Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan

zonder fantasie ook geen creativiteit

Gisteren voor de tweede maal de constructie in de grondverf gezet. Daarom helaas ook geen tijd voor 'Rijswijk'. Volgend jaar beter, zullen we maar zeggen. Hopelijk volgend weekend tijd om af te lakken.

Ondertussen heb ik al een bestellijstje klaar voor de railstukken en denk ik na over een ringleiding. Maar nu zit ik even met het volgende: de treinbesturing vindt plaats met een MS2, aangesloten op een railaansluitbox, gevoed door een netvoeding van 36 VA/230 V  (M*66360 [primair 220-240V AC (wisselstroom), 50-60Hz, secundair 18 Volt DC (gelijkstroom), 36 Watt]).
Die spullen heb ik allemaal maar hoe zit het nu met de bediening van wissels, seinen en verlichting van scenery? Märklin had voor dit doel een transformator 60052 (60 VA/230 V maar die is kennelijk niet meer in de handel verkrijgbaar. Zal ik ongetwijfeld ergens wel tweedehands kunnen scoren maar door welk apparaat is de 60052 eigenlijk opgevolgd? Of kan ik misschien beter iets anders nemen? Mijn baantje krijgt straks 5 wissels met gewone wisselaandrijving, een Engels wissel en twee ontkoppel-railstukken. In latere instantie denk ik aan nog enkele armseinen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Niet te moeilijk denken Frans. Een trafo is in wezen niet meer dan een pakket ijzerlamellen met koperdraad er omheen gewikkeld. Iedere trafo van 220V naar 16 of 15V is bruikbaar en voor wissels en seinen hoeft deze niet meer te leveren dan 2A. Wissels en seinen worden altijd na elkaar geschakeld en niet gelijktijdig.
Voor verlichting raad ik je een 12Volt switched power supply aan. Die zijn verkrijgbaar in diverse stroomsterktes vanaf 1 tot wel 20A.  Maak eerst een schatting van hoeveel je nodig hebt en daarvoor is het belangrijk te weten of je met gloeilampjes gaat werken of met LED's. Want dat scheelt een slok op een borrel aan stroomverbruik.
Bepaal dan hoeveel verlichting je ongeveer gaat inzetten. Denk daarbij aan huizen, fabrieken, loodsen, station en perron, straatverlichting enzovoort. Vermenigvuldig dat getal met 0,01. De uitkomst is het aantal Ampere wat er maximaal gevraagd zou kunnen worden. Pas daar je Power supply op aan.
Dank @Bert1955 : goeie tip, deze kende ik niet maar ziet eruit als goeie shit voor een laagspanningscircuit: gelijkstroom ook zie ik, dus geen flikkerende ledjes. Zoiets zocht ik nog, dus dank!
Ik weet dat het de meesten geen bal interesseert of dat ze het zelfs helemaal niet weten, maar voor diegenen die het wel willen weten: dergelijke geaarde voedingen zijn wettelijk verboden om te gebruiken bij speelgoed, en dat zijn treintjes wel degelijk. De enige toegelaten voedingen zijn de dubbel geïsoleerde. Daarom zie je enkel die bij de treintjes fabrikanten.

Beste Henk, Bert, Doevie en Cees, bedankt voor jullie reacties. Vooropgesteld: van elektra of elektronica heb ik geen kaas gegeten. Tot voor kort waren begrippen als Volt, Watt en Ampère voor mij abacadabra. Kortgeleden vond ik op MP en boek van Märklin getiteld 'Besturen Schakelen Rijden; Handboek-Elektro (art.nr. 07422) zodat ik wat meer achtergrond info heb en langzaam krijgen deze begrippen voor mij meer inhoud. Al blijven de daarin beschreven formules voor mij nog altijd een groot vraagteken.
Ik heb de linkjes van C* bekeken (ook in dit topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90268.msg1497596#msg1497596  de reactie van Henk) en wat mij opvalt is dat de trafo geen aansluitdraad met stekker voor het lichtnet hebben? Klopt dat, is dat iets wat je dan zelf maar moet aansluiten? Het klinkt misschien dom van mij, maar toen ik nog jong was, was ik inderdaad blond... B)
Je moet er inderdaad zelf een snoer op aansluiten, die kun je ook doorlussen naar andere voedingen en zo.
En Franky: op zich heb je een punt, het is net hoe je ermee omgaat oftewel hoe je ze in inbouwt. Dan kan het prima veilig.
We gebruikten dit soort voedingen ook in mijn bedrijf toen ik daar nog actief was.

