Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes
INTRO-PAGINA met INDEX

Hallo allemaal,

Om ruimte te maken voor de INDEX kun je met ingang van 24-10-2013 mijn Introductiepagina HIER vinden (alleen voor ingelogde leden!). Naar aanleiding van diverse handige tips en verzoeken van met name CH-forummers, is op 23-10-2013 een begin met de index gemaakt van dit topic zodat een aantal zaken makkelijker zijn op te sporen. Klik op een van de actieve URL's (het # verwijst naar bericht-nummer):

Index van dit topic:

Baanontwerp(en)
#5 Baanplan

Bovenleiding SOMMERFELDT:
Afspaninrichtingen #309 resp #388:
#82 Afspanning foto 3+4
#96 Afspanning
#106 Montage + verankering afspanning
#255 Montage ankermast/Festpunkt
#258 Opbouw #388 afspaninrichting
#264 Opbouw verankering i.c.m. afspanmast
#981 Opbouw #318 met afspaninrichting #388
#1038 + 1039 Zelfbouw afspanning

Kruisen van wissels en dubbele engelsman/kruisingen:

Mastschellen (mastklampen) #064 enkel oog:
FOTO: mastklampen; enkel oog, SO-#064
#508 Toepassingen mastklampen: enkel oog SO-#064
#553 Toepassing mastklampen i.s.m. ophanging seinen aan SO-#300/SO-#318

Mastschellen (mastklampen) #n.b. dubbel oog uit #198:
FOTO: mastklampen; dubbel oog, binnenwaartse maten 3x3mm LET OP: geen SO-bestelnummer !!
#514 Toepassingen mastklampen: dubbel oog

Middenmast opbouwen
#191 Opbouw uit mast SO #300

Montagemal #158
#207 Aanpassen met millimeterschaal 4de en 5de foto                         

Portaal-varianten:
#286 Portaal met richtdraad
#293 Portaal met hangsteunen SO#507

Schakelpost zelf maken
#998+999 Zelfbouw schakelpost ex #322
BLS-Schaltposten AUSSERBERG Topic
BLS-schaltposten BLAUSEE-MITHOLZ Topic

Trajectmast-varianten:
#86 Trajectmast SO #320 standaard
#421 Trajectmast SO #320 aangepast: voorbeeld en model, draad op trekspanning
#974 + #976 Trajectmast SO #318 met dubbele uitlegger

Viaductmast, zelfbouw uit Sommerfeldt onderdelen:
#794 Zelfbouw bovenleidingmast voor viaducten

Zick-Zack aanleg rijdraden:

LED'jes en weerstanden SBB-seinen
#648 SBB-seinen met juiste LED's en weerstanden

Seinen en aanwijzingsborden (BaV)
#381 Schneider exploded view bouwpakket #419373 4-licht SBB-hoofdsein
#426 Schneider bouwpakketten SBB seinen
#427 Om- en inbouw van SCHNEIDER 419375 SBB 5-licht Hoofdsein
#433 Schneider seinen monteren aan Sommerfeldt ?portaal
#436 Fahrbegriffe SBB-hoofdsein
#473 Ombouw van het SCHNEIDER 419377 SBB 4-licht Voorsein
#474 Fahrbegriffe SBB-voorsein
#495 Lakdraad wegwerken Schneider seinen
#508 zijwaartse bevestiging SBB-voorsein aan SO-#300
#514+#515 zijwaartse bevestiging SBB-voor- en hoofdsein aan SO-#318
#542 gecombineerd sein aan SO-#318
#553 gecombineerd sein aan SO-#318 m.b.v. SO-#064
#621 Seinportaal met seinen opbouwen uit SOMMERFELDT
#1576 TOPIC: Zelfbouw dwergseinen

Software voor modelbaanontwerp (topic)
WinRail & ontwikkelingen

Wisselplaat bevestiging 7548, aanpassingen
#21 Aanpassing pootje Märklin 7549 K-wissel ondervloer aandrijving
#32 Märklin 7548 ouder type

Wisselspoelen 7549, 75491 en 975491, eindcontacten / eindafschakelingen
Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen overbruggen/verwijderen (topic)

