Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Alpenbaan Gerard

Gestart door Mog dinsdag 29 december 2009, 22:09:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Alpenbaan Gerard
TRUKO
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Wowwwwwww......geweldig wat een baan, complimenten!!!

Groet,
Rutger
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Zie ik het nou goed, zit het comando centrum onder het station   :shock: :shock: :lol:

Dat vind ik nou een leuke vondst  :D

Gr Einte
Re:Alpenbaan Gerard
Joost B.
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Als modelbouwer kan ik jaloers zijn op jouw baan, de scenery en de rijmogelijkheden.

Als zwitserland rijder kan ik hiervan veel meer dan jaloers zijn :mrgreen:

Gr Joost
Re:Alpenbaan Gerard
DB bas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
ik vind het echt zeer mooi gerard.
ben zelf een zeer grote fan van ch
heb je in de garage kachels vocht vreeters staan het laatste wat je wilt is natuurlijk vocht.

groetjes bas
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Wilfried,

Citaat van: Wilfried op woensdag 30 december 2009, 21:43:18

Hoelang doet 1 trein erover om het hele traject te rijden van begin tot het eind?


Als de trein aan een stuk doorrijdt, zonder te stoppen, maar precies op schaalsnelheid uiteraard: ca: 20 mins.


Citaat van: Einte op woensdag 30 december 2009, 21:48:41

Zie ik het nou goed, zit het comando centrum onder het station   :shock: :shock: :lol:


Hallo Einte,
Goed gezien, het "commandocentrum" en de werkplaats zitten voor een groot gedeelte onder het station.
Ik zal binnenkort hier ook een foto van plaatsen hoe ik dit heb gedaan. Het is uiteindelijk plaatsbesparing en onzichtbaar voor de toeschouwer.

Gr.
Gerard
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Bas,

Citaat van: DB bas op woensdag 30 december 2009, 22:02:43

heb je in de garage kachels vocht vreeters staan het laatste wat je wilt is natuurlijk vocht.



De ruimte is uiteraard maximaal geïsoleerd. Geen vocht, en de temperatuur is het gehele jaar vrijwel gelijk (ongeveer 21graden), tenzij het in de zomer dagenlang 30+ is, ja dan word het wel wat warmer. Maar ik heb hier totaal geen last van. Dit was ook een keiharde "eis" natuurlijk: vochtvrij, wel enige ventilatie en een constante temperatuur.

Gr.Gerard
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Harrie,


Citaat van: DEBORA0517 op woensdag 30 december 2009, 11:24:27
Hoeveel kun je er gelijk laten rijden?

Kunnen: ongeveer 10-12 tegelijk, maar dat gebeurt niet. Om het realistisch te houden rijden er hooguit 7 treinen tegelijk, waarvan de meeste in de schaduwstations. Visueel op de baan zelf hou ik niet zo van te druk treinverkeer, rust op de baan vind ik veel realistischer, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Verder een antwoord op je volgende vraag of ik met spiralen werk: nee, die zitten er niet in.

Mvg.
Gerard

Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste Gerard,

Dat ziet er echt schitterend uit, leuk dat je v.a. het begin de bouw hebt vastgelegd, ik kijk dan ook uit naar de vervolgseries(s) van je werkzaamheden tot in het nu!
:D

Groetjes Michel
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Waw wat een mooie treinruimte hier spreek ik niet meer van een kamertje. Wat me ook direct opvalt is die mooie schilderdame  :oops: Als die ooit tijd over heeft hier is ook nog wat schilderwerk in de treinkamer.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Als eerste COMPLIMENTEN! Wat ik knap vind is dat je dicht bij de werkelijkheid bent gebleven en jezelf hebt beperkt. Door één echt bestaand station na te bouwen heb je iets heel realistisch gemaakt. Dat spreekt me erg aan. Ik ben erg benieuwd naar je volgende foto's.

Wat ik me afvraag: kun je iets meer vertellen over je evaluatie van de verschillende software die je hebt gebruikt? Wat beviel wel en niet en waarom is Railware voor jou de beste?
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Staat jou trein tafel in een O - vorm?

