Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Solderen is goed te doen Frans en het geeft een betere verbinding.
Ik kan het je wel voordoen / leren maar heb geen idee of we een beetje bij elkaar in de buurt wonen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hoi Peter, ik begrijp dat jij in WbD (Utr. op de grens met Gld.) woont en ik in Ztm (Z-H). Niet naast de deur dus. Maar het zou mij er zeker niet van weerhouden om - uiteraard na voorafgaande afspraak- jouw kant op te komen.
Forum Moderator

Stuur maar een PB Frans, dan maken we een afspraak.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Frans,

Ook ik soldeer alles mits er geen kroonsteentje op een printje zit.
Toevallig hebben wij op onze Stamtafel-Utrecht de laatste keer een soldeer workshop gehad.
Je kan eens informeren bij een Stamtafel bij jou in de buurt hiervoor.
Overigens mag je ook hier (Utrecht-oost) langskomen om ff samen te solderen.
Of langskomen op de open(rij)dag van StOMM op zondag 18 juni.

groet
Harald
www.stomm.nl
Citaat van: FransW op zaterdag 15 april 2023, 17:27:43Vertinnen met een soldeerbout gaat mij redelijk af maar in het vast solderen van twee verschillende delen, heb ik niet echt ervaring. Een cursus solderen zou dan mogelijk een uitkomst zijn.
Op YouTube zijn vast wel handleidingen te vinden hoe te solderen.

Succes :thumbup:

Goedemorgen en bedankt voor jullie reacties op mijn posting # 246.

Op andere forum-draadjes was ik al tot de conclusie gekomen dat die M*stekers (cat.nr. 74995) een dure grap is. Volgens het Totaal-programma 2021/2022 dat hier naast mij ligt, kosten 20 stuks € 5,39. Forum-leden als  speeltmettreintjes noemden de Vogt stekers als een goedkoper alternatief. Vandaar dat ik ook voor die stekers wilde gaan.

Zoals ik eerder al aangaf, het vertinnen van draadjes gaat mij redelijk af, maar het échte soldeerwerk is nog nieuw voor mij. Ik wist dat er een workshop solderen is gegeven op de Stamtafel Utrecht maar ik heb niet altijd de beschikking over een auto in de avonduren. Als mijn echtgenote een late dienst heeft (werkt in de gehandicaptenzorg), dan laat ik haar niet op het brommertje 8 kilometer van werk naar huis rijden. Dus kan alleen maar een avondje weg als zij thuis is, ook om onze hond niet de hele avond alleen te laten. Ik moet het dus meer van de weekenden hebben. Ik ben dus blij met het aanbod van Peter en Harald. Ik moet nog even kijken hoe ik dit zo kan organiseren om een dagje naar Utrecht Oost of Wijk bij Duurstede te komen.
Ongetwijfeld is op YouTube het nodige te vinden omtrent hoe te solderen. Maar ik vind het prettiger als iemand gewoon meekijkt en die mij gelijk kan vertellen en kan beoordelen of het goed gaat en of wat ik eventueel fout doe. Online trainingen volgen is niet echt mijn ding, ook al kan je er wel het nodige van opsteken.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hoi Frans,
Als het vertinnen van draden je al redelijk afgaat dan heb je het moeilijkste stuk al onder de knie. Met liefde en plezier zou ik je een stoomcursus in solderen willen geven en een auto heb je daar niet echt voor nodig. Wel een vliegtuig!
Ja nou ja, je ziet maar. In ieder geval veel plezier en succes in het Utrechtse.

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 17 april 2023, 16:40:28Hoi Frans,
Als het vertinnen van draden je al redelijk afgaat dan heb je het moeilijkste stuk al onder de knie. Met liefde en plezier zou ik je een stoomcursus in solderen willen geven en een auto heb je daar niet echt voor nodig. Wel een vliegtuig!
Ja nou ja, je ziet maar. In ieder geval veel plezier en succes in het Utrechtse.