Zwitserse zaken op (model)spoorbaangebied (films, uitgevers, boeken, treinen, toebehoren enz. enz. enz.):
Inhoud Swiss Railia deel 1 (topic)
Beurzen en Modelspoorbanen, Bovenleiding, Digitale techniek en ombouw, Foto-albums/sites, Gebouwen, Railontwerp (programma's),
Seinen, Seinen: betekenis en gebruik, Spoorattributen, Treinen voor Zwitserse markt, meest kleinserie productie messing modellen, Treinsimulator

Inhoud Swiss Railia deel 2 (topic)
Uitgeverijen, Voertuigen + helicopters, Web-shops in CH, Web-shops in D/NL, Youtube CH-grootbedrijf, Zwitserse forummers MET of ZONDER eigen CH-baan topic.  
Media Zwitserland (3rail-WiKi)
Voor recensies van Boeken, Catalogi, CD/DVD, Tijdschriften.

Zwitsers rolmaterieel 1:87 BLS- en SBB alle merken AC/DC (alleen voor ingelogde leden!)
De inhoud van deze SWISS-RAILIA's gaan van lieverlee over naar 3Rail Wiki - Modellen_Zwitserland: Na overzetting aangeduid met 'topic gesloten'. Materiaal komt dan voor iedereen beschikbaar:
Swiss Railia deel 3: BLS locomotieven 1:87 alle merken (topic HEROPEND 19-6-2016)
Swiss Railia deel 4: SBB locomotieven 1:87 alle merken (topic HEROPEND 19-6-2016)
Swiss Railia deel 5: BLS treinstellen 1:87 alle merken (topic)
Swiss Railia deel 6: SBB treinstellen 1:87 alle merken (topic)
Swiss Railia deel 7: BLS rijtuigen 1:87 alle merken topic van Brunigbahn
Swiss Railia deel 8: BLS goederenwagons 1:87 alle merken topic van Henk Bo
Swiss Railia deel 9: SBB rijtuigen 1:87 alle merken topic
Swiss Railia deel 10: SBB goederenwagons 1:87 alle merken topic
Swiss Railia deel 11: Verkeers- en Wegbewijzeringborden open topic
Swiss Railia deel 12: Locomotieven prive ondernemingen schaal 1:87 alle merken topic van Brunigbahn
Swiss Railia deel 13: Stuur-stand-rijtuigen, Steuerwagen, Pilot topic van Jan22
Swiss Railia deel 14: Motorrijtuigen, Triebwagen topic van Jan22
Swiss Railia deel 15: zelfbouw dwergseintjes (topic)

Zwitserse treinen: diverse om- en inbouw
ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING en instellen CV's 3,4 en 5 (topic)
Inbouw ESU Loksound V4.0 in RIVAROSSI Re 4/4 BLS (topic) NIEUW

Zwitserse wegbewijzerings borden (topic eigenaar Roeny)
Zwitserse wegbewijzeringsborden

Zwitserse modelspoorbenodigdheden inkopen:
SWISS-RAILIA: Gebundeld inkopen (topic)
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Een kleine foto-impressie van het lok-depot. De zichtbare TITAN-rijregelaars zijn verkocht en hebben plaatsgemaakt voor de ECoS-2. De moedertrafo TITAN (60VA) zal worden gebruikt om de ESU-Switchpilots te voeden.

De rommel is wel een beetje opgeruimd nu. De afmetingen van deze modules zijn 1500x700 mm per stuk, dus totaal 3000 x 700 mm.
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Hallo Henk,

Leuk dat steeds meer mensen de hobby weer oppakken en lekker aan de slag gaan.
Met de ecos heb je een prima centrale in huis, ga je ook een pc inzetten om het geheel aan te sturen.

De foto,s geven een goede en mooie indruk van de module,s


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Dag Henk,

Boeiend thema SBB/BLS.Het valt nog niet eens mee om wisselstroom-BLS Materieel te vinden.
De foto's spreken voor zich.Mooi gebouwd.De Sommerfeld bovenleiding spreekt mij ook erg aan.

