Beste Forumleden,
Sinds 2013 zijn wij al lid van dit forum en wij hebben de afgelopen jaren met veel plezier gelezen wat jullie hier allemaal voor een creatieve bouwwerken neerzetten. Heel erg leuk om te zien! Maar na 7 jaar dacht ik dat het het toch maar eens tijd is om zelf ook ons eigen modelbouw verslag op het forum te posten.
Eerst even voorstellen: Wij zijn Joeri Kalkhoven en Marc Kalkhoven. Beide muzikant/docent van beroep en in de vrije uurtjes hobbyen wij aan alles wat met modeltreinen heeft te maken. Marc is hier al bezig sinds eind jaren 80 en ik (Joeri) ben er eigenlijk sinds kleins af aan mee opgegroeid. Inmiddels zijn we al een aantal bouwprojecten verder. Helaas hebben we deze banen moeten afbreken wegens ruimtegebrek/verhuizingen etc. Bij deze onze laatste baan waar we net alles aan het rijden hadden:

Toch is de modelspoor hobby sinds november 2018 weer beginnen te kriebelen en hebben we samen plannen gemaakt voor een nieuwe baan. Een baan waarbij we 3 belangrijke wensen in gedachten hadden:
1. Module's zodat het nog lang mag blijven bestaan en een (mogelijke) verhuizing kan overleven.
2. Ruimte om de baan en onder de baan zodat je overal bij kunt.
2. Ontwerp met vooral veel scenery in gedachten (Hier zijn we in het verleden nog zelden aan toe gekomen).
Na veel tekenen zijn we op dit ontwerp uitgekomen:

Het wordt een duitse modelspoorbaan.
Een onderbaan waar vooral elektrisch epoche III/IV/V gereden wordt en een bovenbaan waar een combinatie van elektrisch/stoom/diesel kan rijden epoche II/III/IV. Daarnaast is het station rechts en het station linksboven stoom/diesel epoche II/III.
Wij bouwen de baan onder andere volgens de methode van Bernhard Stein.
In april 2019 zijn we dan eindelijk kunnen starten aan de onderbouw:

Tekening op ware grootte uitgeprint en overgetrokken. (scheelt behoorlijk wat werk!)

Onderbouw links

Onderbouw rechts
Dit was al best een hele klus, ook al zijn we met z'n 2tjes maar in augustus hadden wij dit afgerond en zijn we begonnen met het leggen van Marklin K rail. In de schaduwstations gebruiken wij kurk van Heki en in de zichtbare gedeeltes gebruiken wij de bedding van Merkur. De bedding is wel even wennen om te leggen maar als het eenmaal ligt is er meteen al resultaat.
Aangezien wij door Covid-19 al 4 weken vanuit huis werken en hiernaast veel tijd hebben is onze bouw en modelspoor enthousiasme in een stroomversnelling gegaan. De afgelopen weken hebben wij verder gewerkt aan het spoor en hebben wij vooral veel hout gezaagd voor de afwerkpanelen/spanten. Dit hebben wij vandaag mogen afronden, zie hier de foto's van vandaag:

Overzicht

Middenstuk
Detail foto's:
Spoorweg overgang links Afwerkpanelen
Spoorweg overgang midden Draaischijf
Station links Station rechts smeerput

Station linksboven Aanzicht links
Terwijl ik dit verslagje schrijf (wat toch wel even duurt met al die linkjes van de foto's haha) geeft mij dit wel een enorm trots gevoel! Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat vorderen. Wij gaan de komende tijd werken aan het bekabelen en de baan voorzien van stroom. Een klus waar vooral mijn vader (Marc) zich helemaal op toegelegd heeft. Het plan is om een gedeelte van de baan te kantelen zodat wij staand kunnen werken.
Wij houden jullie op de hoogte als er weer nieuwe vorderingen zijn en mochten er vragen/opmerkingen zijn dan horen wij het graag! Tips zijn ook zeer welkom

Groetjes,
Marc & Joeri