Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Verkeersborden zijn details die essentieel zijn voor de modelbaan. Conform de werkelijkheid of niet, de verkeersborden zelf verdienen ook de nodige aandacht: vergeet bijvoorbeeld niet de randen te kleuren en beugels aan de achterzijde, want geheid dat die zichtbaar zijn op scenery-foto's :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Even andere zaken Marcel. Mis de weekly updates ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Erik: Zeker, verkeersborden zijn absoluut belangrijk om een realistische invulling te geven, je mist dan gewoon "iets" als ze er niet staan. Dit hoeft voor mij niet compleet te voldoen aan de werkelijkheid als het maar de suggestie geeft dat het plaatje maar klopt.

Bert: ik hoor nog steeds bij de categorie forumleden die nog moeten werken. In mijn geval ben ik door de week altijd voor de "baas" van huis en moet ik het hebben van het weekend dus elke week iets nieuws zit er nog niet in. Thuis moeten er dan ook wel eens andere klussen worden gedaan en die gaan helaas af van de modelbouwtijd.

De borden heb ik in ms word op maat gemaakt, uitgeprint, uitgesneden en opgeplakt. De borden heb ik gemaakt van 0,5 mm dik styreenplaat en 1 mm messingdraad/lasdraad. Het nadeel van papier is dat als je de zijkanten van de borden kleurt als het papieren deel op het bord zit dat dan de inkt in het papier trekt. Het kleuren van de rand moet dus achteraf ben ik achter gekomen. Ik ben niet 100% tevreden maar het is voor mij wel acceptabel en voegt het zeker iets toe. Uiteraard weer foto's van een aantal borden als bewijs!

In die spaarzame tijd ben ik wel aan het klungelen met een lijstje klusjes aan de baan die nog moeten worden gedaan. Dat schiet al wel op maar ik ben er nog niet.

Mijn lijstje klusjes:

•   Gat lantaarnpaal bij overweg maken.
•   Parkeerplaats bij villa dichtmaken.
•   Knipperlichten bij spooroverweg voorbereiden.
•   Overweg Bhf G vastlijmen.
•   Verlichting in huizen aanbrengen.
•   Eerste wissel van BW nakijken/repareren.
•   Kabel programmeerspoor naar bureau aanleggen.
•   Ballast reparatie rondje.
•   Schroeven uit rails BW en Bhf F verwijderen.
•   Voorsein DS R vervangen.
•   Borden maken: 2x P, 3x aankomst- en vertrektijden, 2x snelheid stalen brug, enz.
•   Weg op viaduct verlijmen.
•   Haak aan kolenkraan monteren Bhf G.
•   Elektrisch schema controleren en aanpassen.

•   K83-6-4   DSU aansluiten spooroverweg      (VP 5-4 links boven)
•   K83-12-4   DSU aansluiten verlichting BW      (VP 5-5 rechts boven)
•   K83-10-4   DSU aansluiten verlichting Bhf F   (VP 5-3 2e rechts)
•   K83-7-4   DSU aansluiten verlichting Bhf G   (VP 5-1 rechts boven)
•   Zijkant van de baan schuren en grijs schilderen.

De DSU's (van LDT) heb ik besteld bij Modelbouwled, de importeur van LDT in NL. Dat gaat helaas altijd traag. Daar moet ik nog op wachten. Die heb ik nodig om de verlichting van de baan en de overweg via de CSII te kunnen schakelen. Hopelijk komt dat snel binnen dan kan ik dat afronden.

Daarna eens zien om de zijkant van de baan in dezelfde kleur donker grijs te schilderen als de twee delen die ik jaren geleden al op kleur heb gebracht.

Pas daarna wil ik weer een proefstuk maken om te oefenen met landschapsaankleding en de verschillende materialen en kleuren.

2024-02-10 (1).jpg

2024-02-10 (2).jpg

2024-02-10 (3).jpg

2024-02-10 (4).jpg

2024-02-10 (5).jpg

     
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer een mooie update Marcel!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Bedankt voor de update en de mooie plaatjes. Nog maar een paar klusjes en dan kan je aan de slag met de scenery ;). Ik kan niet wachten ...

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De verkeersborden en straatnaambord(en) zijn een prachtige toevoeging aan je mooie baan en zijn de kers(en) op de bekende taart.
Vooral het straatnaambord vindt ik zeer geslaagd. :thumbup:
Verder leuk dat je to-do lijst bijna afgevinkt is zodat je aan de scenery kan beginnen waar ik zeer naar uitkijk.

