1 mast, foto's volgen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
De laatste beloofde foto's sluiten de rij met betrekking tot de opbouw van een afspanmast.

Zoals op de foto's reeds aangegeven kunnen in ieder geval vier typen SBB-masten hiervoor dienen:

#300: trajectmast zonder zij-arm (opstelling bij voorbeeld op eind kopspoor);
#319: trajectmast R-type (hoge snelheid) (niet op foto's aangegeven);
#320: trajectmast met zijarm moderner type;
#321: trajectmast met zijarm oudere type.

Uit jullie leuke reacties ga ik er helemaal vanuit dat dit jullie zeer zeker gaat lukken!

Succes en tot een volgend 'verder met Sommerfeldt nr ... !'
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Hoi Henk,

Helemaal goed zo. :thumbup:
Bedankt!

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Hallo Henk,
dat met  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
hoort niet tot mij gebruiken, maar toch................................................ze zijn verdient.
ik heb vanavond maar een mailtje aan Herr Heintel van Sommefeldt gestuurd,

"Guten Abend Herr Heintel,

vorausgesetzt ich bin begeisterter Benützer Ihrer Produkte.

In ein holländisches Forum bin ich auf diesen Beitrag gestossen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42842.0

ab Seite 2 wird es für Ihre Produkte recht interessant, bessere Werbung können Sie sich kaum wünschen!

Mit freundlichen Grüssen,

Peter Aring"
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Helemaal mee eens Peter, Henk heeft hier al heel wat mensen (mij incluis) aan het Sommerfeldt-gepriegel gekregen!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Hallo Henk,

Geweldig goed uiteengezet en zéér duidelijk zeker met de foto's erbij. :thumbup: :thumbup:

De waardering die jij hier krijgt spreekt voor zich, zie de reactie van Peter.

Groetjes Herman.

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Nou Peter,

Zo'n veer in mijn .... kriebelt. Maar niettemin: heel erg leuk dat dit gewaardeerd wordt! En leuk dat je Sommerfeldt op dit topic wijst. Wij zijn allemaal natuurlijk wel heel erg benieuwd naar de reactie van Herr Heintel of wie weet Barbara Sommerfeldt selber!

A.s. zaterdag ben ik op HIP: neem wat S* spullen mee om iets nieuws te proberen met portaaloverspanningen en 'hangestütze'.

Dus het S* verhaal wordt op enig moment vervolgd. Op zolder wordt het te warm om onder de modules te werken. 
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Citaat van: has-bls op woensdag 10 juli 2013, 22:51:26

A.s. zaterdag ben ik op HIP: neem wat S* spullen mee om iets nieuws te proberen met portaaloverspanningen en 'hangestütze'.


Let op mensen: "Henk Schummerfeldt" gaat ons weer wat leren!!  :D :D :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Citaat van: keeszondag op woensdag 10 juli 2013, 22:57:29
Citaat van: has-bls op woensdag 10 juli 2013, 22:51:26

A.s. zaterdag ben ik op HIP: neem wat S* spullen mee om iets nieuws te proberen met portaaloverspanningen en 'hangestütze'.


Let op mensen: "Henk Schummerfeldt" gaat ons weer wat leren!!  :D :D :D

:D :D :D Je bent me er eentje Kees! 'zwitse-pedia' en nu 'schummerfeldt'. Wel een leuke nickname overigens.  :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Graag gedaan, je verdient hem!! :thumbup: :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Mooie foto's, heldere uitleg.... Top!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: 2 uitroeptekens
Hallo Henk,

met 2 uitroeptekens ben je naar duitse begrippen in de top 10 aangekomen.

"Sehr geehrter Herr Aring,

vielen Dank für den interessanten Beitrag!!

Mit freundlichen Grüßen

Barbara Sommerfeldt

S  O  M  M  E  R  F  E  L  D T  Eisenbahn-Modelle GmbH * Friedhofstr. 42 * DE-73110 Hattenhofen
Tel.: +49 (0) 7164-3195 * Fax +49 (0) 7164-5786  * info@sommerfeldt.de * www.sommerfeldt.de
Geschäftsführer: Barbara Sommerfeldt * Andreas Heintel
HR Amtsgericht Ulm HRB 530685"

Hoop alleen dat deze pluim niet te veel kriebelt ;)

groetjes Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-07-2013: verder met SOMMERFELDT-9
Ha bedankt Peter,

Bedankt voor plaatsen reactie Sommerfeldt. Dat is wel heel erg rap.