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Dewey,

Zo zou je het kunnen noemen. Als je de kamer binnenkomt, sta je midden in een soort van "klein Alpenland".
Vandaag of morgen zal ik weer een vervolg maken van mijn verslag van mijn baan en zal ik er een tekening bijvoegen hoe alles staat.

Met vriendelijke groet,
Gerard.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi,

Mooi hoor. Kom je onder de berg naar binnen? Dat ben ik zelf van plan. Fijn als je rechte muren hebt. Ik maak de baan op zolder en het schuine dak beperkt de mogelijkheden enigzins van het maken van bergen.

Olaf
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste forumleden,

Bij deze weer een vervolgstukje mbt.de bouw van mijn baan. Deze foto's zijn gemaakt gedurende de bouw in augustus en september 2004. Wellicht misschien saaie foto's, want ruwbouw is ruwbouw en zo begint immers iedereen. Maar om mijn verhaal compleet te houden, plaats ik deze stukjes toch. Zoals ik al eerder vertelde, werd na een bepaalde bouwfase wederom alles getest, hardware matig en software matig. Dat is bij de eerste foto goed te zien. Hier komt het station, maar om het verloop van de 3 schaduwstations te testen is duidelijk te zien dat er een tijdelijke keerlus is gemaakt. Hier gebruik ik nog het programma Koploper (foto 2). De beelden op de 2 monitoren zijn tevens daar van tijdelijke aard. Later in mijn verslag zul je hierin duidelijke veranderingen zien. Ik heb tijdens deze testfase met heel veel treinen tegelijk gereden, en veel in dubbeltractie en ook met 3 locs voor een trein gespannen. Dit om de grenzen van de belasting van de diverse stroomkringen op te zoeken. Ik had dit allemaal wel berekend hoeveel mA het verbruik zou kunnen zijn enz., enz., maar daadwerkelijk rijden is toch de proef op de som. Elk schaduwstation heeft 2 aparte stroomkringen. Misschien wel "overdone", maar gericht op de toekomst. Ik wilde, en rij dus nu, met veel treinen in dubbeltractie en dat kost nu eenmaal stroom.
Verder het uittesten van de hellingen (max.3%) en de combinatie van de bochtstralen met lange treinen. Ik had daar weinig of geen problemen mee. Dit was immers mijn 5e baan die ik bouwde, dus van de eerder gemaakte fouten had ik geleerd. Ik gebruik alleen maar de grootste bochtstralen (2251/2241) of meer, deze laatste dmv.flex-rails. Hier in deze testfase reed ik met 25 treinen (niet tegelijk natuurlijk).
Verder heb ik in deze fase het Bietschtalviadukt van Faller cf.de werkelijkheid omgebouwd van recht tot een flauwe bocht. Op de 6e foto is een testrit te zien, waarbij voor de allereerste keer over dit viadukt in deze baan wordt gereden. (Dit viadukt heeft in een eerdere baan van mij gelegen...recht :-) ).
De laatste foto laat een gedeelte zien van het omhoog lopen van de "paradebaan" naar schaduwstation 4 (foto 7).


1. Testrijden met een tijdelijke keerlus.

2. Koploper, met een tijdelijke weergave. Hier nog oude monitoren.

3.Ruwbouw tot aan het geplande Bietschtalviadukt.

4. Bietschtalviadukt.

5. Nogmaals Bietschtalviadukt.

6. Eerste testrit over het Bietschtalviadukt.

7. Het hoogste schaduwstation (no.4, slechts 3 sporen).

8. Paradebaan omhoog langs de wanden.


Bij deze laatste foto is de toegangsdeur te zien van de treinkamer. Dit heeft heel wat voeten in aarde gehad. De opzet van mijn baan is eigenlijk, dat als je binnenkomt, onder 2 viadukten moet. Je moet dus wel iets bukken, en daardoor zie je even niets van de baan. Eenmaal binnen ga je recht opstaan en waan je je midden in een soort "klein Zwitserland". Je staat  midden tussen de bergen en het wekt de indruk dat je daar dan ook werkelijk bent (met wat fantasie natuurlijk). Je kunt ook niet vanaf deze positie in een keer de gehele baan zien, want je moet jezelf 360 draaien om het een en ander te zien. Verder kun je door een gangpad verder naar een ander gedeelte van de ruimte lopen, en vandaar heb je weer een ander perspectief. Alleen dat even onder de brug door (145cm.) is voor lange mensen even extra bukken, en dat vind persoonlijk een minpuntje. Maar na heel veel denkwerk heb ik toch maar zo besloten om het dusdanig te doen.

