Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ruud, dat is inderdaad juist. Het grappige is dat het dak van het bagagerijtuig wat donkerder van kleur is dan die van de overige rijtuigen. Vaak zat het 3. Klasse-rijtuig direct achter het bagagerijtuig. Tja, verschil moet er wezen, nietwaar?

Als het maar Zwitsers is.

Frans, ik sluit mij helemaal bij de wijze woorden van Wico aan. :thumbup:

Groet Michel

Heb ik nog wat gedaan na mijn laatste posting (posting 496 van 29 mei) in dit draadje? Zeker wel, al gaat het erg langzaam mede ook door de warmte. Daar kan ik nu eenmaal niet goed tegen en ik vrees de komende dagen waarin we weer tussen de 25-30 graden gaan krijgen. Ik verlang nu al weer naar het najaar.  :)

Begin juli een latje gehaald van geschaafd vurenhout met afmetingen 18 x 18 x 2000 mm. Bedoeld om als contralat te dienen wanneer ik de bovenste tafel omhoog wil zetten om bij de bedrading etc. te kunnen. De lat wordt verdeeld in twee stukken en komen aan weerszijden van de zekeringhouder. Netjes afmeten en met een toffelzaag doormidden gezaagd; een stukje van 15 mm bleef over. Daarna beide latjes aan een van de kopse zijden voorzien van een schroefhaakje en daarna de lijmzijde van de latjes voorzien van schilderstape. En toen netjes in de grondverf gezet en in de fietsenberging opgehangen om te laten drogen. Na een paar dagen beide latjes voorzien van een eerste grijze laag met zijdeglans, en drogen maar weer.
Vorige week zaterdag een tweede laag opgebracht en weer drogen.

02-08-2025  latjes voor de tweede keer afgelakt.jpg

Afgelopen woensdag was het zo ver, het (kleinere) latje dat rechts van de zekeringhouder komt met houtlijm bevestigd aan de grijze grondplaat. Met die dunne latjes te gaan schroeven leek mij niet handig, risico dat het hout dan splijt, wil ik niet nemen. Dus schilderstape eraf, nog even wat licht schuren op de zijde waar de houtlijm moet komen, houtlijm er op, op de plaats aanbrengen en fixeren met behulp van enkele lijmtangen.

06-08-2025  rechterlatje vastgelijmd.jpg

Vanmorgen was de linkerzijde aan de beurt maar ik wist wel dat dat latje naar boven krom trok. Dus meer lijmtangen gebruikt en nu mag deze ook een paar dagen drogen voor ik weer verder ga. Met een natte werkdoek nog wel even de overtollige houtlijm die er uitkomt wegvegen, ook aan de achterzijde van het latje. Volgende week zaterdag weer verder. Dan komt de onderzijde van de spoortafel aan de beurt.

09-08-2025  linker latje vastgelijmd.jpg

En nu eerst even met Dora een kort rondje 'poepie-plas' doen en daarna even kijken in de boekhandel of het september-nummer van Die Modelleisenbahner al is gearriveerd. Die zou vanaf gisteren al in de kiosk liggen. We gaan het zien. Prettig weekend!
Weer een mooie stap verder Frans.
Lijm je het geverfde hout met houtlijm?

Bert, de onderzijde van die latjes heb ik niet geschilderd, daar heb ik houtlijm op aangebracht en op de al grijs geschilderde onderplaat aangebracht. Vanmorgen heb ik de lijmtangen verwijderd van de rechter lat en het zat goed vast. Dus op hoop van zegen maar...
Oops Frans. Dat kun je niet zwaar belasten. In feite plak je een lat op verf.
Wellicht 10-20% van de sterkte van hout op hout.
Mocht je ze zwaar moeten belasten dan toch maar goed voorgeboorde schroeven.

Bedankt voor het advies Bert, ik hou het in de gaten. Misschien voor alle zekerheid wanneer de lijm onder de linkerlat is uitgehard toch maar alles voorzien van wat voorgeboorde gaten en daarna een schroef er in draaien.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Een extra schroefje kan nooit kwaad Frans, nu komen er geen mega krachten op te staan maar toch, baat het niet............................

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter, denk dat ik inderdaad maar ga doen. Houtbewerking heb ik zeer weinig kaas van gegeten. Mijn schoonvader volgde een opleiding tot timmerman en heeft dat jaren ook gedaan, hij had mij zeker goede raad kunnen geven bij dit soort zaken en had ik het schilderen pas gedaan als al het houtwerk 100% klaar is. Nu ja, door ervaring opdoen leert men, nietwaar?
Forum Moderator

Niet zo bescheiden Frans, het gaat je goed af  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Helemaal mee eens. Met al jouw onervarenheid knap wat voor elkaar gekregen. 

