Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie filmpjes en een prachtige baan. Je gaat wel heel erg snel....

Vraagje: ik zie op korte afstand van elkaar erg grote hoogteverschillen. Hoe ga je dat straks oplossen bij de landschapsbouw? worden die hellingen dan niet heel erg (te) steil?
Ik durfde dat in mijn ontwerp niet te doen, omdat ik dacht dat het er niet realistisch uit ging zien; daarom ben ik wel benieuwd. Ik zie bij Wico trouwens het zelfde, dus ook daar volg ik dit met belangstelling.

gr. Gertjan

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

Respect voor het bereiken van deze mijlpaal. Het heeft mij drie jaar gekost om ruim 350 meter weg te werken, maar jij doet gewoon even het driedubbele. En dat in een tempo, waarbij we welke week weer verrast worden door de voortgang. Succes met de verdere bouw en ik kijk al uit naar de start van je scenery want je hebt heel wat meter te bewerken :P.

Groeten,
Wico 
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wat een lengte in je sporen Marc! Echt geweldig om naar te kijken.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Gertjan H op maandag 19 april 2021, 15:24:40
Mooie filmpjes en een prachtige baan. Je gaat wel heel erg snel....

Vraagje: ik zie op korte afstand van elkaar erg grote hoogteverschillen. Hoe ga je dat straks oplossen bij de landschapsbouw? worden die hellingen dan niet heel erg (te) steil?
Ik durfde dat in mijn ontwerp niet te doen, omdat ik dacht dat het er niet realistisch uit ging zien; daarom ben ik wel benieuwd. Ik zie bij Wico trouwens het zelfde, dus ook daar volg ik dit met belangstelling.

gr. Gertjan

Hey Gertjan,

In het echie zijn de hellingen ook knap steil. Je kunt dan ook beter spreken van bergwanden! Laat Marc maar schuiven: dat komt helemaal goed! :P
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hey Marc,

Al weeeeeken volg ik je op afstand en je baanbouw paar keer van nabij mogen bewonderen. Je gaat als de brandweer zo snel en dat alles een zo mooi, soepel en ook nog eens een natuurlijk verloop heeft: hoed af!!! Ook de hoogteverschillen doen het hem. Het is vrijwel zoals het moet zijn.

Maar laten we eerlijk wezen:dit kun je alleen realiseren met een modelspoorbaan die, juist voor een particulier, zijn weerga niet kent. Dan kan het, mag het en eigenlijk moet je haast wel zonder al te veel concessies te hoeven doen.

Ik hoop dat het aansluiten van al die bedradingen je mee zal zitten en van storingen en spookmeldingen verschoont zult blijven. Het aantal meters rail liegt er al niet om: aantal meters draad zal zeker de kroon spannen!

Landschap wordt ook nog een uitdaging. Je hebt al wat beelden op je netvlies: dat gaat je zeker - met geduld :-) - lukken.

Succes!!!

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Gertjan - Als je op internet even zoekt naar Gotthardbahn Dazio Grande of Wassen of BLS Lotschbergbahn bij Blausee of de zuidhelling zie je dat het nog veel erger kan in het echt...natuurlijk blijft een modelbaan compromissen sluiten.
Groet, Marc


Citaat van: Gertjan H op maandag 19 april 2021, 15:24:40
Mooie filmpjes en een prachtige baan. Je gaat wel heel erg snel....

Vraagje: ik zie op korte afstand van elkaar erg grote hoogteverschillen. Hoe ga je dat straks oplossen bij de landschapsbouw? worden die hellingen dan niet heel erg (te) steil?
Ik durfde dat in mijn ontwerp niet te doen, omdat ik dacht dat het er niet realistisch uit ging zien; daarom ben ik wel benieuwd. Ik zie bij Wico trouwens het zelfde, dus ook daar volg ik dit met belangstelling.

gr. Gertjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Zo het weekend zit r weer bijna op...naast heel veel rijden (eindelijk) en veel treincombinanties op de rails zetten heb ik eigenlijk alleen wat lichtstrips (led) in de schaduwstations aangebracht (foto's alleen het Noordelijke schaduwstation). Heerlijk om eindelijk te kunnen rijden  :D. Ben in afwachting van de bestelde servoaandrijving(verlening-)kabels, als die binnen zijn ga ik verder met de aansluitingen van wissels en melders. Ik zet dan meteen alles in Railware. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hierbij, in aanvulling op de vorig post, een tweetal foto's van het zuidelijke schaduwstation. Met de led verlichting uiteraard.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Fijne plaatjes van een goed gevuld schaduwstation.
Mooie vorderingen hoor!
Greetz, Arjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc,

Mooie lengte van je baan, indrukwekkende schaduw stations.

