Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelspoorbaan "h0ogovens"

Gestart door h0ogovens maandag 05 september 2011, 19:55:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Modelspoorbaan "h0ogovens"
Een van mijn goede voornemens van 2011 was al wel om de zolder eindelijk eens af te timmeren en een start te maken met

1. Historisch Hollands stadje met station Stede Wijck
2. Staalindustrie H0ogovens
3. Duits Historisch stadje Hildeburg

Railplan (zeg maar kladje) van Stede Wijck:



NB.
Ik heb nauwelijks ervaring met / verstand van: ringleidingen, wisselservo's, decoders, boosters, enz enz. Ik de gehele gang van zaken bijhouden.

allereerst DE ZOLDER.. van was naar is.





















Ga me nu eerst bemoeien met het schaduwstation..

:)

Michel

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

allemaal heel herkenbaar ;)

Ziet er allemaal al goed uit en ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes, John
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
mathijs-spoor3
gast

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
das een mooie ruimte zeg. kan ik alleen maa rvan dromen :( maar ooit zal er een tijd komen... :D nee grapje.
ook een leuk baan ontwerp! heb je ook rekening gehouden met de schuinte van het dak? anders krijg je daarmee mischien problemen problemen. de hoogovens zijn denk ik een boeiend onderwerp. met alle diverse (lange) treinen enzo. succes!

gr
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel
Je hebt een mooie ruimte gecreerd.
Veel plezier met het realiseren van je plan.

Succes
Erik
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Mooi Michel  :)

Ik ga je verrichtingen met veel plezier volgen, succes  B)

Groetjes Fulco
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Ik ga je ook volgen! En je hebt er zeker een mooie ruimte voor :)

Gr, Bas
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Mooi gemaakt die zolderruimte. Succes met het bouwen van je baan!

Rutger
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Interessant! Ik heb ooit serieus gekeken naar de hoogoven van Trix maar die was nauwelijks te vinden en niet te betalen... en had helaas ook niet op mijn baan gepast :sad:

Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Aan de ruimte zal het niet liggen! :smile:

Succes,
Martijn
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel,

Jij hebt even moeten wachten maar nu heb je een ruimte waar ik jaloers op ben.

De zolder is mooi opgeknapt en hier zal een grote modelbaan ontstaan.

Veel plezier met het bouwen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
hallo michel,

ook een leuke treinkamer,ook je baanplan mag er ook wezen hoor.
wens je veel plezier met je baan,maak er iets moois van.


groeten peter(ke33)
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi

Je ruimte is mooi groot en zoals hierboven al gezegd zeldzaam.

succes

mvg

Leon
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

De zolder is prachtig verbouwd en wat een mooie ruimte heb je nu tot je beschikking. B)
Heel veel succes met de bouw van je baan. :)

Gr.
René
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Dat is een heel erg mooie zolder geworden!
Ik ga alles afkijken :D zodat ik de fouten niet meer hoef te maken! ;) Nee, grapje!
Ik ben benieuwd hoe je het Faller Car System gaat gebruiken! (Dat heb ik zelf ook!)

Vriendelijke groeten, Buster
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Allemaal bedankt!

Citaat van: mathijs-spoor3 op maandag 05 september 2011, 20:00:46
heb je ook rekening gehouden met de schuinte van het dak? anders krijg je daarmee mischien problemen problemen. de hoogovens zijn denk ik een boeiend onderwerp. met alle diverse (lange) treinen enzo. succes!

Hi Mathijs, jazeker, op de schets zie je een horizontale lijn lopen van links naar rechts. Dat moet je je voorstellen als de achtergrond. Op de laatste foto zal die komen over de gehele breedte van de zolder vanaf de balk onder het raam tot op de tafel. Ik kan dus een hoop buiten beeld laten plaatsvinden, omrijden parkeren e.d.