Ik begrijp de opmerking van Franky. Maar dan gaat het natuurlijk om het gebruik door kinderen. Volwassenen met technische kennis (tot die categorie behoor ik dus niet) weten ongetwijfeld een dergelijke voeding te plaatsen en te installeren op een manier dat grijpgrage kinderhandjes daar niet zo makkelijk bij kunnen komen.
Het zijn ook inbouw netvoedingen.  B)
Moeilijk is het niet een snoer aan een dergelijke voeding te maken en als je het ding zo monteert dat je niet per ongeluk zo maar de 230v aansluiting uit het lichtnet kunt aanraken, komt het best goed.
Maar ik schrik toch wat als iemand het over 12,5 Ampère heeft...
Dat is best veel!
Voor verlichting met leds heb je aan 2A al meer dan genoeg.

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

12,5A is best veilig mits je bedrading minimaal 1,5mm2 is en dan ook graag in de lantaarnpaaltjes >:-D.

Met het baantje dat Frans in gedachten heeft heb je aan één gemeenschappelijke voeding toch gewoon voldoende lijkt me!?!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Bert1955 op zondag 15 januari 2023, 19:13:24Het zijn ook inbouw netvoedingen.  B)
Juist! En dat vergeten de meeste mensen voor het gemak :?.
Citaat van: Bert1955 op zondag 15 januari 2023, 19:03:08En Franky: op zich heb je een punt, het is net hoe je ermee omgaat oftewel hoe je ze in inbouwt. Dan kan het prima veilig.
We gebruikten dit soort voedingen ook in mijn bedrijf toen ik daar nog actief was.
Het gaat hem helemaal niet over wie het gebruikt of hoe je er mee omgaat, het is de wetgever die zegt dat het niet mag voor speelgoed. Net zoals sommigen met de auto kunnen rijden als ze meer pinten hebben gedronken dan toegelaten is...
In het bedrijf waar ik gewerkt heb werkte ik regelmatig met 24kV 1000MW, ja ik heb in een kerncentrale gewerkt, maar zelfs daar zei de wet dat sommige zaken op 230V enkel met dubbel geïsoleerd trafo mochten...
En wat die kinderen betreft, ik durf zonder enige overdrijving te zeggen dat de meeste volwassenen die met treintjes spelen even goed moeten beschermd worden tegen elektrische gevaren, gewoon omdat ze er ook geen bal van afweten.
En neen, ik ben niet heiliger dan de paus, de wet blijft de wet, maar ikzelf aarzel niet om sound toe te voegen aan mijn Gils ECHT 3-rail baantje van halverwege de vorige eeuw door geluid te moduleren op een 30kV vlamboog, maar wel allemaal zonder aarding:
Schiet maar 😉

Citaat van: Hanzi op zondag 15 januari 2023, 19:25:37Met het baantje dat Frans in gedachten heeft heb je aan één gemeenschappelijke voeding toch gewoon voldoende lijkt me!?!

@Hanzi, bedoel je daarmee dat ik die Gleisbox met netvoeding ook zou kunnen gebruiken als voeding voor de magnetische schakelingen? Dan zou ik dus de rode en bruine draad bedoeld voor de rails, kunnen aftakken en die gebruiken voor verlichting en de schakelingen? Of heb ik jou nu helemaal verkeerd begrepen?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat  @citaat En dat terwijl een kerncentrale in de regel beter beveiligd is dan een treinbaan ;).

We dwalen af :offtopic: ...

Frans heeft aan twee kleine voedingen (2A) genoeg; eentje voor het digitale deel en eentje voor z'n verlichting.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: FransW op zondag 15 januari 2023, 19:48:10
Citaat van: Hanzi op zondag 15 januari 2023, 19:25:37Met het baantje dat Frans in gedachten heeft heb je aan één gemeenschappelijke voeding toch gewoon voldoende lijkt me!?!

@Hanzi, bedoel je daarmee dat ik die Gleisbox met netvoeding ook zou kunnen gebruiken als voeding voor de magnetische schakelingen? Dan zou ik dus de rode en bruine draad bedoeld voor de rails, kunnen aftakken en die gebruiken voor verlichting en de schakelingen? Of heb ik jou nu helemaal verkeerd begrepen?

Die aanname had ik wellicht wat te snel gemaakt, Frans. Ik weet niet of het wijs is daar de voeding van je digitale systeem mee te belasten. 2 voedingen lijkt me beter zoals ik hierboven schreef (onze reacties hebben elkaar gekruist).