Tot zover dit verhaal. Wordt vervolgt.

Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Re:Alpenbaan Gerard
Frankie.7
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Mooie update en leuke foto's van de geschiedenis van je baan !!

Groeten,
Frank
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Wat geweldig.
Ook het idee al dat je midden in klein Zwitserland staat is geweldig. Echt uniek.
Ik kan echt niet wachten op meer foto´s.


Maikel
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Wederom ziet er waanzinig uit alleen zie ik een klein probleem wat toen tot grote gevolgen had kunnen leiden.



Dat is dat blokje hout onder de voorste poot van de brug  :shock: :shock:  dat valt er bijna uit.

Maar dat zal wel ondertussen opgelost zijn.

Gr Einte
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Mog op zaterdag 02 januari 2010, 22:50:08

8. Paradebaan omhoog langs de wanden.


Bij deze laatste foto is de toegangsdeur te zien van de treinkamer. Dit heeft heel wat voeten in aarde gehad. De opzet van mijn baan is eigenlijk, dat als je binnenkomt, onder 2 viadukten moet. Je moet dus wel iets bukken, en daardoor zie je even niets van de baan. Eenmaal binnen ga je recht opstaan en waan je je midden in een soort "klein Zwitserland". Je staat  midden tussen de bergen en het wekt de indruk dat je daar dan ook werkelijk bent (met wat fantasie natuurlijk). Je kunt ook niet vanaf deze positie in een keer de gehele baan zien, want je moet jezelf 360 draaien om het een en ander te zien. Verder kun je door een gangpad verder naar een ander gedeelte van de ruimte lopen, en vandaar heb je weer een ander perspectief. Alleen dat even onder de brug door (145cm.) is voor lange mensen even extra bukken, en dat vind persoonlijk een minpuntje. Maar na heel veel denkwerk heb ik toch maar zo besloten om het dusdanig te doen.

Tot zover dit verhaal. Wordt vervolgt.

Met vriendelijke groeten,
Gerard.

Ik ben 2 meter, maar wil best wel even bukken.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Einte,

Goed gezien, ik kon me dat niet meer herinneren, maar er staat hier nog het een en ander los. Dat blokje was even tijdelijk om alles goed "uit te lijnen", maar het is stevig genoeg om er niet uit te vallen. Ik zal nog even zoeken op de foto's daarna, maar ik geloof dat ik die houten bloksteunen uiteindelijk voor het definitieve resultaat opnieuw, maar dan op maat, heb gezaagd en dus heb vervangen. Die brug staat in ieder geval zo stevig als een rots  :D . Het "probleem" van deze bouwdoos is, als je de brugpijlers niet goed en stevig plaatst, het midden gedeelte van de brug door kan buigen. Zeker als er dubbeltracties overheen rijden. En dat hoort niet.
Het goed plaatsen van deze brug is een geduldig werkje, en ik ben daar toch wel even mee zoet geweest.
Ik heb in de bouwfase wel meer tijdelijke blokjes ergens geplaatst, gewoon om het een en ander af te regelen.

