Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Janvis zijn zolderbaan, Update 4-3-2024

Gestart door Janvis woensdag 16 december 2015, 10:22:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
De brug gaat er mooi uitzien, en je kan bv overgang rails gebruiken van K naar C.



Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
-Jan:
Dat is een prachtig stukje scratch building,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)

Mooi project, Jan Willem  :thumbup:

Dit soort bouwsels zijn vaak lastiger te maken, dan het lijkt.
Ik heb ook goede ervaringen met de Faller lijm, schud het alleen over in een potje met kwastje.

Succes !

Grtz Tony

Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
amaai inderdaad een heel knap project ! Je kamer ziet er nu wel echt top uit !
Zou ik ook eerst eens moeten gaan doen op mijn zolder !

Geer
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
Flinke baan Jan
Vooral die zelf maak projecten van de brug zien e fantastisch uit :thumbup:
Ben benieuwd wanneer het bundel geplaatst is en aangepast is aan de tand des tijds.

Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
Mooie brug in aanbouw!!! :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
Wederom bouwt een forumlid een mooie brug. :thumbup:
Blijf dit net als de brug van Erwin volgen. :)
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen)
Hallo Jan,

Wat leuk nog een bruggen bouwer erbij.

Wat betreft de lijm daar ben ik in het begin ook mee bezig geweest.
Nu gebruik ik nog diverse lijmsoorten.
O.a. gebruik ik het meest Loctite 401. En voor lange stukken Flex i file. touchn in flow. Alleen hiermee moet je mee oppassen is erg schadelijk voor de gezondheid. Gebruik het weinig en in de buitenlucht.

En de overgangrails ga ik waarschijnlijk zelf maken. Net als klikkie

M.vr.gr. Erwin

M.vr.gr. Erwin
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Iedereen echt super bedankt voor de lovende woorden :thumbup:

@Erwin: Loctite is ook een optie, op het werk hebben we ook diverse soorten loctite en weet dat het super goeie lijm is. Die optie van de overgang van K naar C rails is ook een goede. Maar even onthouden.

Ik zit momenteel ff met een vraag in mijn hoofd waar ik niet weet wat ik nu het besten kan gaan doen. Ben namelijk aan het bedenken wat ik met de zijkant van de brug ga doen, ga ik een staalconstructie maken net zo hoog als de treinen zelf of ga ik een lage reling maken van een centimeter of 2 á 3 hoog. Wat zouden jullie doen??

Groeten JW

Edit: De baan speelt zich af eind tijdperk 3 begin tijdperk 4.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Als er alleen treinen op komen geen reling. Indien je een inspectiepad (looppad) maakt naast het spoor een simpele lage reling.

Indien je de zijkant van de brug hoog wil maken als staalconstructie beeld je uit dat je een brug maakt die 'zijn kracht' kent door de draagconstructie aan de zijkant. Volgens mij is bij jouw brug de draagconstructie de onderkant.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016
Citaat van: Spoorman op zondag 03 juli 2016, 18:34:14
Ik lijm met dit spulletje, uit een naald, gaat prima.


Ben,


Heb je geen last dat die naald dicht gaat zitten ? Ik nl. wel en dat ding is zo nauw, hoe maak j dat weer open ?

Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
 @citaat Diverse tips ===> klik
Ik zelf verhit de naald met een aansteker.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Citaat van: Wijbe op dinsdag 05 juli 2016, 13:27:20
Als er alleen treinen op komen geen reling. Indien je een inspectiepad (looppad) maakt naast het spoor een simpele lage reling.

Indien je de zijkant van de brug hoog wil maken als staalconstructie beeld je uit dat je een brug maakt die 'zijn kracht' kent door de draagconstructie aan de zijkant. Volgens mij is bij jouw brug de draagconstructie de onderkant.

Dus een looppad met een reling zou wel realistisch zijn? Dan ga ik dat namelijk doen, ik vind dat namelijk esthetisch gezien wel het mooiste. En omdat de brug in een bocht loopt komt er in de midden zowieso een drager onder naar de grond toe. Ook in de trant van een staalconstructie welke op een betonnen sokkel geplaatst zal gaan worden tussen de sporen die er onder door lopen.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Hallo Jan,


Dat gaat volgens mij het mooiste zijn, dan kan je later nog steeds werkvolk en of wandelaars plaatsen.  :idea:



Groeten

Peter
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Hallo JW,

In NL (en vaak in het buitenland) ligt een zogenaamd inspectie pad (looppad) naast de vrije baan.