Afdwalen in mijn draadje is toegestaan hoor!  >:-D 

Mij lijkt (uit oogpunt van veiligheid?) inderdaad beter om de rijvoeding en de voeding voor andere zaken gescheiden van elkaar te houden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ga je je wissels en seinen digitaal of analoog (met drukknopkastjes) bedienen?
Om niet af te dwalen en bij de kern van de zaak te blijven, als ervaringsdeskundige, technisch bevoegd persoon genoemd, kan/mag ik maar 1 goede raad geven, Frans koop een deftig dubbel geïsoleerde voeding zoals het moet 😉
En dat moet daarom geen Märklin zijn: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90515.msg1497688#msg1497688

@Hanzi: bedoeling is dat ik de wissels analoog met drukknopkastjes ga bedienen. Gewoon heel simpel, geen decoders of arduino's of wat dies meer zij. Die kennis ontbeer ik. Ik vind het natuurlijk ook wel leuk om mijn eigen sein- en wisselwachter te spelen...   ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Groot gelijk, Frans :thumbup: !

Märklin fahren-ärger sparen

Even bijgelezen, Frans  :)
Dat gaat vast helemaal goed komen bij jou !
Maak het vooral niet te moeilijk voor jezelf. Doe ik ook niet.
En wissels waar ik vanaf mijn stuurplek zó bij kan ( op armlengte ), die maak ik al jaren niet meer elektrisch.
Waarom zou ik op 30cm afstand van zo'n wissel op een knopje drukken, terwijl ik het handeltje zo om kan zetten ?
Zeker met de slechte kwaliteit van de Märklin wisselaandrijvingen  :(
Scheelt ook nog eens geld.
Enige voordeel mét schakelkastje is dat je aan het groene of rode lampje makkelijker kunt zien, of het wissel op rechtdoor of niet staat.

Grtz Tony

Beste allen, de afgelopen dagen druk met de dagelijkse arbeid maar vandaag een dagje vrij. Bedankt voor jullie reacties. Die allemaal gelezen hebbend lijkt mij een separate veilige voeding voor wissels en andere magnetische schakelingen het beste.

Citaat van: Patdv op zondag 15 januari 2023, 20:29:03Om niet af te dwalen en bij de kern van de zaak te blijven, als ervaringsdeskundige, technisch bevoegd persoon genoemd, kan/mag ik maar 1 goede raad geven, Frans koop een deftig dubbel geïsoleerde voeding zoals het moet 😉
En dat moet daarom geen Märklin zijn: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90515.msg1497688#msg1497688

Het leuke voordeel van deze trafo is (Naast het afschermen van de electrische gedeelten, ook voor vochtigheid), dat hij ook nog eens thermisch is beveiligd bij overbelasting...
Kan eigenlijk niet stuk Frans ;-)
En ze zijn er in verschillende spanningen en vermogens, dus zeker eentje bij voor jouw behoeften ;-)

Succes met je bouw verder.. Zo te zien lever je, ondanks je bescheidenheid wel degelijk verzorgd resultaat af ! Top.

Even een kleine update van de modelspoortafel in aanbouw. Waar sta ik nu? Eind december ben ik begonnen met schuren van al het houtwerk, daarna plamuren, vervolgens tweede keer schuren, weer gronden, licht schuren, tweede keer gronden, tweede keer licht schuren en vanmorgen heb ik met kwast en verfroller de 5 bokken en de binnenkant van de drie valbeschermingen met witte verf (zijdeglans) een eerste laag gegeven. Het staat nu lekker te drogen. Maandag een vrije dag en dan ga ik bekijken of een tweede laag nodig is.

Inmiddels heb ik mijn keuze gemaakt voor een trafo voor de aansturing van de analoge wisselaandrijvingen en verlichting. Het is uiteindelijk geworden de Weiss Elektrotechnik VSTR 55/18 Veiligheidstransformator 1 x 230 V 1 x 18 V/AC 55 VA 3.06 A Gisteren besteld bij C***** en ik verwacht de bezorging ergens in de komende week. Donderdag vond ik op de website van een online kabelwinkel in de Sleutelstad voor € 4,00 een mooie open eind stroomkabel met trekontlasting - 2x 0,75mm / zwart - 1,5 meter lang (zie foto). Gelijk maar 2 stuks besteld en gisteren netjes bezorgd door de post.

