Ben nog eens diep in mijn fotoarchief gedoken en nog wat leuke dingen gevonden
Rode lamp in de midden komt meer voor dan dat je denkt. Dit sein is het uitrijsein van Kandersteg
wel even je winterjas aan trekken Boven zit
groen, gevolgd door
oranje,
rood,
oranje en onderin
rood (not-rot) Het sein kan naast rood de seinbeelden groen (FB-1) ook dubbel oranje (FB-6) geven
Groen/oranje (FB-2) is voor dit spoor niet van toepassing. Rood zit dus in de midden omdat groen en oranje er boven moeten zitten om de seinbeelden te kunnen laten zien die op dit spoor van toepassing zijn.
Het is dus een wed van meden en persen dat rood op de tweede positie zit.
Sein op het einsstation St Gingolp. 3-lischtsein met twee posities afgedekt. Geeft dus alleen rood.
Bestaat ook rechts slechts een twee lichtsein. Station st Maurice
Goppenstein. Stootjuk van de autotrein, één rode lamp. De voorseinen zijn van de hoofdsporen. Grappig dat voor het rechtse voorsein een kooi van een seinbrug is gebruikt.
Kandersteg. Eén voorsein hangt in de bovenleidingmast de ander staat er gewoon naast de baan.
Net hoe de ruimte er is.
Uitrijseinen van Spiez. Deze seinen kunnen naast rood de seinbeelden dubbel groen (FB-3), groen/oranje (FB-2) en dubbel oranje (FB-6) geven. Het linker sein K3 heeft de bovenste positie afgedekt en het rechter sein K4 heeft de onderste positie afgedekt. Beide seinen kunnen dezelfde seinbeelden geven.
Sein K4 nog eens nader bekeken. De zon beschijnt de glaasjes zodat je de kleuren kunt zien zonder dat de lampen branden. Duidelijk groen/oranje/groen/oranje. Daatnaast brand boven rood met daaronder ook rood voor Not-rot.
De foto is gemaakt voor het vertrek van de proefrit met de DB 185 227, 185 226 met de 128 001 (12X)
Maar rechts zien we het dubbel groen sein (FB-3) met daaronder een waarschuwend voorsein voor het rood sein er achter. Het betreft hier een inrijsein van Spiez.
Daarmee laat ik zien dat dubbel groen (FB-3 60 km/h) zowel gebruikt wordt voor een inrij en uitrij seinen.
Ook doorgaande treinen die door Spiez rijden krijgen dan twee maal dubbel groen te zien.
FB-3 en FB-5 zijn dus niet specifiek bedoeld om snelheid te verminderen bij het naderen van een station zoals Robin (Hero) dacht.
Ik weet ook niet alles maar dacht dat deze foto's wel waar wat duidelijkheid schept in het Zwitserse sein leven van Henk (toch ......
)
Mvg, Johan