Veel plezier,volharding en succes bij het bouwen en verwezelijken van je snode plannen.

mvg.Harry 
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Dag Har en Peter,

@ Peter: ik weet nog niet of ik een PC ga inzetten voor de totale aansturing. Idee heb ik er wel in eigenlijk. Ik heb inmiddels van een paar forumleden begrepen, dat je met het digitale systeem niet eventjes 'zo maar aan de slag kunt'  :?: OF het wordt te simpel voorgesteld, OF het wordt zwaar onderschat. Ik weet in ieder geval nu al dat ik de knip verder moet opentrekken dan ingeschat.  :-(

@Harry: wisselstromers BLS is idd lastig aan te komen. Buiten HAG is er dus alleen ROCO met de Ae 6/8 (vier nr varianten), Ae 8/8 (drie nr varianten en Ae 4/4 (twee of drie nr varianten. Het wachten is dat ROCO met de Re 4/4 serie komt. Rivarossi heeft ook een paar mooie wisselstromers Re 4/4 (drie nr varianten). LIMA heeft ooit 9! Re 4/4 uitgebracht waarvan 1 digitaal. 7 heb ik in mijn bezit en omgebouwd naar AC-dig (zie ook mijn post onder http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33281.50 ). De volgende link heb ik ergens gevonden mbt zwitserse tractie: http://www.swisslok.bplaced.net/swisslok.htm

Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Hierbij nog een paar tekeningen (ontwerp) voor de complete baan. Niet iedereen kan een ral-bestand openen, dus vandaar nu in jpg-format.

Het schaduwstation is uiteraard de onderste laag, daarboven komt het lokdepot en de derde laag is station Blausee-Mitholz.
De laatste foto laat het voorlopige ontwerp zien als alle lagen in elkaar geschoven zijn. De lila-achtige lijn moet nog worden gesloten als retourlus. Dat moet op de tekening nog uitgewerkt worden. Zodra dat is gebeurd, kan de bouw gaan aanvangen, waarin zoals eerder geschreven, de oude modules een plek gaan krijgen.

Het is een fors plan en ook zeker de digitale aansturing hiervan. Maar inmiddels contact met een mede forumlid waar ik nog wat van kan opsteken.

Groeten,
Henk
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Leuk plan, kom je met de hoogtes goed uit? Met name van groen naar lila bij de linker spiraal.
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Dag Henk,
Je hebt een grote ruimte en een brede plaat. Kun je overal goed bij of heb je mangaten?
Als ik zo vrij mag zijn om op het plan te reageren: ik vind het hoofdstation wat summier. Het loc depot en alles wat er bij hoort is juist erg uitgebreid, maar je kunt verder nergens rangeren, treinen opstellen of samenstellen en ik zie maar 1 aansluitspoortje (op een goederenoverslag, fabriek iod?). Maar misschien ben je juist een landschaps bouwer en is veel minder (lees hier achter 'rails') juist veel beter.

vr gr
Gertjan
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
@ Kees: ook nog wakker??? Met de hoogtes moet ik nog stoeien en met name op het punt wat je aanhaalt. Een deel van het schaduwstation en het lokdepot stammen uit een eerdere maar helaas niet afgemaakte baan. Het zal nog heel wat puzzelwerk worden. Ik wil de treinen zoveel mogelijk 'meters laten maken'. Het is voor een deel nog steeds een ruwschets. En daarmee kom ik bij:

@ GertJan: Het open spoor (blauw rechtsboven) moet nog worden doorgetrokken naar de hoofdbaan. Het station is niet meer dan een halte: een hoofdstation is op de baan niet gepland: ook geen rangeerbewegingen. Mogelijk gaat een deel weer overhoop om toch een station langs de hoofdlijn te hebben: voldoende om daar van loks te wisselen. Ik heb zoveel uren in het depot gestoken, dat ik het zonde vind deze af te breken.

Dus wie weet komen er weer aangepaste schetsen op dit draadje!

Tafelbouw is niet zo mijn ding: wel modulaire bouw met voldoende ruimte (mangaten) om er bij te kunnen. Raamwerk met opbouw dus.

Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS

Mooie plannen man!..Een omvangrijke klus zo te zien..Ik ben zelf ook gek op Zwitserse banen.Heb je ooit overwogen om er een BEMO-trajectje aan toe te voegen? Als smalspoorbaantje met een haltetje ergens hoog in de bergen?

Overigens op de foto's van je Locdepot staat een oranje loc met een sputnik erachter.Welke is dat? Ik kan hem niet thuis brengen namelijk.

mvg Harry
 
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Dank je Harry,

Dat oranje lokje is inmiddels een zeldzaamheid om die te pakken te krijgen. Het een BRAWA cat nr. 571 Te 2/3 BLS tractor. Worden bij mijn weten ook al lang niet meer gemaakt. BRAWA heeft deze ook nog ooit in een bruine kleur geproduceerd (tijdperk II-III geloof ik).

