Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Dibbes en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

De beste wensen voor 2026 Frans, mooi dat je valbescherming klaar is kan die weer van het todo lijstje af.

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

Mijn laatste posting dateert al weer van Nieuwjaarsdag en ik had toegezegd in de loop van deze maand weer wat vorderingen te tonen.

Ik schreef dat de valbescherming klaar was. Inmiddels heeft het duo Zager en Schroevers hun gereedschap gepakt en zijn weg.
@lucdiels deed de suggestie om een soort van beveiliging te maken zodat de ronde stokken niet wegschieten als gevolg van een ondoordachte manoeuvre. Een lat gehaald bij de plaatselijke zaagwinkel en in delen gezaagd, waarna in de grondverf gezet. Daarna aan de onderzijde voorzien van wat montagekit en ook met een schroef vastgezet aan de grijze onderplaat. Schroeven daarbij wat verzonken in het hout en de gaten vervolgens dichtgeplamuurd.  De klosjes krijgen nog een grijs verfje, dan ziet dat er ook weer netjes uit.
02 nokjes voor de stokken.jpg

Om de hoeken bij de valbescherming te verstevigen is een hoekprofiel aangebracht
04 hoekprofiel valbescherming voor de versteviging.jpg

Daarna was het de beurt aan een ander duo: Schuurmans en Kwasthoff.
Eerst maar eens de onderzijde van de bovenplaat aangepakt: schuren, twee keer gronden, eerste keer zijdeglans wit met de kwast behandelen, daarna een tweede laag met de verfroller.
05 onderzijde bovenplaat afgelakt.jpg

Daarna de buitenzijde van de verhoogde valbescherming de schroefgaten dichtplamuren en schuren. Dan aan beide zijden een laagje grondverf met de kwast, lichtjes schuren, weer een tweede laag grondverf (de eerste laag trekt direkt in het open hout), weer lichtjes schuren. De binnenzijde van de valbescherming voorzien van een eerste laag witte verf (zijdeglans) met een verfroller, daarna een tweede laag.

De buitenzijde van de valbescherming wordt licht crème, daarvoor moet de verf nog op kleur worden aangemaakt en kan ik daar ook met verfroller mee aan de slag. Als al het verfwerk klaar is (dan zijn we wel aardig richting maart), dan wordt de bovenplaat voorzien van een laag kurk, waarop de rails wordt gelegd. Maar zover is het nog niet.

:offtopic:
Omdat er op mijn werk flink wat teamcollega's met verlof waren rondom de feestdagen in december en ik gewoon heb gewerkt (met uitzondering van 2 januari) leek het mij goed om deze week lekker verlof te nemen om aan de modelspoortafel verder te werken. Helaas liep het anders. Vorige week donderdag heeft onze lieve Dora een echo-onderzoek gehad en daaruit bleek dat zij problemen had aan haar nieren en urineleiders naar haar blaas. Die zaten vol met kristallen waardoor zij niet goed kan urineren tijdens het uitlaten. Niets van gemerkt aan Doortje maar het onderzoek wees uit dat het heel erg urgent was. Het was een moeilijke beslissing maar een medische ingreep en steeds weer herhaalde behandelingen zou niet goed voor haar zijn geweest. De dierenarts heeft haar afgelopen maandag thuis in ons beider aanwezigheid laten inslapen en gisteren hebben wij haar naar het dierencrematorium gebracht. Dora werd geboren in maart 2018, een border collie met iets van een Friese stabij, kregen wij in oktober 2019 via een adoptiestichting voor huisdieren en kwam per vliegtuig uit Spanje. 6 jaar en 4 maanden hebben wij dagelijks van haar aanwezigheid mogen genieten. Bijzonderheid is dat Dora haar rechter achterpoot door een ongeluk (of door mishandeling) is gebroken en slecht geheeld, waarna vorige eigenaar haar maar bij een lokale dierenasiel heeft gedumpt. Een hinkepootje dus al kon zij af en toe de poot wel gebruiken; ze heeft er in ieder geval nooit pijn aan gehad. Afgelopen zondag zijn wij voor het laatst met haar naar het strand van Kijkduin geweest, waar zij voor het laatst lekker heeft genoten – en wij natuurlijk van haar. Het is stil en leeg in huis, we missen ons meisje erg.
20260118  Dora op Kijkduin.jpg
Heftig Frans, herkenbaar. Sterkte.
Sterkte Frans, een huisdier verliezen is nooit leuk, laat staan vrij onverwacht. Hebben wij meegemaakt met onze kat. Drama met onze dochter toen, wat een verdriet  :-(

BLIJ dat ik analoog RIJ

Altijd narigheid, een dierbaar huisdier verliezen. Het hoort er ook bij, maar toch... :-( Sterkte.