Citaat van: Acido op maandag 05 september 2011, 21:18:36
Interessant! Ik heb ooit serieus gekeken naar de hoogoven van Trix maar die was nauwelijks te vinden en niet te betalen... en had helaas ook niet op mijn baan gepast :sad:

Hoi Martijn, ja, ik heb de gehele productielijn aan fabrieken, verzameld in de loop der jaren. Het zijn gigantische bouwwerken, die ik ivm opslag onmogelijkheden nog niet gebouwd heb. Ik kom waarschijnlijk zelf ook ruimte te kort... De trix fabrieken zijn idd gruwelijk duur, ik heb er een paar, het overige van Walthers. De Nederlandse staalfabrieken vwb het hoogoven gedeelte zijn -voor zover mij bekend-  in het echt trouwens ook naar amerikaans voorbeeld, dus dat detail is mooi meegenomen  :)
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hey Michel,

Ten eerste gefeliciteerd dat eindelijk na jaren het moment is aangebroken! :)
Ik wens je veel succes en ben enorm benieuwd hoe het eruit komt te zien.
Qua baanplan ziet het er gelikt uit en is het iets wat veelbelovend is.
Ik wens je veel succes en keep us up-to-date! :)

Groetjes,

Antal
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Ha die Michel.
Geweldig dat nu, na al die jaren wachten, eindelijk het moment van starten is aangebroken! B)
Natuurlijk hebben wij het al verschillende keren gehad over dat prachtige onderwerp van staalindustrie.
De gebouwen zijn gigantisch maar bijzonder interessant en het terrein hiervoor benodigd, vergt een eigen spoor met alle mogelijkheden die hier bij horen.

De ruimte die je hiervoor gecreëerd hebt is prachtig geworden, dus nu alleen nog "even" je baan bouwen en de bouw van je eigen "h0ogovens" kan eindelijk werkelijkheid worden!

Veel succes en plezier met het creëren van je droombaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Michel,

Succes met bouwen. Plan is goed, ruimte is goed. Donkere avonden komen eraan.

Marcel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Zeer mooi plan heb je.
Ik moet nog tot maart 2012 wachten voor ik mijn zolder voor mij zelf heb.
Mag ik weten hoe groot je baan wordt.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi,

In dit uitzonderlijke geval, wil ik je wel een keer de mogelijkheid geven een rondleiding in een staalfabriek te geven. Tenzij je zelf ook in die contreien werkt, want dat is mij nog niet duidelijk.

M.v.g. Marcel
(Oxy-staalfabriek, Tata-steel)

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op maandag 05 september 2011, 19:55:47
...Hoop ik dan maar dat mijn domme vraagjes met geduld beantwoord gaan worden...

Twijfel daar maar niet aan... :-)
De domste vraag is die, die je niet stelt...

Succes met je plannen. Ziet er groots uit!  8)
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: meclaren op dinsdag 06 september 2011, 21:48:30
Zeer mooi plan heb je.
Ik moet nog tot maart 2012 wachten voor ik mijn zolder voor mij zelf heb.
Mag ik weten hoe groot je baan wordt.

Jazeker  :) de ruimte is 5 x 7 meter. Ik heb me gericht op het hollandse stadje als eerste. gaandeweg breid ik dan uit. De 'schets' in post 1 is beslaat iets meer dan 1/3 deel. (De tafel is zelfs iets groter dan op de tekening.) De industrie wordt ongeveer even groot maar zoveel mogelijk van het dak af ivm de hoogte van de gebouwen / fabrieken / schoorstenen (tot wel 70cm hoog excl. evt. niveaus voor sporen). Het Duitse voorlandstadje krijgt een klein stationnetje met een aansluiting op het 'internationale' spoor en hopelijk ook een boemel. Dit gedeelte wordt als laatste gebouwd op de plek waar ik nu een werkhoek heb gemaakt met buro etc. en boven het trapgat op een hoger niveau als de rest van de baan.

Dus in thema NL gaan de DE1'tjes etc het lokale rondje maken, de 1300's etc maken de grote ronde naar Duitsland, de industrie is een stand alone waarbij de goederen (staalproducten) vanaf de industrie door stede wijck moeten om naar het Duitste voorland vervoerd te worden. Graag zou ik nog een groot rangeerterrein willen op het lange rechte stuk (rechts (7 meter), maar daarvoor is de ruimte beperkt omdat ik ook wat hollands landschap met spoordijkjes slootjes boerderijtes e.d. wil proberen te maken. Maar zover is het nog lang niet...