Ik heb wel vaak naar BEMO gekeken maar niet echt overwogen om aan te schaffen laat staan in te passen.

Ik ben ook zo'n hobbyist die veel heeft verzameld, weinig baan heeft gehad en nu alles niet op de rails kan plaatsen omdat ik rails te kort heb (en ruimte!!!).  :) ;) ;)

Dus vandaar in de tekening de trajecten zolang mogelijk maken met mogelijk een 2de schaduwstation. Wat hier niet tot uiting komt zijn de verborgen trajecten. Ik heb nog het een en ander uit te zoeken  :? met WinRail hoe dat ingetekend te krijgen. Maar dat gaat lukken.

Groeten,
Henk
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Hoi Henk,

Weer iemand uit de nabije omgeving, die weer opnieuw een start maakt.
Alleen jij hebt al de nodige bouw ervaring. Erg mooi de module's , die je laat zien.
Tevens een mooie ruimte voor lekkere lange rijsporen. Succes met je baanplan en blijf je zeker volgen.
Hoop wel dat je overal bij kunt komen. Qua diepte, maar ook wat betreft hoogte. Je zult nog genoeg tijd onder je tafel door brengen ;). Heb dit zelf inmiddels ook mogen ervaren :D.

Gr. Wim
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Ik ben nu bezig het lok-depot in de ECoS te plaatsen met de accessoires. Dat lukt aardig, al krijg ik de kruiswisselstraat nog niet helemaal goed. Ook met de kruispunten lig ik nog overhoop. Maar het begin is er!!

@ Wim,
Modulebouw ben ik begonnen na schade en schande wijs geworden te zijn. Hou de modules hanteerbaar: 600/750 mm max X 1500 mm max. Makkelijk te verhuizen ook. Ik pas open raamwerk toe: dus eigenlijk alleen de 'onderbouw' bestaat uit platen. Ooit eens opgestoken uit de boekjes van Bernd Schmid: de modelbaanbouwer van Märklin.

Je bent oerigens altijd welkom voor een kop koffie en eens bij kletsen.

Groeten,

Henk
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Hallo Henk,

Je kan toch de wisselstraat en de kruiswissels invoegen via je magneetartikelen. Deze moet je wel eerst invoeren, anders weet de ecos niet waar die ze vandaan moet halen.

Mvg
Arie
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Arie,

Het is inmiddels gelukt. Ik moet wennen aan dat wat je railplan tekent, ECoS heel stilistisch mee omgaat. Maar het lokdepot zit er in hoor!! Ik laat je het binnenkort graag eens zien.

Het volgende project is het schaduwstation intekenen. Maar dat gaat ook zeker lukken.

Groetjes,

Henk

Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Citaat van: has-bls op zondag 31 maart 2013, 12:17:24
Dag Har en Peter,

@ Peter: ik weet nog niet of ik een PC ga inzetten voor de totale aansturing. Idee heb ik er wel in eigenlijk. Ik heb inmiddels van een paar forumleden begrepen, dat je met het digitale systeem niet eventjes 'zo maar aan de slag kunt'  :?: OF het wordt te simpel voorgesteld, OF het wordt zwaar onderschat. Ik weet in ieder geval nu al dat ik de knip verder moet opentrekken dan ingeschat.  :-(


Ik denk dat die knip niet zover open moet, ik begrijp uit je draadje dat de wissels al via de EcoS geschakeld worden dus dat heb je al digitaal.
Het enige wat jij mist zijn S88 terug melders, die van Marklin moet je niet kopen want dan ben je meer dan ?100 kwijt.
Rosoft verkoopt nu modellen waar zelfs de diode truuk is ingebouwd en kosten rond de ?21

Voor een klein bedrag kun je de baan dus voorzien van terug melders, het programma koploper is gratis en een pc heb je al.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Dank Peter,

Even een klein misverstandje opruimen: de wissels moeten nog digitaal aangesloten worden. Daarvoor heb ik geruime tijd geleden al de nodige ESU switchpilots gekocht: voor de terugmeldingen zal ik de detectors gaan aanschaffen van ESU. Althans, dat ligt in de bedoeling.