En verder goed bezig geweest met je modelbaan; je pakt het grondig en netjes aan, en dat voor een "niet zo'n doe-het-zelver" :thumbup: !

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Frans.

Gecondoleerd met Dora 🙏🏻
Wat een prachtige hond!

Wij hebben dat 2,5 jaar geleden ook meegemaakt: van het ene op het andere moment moet je jouw beste vriend loslaten, zonder dat je het aan hem uit kan leggen  :-(

En dan is het huis leeg en zie buiten mensen met hun viervoeter lopen ...  Het heeft bij ons twee weken geduurd en toen hebben we een puppy uitgezocht, die we vier weken later hebben opgehaald!

Sterkte met het allemaal een plaatsje te geven,
ik wil je in ieder geval een  :favorite:  onder de riem steken!

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Frans,

Altijd moeilijk om afscheid te moeten nemen van een trouwe viervoeter. Sterkte de komende tijd!

Groeten,
Wico
Sterkte voor jullie, ik ken het gevoel, hebben ons hondje na maar liefst 17 mooie jaren destijds ook helaas moeten laten gaan.
Het is nog steeds een gemis ondanks dat het al 4 jaar geleden is 🐶

Bedankt voor jullie reacties en medeleven op mijn posting # 552 van afgelopen woensdag. Christa en ik kunnen nog altijd niet geloven dat Dora niet meer bij ons is. Wij hadden ons het begin van 2026 wel op een iets andere manier voorgesteld. Maar goed, gewoon maar doorgaan met ademhalen en wie weet dat we over enige tijd weer een leuk huisgenootje zullen krijgen. Wat er ook gebeurt, Dora zal altijd in ons hart blijven en we hebben in de jaren dat zij bij ons mocht zijn, veel foto's van haar gemaakt. Vanmorgen een paar klosjes grijs geverfd (eerste laklaag), maandag weer werken en woensdag de andere klosjes voorzien van een grijs kleurtje.
Frans, wat jammer voor Dora. Spijtig genoeg was er geen medische oplossing voor haar. Het is goed dat ze nog al die jaren bij jullie goed verzorgd is geweest en jullie veel genot heeft bezorgd. Hopelijk vind je wat afleiding in de treintjes.

Luc

Fantasietjes op de baan

Frans ons medeleven met het verlies van Dora

Als het maar Zwitsers is.

Frans, wat een verdrietig bericht om te lezen van het overlijden van Dora.
Heel veel sterkte voor jouw en de familie toegewenst in deze zware tijden.
En geliefd huisdier verliezen valt zwaar heel zwaar. :-(

Groet Michel

Bedankt voor de lieve en bemoedigende woorden naar aanleiding van het overlijden van onze Dora. Dat ze voor altijd in onze harten is, moge duidelijk zijn. Zonder haar is het stil in huis. En wat ook een rol speelt, het is nu drie weken geleden maar ik merk het aan mijn conditie. We krijgen te weinig lichaamsbeweging en dat is fysiek te merken. Daarom vanmorgen na het ontbijt maar een flinke wandeling gemaakt.

Afgelopen twee weken heb ik niet stilgezeten voor wat betreft de modelspoortafel. De binnenzijde van de valbescherming heeft medio januari twee lagen witte verf gekregen (zijdemat) en ben ik eens gaan kijken hoe ik de kunststoffen gefotografeerde platen wil positioneren. De platen hebben een hoogte van 30 cm. maar de valbescherming is een paar centimers hoger. Het leek mij geen goed idee om de bovenzijde van de platen op dezelfde hoogte te houden als de bovenrand van de valbescherming, dit om beschadiging te voorkomen. In plaats daarvan komt de bovenzijde van de platen twee centimeters lager. Dat heeft wel tot gevolg dat je boven de platen weer een rand van 2 cm. krijgt. Dat vond ik voor het gezicht niet echt wenselijk. Daarom er voor gekozen om het gedeelte van de valbescherming dat boven de platen uitkomt, die ook maar een blauw kleurtje te geven.

