Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst!!
Bedankt voor de reacties mannen!! Het heeft érg lang geduurd, maar het mag dan eindelijk een beetje op gaan schieten! Nu hopen dat ik niet te lang in de logeerkamer moet vertoeven, want ik wil wel mijn treinbaan nu eens gaan opbouwen, ik heb nog steeds geen plan en dat is wel jammer. Gezien het feit dat ik ongetwijfeld nog wel vaker zal gaan verhuizen, zal ik er in ieder geval een modulebaan van maken. Zo is alles makkelijk te transporteren en een uitbreiding makkelijk gemaakt.
Afmetingen van de modules heb ik niet echt, ik dacht eraan om speciale modules te maken voor stadse bebouwing enzo, maar dan krijg je zo'n rare baan. Ik wil namelijk mijn stations echt zoveel mogelijk in het centrum van de stad hebben en niet aan de rand zoals men vaak ziet. Alleen het moet allemaal wel bereikbaar blijven. Maar aangezien een stad meer is dan 4 rijtjes huizen en wat gebouwtjes en ik dus best wel een brede stad zou willen maken, heb ik daar nog geen idee van. Achja, we kunnen er op puzzelen.

Goed, hoop tekst weer, hoop ideeën, maar ja, ik ben nou eenmaal een hoofd vol met ideeën. Soms is dat fijn, maar soms ook niet. Nadeel is ook nog dat ik op gebied van modelspoor perfectionistisch ben ingesteld op het gebied van baanontwerp, zéker qua bochten op een baan kan ik daar soms echt de rillingen van krijgen. Voordeel is dan wel weer dat ik Duits rijdt, dus tunnels of huizen kunnen een optie zijn, maargoed, dat zien we dan bij de bouw wel weer.....

Tot in de pruimentijd! (Die straks een half uur verder van Amsterdam is......  :-( :-( :-( :-( )

Gegroet;

The MaSt
Marten
De Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst!
Hoi mannen!

Ik ben bezig met wat te bouwen in SCARM, alleen ik loop compleet vast. Ik heb een viersporig station neergelegd van 1 meter 90, misschien is dat een beetje te groot, maar ik kan dat ongetwijfeld wel inkorten. Maar nu weet ik niet hoe verder te gaan. Is er iemand die kan helpen met ontwerpen? Ik weet wel ongeveer wat ik wil: 2 middelgrote stations, 1 kleinere, misschien een schaduwstation onder de baan, een kleine BW voor de stoomlocs, zonder draaischijf, verder weet ik dat ik mijn lijn niet kaarsrecht zal lopen, maar meer licht glooiend over de oppervlakte, weet niet precies hoe dat te omschrijven. Ook zou ik een stukje paradespoor willen maken.
Bijgaand het stukje wat ik tot nu toe heb. Helaas weet ik mijn beschikbare ruimte nog niet, dus dat is wel erg lastig, maar ik kan, gezien het feit dat ik de baan in modules zal gaan bouwen zo stukken uithalen of toevoegen.

Ik ben een persoon wat er een gruwelijke hekel aan heeft als er véél spoor op een klein plan zichtbaar is buiten het station. Rangeren op een rangeerterrein en in het stationsgebied vindt ik dan natuurlijk wel weer leuk....

Sorry voor het vele om hulpvragen en telkens weer overnieuw beginnen en vergeten van andere plannen, maar ik ben jammer genoeg qua modelspoor be-hoorlijk perfectionistisch ingesteld op gebied van scenery en sporenverloop. Materieel iets minder, zo zullen er ongetwijfeld locs, rijtuigen en wagons rondrijden met "foute" nummers, maar dat maakt me dan weer weinig uit. Natuurlijk zal ik dan geen materieel inzetten van na tijdperk 3, aangezien ik eind tijdperk 2, begin 3 rijdt (volgens mij is dat eind jaren '50, begin jaren '60). En ja, stoom ging was toen al op zijn retour, maar niet op mijn baan! Maar dat heeft meer te maken met financiële zaken. Het is geen gezicht om een elok te zien rondkarren zonder waslijnen, maar aangezien ik ook geen waslijnen kan betalen en die bovenleiding soms aardig in de weg kan zitten bij het plaatsen van materieel en ik soms nog wel eens een Leo kan zijn, voorkom ik schade ook weer meteen door geen waslijnen te doen  :D :D :D
Goed, ik ben afgedwaald ondertussen, ik hoop dat jullie mij weer (eens) willen helpen en alvast sorry voor als ik over een paar weken weer overnieuw begin!  >:-D O:-D

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
De Wispeltuurder  8)


PS: Uiteraard vergeet ik weer wat: aangezien ik onmogelijk een lange rechte baan kan maken zal de baan een soort U vorm worden, en afhankelijk van de breedte van de kamer straks zijn de kopse einden lang(er) of kort(er). Alleen die haakse bogen.......  :evil: hoe "verstop" je die realistisch, en zeker in de buurt bij een station?



Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen

Hoi Marten,

Ik begrijp misschien wel je dadendrang en de wil om een ontwerp te maken, maar ik denk dat het verstandiger is, om eerst af te wachten......( zal je moeilijk vallen ).
Pas zodra je straks weet, welke ruimte je tot je beschikking hebt, is het pas echt zinvol om iets te ontwerpen  ;)

Dat scheelt een hoop onrust, waarschijnlijk !

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Helemaal eens natuurlijk! Alleen nu ik weet dat het zo op gaat schieten wordt ik zenuwachtig en wil ik graag aan de gang om de modelspoorbaan met beide handen aan te pakken! Nu nog er achter zien te komen of Kwintes (de woonorganisatie) modeltreinbanen bouwen een dagbesteding vindt zoals zij het bedoelen  >:-D >:-D >:-D >:-D Denk het niet, dus dat zal dan in de uurtjes zijn dat ik wat voor mezelf heb, ik moet een dagbesteding gaan zoeken en ik denk dat dat de zorgboerderij gaat worden! En dan zul je altijd zien dat ik straks eindelijk een modelspoorbaan heb, en dan een meisje tegenkom en mijn modelspoorbaan op de achtergrond belandt  :evil: :mrgreen: (wahahahahaha), of ze vindt ineens dat haar treinen er ook op moeten rijden terwijl dat andere treinen zijn  >:-D >:-D >:-D
Achja, als we toch al zo lang wachten, moeten die paar maandjes extra toch ook niet wachten.....

We gaan het zien!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
De Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Citaat van: The MaSt op donderdag 15 december 2016, 16:11:38
ik moet een dagbesteding gaan zoeken en ik denk dat dat de zorgboerderij gaat worden!
Zorgboerderij! Zou wel eens heel leuk kunnen zijn.

Maar draai het om, stel, jij bouwt een modelbaan, en begeleidt anderen (die dat ook willen) daarin.
Dan maak je zelf je baan, maar begeleidt ook anderen, en daarmee biedt je ze een middel om elkaar beter te leren kennen. Het is de insteek die je kiest die bepaalt of de door jou gewenste dagbesteding serieus wordt genomen of terzijde wordt geschoven.
Ik geef meteen toe, dit is een beetje eng. Want als je het vergelijkt met een modelbouwclub, dan investeer je zelf aan het begin teveel. In zo'n club is de rails (de infra zegmaar) van de club, maar het rijdend materieel (locs, wagons) van de afzonderlijke leden. En dat gaat je niet (meteen) lukken.
Als het je lukt zo'n club te starten als dagbesteding zullen je geestverwanten zwaar op je moeten kunnen leunen.

Een zorgboererij of kinderboerderij is dan makkelijker. Je hebt niet zelf de organisatie te trekken.
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Hallo Jan22,

Ik ben benieuwd of ik er morgen wat meer van begrijp wat u bedoeld, want op dit moment ben ik even van de kaart met wat ik net heb gehoord!! Mijn pleegouders schatten de TOTALE oppervlakte van mijn appartement in Emmeloord op slordige 42 vierkante meter!!!!!!!! Inclusief badkamer  WOOOOOOOWWW!!! Dat betekend dus, dat ik ZONDER DE BADKAMER EEN OPPERVLAKTE HEB VAN 35 VIERKANTE METER!!!!!!!!!!

Goed, ik ga morgen lezen wat u exact bedoeld, en dan hoop ik daar een passend antwoord op te geven


Nvds: Sorry voor mijn getterende tetters, maar ik ben íéts te enthousiast! Sorry! Mocht dit als vervelend worden ervaren, geef dat dan graag even aan in PB dat dat zo is en dan pas ik het aan (alvast dank indien nodig)!