Zou het een goed idee zijn om die schroeven niet van bovenaf in te draaien maar van onderen, dus via die populierenhouten plaat? Ik ben nl. bang dat als ik van bovenaf die schroeven er in ga zetten, dat het balkje dan gaat splijten.
 :arrow: Voorboren en verzinkboor gebruiken dan heb je dat probleem niet
Dat zou ook mijn voorkeur zijn.
Verder ook voorboren tot en met bijna tot bovenin het balkje gelijk aan lengte schroef boordiameter bijvoorbeeld 1-1,5 mm kleiner dan de schroefmaat. Vervolgens alleen de populier plaat verder voorboren, dat mag ruimer zijn dan de schacht van de schroef. Eventueel van onder nog wat verzinken. Om de 30cm lijkt me voldoende.

Bert en Bulletje, bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wel wat mee. Woensdag maar even kijken voor een verzinkboor. Dat voorboren, moet ik dat doen met een langzame snelheid of maakt dat voor de gebruikte houtsoorten verder niet uit?
Maakt weinig uit, dat ga je vanzelf voelen, wat ik altijd doe is niet uit vrije hand boren, maar een verdeling maken zodat je ook een beetje mooi uitkomt met de schroefjes.
Altijd het hout op een ander stuk hout laten rusten zodat het niet aan de onderkant kan uitbreken, de rest is kinderspel.

Houtboor is prima, maar als je een ijzerboor hebt die doet het ook voor dit werk.

Hebben we nog wat gedaan vandaag? Zekers! Afgelopen week hard gewerkt met het tropische weer, vandaag gelukkig bewolking en een stuk koeler, dat mag ik graag hebben.

De contralatten (zie mijn posting # 512) zijn nu met schroeven bevestigd. Eerst aan de onderzijde van de populierhouten plaat met een 2 mm fretboor wat gaatjes geprikt op de juiste hoogte en afstanden van elkaar. Daarna met een 2 mm HSS-boor heel langzaam gaten geboord in die 9 mm houten plaat en vervolgens door naar de 18 mm dikke contralat en daarbij gezorgd dat ik ruim onder de oppervlakte bleef. Vervolgens even met een korte slag de oppervlakte van de houten plaat wat opgeruimd met een 5 mm houtboor voor de schroefkop en daarna met de accuboor de schroeven (RVS 25 x 3 mm) heel langzaam ingedraaid. Ziet er mooi uit al zeg ik het zelf. Als je met je vingers de onderkant raakt, merk je dat de schroefkoppen in het hout zitten, dus geen kans op verwondingen aan mijn tien geboden. En aan de bovenzijde van de contralatten steken geen schroefpunten er uit, dus dat is mooi. Ben tevreden over het resultaat.

20250816  schroef in contralat.jpg

Komende week nog één weekje werken, daarna drie weken vakantie. Hopelijk dan ook in die weken dezelfde weersomstandigheden als vandaag; de zon en de warmte ben ik nu toch echt zat. Wat regen mag ook, vindt vrouwlief heel fijn vanwege haar groentetuin. Maar ik spreek natuurlijk geheel voor mijzelf...
Forum Moderator

Hoi Frans,

Kijk dat heb je weer mooi voor elkaar gebokst, zo heb je toch eer van je werk  :thumbup: :thumbup:
De temperatuur is nu heerlijk en prachtig hobby weer.
Nu nog een weekje volhouden voor je werkgever en dan drie weken lekker van je vakantie genieten.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Vandaag mij er eindelijk toe kunnen zetten om de achterste verhoogde valbescherming te kunnen monteren. Het verhogen van de bestaande valbescherming is nodig omdat tegen de drie zijden van de valbescherming aan een foto achtergrond komt (zie posting #409 van 19-10-2024). Vorige week zaterdag had ik al een populierhouten vezelplaat van 220 x 23 cm vastgeschroefd op eenzelfde plaat met de afmetingen 222 x 50 cm. Op de bovenste foto is te zien dat de achterste plaat links een centimeter uitsteekt van de voorste plaat. Rechts is dat ook het geval. En dat is nodig voor het verhogen van de valbescherming links en rechts.
Vanmorgen met behulp van vrouwlief de plaat gemonteerd op de bestaande achterste valbescherming met schroeven van 60 x 4 mm. Ik zag wel op tegen dat klusje maar achteraf was het met een goed halfuurtje achter de rug. Schroeven zitten netjes vastgeschroefd in de houtenbalken van 7 x 7 cm die onderdeel zijn van de 5 bokken.
Afgelopen woensdag goed de tijd genomen om uit te dokteren op welke plekken ik die schroeven in het hout moest zetten want de lagere valbescherming zit ook met schroeven op die bokken. Uiteraard wil je dan niet dat de schroeven hun weg in het hout niet kunnen vinden omdat net op die plek al een schroef zit. Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen zonder problemen. De schroeven zitten ter hoogte van die 5 balken, steeds gekaderd in een oppervlakte van 12 x 7 cm (zie onderste foto). Achteraf gezien (maar dat is natuurlijk altijd 'gelul' achteraf...) had ik misschien beter platen moeten nemen hoger dan die 50 cm. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, het zaakje zit muurvast en netjes zoals ik het hebben wil. Volgende week zaterdag ga ik de valbescherming rechts voorbereiden.