Citaat van: loc1200 op dinsdag 06 september 2011, 23:09:05
Hoi,

In dit uitzonderlijke geval, wil ik je wel een keer de mogelijkheid geven een rondleiding in een staalfabriek te geven. Tenzij je zelf ook in die contreien werkt, want dat is mij nog niet duidelijk.

M.v.g. Marcel
(Oxy-staalfabriek, Tata-steel)

Marcel dat vind ik een heel (HEEL) bijzonder aanbod  :) :) :) :)  Dat grijp ik uiteraard met beide handen aan! Super bedankt daarvoor, heel bijzonder !

Ik werk idd niet bij Corus / TATA en veel verder dan het uitzicht uit het stoomtreinraampje reikte mijn blik nog niet. Er zijn een aantal aspecten die ik t.b.v. de industriebaan graag zou willen zien.

Groetjes Michel




Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Ben bezig met het schaduwstation en ik vroeg me af of ik deze in helling kan leggen van zeg 2% (omhoog in de rijrichting)? Of is dat juist af te raden en hou ik hem liever vlak?

michel

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Denk dat het technisch wel kan maar als je eens wat wil afkoppelen en laten staan, dan ga je.. Uhh gaan ze..
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Goed punt tja, daar had ik dus niet eens aan gedacht.   :oops:  Ik dacht meer in termen van evt. snellere slijtage van motoren om steeds vanuit stilstand 2% te klimmen...

dankjedus  :)
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op vrijdag 09 september 2011, 21:21:32
Ben bezig met het schaduwstation en ik vroeg me af of ik deze in helling kan leggen van zeg 2% (omhoog in de rijrichting)? Of is dat juist af te raden en hou ik hem liever vlak?
Dag Michel,

Niet enkel losse wagons maar ook sommige locs lopen dan al spontaan 'bergaf'...Ik heb er zo toch een paar...en ook bij mij zullen sommige schaduwstationsporen op een helling van 2% liggen..maar daar zullen die locs 'stopverbod' krijgen. Er zullen gelukkig voldoende vlakke sporen zijn ook.

Groeten,

Franky

Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
:idea2: Tip voor als je hoogoven-inspiratie op wil doen: ga eens naar het Landschaftspark Duisburg Nord. Op een uurtje rijden van Arnhem vind je daar een stilgelegd hoogovenscomplex waar je zonder begeleiding vrij mag rondlopen. De toegang is gratis. Je mag zelfs één van de ovens beklimmen, tot zo'n 70 (!) meter hoogte. Overal wordt met bordjes uitgelegd waar de onderdelen voor dienen en hoe het staalproductieproces in elkaar zit.

Los daarvan, als je van het fotograferen van roest en onkruid houdt, kun je daar he-le-maal los :mrgreen:
:arrow: Zie HIER voor een impressie.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel,

Leuk het stukje verslag van je jeugd even te hebben kunnen lezen, een volhouder ben je wel daar ben ik van onder de indruk, je vertelde me een aantal jaren nog van je plannen over de verbouwing van de zolder ja ja ben het ook niet vergeten en nu is de tijd daar.
Het begin het je goed aangepakt, je weet een goed begin is het halve werk.

Je bent aardig wat van plan wat je zo al met de tekening laat zien, wens je uiteraard heel veel succes met de bouw.

Groet Wim.


Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2009

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Michel,

Fantastische ruuuuuiiiimte heb je gecreërd

Ik zou inderdaad het aanbod van Marcel met beide handen aangrijpen

Ik zit al een paar uur bij de buren op"Stummis" forum, misschien moet je daar ook eens een blik werpen

Al is het alleen maar voor de inspiratie  8o

http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=28818

Ik blijf je project wel volgen

Groet, Gert Jan
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel,

ik lees net voor het eerst je draadje. Fijn dat je nu eindelijk je droom tot waarheid kan brengen... :P
Je hebt je zolder tot een zeer mooie ruimte gemaakt en ideaal voor een mooie treinbaan. Je railplan is mooi en vol met ambitie zo te zien.
Aan je timmerwerk zal het niet liggen, dat ziet er puik uit. Succes met je opbouw en ik zal je blijven volgen.

groeten Ronald  :)
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Dank voor de leuke reacties, tips en links!  :)

Lekker bezig geweest vanavond, hier wat fotootjes van de ruwbouw in wording. Het is nog niet veel, maar toch wel leuk dacht ik om even te tonen in een update.



Het schaduwstation in wording, ik wacht nu op bestelde rails zodat ik mooi kan gaan aftekenen en zagen. Ik zal ook dan een start maken met de ringleiding, een plank door het midden met kruislingse aftakkingen. Nog niet echt over nagedacht maar de 2.5 installatiedraad en kroonsteensupply ligt alvast in de voorraadkast.



Dit stukje is langs de lange wand geplaatst. Het wordt voorlopig een test en werkbank. Uiteindelijk zal dit de verbinding worden naar het industrielandschap.






michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: h0ogovens op maandag 05 september 2011, 19:55:47
10 Jaar was ik, dat weet ik omdat ik ALLES wat in de M catalogus van 1980 stond, MOEST hebben. Dat ging natuurlijk niet, wij hadden het thuis niet breed, maar toch kreeg dat binkie een startset met de BR89.
Ik droomde en droomde en zeurde en dreinde met 0 resultaat, tenslotte zei ik: "Als ik groot ben dan maak ik een hele grote modelspoorbaan! Zo!"
"Doe jij dat maar," zei mams...

Ik werd groter en groter maar het moest nog 32 jaar duren voor ik op dat punt aanbelandde. Dat was GISTEREN!  

Michel,

Dit is helemaal geen "geklets". Je verwoordt op een hele leuke manier het gevoel van vele herintreders, hoe de passie al die jaren is blijven bestaan. Succes met de bouw van je baan.

Groeten, Frank
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: Frankie.7 op zondag 18 september 2011, 09:15:21
Citaat van: h0ogovens op maandag 05 september 2011, 19:55:47
10 Jaar was ik, dat weet ik omdat ik ALLES wat in de M catalogus van 1980 stond, MOEST hebben. Dat ging natuurlijk niet, wij hadden het thuis niet breed, maar toch kreeg dat binkie een startset met de BR89.
Ik droomde en droomde en zeurde en dreinde met 0 resultaat, tenslotte zei ik: "Als ik groot ben dan maak ik een hele grote modelspoorbaan! Zo!"
"Doe jij dat maar," zei mams...

Ik werd groter en groter maar het moest nog 32 jaar duren voor ik op dat punt aanbelandde. Dat was GISTEREN!  

Michel,

Dit is helemaal geen "geklets". Je verwoordt op een hele leuke manier het gevoel van vele herintreders, hoe de passie al die jaren is blijven bestaan. Succes met de bouw van je baan.

Groeten, Frank


Haha  :)  Dat is ook weer zo..

Ik heb alvast een vraag, ik heb 4 LDT boosters van dit type overgenomen paar jaar geleden van een forumlid. Ik vroeg me af

1) welk criterium hanteer je bij het overwegen een booster te gebruiken? De lengte rails? Het aantal loks?

2) is er een handig aansluitschema / nadere uitleg over het gebruik van boosters (voor beginners...) te vinden? (heb de jaargangen railhobby rail mag. compleet, maar zoek maar 's ff snel ....

:)

Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Michiel ,ik worstel met de zelfde problemen  wil veel maar heb even zoveel vragen.

