Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan

zonder fantasie ook geen creativiteit

@hermanvk : in het Engels worden ze genoemd 'plastic binding combs' of 'plastic comb bindings' of 'plastic comb binding spines' en zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en diverse maten. Misschien dat je aan de hand van deze trefwoorden op internet in Canada een leverancier kan vinden?

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Te vinden bij de kantoor artikelen.
Verschillende lengtes en verschillende diameters. En kleuren...

Mvg
Marcel.
Citaat van: loc1200 op dinsdag 14 mei 2024, 10:50:32Te vinden bij de kantoor artikelen.
Verschillende lengtes en verschillende diameters. En kleuren...

Mvg
Marcel.
Inderdaad. Ik ben dan even gaan zoeken en ga die binnenkort bestellen bij amazon.
Bedankt voor de tip!! :thumbup:

@citaat grappig, de door mij genoemde Engelse benamingen zijn juist afkomstig van de website van A**. Veel succes @hermanvk  :thumbup:
Citaat van: FransW op woensdag 15 mei 2024, 00:49:29@citaat grappig, de door mij genoemde Engelse benamingen zijn juist afkomstig van de website van A**. Veel succes @hermanvk  :thumbup:
Ik keek terug op die rode "dingen" waarvan ik geen idee had wat die waren. Mijn bureel dagen zijn al jááááááren voorbij en dus herkende ik die dingen niet.
En dan was zowel mijn Nederlands/Vlaamse als mijn Engelse taalkennis niet voldoende....  :-(

Maar inderdaad, die dingen noemen: Fellowes Plastic Comb Bindings, 0.3-Inch, 55-Sheet Capacity, 100-Pack, White (52371)
Net besteld, worden morgen geleverd.... :thumbup:

Mooi in het wit, zodat ze netjes passen op de witte ondergrond van mijn baan... :thumbup:
Kan ik even mee voort: dat moet zowat 91 voet zijn, ofte bijna 28 meter :wink:

Op dit moment ben ik bezig met te bepalen hoe mijn lichtschakelpaneel er uit komt te zien, dat wil zeggen, hoeveel schakelaars en wat voor type schakelaars heb ik nodig voor de scenery-verlichting op basis van LED. Ik ga daarbij uit van:

- de Märklin wissellantaarnverlichting voor 6 wissels;
- verlichting voor enkele gebouwtjes (klein stationnetje, een seinhuisje, een baanwachtershuisje en een boerderijtje;
- max. 5 gaslantaarns (Viessmann Art. 5011)), aan te sluiten op een ontstekingsmodule voor gaslantaarns (Viessmann Art. 5066);
- twee ontkoppelrails (Märklin 24997).

Voor wat betreft de eerste twee genoemde zaken kan ik volstaan met 1-polige micro-switches. Bij 'Aan' zal de verlichting continue branden en bij 'Uit' gaat de verlichting uit. Net als bij een gewone lichtschakelaar in een woning.

Maar nu gaat het mij om die gaslantaarns en ook die ontkoppelrails waarvan er 2 in mijn baanplan zijn opgenomen. Volgens het aansluitschema van Viessmann komt er geen schakelaar tussen de module 5066 en de 16V transformator maar heeft module 5066 een aparte aansluiting naar een bedieningspaneel (bijv. Viessmann 5547). Ik vermoed dat het hier gaat om een pulsschakelaar die met een druk op de knop even een puls geeft aan de module waarna de verlichting begint te branden. En met een druk op de knop daaronder de module weer een puls geeft waardoor de verlichting weer uitschakelt. Dus tussen de momentschakaar en de module staat er geen continue spanning (zeg ik dat zo goed?).
Zie schema hieronder.

aansluitschema Viessmann 5066.JPG
(© Viessmann Modelltechnik GmbH, D-35116 Hatzfeld-Reddighausen)

Nu wil ik liever niet zo'n V*5547 hiervoor gebruiken want anders zit ik straks opgescheept met dergelijke schakelaars van diverse merken.
Hetzelfde geldt ook voor de ontkoppelrails. Daar zal ook geen continue spanning op staan wanneer je gebruik maakt van bedieningspaneel M*72720.