Hoi Henk, bedankt voor je reactie. Een oude slogan van KLM was: "Vliegen is goedkoper dan je denkt." Maar een vliegtrip naar Thailand zit er, vrees ik, niet in.  Nu ik jou toch bericht: is jouw nieuwe soldeerstation inderdaad de Well|(n)er  >:-D  WE1010 geworden? Bij Conrad kost die nu € 210,00 (gratis verzendkosten) maar bij Eleshop.nl € 150,00 (eveneens gratis verzending)...

Citaat van: FransW op maandag 17 april 2023, 16:45:05Maar een vliegtrip naar Thailand zit er, vrees ik, niet in.
Een dergelijk antwoord vermoedde ik al. Komen we wel weer overheen.  B)

Ja, ik heb nu ook de Weller 1010 en de prijs was ook ongeveer €150,- omgerekend. Dus Conrad is niet altijd echt goedkoop!

De afgelopen maanden weinig aan mijn treintafel kunnen werken als gevolg van de warmte. Vanwege mijn bloeddruk doe ik het daarom rustig aan. Mijn lichaam verdraagt temperaturen meer dan 23 graden slecht, veel rust is dan geboden. In huis blijft de warmte lang hangen, daarom maar praktisch elke werkdag naar mijn werk waar het lekker koel is. Gelukkig is de buitentemperatuur de afgelopen dagen voor mij gunstiger.
Ik ben nog altijd bezig met het aanleggen van een centrale voedingsleiding. Die voor de rijspanning is zo goed als klaar, inmiddels ben ik begonnen aan een voedingsleiding voor wissels en verlichting. Nog drie weekjes werken, dan drie weekjes lekker thuis met vakantie. Drie keer raden waar ik mij dan mee bezig ga houden.

Eerste poging: Het rustigjes aan doen.

Dat neem ik mij altijd voor, maar je zal zien dat er het nodige op mij ligt te wachten. Maar in die drie weken voldoende tijd om weer aan de treintafel te gaan werken.  :D

Goed hoor Frans, die voornemens. Maar wat daar ligt te wachten kan je eerst aan het werk zetten, stofzuigen, eten maken enzovoort.
Ik heb mijn vrouw vandaag ook de boel laten schoonmaken. Dat werkt dan weer een stuk prettiger. :P

Oh ja. aan de treintafel werken. (tweede poging)
Forum Moderator

Hoi Frans,
Is een airco voor jou dan geen oplossing? Helaas vreten die dingen wel een hoop stroom maar wellicht voel je je hier beter bij.
Nog even aftellen voor de vakantie.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Zo, vandaag begint mijn vakantie. Drie weekjes niet werken. Nu nog een lagere temperatuur en dan ben ik een tevreden mens. Mijn dag begon al lekker, de DHL-bezorger kwam langs met De Blijde Doos.

Neen, niet die van Prénatal maar van mijn modelspoorwinkel:

De Blijde Doos.jpg

Met een variant op een bekend Sinterklaasliedje: "Oh, kom er eens kijken wat er in mijn doo-sie zit!"": C-railmateriaal en nog wat dingetjes van Viessmann. Ben vergeten de wissels weer terug in de doos te doen maar ook daar is aan gedacht. En de modelspoorwinkel kon ook nog gelijk mijn Jaarwagen 2023 meesturen. Kijk, dat is nog eens service nietwaar?

De inhoud van De Blijde Doos.jpg

Binnenkort ga ik alle rails aan de hand van het railplan uitleggen om eens te kijken of het allemaal klopt wat er op de tekening staat. Papier is geduldig en in theorie zal het allemaal mooi zijn, maar in de praktijk moet het ook allemaal kloppen nietwaar. En dan eens kijken of ik een treintje kan laten rijden om te zien dat de bogen en wissels goed te berijden zijn. Wordt vervolgd dus!

Eenieder een prettig weekend.