Aanvankelijk wilde ik met zo'n plaat (de kortste is toch 1.10 mtr breed) naar de verfwinkel maar dat leek vrouwlief zeker geen goed idee: "Straks beschadigt die plaat onderweg in de tram. Maak maar gewoon een paar foto's en neem die dan mee naar de verfwinkel, misschien kunnen ze de verf dan op kleur aanmaken". Wanneer vrouwlief een goede suggestie heeft, dan ook luisteren en doen. Zo gezegd zo gedaan dus en Frans toog woensdag anderhalve week gelden naar Den Haag waar aan de rand van de Zeeheldenbuurt een prima verfspeciaalzaak is gevestigd. Reclame maken mag niet maar de eerste vier letters van de bedrijfsnaam vormt de soortnaam van een gebrouwde goudgele alcoholische versnapering ;-) Daar aangekomen werd ik prima geholpen en kreeg ik het advies om een aantal verfstalen op papier (formaat A4) mee te nemen en om dan in alle rust thuis de stalen te vergelijken met de platen. Dus ik heb wat stalen geselecteerd en ook wat kleurenstrips van Flexa. Uiteindelijk is het gelukt om een kleurnummer van Flexa aan te wijzen als het blauw dat het meest het blauw van de platen benadert. Opgemerkt zij dat het luchtblauw van de platen niet effen is als gevolg van de bewolking. De zaterdag daarop weer terug naar de verfwinkel en een halve liter verf in de gewenste kleur besteld. Thuisgekomen maar eerst de bovenste 10 cm. met schilderstape afgeplakt. Afgelopen woensdag de eerste laag er op gezet met een verfroller, gisteren de tweede laag en vanmorgen was de aangebrachte verf goed uitgehard en kon ik de schilderstape rustig verwijderen. Op de achterste valbescherming is links te zien dat er een kleine streep blauw zit onder de blauwe lijn, de verfroller ging lichtjes over de schilderstape heen. Die streep laat ik maar lekker zitten, niets meer aan doen; wanneer de fotoplaat is aangebracht zie je er ook niets meer van.

blauw, blauw, hemelsblauw...
blauw, blauw, hemelsblauw....jpg
Forum Moderator

Dag Frans,

Ik liep behoorlijk achter en heb net met een brok in mijn keel het verhaal van Dora gelezen  :-( :-(
Ik herken helaas het gevoel van leegte in huis als je maatje er niet meer is, voor sommige is een huisdier een huisdier maar daar denk ik anders over ( net als jij ) het is een maatje die er altijd is en je een warm gevoel geeft als je thuiskomt.

Met je modelbaan ben je lekker bezig, dit ziet er allemaal keurig en professioneel uit  :thumbup: :thumbup:
Ga proberen de vorderingen weer wat vaker te lezen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Frans,

Dat ziet er netjes uit zo met die blauwe rand. Ik zou voor het plakken toch goed kijken hoe het effect is. Twee centimeter klinkt niet veel, maar kan net het effect van de fraaie achterwand tekort doen. Misschien is een halve centimeter al voldoende om beschadiging tegen te gaan. Dus zorgvuldig passen, meten en kijken (zoals je volgens mij altijd al doet :)).

Groeten,
Wico

Hoi Wico, na het lezen van jouw posting ben ik gelijk maar eens gaan kijken en uitproberen. Ik heb 2 platen tegen de valbescherming geplaatst en even met de rolmaat de afstand genomen. Op de bovenste foto levert dat een bovenrand op van 3 cm. Daarna heb ik een plaat even op een stukje tempex van 1,5 cm. dik gezet; de bovenrand wordt dan kleiner. Ik denk dat ik inderdaad maar 0,5 cm afstand moet gaan houden tussen bovenzijde fotoplaat en bovenzijde valbescherming. Betekent wel dat aan de onderzijde van de fotoplaat ergens 2,5 van de valbescherming zichtbaar wordt.
Nu was ik toch al van plan om op de houten boventafel niet meteen rails etc. aan te brengen. Aanvankelijk had ik kurk op het oog om daar de boventafel mee af te dekken maar ik hoorde onlangs van iemand dat kurk uitdroogt. En ergens op een ander draadje zag ik een foto van een geleverde rol kurk waar de nodige scheuren in zaten. Dus ik ben van kurk afgestapt en ik denk nu over te gaan op de groene platen die het geluid dempen van bijv. parketvloeren. Dat materiaal is in verschillende diktes verkrijgbaar en op die manier kan ik ook het wit afdekken wat zichtbaar wordt wanneer de fotoplaten hoger op de valbescherming wordt aangebracht.
Bij het uittesten heb ik ook nog maar even de Flexa kleurenstrip gehouden bij het verfwerk. De kleur van de aangebrachte verf blijkt toch af te wijken van de kleurenstrip. De exact dezelfde kleur benaderen blijft toch een probleem, zeker als ook de lichtomstandigheden (zon/kunstlicht) daarbij een rol speelt. Beetje teleurgesteld ben ik wel, had verwacht dat het aardig zou uitpakken. Nu de kleur toch niet echt 100% naar mijn zin is, ga ik de fotoplaten zeker hoger aanbrengen zodat de blauwe verf die er boven uit komt minder prominent zichtbaar zal zijn.

