Op dit moment ben ik bezig met te bepalen hoe mijn lichtschakelpaneel er uit komt te zien, dat wil zeggen, hoeveel schakelaars en wat voor type schakelaars heb ik nodig voor de scenery-verlichting op basis van LED. Ik ga daarbij uit van:
- de Märklin wissellantaarnverlichting voor 6 wissels;
- verlichting voor enkele gebouwtjes (klein stationnetje, een seinhuisje, een baanwachtershuisje en een boerderijtje;
- max. 5 gaslantaarns (Viessmann Art. 5011)), aan te sluiten op een ontstekingsmodule voor gaslantaarns (Viessmann Art. 5066);
- twee ontkoppelrails (Märklin 24997).
Voor wat betreft de eerste twee genoemde zaken kan ik volstaan met 1-polige micro-switches. Bij 'Aan' zal de verlichting continue branden en bij 'Uit' gaat de verlichting uit. Net als bij een gewone lichtschakelaar in een woning.
Maar nu gaat het mij om die gaslantaarns en ook die ontkoppelrails waarvan er 2 in mijn baanplan zijn opgenomen. Volgens het aansluitschema van Viessmann komt er geen schakelaar tussen de module 5066 en de 16V transformator maar heeft module 5066 een aparte aansluiting naar een bedieningspaneel (bijv. Viessmann 5547). Ik vermoed dat het hier gaat om een pulsschakelaar die met een druk op de knop even een puls geeft aan de module waarna de verlichting begint te branden. En met een druk op de knop daaronder de module weer een puls geeft waardoor de verlichting weer uitschakelt. Dus tussen de momentschakaar en de module staat er geen continue spanning (zeg ik dat zo goed?).
Zie schema hieronder.

(© Viessmann Modelltechnik GmbH, D-35116 Hatzfeld-Reddighausen)
Nu wil ik liever niet zo'n V*5547 hiervoor gebruiken want anders zit ik straks opgescheept met dergelijke schakelaars van diverse merken.
Hetzelfde geldt ook voor de ontkoppelrails. Daar zal ook geen continue spanning op staan wanneer je gebruik maakt van bedieningspaneel M*72720.
Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een schakelaartje dat ik met even een simpele korte aanraking een impuls geef om iets in-/uit te schakelen. Iets wat ik eventueel online bij een elektronica-zaak kan bestellen. Moet ik daarbij denken aan bepaalde specificaties? Kan iemand mij iets aanbevelen op dit gebied? Het moet natuurlijk te monteren zijn in een bedieningspaneeltje wat buurman voor mij kan maken uit een stukje metaal (in dezelfde stijl als het paneeltje voor de twee zekeringhouders (zie onderste foto in mijn posting # 336). Alvast bedankt voor het meedenken en geven van suggesties.