Maar Peter, ik lees hier regelmatig over de ´diodetruuk´. Help mij eens op weg wat dat is?

Groeten,
Henk 
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Hoi Henk,

Informatie over de diode truc kan je hier vinden: http://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa

Gr.Wim
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Hallo allen,

Ik gebruik dus K-rails. De onderbouw voorzie ik van kurkstroken (Noch, Busch enz) van ca. 4mm hoogte. Deze stroken hebben de vorm van het ballastbed. De methodes van verkanten de van rails en overloopbogen worden toegepast.

K-rails kun je op diverse manieren vastzetten: spijkeren met het voordeel dat je later de rails weer kunt loshalen, verlijmen met bijv HEKI-lasurfarbe Braun (lijmhoudend). Nadeel: je krijgt de rails nooit meer onbeschadigd van de onderbouw los.

Dan de optie BOEKBINDERSLIJM of witte houtlijm: je rails zit weliswaar vast maar je schijnt het toch redelijk onbeschadigd weer te kunnen loshalen.

Wie heeft ervaringen met witte houtlijm of boekbinderslijm en wil dit hier kwijt?

Groeten,
Henk
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Ik heb geen ervaring met K rails, maar wel met andere plaksels met houtlijm. Dat kun je redelijk goed weer los krijgen met hete, vochtige handdoeken, er op leggen en een tijdje laten liggen, de lijm wordt dan weer zacht(er).
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Even een kleine up-date zonder fotomateriaal enz.

De laatste paar dagen eerst het nodige technische werk verricht onder het lok-depot. De wissels wilden niet goed om en - net zoals politiek - denk je dat de lok rechtsaf gaat, rijdt ie rechtdoor (of omgekeerd)  8o :D Van de circa 24 wissels is nu de helft voorzien van het 'oude' mechaniek. Ik ben op jacht naar nog een aantal exemplaren ......

De tweede versie M7548 bleek de boosdoener: het veertje heeft mogelijk te weinig spanning om de wisseltongen om te zetten. Een gouden greep is vooralsnog de eerste variant van M7548 met een starre kunststof staafje. Die werkt beter. Bij een aantal 2de hands exemplaren heb ik d.m.v. een aluminium pijpje, een 'spalkmethode' moeten toepassen om het pootje op de goede lengte te krijgen: en dat werkt! Dus geen weggegooid geld voor een aantal gekochte mechanieken met 'een te kort pootje'.

Eind volgende week hoop ik alle wissels van het lok-depot te hebben voorzien van het oude mechaniek. Dan kan aan de bedrading worden gewerkt van zowel de wissels als de baan- en digitale spanning. Verder kan de laatste baansectie 'onder draad' worden gezet.

Toen ik nog in het analoge tijdperk verkeerde, was het de bedoeling om het draad ook onder rijspanning te zetten. Misschien zijn de isolatoren nog op de foto's te herkennen. Van het onder rijspanning zetten van de rijdraden zie ik nu van af: ook vanwege mogelijke conflicten in het digitaal bedrijf.

Daarna ga ik het schaduwstation verder onder handen nemen, proberen de LOK-programmer te updaten en nog een paar loks nakijken (met name LIMA Re 4/4 BLS).

Morgen maar eens genieten van het mooie weer (als de voorspellingen uitkomen)!

Groeten,
Henk

Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Hallo mede forumleden,

Ik maak niet zulke grote vooruitgangen als sommigen hier, maar kleine stapjes is ook voorwaarts. Een gedeelte van de week 's avonds onder de treintafel gelegen (zonder LED-verlichting!) en de ondervloer wisselaandrijfsets van het nieuwe type M7548 vervangen door een ouder (eerste productie-serie).

De laatste zijn voorzien van een stugge kunststof pootje die de verbinding maakt tussen de spoel onder het tafelblad en de wisseltongen. Ik ben hiervoor op jacht geweest en heb 22 stuks op de kop kunnen tikken.

Normaal is dit uitwisselen een fluitje van een cent: echter bij het uitpakken van de doosjes bleken een aantal gebruikt: dat wil zeggen dat de pootjes door de vorige gebruiker waren ingekort. En net iets te kort voor mijn tafelblad inclusief railbedding. Wat nu???? De oplossing is even simpel als doeltreffend: een spalk zetten!!! Een alu-buisje die precies over het pootje past tot een bepaald aanslagpunt, bleek het ei van Columbus.