Succes met de verdere to-do dingen van de lijst.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi, mooi, mooi, Marcel  :favorite:
Mijn groene vingers gaan er wel heel erg van jeuken, trouwens  O:-D

Tips en tricks heb je al genoeg gehad, maar wanneer het mijn baan zou zijn, dan kledderde ik met een dikke kwast grote stukken vol met verdunde houtlijm (50/50) en dan strooide ik daar met een zeef 2 of 3 groene poeders overheen.
Hier wat dikker, daar wat dunner.
Daarna nog een beetje water nevelen met een plantenspuit en een dag later weet je niet wat je ziet ! (Water en lijmmengsel met een druppie dreft mengen, dan vloeit het goed uit.)
Dat gaat hartstikke snel en geeft je vanzelf meer zicht op hoe je verder kunt met al het ander groen.
Hoeft niet overal natuurlijk en het is een fijne basis om op verder te werken.

Kwestie van stoute schoenen aantrekken en helemaal losgaan  :P
Enne........makkelijk uit te proberen op een stuk karton.

Grtz Tony

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie update en zo zuiver allemaal... :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond iedereen,

Mies: Nou, het to-do lijstje is weer een stukje korter geworden en nu begint het behoorlijk op te schieten!

Tony: Het kan nu inderdaad binnenkort gaan beginnen. Wat jij zegt, strooien met verschillende poeders (ik wil turf van Woodland gaan gebruiken) is precies wat ik wil gaan doen. Helaas is wat ik wil gaan gebruiken op het moment bijna nergens te krijgen, maar dat komt vast wel goed!

Wim: Dank! Maar ik ben ook erg zuiver op de graat...... >:-D

De vier DSU's waar ik op zat te wachten zijn eindelijk binnen gekomen. Drie daarvan zijn voor het schakelen van de verlichting van het BW, Güglingen en Friedrichshöhe. De vierde is om de spoorwegovergang te laten werken. DSU's zijn gewoon bi-stabiele relais die worden aangestuurd door een wisseldecoder. Daardoor kan dit in het automatisch schakelen worden gebruikt, best prettig.

Vandaag dus weer lekker onder de baan bezig geweest en het was zo klaar.

2024-02-23.jpg

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag Modelspoor vrinden,

Gisteren ook aan de afwerking begonnen van de zijkant. In den beginne had ik het deel tegen mijn werktafel en de kopse kant bij Bahnhof Güglingen al op de kleur van keuze geschilderd. Dat is al jaaaaaaaren geleden. De pot met de grijze verf was dus al lekker ingedroogd maar die kon ik gelukkig lokaal nog weer laten mengen want de kleur moet natuurlijk wel hetzelfde zijn. Na het schuren en aanbrengen van de grondverf heb ik de zijkant dus eindelijk in de definitieve kleur gezet.

Na jaren tegen een witte zijkant aankijken is het nu wel een heel ander gezicht. Even wennen maar ik ben zeer tevreden. Ondanks dat de zijkant allemaal verschillende delen zijn ziet het er nu best als een strak geheel uit. Gelukkig maar.

Dit was, als het goed is, de laatste "bouwklus" aan de baan. Het landschap is dicht, alles is elektrisch aangesloten of voorbereid voor aansluiten. Al met al ben ik best trots op het bereikte resultaat, zover ben ik nog nooit gekomen met een baan bouwen.

2024-02-24 (1).jpg

2024-02-24 (2).jpg

2024-02-24 (3).jpg

2024-02-24 (4).jpg

2024-02-24 (5).jpg

     

Ik kan nog niet direct met het begroenen beginnen, er moet thuis ook nog het een en ander gebeuren, maar ik heb er al wel zin in!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Narwal op zaterdag 24 februari 2024, 16:22:26er moet thuis ook nog het een en ander gebeuren,
Ja, dat kennen we. Vrouw en kinders moeten ook tevreden en tevreten gehouden worden nietwaar.

Toch maar snel wat tijd vinden om met dat begroenen te beginnen. We zitten er met spanning op te wachten.
Ennuh, mooi grijs is niet lelijk?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Echt een hele mooie strakke ruimte!
Ik ben benieuwd naar het groen! :D

Mvg Stephan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Retestrak Marcel! Overgang naar de achtergrond is ook zeer geslaagd
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Zoals altijd mooi strak afgewerkt :thumbup:. Ook ik moet wennen aan de grijze kleur, vond eerlijk gezegd de witte kanten altijd al mooi bij je staan ;). Wordt al weer anders als de baan straks (meer) in het groen komt te staan.

Groeten,
Wico 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het geschilderde ziet er zoals altijd alles bij jouw mooi en strak uit. :thumbup:
Dat kan ook weer van  de to-do lijst afgevinkt worden en ik kijk er zeker naar uit als je gaat beginnen met het aanbrengen van het groen.