De afgelopen dagen heb ik mij even bezig gehouden met de wissels, in het bijzonder de montage van de elektrische aandrijvingen (Märklin 74491) en de wissellantaarns (Märklin 74470). De montage viel mij, achteraf bezien, reuze mee. Ik had wat meer tegenslag verwacht maar dat bleef gelukkig uit. Bij 2 wissellantaarns had ik wat problemen. Ik kreeg het zwarte kapje niet goed over het transparante 'kubusje' van de wissellantaarn gedrukt waardoor er wat ruimte zat tussen het zwarte kapje en het kubusje. Wat bleek: aan de binnenzijde van het zwarte kapje zat een pukkeltje waardoor het zwarte kapje niet goed op het kubusje gedrukt kon worden. Ik heb dat verholpen door het wegvijlen van dat pukkeltje met een smal diamantvijltje. Wel even wat gepriegel maar daarna zat het zwarte kapje goed op de kubus.  De wisselaandrijving kent 1 gele en 2 blauwe draadjes. Welke is nu om het wissel in de rechtdoorgaande stand te zetten en welke draad zorgt er nu voor dat het wissel in de aftakkende stand wordt gezet? Dat is het blauwe draadje dat direkt naast het gele draadje is gemonteerd. De betreffende draadjes heb ik in een kleine knoop gelegd zodat ik weet hoe ik straks de draden moet gaan aansluiten.
Zo heb ik inmiddels alle wissels (met uitzondering van het Engelse wissel, want die wordt standaard al geleverd met elektromagnetische aandrijving en een wissellantaarn) onder handen genomen. Daarna even met een 16V voeding testen of de wisseltongen goed worden omgelegd en of de wisselverlichting ook het juiste seinbeeld toont aan de hand van de stand van het wissel. En alles functioneert zoals het moet functioneren. Mettertijd worden alle wissels aangesloten aan de YaMoRC YD 8008 wisseldecoder.

Morgen een feestdag voor mijn eega en mij, dus even een dagje er op uit. En zaterdag ga ik dan de rails leggen zoals aangegeven in het railplan. Eens kijken wat dat gaat opleveren. Wordt vervolgd dus...

Wissel 1.jpg
Wissel 1 voorzien van aanduidingen onderop het wissel en de elektromagnetische aandrijving

Ontkoppelrails 1.jpg
Idem bij de ontkoppelrails

Wissel 4.jpg
Wissel 4 voorzien van wissellantaarn en de knoop in de blauwe draad voor het aftakkend wissel.

Nou feli en een extra knuffel voor je eega dan maar. Maak er een gezellige dag van. Wij wachten wel even voor de verdere spoorse ontwikkelingen.  ;)
Forum Moderator

Alvast gefeliciteerd met jullie trouwdag ( denk ik  :) ) Frans.

Als er een aandrijving in een wissel zit haal ik altijd het armpje ( om met de hand te bedienen ) eruit, dat scheelt wat extra weerstand tijdens het omzetten.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Mooie stappen en harte Frans (en wederhelft)

Goedemorgen iedereen. Inderdaad, Peter Degeluidsman had het bij het juiste eind. Gisteren was het onze 25ste trouwdag, bedankt voor de felicitaties. Met de Spido hebben we een leuke rondvaarttocht gemaakt in het havengebied van ca. 1,5 uur en daarna nog een bezoekje gebracht aan de Euromast. Afgesloten met een lekker ijsje in een ijssalon in het centrum en daarna weer met de metro en RandstadRail naar huis.

En vandaag dus aan de slag met het uitleggen van de rails op de spoortafel. Eens kijken waar dit alles toe gaat leiden... 

En inmiddels zijn we vijf uurtjes verder. Eerst maar even de 2 houten platen waarop de rails wordt gelegd, even een behandeling gegeven met de stofzuiger. Daarna alle railstukken in slagorde opgesteld en met een potlood het artikelnummer op de houten plaat gezet. "Ordnung muss sein", nietwaar? Kan Fransje nooit het verkeerde pakken (niettemin gebeurde dat toch nog  8o ).

De railstukken.jpg

En na een goede drie kwartier was er resultaat: tadáááhh!

De baan ligt er (voorlopig).jpg

Daarna nog aan de onderzijde van een railstuk een rode en bruine draad aan de daarvoor bestemde lipjes solderen en aansluiten, zodat we ook kunnen rijden.