Hoe lang duurt een rondje op je baan?

Gr Einte
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Einte, Dank voor je reactie.  Een rondje duurt (bij 80km/u op schaal) zo'n 13 minuten. Mvg, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
 Nou Marc, dat is een serieus schaduwstation hoor 👏🏻
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat is een serieus rondje. Moet je niet per ongeluk verkeerde trein op pad sturen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wauw, 13 minuten! En ik dacht met 7 minuten al heel wat te hebben. Hahaha, niet dus.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Licht in de duisternis, ook niet onbelangrijk. Juist in een schaduwstation kan het wel eens spoken, dan is goede verlichting essentieel  :thumbup:

Een rondje van 13 minuten, dat is best wel indrukwekkend. Ook daar kom ik niet aan  ;)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Eey Marc,


Dat is een heel mooi project dat je daar aan het bouwen bent. Ook een mooi grote ruimte, die heeft niet iedereen. Ik ga dit draadje hier zeker volgen.


Ook mooi om te zien dat je er "echte stations" in verwerkt. En met zo'n grote ruimte kan je ook mooie spoor trajecten uitleggen om je lange treinen rond te laten rijden.


Onderin ook veel plaats in de schaduwstations voor je 'rolling stock" kwijt te kunnen.


Ik ben momenteel ook terug aan het plannen om een nieuwe baan te gaan bouwen, wel niet in m'n kelder, maar op de zolder. Mijn bedoeling is ook om mooi langere treinen te kunnen laten rondrijden. Ik heb al wel een redelijk baanplan uitgewerkt, maar er zit nog niet echt genoeg hoogteverschil in.


Heb een paar vraagjes voor jou:
- hoe ver heb je je parallelle sporen uit mekaar liggen?
- hoe groot heb je die helixen gemaakt? Op welke diameter? Lijkt er op dat er een behoorlijk steigingspercentage in zit.


Voor de rest, nog veel bouwplezier met je baan, komt helemaal goed


Grts


Dennis
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Dennis - Dank voor je reactie.

Parallel afstanden verschillen nogal. Op de Bietschtalbrug liggen ze het dichts tegen elkaar (door dat de brug vrij smal is). Hier bedraagt de afstand tussen de sporen 50 mm. In de schaduwstations liggen de rails het verst uit elkaar, namenlijk 65 mm. Op het gehele Lotschhardbahn traject liggen de rails rond de 60 mm hoh.

De spiralen zijn allemaal gelegd met Roco R5/R6. De gemiddelde stijging is daar 25-30 promille. De zichtbare delen hebben R10 als minimum boogstraal en en stijging van rond de 25-28 promille.

Mvg,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Eey Marc,

Thnx, daar kunnen we wel wat mee. Van de week eens kijken hoe ik m'n eigen ontwerp van m'n nieuwe baanplan nog kan verbeteren.

Ik kwam laatst op YouTube ook nog deze baan tegen, vergelijkbaar thema als jouw baan. Kan je mooi ideeen opdoen voor de scenery van je layout.

[/size]

Grts

Dennis
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Dennis - Dank voor het plaatsen van het filmpje!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
In afwachting van wat materialen voor het aansluiten van de servo aangedreven wissels ben ik maar vast begonnen met de aanleg van 'Val di Gardola'. Het Italiaanse (FS) grensstation op de Lotschhard Bahn.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie progress weeral ... weer een stapje dichterbij het eindresultaat ...
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2006

online
Re: Lotschhard Bahn
Weer genieten van jouw tempo en dan ook nog eens kwaliteit. Prachtig om te zien.

gr Gerard
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Het einde van het spoor is dan wel jouw "Val di Gardilo" op het mooie traject van de Lötschberg, maar dan wordt het toch een nieuwe start van de "scenery"! Dus de start van nog een jaar bouwen aan jouw bijzondere modelbaan! Het is en blijft nog even "onder constructie"! Suk6 en laat ons maar veel zien via foto's en filmpjes! Echt geweldig! Dank daarvoor! :-) :-*
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,
Waar zie ik dat eindstation in Italië terug in het baanplan? Ik kon het niet vinden (maar misschien begrijp ik de ligging van het gehele traject niet goed).