Iets anders nu heb je met veel vlijt een mooie laminaatvloer gelegd, als het mijn vloer was zou ik het zonde vinden dat na verloop van tijd de verstelbare poten zo in de vloer staan gedrukt dat je na het maken van een volgende baan eerste de vloer weer moet gaan vervangen.
Zoals ik al in mijn aanhef zei; ik weet niet veel maar het lijkt mij slimmer om wat tussen de vloer en de poten te doen nu het nog kan :D

Voor de verder rest blijf ik je volgen maar ik kan zeggen dat ik en aandeel heb geleverd in een fantastische baan in wording. :oops: :oops: :oops:

gr erik
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

Heb zelf geen verstand van boosters omdat mijn baan daar te klein voor is :( Ik weet niet of jij je ontwerp al af hebt,
zo ja, zou jij deze dan in zijn geheel willen plaatsen? of een link geven waar ik deze kan vinden?

Kan niet wachten op de volgende update.

mvg

Leon
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel, het ziet er al erg veelbelovend uit! (NB is een dakkapel geen optie voor nog meer ruimte op zolder?)

Een booster heb je nodig als je (in een deel van de) baan teveel stroomverbruikers hebt staan. Denk bijv aan een groot (schaduw)station.
Mijn 6021 met standaard voeding vindt 36 (stilstaande) loks op de baan nog acceptabel, bij 37 doet hij het niet meer.

Succes!
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Boosters gebruik je het handigst per aantal treinen in een sectie. Met jouw boosters kan je 3 à 4 treinen tegelijk wilt laten rijden (is best veel hoor). Bv in een schaduw station rijden er meestal max 2 treinen tegelijk (één vertrek, één binnenkomst). dan gebruik je daarvoor 1 booster (per trein max 500mA, motor en nog wat verlichting). Het is ook handig om je wissels apart op een booster te hangen, niet strikt noodzakelijk voor het gebruikte vermogen, want je zult niet gauw wissels tegelijk schakelen, maar wel handig als er ergens sluiting is in een sectie, je wissels kunnen dan toch blijven werken.
je kan dus een booster gebruiken voor je schaduwstation, voor je hoofdbaan, voor je BW en voor je wissels, dan heb je de uitgang van je centrale nog over, die kun je uiteraard ook gebruiken

Walter
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: veldkamp op zondag 18 september 2011, 16:29:28
Iets anders nu heb je met veel vlijt een mooie laminaatvloer gelegd, als het mijn vloer was zou ik het zonde vinden dat na verloop van tijd de verstelbare poten zo in de vloer staan gedrukt dat je na het maken van een volgende baan eerste de vloer weer moet gaan vervangen.
Zoals ik al in mijn aanhef zei; ik weet niet veel maar het lijkt mij slimmer om wat tussen de vloer en de poten te doen nu het nog kan :D

Hi Erik, ik was niet van plan hierna nog een baan te beginnen eigenlijk  :D.  Van de laminaat is het de bedoeling dat je er uiteindelijk zo weinig mogelijk van terug ziet. Voor het vele knieenwerk doet het goed glijden en bovendien is het gemakkelijk schoon te houden.

Citaat van: br 86 132 op zondag 18 september 2011, 16:38:03
Ik weet niet of jij je ontwerp al af hebt,
zo ja, zou jij deze dan in zijn geheel willen plaatsen? of een link geven waar ik deze kan vinden?

Hey Leon, het ontwerp is (nog lang) niet af, wel zo goed als voor het gedeelte waar ik aan begonnen ben, maar zelfs daar sleutel ik nog aan. Ik overweeg een tweede schaduwstation voor de boemels. Ik gebruik wintrack eigenlijk alleen als 'schetsblok'. Stijging en 3D etc laat ik ongemoeid, dus ik heb weliswaar de niveaus een kleurtje gegeven, maar verder construeer ik met de meetlat en de zaag ter plekke de boel beoordelend en steevast 1cm per 33cm stijgen of dalen.

Voor het oppervlak een screenshot van de zolderindeling. Donkergrijs niveau -2, groen -1, oranje 0 en grijs +1. Grootste onderlinge verschillen 12cm voor 9.5 minimale doorgang. Rechts ingetekend zie je de fabrieken. Die staan niet op hun plek, maar geven wel aan hoe groot deze gebouwen zijn..  8o




Citaat van: frank-103 op zondag 18 september 2011, 17:30:24
Hoi Michel, het ziet er al erg veelbelovend uit! (NB is een dakkapel geen optie voor nog meer ruimte op zolder?)