IMG-2492.jpg 

Net als andere forumleden volg ik ook dit draadje "wissels ... pfff ... wat te doen?":  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90268.0
In dat topic gaat het over wissels die aangestuurd worden met behulp van digitale decoders. Uit diverse postings in andere topics heb ik al begrepen dat de elektrische wisselaandrijvingen (M*74491) van M* niet altijd even betrouwbaar zijn, om het maar zo te zeggen. Ik wil de 5 wissels en het Engelse wissel (zonder in te bouwen digitale decoder M*74461, het liefst gewoon met een vingertip bedienen op de M*72710 wisselschakelaars met terugmelding. Nu kan ik, wat Tony eerder in zijn posting van 18 januari schreef, de dichtstbijzijnde wissels gewoon met de vinger de wisselhandel bedienen, maar met de wissels op afstand wordt dat lastiger. Zijn er betere alternatieven voorhanden voor de gewone elektrische wisselaandrijving? Of moet ik dan toch maar denken aan digitale wisselbediening? Wie weet raad?
Hoi Frans,

Wij hebben de wissels aangestuurd met servo's, dat is vrij simpel te doen.
Ervoor zit een DCCnext van Arcomora. Klinkt misschien ingewikkeld maar is dat niet, en ook nog een keer erg gunstig wat betreft investering. Wissels gaan soepel om, niet in 1 keer klak.

1 DCC next heeft 16 in-uitgangen. Om het eenvoudig te houden kun je 8 schakelaars aansluiten en 8 wisselservo's.

Frans, Voor die paar wissels op jouw baantje zou ik zeker niet denken aan digitaal. Dat kan net zo goed analoog met een paar schakelaars of drukknopjes. Indien de originele aandrijvingen teveel problemen opleveren kun je er ook een motordrive of servo onderzetten. Een motordrive kan met een gewone schakelaar bedient worden op iedere spanning tussen 12V en 16V, DC of AC.
Servo's kun je aansturen met losse servounits(testers) die bij Conrad te koop zijn voor een paar Euro. En dat werkt op circa 5VDC.
KLIK
De goedkoopste tester bij Conrad kost 6,49 voor 1 wissel, bouwpakket. Voor €10 heb je een DCC next, kun je 8 wissels mee bedienen.
In feite ook hardstikke analoog indien je hem met schakelaars bediend. En je hoeft niets te weten van Arduino's, het is alleen configureren.         

BLIJ dat ik analoog RIJ

Keep it simple Frans, ik zou als beginner gewoon de aandrijvingen van Marklin gebruiken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Bert1955 op maandag 23 januari 2023, 16:40:43De goedkoopste tester bij Conrad kost 6,49 voor 1 wissel, bouwpakket. Voor €10 heb je een DCC next, kun je 8 wissels mee bedienen.
In feite ook hardstikke analoog indien je hem met schakelaars bediend. En je hoeft niets te weten van Arduino's, het is alleen configureren.       

Dat ik Frans de gewone aandrijvingen van Marklin adviseer is ook voor een deel door mijn onbekendheid met bv de DCC next die jij omschrijft, maar ondertussen ben ik ook gezond nieuwsgierig; je schrijft dat je ze alleen hoeft te configureren. Hoe doe je dat bijvoorbeeld?.

Swiss rail .. what else?

Frans,

Ter info: ook als je de Märklin wissels digitaal maakt (voorziet van een eigen decoder) heb je nog steeds de wisselaandrijving 74491 nodig.

Staat even los van de discussie of je beter wel/niet met servo's of andere oplossingen kunt/wilt werken. Daar heb ik geen ervaring mee.

Mijn circa dertig aangedreven wissels zijn alle voorzien van decoder 74460/74461 en wisselaandrijving 74490/74491 en dat werkt naar tevredenheid.

Groeten,
Wico   
Hoi Hans,
Jouw suggestie is inderdaad het eenvoudigste maar fraai vind ik het niet, onnatuurlijke beweging en lawaai. Leuk dat je naar DCCnext vraagt, heb geen aandelen maar vind het vreselijk leuk en goedkoop spul.
Veel te vinden op de site van Arcomora, Nico Teering zit erachter, sympathiek en behulpzaam. In feite koop je het tegen kostprijs, wel even solderen al kun je ze ook kant en klaar bestellen.
In basis zit op de print een Arduino chip plus het eea er omheen.

Ten eerste moet je DCCnext aan een Com poort hangen en de software installeren, vrij simpel.
Vervolgens start je hem op in de configuratie modus.
Je kunt nu per poort zeggen wat je ermee wilt, een ingang, een uitgang ( om bijvoorbeeld Leds aan te sturen, denk aan laslicht) of een servo poort.