Gr.Gerard
Re:Alpenbaan Gerard
DB bas
gast

Re:Alpenbaan Gerard
hoi gerard.

erg mooie foto,s allemaal weer.
en het idee om als ware midden in kleinzwitserland te staan spreekt me wel aan ja.
bas ziet zich al midden in de thunersee staan kijkend naar de treinen :lol:ach ja je mat te wensen hebben mag trouwens ook niet echt klagen wat hier staat.
die rotsen heb je die van gips gemaakt of van de decoor doek hoe heet dat spul nou anne w heeft het ook
goed ik kijk al uit naar je volgende verslag foto,s
ene is nu even net wat anders eerst de baan bouwen en dan een verslag :lol: :lol:

groetjes bas
Re:Alpenbaan Gerard
Minto Tighfield
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Het blijft een genot om naar je foto's te kijken en de ontwikkeling van je modelbaan te zien.
Ben benieuwd naar de werkelijkheid.

Hartelijke groeten,

Minti Tighfield :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

bedankt voor je rijk met foto's geïllustreerde verslagen. Dat ik zeer onder de indruk ben wist je al... :D
Re:Alpenbaan Gerard
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,
In een woord geweldig wat je laat zien.

Ik ga je verslag volgen, ik rijd zelf NL, weinig bergen dus! Limburgse heuvels misschien.

Gr. Fred.
Re:Alpenbaan Gerard
PeterBrz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Waauw echt een prachtige baan heb je :D en dan nog maar gezwegen over die treinlengtes :D
Een droom van iedere modelspoorder denk ik toch wel :D
Succes verder, ik blijf dit vol bewondering volgen!

Groeten, Peter
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Alpenbaan Gerard
WOW, :shock: :o
dit wordt zekerweten een hele mooie baan!
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Die 13 Delige IC ziet er geweldig uit. Ik ga dit echt volgen.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Dag Gerard,

Ben je mini-wunderweld aan het bouwen? Schitterende foto-rapportage. Ga vooral zo door!

Groeten, Paul
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Schopje. Zo'n mooie baan mag niet op de 2e pagina komen.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Alves op woensdag 06 januari 2010, 21:03:39
Zo'n mooie baan mag niet op de 2e pagina komen.

Mee eens. Maar ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken...  :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lokkie
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

Ik had deze topic blijkbaar even gemist, maar wat een super baan. 8)
Als het kan graag nog meer foto's.
Succes met de verder bouw.

Gr.
René
Re:Alpenbaan Gerard
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Voldoende basis heb je zeker :D.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hey Gerard,

Ziet er erg mooi uit, een voorbeeld voor velen denk ik. Wat ik vooral erg mooi vind zijn je lange treinen. Ik hou het op dit ogenblik even op max 4 rijtuigen per trein omdat ik op mijn geplande baan geen langere lengtes kwijt kan.

Ik hoop dat je ons niet al te lang in spanning houd en nog veel meer van je modelbaan toont.

Groeten,

Sander
Re:Alpenbaan Gerard
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Alpenbaan Gerard
*KWIJL*  schitterend! *KWIJL*!! :shock: :shock:

Een hartstikke gave baan zeg! Ziet er erg realistisch uit. net als alle anderen: Meer foto's! :D
Grt,

Ronald
Re:Alpenbaan Gerard
Varekamp
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Om bij mijn naamgenoot van boven aan te sluiten:

Wat een geweldige baan en opstelling. Ik ben onder de indruk van je materiaal, schaduwstations, en je opstelling voor je commandocentrum. Dit zal zeker veel inspiratie geven aan ons als modelbouwers.
Ik heb je foto's uitvoerig bekeken en het geheel is compleet. Bedankt dat het met ons wilde delen tot zover en ik ben benieuwd wat je verder nog gaat aanbouwen of bijbouwen.

Succes.

groeten Ronald  :D
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Beste forumleden,


Nogmaals dank voor alle reakties. Het volgende bouwverslag komt eraan, maar ik heb het even druk met van alles en nog wat. Ook met de verdere bouw van de baan.

Maar om even in het ritme te blijven hier wat sfeerfoto's bij nacht. Deze foto's heb ik gemaakt in oktober 2009. Let wel dat de baan nog lang niet af is, vooral het dorpje op de 2e foto is nog niet klaar, maar bij "nacht" zie je wat minder de nog ontbrekende details.

Op de eerste foto is enigszins te zien, dat mijn "werkplaats" (hier blauw verlicht) voor een groot gedeelte zich onder het station bevind. Spaart ruimte, en het werkt prima.