Een booster heb je nodig als je (in een deel van de) baan teveel stroomverbruikers hebt staan. Denk bijv aan een groot (schaduw)station.
Mijn 6021 met standaard voeding vindt 36 (stilstaande) loks op de baan nog acceptabel, bij 37 doet hij het niet meer.

Succes!

Ha die Frank, ja ernstig tekort aan ruimte ... dakkapel mm, even overleggen! :D


@ Walter: Dank je voor deze uitleg. Vermoedelijk kom ik met 4 boosters niet helemaal uit ... Als ik zover ben kom ik hier later vast en zeker op terug.


Toch nog wat kunnen doen dit weekend. Schaduwstation op -2 voor de vorm even uitgelegd en de verbinding gemaakt naar niveau -1 met een klimspiraal (C-24330). Alles ligt nog los. Er komt nog een spantje tussen de twee huidige en uiteraard een valbeveiliging. Maar die maak ik als alles vast zit.

sfeerfoto's:








:)
gr Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel

Bedankt, ik was gewoon nieuwsgierig ;)
Citaat van: h0ogovens op zondag 18 september 2011, 21:41:04


Ik kan niet goed zien of de naad tussen de rails precies op de rand licht het hout. Maar moet je die niet aan de onderkant iets opvullen zodat de boven kant van het hout gelijk is. bij mij boog de rails op de rand, nadat ik deze had opgevuld was het over.

mvg

Leon
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: br 86 132 op zondag 18 september 2011, 22:42:17
Hoi Michel

Bedankt, ik was gewoon nieuwsgierig ;)

Ik kan niet goed zien of de naad tussen de rails precies op de rand licht het hout. Maar moet je die niet aan de onderkant iets opvullen zodat de boven kant van het hout gelijk is. bij mij boog de rails op de rand, nadat ik deze had opgevuld was het over.

mvg

Leon

Ja dat klopt hoor Leon, er zit nog niks vast, alles zweeft nog. Voor het moment even met klemmetjes vastgezet. Zo kon ik nog wat schuiven. Je ziet ook tussen de twee spantjes het triplex iets te hoog zijn, daar kom nog een spantje, dan wordt alles mooi strak en gelijkmatig  :)
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
De eerste (korte) spiraal is goed gelukt.






Ook de in de weg zittende dakspant is omzeild.




Alles inmiddels valveilig gemaakt. Het volgende deel wordt:





vraag :

Volstaat voor de scheiding van de stroomkringen van de centrale met die van een booster (en boosters onderling) het setje 74030 (middenleider isolatie?), of moeten de railsstaven ook worden geisoleerd? Of moet ik uberhaupt iets anders doen?


Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
hey michel,

voor een stroomkring is die afstand die jij noemt goed. Wij gebruiken de zelfde afstand. voor of na een wissel maakt opzich niet zoheel erg veel uit.


de vraag over booster scheiding zou ik niet weten we gebruiken der zelf maar eentje.

voor bezetmelding is het wel de bedoeling dat een van de spoorstaven geisolleerd word op de zelfde manier als john dat gedaan heeft.

met vriendelijken groeten
Max
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Leuk plan. Vergeet die stomme kabelschoentjes die vallen eraf en leiden tot storingen. Gewoon de draadjes aan de lipjes solderen.

Roland
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel,

Je moet gelijk rekening houden met blokken, deze dienen aangesloten te worden op een S88 decoder en de railzen dienen aangepast te worden.

Met de rode isolators scheid je de railsstaven en zo kun je een stukje rail maken die detecteerd.
Hier op het form zijn veel voorbeelden te vinden.

De ene maakt het met twee melders per blok ( vaak bij eenrichtings verkeer ) de andere ( waaronder ikzelf ) gebruiken er drie.

Je dient je railzen wel aan te passen door het lipje door te knippen zodat beiden railstaven geisoleerd ten opzichte van elkaar zijn.