Foto 1.jpg

Foto 2.jpg
Dat is een mooie achtergrond, Frans :)

En sterkte met het verlies van Dora.

Zo, het wordt weer eens tijd voor een update.
Het schildersduo Schuurmans en Kwasthoff is inmiddels ook weer vertrokken. Alle houten delen die geschilderd moesten worden hebben een mooi kleurtje gekregen. Ik ben tevreden over het resultaat. Het ziet er netjes uit - voor mijn doen. De stuclopers op de grond om de vloer rondom de modelspoortafel vrij te houden van verfspatten, zijn ook weer verdwenen.

Enkele weken geleden zag ik dat vrouwlief een gestreken pantalon op een hangertje op de rand van de achterste valbescherming had gehangen.  8o  Uiteraard is dat niet wenselijk, de aangebrachte verf mag natuurlijk niet worden beschadigd. Beter gezegd (auf Deutsch): STRENGSTENS VERBOTEN !!

Strengstens Verboten!.jpg

Heb vrouwlief meteen duidelijk gemaakt dat als ze het nog een keer doet, ik dan aangifte ga doen bij de Modellanlagenpolizei (kortweg: Mopo) maar voor ik het wist verscheen de Mopo al ten tonele...  :?

Modellanlagepolizisten Fuchs (li.) en Bretschneider (re.).jpg

Met mijn smartphone kreeg ik van dichtbij deze Preisertjes niet voldoende scherp in beeld. Links Polizeiwachtmeister Fuchs (macht Protokoll), rechts Bezirks Polizeioberwachtmeister Bretschneider.

Waarop vrouwlief zei: "verzin er dan iets op zodat ik even iets kwijt kan voordat ik de schuifdeuren van de kledingkast open doen om de kleding op te hangen". En zo werd ik weer aan het denken gezet om voor dit probleem een mooie oplossing te vinden. En wat doe je dan? Je gaat eens je ogen te kost geven bij een paar DHZ-ketens om te kijken naar gordijnroedes.  :idea:  Uiteindelijk mijn oog laten vallen op een gordijnroedesysteem dat qua uitvoering aardig past bij de schuifdeuren van de kledingkast. Mijn handige buurman van even verderop heeft vanmorgen de roede op maat gezaagd met een elektrische metaalzaag. Dit is het uiteindelijke resultaat. Vrouwlief blij, ik blij want schade door de haken van de kledinghangers blijft nu uit.

gordijnroede.jpg

Hoe nu verder? Ik was van plan om op de bovenplaat kurk of kurkrubber aan te brengen maar zo links en rechts kreeg ik te horen dat kurk op den duur uitdroogt waardoor scheuren kunnen ontstaan. Bij mijn vorige modelbaan die ik samen met mijn vader maakte, gebruikte ik van die smalle stroken kurk voor onder de Fleischmann Profirail en had ik na enkele jaren ook met dat verschijnsel te maken. Regelmatig ga ik naar de 3rail Stamtafelbijeenkomsten in Den Haag [ www.digimrc.nl ] en daar ligt onder de rails stroken van die groene ondervloerplaten die toegepast worden om het geluid te dempen van parket- of laminaatvloeren. Met die platen heb ik in 1987 goede ervaringen mee opgedaan bij het leggen van mijn parketvloer in een vorige woning. Dus ik denk dat ik dat spul ga gebruiken om daarmee een grondlaag te creëren waarop ik mijn C-rails ga uitleggen. Met latex verf schijn je die platen ook op de houten ondergrond te kunnen lijmen, dus ik denk er over om latex verf op kleur te laten aanmaken, daarmee die platen te behandelen en op die manier vast te lijmen.
Of wellicht toch maar de platen op de bovenplaat bevestigen met behulp van transparante dubbelzijde tape van 3M. Ergens op dit forum las ik dt ik geen geval Tesa tapijttape moet gebruiken dus dat doen we dan maar niet. De groene platen schijnen in diverse dikten verkrijgbaar te zijn dus ga ik eerst eens kijken welke dikte ik ga toepassen en daarna ook even kijken welke kleur geschikt is. Had al mijn oog laten vallen op RAL 8028 ('terrabruin'). Moet een kleur hebben dat een beetje overeenkomt met de grond van een landbouw akker waar nog niets op groeit. Komende weken weer wat te doen dus. Maar eerst zondag 8 maart naar de Modelspoordagen in Rijswijk. Wordt vervolgd.
@citaat een mooi verhaal  :thumbup:
Vooral het (v)echtgenoten gedeelte  >:-D  :lol:
Haha, vrouw blij, man blij.
Forum Moderator