Pootje doorgeknipt en door het geleideplaatje gevoerd, alu-buisje er op gedaan en vastgezet met 2-secondenlijm, het andere stukje van het pootje (kan ook een stukje aluminiumdraad zijn) in het andere eind van het alu-buisje geplaatst met een beetje 2-secondenlijm en klaar was Henk.

Zo rap als ik dit neerzet, zo rap ging het niet in de praktijk: het blijft priegelwerk. Ik ben erg tevreden over dit resultaat van de eerste 14 wissels.

Resterende 7 wissels van het lok-depot zijn deze week aan de beurt. Dan kan ik aan de volgende fase beginnen: de rest van de rail onder draad zetten; en rails geschikt maken voor digitale voeding, ringleiding leggen, wissels aansluiten enz. 

Groeten,
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Jeetje, inderdaad priegelwerk. Maar mooi dat het werkt. Het lijken wel macro foto's!  :)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Hoi Henk,

Dan zal je nog de nodige uren onder de tafel bivakkeren. Wel fijn dat je plan werkt.
Ook jij bent wat dat betreft een doorzetter.
Veel succes met het verderen aansluiten van de wissels, de ringleiding, en bedrading.

Mvg
Arie
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 21 april 2013, 15:38:45
Hoi Henk,

Dan zal je nog de nodige uren onder de tafel bivakkeren. Wel fijn dat je plan werkt.
Ook jij bent wat dat betreft een doorzetter.
Veel succes met het verderen aansluiten van de wissels, de ringleiding, en bedrading.

Mvg
Arie

Nou dat zal vast en zeker nog het geval zijn Arie. Ik kom er als een plank onder vandaan.....  8o

Mvg
Henk
Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Hallo allemaal,

Vandaag beslag weten te leggen op nog een tiental M7548 'ältere Bauart', met daarbij nog een optie op 10-12 stuks.

Wel een flinke aanslag op de knip, maar ben wel verzekerd van bedrijfszeker spul. Dan is deze voorraad zodanig dat ik voorlopig een heel eind ermee uit de voeten kan en alle in bezit zijnde wissels kan voorzien. Makkelijk als je een 'werkvoorraad' hebt!

Groeten,
Henk

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Hoi Henk,

Je weet dat een hobby geld mag kosten toch.
Als jij een werkvoorraad wil, dan kost dat geld.

Mvg
Arie
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Citaat van: Mr. Marklin op maandag 22 april 2013, 19:44:14
Hoi Henk,

Je weet dat een hobby geld mag kosten toch.
Als jij een werkvoorraad wil, dan kost dat geld.

Mvg
Arie

Hey Arie, zeker mag dat geld kosten en helemaal als het tot een gewenst resultaat leidt of zal leiden! Deze koopjes zijn buitenkansjes en die mag je eigenlijk niet laten lopen ............  ;)

Morgen en woensdagavond lig ik nog onder de tafels: daarna moet ik me een paar dagen verplicht koest houden  :( :-(
Mvg
Henk


Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Hallo Henk,

In je baanplan zie ik tussen het station Blaussee-Mitholz en het groene gedeelte veel ruimte. Omdat je net zelf al zei dat je heel veel materiaal hebt kun je daar misschien nog een paradebaan tussen krijgen om nog meer van je materiaal te zien?

Groeten Dewey
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Hoi Dewey,

Dat is inderdaad een goede tip: zoals je ziet op een van de tekeningen is het blauwe traject nog niet gesloten: daar zit ik nog op te broeden voor een oplossing. Een paradetraject zal tot de mogelijkheid kunnen behoren.

Aan het groene gedeelte, schaduwstation en Blausee zit ik vast: dat zijn bestaande modules die ik aan het inpassen ben. Het zal nog wel een paar keer draaien en opnieuw tekenen worden denk ik.

Je tip zal ik zeker in mijn achterhoofd houden!!

Groeten,
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Henk

Die moet je in gedachten houden, niet in je achterhoofd, want dan val je achterover.