Tot in de pruimentijd;

Gegroet; 1 van den kaart geslagen
MaSt
Marten
De Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Citaat van: The MaSt op donderdag 15 december 2016, 18:08:18
35
...
morgen lezen wat u exact bedoeld,
35 is erg mooi, mijn studentenflat was 30, m'n huidige huisje (met puntdak) is 48. Dat is ontzettend veel, en toch ook heel klein als je er met 2 of meer in woont. Mijn buren van toen gaven aan dat het meer iets was voor dwergen zoals zij. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik begrijp je vreugde. Vroeger noemden we dat een dubbele HAT.

Wat ik gisteren precies bedoelde, weet ik niet. Ik ruik kansen. Nogal wat mensen op dit forum zijn ook lid van een treinclub, kunnen tips geven waar op te letten bij de opstart van iets nieuws.

In een begeleid wonen situatie met dagbesteding
gaat het meestal om dingen die je in trein-clubverband
ook kunt ondervangen:

-zelfredzaamheid (onder begeleiding),
-groepscontact,
-volwaardigheid als mens,
-zorgen voor afleiding opdat mensen niet geisoleerd wegkwijnen,
  en niet aldoor maar hoeven te denken over hun pech/handicap.
- en de kans op cursussen

De kans om in aanmerking te komen voor cursussen
die het makkelijker maken om zo'n club te starten.
en vol te houden.

dus

direct hobby betrokken:
-elektriek (draadjes en schakelingen),
-houtbewerking (tafelsegmenten),
-etalagebouw (landschap) 
- ???

enerzijds en anderzijds

training van sociale vaardigheden zoals
-faalangst en sociale angst (omgaan met mensen die banger zijn voor mensen dan jijzelf),
-interviewtechniek (het leren van open vragen stellen, waardoor mensen makkelijker praten
en beter kunnen vertellen wat ze willen),
-kritiek geven (omdat als je met meer mensen bent, positieve kritiek geven onvermijdelijk is),
-vergaderen (omdat als een groepje groeit, je moet weten hoe je dat slim doet).

Natuurlijk bereik je niet alles in een dag. je begint op zo'n zorgboerderij, en bouwt in je kamer aan je baantje. Als je de weg kent, wat kennissen maakt die ook van treintjes houden, weet of die zorgboerderij een hobbyruimte biedt en gereedschap heeft, is er een weg te vinden naar de begeleiders met een plan.

En dat plan kunnen we met z'n allen hier op dit forum in elkaar draaien.
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
 @citaat Lijkt mij een goed plan! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen
Ja mij ook!! Ik zal zodra ik een overleg, kennismaking en dergelijke met vragenmogelijkheid zal ik het voorleggen en dan kijken wat ze er van vinden. Waarschijnlijk hebben ze dit, net zoals bij de vorige keer dat ik er was, nog nooit zo'n vraag gehad eigenlijk en weten ze ook niet precies hoe ze daar mee om moeten gaan en moeten ze hier eerst met het team overleggen om tot een antwoord te komen.

Hahaha, ja ik weet al hoe er gereageerd zal worden! Ik heb dit al wel vaker meegemaakt en ben er eigenlijk achter gekomen dat als je het op een handige manier vraagt vaak de mogelijkheid krijgt om het uit te voeren, uiteraard wel met logische afspraken, maar dat is begrijpelijk.

Ik ben benieuwd en wie weet wat ik kan regelen!

Jullie horen het tzt

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst en zoals altijd: Wispelturen

Hoi Marten,

Nog leuker is, om die mensen vóór jou te laten denken; dat ze als het ware zelf iets speciaals en goeds voor jou en de groep bedenken. Dan is het meer hun eigen project, kan er meer en wordt er ook meer gedaan om het te laten slagen  :P

Hoe dan ook, prent je wat Jan geschreven heeft, goed in. Het kan je flink helpen.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Hoi Tony,

Ja kan wel op zich, maar het is wel leuk om zelf wat te doen natuurlijk. Wel, ik heb eens een beetje zitten googelen op Gleisplanne, ik kwam onderstaand plan tegen en ook de website er bij gezet voor de netheid. Ik ben van plan om mijn baan hier op dit plan te baseren en dan natuurlijk nog wat uit te breiden met spoorlijn, halte en eindstationnetje.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.....

http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html?id=142&task=view&total=200&start=43

Ik moet zeggen: ik had zelf ook zoiets in gedachten, alleen het lukte voor geen vierkante millimeter om dit op papier te krijgen..... raar soms.... naja goed, ik heb nu een leuk beginnetje denk ik zo en ben benieuwd wat ik er zelf nog aan kan verzinnen, nu het begin er (mogelijk) al is, volgt vast en zeker vanzelf de rest

Wordt vervolgd!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)

PS: Houdt u rekening met enige wispelturigheid vanuit mijzelf of door de beschikbare ruimte  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!