Win win situatie Frans  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Frans,

Mooie creatieve oplossing :thumbup:.

Groeten,
Wico
De groene schuim plaatjes kun je gewoon los neerleggen onder de rails en eventueel met een klein druppeltje hout lijm vast zetten.
Ook meerdere lagen kun je onderling zo verbinden om wat hoogte te creëren.
De bovenkant is goed beschilderbaar met bijvoorbeeld de Action of Amsterdam acryl verf

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige oplossing Frans die trouwens nog mooi staat ook. :thumbup:
Ook handig als hulpmiddel als je ooit wat laat vallen om je zelf een beetje houvast te geven bij het opstaan. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Een prachtige "barre" Frans; ook onmisbaar bij jullie balletoefeningen :P !
Goed opgelost Frans die barre.
Wat kurk betreft heb ik na 10 jaar nog geen sporen van uitdroging hoor. Zal van de vochtigheidsgraad in de woning afhangen. Zelf hebben wij een massieve houtbouw en daar houden wij de vochtigheidsgraad op 45% middels Dyson-vocht/luchtverfrissingsunits. (wat een woord zeg).
Maar eerst leg ik een 1cm dikke isolatieplaat en dan 4mm kurk. Dat is handig als je uitsnijdingen wil doen voor bvb grachten.

Luc

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad voor vrouwlief en mij een win-win situatie. Zelf vind ik het geheel ook mooi van vormgeving. Maar om die barre nu ook te gebruiken bij het opstaan wanneer ik iets van de grond heb opgeraapt, zie ik niet zitten. Ben bang dat ik de boel los trek, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. Onder de modelspoortafel staat wel zo'n badkrukje voor senioren, kan ik dan beter op gaan zitten om iets van de grond te rapen en dan weer omhoog te komen. En anders bel ik Blansjaar of Mammoet of ze met zo'n kraanwagen kunnen komen. :D  :D  :D

@Barry1972 , verf van de Action ben ik nooit zo kapot van. Overigens heb ik wel met verfrollers en -bakjes van die keten gebruikt bij het afschilderen van de ombouw. Zo'n setje kostte mij nog geen 2 euro en dat is nog altijd goedkoper wanneer ik naar de grotere DHZ-ketens zou gaan om daar in te kopen. Amsterdam acrylverf wel eens van gehoord, ga mij daar in verdiepen.
Ik denk inderdaad aan meerdere lagen van die groene platen om op die manier wat hoogteverschil her en der te creëren. Bijvoorbeeld bij een baanwachtershuisje etc.

@Hanzi , ik heet geen Frans van Maanen. Klassiek ballet is mooi om naar te kijken maar ik zie het mijzelf niet doen op mijn leeftijd. Overigens, nooit aspiraties gehad in die richting. Vrouwlief heeft jaren geleden wel op jazzballet gezeten, zij riep gisteren dat zij ooit zo'n barre wel in haar vorige woning had gewild en dan een muur helemaal van top tot teen met spiegels.  8o

@lucdiels , in de kamer waar de modelspoortafel staat, hebben we geen verwarming aan. Voor de ventilatie een klein bovenraampje op een kier. Wat de luchtvochtigheid in die kamer betreft, zou ik eens een keertje dat moeten laten meten maar voor nu niet zo interessant.