Een ingang kun je koppelen aan een (servo) uitgang. Zo deden wij het eerst, nu adresseren we de servo's met DCC maar dat terzijde.
Per servo kun je vervolgens de snelheid van beweging instellen, de maximaal en minimalen hoek en je kunt hem nog instelbaar laten bouncen (leuk voor deuren, niet voor wissels)
Dit is een globale omschrijving.

Citaat van: Bert1955 op maandag 23 januari 2023, 17:06:37Je kunt nu per poort zeggen wat je ermee wilt, een ingang, een uitgang
Wil dat zeggen dat het spraakgestuurd is? Dacht het niet toch. Je hebt het over instellingen (configureren) via een PC. Voor een leek (totale beginner die net heeft geleerd hoe een schroef in het hout te draaien) is dat geen gesneden koek. Eerder een brug te ver. Het kan voor jou simpel zijn maar ieder kunstje moet eerst geleerd worden. Niets komt vanzelf aanwaaien.

Wanneer je nu een korte samenvatting met screenshots zou presenteren over dit onderwerp kan ik daar respect voor opbrengen. Maar dit simpele gebazel slaat echt nergens op. Daar wordt niemand slimmer of wijzer van.

doe maar een treintje

@citaat mee eens  :) , maar er staat ook onder aan zijn post
CiteerDit is een globale omschrijving
en dat maakt je opmerking weer wat zwaarder  ;)
Nou zeg, wat een woordkeuze Henk. Beetje jammer.
De gedachte was om Frans van een suggestie te voorzien, niet meer en niet minder. Niet om zijn draadje te vervuilen met een complete uitleg, dat staat al simpel beschreven in de handleiding. Verder ben ik best bereid Frans te helpen, ook hiermee. We hebben een poos terug al een aantal berichten uitgewisseld, zijn initiatief.

Communicatie is meer dan een aantal woorden op papier of een beeldscherm slingeren. Communicatie dient, voor de duidelijkheid alleen al, volledig te zijn. Je zegt nu zelf dat jouw communicatie in dit draadje niet volledig is. Dat zet anderen op een verkeerd been en dan kun je dergelijke reacties verwachten. Dat moet je die anderen dan niet aanrekenen maar eerst bij jezelf te rade gaan.
En nu hou ik erover op.
Citaat forumbeheer:
Wij hechten op het forum enorm veel waarde aan een gemoedelijke en hulpvolle sfeer en gelukkig zien we die over het algemeen goed terug komen. We zitten echter niet te wachten op sneren en andere soorten van onnodige negatieve bijdragen.

Jij had de (kostbare) suggestie om spul bij Conrad te kopen zonder enige uitleg hoe dat zou moeten werken.

Maar goed dat je erover ophoud, zal ik ook doen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Fijns, terug "on topic" dan maar weer O:-D. Ik ga me er eens verder in verdiepen; heb ooit industriële PLC's geprogrammeerd dus dan moet dit ook wel lukken; lijkt me wel weer eens leuk.

Verder blijf ik, net als Henk, bij mijn mening dat Frans gewoon het best voor de simpele Marklin-oplossing kan kiezen. Ondanks een hoop negatieve publiciteit over die aandrijvingen zijn er ook zat mensen wél tevreden over: Wico bijvoorbeeld en die bouwt toch ook geen lullig baantje.

Mocht ik nog vragen hebben dan weet ik je te vinden Bert.

Beste allen, bedankt voor jullie reacties. Ik schrok even, was bang dat het de verkeerde kant op zou gaan. Laten we het gezellig houden, 'tis maar een hobby. Er is al onenigheid genoeg op deze aardkloot.
Maar ik snap het wel. Ik las termen waar ik nooit eerder van heb gehoord (servo's DCCnext, COM-poort, software installeren en configureren en noem maar op); het ging een beetje de kant op van automatisering. Daar gaat mijn voorkeur niet echt naar uit, puur omdat ik daar niets van begrijp. Wat ik gewoon wil is een elektrisch wissel kunnen bedienen zonder dat er defecten optreden. Wie wil dat niet? En als die elektrische wisselaandrijvingen van M* niet echt betrouwbaar en bedrijfszeker zijn, wat zou dan een betere keuze zijn? Ik weet dat Viessmann ook digitale wisselaandrijvingen in zijn leveringsprogramma heeft maar gewone elektrische wisselaandrijvingen net weer niet.