Hieronder twee foto's van de verhoogde valbescherming:

20251018  binnenkant verhoogde achterste valbescherming.jpg

20251018  buitenkant verhoogde achterste valbescherming.jpg

doe maar een treintje

:thumbup: netjes  :)

Swiss rail .. what else?

Frans,

Ik zeg keurig gemaakt :thumbup:.

Groeten,
Wico

Een goed begin is het halve werk. Dus doe zo verder

Luc
Forum Moderator

Netjes Frans  :thumbup: :thumbup:
De schroeven zitten allemaal keurig, het lijkt wel of het zo uit de fabriek komt.
Jij bent een handige Harrie als je het mij vraagt.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Frans, ik kan het alleen maar eens zijn met mijn gewaardeerde voorgangers Ruud,Wico en Luc want het ziet er schitterend uit. :thumbup:

Groet Michel

Goedemorgen iedereen, bedankt voor de complimenten. Heb er wel even flink tegen aan gehikt in de afgelopen weken of het allemaal wel zou lukken. Aanvankelijk had ik deze klus in mijn vakantie in september willen doen maar mijn fysieke omstandigheden waren er niet naar. Ik heb van die periodes dat de tremor in mijn hand niet weg wil gaan. Ook is veel tijd gaan zitten in het uitdenken en uittekenen. Mijn vader zei altijd: "Met passen en meten gaat de meeste tijd versleten". Dat klopt wel zo'n beetje. Een handige Harry ben ik zeker niet; neen, was dat maar waar! Maar ik zal blij zijn als het hele 'houtgebeuren' klaar is, inclusief afwerken met de verfkwast. Ik mik er nu op dat dit nog voor het eind van het jaar het geval zal zijn. De twee houtplaten voor links en rechts die bovenop de bestaande valbescherming moeten komen, blijken 3 mm te lang te zijn. En de buitenste beplating blijk ik verkeerd te hebben opgemeten waardoor ze 9 cm langer zijn dan bedoeld. Kennelijk verkeerd opgemeten en niet goed gekeken dus. Maar beter te lang dan flink te kort want dat betekent dat ik nieuwe platen hout moet gaan halen. 'Zaagmans' heeft wat te doen, komende zaterdag...
Knap wat je met de beperkingen allemaal voor elkaar Franst :thumbup:

Maar zeker niet 'met de Franse slag' Bert! 😉

Zoals gepland vandaag een groot deel van de dag bezig geweest met de valbescherming rechts. Eerst de twee platen op elkaar geschroefd met de nodige vertraging (ik bleek verkeerde schroeven te hebben dus moest even met de auto op pad om de juiste schroeven te kopen). Toen de twee platen op elkaar zijn bevestigd, daarna met hulp van vrouwlief bepaald waar ik de schroeven er in moest zetten. Zij hield de twee vastgeschroefde platen op de juiste plek en ik kon precies aftekenen waar de schroeven moesten komen. Tegen drieën vanmiddag waren we klaar. Redelijk tevreden want de grootste plaat bleek te lang te zijn: 143 cm in plaats van 133 cm. Gevalletje verkeerd gemeten en besteld of heeft de houtwinkel niet goed opgelet. Ik denk het eerste. Nu ja, morgen die lengte maar afzagen. Op de onderste foto is wel te zien dat er wat ruimte zit in de hoek. Ik wil die hoek waar de twee platen samenkomen met een hoekprofiel van hout of MDF netjes met elkaar verbinden maar ik moet ook zorgen dat de plaat rechts dichter bij de achterste plaat komt. Even bedenken hoe dat het beste kan. Iemand misschien een suggestie?

20251025   binnenzijde valbescherm rechts.jpg

20251025  schroefbevestiging buitenzijde.jpg

20251025  bovenzijde valbescherming.jpg
Brrrrr. MDF  :?
Forum Moderator

Hoi Frans,

Je zou dat gat misschien kunnen dichten met vloeibaar hout of een halfrond plintje er tegenaan kunnen lijmen.

Als voorbeeld even Klikken

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hallo Peter @Degeluidsman , bedankt voor je reactie en suggestie. De bedoeling is dat de dubbele beplating (die evenwijdig loopt aan de cv-radiator, links op de foto) dichter bij de dubbele beplating van de achterste valbescherming) wordt aangebracht. Dus de valbescherming rechts moet als het ware tegen de achterste valbescherming aangeduwd worden. Je ziet ook dat de meest linker plaat doorloopt. Die is te lang. Dus er moet een stuk van afgezaagd worden, de valbescherming rechts vastgemaakt worden aan de achterste valbescherming. En dan daaromheen een hoekprofiel om het netjes af te werken. Zo'n hoekprofiel als waarvoor ik opteer, zie je helemaal links op de foto bij mijn posting #421 van 19-10-2024. Maar ik weet niet of ik er verstandig aan doe om die valbescherming links met spijkers tegen de achterste valbescherming aan vast te zetten. Zo'n kwartrond hoekprofiel als wat jij voorstelt aan de binnenzijde van de valbescherming rechts en achter te bevestigen, zal wel lukken maar dan zit ik met de gefotografeerde achtergrondbeplating die vastgezet wordt aan de binnenzijde van de totale valbescherming.

Swiss rail .. what else?

Frans,

Niet te moeilijk maken, je het de oplossing al in gedachten. Wat houtlijm tussen het wijkende deel en dat met een paar kleine spijkertjes vastzetten. Dan een hoekprofiel (hout of aluminium) aan de buitenkant om de boel te verstevigen.

Groeten,
Wico 

Hoi Wico, lijkt mij op zich een mooi uitvoerbare oplossing. Woensdag weer wat te doen...

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat & @citaat @citaat
En als het goed gelijmd is kan je dat hoekprofieltje best achterwege laten, lijkt me.

@citaat Hans, hoekprofiel is ook bedoeld als nette afwerking. Vandaar.

Swiss rail .. what else?

Frans,

Als het goed gelijmd is is een hoekprofiel misschien overbodig, maar aan de andere kant van de baan hebben de zijkant en achterkant geen verbinding (zijn niet gelijmd). Daar heb je kans dat het hout toch nog gaat werken. Dat geeft een risico dat je fraaie foto achterwand op termijn zou kunnen scheuren 8o. Hoekprofiel is dus niet alleen voor de mooi, maar zorgt ook voor verband tussen zijkant en achterkant.

Groeten,
Wico

Afgelopen woensdag een aantal witte eindstoppen voor een gordijnroede gehaald en die eerst vastgelijmd en voor de stevigheid ook nog maar vastgeschroefd. Gisteren bij de houtwinkel een lange ronde stok gehaald van 2.70 m. lengte en die vanmorgen in 2 delen van 1.10 m. gezaagd. Daarna die gezet tussen de ondertafel en de onderzijde van de boventafel. En toen bleek dat ik die 4 eindstoppen verkeerd om had bevestigd aan de onderzijde van de boventafel. Balen natuurlijk.
Gelukkig had ik nog twee eindstoppen over en die andersom geplaatst en vastgeschroefd en toen ging het plaatsen van die twee stokken wel goed. Komende woensdag maar weer 2 eindstoppen scoren en plaatsen want de 4 verkeerd om bevestigde eindstoppen krijg ik niet meer los.
De boventafel staat nu mooi hoog zodat ik er met mijn handen helemaal achterin er goed bij kan komen om bijv. bij de bedrading te komen mocht dat nodig zijn.

20251101  eindstop voor gordijnroede.jpg

20251101  eindstoppen gemonteerd.jpg

20251102  klep omhoog.jpg

Mooie constructie Frans. :thumbup:

Groet Michel
Dat ziet er stevig uit Frans!

BLIJ dat ik analoog RIJ

2 stokken eronder is wel voldoende toch, of... ?

Michel en Bert, bedankt voor de complimenten. Geeft de burger weer moed. ;-)

Hans, ik denk dat het midden van de bovenplaat ook wel ondersteuning kan gebruiken dus er komen nog twee bij.
Ziet er handig uit Frans om onderaan de baan te kunnen werken. Ik zou de stokken ook vergrendelen, kwestie dat de plank niet door een ondoordacht maneuver naar beneden komt.

Luc

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dat oogt zeer degelijk, Frans!  :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dankjewel Luc en Erik voor de complimenten.

Luc, jouw suggestie werd ook al door vrouwlief gedaan op het moment dat ik de foto maakte. Bij de contralat op de onderplaat heb ik al het nodige afgetekend. Woensdag weer een vrije dag, eerst auto voor apk-beurt wegbrengen en daarna rustig weer aan de slag.