Hoi Marten,

Sorry, niet goed uitgelegd  :? Ik bedoel meer, dat jij het modelspoorballetje opgooit, maar hun het er in laat tikken.
Dat zij de faciliteiten mee bedenken en jullie bouwen, uiteraard  ;)

Straks gewoon een begin maken met je plan, kun je altijd aan verder bouwen.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Ik begrijp je Tony! ;-)
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Een erg leuk sporenplan Marten :thumbup:
Daar kun je jezelf toch flink op uitleven!

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Zeker waar Erik!! Lekker rangeren, treinstammetjes vormen, rijden naar het andere kopstation (nog in de planning) en daar aangekomen weer rangeren, treinstammetjes loshalen, vormen, onderhoud voor de locs, ja hoor: dit gaat het worden! Ik wordt er al he-le-maal enthousiast van!  :D

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: Dit kán wat worden....!!
En dat is 2....... 2 stationsplannen waar ik lekker kan rangeren, treintjes vormen en dus leven creëren!!
Het enige wat mij nog rest is de verbinding van de beide stations, maar dat komt later wel!
Eerst de andere dingen, dan de spoorlijn zelf maken!

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, dus opbouwende kritiek is zeker welkom!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: 2 stations al getekend!
Als je nu treinen wilt samenstellen, zoals je aangeeft, op een van de 3 station sporen, moeten je uitloopspoortjes dan niet iets langer zijn?

Voor een rangeer loc met een x aantal wagons.

Tevens zou je ook nog een extra wissel voor het wissel van binnenkomst kunnen leggen en op de afslag de hoofdbaan aansluiten en op de doorgaande stand een rangeerspoortje voor de loc die voor de samengestelde trein moet komen op een van de 3 station sporen.

Maar verder ziet het er goed uit.

MvG,

Timaximus
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: 2 stations al getekend!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: 2 stations al getekend!
Plan oogt evenwichtig, en mooi. Zelf zou ik 3-weg wissels in zo'n plan gebruiken (misschien omdat ik er toevallig nog 3 heb liggen). Die zijn op zich lelijker, maar het scheelt zoveel ruimte. AnalogDriver heeft in 2009 een aanpassing gemaakt om te zorgen dat drieweg wissels altijd veilig schakelen.
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: 2 stations al getekend!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: 2 stations al getekend!
Citaat van: Timaximus op donderdag 22 december 2016, 17:11:18
Als je nu treinen wilt samenstellen, zoals je aangeeft, op een van de 3 station sporen, moeten je uitloopspoortjes dan niet iets langer zijn?


Op zich is dat niet nodig, want de uitloopspoortjes zijn enkel voor het rangeren van de locomotieven bedoeld of voor het kort wegzetten van enkele goederenwagons of personenrijtuig. De reizigerstreinen zullen over het algemeen weinig rijtuigen er bij krijgen, of er af laten gaan, heel misschien dat er een enkel goederenwagentje bij of af gaat. Mocht het straks bij het uitleggen van het railplan anders uitpakken dan volgens tekening dan los ik dat dan wel op, aangezien ik nu nog geen idee heb of alles wel gaat passen en hoe ik mijn kamers zal gaan inrichten.... nog éééééven wachten op de verhuizing.....

Citaat van: Jan22 op zondag 25 december 2016, 17:52:19
Plan oogt evenwichtig, en mooi. Zelf zou ik 3-weg wissels in zo'n plan gebruiken

Als ik tzt over ga stappen op C-rails dan zijn er al 2 C-rail 3wegwissels tot mijn beschikking. Het hangt er even vanaf of de verkoper akkoord gaat met mijn bod.