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een schakelaartje dat ik met even een simpele korte aanraking een impuls geef om iets in-/uit te schakelen. Iets wat ik eventueel online bij een elektronica-zaak kan bestellen. Moet ik daarbij denken aan bepaalde specificaties? Kan iemand mij iets aanbevelen op dit gebied? Het moet natuurlijk te monteren zijn in een bedieningspaneeltje wat buurman voor mij kan maken uit een stukje metaal (in dezelfde stijl als het paneeltje voor de twee zekeringhouders (zie onderste foto in mijn posting # 336). Alvast bedankt voor het meedenken en geven van suggesties.
Schakelaars die maar kort even aangaan noemen ze momentschakelaars.
Pas op, ze kunnen normally closed ( nc is verbonden) en normally open (no) zijn. Dan ben je de laatste nodig.

@citaat
@Bert1955: zou dit het soms kunnen zijn voor de ontkoppelrails?
https://www.allekabels.nl/zwakstroom/7303/1067593/drukschakelaar.html
Ja, maar dan deze uitvoering: OFF - (ON): de schakelaar schakelt vanzelf terug naar de OFF stand

Ik had de verkeerde link ingekopieerd. Dit moet het dan worden:
https://www.allekabels.nl/zwakstroom/7303/1067589/drukschakelaar.html

Scheelt ook wel behoorlijk in prijs...  8o

Edit: ben wel benieuwd of ik dit model dan ook kan gebruiken voor die Viessmann ontstekingsmodule. Met een puls de gasverlichting aan en met diezelfde druktoets weer een puls om de gasverlichting te laten doven?
Dat lijkt me een onzinprijs voor 1 stuks.

Lijkt mij ook, dus toch maar eens verder kijken naar goedkopere alternatieven.
Zo maar een voorbeeld, 10 stuks voor €2,53 plus €1,99 vervoer bij <€10 bestelling
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €2,53 | 10Pcs 7Mm Draad Multicolor 2 Pins Momentary Drukknop
https://a.aliexpress.com/_ExdBgnD

BLIJ dat ik analoog RIJ

Of even een bezoekje aan Radio Twenthe op de Stille Veerkade in Den Haag.
Kan je het juiste aantal en kleuren naar jouw keuze kiezen.
Ali zal goedkoper zijn, Twenthe is leuker, geen verzendkosten en geen levertijden!
Citaat van: Hanzi op maandag 20 mei 2024, 16:40:56geen verzendkosten en geen levertijden!
Wel parkeerkosten...als je met de auto gaat >:-D

@Bert1955: bedankt voor het zoeken op Alie, dit is inderdaad waar ik naar op zoek ben. Had al gekeken op de site van Conrad maar daar had ik ze nog niet gevonden. Misschien niet de juiste trefwoorden opgegeven.

@Hanzi: aan Radio Twenthe zat ik een kwartiertje geleden ook aan te denken toen ik de hond uitliet. Lijkt mij stug dat ze die daar niet hebben. Binnenkort maar eens die kant op... Bedankt voor de suggestie.

@basjuh1981: gewoon lekker met RandstadRail en vanaf de halte Brouwersgracht klein stukje lopen. Naar de binnenstad van Den Haag met de auto? Dachutnie!

BLIJ dat ik analoog RIJ

---> maandag gesloten.
Je kan ook een pb sturen met je adres. Stuur ik er een paar op. Ooit had ik een schakelpaneel voor de wissels en zo. Tegenwoordig alles per computer en die schakelaars liggen hier maar te liggen.

Gisteren kwam PostNL een luchtkussenenveloppe brengen met daarin 5 momentschakelaars die  henkv  heeft gestuurd. Nogmaals hartelijk dank voor jouw zending Henk!