Sinds mijn laatste posting weinig tijd gehad aan de modelbaan kunnen werken. Vorige maand bij de locale bouwmarkt een pak met Isoboard-platen dikte 7mm, afmetingen 59x85cm/7,52m². Binnenkort ga ik die platen voorzien van een laag latex muurverf in de kleur RAL 8028 (terra bruin) waarna de platen dan op de houten bovenplaat met houtlijm worden vastgelijmd.
De C-rails delen komen dan op de Isoboard-platen. In die platen wil ik dan een spoordijk creëren met aan weerszijden een (droge) greppel voor de afwatering. Op dat idee kwam ik doordat ik onlangs op een ander draadje op dit forum (of was het op het forum van de buren?) een afbeelding zag van NEM-blad 122:
nem_122_nl.jpg

Een dwarsdoorsnede van wat ik wil gaan maken heb ik gepoogd te visualiseren met een tekening. De spoordijk krijgt dan een bovenbreedte van 60 mm (zie bovenste tekening – op de tekening staat 70 mm maar dat moet dus 60 mm zijn). Aan weerszijden van de C-rails een schouwpad.
Met een (nog aan te schaffen) oscillerende multitool wil ik dan schuine zaagsneden aanbrengen om op die manier een spoordijk te creëren.
20260415  foto 1.jpg

In posting #214 zie jullie het uiteindelijke railplan. Aan de achterzijde van de modelspoorbaan tussen wissel 3 en wissel 4 komt een klein stationnetje (halte is een betere kwalificatie) met een eilandperron tussen de twee sporen die de beide wissels met elkaar verbinden. Aan de voorzijde lopen twee rechte sporen met aan de uiteinden een stootjuk. De onderlinge afstand tussen de twee sporen achteraan en vooraan is hetzelfde. Hart-op-hart gemeten is die onderlinge afstand 77,5 mm. Tussen de twee sporen hebben we dan op 'maaiveldhoogte' een breedte van ca. 37,7 mm en op niveau van de spoorwegbielzen een breedte van ca. 46,0 mm, zie tekening hieronder.

De ruimte tussen die twee sporen moeten dus opgevuld worden voor het maken van een eilandperron. De ruimte tussen de sporen vooraan wil ik ook gaan opvullen zodat tussen de sporen geen kuilen ontstaan. Als opvulmateriaal denk ik aan dunne stroken XPS-beplating met daar bovenop van dat fijne steenslagmateriaal zoals dat in de modelspoorhandel en op beurzen verkrijgbaar is.
20260415  foto 2.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

VIJFENZESTIG
gefeliciteerd
met je
verjaardag
Frans
!!!
Forum Moderator

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Frans, maak er een leuke dag van.

Mvg,

Peter Degeluidsman

doe maar een treintje

gefeliciteerd!! :)

Swiss rail .. what else?

Frans,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag  :thumbup:.

Groeten,
Wico

Waar een wil is, is een spoor

Gefeliciteerd!
🥳 🎉

mijn gelukwensen !
🍷 🥂  of liever 🍺 🍻

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Frans, van harte proficiat met jouw verjaardag  :thumbup:
Een hele fijne dag toegewenst!

Groeten en felicitaties,

Erik.

Märklin fahren-ärger sparen

Ook een hieperdepiep vanuit Limbabwe, Frans !
Hier geldt de 65jaren-mijlpaal nog steeds als respectabel moment en geeft recht op voorrang op de openbare zitbanken in het lommerrijke groen, alsook het dorpsplein  :)

Nog vele gezonde jaren gewenst en grtz,
Tony

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Frans,

Ook vanuit Karbrücken een gefeliciteerd, maak er een gezellige, mooie maar vooral Spoorse dag van.

groet
Harald
Ook van mij een leuke dag gewenst

Luc

Goedemiddag mede-forummers, allen dank voor jullie felicitaties. Voelt het bijzonder, 65 jaar? Mwah... sinds Jan en Truus Politiek de AOW- en pensioenleeftijd hebben verschoven (voor mij naar 67 jaar en 3 maanden), is het voor mij een gewone (verjaar-)dag, net als alle voorgaande verjaardagen. Op zich niet zo bijzonder.
Binnenkort, zal ik weer een update van mijn draadje posten. Afgelopen maand weinig aan kunnen doen als gevolg van mijn medische toestand. Daar doe ik hier verder geen mededelingen over. Het gaat - zij het langzaam - weer de goede kant op.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Gefeliciteerd met je verjaardag Frans.
Maak er een gezellige dag van.

Dankjewel @iTom en (nogmaals) anderen voor de verjaardagsfelicitaties.

Vrouwlief en ik hebben het gisteren rustig gehouden met ons tweetjes. Geen visite, geen drukte en je loopt niet voor een ander met koffie/thee en iets lekkers er bij. Doen we al jaren en bevalt ons prima.