Mvg
Arie
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Citaat van: has-bls op zaterdag 13 april 2013, 19:31:41
Van de circa 24 wissels is nu de helft voorzien van het 'oude' mechaniek. Ik ben op jacht naar nog een aantal exemplaren ......
Bedoel je  M* aandrijvingen? Daar kan ik er nog el een stel van leveren. Ik ben ze aan het vervangen door servo's...
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Herintredende spoorbaan van HAS-BLS
Citaat van: Jan22 op dinsdag 23 april 2013, 22:16:19
Citaat van: has-bls op zaterdag 13 april 2013, 19:31:41
Van de circa 24 wissels is nu de helft voorzien van het 'oude' mechaniek. Ik ben op jacht naar nog een aantal exemplaren ......
Bedoel je  M* aandrijvingen? Daar kan ik er nog el een stel van leveren. Ik ben ze aan het vervangen door servo's...

Ha Jan, ik bedoel deze op bijgaande foto. Hoeveel heb je er?? Stuur mij anders een P.B.'tje

Groeten,
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 24-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 24-04-2013
Hallo allemaal,

De laatste ondervloeraandrijvingen zijn gisteravond geplaatst. Bij nacontrole blijkt dat 2 wissels niet omwillen. Als ik de aandrijving loshaal en het wissel handmatig omzet voel ik geen weerstand. Ook als ik de aandrijving ongekoppeld handmatig bedien (onder tafelblad), voel ik ook geen weerstand.

Maar ........... zodra de boel aan elkaar gekoppeld zit, voel ik weerstand met het omzetten en sluit de wisseltong niet aan op de spoorstaaf: net of het ergens aanloopt zeg maar. Ben tot 1 uur aan het zoeken geweest maar het lek heb ik nog niet boven. Misschien toch een beetje grafiet of de stofzuiger er nog eens opzetten om alle ongrechtigheden weg te halen?

In het slechtste geval moet ik een stuk rails slopen om bij het wissel te komen en desnoods vervangen. Vanavond maar weer eens kijken wat er loos is. :(

Mvg
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-04-2013
Ik zou eerst het schoonmaken proberen natuurlijk voordat je onnodig iets sloopt of vervangt.. Lijkt me erg vervelend als je weet dat er wat mis is, maar de oorzaak niet weet.. Succes!

Groeten Dewey
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-04-2013
Grafiet smeren en grondig tussen de bielzen schoon krabbelen heeft geen effect gehad. Dus een stukje gesloopt: gelukkig 2 kleine stukjes rail naar de Filistijnen en het wissel is heel gebleven.

Los functioneert het wissel goed, ook de vervangende. Maar plaats ik de vervanger op de plek: zelfde euvel. Gewoon niet omgaan. Ik vermoed dat de bedding ergens problemen geeft. Morgen dat maar eens oplossen.

Intussen de eerste zending M7548 (ouder type) uit Duitsland ontvangen; een tweede zending is nu besteld en komt volgende week ook Duitsland. Die werkvoorraad wordt ook aangevuld.

Dit is het weer even voor vanavond!!

Mvg
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Het wisselleed is verholpen: niet alleen de bedding gaf problemen maar ook, naar later bleek, de ondervloerbevestiging niet helemaal zuiver onder het wissel was geplaatst. Ook ligt het wissel in een licht hellend vlak.

Het heeft mij uiteindelijk twee kleine railsjes gekost, maar dat moet dan maar. Wissel functioneert naar behoren: kan de rails weer gaan 'beschotteren' en verder gaan met de plannen.

Groeten,
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Mooi zo, zoals we dan zeggen: je hebt het lek boven en kan weer gaan varen!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Draadje gelijk maar eens even doorgenomen.
Dat zijn grootse plannen en zeker leuk iemand weer in de buurt te hebben.
Ziet er allemaal zeer professioneel uit.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Hoi Henk,

Lees elders dat je naar HIP geweest ben.
Indrukwekkend toch. Tenminste dat vond ik. Hans is ook heel enthousiast en erg behulpzaam.
Zal er zeker ook vaker een kijkje nemen.

Gr.Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Citaat van: wila op vrijdag 03 mei 2013, 21:53:43
Hoi Henk,

Lees elders dat je naar HIP geweest ben.
Indrukwekkend toch. Tenminste dat vond ik. Hans is ook heel enthousiast en erg behulpzaam.
Zal er zeker ook vaker een kijkje nemen.