Pluim kriebelt me niet, maar geeft wel de kriebels om op deze weg verder te gaan.

Vanavond heb ik een aanpassing gedaan in de bovenleiding die niet geheel correct verliep: in bericht #246, foto *Kruising Sommerfeldt-15 kopie-2* is een kruis gezet door het draad wat moet vervallen. Die is nu verwijderd en op positie 1 is met een hoop gepriegel de afspaninrichting gemonteerd en de gele rijdraad rechts ingehangen en aangespannen. Dat geeft al een beter resultaat.

De linker gele draad moet nog gepositioneerd worden en op positie 2 komt een 'festpunkt' of ankermast. Maar het kan ook zomaar zijn dat het draad aansluiting gaat vinden op een rijdraad naar een  afspaninrichting van een opstelspoor bijna linksboven op de foto.

Zodra het resultaat het er is, zal ik foto's plaatsen.

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Herstelwerkzaamheden zijn wat uitgelopen maar het is nu gereed.

Zoals in mijn vorige bericht is aangegeven:
1. rood gemarkeerde draad is verwijderd;
2. rechter geel gemarkeerde draad aan afspaninrichting gemonteerd;
3. linker geel gemarkeerde draad verloopt niet via een mast 2 maar is direct doorgetrokken naar rijdraad opstelspoor;
4. tevens zijn diverse uitleggers gecorrigeerd vanwege te grote draaduitslag.

Op de volgende foto's is de nieuwe situatie ingetekend, alsmede een verkorte fotoreportage mastombouw naar afspanning met #388.

Vandaag met Tom naar HIP getogen. Daar ben ik nu met een proefstukje bezig om een andere variant van een dwarsoverspanning op te bouwen, alsmede maatvoeringen hart-op-hart-rails-mast uit te werken voor een volgende foto-serie.

Als iemand interesse heeft om dit van nabij te volgen: zaterdagen 20 en 27 juli zal ik ook op HIP zijn.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Netjes gedaan Henk!

gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Hoi Henk,

ziet er goed uit.

Misschien kom ik zaterdag ook wel even kijken bij HIP.

gr.
Frans
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Hallo Henk,

Dat heb je mooi gedaan, Henk.
Je lijkt wel een schoolmeester zo goed en netjes leg je het uit.
Succes met je baan verder.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
@ Frans: zou leuk zijn je weer eens te treffen! Tot zaterdag misschien dan.

@ Günther: Dank: schoolmeester is gelukkig niet mijn vak  ;) :thumbup: Maar zaken soms 'en detail' uitleggen aan collega's wel. Ik heb even op een van je topics 'Mijn  Märklin modelbaan' gespiekt en zag daar dat ook Sommerfeldt aanwezig is op je baan? En waarom ligt het al zo lang stil?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Erg duidelijke plaatjes Henk, zal het zeker nog een keer nodig gaan hebben....  :thumbup: :thumbup:
Tegen die tijd klop ik zeker een keer bij jou en Kees aan.... (als dat mag uiteraard  :D)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 13-07-2013: verder met SOMMERFELDT-10
Thx,

Altijd welkom Leeke!!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 25-07-2013: verder met SOMMERFELDT-11
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 25-07-2013: verder met SOMMERFELDT-11
Mijn hofleverancier in Rotterdam heeft voor mij #198 Mastschellen niet op voorraad maar wel besteld. Uiteindelijk Sommerfeldt een mailtje gestuurd of zij mij dit kunnen leveren.

Gisteren per post ontvangen het bijgaande zakje met de diverse mastklampen. De hele kleintjes passen precies over de masten #300 en #318.  De grote zijn denk ik echt voor ÖBB-masten bestemd.

In de komende periode zal ik de diverse toepassingen laten zien van de mastklampen, zoals ook in het grootbedrijf te zien zijn.
Als eerst zal een dwarsoverspanning worden gemaakt: maar niet zoals S* ze standaard levert of toont in de Anbauanleitung maar a.d.h.v. foto's uit het echie!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 25-07-2013: verder met SOMMERFELDT-11
Hallo Henk,