Ik kan nu mooi de boormaten bepalen voor het nog te maken frame waarin ze worden vastgezet. Voor de toggle switches die ik nodig denk te hebben voor wisselsein- en de huisjesverlichting moet ik nog naar die radio-onderdelenwinkel in het centrum van Den Haag. Komt binnenkort en dan kan ik die ook weer meten en een tekening maken voor mijn buurman.

momentschakelaars.jpg

Vanmorgen even binnengestapt bij een Haagse radio-onderdelenwinkel in het centrum voor 10 tuimelschakelaars. Te gebruiken voor de scenery-verlichting. Ik zal ze misschien niet alle 10 hoeven te gebruiken, maar dan heb ik ook wat in reserve "voor je kan niet weten".
Nu eerst de boormaten bepalen voor de gaten die in het frame worden geboord zodat ze dan in het frame worden bevestigd samen met de pulsschakelaars van henkv. Dan het frame verder uittekenen, hopelijk heeft buurman nog een stukje ijzer van voldoende lengte.

tuimelschakelaars.jpg

Het is al weer enige tijd geleden dat ik hier met een update kwam. Er is wel het nodige gebeurd in de afgelopen tijd. Zo ben ik verder gegaan met het bevestigen van de rode bindruggen om daar de bedrading in te leiden. Van het bevestigen met montagekit ben ik maar afgestapt omdat ik merkte dat sommige bindruggen vrij snel loslieten van de houten planken. Een alternatief gevonden in verzonken draadnagels die ik met een nageldrukker in het hout duw.
Met een beetje fantasie doet het geheel denken aan het stratenpatroon van een willekeurige Amerikaanse stad.

Begin juli ben ik begonnen met het aanleggen van de bedrading voor de wisseldecoder. In afwijking van het door Märklin toegepaste kleurenschema voor de wisselbedrading (geel, blauw, blauw), heb ik grijs montagedraad gekozen voor het bewegen van de wisseltongen in de afbuigende stand. De bedrading voor de wissels 3 – 6 ligt nu netjes in de bindruggen naar de plaats waar die wissels straks komen. Aansluitingen voor de wissels 1 en 2 zijn nog niet gerealiseerd, dat heeft te maken dat die wissels straks zo'n beetje boven de Yamorc YD8008 komen te liggen. De bedrading van alle wissels en wissellantaarns aanwijzers heb ik verlengd met zo'n 40 cm. Dit omdat wanneer ik een plank van de bokken los moet maken om naar voren te schuiven, de bedrading aan de wissels niet kapot trek. Altijd een kwestie van zorgvuldig en met beleid manoeuvreren. Bedrading van de aandrijvingen zijn vertind, evenals de verlenging, daarna tegen elkaar gesoldeerd en vervolgens over het gesoldeerde een krimpkous aangebracht met behulp van een warme föhn van vrouwlief. Omdat ik al enkele weken last heb van een ontstoken, dikke hand, kon ik maar steeds 1 wissel per keer aanpakken. Aan het eind van de rit alle wissels en wissellantaarns getest op functioneren. Daarbij zijn gelukkig storingen of defecten uitgebleven, dus dat geeft de burger weer moed...

wisselbedrading gemonteerd.jpg

Om een chaotische dradenpatrouille tegen te gaan kwam ik op het idee om een bepaalde werkwijze toe te passen. Draden die van voor naar achter lopen, liggen boven de draden die van links naar rechts lopen. Zo is het volgen van een bepaalde draad prima te doen, in plaats van alle draden maar zo kriskras over elkaar te laten lopen. "Ordnung muss sein", nietwaar?  ;-) Af en toe was het even puzzelen en moest ik een al aanwezige bekabeling van een voeding tijdelijk even verwijderen maar uiteindelijk het voor elkaar gekregen en ligt de bekabeling in de bindruggen op de manier dat ik wil.

van voor naar achter over van links naar rechts.jpg

En nu? Ik wil toch de mogelijkheid serieus bestuderen om ook wat armseinen op mijn baantje te plaatsen. Gelet op de omvang van het sporenplan heeft een blokstelsel weinig zin, ik zal hoog uit 2 kleine treintjes gelijktijdig kunnen laten rijden. Wat wel zou kunnen is meervoudige armseinen te plaatsen in de nabijheid van de wissels. Om een beetje kennis op te doen van de Duitse seinen en waar die te plaatsen ben ik bezig met het bestuderen van de MIBA Reports – Signale. En aangezien ik nog een leuke kortingsvoucher had van Viessmann heb ik mijzelf het Duitstalige Signalbuch aangeschaft gelijktijdig met het Oberleitungsbuch. Ik heb dus nog wat uurtjes leeswerk voor de boeg.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je pakt het serieus en netjes aan Frans, keurig!
Strak werk, mooi om naar te kijken, zul je nog veel plezier van hebben

doe maar een treintje

yep netjes en strak gedaan  :thumbup: en bindruggen plak ik met hot glue en dat werkt ook heel goed.  :)

Swiss rail .. what else?