Wat ik natuurlijk níet wil, is om de haverklap mijn spoortafel opengooien om defecten op te lossen en te vervangen. Al zal dat echt wel een keertje gebeuren. Maar misschien is het allemaal eenvoudiger dan dat ik denk. Vaak denk ik veels te zwaar en te gecompliceerd over dingen doordat het voor mij ook geheel onbekende materie is. En dan is het misschien een goed idee om eens bij iemand te gaan kijken wat het allemaal inhoudt en hoe het werkt. Al vrees ik dat Thailand mij toch iets te ver en te warm is ;-) Laat ik het voorlopig maar even houden op de conventionele elektrische wisselaandrijvingen. En als ik een keertje bij iemand mag komen kijken hoe hij zijn wissels digitaal aanstuurt, hou ik mij zeker aanbevolen.
Nogmaals bedankt voor jullie meedenken.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Frans,

Gewoon de Märklin aandrijvingen gebruiken, de "menselijke handbediening" is niet zo hoogfrequent als de computerbediening, mocht je in de toekomst eens met de computer gaan rijden dan kun je altijd nog de eindschakelaars onklaar maken.

Groet, ANNE w

Frans, een stevige discussie op zijn tijd is goed om de grijze cellen weer eens te activeren. Anders slapen we allemaal maar in. Mochten er hier narcistisch aangelegde lieden rondwaren dan kon het weleens uit de hand gaan lopen maar die groep heb ik nog niet gezien hier.
Overigens ben je van harte welkom hier mocht je daar zin in hebben. En te warm? Het is al weken rond de 25 graden met een frisse noorden wind. Heerlijk BBQ weer. 's Nachts kan de temperatuur zelfs tot onder de 15 graden zakken. Dan heb ik het koud.

Maar om on topic te blijven, gewoon beginnen met de standaard aandrijvingen. Voordat die het gaan begeven op een niet zo grote baan ben je al een paar jaar verder en een heleboel ervaring rijker.
Citaat van: Anne W op maandag 23 januari 2023, 22:10:56Gewoon de Märklin aandrijvingen gebruiken, de "menselijke handbediening" is niet zo hoogfrequent als de computerbediening, mocht je in de toekomst eens met de computer gaan rijden dan kun je altijd nog de eindschakelaars onklaar maken.
Of je koopt de Yamorc Selenoid decoder. Dan kun je de eindschakelaars laten zitten.

Bas, dat is weer digitaal en heeft niet de voorkeur van TS. Gewoon analoog.
Dat snap ik. Anne geeft ook aan "in de toekomst" ;)
De toekomst is vandaag. Als Frans verstandig is koopt hij nieuwe Marklin aandrijvingen tegelijk met een YaMoRC YD8008. Daarmee kan hij 8 wissels sturen en er komt echt geen computer, progammeren, DCCnext, COM poort, software en het hoogfrequent geleuter aan te pas. Zo uit de doos is het ding kant en klaar voor de wisseladressen 1 t/m 8.

Ja, dat klopt. De vraag is alleen hoe vertel je die 8008 welk adres van 1 t/m 8 hij moet bekrachtigen.
Met dit ding lijkt me......

Citaat van: FransW op zondag 15 januari 2023, 15:29:05........de treinbesturing vindt plaats met een MS2.....

Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: FransW op maandag 23 januari 2023, 16:14:46Ik wil de 5 wissels en het Engelse wissel (zonder in te bouwen digitale decoder M*74461, het liefst gewoon met een vingertip bedienen op de M*72710 wisselschakelaars met terugmelding. Nu kan ik, wat Tony eerder in zijn posting van 18 januari schreef, de dichtstbijzijnde wissels gewoon met de vinger de wisselhandel bedienen, maar met de wissels op afstand wordt dat lastiger. Zijn er betere alternatieven voorhanden voor de gewone elektrische wisselaandrijving? Of moet ik dan toch maar denken aan digitale wisselbediening? Wie weet raad?

Een Märklin 72710:

Dat lijkt me de goedkoopste oplossing en bovendien het eenvoudigst te bedienen, zeker in vergelijking met een MS2.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Frans,

O.a. Valleitrein levert de MTB wisselaandrijvingen, die zijn ook te gebruiken met een eenvoudige drukknop, maar als je toch al een MS2 gebruikt is het maar een klein stapje verder om digitaal te gaan, wat een eventueel toekomstig probleem met de eindschakelaars niet zal voorkomen.

Groet, Anne W