Per rails zitten er twee van deze lipjes is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2011

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

Zoals Peter / de geluidsman al zei moet je de rails (aan de onderzijde) wel door slijpen anders is het niet mogelijk gebruik te maken van massadetectie.
Zelf heb ik de railstaven ook (nog) niet afgeslepen en maak ik op dit moment nog gebruik van de rode isolatoren van M. Aan deze rode isolatoren zit een klein lipje. Deze heb ik naar boven toe gericht zodat er voldoende ruimte is tussen de rails en er (nog) geen spookmeldingen binnen komen.

Succes met het bouwen van je baan het begin is al goed hoor  :thumbup: :thumbup:

Groet Niels
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Je vordert al behoorlijk. Erg mooie spiraal ben je al aan het maken. Je werkt secuur en netjes, ga zo door. Ik ben benieuwd naar je volgende up-date. Denk er wel aan om secties in te gaan richten voor je boosters. Zoals eerder beschreven.

Groeten Ronald  :)
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: Max A op donderdag 22 september 2011, 20:41:58
hey michel,

voor een stroomkring is die afstand die jij noemt goed. Wij gebruiken de zelfde afstand. voor of na een wissel maakt opzich niet zoheel erg veel uit.

dankje Max, ik zal 60 cm aanhouden :)

Citaat van: bluey op donderdag 22 september 2011, 23:37:47
Leuk plan. Vergeet die stomme kabelschoentjes die vallen eraf en leiden tot storingen. Gewoon de draadjes aan de lipjes solderen.


prima, ik wist niet dat de schoentjes niet altijd betrouwbaar waren.

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 24 september 2011, 11:53:49

Hallo Michel,

Je moet gelijk rekening houden met blokken, deze dienen aangesloten te worden op een S88 decoder en de railzen dienen aangepast te worden.

Met de rode isolators scheid je de railsstaven en zo kun je een stukje rail maken die detecteerd.
Hier op het form zijn veel voorbeelden te vinden.

De ene maakt het met twee melders per blok ( vaak bij eenrichtings verkeer ) de andere ( waaronder ikzelf ) gebruiken er drie.

Je dient je railzen wel aan te passen door het lipje door te knippen zodat beiden railstaven geisoleerd ten opzichte van elkaar zijn.

Per rails zitten er twee van deze lipjes is.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hi Peter,
Okay! ik zal gebruik maken van vnl. 2 melders per blok. Ik heb wat geneusd en heb div. contacrails 24995 liggen, die kan ik daarvoor gebruiken? Of maakt men de contact rails over het algemeen zelf? Of zijn de 24995 bedoeld voor stroomdetectie?

Goed punt dit want ik zal ze dan idd moeten inpassen voor ik verder bouw. Als ze zelf gemaakt worden kan dat evt. later.

Iets is me niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat de volledige baan in blokken wordt ondergebracht en er geen blind spots kunnen bestaan. Volstaat dan bijv.

1x 24995 - 5x 24188 - 1x 24995 (1 blok) en aansluitend 1x 24995 5x 24188 - 1x 24995 (volgende blok) etc ?

Ik denk dat ik dit sowieso even op een test tafel ga uitproberen.. :)

Citaat van: neesse op zaterdag 24 september 2011, 12:11:40
Hoi Michel,

Zoals Peter / de geluidsman al zei moet je de rails (aan de onderzijde) wel door slijpen anders is het niet mogelijk gebruik te maken van massadetectie.
Zelf heb ik de railstaven ook (nog) niet afgeslepen en maak ik op dit moment nog gebruik van de rode isolatoren van M. Aan deze rode isolatoren zit een klein lipje. Deze heb ik naar boven toe gericht zodat er voldoende ruimte is tussen de rails en er (nog) geen spookmeldingen binnen komen.

Succes met het bouwen van je baan het begin is al goed hoor  :thumbup: :thumbup:

Groet Niels

Thanks Niels, ik heb in het boekje van de 24995 gezien waar de lipjes doormidden moeten. Ik  oet als ik tijd heb even zoeken naar de precieze principes van stroom en massadetectie, ik weet dat stroomdetectie achtergebleven wagenjes niet detecteert alleen stroomafnemende objecten i.t.t. massadetectie, maar hoe dat precies schematisch in elkaar steekt moet ik even voor me zien  :)
Dat van de lipjes aan de isolatoren wist ik niet, is dat algemeen gebruik? Of is dat waarom John een railstaaf afssleep?