Keurig werk afgeleverd :thumbup:.

Groeten,
Wico

Dank voor alle reacties tot nu toe.

Was ik nog even vergeten te schrijven:
Hoe heb ik die draden aan de YD 8008 aangesloten? Uiteraard de draadeinden die in de klemmetjes bevestigd worden, eerst vertint. Ik gebruik montagedraad 0,50 mm2 voor de bedrading van de wissels (groene klemmetjes), voor de aansluiting naar de voeding (blauwe klemmetjes), gebruikte ik montagedraad 0,75 mm2. Later las ik bij toeval de handleiding van de YD 8008 dat die klemmetjes inderdaad geschikt waren voor de genoemde draaddiktes. Mazzel dus!
Die 0,50 mm2-draden heb ik enkele maanden geleden op de beurs in Houten gekocht bij Mecktronics in lengtes van 50 m. Na het vertinnen van de montagedraad direkt bevestigd in het klemmetje en steeds via de rode bindruggen geleid naar de locatie van het betreffende wissel. Aan het eind nog eens ca. 30 cm er bij gerekend en daarna zei de tang 'knip'. Klaar? Volgende draadkleur. Steeds op die manier per wissel de bekabeling aangelegd. Was wel een klusje om ze goed in die bindruggen te krijgen maar gewoon rustig stuk voor stuk afwerken, dan komt het wel goed.

Waar ik nu nog over zit na te denken: hoe zal ik de montagedraden bevestigen aan de verlengde wisseldraden? Ik zou daarvoor die bekende stekers en moffen kunnen gebruiken die Kahlert in de handel brengt (wel erg 'old skool' en WOSA-(w)aardig natuurlijk...) maar ik vind de ingang waar je de draad insteekt en vervolgens vastschroeft wel erg aan de korte kant. Misschien moet ik toch maar zogeheten stekker kroonsteentjes gaan gebruiken. Of heeft iemand van jullie een andere suggestie? Laat het mij gerust weten!

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Gewoon de draadjes aan elkaar solderen met een stukje krimpkous er overheen.

Henk, op zich is dat een mogelijkheid maar wanneer ik de twee planken waarop de spoorbaan komt, moet gaan verschuiven om er onder bij te komen, zal ik misschien toch met een tang 'knip' moeten zeggen. Dus daarom meer een oplossing waarbij ik zonder al teveel schade de bedrading van elkaar los kan koppelen.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Frans,

Dat kabelwerk en de houtconstructie zien er allebei zeer keurig en strak uit  :thumbup:
Dat gaat er bij mij straks heel anders aan toe (uit de losse pols en op het oog) :D
De overeenkomst zal zijn, dat het bij ons allebei prima zal werken én dat we er allebei plezier en voldoening van hebben !

Grtz Tony

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kleine opmerking: ipv vertinnen is het eigenlijk beter om adereindhulsjes te gebruiken bij schroefverbindingen icm soepele bedrading. Vooral als de bedrading beweegt heb je met vertinde aders vroeger of later de kans op breuk. Daarnaast is tin een zacht metaal waardoor de verbinding op den duur los kan gaan zitten.
Maar bij jouw beweegt het niet continue en bovendien gaat het om de bedrading van een modelbaan en niet om die van een kerncentrale of operatie-ruimte.
Geen grote zorgen dus (en alles lekker laten zitten zoals het zit!); maar ik wou dit toch even als tip meegeven.

Citaat van: FransW op zaterdag 20 juli 2024, 19:42:18maar wanneer ik de twee planken waarop de spoorbaan komt, moet gaan verschuiven
Frans, je hebt het hier over verschuiven. Blijft het daarbij? Alleen verschuiven of daadwerkelijk wegnemen is een groot verschil.
In het eerste geval zou je een vaste draadverbinding kunnen realiseren met een krulsnoerachtige oplossing of een slede (denk daarbij aan een kopieermachine).
In het tweede geval adviseer ik het gebruik van sub-D connectoren zoals die vaak in PC's worden(werden) toegepast. Die zijn verkrijgbaar in veel verschillende uitvoeringen met tot wel meer dan 40 pinnen. Met één connector alle verbindingen los en weer vast in één handeling en, ook niet onbelangrijk, per pin belastbaar tot wel 1 Ampere. Dat is voor jouw toepassing ruim voldoende.
Heb even snel bij Conrad gekeken en daar hebben ze modellen met 9, 15, 25 en 37 pinnen. Kijk er maar eens naar.

