Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dag Luc
There is some adventure on your rail road .... 🤭😳
Maar ik denk dat we allemaal weleens van die dagen hebben; bij mij zijn eens door botsing 3 slepen tegelijk van 1m naar beneden gedonderd ( ik had toen nog niet van bescherming van de randen gehoord )
met alle gevolgen van dien ...
Het goeie is dat je voor alles een oplossing gevonden hebt 👍🏻&🤞🏻
Re: Marceltal, mijn nieuw project


Luc,

Als je de diodetruc in de decoder wil gebruiken moet je aansluitpunt "BR" nog even met de railmassa verbinden.

Mvg Robin
Re: Marceltal, testen samenwerking SS1 en SS2
Hoi Robin, bedankt voor de tip, ik dacht dat aansluiting aan eerste module voldoende was, niet dus.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat geldt voor de GND. Daar volstaat de 1e melder.

Dus helaas nog een paar draadjes trekken.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Robin

gisterenavond de draadjes getrokken en reeds resultaat. Op een wissel waar steeds één bepaalde loc bleef staan (ik weet het aan het verwijderen van het A-deel om ,de wissel terugmeldbaar te maken) rijdt die nu lekker door.

Nogmaals bedankt voor je opmerkzaamheid.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,

Er zijn van die dagen dat je baan even moet laten voor wat het is en lekker gaan fietsen, tuinieren of iets anders......... :( De problemen die jij aangeeft zijn inderdaad wel heel herkenbaar: nauwkeurig werken binnen alle toleranties blijven en dan lopen sommige dingen niet zoals beloofd in de folder. Heel frustrerend want waar ligt het dan aan?

Die Franse loc is dat de serie 13 EST? Samen met de rijtuigen die daar bij horen is dat een geweldig mooie maar ook geweldig dure combinatie. Zeker als je daar eigenlijk beide rijtuigen sets achter wil hangen. Volgens de Märklin specificaties moet die gewoon kunnen wat jij er van verlangd. Ik zou daar toch eens voor bij Märklin aankloppen. Daar mag je verwachten, ondanks een "verlopen" garantieperiode een fatsoenlijke oplossing te krijgen?

Succes met jouw film. :thumbup:

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Is de les nu, als je automatisch je trein laat rijden, bij een onverwachtse stop altijd even de stroom eraf en de loc nooit een zetje geven?

Want decoders zijn tegenwoordig (raar genoeg) net zo kostbaar als een loc.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Barry

de problemen ontstonden toen door het zetje de lok ontspoorde (hij stond midden een driewegwissel) en er kortsluiting was die ook drie andere lok's op hol deed slaan. De decoder van de loc zelf heeft dan de geest gegeven.
Dus les: laat de lok niet ontsporen bij het zetje geven...of inderdaad zet even de noodstopknop aan.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Beste Marcel,

het inderdaad de 13 EST. En een andere lok van de BR23 krijgt de sleep moeiteloos door de bochten de helling op in de klimspiraal.
Ik heb Maerklin al gecontacteerd maar ja een antwoord duurt altijd even bij Maerklin.
Ondertussen laat ik hem een lichtere sleep trekken en ga ik één en ander nakijken (zie mijn ander topic over dit probleem).

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, testen samenwerking SS1 en SS2
Hallo iedereen

ik had een film beloofd maar ik ben er nog niet aan toe gekomen. Excuses.
Maar ik heb niet stilgezeten. Het volledige SS1 was gebouwd met Viessmann S88 terugmelders. Die heb ik nu van de diodetruc voorzien. Dit kan je zien op de foto's.
Ondertussen heb ik tijdens het test rijden twee loc's met problemen. Een BR 45 waarvan één van de drijfstangen aan één kant is los gekomen en een BR94 die aan het stotteren ging.
Beide terug naar M voor reparatie.
Ondertussen twee andere loc's voor de sleep gezet en we gaan verder met test rijden.
Dat heeft ondertussen voor wat extra programmeren geleid om onderscheid te maen tussen zeer lange treinen en gewone treinen bij het binnen rijden van het SS1.
Wanneer ik één uur zonder problemen rij komt het filmpje er. Nu haal ik tijden tussen 30 en 50 minuten. Meestal kleine probleempjes met loc die iets te ver doorrijdt en waarvan de remfactor iets moet worden bijgesteld.

Dus nog wat geduld vooraleer de film kan gepost worden.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Je hebt je niet verveelt de afgelopen tijd  :)
Door het toevoegen van de diode's zal je baan steeds beter gaan rijden, want een stil vallende loc is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik weet uit ervaring dat het een tijd duurt voordat alle treinen netjes optrekken maar nog belangrijker goed afremmen en op tijd stoppen.

