Zo, het wordt weer eens tijd voor een update.
Het schildersduo Schuurmans en Kwasthoff is inmiddels ook weer vertrokken. Alle houten delen die geschilderd moesten worden hebben een mooi kleurtje gekregen. Ik ben tevreden over het resultaat. Het ziet er netjes uit - voor mijn doen. De stuclopers op de grond om de vloer rondom de modelspoortafel vrij te houden van verfspatten, zijn ook weer verdwenen.
Enkele weken geleden zag ik dat vrouwlief een gestreken pantalon op een hangertje op de rand van de achterste valbescherming had gehangen.

Uiteraard is dat niet wenselijk, de aangebrachte verf mag natuurlijk niet worden beschadigd. Beter gezegd (auf Deutsch):
STRENGSTENS VERBOTEN !!
Heb vrouwlief meteen duidelijk gemaakt dat als ze het nog een keer doet, ik dan aangifte ga doen bij de Modellanlagenpolizei (kortweg: Mopo) maar voor ik het wist verscheen de Mopo al ten tonele...
Met mijn smartphone kreeg ik van dichtbij deze Preisertjes niet voldoende scherp in beeld. Links Polizeiwachtmeister Fuchs (macht Protokoll), rechts Bezirks Polizeioberwachtmeister Bretschneider.
Waarop vrouwlief zei: "verzin er dan iets op zodat ik even iets kwijt kan voordat ik de schuifdeuren van de kledingkast open doen om de kleding op te hangen". En zo werd ik weer aan het denken gezet om voor dit probleem een mooie oplossing te vinden. En wat doe je dan? Je gaat eens je ogen te kost geven bij een paar DHZ-ketens om te kijken naar gordijnroedes.

Uiteindelijk mijn oog laten vallen op een gordijnroedesysteem dat qua uitvoering aardig past bij de schuifdeuren van de kledingkast. Mijn handige buurman van even verderop heeft vanmorgen de roede op maat gezaagd met een elektrische metaalzaag. Dit is het uiteindelijke resultaat. Vrouwlief blij, ik blij want schade door de haken van de kledinghangers blijft nu uit.
Hoe nu verder? Ik was van plan om op de bovenplaat kurk of kurkrubber aan te brengen maar zo links en rechts kreeg ik te horen dat kurk op den duur uitdroogt waardoor scheuren kunnen ontstaan. Bij mijn vorige modelbaan die ik samen met mijn vader maakte, gebruikte ik van die smalle stroken kurk voor onder de Fleischmann Profirail en had ik na enkele jaren ook met dat verschijnsel te maken. Regelmatig ga ik naar de 3rail Stamtafelbijeenkomsten in Den Haag [
www.digimrc.nl ] en daar ligt onder de rails stroken van die groene ondervloerplaten die toegepast worden om het geluid te dempen van parket- of laminaatvloeren. Met die platen heb ik in 1987 goede ervaringen mee opgedaan bij het leggen van mijn parketvloer in een vorige woning. Dus ik denk dat ik dat spul ga gebruiken om daarmee een grondlaag te creëren waarop ik mijn C-rails ga uitleggen. Met latex verf schijn je die platen ook op de houten ondergrond te kunnen lijmen, dus ik denk er over om latex verf op kleur te laten aanmaken, daarmee die platen te behandelen en op die manier vast te lijmen.
Of wellicht toch maar de platen op de bovenplaat bevestigen met behulp van transparante dubbelzijde tape van 3M. Ergens op dit forum las ik dt ik geen geval Tesa tapijttape moet gebruiken dus dat doen we dan maar niet. De groene platen schijnen in diverse dikten verkrijgbaar te zijn dus ga ik eerst eens kijken welke dikte ik ga toepassen en daarna ook even kijken welke kleur geschikt is. Had al mijn oog laten vallen op RAL 8028 ('terrabruin'). Moet een kleur hebben dat een beetje overeenkomt met de grond van een landbouw akker waar nog niets op groeit. Komende weken weer wat te doen dus. Maar eerst zondag 8 maart naar de Modelspoordagen in Rijswijk. Wordt vervolgd.