@Tony: bedankt voor je compliment. Ik ga er inderdaad van uit dat alles straks ook prima zal functioneren en dat dat ook zal blijven. En het leuke van dit projectje was dat ik – ondanks mijn gebrek aan technische kennis – hier toch een vaardigheid mee heb ontwikkeld en het zelfs nog leuk begon te vinden ook!

@Hanzi: ik ga er vooralsnog niet van uit dat er breukjes ontstaan in de vertinde verbindingen, dus ik maak mij voor nu geen zorgen. Hoe vaak zal het voorkomen dat ik de plank naar voren moet verschuiven of weghalen? Hopelijk niet al te vaak, alleen wanneer er misschien storingen optreden zal ik naar de oorzaak moeten zoeken.

Even voor andere mee-lezenden in herinnering brengend:in posting #382 had ik al uitgelegd dat ik af ben gestapt op de twee houten platen onderling aan de onderzijde met elkaar te verbinden zodat er "één" grote plaat ontstaat waarop het spoor komt te liggen. En in posting #282 zien we dat een van de twee platen naar boven kromt. Dus het zaakje moet geheel vlak komen te liggen. Om die reden heb ik uiteindelijk toch maar besloten dat de twee platen straks vastgeschroefd worden op de 5 bokken. Ik moet dan wel rekening houden dat – om wat voor reden dan ook – ik toch ergens onder de platen moet komen bij de bekabeling of wat dan ook, wanneer er iets gebeurd dat niet had mogen gebeuren. En dan is het denk ik een kwestie van de beide platen weer losschroeven en iets naar voren verschuiven zodat ik er achter goed bij kan komen. Of ik de platen daadwerkelijk ook van de bokken moet weghalen? Tja, dat beoordeel je op het moment of dat ook echt moet gebeuren.

@Lobomotion69:
Ik snap wat je bedoeld met een vaste krulsnoerachtige oplossing. Op zich een goede suggestie, ik probeer mij daar visueel een voorstellen van te maken. Een wisselaandrijving bestaat uit 3 draden en dan ook 2 draden voor de wissellantaarns. Per wissel heb je dan al 5 draden. Achteraan bevinden zich (van rechts naar links) de wissels 3, 6 en 4  Bedoeld jij dan voor elke draad apart een krulsnoer of bedoel je dat per wissel (een krulsnoer met daarin 5 draden)? 

sub-D connectoren: nooit van gehoord dus even op internet gekeken wat ik mij daarbij voor moet stellen. Heb ze natuurlijk wel eens gezien aan de achterzijde van mijn pc maar nooit geweten dat ze zo heten. Kijk, ik heb wéér wat geleerd! Dat maakt dit forum voor mij ook een prettige ondersteuning met de tips en suggesties van andere forumleden. Dankjewel Henk!

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Frans,

Je bent lekker op dreef met je bekabeling dat ziet er top uit, ik onderstreep wel de opmerking van Hans, dat het vertinnen van een draad en het daarna in in klem vastzetten niet de bedoeling is.
Ja het zal een tijdje  en misschien zelfs lang goed blijven gaan maar zoals aangegeven is tin een zacht materiaal dat onder druk op termijn gaat barsten.