De oplettende kijker merkt op dat ik geen stootjukken heb geplaatst aan de voorste twee sporen. Ik vond die van Märklin (cat.nr. 24977) te modern en heb om die reden gekozen voor die van Artitec: cat.nr. 387.94. Ik vind die beter passen bij een modelbaan in Tp II.

Dus eerst maar een stoomlokje op de baan gezet. Märklin 3303 (stoomloc BR 78 031 van de DRG)is uitverkoren voor een eerste proefrit. En inderdaad, de lok rijdt over de gehele baan zonder problemen. Kijk, daar wordt een mens blij van. Maar dan eens kijken of de lok ook nog een paar rijtuigjes kan trekken. De keuze is gevallen op 3 drie-assige Abteilwagen (in goed NL: coupérijtuigen) van Roco: de 4451, 44526 en 44505; allen zijn al voorzien van Märklin-wielen. Bij de eerste rit over het Engels wissel ging het verkeerd, een ontsporing van het tweede rijtuig. De drie rijtuigjes waren nog voorzien van Roco-koppelingen maar het middelste rijtuig miste een koppeling. Daar heb ik een M*-koppeling ingezet en die gekoppeld aan het eerste rijtuig achter de lok. Ik heb toen maar de treinsamenstelling gewijzigd en het rijtuig met de M*-koppeling gekoppeld aan de 3303 (M* + M*-koppeling uiteraard) en alle overige Roco-koppelingen met elkaar verbonden. Toen weer een proefrit gemaakt waarbij ik alle variaties en rijrichtingen die maar mogelijk zijn, uitgeprobeerd. En nu reed de trein wel zonder problemen.

En dan is het leuk om van die eerste rijdende trein er een filmpje van te maken. Filmpje met mijn iPhone maken heb ik tot nu toe weinig gedaan. Ik ben bepaald geen Joris Ivens, over cinematographische kwaliteiten beschik ik niet maar dat mag de pret niet drukken. Dus we gaan het gewoon doen. Een filmpje dus gemaakt. Af en toe moest ik even bewegen om handmatig de wissels om te leggen zodat de trein alle trajecten kon berijden. Het werd een filmpje van nog geen 3 minuten. Geprobeerd die als bijlage per mail te sturen naar mijn laptop om vandaar te uploaden naar mijn YouTube-account, speciaal voor dit doel gemaakt. En wat denk je? Wil je het gaan versturen, krijg je als opmerking op het scherm van mijn iPhone te lezen: "Oeps! De bestanden die je probeert te delen, overschrijden de bijlagelimiet". We praten over een bestand van 175,3 MB dus waar hebben we nu over?
Dit zijn dus zo van die momenten waarop ik zo moe wordt van al dat IT-gedoe... Iemand die voor mij een oplossing weet?
Via airdrop?

Ken ik niet @Bert1955 maar inmiddels heb ik met een usb-kabel mijn iPhone verbonden met mijn laptop en heb ik mijn eerste video kunnen uploaden op YouTube:
Prima zichtbaar en hoorbaar. De cameraman/dronevlieger, kan er wat van!

Groet,

Peter

Dat rijdt helemaal uit de kunst Frans. Eer van je werk!

Een andere mogelijkheid om foto's en filmpjes over te zetten is via de cloud. Bij Microsoft heet dat OneDrive en bij Google is het MyDrive op Google Drive. Zijn allebei gratis te gebruiken en maken ook automatisch backups van je bestanden. Nooit meer wat kwijt!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kijk, het rijdt :D  :thumbup: !
Leuke locs die BR78's; jammer dat ze zo'n herrie maken. Ik heb er ook 2 en hetzelfde verhaal; schijnt bij een BR78 van Märklin te horen :? ...

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Netjes! Mooie vordering zo.

Wat betreft uploaden, als je je telefoon op je wifi hebt, kan je wellicht ook rechtstreeks vanaf je telefoon via de Youtube app uploaden.
Je kan dan eventuele instellingen als titel en beginplaatje enzo, daarna via de website aanpassen, terwijl je telefoon nog aan het uploaden is.
Scheelt een keertje overzetten.