Ik heb een paar voorbeeldjes voor je verzameld van bruggen met een dergelijk pad:

http://www.bahnbilder.de/bild/rumaenien~kunstbauten~strecke-201-piatra-olt-ramnicu-valcea-calimanesti-podu-olt/952510/am-ende-der-tunnelreihe-zwischen-calimanesti.html
http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieseltriebzuege~br-628/952424/vom-mittlerweile-aufgelassenen-haltepunkt-worms-bruecke.html
http://www.bahnbilder.de/bild/oesterreich~e-loks~br-1016/952138/zwischen-anger-und-bad-gastein-konnte.html

Zoals je ziet, soms valt dit pad tussen een reling en de constructie, soms tussen het spoor en de constructie: vanalles is realistisch.
Maar het is wel (naar mijn idee) aan te raden om een inspectie pad mee te nemen op je brug.

Groet,

Edwin



Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016
Citaat van: fonzo999 op dinsdag 05 juli 2016, 13:31:53
Heb je geen last dat die naald dicht gaat zitten ? Ik nl. wel en dat ding is zo nauw, hoe maak j dat weer open ?

Alphons, ik stop altijd een koperdraadje in de metalen tuit,
die ik omvouw langs de naald wanneer de dop er op gaat.
Bij gebruik eerst de dop eraf en daarna het koperdraadje
er uit trekken - werkt perfect! :wink: :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Bedankt voor het mee denken allemaal, ik ga definitief voor een brug met een lage reling en aan weerszijde van het spoor een loop/inspectie pad. Ik ben nu op zoek naar een geschikt materiaal voor de looppaden, traanplaat motief is mooi maar je ziet ook vaak dat er looproosters worden gebruikt. Op een rustig moment maar eens wat struinen over het net om wat moois te vinden.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
 :idea: Om diversen verpakkingen zitten plastic banden met "traanplaat" motief.

Afhankelijk van de kleur moet het dan nog geschilderd/verouderd worden.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
 @citaat Blijft daarbij wel de vraag of die goed genoeg gebogen kunnen worden... Zal morgen s kijken of ik ze tegenkom, dan weet je een beetje of de radius van je brug dit toelaat...
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Ik heb inmiddels DEZE platen besteld. Ik denk dat ik daar wel wat mee kan. Ik ga ze dan denk ik eerst op maat maken en schilderen. En als de rest van de brug zijn definitieve kleur heeft ga ik ze op de brug lijmen. Maar voor nu ligt de baan even stil omdat het eindelijk wat beter weer is geworden zijn we nu lekker buiten van de tuin aan het genieten  :)
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
Hallo allemaal,

Buiten wordt het kouder en donkerder dus de tijd van de modelspoorbaan breekt weer aan  :D

Ben vandaag begonnen met de linker hoek, de uiterste hoek is niet bereikbaar dus dat stukje scenery zal ik als een soort van module moeten gaan maken. Vanaf de weg en verder naar voren is alles wel gewoon goed bereikbaar. De weg maak ik ook als een soort losse module zodat ik daar makkelijk de rijdraad in kan frezen voor het FCS en als dat eenmaal gedaan is kan de weg zo in zijn geheel in het landschap worden geplaatst om vervolgens netje aangewerkt te worden. 

Heb er nog niet zo veel foto's van maar dit is zoals het er nu bij ligt.





Hopelijk volgt de volgende update snel, zodra de lijm droog is tussen de lagen tempex kan ik de module in de garage voorzien van een laag gips en als dat droog is kan dat hoekje worden afgewerkt. Ik zit nog een beetje te dubben of ik de hoek aankleed met een bos of dat ik er nog iets van een huisje ofzow ga maken.

Tot zo ver eerst maar weer, op naar de volgende update zal ik maar zeggen  :D
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 3-7-2016 (Een brug bouwen, een vraag)
-Jan:
Mooie update,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Duidelijke foto's, slim om met uitneembare modules te werken op plaatsen waar je moeilijk bij kan.
Eventueel een afgelegen boerderijtje met wat bomen er naast.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 10-11-2016 (het begin van een heuvel/bergje)
Dank je wel Jorg (ik weet niet hoe ik het streepje door o krijg  :D )
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 10-11-2016 (het begin van een heuvel/bergje)
-Jan:
ALT blijven indrukken +155 en je hebt de ø
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 10-11-2016 (het begin van een heuvel/bergje)
ø... YEEAAHH Thanx  :D
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 10-11-2016 (het begin van een heuvel/bergje)
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 10-11-2016 (het begin van een heuvel/bergje)
Ff weer een update en een vraag om advies.

