Heb ik nog wat gedaan na mijn laatste posting (posting 496 van 29 mei) in dit draadje? Zeker wel, al gaat het erg langzaam mede ook door de warmte. Daar kan ik nu eenmaal niet goed tegen en ik vrees de komende dagen waarin we weer tussen de 25-30 graden gaan krijgen. Ik verlang nu al weer naar het najaar.
Begin juli een latje gehaald van geschaafd vurenhout met afmetingen 18 x 18 x 2000 mm. Bedoeld om als contralat te dienen wanneer ik de bovenste tafel omhoog wil zetten om bij de bedrading etc. te kunnen. De lat wordt verdeeld in twee stukken en komen aan weerszijden van de zekeringhouder. Netjes afmeten en met een toffelzaag doormidden gezaagd; een stukje van 15 mm bleef over. Daarna beide latjes aan een van de kopse zijden voorzien van een schroefhaakje en daarna de lijmzijde van de latjes voorzien van schilderstape. En toen netjes in de grondverf gezet en in de fietsenberging opgehangen om te laten drogen. Na een paar dagen beide latjes voorzien van een eerste grijze laag met zijdeglans, en drogen maar weer.
Vorige week zaterdag een tweede laag opgebracht en weer drogen.
Afgelopen woensdag was het zo ver, het (kleinere) latje dat rechts van de zekeringhouder komt met houtlijm bevestigd aan de grijze grondplaat. Met die dunne latjes te gaan schroeven leek mij niet handig, risico dat het hout dan splijt, wil ik niet nemen. Dus schilderstape eraf, nog even wat licht schuren op de zijde waar de houtlijm moet komen, houtlijm er op, op de plaats aanbrengen en fixeren met behulp van enkele lijmtangen.
Vanmorgen was de linkerzijde aan de beurt maar ik wist wel dat dat latje naar boven krom trok. Dus meer lijmtangen gebruikt en nu mag deze ook een paar dagen drogen voor ik weer verder ga. Met een natte werkdoek nog wel even de overtollige houtlijm die er uitkomt wegvegen, ook aan de achterzijde van het latje. Volgende week zaterdag weer verder. Dan komt de onderzijde van de spoortafel aan de beurt.
En nu eerst even met Dora een kort rondje 'poepie-plas' doen en daarna even kijken in de boekhandel of het september-nummer van Die Modelleisenbahner al is gearriveerd. Die zou vanaf gisteren al in de kiosk liggen. We gaan het zien. Prettig weekend!