Met vriendelijke groet,
Gerard.
Re:Alpenbaan Gerard
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Dat ziet er ZEER ZEER ZEER mooi uit bij nacht O_o

Dit is echt geschikt voor een modelbouw magazine artikel ofzow... Gewoon kunst dit net echt!!!

Groeten,
Thierry
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Hoi Gerard,

bedankt voor je mooie vervolg in deze mooie serie!

Groeten, Hans
Re:Alpenbaan Gerard
Alves
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Geweldige mooie sfeer foto's. Ik kan van jou baan nog heel veel leren.

MVG Dewey
Re:Alpenbaan Gerard
PeterBrz
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Dit is werkelijk indrukwekkend  :o
M'n complimenten voor dit prachtig staaltje bouwwerk! Chapeau hoor! :D

Ga zo verder, ik zit al klaar op de eerste rij voor de volgende foto's :D

Groeten, Peter
Re:Alpenbaan Gerard
Wim N
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Hallo Gerard,

Ook van mijn kant een groot aantal complimenten, geweldig staaltje modelbouw laat je zien, mijn dank daarvoor dat je de tijd neemt op het te plaatsen met zowel schitterende foto´s maar ook een duidelijk verslag van de bouw.

Sucecs verder met de bouw en kijk zeker mee in dit mooie topic.

Groet Wim.
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Echt indrukwekkend moet ik zeggen, hele mooie baan.

gr. Henk
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Mooi hoor, en wat een ruimte zeg! Ik ben niet jalours ofzo hoor, helemaal niet. :oops:

Roy
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Dat ziet er weer helemaal top uit zeg.
Geweldig verlicht complex  zeg.
Echt genieten.

Maikel
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Alpenbaan Gerard
hallo Gerard

voor de 2e x:
WOOOOOOOOOWWW :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

dat is echt heel erg mooi, knap, groot en hoog :D

groetjes Daniël
Re:Alpenbaan Gerard
Ik zie dit draadje nu pas ( :oops:) dit is geen draadje maar een draad. GEWELDIG

Mvg Aart
Re:Alpenbaan Gerard
peterke33
gast

Re:Alpenbaan Gerard
hallo gerard,

halloooo seg wat een knappe baan heb jij seg,en ik denken dat ik een groote baan had.en die nacht foto's,in een woord mooi heel mooi.kijk weer uit naar je volgende foto's van je ongelooflijke baan.


groeten peter
Re:Alpenbaan Gerard
sbbmarklin
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Gerard,

Ik zie dat je wagens van de Golden pass hebt. Ik neem aan van HAG. Weet jij waar ik er een paar kan vinden.

Gr Arnout.
Re:Alpenbaan Gerard
wildman
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Heel erg indrukwekkend.
wou dat ik zo'n ruimte had..nou ja dan eerst maar even verhuizen.  :D
mijn toekomstige baan wordt een meter of 5. ook best leuk.

succes met bouwen en kom maar op met die foto's

Groetjes Eric

Re:Alpenbaan Gerard
Mathijs
gast

Re:Alpenbaan Gerard
Citaat van: Ronald op donderdag 07 januari 2010, 21:52:56
*KWIJL*  schitterend! *KWIJL*!! :shock: :shock:

Een hartstikke gave baan zeg! Ziet er erg realistisch uit. net als alle anderen: Meer foto's! :D
Grt,

Ronald
Ik niets anders zeggen dan dat ik het hier helemaal mee eens ben. Die baan is echt geweldig :D

Mathijs
Re:Alpenbaan Gerard
Lid sinds: 2006

offline
Re:Alpenbaan Gerard
Allemaal erg bedankt voor de reacties wederom. En dan te bedenken dat de baan nog lang niet af is. Mbt.het bouwverslag wil ik een goede selectie van foto's kiezen en dat duurt nog eventjes.
Ik ben geheel overdondert door jullie reacties..... :o :shock: :o :shock:..........dus bij deze nog een paar foto's...van vandaag.