Bedankt voor jullie reacties.

@Degeluidsman: Peter, dat van die wisselarmen is een goede tip. De wissels zijn nu natuurlijk nog niet elektrisch te bedienen dus moet ik die dingen er voorlopig nog maar even op laten zitten.

@Bert1955: Airdrop ken ik nog niet, ga ik wel eens opzoeken en bekijken of dat wat voor mij is. Qua kennis van IT-mogelijkheden ben ik - zo vrees ik - een prehistorisch geval. Ik vind het op zich leuk als jonge mensen meer weten op dat terrein dan ik, voor mij zijn het soms dingen waarvan ik mij wel eens afvraag: wat moet ik er mee, wat heb ik er aan? Less is more. Ik word niet altijd gelukkig van nieuwe ontwikkelingen op IT-gebied, ook al weet ik dat het best wel eens handig kan zijn. Maar 35 jaar geleden was ik net zo gelukkig. Ik had gisteren mijn iPhone maar gewoon met een usb-kabeltje gekoppeld aan mijn laptop en door gewoon eens wat te proberen op goed geluk is het uiteindelijk toch gelukt om een videootje in mijn YouTube-account te plaatsen en zo op mijn forumdraadje te krijgen. Heeft even geduurd maar iemand anders zal het misschien op een andere manier sneller weten te doen.

@Lobomotion69: van wolkjes heb ik wel eens gehoord en over gelezen maar ik blijf het iets ontastbaars, ongrijpbaar vinden. En als ik niet weet wat er achter de schermen gebeurt en of iemand er kwaad mee kan (je weet het maar nooit met giganten als Microsoft en Google) ben ik toch wat huiverig voor. Misschien onterecht maar een gezond wantrouwen is zeker niet verkeerd.

@Hanzi: die BR 78 zijn en blijven 'koffiemolens' maar ik vind het wel een verdraaid leuk model om er mee te rijden. Ben er een beetje voor gevallen, vrees ik.  :D

@donald23: thuis heb ik inderdaad mijn iPhone op WiFi. Een YouTube-app heb ik daar nog niet opzitten. Maar ik maak ook praktisch geen filmpjes, ook geen selfies. Voor nu nog geen noodzaak om daar eens mee te stoeien. Maar ik zeg in dit geval nooit nooit, het kan in de toekomst altijd nog gebeuren dat ik overstag ga.  ;) 
Citaat van: FransW op zondag 27 augustus 2023, 08:17:45Ik vind het op zich leuk als jonge mensen meer weten op dat terrein dan ik,

Haha, dan zijn we beide jonge mensen, ik 5 jaar ouder :D
Maar ieder zijn ding hoor, snap het wel.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

leuk filmpje

als je nu eens youtube op je telefoon zet kan je gelijk vanaf je telefoon op youtube zettenn, hoef je net via een omweg te doen

Gr Ed

Goedemorgen iedereen, ik zit met een klein probleempje met de achterste populieren houten platen (210 x 65 cm.) waarop de baan komt. Nog even in herinnering: waarom twee platen van 210 x 65 cm. naast elkaar? Eén plaat van 210 x 130 cm. kreeg ik niet vanaf de begane grond via het trappenhuis naar boven.

Op de foto is te zien dat een hoek van de plaat een lichte kromming naar boven heeft. Eerst geprobeerd om de plaat om te draaien (bovenzijde naar onderen) maar dat is geen succes. Daardoor komt die plaat niet vlakker te liggen. De voorste plaat kent dat probleem niet, die is geheel vlak. Nu kan ik de platen wel gaan vastschroeven op de bokken maar dan kom ik niet bij de bedrading eronder als ik daar bij moet zijn. Vastschroeven is dus voor mij geen aantrekkelijke optie.

IMG-2735.jpg

Ik zit er nu aan te denken om aan de onderzijde van beide platen, tussen de bokken in, vier houten platen te schroeven. Daarmee worden de twee grote platen met elkaar verbonden als ware het één grote plaat. Een vraag aan de ervaren houtbewerkers: is dit een reële gedachte van mij? Krijg ik daar ook de kromming in de achterste plaat weg of geeft dit juist weer andere problemen? En wat zou dan een betere optie zijn?