En je mag zeker trots zijn op jezelf als ik naar de overzicht foto's kijk van het tot nu toe gedane arbeid. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Strak in de lak Marcel  :thumbup: :thumbup:
Dit komt jou mooie baan alleen maar ten goede, complimenten.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Gefeliciteerd met deze mijlpaal  :thumbup:
Terecht kun je trots zijn op het behaalde resultaat!

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 B) Erg mooi en erg strak afgewerkt. :thumbup:
De grijze zijkanten vind ik een stuk mooier dan de witte grondverf, het oogt rustiger en past beter bij het landschap. :)
 :o) En dat wat er thuis moet gebeuren moet je dan maar effe gauw doen, daarna kan je beginnen met het groen. :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi geworden Marcel, netjes, strak en opgeruimd. Op naar de volgende fase!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik heb alvast een dagdroompje voor je gemaakt, Marcel  :P

Grtz Tony

2024-02-24 (5).jpg

 

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Henk: Mooi grijs is zelfs heel erg mooi! Vooruit een klein beetje groen dan...... 8)

Stephan: Dank! Ik ben zelf ook heel erg benieuwd naar het groen! >:-D

Bert: Zeker! Het was steeds een puzzel om het landschap zo aan te passen dat het enigszins aansloot op de achtergrond. Tot nu toe klopt het grotendeels redelijk, afwachten hoe het gaat met het planten van groen.

Wico: Het is voor mij nog steeds wennen aan het grijs maar het is wel strakker dan grondverf wit. Als er meer groen op de baan aanwezig is wordt het waarschijnlijk nog beter.

Mies: Mijn bouw "to-do list" is nu leeg. Straks komt daar het begroenen voor in de plaats.

Peter: Geweldig bedankt!

Erik: Dank, ik ben best tevreden (zeg maar gewoon trots B) ) op het resultaat.

DJ: Mee eens. Grijs staat veel beter dan wit, zeker als er straks nog meer kleur op de baan komt. (wel eerst nog wat huiselijke klussen aanpakken om weer wat credit te verdienen!)

Jos: Opruimen is een dagelijks deel van het modelbouwen. (bij mij tenminste wel...) De volgende fase staat in de startblokken.

Tony: Exact mijn idee, ziet er goed en compleet anders uit. Je bent maar druk met mijn baan! Dagdroom lekker verder, daar komen mooie plaatjes uit! :favorite:

Ik kan Tony niet natuurlijk helemaal alleen aan mijn baan laten bouwen, hij moet eerst weer even helemaal de oude worden. Maar hij heeft wel door wat ik later nog wil gaan doen. Voordat ik zover ben moet ik nog wat materialen verzamelen. De basis die ik wil gebruiken is op dit moment slecht leverbaar. Ik heb al een mail gestuurd naar een leverancier om te weten wat de levertijden ongeveer zijn. Dat kan toch niet te lang zijn.....?

Ik heb al wel het een en ander, dat heb ik er eens bij gepakt voor het overzicht.

Daarnaast heb ik vanmiddag Tony even geholpen met het aanbrengen van boompjes die ik al een paar jaar geleden als test heb gemaakt. Die staan nu op de baan en zelfs een paar boompjes geeft al een ander beeld. Ze staan in kieren en gaten gepoot die er al waren. Pas bij definitief poten van struiken en bomen worden er gaten gegraven, eerder niet dat geeft teveel schade.

2024-02-25 (1).jpg

2024-02-25 (2).jpg

2024-02-25 (3).jpg

2024-02-25 (4).jpg
   
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 8) Het is dat je groene snijmat wat vlekjes heeft anders zou men denken dat er in je werkhoek niks gebeurde. :-)
 O:-D Erg netjes, overzichtelijk en smetteloos, ziet er goed uit. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi strak, zoals reeds gezegd. Ik zou een gedeelte van die bergen, bovenste zo kaal laten... is weer eens iets anders..
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat een (klein) beetje aangebrachte groen al niet kan doen Marcel. :thumbup:
Het fleurt meteen de baan op ik kan niet wachten tot de volgende (groene) update.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dit is een baan die vraagt om high end scenery producten zoals MBR, Lars op't hof of mininatur als je het mij vraagt  O:-D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Idd. een hele mooie treinbaan die een prima scenery meer dan waard is ‼️

Héél veel succes daarmee.

Mvg Hans
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig Marcel. :-)
Na ruim 6 weken afwezigheid ivm. een roadtrip door Patagonië, zijn je vorderingen des te groter nu ik het weer even lees.
Je gaat als een speer en het is fantastisch om te zien. :thumbup: