Citaat van: The MaSt op donderdag 15 december 2016, 18:08:18
35
...
morgen lezen wat u exact bedoeld,
35 is erg mooi, mijn studentenflat was 30, m'n huidige huisje (met puntdak) is 48. Dat is ontzettend veel, en toch ook heel klein als je er met 2 of meer in woont. Mijn buren van toen gaven aan dat het meer iets was voor dwergen zoals zij. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik begrijp je vreugde. Vroeger noemden we dat een dubbele HAT.
Wat ik gisteren precies bedoelde, weet ik niet. Ik ruik kansen. Nogal wat mensen op dit forum zijn ook lid van een treinclub, kunnen tips geven waar op te letten bij de opstart van iets nieuws.
In een begeleid wonen situatie met dagbesteding
gaat het meestal om dingen die je in trein-clubverband
ook kunt ondervangen:
-zelfredzaamheid (onder begeleiding),
-groepscontact,
-volwaardigheid als mens,
-zorgen voor afleiding opdat mensen niet geisoleerd wegkwijnen,
en niet aldoor maar hoeven te denken over hun pech/handicap.
- en de kans op cursussen
De kans om in aanmerking te komen voor cursussen
die het makkelijker maken om zo'n club te starten.
en vol te houden.
dus
direct hobby betrokken:
-elektriek (draadjes en schakelingen),
-houtbewerking (tafelsegmenten),
-etalagebouw (landschap)
- ???
enerzijds en anderzijds
training van sociale vaardigheden zoals
-faalangst en sociale angst (omgaan met mensen die banger zijn voor mensen dan jijzelf),
-interviewtechniek (het leren van open vragen stellen, waardoor mensen makkelijker praten
en beter kunnen vertellen wat ze willen),
-kritiek geven (omdat als je met meer mensen bent, positieve kritiek geven onvermijdelijk is),
-vergaderen (omdat als een groepje groeit, je moet weten hoe je dat slim doet).
Natuurlijk bereik je niet alles in een dag. je begint op zo'n zorgboerderij, en bouwt in je kamer aan je baantje. Als je de weg kent, wat kennissen maakt die ook van treintjes houden, weet of die zorgboerderij een hobbyruimte biedt en gereedschap heeft, is er een weg te vinden naar de begeleiders met een plan.
En dat plan kunnen we met z'n allen hier op dit forum in elkaar draaien.