Nadere info volgt wanneer van toepassing....!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
De Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: 2 stations al getekend!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; verhuizing op komst: 2 stations al getekend!
Beste Spoorvrienden en Spoorvriendinnen,

Terwijl de laatste uurtjes wegtikken, mijn ma bezig is met gevulde eieren maken en buiten al voorzichtig aan het vuurwerk knalt, tik ik deze boodschap nog even snel in mijn topic om daarna de rest van het jaar mijn laptop niet meer te openen!  8o
Ik wil iedereen bedanken voor een fantastisch jaar, waarin ik véél mensen heb gezien, op beurzen, op het forumuitje op 3 juli jongstleden, een jaar waarin er veel gebeurd is in persoonlijke kring, maar ook in minder persoonlijke kring.
2016 was het jaar waarin  "De Wispeltuurder" vrolijk er op los wispeltuurde, Mart te horen kreeg dat hij rond 6 februari gaat verhuizen, vele baanplannen maakte en telkens wéér om advies vroeg en het advies ook kreeg. Ik wil iedereen bedanken voor de bemoedigende en steunende woorden het afgelopen jaar, het heeft me erg gesterkt en door lastige periodes heen gesleept.

2016 was voor mij een bewogen jaar, met veel (voor mij grote) mijlpalen, gebeurtenissen en hindernissen die ik met succes overwonnen heb en toch maar zo even heb uitgevoerd, waar ik natuurlijk blij om ben, want ik kan zeggen dat ik (ondanks dat ik niet meer na school ga) en de 'situatie' soms uitzichtloos leek; een mooi jaar heb beleefd waar ik tevreden op kan terug kijken en de dalen die ik heb gehad in de verte liggen.

Ik heb veel lol gehad met het lezen van andere topics, waarin Broeders van Het Rechte Spoor voorkwamen en Carl hilarische avonturen beleefde.
Ik heb veel geleerd van jullie allemaal en jullie hopelijk ook een beetje van mij!
De plannen voor 2017 zijn ook al bijna klaar; eerst verhuizen, dan school of andere dagbesteding (hopelijk een beetje een goed inkomen) en dan hoop ik, halverwege het jaar, rond de zomer, een begin te gaan maken aan de langverwachte modelspoorbaan en ik hoop dat jullie weer mee willen kijken en natuurlijk zal als het eenmaal zover is de koffie, thee en lekkers klaar staan van te voren in het Emmeloordse!

Ik hoop jullie in 2017 weer vaak te mogen ontmoeten, op beurzen, bij elkaar thuis, de excursie, gastendag of waar dan ook.
Jongens en meiden: bedankt voor het mooie jaar, we maken er een mooi spoorjaar van!!!


Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Beste Marten
Heel veel geluk en gezondheid in 2017, en dat je nieuwe huisje straks een mooie baan mag bevatten en je een leuke dagbesteding heb, blijf de ontwikkelingen volgen.
Groet Paul
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Nou Mart, bedankt voor deze oudejaarsspeech!
Er klinkt een hoop positiviteit in door en dat is mooi!
Mooi ook om het nieuwe jaar zo te beginnen.
Ik hoop van harte ben er van overtuigd dat 2017 jouw jaar wordt:
- een mooi (ruim) eigen appartement,
- nieuwe mensen ontmoeten,
- een leuke dagbesteding,
- een nog mooiere treinbaan,
- . . . . .
Ik wens je een fantastisch 2017!
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Marten,

Net als Hans ben ik er van overtuigd dat 2017 jouw jaar wordt met vele de mooie plannen in het vooruitzicht.

Ik zeg Marten ga ervoor . :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
veel succes en ga genieten van 2017
ik hoop je snel eens tegen te komen

maar het motto is en blijft geniet van het leven


Gr Ed
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Succes voor het nieuwe jaar en zijn uitdagingen Marten, Blijf maar lekker verder surfen op de positieve wave van 2016 en dan zal alles wel goedkomen.

We kijken alvast reeds uit naar jouw nieuwe baan :)
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Zo lang het nieuwe jaar weer duurt,
wordt er vast weer wat gewispeltuurd !
Dat hoort bij jou en mag er wezen,
wij gaan het hier vanzelf lezen  :P

Alles gaat, zoals het komt
en als straks weer je trafo bromt,
zijn je zorgen weer vergeten,
een goed jaar voor jou, zeker weten !

Grtz Tony&Carl
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Marten ook van ons Nancy , Matthias en Michel het allerbeste gewenst voor 2017. Mag het een topjaar worden voor jou . Een jaar van geluk ,nieuwe uitdagingen en vooral gezondheid. Het beste jongen.