Heb middels structuurplaten die ik eens op de beurs in Houten heb gekocht een muur gemaakt tegen de schuine heuvel , heb deze met hete lijm vast gelijmd aan het gips (hecht niet super maar net voldoende om het tijdens het werken met het gips wat op de plek te houden) Tijdens het storten van het gips dreigde de muur toch te bezwijken dus heb met een korte waterpas en wat hulpstukken de wand snel wat kunnen stutten.
Toen het gips een beetje begon te drogen heb ik met een bakje water en een schilderskwast de overgangen netjes weg gewerkt zodat er een vloeiend egaal geheel ontstond.
Ik kwam er achter dat ik de doos van mijn gipsmallen nog wat gietsels over had van de vorige baan, deze wil ik gaan gebruiken in de hoek om zo wat stukken rots uit de grond te laten steken tussen de redelijk vlakke en egale ondergrond.

Ik zit nog wat te dubben over de afwerking van de ondergrond, ik heb van Anita Decor een 11 tal dennenbomen in 2 verschillende maten, ik denk dat ik de 6 van 16cm in de hoek zet en dan de 5 stuks van 12cm er voor. Zoals op de laatste foto is te zien heb ik van Busch nog strooisel wat voor de bodem van een naaldbos is bedoeld. Dus als de ondergrond een basiskleur heeft strooi ik dat over de bodem en breng dan wat laag struik gewas aan (niet te veel want meestal groeit er niet zo veel op de bodem van een naaldbos) Maar ik heb nog een setje varens en die kom je regelmatig in grote getalen tegen in naaldrijke bossen.

Voor zo ver alle geklets, de meeste willen toch liever plaatjes zien  :D

Het muurtje





Het aangebrachte gips



En het politiebureau staat voor proef al even op zijn plek



En de hoek waar het bos moet gaan komen



Dat was hem eerst weer mensen, hopelijk vinden jullie het wat  ;)
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-11-2016 (plateau voor politiebureau gemaakt)
Møøøøi, Jan  :thumbup:

Tippie; als je gips op gips aanbrengt, ondergrond eerst even licht natsproeien/bevochtigen.

Grtz Tøny
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-11-2016 (plateau voor politiebureau gemaakt)
Jan

Dat word heel erg mooi en je bomen, gaan daar prachtig staan.  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-11-2016 (plateau voor politiebureau gemaakt)
Citaat van: Tony op vrijdag 11 november 2016, 16:45:43
Møøøøi, Jan  :thumbup:

Tippie; als je gips op gips aanbrengt, ondergrond eerst even licht natsproeien/bevochtigen.

Grtz Tøny

Hey Tøny met een streepje door de O :P Dat bevochtigen heb ik niet gedaan, helemaal niet aan gedacht terwijl ik het eigenlijk wel had moeten weten. Tijdens het aanstorten van cement doe je dat ook altijd om verbranding van het cement te voorkomen. Hopelijk valt het in deze situatie een beetje mee, de onderste laag gips is nog niet goed gedroogd en voelt nog klam aan dus denk dat het dik keer nog wat mee valt.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-11-2016 (plateau voor politiebureau gemaakt)
Mooi werk Jan, ziet er goed uit en die brug is een mooi "huzarenstukje".

mvg
Wim
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-11-2016 (plateau voor politiebureau gemaakt)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 11-11-2016 (plateau voor politiebureau gemaakt)
Dag Jan.

Flinke vorderingen toch! Mooi overzichtelijk en goed doordacht te werk blijkbaar :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
Bedankt voor jullie reacties  :thumbup:

Ben inmiddels bijna klaar met de hoek, de rest is goed bereikbaar en kan verder afgewerkt worden als d module op z'n plek staat.

Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016

Mooi gedaan, Jan  :thumbup:

Bomen van Anitadecor, lijkt me zo  :P

Grtz Tony
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
Dank je wel Tony, en over die bomen.... Jij mag nooit weer raden  :D.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
-Jan:
Het is een heel mooi plekje geworden,  :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
Jan

Ziet er top uit, weer een leuk idee voor mijn baantje.  :warning:  :thumbup: :thumbup:

Heb zelf ook nog wat dieren liggen dus  ;)  :D :D
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
Dit is een leuke hoek geworden Jan  :thumbup: :thumbup:
Je krijgt een mooie diepte werking door de poster op de achtergrond.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 24-11-2016
Hoi Jan Willem, dat is echt een hele mooie baan aan het worden  :P .  De verbouwing heeft ook absoluut zijn vruchten afgeworpen. Een zeer gelukte herstart mag ik wel zeggen  :-)
Ik ga je met belangstelling volgen. Heb je ergens ook een plan van je baan gepost? Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.  :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016
Bedankt allemaal voor de complimenten  :thumbup:

@ Tjoekedoris: HIER is een linkje naar het ontwerp van het baanplan. Hier en daar zijn wel wat details veranderd in de definitieve bouw maar in grote lijnen is het wel geworden zoals gepland.