Ik kijk al uit naar je filmpje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat ziet er indrukwekkend uit! Mooi dat je inmiddels ruim 30 minuten probleemloos kunt rijden. We kennen denk ik allemaal wel dat gelukzalig gevoel dat je kunt gaan zitten en genieten van de (automatische) treinenloop :). Tot er toch weer wat fout gaat ... :(.

We wachten rustig af tot de film een feit is :thumbup:.

Succes met de verdere bouw.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ziet er indrukwekkend uit met die diodes.
Veel plezier en succes met verdere testritten.
Grtz, Arjan
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Met die diodes dat is een hoop werk geweest maar acht het rijdt nu vast veeeel beter.

groet
Harald
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Nou Luc,

Dat is een beste klus geweest met die diodes!
Mooi gemaakt trouwens.
Nu nog wachten op het filmpje  ;)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Bedankt iedereen voor de leuke reacties.

Eergisteren één uur aan het rijden geweest met alleen kleine probleempjes, treinen die een mm te ver rijden waardoor ze in het volgende blok staan. Iedere keer de remcorrectie wat aangepast in Windigipet. Verder de sturingslogica nog wat aangepast zodat lange treinen ook opschuiven zodat ze de flow niet ophouden.
Gisteren met de ganse familie aan zee geweest. Alle 8 (plus)kleinkinderen flink laten uitwaaien en afkoelen in de zee. Wat zijn die jonge lichaampjes toch verdraagzaam voor het koude water :)
Er staan nu 60 treinen op de baan en soms zijn er 8 in beweging, wat best veel is want de testlus is maar 3 blokken lang. De meeste bewegingen zijn dus in de beide schaduwstations waar de treinen voortdurend doorschuiven tot ze weer aan de beurt zijn voor een korte rit op de testlus.
Ik hoop dit deze week te kunnen opnemen.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Indrukwekkend  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Een prachtig project. :thumbup: Ik kwijl.  :P :P
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen

Ik ben erin geslaagd mijn baan gedurende een uur en een kwartier ongestoord te laten rijden.
Er is een video gemaakt en zowat 60 verschillende treinen passeren de revue, maar ik vind de beelden niet echt scherp genoeg. Ik moet maar eens een echte camera aanschaffen.
Wie toch wil kijken wens ik veel plezier.
Wanneer ik betere beelden heb kom ik met een nieuwe video.



mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Het filmpje bewijst dat je nu meer als 60 minuten probleemloos kunt rijden  :thumbup:
Ik moet wel toegeven dat ik een paar stukjes heb overgeslagen.......  ;)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat Haha ik ook  :)

die camouflage Stoom loc is wel mooi die heb ik nog niet eerder gezien  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Dat zijn wel heel veel treinen die in rap tempo voorbij komen; vooral de lange slepen kunnen mij prima bekoren :P. Lekker moet dat voor je zijn om rustig achterover te kunnen leunen terwijl al dit fraais aan je oog voorbij komt. Fijn dat dit deel nu probleemloos werkt en ik zou zeggen op naar de volgende fase :D. Check eerst even de resolutie van je telefoon, die staat niet altijd standaard op de hoogste resolutie. Scheelt misschien de aanschaf van een (dure) camera :idea:

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Fraaie avondvullende film Luc. :thumbup:
Prachtig materiaal komt er voor de lens langs rijden.
Op naar de volgende fase nu dit gedeelte goed rijd. :P

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Een uur en kwartier ongestoord rijden is mij nooit gelukt! Heb een beetje zitten scrollen door de film maar je hebt erg mooi materiaal. Succes met de voortgang!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

@Golfer: is bij mij ook maar de eerste keer hoor. Meestal haal i tussen de 30 en 50 minuten.

@Michel: Ik ga eerst dit rollend materiaal vervangen door het nog resterende materiaal dat ik nog heb. Dan zit alles in Windigipet en zijn de loc's op gemeten. Daarna eerst een testbaantje maken voor k-rails, ik heb daar nog nooit mee gewerkt (solderen, wissels met servo uit proberen, een spoorbedding maken etc)

@Wico: Inderdaad mijn telefoon kan nog scherpere resolutie, maar dan gebruik ik wel heel veel geheugen voor één uur film. Dan moet i eerst mijn telefoon vrijmaken van oude foto's. Een job apart.

@Barry: ik zag deze camouflage loc laatst nog bij Het Spoor in Heverlee. Er is trouwens nog een tweede loc met camouflage, een Marlin Store loc. Maar die is minder uitgesproken en daardoor minder zichtbaar op het onscherpe beeld. Sorry.