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

Dat ligt er een beetje aan, het zou kunnen dat de achterste plaat de voorste plaat lichtjes mee 'optilt', maar misschien valt het mee. Ik heb niet al je posts teruggelezen, maar het ligt er ook aan of je zelf die twee platen los wilt houden. Je zou ook kunnen overwegen om het met een enkel boutje/moertje te doen, maar die moet je dan wel wegwerken. Of aan de onderzijde de plaat onder het bok klemmen, maar helemaal zonder speling krijg je dat denk ik niet, als je dat met regelmaat wil kunnen loshalen. 

@citaat  Hallo Simon, de platen hoeven niet los van elkaar te liggen. Op de overgangsnaad van de achterste naar de voorste plaat liggen ook rails en ik wil die rails niet doormidden zagen. En moet ik in de onderbouw zijn, dan kan ik aan de voorzijde de plaat omhoog liften zodat ik er bij kan.
zouden deuvels een idee zijn?

Geen idee! Op welke wijze bevestigd dan?
Deuvelen is lastig voor een onervaren timmerman. Je kunt de platen wat van elkaar af schuiven, houtlijm ertussen en vast ( en vlak) drukken. Best kans dat dit voldoende is. Andes een plaatje hout eronder van een aantal cm breed met houtlijm.

Laat staan dat deuvelen lastig is voor iemand die totaal geen praktische ervaring heeft als houtbewerker zoals ik.  8o

Bedankt voor alle suggesties tot nu gedaan.
Ik moest even een paar keer lezen wat @Bert1955 bedoelt met die houtlijm, maar het komt er op neer dat ik die voorste plaat even naar voren schuif zodat er wat ruimte tussen de twee platen ontstaat, op de zijrand van de achterste plaat houtlijm aanbrengen en dan de voorste plaat er flink tegenaan druk. Misschien ook een gewicht zetten op de hoek rechts waar de achterste plaat omhoog komt (of eventueel tijdelijk op die hoek even met een schroef vastzetten).

Maar zullen de twee platen elkaar houden als ik op enig moment de voorste plaat omhoog duw om bij de elektronische apparatuur te komen? Ik betwijfel dat en dan is inderdaad een plaatje hout er onder met houtlijm en misschien een paar schroeven ter versteviging een aanvulling. In het advies van Bert1955 kan ik mij vinden maar sta zeker open voor andere suggesties. Zakgeld is nu opgegaan aan alle Märklin-rails die ik heb gekocht. Weer even doorsparen zodat ik hier verder mee aan de slag kan.  B)

doe maar een treintje

ik zou de 2 platen met elkaar verbinden met zo'n verzinkte koppelplaat.
koppelplaat

gr. Ruud

Ja, dat is ook mijn idee. Geen dikke klossen met hout en geknoei met houlijm, Eenvoudig een koppelplaat erop schroeven. Indien je het niet mooi genoeg vind om dat bovenop te doen kan het ook aan de onderzijde. Maar dan zul je toch beide platen moeten draaien om van onderen de schroeven erin te kunnen krijgen. Dat is dus wat meer werk.
Geknoei met houtlijm.....beetje jammer die opmerking. Heb in mijn leven met plezier al heel wat liters verwerkt.
Goed verlijmd is sterker dan hout. Indien je beide delen met beleid optilt gebeurt er niet veel.
Koppelstrippen kan natuurlijk ook maar dan een aantal indien je wilt dat beide delen vlak blijven ten opzichte van elkaar, en dan nog.
Dan zou ik nog eerder gaan voor een strip multiplex van bijvoorbeeld 6 cm breed en die in de lengte onder de spleet vastschroeven van boven af. Indien je dan in de platen gaatjes boort, diameter schroefdikte, trekken de platen prima vast op de strip.
Indien je dan nog ,,knoeit" met houtlijm ertussen kun je nadien de schroeven weer verwijderen, steekt er ook niets onderuit en krijg je het nooit meer los.

