En inmiddels zijn we vijf uurtjes verder. Eerst maar even de 2 houten platen waarop de rails wordt gelegd, even een behandeling gegeven met de stofzuiger. Daarna alle railstukken in slagorde opgesteld en met een potlood het artikelnummer op de houten plaat gezet. "Ordnung muss sein", nietwaar? Kan Fransje nooit het verkeerde pakken (niettemin gebeurde dat toch nog

).
En na een goede drie kwartier was er resultaat: tadáááhh!
Daarna nog aan de onderzijde van een railstuk een rode en bruine draad aan de daarvoor bestemde lipjes solderen en aansluiten, zodat we ook kunnen rijden.
De oplettende kijker merkt op dat ik geen stootjukken heb geplaatst aan de voorste twee sporen. Ik vond die van Märklin (cat.nr. 24977) te modern en heb om die reden gekozen voor die van Artitec:
cat.nr. 387.94. Ik vind die beter passen bij een modelbaan in Tp II.
Dus eerst maar een stoomlokje op de baan gezet. Märklin 3303 (stoomloc BR 78 031 van de DRG)is uitverkoren voor een eerste proefrit. En inderdaad, de lok rijdt over de gehele baan zonder problemen. Kijk, daar wordt een mens blij van. Maar dan eens kijken of de lok ook nog een paar rijtuigjes kan trekken. De keuze is gevallen op 3 drie-assige Abteilwagen (in goed NL: coupérijtuigen) van Roco: de 4451, 44526 en 44505; allen zijn al voorzien van Märklin-wielen. Bij de eerste rit over het Engels wissel ging het verkeerd, een ontsporing van het tweede rijtuig. De drie rijtuigjes waren nog voorzien van Roco-koppelingen maar het middelste rijtuig miste een koppeling. Daar heb ik een M*-koppeling ingezet en die gekoppeld aan het eerste rijtuig achter de lok. Ik heb toen maar de treinsamenstelling gewijzigd en het rijtuig met de M*-koppeling gekoppeld aan de 3303 (M* + M*-koppeling uiteraard) en alle overige Roco-koppelingen met elkaar verbonden. Toen weer een proefrit gemaakt waarbij ik alle variaties en rijrichtingen die maar mogelijk zijn, uitgeprobeerd. En nu reed de trein wel zonder problemen.
En dan is het leuk om van die eerste rijdende trein er een filmpje van te maken. Filmpje met mijn iPhone maken heb ik tot nu toe weinig gedaan. Ik ben bepaald geen Joris Ivens, over cinematographische kwaliteiten beschik ik niet maar dat mag de pret niet drukken. Dus we gaan het gewoon doen. Een filmpje dus gemaakt. Af en toe moest ik even bewegen om handmatig de wissels om te leggen zodat de trein alle trajecten kon berijden. Het werd een filmpje van nog geen 3 minuten. Geprobeerd die als bijlage per mail te sturen naar mijn laptop om vandaar te uploaden naar mijn YouTube-account, speciaal voor dit doel gemaakt. En wat denk je? Wil je het gaan versturen, krijg je als opmerking op het scherm van mijn iPhone te lezen: "Oeps! De bestanden die je probeert te delen, overschrijden de bijlagelimiet". We praten over een bestand van 175,3 MB dus waar hebben we nu over?
Dit zijn dus zo van die momenten waarop ik zo moe wordt van al dat IT-gedoe... Iemand die voor mij een oplossing weet?