MVG Michel
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; eindejaarsspeech!
Bedankt voor de leuke reacties (zoals altijd!  :) :) :) ) wellicht komt de volgende post al vanuit Emmeloord, wel even kijken hoe dat gaat met internet, of ik dat zelf moet betalen of niet.... hoop natuurlijk van niet, want als ik na 2 jaar alweer weg ga.....
Naja goed, we gaan het wel zien!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Citaat van: The MaSt op dinsdag 03 januari 2017, 19:01:38
wellicht komt de volgende post al vanuit Emmeloord,

Nope. We gaan even helemaal bij het begin van het begin van de modelspoorplannen beginnen. We beginnen met een lijstje te maken met de wensen en ideeën voor de modelspoorbaan. Best logisch natuurlijk, want zo creëer ik eens een beetje orde in mijn chaos, en is het wellicht voor jullie makkelijker om te begrijpen wat ik wil en is het voor jullie makkelijker om te helpen met kijken naar mogelijkheden en het verbeteren van het plan.

We maken het eenvoudig en beginnen helemaal op 0

Modelspoorbaan    ?Wat wil ik  lijstje?

Thema:
Zijlijn (Nebenbahn) jaren '50 / '60 Duits
Tractie:
Stoom & Diesel

Station(s):
2 middelgrote kopstations*
1 kleine halte
Ruimte voor kleinschalig goederenbedrijf

Werkplaats:
1 kleine loods (max 3 sporig) voor de stoomlocomotieven
Kolenbunker & waterkraan
1 kleine loods (max 3 sporig) voor de diesellocomotieven**

Noot: draaischijf in overweging

Scenery:
Middelgrote stad
Bos
Bergomgeving

Sporen:
Rangeermogelijkheden
Schaduwstation onder de baan
Speelse loop van het traject, dmv flauwe verplaatsing traject over breedte van de baan
tweesporig traject, met diverse aftakkingen van / naar schaduwstation



*   afhankelijk van beschikbare ruimte
** afhankelijk van beschikbare ruimte

Tevens wil ik proberen om bochten óf zo flauw mogelijk te maken, en als dit niet kan, te verbergen met scenery als het mogelijk is
en wil ik ook verkanting in mijn bogen toepassen daar waar de bogen wél zichtbaar zijn.

Tot zover het "wat wil ik voor modelspoorbaan" lijstje, mochten jullie iets willen weten of verbeteren: voel u vrij om een suggestie te doen!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
De Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
klinkt als een goed plan. Ik ga het zeker volgen. suc6 :thumbup: :thumbup:
groeten Quinten
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Hoi Marten,

Die lijstjes ken ik, ooit heb ik ze zelf ook gemaakt. Alleen, ik ben wel bang dat je veel te veel wilt op je oppervlak.
Een enkelsporige baan met 1 kopstation en een locloods zal incl. wat scenery als bos en stad het meeste van je ruimte al opeten, laat staan als je dubbelsporig gaat....

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar ga voor jezelf eens na of dit realistisch is. Welke onderdelen wil jij er sowieso in, en wat niet.
Zo was voor mij een station met perronsporen voor 6 rijtuigen vereist, maar heb ik dubbelspoor laten vallen. Voor jou kan dat weer anders zijn, maar zoek een evenwicht hierin.
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Hoi Marten