Citaat van: Varekamp op dinsdag 27 september 2011, 22:32:30
Je vordert al behoorlijk. Erg mooie spiraal ben je al aan het maken. Je werkt secuur en netjes, ga zo door. Ik ben benieuwd naar je volgende up-date. Denk er wel aan om secties in te gaan richten voor je boosters. Zoals eerder beschreven.

Groeten Ronald  :)

Dankjewel Ronald, ik wacht op rails en kan dan aan de bouw verder gaan. Ik zal overal goed bij kunnen (blijven) komen en de rails liggen voorlopig los (niet gefixeerd). Denk je dat ik de booster secties achteraf zou kunnen bepalen? Of is dat niet bepaald slim?  :)

Groetjes
Michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hallo Michel,

Beetje late reactie maar evengoed bedoeld. Jouw constructie ziet er zeer degelijk uit. Net als ik heb je te maken met een schuin dak, waardoor je dicht langs de rand van de baan rekening moet houden met een beperkte doorij hoogte voor locomotieven, ook kan een probleem ontstaan bij het plaatsen van bovenleidingmasten, gebouwen etc.
In mijn ontwerp (dat nog moet worden afgerond) hou ik hier angstvallig rekening mee. Hoe is dat bij jou verlopen?

Groet,
Ronald
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Citaat van: rorail op woensdag 28 september 2011, 10:58:27
Hallo Michel,

Beetje late reactie maar evengoed bedoeld. Jouw constructie ziet er zeer degelijk uit. Net als ik heb je te maken met een schuin dak, waardoor je dicht langs de rand van de baan rekening moet houden met een beperkte doorij hoogte voor locomotieven, ook kan een probleem ontstaan bij het plaatsen van bovenleidingmasten, gebouwen etc.
In mijn ontwerp (dat nog moet worden afgerond) hou ik hier angstvallig rekening mee. Hoe is dat bij jou verlopen?

Groet,
Ronald


Hi Ronald, ja je hebt gelijk hoor, dat dak zit behoorlijk in de weg  >:-D

Ik heb daarmee rekening gehouden, het is zo dat het meerendeel van wat je op het plan ziet niet zichtbaar zal zijn, alleen de oranje en lichtgrijze sporen zul je uiteindelijk zien. Daarbij moet je de vertikale lijn door het midden even beschouwn als de opstaande achtergrond, dus alles links van die lijn is aan het zicht onttrokken, daar komen geen bovenleidingen en huisjes e.d.

gr Michel



BLOKKEN

Voor de vriendelijke forumleden die me n.a.v. vorig bericht wilden uiteenzetten hoe blokken werken, even t.i. ; ik vond inmiddels een uiteenzetting op modelspoorh0

gr michel
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Overigens was ik nog vergeten te vermelden dat ik vind dat je jouw zolder keurig hebt gerenoveerd. Die van mij ziet er nu ongeveer zo uit als op jouw eerste foto's: oud, somber en overvol met zooi. :(

Helaas heb ik de pech dat het schuine dak aan weerszijden van mijn huis al op de onderliggende verdieping begint, waardoor ik op de zolder zelf maar een nauwe ruimte overhou, waarin ik zelfs niet kan staan.
Ik denk dat een opknapbeurt zoals jij die hebt verricht het geheel al een stuk zal opfleuren.

Groet,
Ronald
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Modelspoorbaan "h0ogovens"
Hoi Michel,

Fijn dat je een link over blokken gevonden hebt, ik vind het altijd lastig uitleggen op papier terwijl het 1 op 1 uitleggen me goed afgaat  :)

Het is dus duidelijk dat je gelijk je blokken moet indelelen en gelukkig kan dat nu nog.


Mvg,

Peter / degeluidsman.