Ja Bert ik weet dat jij je hand daar niet voor omdraait. Maar Frans is niet zo bedreven op dat gebied dus bieden we hem een altenatieve oplossing. Snappie?
Prima Henk, houtlijm hoeft ook niet maar of je een metaalstrip vast zet of een multiplex ( zonder lijm) is om het even, na ja, denk hout makkelijker.
Waar mij het met name om gaat: ik zie een oplopend hoogteverschil over zo ongeveer 60 cm schat ik in. Dan liever minimaal over dat stuk in de lengte er wat onder dan dwars erop, nog beter over de plaatlengte. Dan blijft het zeker vlak.

doe maar een treintje

je kan ook combineren (zoals ik vaak doe) houtlijm en koppelplaten  ;)

Henk @Lobomotion69, @Bert1955 en @Rudibeer , ik heb er even een rolmaat bijgehouden en fotootje van gemaakt. Ergens tussen de 50 en 55 cm. begint de plaat omhoog te komen, dus Bert zit aardig in de goede richting.

IMG-2736.jpg

Ik heb even gekeken naar het idee van Rudi, zo'n koppelplaat. Als ik die op de twee platen schroef (althans: ik begrijp dat Rudi dit ook zo bedoelt), dan zit je met die dikte van de plaat. Het hout van beide platen loopt immers niet meer vlak door. Nu komt er onder de rails nog een geluidsisolerend materiaal. Maar ik zou wel een aantal strips nodig hebben, de lengte van die strips is ook maar 110 mm, zag ik. En het hoogteverschil is het grootst bij de rechterbok en daar loopt ook nog rails. En wat voor schroeven zou ik dan kunnen gebruiken? Die populierhouten platen zijn maar 12 mm dik. Zou ik in plaats van aan de bovenzijde die koppelplaten aan de onderzijde maken, kan ik dat niet doen bij de rechterbok (bok no. 4) want het hout daarvan zit in de weg.

Het idee van Bert (lees posting #293) om een plaat multiplex dwars onder de lengte van de twee platen tussen de laatste 2 bokken, lijkt mij wel aantrekkelijk. Die dan schroeven of alleen met houtlijm bevestigen?  Op zich kan ik met houtlijm wel overweg, maar ik zal er niet mee knoeien, dat is geen gezicht natuurlijk.  :D

doe maar een treintje

als je aan de onderkant zo'n koppelplaat of een stuk multiplex vastschroeft/lijmt dan vlak je beide platen toch uit?  ...anders snap ik het niet

gr. Ruud

Ruud, ik zou idd eerder een koppelplaat aan de onderkant van de twee platen bevestigen. Alleen de laatste 10 centimeter kan ik daar geen koppelplaat onder het hout bevestigen; daar zit bok no. 4 in de weg. En juist daar trekt de achterste plaat het meest naar boven.

Frans, Wanneer je aan de buitenrand van de plaat deze naar beneden drukt gaat het geheel dan vlak liggen of komt de andere zijde dan omhoog?
In het eerste geval zou je dan een schroef door de plaat in de onderliggende bok kunnen schroeven. Wanneer je er dan onder moet werken dien je die schroef tijdelijk te verwijderen uiteraard. Is dat bezwaarlijk? Het is de eenvoudigste methode.
In het tweede geval dien je aan beide zijden een schroef te zetten. De kans bestaat dat na verloop van tijd in platte positie de 'kromme' plaat weer recht trekt en je de schroeven eruit kunt laten.

De koppelplaten kun je vastzetten met houtschroeven 3,5x12mm VK (verzonken kop), dat geeft voldoende houvast.

Henk, als ik die oplopende hoek naar beneden druk, blijft de resterende oppervlakte van de achterste plaat gewoon liggen zonder dat ergens anders iets omhoog komt. Een schroef in de vierde bok draaien zou op zich kunnen. Het is de meest snelle, simpele en goedkope oplossing en de minst ingrijpende.

doe maar een treintje

maak eens een foto van de onderkant met die bewuste bok no.4