Gr.Wim

Dag Wim,

Dan gaan we elkaar vast wel eens ontmoeten, heb inmiddels daar ook kennisgemaakt met Tom.
Niet naar Houten jij morgen?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 27-04-2013
Hallo Henk,

Ben daar toen ook Tom tegengekomen. Heb komende week ook een aantal bezoekjes gepland aan Kees en Tom. Zodat ik daarna beter geinformeerd verder kan gaan bouwen.

Morgen heb ik helaas andere afspraken. Misschien de volgende keer.

Gr.Wim
Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Geen bouwverslag, maar wel inmiddels weer 14 stuks M7548 Unterflur-Zurüstsatz Alte Bauart rijker geworden. Nog 6 stuks zijn er onderweg. Dan heb ik voldoende voorraad!

Nieuwe versie Unterflur ingeruild op Houten voor 3 stuks ESU 51801 Extensions, een AFA-bus op de kop getikt (Autobusverkehr Frutigen - Adelboden, wat voorheen door de BLS werd verzorgd). 

En wat op een Zwitserse baan niet mag ontbreken: een Ambulance helicopter van de TCS, uitgebracht door SCHUCO:
Cat nr 24749-3, EUROCOPTER  EC135 TCS Ambulance. Ook vandaag in Houten op de kop getikt.

Nu de helicopter van de REGA/ Schweizerische Rettungsflugwache nog..........

Gisteren even op bezoek geweest bij HIP en Hans en Tom ontmoet. Ik heb me voorgenomen daar eens regelmatig naar toe te gaan. Als straks het warme weer gaat aanbreken zie ik mezelf niet op de hete treinenzolder knutselen. 

30-05-2013: De heli's zijn overgevlogen naar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43942.msg792891#msg792891
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Dat is een mooie vliegende koffiemolen, denk dat die wel een leuk plekje zal vinden.
Motortje er onder en draaien met de wieken.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Citaat van: tomhas op zaterdag 04 mei 2013, 16:34:51
Dat is een mooie vliegende koffiemolen, denk dat die wel een leuk plekje zal vinden.
Motortje er onder en draaien met de wieken.

En om het helemaal af te maken: de navigatieverlichting!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Zo Henk, een geslaagd dagje geweest in Houten.
Voorraad weer aangevuld en een Mooie heli.

Straks kijken waar deze een plekje gevonden heeft.

Gr.Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Citaat van: wila op zaterdag 04 mei 2013, 22:48:39
Zo Henk, een geslaagd dagje geweest in Houten.
Voorraad weer aangevuld en een Mooie heli.

Straks kijken waar deze een plekje gevonden heeft.

Gr.Wim

Dank je Wim, binnenkort wordt de vloot heli's uitgebreid. Ik ben vanavond diep wezen zoeken op Internet en kwam zowaar de REGA heli tegen: http://www.ebay.com.au/itm/REGA-Schweizer-Rettungsflugwacht-EC145-ca-1-87-/150955632746?pt=Standmodelle_Baus%C3%A4tze&hash=item2325a8286a Een MUST HAVE! voor de zwitserse baanrijder.

Daarnaast zal ook de heli van AirZermatt worden toegevoegd: http://www.nasshan.com/schuco/Edition-1-87/Hubschrauber/Eurocopter-EC-135-Rettungshubschrauber-Air-Zermatt.html met busje http://www.nasshan.com/schuco/Edition-1-87/Hubschrauber/VW-T5-Bus-Air-Zermatt.html
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Henk, leuk setje, heli met busje. Ga je ook een heli vliegveld bouwen?

Gr.Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Leuk, Air Zermatt! Ik ga al ruim 15 jaar skiën in Zermatt en zie die heli's regelmatig vliegen in oa de Rettungsdienst. Mooie beelden op hun website: rode heli's
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-05-2013
Citaat van: keeszondag op zaterdag 04 mei 2013, 23:39:57
Leuk, Air Zermatt! Ik ga al ruim 15 jaar skiën in Zermatt en zie die heli's regelmatig vliegen in oa de Rettungsdienst. Mooie beelden op hun website: rode heli's

@ Kees: Jazeker, ik heb dat ook menigmaal gezien: ook als er koeien noodgedwongen van de alp gehaald moeten worden zijn ze van de partij. Luchtkunstenaars waarvoor je diep respect moet hebben!

@ Wim: ik word het haast aan ze verplicht he om een heliveldje te maken. Groot hoeft zoiets niet te zijn. Suggesties altijd welkom!