Simon39 heeft gelijk hoor, denk dat je teveel wil op je baan.
Mss kan je beter eerst wachten tot je de ruimte kan opmeten, en dan denken aan een plan of ontwerp.
Want zo begin je te dromen, van een mooie baan en dan komen er dingen die je wil en niet kan maken.
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Tja Marten, het klinkt allemaal nogal ambitieus. Maar daar is niks mis mee, lekker dromen en brainstormen. En pas als je de echte beschikbare ruimte kent zal je keuzes moeten maken: wat is haalbaar en wat niet.
Een draaischijf is leuk, maar is ook duur en neemt veel ruimte in, voor een driesporige loods kan een driewegwissel prima volstaan.
En die middelgrote stad kan je wellicht beter omschrijven als "stedelijke omgeving", voor een middelgrote stad heeft echt niemand genoeg ruimte op zijn baan.
Een schaduwstation kan ook nog een uitdaging worden als je met modules wil gaan werken; niets is onmogelijk, maar maak het je niet te moeilijk.
Maar goed, voorlopig lekker door fantaseren, ideeën maken en baanplannen verzamelen. Voorpret heet dat ;).
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Ja, dat is het ongetwijfeld wel, ik had namelijk het plan opgevat om de baan te blijven gebruiken en dan uiteindelijk over een x aantal jaar een grote baan hebben met (nu nog niet) bestaande delen verwerkt in die baan.
Een draaischijf is inderdaad groot, dat klopt, maar ik overweeg hem omdat ik misschien iets zelf kan fröbelen. Een middelgrote stad, ja stedelijke omgeving, ik vindt beide ongeveer op hetzelfde neerkomen, maar dat ben ik.
Voorpret zeker, en zeker nu het verhuizen met rasse schreden nadert. Misschien heb ik weer eens te groot gedacht en moet ik nóg verder teruggaan en onthouden: de stad/ het dorp was eerst en toen kwam de trein  :P
Al met al: ideeën genoeg, nu nog het juiste vinden, en dat wordt een klus, maar wel een leuke  :)

Maar even een verklaring van hoe ik tot dit plan gekomen ben: ik zat op deze website te kijken http://www.moba-trickkiste.de/ , waar ik op dit plan stuitte: http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html?id=142&task=view&total=200&start=43 en http://www.bernd-raschdorf.de/waldheim.htm

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
De Wispeltuurder  8)

even opzoek naar de methode hoe een link te veranderen in "klik"  :D
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Hoi Marten,

Een mooie ideeen lijst. En als je het allemaal een beetje relativeert is er best veel op een kleine ruimte te verwezenlijken. Een kwestie van creatief met de ruimte omgaan. Het hangt er ook vanaf hoe realistisch je het allemaal hebben wilt.
Mijn eigen baan is opgebouwd op vijf niveaus. Dat is volstrekt onrealistisch, maar ik kan zo wel al mijn ideeen kwijt in een kamertje van 3x2,5 mtr.

Gr. Leo
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Mag ik, daar foto's van zien? Ik ben zéér geïnteresseerd namelijk! En ik denk met mij, velen anderen! Of niet, heren?

Alvast bedankt!

Tot in pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Hoi Marten,

Mijn 'draadje' staat op dit forum.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg426386#msg426386
Ik heb er de laatste tijd niet veel nieuws op gezet, maar de foto's geven wel een redelijk beeld denk ik.
Je bent ook van harte welkom om een keer te komen kijken.

Gr Leo
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Hee das apart! Ja, je moet er van houden of niet, maar ik vrees dat het voor mijn appartementje straks wat te groot is.
Als je kijkt bij mijn laatste reactie, staan een aantal linkjes naar een website met wat baanplannen, het baanplan wat ik op het oog heb, heeft een afmeting van 2,1 bij 3,0 qm en is in een L vorm gebouwd....


Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Marten ik vind het ongeloofelijk lollig dat je zo vol plannen zit goed bezig jongen. Ben benieuwd wat er in de pijplijn zit .

MVG Michel
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Tsja, ADHD geeft je de stuiters om van baanplan naar baanplan te springen!  >:-D
En zelfspot is ook wel leuk!
Welke pijplijn?

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
 :D :D :D
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; beginnen bij het begin der hobby.......
Ben gewoon een kangaroe!! Toing toing toing!  >:-D >:-D

Ik krijg een nieuw dingseltje!!!! Deze kan ik perfect gebruiken want ik heb toch enkel analoge locs (oké 1 Delta loc), nog even wachten want ik moet hem nog in bezit krijgen van m'n broertje die 2rail rijdt, maar het komt goed!

Tot in de pruimentijd of de volgende sprong!  >:-D

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)

Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuw dingetje op komst
Ander heb ik nog een blauwe transfo en delta regellaar liggen voor jou hoor . En ja de transfo is specifiek voor Delta .

MVG Michel
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuw dingetje op komst
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuw dingetje op komst
Die heb ik al  ;)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuw dingetje op komst
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; nieuw dingetje op komst
Zo, het besturingssysteem (Märklin 6600) is binnen, morgen maar een ovaaltje maken om wat te testen! Als het lukt, plaats ik hier een filmpje!