Gisteren vandaag toch weer wat actief kunnen zijn. De Isoboard-platen heb ik op maat gezaagd met een mini toffelzaag. Eerst geprobeerd met een Stanleymes maar vond het resultaat niet naar mijn zin; ik moest soms 3 keer opnieuw met het mes snijden voordat er twee helften ontstonden. Omdat ik linkshandig ben moet ik mijn linkerhand gebruiken maar dat is ook de hand waar ik last van een tremor krijg wanneer ik teveel kracht zet.
Met de toffelzaag hoef ik weinig kracht te zetten en levert uiteindelijk een mooier resultaat. Dat heb ik gisteren en vanmorgen gedaan en de foto hieronder geeft een totaalbeeld van de platen die er nu liggen:
20260509  grondplan totaal.jpg

Aanvankelijk was het mijn bedoeling om buiten in de tuin die platen nu te voorzien van 1 of meerdere lagen latex muurverf (e.e.a. afhankelijk of de muurverf in de platen trekt) en daarna de platen met lijm op de bovenplaat te fixeren.
Alleen zijn er nu langs de randen van die platen wat naden ontstaan...
20260509  grondplan dichterbij.jpg

... en die wil ik natuurlijk netjes weg te werken met een modelleerpasta als Mifoshape. Ik denk dat ik dat beter eerst kan doen alvorens de Isoboard-platen te voorzien van latex muurverf. Betekent dan wel dat ik eerst de platen ga vastlijmen, vervolgens de naden weg te modelleren en daarna pas met latex muurverf er overheen.
Vastlijmen met (eventueel verdunde) houtlijm of een ander product, wie heeft er eventueel een andere, misschien zelfs wel een betere suggestie?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha Frans, houtlijm lijkt me prima en anders een paar kloddertjes montagekit; die naadjes zou ik dichten met acrylaatkit.
Citaat van: FransW op zaterdag 09 mei 2026, 13:58:49... 1 of meerdere lagen latex muurverf (e.e.a. afhankelijk of de muurverf in de platen trekt)

Er zijn mensen dol op dit materiaal, maar het is zeer losvezelig. Lijmen kan wel, maar de platen laten gemakkelijk los als er minimale kracht op uitgeoefend wordt.
Door de losvezeligheid zal het oplosmiddel van latexverf als een malle in de vezels trekken en kan een (nog) bobbeliger oppervlak krijgen.

Met de bewerkingen, die jij in je hoofd hebt, hoop ik zeer voor je, dat het zal worden als het hoofd het bedacht heeft. Maar persoonlijk vrees ik een teleurstelling.

Mocht je het spul perse willen gebruiken, dan zou ik iets toepassen om de losse vezels meer te fixeren, zoals grondverf of celluloselak. Maar dat gaat weer ten koste van het isoleren.

En natuurlijk gefeliciteerd, ook al kennen we elkaar persoonlijk niet.

Hans en Cor, bedankt voor jullie suggesties.

Wat Cor schrijft, is inderdaad het geval: er komt wel wat vezels vrij bij het zagen van die Isoboard-platen. Misschien dan inderdaad eerst een grondverf gebruiken en daarna een bruine, matte verf eroverheen. Ik denk dat ik een stukje van dat Isoboard meeneem als ik naar de verfwinkel ga.

Bij toepassing van Isoboard gaat het mij eerlijk gezegd niet om een goede geluidsisolerende werking maar meer om de ruwe textuur. Ik heb verschillende malen mijn spoorplan uitgelegd op de 9 mm dikke populierhouten bovenplaat en vervolgens een half uur lang een loc met vijf rijtuigen laten rijden. Tijdens het rijden ben ik een verdieping lager gaan zitten om te horen of ik iets van geluid hoorde, daarna terug de trap op naar de eerste verdieping en vervolgens in een andere kamer gaan zitten met de beide deuren open. Niets gemerkt van enig geluid van een rijdende modeltrein. De peuters van de buren (resp. 4 en 2,5 jaar oud) zijn daarentegen helaas wel goed hoorbaar als zij daar in huis spelen of rondrennen. Om nog maar niet te spreken van het langdurig gekrijs van de jongste wanneer zij weer eens haar zin niet krijgt. Dan is het pas echt "feest in alle zalen"...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik vermoed dat je ze het beste eerst kunt vastlijmen en dan pas schilderen, omdat ik denk dat ze krom kunnen trekken als je de losse platen eenzijdig schildert.
Ik zou ze niet gronden, maar gewoon -indien nodig- twee maal schilderen.
Het hoeft allemaal niet perfect te zijn, op de bruine basis komt toch nog verdere afwerking.
Anders even informeren bij DigiMRC, daar hebben ze volgens mij dezelfde platen gebruikt en ook geschilderd.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ook ik heb hiermee geëxperimenteerd. Het leek eerst een drama: isoboard met latex, (het water in de) latex zuigt in de plaat, en die trekt krom, en bubbelt). Dat was stap 1.
Stap 2: aluminium profiel vastschroeven tijdens het drogen.
De plaat droogt dan recht op. Daarna haal je het profiel weg, de plaat blijft recht.