@ Wim: Ik heb nu inderdaad één uur zonder storing kunnen rijden. Ik moet zeggen dat de servo-aangestuurde wissels het perfect doen. Ik wil dit ook bij mijn k-wissels gaan doen, maar ik moet nog uitzoeken hoe dat het beste kan.

Ik wil nu eerst één spoor nog verder opsplitsen zodat daar 4 railbussen achter elkaar kunnen staan. (nu 3) Daarna alles weer in doosjes en dan de overige treinen eens uitpakken en inrijden. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Ik heb ook sprongetjes gemaakt in jou film maar gelukkig prachtig materiaal voorbij zien komen.
Ruim een uur rijden zonder problemen geeft een goed uitgangspunt voor de toekomst.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Een vraagje,

Ik kan uren storingsvrij  rijden met mijn cs2 en bedien zelf de wissels.

Wat maakt het computer rijden zo veel meer storingsgevoelig??
Als ik zie hoe professioneel alles wordt aangelegd zou dat toch niet mogen?
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Barry

wat kan er fout gaan?
Een loc die geen contact rijgt met massa of middengeleider en daardoor niet vertrekt (heeft niets met PC te maken)
Een wagon die ontspoort (niet PC afhankelijk) Soms ontspoort een wagon op een plaats waar hij al tientallen keren zonder problemen is gepasserd. Waarom???
Een trein die enkele mm te ver rijdt waardoor hij niet kan vertrekken (kan eventueel opgelost worden door toe te laten dat trein toch vertrekt of door remfactor loc aan te passen)
Vals contact van een terugmelding waardoor trein vroeger stopt op het trein nummerveld. (kan worden opgelost door een tijdsvertraging van 0,1 sec te plaatsen zodat een piek niet wordt gemeld)
Treinen die samen komen waardoor een opstopping ontstaat (is door logica op te lossen)
Wissels die niet omgaan (heb ik nog niet gehad doordat ik servo's gebruik, maar het kan gebeuren)

Dus als je zo'n zestig treinen laat rijden dan kan er wel eens iets verkeerd gaan. Naarmate de fouten voorkomen kan je dat dus corrigeren en beetje bij beetje ga je betrouwbaarder rijden.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Als kind heb ik het nog geweten, maar dat is duidelijk voorbij, treinen die een ganse dag zonder enig toezicht rondreden in de etalage van een winkel, weken aan stuk. Those were the days  ;)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ja hoor, als het bij mis gaat, dan is het altijd een wissel die niet om is gegaan, een ontsporing omdat de kortkoppelingen wel eens niet goed werken (ik had er nu eentje waarvan het veertje "vertrokken" was) en de meest frequente: trein staat stil vanwege "stroomgebrek".

Dus het heeft in principe niets met computergestuurd rijden te maken op één ding na, je let niet op omdat je zit te bouwen of zoiets, iets wat je met handbediening niet kunt doen.

Ik kom ook geregeld boven het uur, maar vandaag niet, "veertje".....

Groet, Anne W
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Anton,

in die tijd reden er 3 à 4 treinen een vast traject af met gewone aan/uit schakeling bij de seinen en geen langzaam uitrijden. Het was allemaal zo éénvoudig toen. Nu willen we alles zo realistisch mogelijk en dus wordt alles complexer en dus meer storingsgevoelig.

En nu moet het moeilijkste nog komen, het zichtbare gedeelte met stations, rangeer, draaischijf etc. allemaal zaken die fout kunnen gaan. Je zou er bijna niet meer aan beginnen. :P

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Klopt, 't was met een aan/uit schakeling maar ze starten wel altijd, nu staan er toch heel vaak stil wegens 'slecht contact'. Ook mijn oudjes doen het nu nog altijd beter dan mijn nieuw materiaal, waarom weet ik ook niet te verklaren, ik stel het alleen vast.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wow Luc! Wat een mooie treinstellen komen hier voorbij rijden.. dat is even een werkje om die op het spoor te plaatsten. Tegek! Ik houd dit topic in de gaten. Zeer inspirerend! Keep up the good work :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Marc en Joeri,

dank voor de lovende woorden.
De komende week ga ik de rest van mijn treinen opmeten en op de baan zetten. De rest gaat weer in de dozen. Dan volgt een nieuwe fase in de bouw.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc, en anderen

Bedankt voor je reactie op de storingen bij het modern digitaal Gestuurd rijden  :)

Ik houd het nog even bij Gedeeltelijk digitaal rijden;
Handmatig elektrisch de Wissels schakelen, en zelf de Controle over de snelheid van de trein hebben.