Wordt vervolgd....!!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; inspiratie opgedaan bij modelspoorvriend
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; inspiratie opgedaan bij modelspoorvriend
Gisteren ben ik met mijn 'chauffeur' van mijn modelspoorvriendengroep bij een ander lid van de modelspoorvriendengroep op bezoek geweest. De goede man heeft een analoge 2rail baan met als thema Duits, tijdperk 3, exact wat ik ook heb! Diesel en stoom.
Zijn baan is gebaseerd op station Leer. De baan is erg fraai, maar door het geloer ben ik compleet vergeten foto's te maken. Ik zei al dat ik de baan zo 1 2 3 mee zou willen nemen naar Emmeloord. Dat gaat natuurlijk niet  :D
Ik heb véél inspiratie opgedaan en hoop wat van die inspiratie te kunnen gebruiken op mijn eigen baan. De baan is geheel analoog en met meerdere trafo's aangestuurd. Erg mooi!

Het is natuurlijk nog even wachten tot mijn verhuizing en de benodigde ruimte en dan kan de pret eindelijk gaan beginnen en ondertussen hoop ik een geschikt station te vinden wat ik kan nabouwen! Ook ondertussen opzoek naar een draaischijf van ongeveer 35 centimeter voor een niet al te prijzig prijsje..... en ondertussen ook maar opzoek naar een inkomen!
Maar goed, eerst prioriteiten stellen en beginnen bij het begin! Desnoods bouw ik enkele modules met daarop enkel een station met de spullen die ik al heb, waarna ik langzaam verder ga.

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; inspiratie opgedaan bij modelspoorvriend
  :thumbup: :thumbup:

ben aangestoken door je enthousiasme Marten . Das aanstekelijk blijkbaar  :P :P :P

MVG Michel
Re: Analoge Märklin M rail baan; inspiratie opgedaan bij modelspoorvriend
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; inspiratie opgedaan bij modelspoorvriend
Nooit geweten dat enthousiasme een bacterie was!  >:-D

Even serieus. Oké, ik ga het proberen! Misschien, nee echt, ja echt! Waaww! Oké, koest af, klaar! Woef  >:-D
Ik ga mijzelf de komende tijd verdiepen in de Märklin 6600 baanbesturing, enkel voor de analoge baan en locs!
Ik heb net eens een BR 18 op een stukje spoor gezet en even heen en weer laten rijden, daar ik een aantal dingen niet heb, zoals de benodigde onderdelen voor het instellen van een wachttijd, kan ik natuurlijk nog niet zoveel met het apparaatje, maar daar komt ongetwijfeld in de (nabije) toekomst verandering in. Maar ik ben verder nog niet zo heel bekend met het apparaat. Uiteraard heb ik de Wiki uitgeplozen, maar ik mis nog informatie. Zo vraag ik me af of ik met de 6600 meerdere treinen kan besturen of niet. Tevens weet ik ook nog niet hoeveel Trafo's ik nodig ga hebben voor de hele baan. Ik wil de treinen apart van elkaar kunnen bedienen zonder dat ze de snelheid van elkaar benadelen.

Ik ben misschien al wat vroeg hiermee, daar ik nog geen baan heb, maar ik wil vast een beetje oriënteren op wat ik nog nodig heb en kijken of ik dat bij elkaar kan krijgen.....

Ik hoop dat iemand mij op een beetje een eenvoudige manier zonder al te veel technische praat kan uitleggen hoe en wat. Ik ben zelf helemaal niet technisch, dus iedere hulp is welkom!  :)

Alvast hartelijk dank!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)
Re: Analoge Märklin M rail baan; oriënteren richting de techniek; lastigggg!!!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; oriënteren richting de techniek; lastigggg!!!!
Dag Marten.

Om jouw enthousiasme ietwat te kalmeren, kan ik jou de volgende twee tips meegeven:
1. Gebruik als voeding een 30VA tranformator, anders werkt de 6600 niet juist;
2. de benodigde schakelrails voor wachttijd en/of pendelen kan je maken volgens het KISS-principe.

Succes en groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M rail baan; oriënteren richting de techniek; lastigggg!!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M rail baan; oriënteren richting de techniek; lastigggg!!!!
Hallo Erik,

Dank voor je reactie! Ik heb zelf (nog) geen 30VA trafo, enkel 20VA, dit staat nog op de planning, maar we beginnen bij het begin...
Ook de schakelrails komen vanzelf op de planlijst te staan!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Wispeltuurder  8)