Mvg,

Peter Degeluidsman

@Hanzi en @Degeluidsman:
Hans en Peter: de adereindhulzen (model 'vork') had ik al toegepast voor de ringleiding. Daar kon ik mooi de 'vorkjes' in die terminal blocks mee vastschroeven. Alleen met zo'n tang wel veel kracht zetten. Maar die rode 'vorkjes' kan ik niet gebruiken bij de groene en blauwe klemschroefblokjes die op de YD 8008 zitten. Wat voor adereindhulzen zou ik daar dan kunnen gebruiken?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als het kwalitatief goede aansluitklemmen zijn met een inwendig klemplaatje (dus niet alleen een schroefje dat je soepele adertjes sloopt zoals bv in een standaard kroonsteentje) zou ik het gewoon zonder vertinnen en zonder adereindhulsje doen. Wel goed opletten dat alle adertjes er in zitten en dat er niet eentje contact maakt met de naastliggende klem.
Ik weet sowieso niet hoe klein die aansluitklemmetjes zijn, wellicht past er geeneens een adereindhulsje in.

11646.jpg

doe maar een treintje

nu is vast ook gewoon vast, dus niet te vast want waar "te" voor staat is niet goed meestal  :D

@citaat "tevreden" is een uitzondering op die regel Ruud  :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Maar nogmaals, maak je vooral niet druk om de vertinde draadjes die nu in de klemmetjes zitten!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Rudibeer op zondag 21 juli 2024, 12:43:09nu is vast ook gewoon vast, dus niet te vast want waar "te" voor staat is niet goed meestal  :D
Zo is dat, voor zwaardere bouten/moeren heb ik de stelregel "kwart slag voordat-ie breekt".

Alle decoders van Yamorc, Digikeys en Rosoft beschikken over aansluitklemmen met een drukplaatje. Andere heb ik geen (recente) ervaring mee. Daar heb je in principe geen adereindhulsjes bij nodig. Wat ik daarbij wel doe is het blanke draadje stevig in elkaar twisten, juist om die losse tiertjes te voorkomen. Soms wel een beetje priegelig werkje, ja.
Citaat van: FransW op zondag 21 juli 2024, 09:11:19Een wisselaandrijving bestaat uit 3 draden en dan ook 2 draden voor de wissellantaarns. Per wissel heb je dan al 5 draden.
Van alle wissels die op één en dezelfde decoder (Yamorc oid) of analoog zijn aangesloten kun je de gele draad combineren tot één draad. dat scheelt al gauw een paar draden. En inderdaad ik bedoel een krulsnoer (of bandkabel) met zoveel mogelijk draden om zo min mogelijk 'los' te hebben hangen.
In jouw voorbeeld drie wissels (op dezelfde decoder of analoog?) drie maal blauw/rood, driemaal blauw/groen, 1 maal geel, 1 maal bruin en 1 maal zwart. De laatste twee, voor de wissellantaarns hoef je ook geen drie aparte draden te trekken. Dus met negen draden ben je klaar.

Het is weer eens tijd voor een update van mijn draadje. De afgelopen weken/maanden niet gek veel kunnen doen als gevolg van de warmte. Daar kan ik nu eenmaal niet goed tegen. Ik dacht begin september even een korte vakantie te nemen om zodoende weer wat te doen en toen begon de temperatuur weer te stijgen naar bijna 30 graden. Ik moest het hebben van de ochtenden wanneer de zon nog niet in de achtertuin verscheen, om wat te kunnen doen.
Vanmorgen heb ik de onderplank even leeggehaald en schoongemaakt. Wat is de stand van zaken nu?

Ik had vorige maand een korte mailwisseling met Karst Drenth van YaMorC over de YD8008 omdat ik wilde weten of het nodig was om die te updaten. Hem geschreven dat ik de YD8008 had aangesloten op een Weiss-veiligheidstrafo van 16V. Dat vond hij een behoorlijke overkill en adviseerde mij een 14V-trafo. Die zou voldoende zijn voor de YD8008 en ook voor de verlichting voor de scenery. Ik heb daarom de 16V-trafo vervangen door een 14V-trafo en vervolgens op de al aanwezige bedrading aangesloten. Ik heb nog geen emplooi voor de 16V-trafo. Mocht iemand geïnteresseerd zijn, dan graag een PB-tje. Over de prijs worden het vast wel eens.

20240913  nieuwe veiligheidstrafo 14V.jpg

20240914  veiligheidstrafo 16V.jpg 

De bedrading voor de wissels 1 en 2 had ik nog niet aan de YD8008 gemonteerd, inmiddels heb ik dat ook gerealiseerd:

20240914  aansluiing YD8008 klaar.jpg

Ik heb maar zes wissels, voor de YaMoRc-aansluitingen 7 en 8 heb ik dus geen emplooi meer.