Ook omdat wat Anne w zegt, soms let ik even niet op omdat ik aan het bouwen/zoeken/verven enz. Ben.
Dan weet ik zeker dat de track (op ontsporing na) safe is en de trein gewoon zijn rondjes kan draaien  :)

Ik kan ook maar 3 of 4 treinen kwijt op mijn baan, dus dan is het best wel overzichtelijk, maar ik hoop niet minder realistisch  O:-D


Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Dat is inderdaad imponerend, zoveel treinen probleemloos achter elkaar voorbij laten komen  :thumbup:
Mijn ervaring is wel, dat je altijd in de buurt moet blijven wanneer er treinen rijden; soms ontspoort er toch opeens wat, of een koppeling laat alsnog los.

Grtz Tony
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Tony,

@citaat

ik kan dat alleen maar bijtreden. Ik laat mijn treinen dan ook nooit alleen rijden want juist dan zal er wat fout gaan. (Murphy was een optimist) :warning:

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op vrijdag 03 juli 2020, 16:22:25

Er is een video gemaakt en zowat 60 verschillende treinen passeren de revue, maar ik vind de beelden niet echt scherp genoeg. Ik moet maar eens een echte camera aanschaffen.

Luc

Probeer het eens met meer licht in de kamer. Dat wil ook wel eens helpen.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
Ik moet het doen met het licht dat er is.
Ik heb wel nog extra LEDs maar de aansturing van Digikeijs laat het afweten, voor de helft van de LEDs. Voorlopig geen tijd om daar naar te kijken.

Ik kan wel de veluxraamrolluiken openen maar dat is dan tegenlicht.

Ik ben nu bezig alle treinen in te pakken om daarna de rest op de baan te zetten. Daarna gaan we over naar de volgende fase, het zichtbare gedeelte.

Mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op zaterdag 18 juli 2020, 11:24:47
@citaat

Ik ben nu bezig alle treinen in te pakken om daarna de rest op de baan te zetten. Daarna gaan we over naar de volgende fase, het zichtbare gedeelte.


@citaat @citaat

Nog meer treinen???  8o 8o

Grts Freddy
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ja Freddy, ik weet het ik heb flink door gekocht de laatste 5 jaar. Nu moet de blok erop.

Je hebt nu ongeveer 2/3 gezien en er komen nog enkele zeer mooie.

Groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat wordt genieten Van nog meer moois  :P 😊
Zit er klaar voor haha.

Je kan Misschien ook een streepje licht 💡 doorlaten vie de velux , kan veel doen  :)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op zondag 19 juli 2020, 09:23:56
Ja Freddy, ik weet het ik heb flink door gekocht de laatste 5 jaar. Nu moet de blok erop.

Je hebt nu ongeveer 2/3 gezien en er komen nog enkele zeer mooie.

Groetjes

Luc

Kan je straks alles kwijt in de schaduwstations, of blijft er altijd een deel afwisselend in de doos?

Grts Freddy
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Freddy

er komen in SS1 nog 10 extra plaatsen. De andere treinen worden verondersteld dan op het zichtbare gedeelte rond te rijden of bvb aan de locloods te staan.
Maar of ze er allemaal op komen zal de toekomst uitwijzen.

Aan iedereen: bijna alle treinen zijn nu ingepakt (nog 1à-tal te gaan) daarna ga ik weer andere opmeten en inrijden. Dat wordt weer een hele karwei, maar dat is nu net het leuke.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
De afwisseling maakt het zeker leuk, ook voor mij als toeschouwer  :) :)

Super dat je dit wilt delen  :thumbup:
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen

Vandaag heb ik de E19 12 ingemeten en op het spoor gezet.
Hier enkele foto's. Er volgt nog een filmpje.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, E19 en BR53 in actie
Hallo

en hier is link naar de video van E19 12 en BR 53 0012 op de track.



Luc
Re: Marceltal, BR 261 834-6
Lid sinds: 2013

offline
Re: Marceltal, BR 261 834-6
Hallo iedereen

Ik heb de BR 261 834-6 ingemeten en zijn eerste rondjes laten maken. Hier de foto's en het filmpje.



mvrgr

Luc
Re: Marceltal, V200 020 on site
Hallo nogmaals vandaag.

Ik heb nu ook de V200 020 ingemeten en op het spoor gezet. Hier weer twee foto's en een filmpje.
Morgen heb ik een speciale loc in petto met een leuk filmpje (hoop ik toch)



groetjes, Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Vanavond weer eens een kijkje genomen op het 3-railforum en toen kwam ik je draadje tegen. Ik wil je mooie complimenten geven voor je indrukwekkende baan wat je aan het bouwen bent. Prachtig hoe je het opgezet heb en ook je bouwwijze is zeer netjes te noemen.
Veel succes ermee en ik zal af en toe weer eens kijken naar je vorderingen.

Groet Ronald  :)