Leuk dat ik je nu ook een keer ontmoet hebt bij de HIP.
Je zei wil als je in Dordrecht bent kom eens langs maar ten eerste weet ik je telefoon nummer niet om te bellen.
En ten tweede weet ik niet wat je adres is.
Dus stuur even een PB met de gegevens dan kan ik je bellen als ik onderweg ben naar Papendrecht of Dordrecht.
En je kan ook altijd bij mij langs komen en laat Piet dan maar rijden.
Kan hij gelijk de ECoS bij stellen, hahaha.
Wat een werk is dat zeg die bovenleiding van jou, priel werk.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 25-07-2013: verder met SOMMERFELDT-11
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 25-07-2013: verder met SOMMERFELDT-11
Goedenavond heren,
Leuk jullie ontmoet te hebben...
Die bovenleiding is wel priegelwerk, maar wel erg mooi....
Hou me aanbevolen!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 25-07-2013: verder met SOMMERFELDT-11
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 25-07-2013: verder met SOMMERFELDT-11
Dag Leo en Gunther,

Het was mij ook aangenaam met jullie kennis te maken.
@ Leo: de beloofde KYODO SBB-seinbeelden zijn je gemaild

@ Gunther: mail met gegevens volgen z.s.m.

Jullie hebben mij bezig gezien met een proefplankje SBB Sommerfeldt portaalverbinding. Thuis heb ik dit voorbeeld afgemaakt. Het beslaat 3 sporen en kan uiteraard naar wens worden uitgebreid.

Het portaal is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
1 zakje #090 @ 20 stuks verkoperd ijzerdraad, 0,5 mm en 500 mm lengte
1 zakje #174 @ 10 stuks zijsteunen;
1 zakje #198 @ 24 stuks diverse maten mastklemmen (3 x 3 mm wordt gebruikt);
1 zakje #306 @ 2 stuks dwarsdrager met 2 U-lasprofieltjes;
2 stuks #318 masten 130 mm;
1 zakje #505 @ 20 stuks isolatoren, bruin;
1 zakje #579 @ 10 stuks isolatoren, hangend, compleet met klemplaten.

Bovenleidingportalen bij de Zwitserse spoorwegen kennen blijkbaar diverse varianten, zowel bij SBB als BLS. Het portaal op de volgende foto's is gemaakt a.d.h.v. een foto (nr 5) geleverd door Opazwitserland, waarvoor dank Paul!!.

Op dit portaal kunnen nog portaallampen van BRAWA (of mooier nog van ALPHA-modell) worden geplaatst alsmede de steunen #507 voor hetzij OP het portaal voor de doorvoer van communicatie-leidingen of voedins (speise-leitung) hetzij ONDER het portaal als afhangsteun.

In een volgende serie laat ik jullie zien hoe dit tot stand komt:

Correctie bij foto 1: de mastschellen moeten ca. 72 mm hoogte worden gesoldeerd, gerekend vanaf bovenzijde mastvoet. Nadat de richtarm #174 is gesoldeerd op het dwarsdraad, moet onderkant rijdraad op ca 69-70 mm hoogte zitten, gemeten vanaf bovenkant mastvoet.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Hallo Henk,

Je bent al erg aan het werk geweest.  Je hebt de fotos nog maar enkele uren gehad en al volop bezig.
Schitterend.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Dank je Paul,

Ik ben a.d.h.v. de eerste serie aan de slag gegaan en daarbij ook de tweede serie tegen het licht gehouden.

Ik weet niet hoe de foto's overkomen nu: ik zit op een oudere laptop te werken en de beeldkwaliteit is niet 'het je van hetje' zoals ze dat in 'olland zeggen!  ;)

Je foto's helpen mij enorm in ieder geval: zo variabel de spoorwegen zijn, zo is het kennelijk met de bovenleiding al net zo. Specifiek Zwitsers laten de zwitsers zelfs los en stappen over op universele delen.

Misschien kun je iets voor me meebrengen als je nog in de buurt van een treinenzaak komt?

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Hallo Henk

Geen probleem. Erg veel treinzaken zijn er niet in de dichte buurt, maar als het enigzins kan doe ik het graag.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Als het lukt graag, maar rij er a.u.b. geen kilometers voor om!

Eventuele overhandiging doen we op onze nog te maken afspraak. Ik laat je in PB weten wat ik zoek (is geen schiokkend bedrag overigens).

Nog steeds goed en heet weer??
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Hoi Henk,
Draadje staat erg strak  :thumbup:
Is erg duidelijk, foto's zijn prima. Het is priegelwerk, maar het resultaat mag er wezen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 28-07-2013: verder met SOMMERFELDT-12
Strak werk weer Henk, bij mij gaan de portalen binnenkort ook beginnen om het zo maar te zeggen....
Paul, neem wat Toblerine mee, hebben we wat te knabbelen als we langs komen! Ik zelf vlieg volgende week waarschijnlijk ook nog "laag" door CH op weg naar Italië, ik zal ff zwaaien!  :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-08-2013: (portaal) SOMMERFELDT-13
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-08-2013: (portaal) SOMMERFELDT-13
Vandaag een andere variant afgebouwd van een portaal-overspanning. Deze kom je tegen bij zowel SBB als de BLS en mogelijk RhB.

