Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Draaischijf Big Boy

Gestart door apjefferson maandag 09 november 2015, 11:25:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Draaischijf Big Boy
Hallo allen,

Bij de bouw van mij baan Jefferson City wilde ik ook een draaischijf die groot genoeg is om er een Big Boy op te kunnen laten draaien.
In de USA zijn er wel draaischijven te koop die groot genoeg zijn, maar afgezien van de prijs van aanschaf, verzendkosten en invoerrechten,  :( moeten deze ook nog naar 3rail worden omgebouwd!

Ik heb besloten nadat ik voor enkele euro?s een partij rails heb gekocht waar een defecte M-rail draaischijf tussen zat, deze te verbouwen zodat de Big Boy erop kan.  B)

Via internet heb ik nog een draaischijf gekocht voor enkele euro?s waar onderdelen van misten en heb ik deze gebruikt om er tenminste een werkend te krijgen. Uiteindelijk heb ik van beiden een werkende gemaakt. De missende onderdelen heb ik van oude PC onderdelen nagemaakt. De mooiste hou ik ?origineel? en de lelijkste heb ik verbouwd. (1&2)

Vervolgens heb ik aan de onderkant van de te verbouwen draaischijf aantekeningen gemaakt wat ik moet gaan door solderen en wat kan gaan vervallen. Uitstekende onderdelen van de aansluitingen voor de M-rail weg gehaald en het ijzer weg geslepen. (3)

Van C-rail de lengte van de draaischijf bepaald en deze ook heel voorzichtig geprobeerd met een Big Boy erop om te zien of ik het nu niet al heb verpest! (4&5)
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
De C-rail heb ik als maat aangehouden voor de draaibrug en voor de draaibrug onderdelen die ik van aluminium profielen en hout ga maken. (1&2)
Vervolgens heb ik een houten mal gemaakt met een gat exact in het midden. Twee blokken vastgeschroefd aan de uiteinden waar het geheel tussen moet gaan vallen.
De aluminium ?L? profielen met secondenlijm aan elkaar gelijmd en de reling van de draaibrug op hoogte geslepen. De tussen stangetjes uit de staanders getrokken voor de onderdelen bak. De uiteinden van de C-rail afgeslepen. Ruimtes opgevuld met houten strips die ik over had van een schip dat ik ooit heb gebouwd. Daarna het dek van hout erop gezet.
De rails zit alleen geklemd en is dus uitneembaar/verschuifbaar voor onderhoud en fijn afstelling! (3)
Blokken van de mal afgehaald en kijken hoe het er tot nu toe uitziet! (4)
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
De aluminium profielen heb ik door middel van boutjes en moertjes vast gezet op de oorspronkelijke draaibrug. De zelf gefabriceerde metalen hevel is hier te zien. De C-rail is via de standaard steekverbinding aan de onderkant van de rails elektrisch verbonden en daarna gesoldeerd aan de sleepcontacten. Zij- en onderkant van de draaibrug worden met styreen strips en secondenlijm afgewerkt. (1 t/m5)
Re: Draaischijf Big Boy
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Dag Jeffrey.
Op zich vind ik dit een prachtig project en ik heb ook zeker veel waardering voor deze zelfbouw! :thumbup:
Wel vraag ik mij af waarom je dit met het kleinere type draaischijf doet en niet met de grotere uitvoering b.v. 7286.
Ook deze zijn 2e hands in allerlei uitvoeringen te koop en je hebt dan wel een grotere diameter en dus ook grotere brug.

Verder natuurlijk veel succes met dit bijzonder leuke project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Hallo AlbertJan,

Bedankt voor deze waardering!  :D
Eigenlijk is de keus gewoon omdat het toevallig zo uitkwam. Ik heb de eerste draaischijf bij een partij rails gekregen die ik voor maar ? 10,- heb gekocht! Ook de tweede schijf was een bijvangst van rails, een overgang en wat arm seinen die ik voor weinig heb gekocht. Overigens is de brug van de 7286 ook te klein voor een Big Boy en zou ik deze ook moeten gaan verbouwen.

Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
De trap is gemaakt van styreen en een oude wegenwachtkaart. De zijkanten heb ik met een kartelschaar geknipt en daar de treden op geplakt.
De reling is gemaakt van styreen hekjes welke ik via een hobby winkeltje heb gekocht.
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Even zien hoe het eruit ziet met een Big Boy op de brug.
Het dak van het huisje bedekken met aluminium profiel plaat gekocht bij een hobbyzaakje. Dan de overspanning over de draaibrug welke op foto?s te zien zijn van Amerikaanse draaischijven op het internet. En het geheel op de bodemplaat monteren.
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2008

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Prachtig werk
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Dank je fnieste!  :)

Nu het vervolg:

Nu moet ook de kuil waar de draaischijf in komt op maat worden gemaakt.
Dit doe ik door er een verhoogd plateau in te maken van Multi plaat.
Eerst boor ik een gat waar de as van de brug door heen past zodat ik de bodemplaat van de oorspronkelijke draaischijf en de brug als mal kan gebruiken om de draaicirkels te tekenen.
Daarna uitzagen en proberen of het past!
Niet vergeten om een uitsparing te maken voor de aansluitingen van de bedrading.

Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Daarna de airbrush. Eerst de kleur roest bruin over de brug en hier en daar wat op de opbouw.
Daarna de brug en het huisje afplakken en spuiten met mat zwart.
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Wat een leuk project!
Ziet er goed uit.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Dat was een hele uitdaging maar hij is perfect gelukt.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dank voor de foto's en de beschrijving.
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Dank Ragoem en Cees!  :) Maakt mij blij om dit te horen.
Nu de voorlopig laatste posts van de bouw. De rest is afwerking welke ik ineen keer met de rest van de baan ga doen.

Aan de buitenkant van de kuil heb ik een verhoging gemaakt van karton tot aan de hoogte van de draaibrug.
Deze heb ik aan de buitenkant met aluminiumtape vast gezet tegen uitzetten en zodat later geen vocht van bijvoorbeeld gips in het karton kan lekken.
Aan de binnenkant heb ik baksteenprint van karton gebruikt. Deze heb ik wel dusdanig afgeknipt dat de voegen op elkaar aansluiten.
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Dan de test met een Big Boy en daarna aansluiten op de baan van Jefferson City.
Bij de aansluiting heb ik wel aan de binnenkant! van de rails de scherpe hoekjes moeten afslijpen omdat zo nu en dan de flens van een van de wielen hierop kwam en dan ?op? de rails ging lopen. De het afslijpen van de binnenkanten was dit probleem verholpen!
Re: Draaischijf Big Boy
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draaischijf Big Boy
 B) Indrukwekkend! Dit is een heel mooi geslaagd project. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De afwerking zal wel lukken, je hebt het moeilijkste al achter de rug. :)

Dirk-Jan
Re: Draaischijf Big Boy
Knap gemaakt!!
Had in eerste instantie ook bedenkingen bij de M-schijf, maar het resultaat is bewonderenswaardig!!
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Prachtig project ! Het (voorlopig) eindresultaat ziet erg goed uit !

Maak je ze ook op bestelling?  >:-D :P
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Prachtig mooi gedaan. :thumbup: :thumbup:
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Allen bedankt voor de complimenten!  :)

@Treinengek Junior, helaas niet. Er zaten voor mij ook aardig wat hoofdbrekers aan, nog afgezien van enkele krachttermen die ik er heb uitgegooid! :D
Re: Draaischijf Big Boy
peterke33
gast

Re: Draaischijf Big Boy
Heb je wel mooi gemaakt, zo is er maar een op de wereld.


Groeten

Peter
Re: Draaischijf Big Boy
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Mooi project. Waarom heb je de schijf niet 3 cm groter gemaakt. Dan had de Big Boy er helemaal opgepast.

Groetjes Dennis.
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Draaischijf Big Boy
Dank voor de complimenten.  :)
@Peter: er is al gevraagd of ik ze op bestelling maak.  :-)
@Dennis: Ik heb er bewust voor gekozen om dit zo te doen. Er zijn foto's op internet van de Big Boy op een draaitafel waar deze net past. Oorspronkelijk zijn een hoop draaitafels gemaakt voor de kleinere Challenger Loks. Bij ontwerp van de Big Boy heeft de Union Pacific er rekening mee gehouden dat de Big Boy op deze draaitafels moest passen anders zouden ze alle draaitafels moeten gaan vergroten. ;)
Big Boy foto's internet

Re: Draaischijf Big Boy
soultrain
gast

Re: Draaischijf Big Boy
Kijk ook eens op youtube en toets dan bigboy on turntable. B) :thumbup:
Re: Draaischijf Big Boy
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Draaischijf Big Boy

Hoi Jeffrey,

Ik had in je bouwtopic al gereageerd, maar hier laat je meer van de ombouw zien.
Gedurfde en mooie oplossing  :thumbup:

Grtz Tony