Verder heb ik de centrale toevoerleiding voor de rails verbeterd door het aanbrengen van adereindhulzen model vork en een leiding aangelegd (wit montagedraad) voor de wissselsein- verlichting. Ik wil die naar keuze in- of uitschakelen met een 2-polige tuimelschakelaar.

Daarna heb ik aansluitpunten gemaakt voor de bedrading van de wissels (blauw, geel en grijs montagedraad) en de wisselseinverlichting (wit en bruin) met toepassing van kroonsteen stekkers. De kroonsteen zit op de houtplaat vastgeschroefd, het stekkergedeelte wordt straks voorzien van de draden die van de elektromagnetische wisselaandrijving lopen. De draadeinden worden voorzien van kabelschoentjes model 'pin'. Kabelschoentje knijp ik dicht met een krimptang. De pin kan ik gewoon in de opening van een kroonsteen / kroonsteenstekker steken en daarna met het boutje aan de bovenkant vastschroeven. Geen gesoldeer dus meer.

20240914  kroonsteenstekkers voor aansluiting bedrading wissels.jpg

Domburg Train Support in Ermelo houdt zaterdag 21 september een speciale digitale infodag en ik wil daar mijn licht eens gaan opsteken. Mede ook omdat ik toch wel een paar armseinen op mijn baantje wil installeren. Toch eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik ga verder met het aanleggen van de bedrading voor de verlichting van het haltegebouwtje en daarna denk ik dat het tijd wordt om de twee grote planken weer terug op de bokken te leggen. Het wordt nu toch wel tijd dat ik de rails weer ga uitleggen.

20240914  onderplaat links.jpg

20240914  onderplaat rechts.jpg 
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat ligt er lekker strak in Frans  :thumbup: :thumbup:

Houd er rekening mee om 230V bekabeling zover mogelijk van de rest te houden, succes met het leggen van de rails.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Prachtig om de bedrading zou te zien, mooi, netjes en overzichtelijk.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 14 september 2024, 11:57:24Dat ligt er lekker strak in Frans  :thumbup: :thumbup:

Houd er rekening mee om 230V bekabeling zover mogelijk van de rest te houden, succes met het leggen van de rails.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter, de kabel van de Weiss-trafo loopt helemaal naar achteren om dan geheel rechts weer naar voren te lopen naar de tafelcontactdoos. Op deze foto zie je hoe het aansluitkabeltje loopt naar de Gleisbox. Voor nu weet ik geen andere oplossing. Ik wilde de aansluiting tussen Gleisbox en MS2 in het midden van de breedte hebben.

20240914  aansluiting Gleisbox.jpg

Citaat van: SBB-CARGO op zaterdag 14 september 2024, 12:02:09Prachtig om de bedrading zou te zien, mooi, netjes en overzichtelijk.

Voor iemand die totaal niet technisch onderlegd is, ook niet op gebied van elektro-techniek of elektronica, vind ik het hartstikke leuk om dit zo uit te voeren. Al zal iemand met meer technisch inzicht, het op een aantal punten beslist anders doen.

doe maar een treintje

hier wordt je blij van  :thumbup:
Ziet er zeer fraai uit Frans!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: FransW op zaterdag 14 september 2024, 12:20:48
Citaat van: SBB-CARGO op zaterdag 14 september 2024, 12:02:09Prachtig om de bedrading zou te zien, mooi, netjes en overzichtelijk.

Voor iemand die totaal niet technisch onderlegd is, ook niet op gebied van elektro-techniek of elektronica, vind ik het hartstikke leuk om dit zo uit te voeren. Al zal iemand met meer technisch inzicht, het op een aantal punten beslist anders doen.
Misschien wel, maar zelden zo netjes :biggrin: ! Dit ziet er bijna professioneel industrieel uit :thumbup: !

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Inderdaad Hans, Frans heeft er een strak stuk werk van gemaakt en kan daar met recht trots op zijn!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Märklin fahren-ärger sparen

Leuk om te zien dat je onvermoede kwaliteiten in jezelf wakker schudt, Frans  :thumbup:

Grtz Tony