gr. Gertjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Gertjan,

Op het baanplan is het de gele sectie. Uiteraard zijn er nogal wat dingen in de praktijk veranderd maar het Italiaanse station is er nog steeds (of eigenlijk gaat er nog komen).
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
In afwachting van wissels en rails voor het FS station ben ik begonnen met wat landschap, althans de spanten, bovenleiding en ballast.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie plaatjes weer met mooie bovenleiding.
Welk bovenleiding gebruik je Marc?
Greetz, Arjan
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Dat ziet er alweer geweldig uit. Grote modelbaan vergt grote bergen! Dat gaat wat worden met de scenery! Zelfs indien het rotsen zijn! Ja, die bergen vragen om beklommen te gaan worden. Ik kan niets meer zeggen, want ook dat gaat een flinke investering kosten; teveel om op te noemen! Jij weet wat 'bergen' verlangen! Zo niet, dan kunt je er nog een lange tijd over gaan nadenken.
Klein voorbeeldje heb ik al uitgedacht!
Suk6!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Het is gelijk een heel ander gezicht zo met ballast en bovenleiding. Alleen bovenleiding is kwetsbaar, heb je daar geen last van als je straks de andere scenery (landschap) gaat realiseren?

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie progress Marc  :thumbup: :thumbup:  ...


Vraagje: wordt de bovenleiding ook effectief functioneel of blijft dat zoals bij de meesten gewoon "voor t oog" ...


Mooi om de baan te zien veranderen van een houten constructie in een effectief realistische baan.


Grts


Dennis
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lotschhard Bahn
Zo, net even op mijn gemak je draadje doorgelezen, dat was me wel een mooi uurtje lees- en kijkplezier. Wat een geweldig project waar je mee bezig bent.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
De bovenleiding wordt in zo verre functioneel dat het de bedoeling is dat de pantograaf tegen de draad aan komt. Dus realistisch voor het oog maar de energie- en datavoeding gaat via de rails.

Citaat van: DaStig op donderdag 13 mei 2021, 16:21:52
Mooie progress Marc  :thumbup: :thumbup:  ...


Vraagje: wordt de bovenleiding ook effectief functioneel of blijft dat zoals bij de meesten gewoon "voor t oog" ...


Mooi om de baan te zien veranderen van een houten constructie in een effectief realistische baan.


Grts


Dennis
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
De masten staan nog los, draden zijn slechts los opgehangen en gaan weer weg als ik de scenery ga bouwen. Wou gewoon het effect even zien en de locaties voor de masten goed bepalen.

Citaat van: Wico op donderdag 13 mei 2021, 13:56:20
Marc,

Het is gelijk een heel ander gezicht zo met ballast en bovenleiding. Alleen bovenleiding is kwetsbaar, heb je daar geen last van als je straks de andere scenery (landschap) gaat realiseren?

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Gaaf man zo een grote baan.

Ik ben benieuwd hoeveel problemen je gaat krijgen met de bovenleiding. Ik vind het altijd een vervelend werkje om het goed te krijgen. Gaat nog wel even duren voordat het zover is aangezien je eerst de scenery gaat bouwen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenmiddag allen,

Hierbij wat fotos van de vordering van het FS station 'Val di Gardola' SBB & BLS treinen komen hier ook aan en afhankelijk van het tractie type wordt er waar nodig van lok gewisseld voor de doorreis dieper Italië in. op de eerste twee foto's het zuidelijke deel en foto's 3 t/m 5 het noordelijke deel. Daarnaast veel gewerkt aan de automatisering maar daar is weing van te zien natuurlijk.

Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Jij hebt niet stil gezeten; het verbaast mij totaal niet. Zelfs in dit Pinksterweekend bent jij flink bezig. Zelfs die "Italianen" staan al te wachten, om verder te gaan rijden.
Ook in de automatisering bent je al behoorlijk ver gevorderd zie ik aan de foto's. Niets mis mee!
Nog veel suk6 verder en een regelmatige controle over de gehele modelbaan is jou wel toevertrouwd. Houdt het vol zo!
Petje af!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen - Weer wat verder met Val di Gardola, het Noord-Itlaië gesitueerde FS station op de Lotschhard Bahn. Op deze twee foto's de Noordelijke (deels in de tunnel) en zuidelijke wisselstraten. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Daar ben ik weer...UPDATE 2. Naast het leggen van de sporen ook al delen van de perrons in ruwbouw gelegd (zo'n 60% ligt er denk ik). Ze gaan er voor de afwerking weer uit. Ga dat doen met een laagje gips en daar dan de nodige structuur in aan brengen. Nooit gedaan maar we zien wel of het gaat werken...anders bedenk ik wel een andere oplossing  :D.

Op de foto's ook wat materieel opgesteld. De Regionale Veloce met een E 464 en MDVE rijtuigen (ViTrains) die net is binnen gereden uit Milano Centrale en een E 656 met een Treno Notte (3 ACME en 4 Roco rijtuigen). Daarnaast een set BLS Re 465s wachtend op een goederentrien richting het noorden (CH). \

Uiteraard is de bovenleiding te Val di Gardola op de meeste sporen schakelbaar tussen 3000V DC en 15kV AC.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc, weer lekker bezig geweest. Mooie updates.
Je perrons is dat vurenhout? Zo te zien wel. Daarvoor gebruik ik Balsa, kun je gewoon structuur inkrassen en dan met verf en transparant lak afwerken. Ook heb ik wel perrons gemaakt van styreen, is ook simpel te bewerken. Het vastzetten met schroeven is bij beide materialen echter niet aan te bevelen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Vurenhout? Volgens mij zie ik laagjes en is het multiplex.  Dat laat zich heel redelijk omtoveren in beton. Ik breng met een plamuurmes wat plamuur op om de houtnerven een beetje dicht te smeren.
Dan schuren en verven met een lichte grijstint. Die kun je met verdunde donkere verf nog wat vervuilen.
Ook drybrush met lichte verf helpt bij het verkrijgen van een goede betonlook.
De enige vraag die resteert: lijkt het dan op een perron? Er zijn merken die mooie perronranden maken. En de bovenzijde is vaak betegeld. Dat is een hoop werk als je dat zelf wilt maken (eventueel met klei en dan inkrassen).

Groet,

Peter
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hey Marc,

Dat gaat hard ... mooie progress weeral ... ziet er prima uit.

Grts

Dennis
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo allen - Weer even lekker aan de baan kunnen werken dit weekend. Zaterdag de Italiaanse achtergrondfoto opgehangen (geplakt). Zie foto's. Zondag de draaischijf die foto's staat in de volgende update.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hierbij de foto's van de draaischijf en wat van de steunmuren (nu nog in triplex waar tot de werkelijk muur tegen aan komt).
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Vandaag bezig geweest met het Italianiseren van de Faller lokloods. Het wordt een 6-standige ringloods (2 Faller bouwdozen) die ik door het veranderen van de kleuren (en het weglaten van het radiale punt dakje) wat Italiaanser maak. Uiteindelijk moet dit het museum depot in Val di Gardola worden waar historische stoomlocs van FS, SBB en SNCF een onderkomen moeten vinden. Daarnaast wordt de draaischijf straks ook gebruikt foor FS diesels om naar het depot en verzorgingspoten voor diesels te kunnen komen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Blijft een mooi project, groot, met veel gevoel voor realisme en mooi spoorverloop. Benieuwd hoe 't er uit ziet met scenery.

Ik blijf 't op de voet volgen

Dennis
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ik ben erg benieuwd hoe je BW (of hoe heten ze daar?) eruit gaat zien ?

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Lotschhard Bahn
Geel gespoten met airbrush? En het wit met de kwast geschilderd? Netjes en strak gewerkt, nog maskeertape oid gebruikt?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Inderdaad geel gespoten en de betonnen kozijnen met de hand wit geschildert. Deuren worden worden blauw.

@Harald - De ringloods heet (Dipositi) Rotonda en de draaischijf heet een piattaforma girevole ferroviara
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Mark,

Ga je je draaischijf ook nog weatheren, zou ik zeker doen, zelf ben ik er zeer tevreden over.
Zie:  hier (en ff naar beneden scrollen).

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank je Harald, die draaischijf ziet er idd geweldig uit. Ik ben inderdaad van plan om hem te weatheren maar moet nog ff goed uitzoeken hoe... :-)