Inmiddels ligt het eerste deel van de weg waar de FCS auto's gaan rijden ook op z'n plek compleet met in gefreesde rijdraad.

 



Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016
Ziet er goed uit :thumbup:
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016

Mooi hoekje geworden, Jan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016
Bedankt voor de complimenten  :thumbup:.

Ik zit ff flink te balen, heb veel test gereden met de bus over de weg en ging steeds goed maar nu verliest hij steeds de rijdraad, lijkt er op dat de draad op sommige plekken net even wat te diep in de weg zit waardoor hij de ene keer de draad wel goed volgt en heb de andere keer weer kwijt raakt. Omdat de auto's niet heel vaak zullen rond rijden maak ik me over slijtagestrepen niet zo druk op de weg en heb daarom iets sterkere magneetjes besteld die ik aan de stuurinrichting ga bevestigen en dan maar hopen dat ie de draad wel goed blijft volgen.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016
Ik heb net dit draadje ontdekt, erg leuke modelbaan heb je gemaakt en mooie scenery!
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016
Dit draadje net eens helemaal doorgenomen...van sloop tot wederopbouw. Wat een werk en wat een verbluffend mooi resultaat nu!
Ik ga je volgen en ik vind dat het, wat betreft opbouw(zeker ook qua aansluitingen), er heel strak en overzichtelijk uitziet!  :thumbup: :thumbup:

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016
Hallo Jan,
Mooi om te zien dat je weer aan het bouwen bent. De start is in ieder geval gedegen en de eerste detail beginnen langzaam te ontstaan. 

Veel succes, mvg
Wim
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 23-12-2016
Het bouwen gaat lekker door hier en tijdens de kerstvakantie ook lekker de tijd gehad om even flink door te kunnen werken.

Ik heb uiteindelijk gekozen om toch maar de saté prikker methode te gaan v.w.b. de trottoirbanden. Om het zo natuurgetrouw mogelijk te maken heb ik ze in stukjes geknipt van 1,2 cm (1 meter omgerekend naar 1:87) en ze vervolgens met seconde lijm weer netjes achter elkaar gelijmd. Toen dat klaar was heb ik met een schuurblokje de bandjes netje geschuurd om ze netjes af te ronden, toen geschilderd en begonnen met het eerste groen op dit stukje modelbaan.

Ik heb eerst het behandelde hoekje aardbruin geschilderd, in de nog natte verf heb ik "waldboden" strooisel van Busch gestrooid en het overtollige weer opgezogen. Toen alles goed was opgedroogd heb ik "Heki decovlies wild grass" aangebracht, dit lijm ik met de hobbylijm van de action op z'n plek. Vervolgens de zwart/witte paaltjes op hun plek gezet met een onderlinge afstand van 5,7 cm (ze schijnen in het echt op ongeveer 50 meter afstand van elkaar te staan dus omgerekend naar 1:87 wordt het 5,7 cm)

Daarna wat Heki pollen aangebracht en vervolgens van Zeeschuim de struiken gemaakt. Ik heb een mengsel gemaakt van Heki bladeren en gele en rode strooisels en daarmee de ingelijmde zeeschuim bestrooid. Om een wat speelser en kleurrijker geheel te krijgen heb ik ook een deel met alleen de groene bladeren bestrooid. Vervolgens met de schaar kleine struiken geknipt uit de stukken zeeschuim en deze weer met hobbylijm op hun plek gelijmd.

Dit zijn de foto's (daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk  :D )











Dat was het voor 2016, ik wens iedereen een hele goede jaarwisseling en een modelspoorrijk 2017 toe.

Groeten Jan Willem
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-12-2016. Weer een beetje groen
-Jan Willem:
Prachtig gedaan die trottoir randen,  :thumbup:
Dank voor het plaatsen van de mooie foto's.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-12-2016. Weer een beetje groen
Dat wordt een mooie weg. Ziet er zeer netjes uit.
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-12-2016. Weer een beetje groen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Janvis zijn zolderbaan, Update 31-12-2016. Weer een beetje groen
Hallo Jan Willem,

Heel, heel erg mooi!  :thumbup: Het ziet er zeer realistisch uit. Blijf vooral duidelijk vertellen hoe je iets hebt gedaan, daar kan ik dan mooi veel van leren!