Er zijn 2 nadelen aan: latex zit als poeder op de vezel, en schoonhouden is een crime.
Zodra je dat probeert laat latexpoeder los (en indien vochtig trekt de plaat weer krom). Stofzuigen werkt ook niet zo goed.

Twee lagen heb niet geprobeerd, ik schrok ervoor terug vanwege de eerste laag.
Het zelfde isoboard zonder verflaag is nog moeilijker schoon te krijgen.

Wat betreft snijden of verzagen. Er is een bouwdraadje van Einte 2.0 over gebruik van dit materiaal onder een M-rails baan. Einte is een grootgebruiker van isoboard; hij heeft een tafel met spantenbouw en de tracés bestaan uit multiplex of spaanplaat met daarop isoboard. Dat betekent veel zaagwerk, en hij legt uit hoe, waarmee, en wat je moet weten om het vezelen tot een minimum te beperken (en af te zuigen). Het kan zijn dat z'n bouwdraadje alleen nog bij de buren is te vinden.
Einte schildert de platen niet (ook niet voordat hij ze verzaagt).

Fantasietjes op de baan

Ik heb deze iso-platen ook gebruikt: gezaagd met fijne proxxon zaag en vastgelegd met nieten, goed en proper resultaat

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Ik gebruik Dupron (of Cezar is hetzelfde) platen 5 mm en makkelijk te snijden.
Vastgelijmd met gewone houtlijm.
De rails of andere zaken worden er gewoon ook opgelijmd.
Goed schoon te houden.
Zie mijn draadje index >> Dupron

groet
Harald

Even weer een update (vanaf posting #595):
Gisteren via whatsapp contact gemaakt met Eric van DigiMRC, waar ook de 3rail Stamtafel-avonden Den Haag-Westland worden gehouden en @Hanzi en ik regelmatig te gast zijn.
Van Eric heb ik begrepen dat bij het behandelen van de Isoboard-platen (dezelfde die ik nu heb liggen) met latex-verf (op kleur aangemaakt en verkocht door een bouwsupermarkt, waarvan de naam begint met een 'H' en eindigt met een 'h'), men totaal geen last had van het ontstaan van bobbels of dat de platen loskomen. Niet alleen de bovenkant maar ook de onderzijde zijn geverfd, waarna ze daarna in stroken zijn gesneden, daarna werden ook de zijkanten geverfd met de op kleur aangemaakte latex. Als beide kanten goed geverfd zijn, trekt het niet meer krom.
Het vastzetten van de Isoboard-beplating gebeurt op diverse manieren. Kan met kleine spijkertjes maar ook gewoon met dezelfde latex op de MDF-ondergrond doen, daar de stroken op drukken. Als het droog is, zit het voldoende vast. De toegepaste rails is K-rails van Märklin, die zijn ook met kleine spijkertjes of schroeven bevestigd.
Er zijn 2 lagen verf aangebracht, de eerste laag zowel de bovenkant als de onderzijde. De droogtijd is ca. 30 minuten en daarna wordt, ook al weer aan de beide zijden een tweede laag aangebracht. Zodra die droog zijn, kunnen de platen al worden gelegd.
Aldus de toelichting van Eric.
Hans en ik zijn regelmatig op de 3railforum Stamtafel-avonden en de daar behandelde beplating en stroken zien er verder goed uit. Ze vertonen geen bobbels of andere oneffenheden.

Ik heb nog een aantal van die platen over en daar wil ik eerst een proef mee gaan doen. Dit onder het motto: "niet geschoten is altijd mis". Tot nu toe heb ik voor een pak van die platen ca. 30 euro uitgegeven. Mocht het behandelen van die platen op de hierboven aangegeven wijze toch niet het gewenste resultaat hebben, dan neem ik dat verlies en ga ik iets anders proberen. XPS-ondervloerplaten van Depron/Cezar zou dan een keuze kunnen zijn. Ik heb al op internet gekeken maar bij de naam Cezar zie ik veel teksten in Oosteuropese talen, maar kennelijk niet hier in NL verkrijgbaar. De anthracietkleurige Depron XPS isolatieplaten daarentegen wel bij een aantal NL-online platforms van parketleveranciers.