Dit portaal is opgebouwd uit de volgende SOMMERFELDT-onderdelen:

1 zakje #174 @ 10 stuks richtarmen;
1 zakje #306 @ 2 stuks dwarsdrager met 2 U-lasprofieltjes;
2 stuks #318 masten 130 mm;
1 zakje #507 @ 5 hangsteunen;
1 zakje #579 @ 10 stuks isolatoren, hangend, compleet met klemplaten.

#507 zal een tweeërlei doel dienen: enerzijds als hangsteunen met zij-armen en richtarmen, anderzijds als transportsteun OP de dwarsoverspanning. Deze dienen voor het leiden van voedingsdraad, telefoondraad.
Het bevestigen van #507 vraagt enige aanpassingen: zij is niet 'fit' voor directe montage!

Ik kom hier uitgebreid op terug MET fotoreportages. Het eindresultaat wil ik jullie nu laten zien.

Gecorrigeerde laatste foto: zijarmen bevinden zich op ca. 72 mm hoogte, gerekend vanaf bovenzijde mastvoet. Nadat de richtarm #174 is gesoldeerd op het dwarsdraad, moet onderkant rijdraad op ca 69-70 mm hoogte zitten, gemeten vanaf bovenkant mastvoet.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-08-2013: (portaal) SOMMERFELDT-13
Hallo Henk,

Ziet er weer erg fraai uit.  Felicitaties voor het priegelwerk !!!! :O :O : :O
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-08-2013: (portaal) SOMMERFELDT-13
Hallo Henk,

Je hebt sinds afgelopen week puik werk geleverd.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-08-2013: (portaal) SOMMERFELDT-13
Goede avond Henk,

Ik ben nog steeds met vakantie en ik heb een hoop foto´s kunnen maken van de Zwitserse bovenleiding en jouw bouw werk ziet er echt fantastisch uit.
Ik heb wel gezien dat er allerlei verschillende soorten door elkaar gebruikt worden. Ik blijf je met bewondering volgen en heb zo een mooi naslagwerk voor mijn eigen baan :D

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-08-2013: (portaal) SOMMERFELDT-13
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 03-08-2013: (portaal) SOMMERFELDT-13
Hoi Martin,

Ben jaloers op je! Heerlijk in CH!! Opazwitserland heeft mij inmiddels ook al voorzien van een berg foto-materiaal. En wat jij al stelt klopt. Het volgende heb ik ook aan een oud-forummer gemaild:

'Als je je ogen goed de kost geeft in het Zwitserse bovenleiding gebeuren, raak je compleet de weg kwijt. Zo ook met de 'hangestützen': ook daarin heb ik verschillende types de revue zien passeren: zelfs oude en nieuwste generatie aan eenzelfde portaaloverspanning. Met wat geschuur en geschaaf vind ik de oplossing aardig in de buurt van de praktijk komen'.

Foto-materiaal altijd welkom! Ik stuur je een dezer dagen een PB'tje met wat vragen. Veel plezier nog!!
Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507) SOMMERFELDT-13A
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507) SOMMERFELDT-13A
Als eerste wordt de hangsteun #507 onder handen genomen. Deze staat weliswaar te boek voor NMBS-bovenleiding, maar kan volgens de S*-handleiding heel goed voor het CH-bovenleidingsysteem worden gebruikt. Het is niet 1:1 BLS, maar komt aardig dichtbij de werkelijk denk ik zo. Een echte kniesoor ...............

Het voetje van de steun #507 past niet op het portaal vanwege de afmetingen. De foto's spreken verder voor zich:

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Nu is de opbouw van de hangisolatoren aan de beurt. Het zakje #579 bevat 10 stuks isolatorsteunen, 10 isolatoren en 20 klemplaten.

De klemplaten worden op #306 gelegd en vervolgens worden de lipjes omgebogen met een punttangetje en geklemd. NIET verlijmen of solderen zodat je de klemplaten altijd nog kunt verschuiven naar de juiste positie. De isolatorsteun bevindt zich in ieder geval boven het hart van de rails.

De volgende foto's laten je het een ander zien: op blz. 70-71 van de Sommerfeldt-Aufbauanleitung kun je het een en ander ook nog eens nalezen......