Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouw van een BW en Station: revived!

Gestart door ROMiJo zaterdag 07 december 2019, 09:19:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van een BW en Station: revived!
Beste lezers,
In mijn ontwerptopic Railplan van een BW en Station: revived! Tips zijn altijd welkom... hebben jullie gelezen dat ik na jaren van afwezigheid de draad nu weer heb opgepakt. Het begon allemaal in 2010: het plan was een BW en Station te bouwen. Met hulp van forumleden is dat een mooi plan geworden :thumbup: Voor wie dat wil teruglezen zijn dit de links naar de oude topics: Een BW-ontwerp (de PDF van de BW is nog steeds beschikbaar ;)), Railplan van (inmiddels) een groot Station & BW en Bouw van een BW & Station.

Ook nu weer is met veel creatieve input van forumleden in het ontwerptopic een heel mooi schaduwstation ontstaan :thumbup:. Tijd om naast het ontwerpen ook te beginnen aan de bouw van het plan! Hieronder staat daar een fotoverslagje van.

Bij de bouw van de tafel heb ik ervoor gekozen om geen 'bunker' te bouwen, maar de materialen zo licht mogelijk te houden. Populieren multiplex van 9 mm en een raamwerk van 18x28mm. Voor het schaduwstation is dat stevig genoeg en voldoet dat prima, maar voor de bouw van de rest van de baan ga ik een iets steviger raamwerk bouwen (18x70mm); daar wordt meer op geleund en aan gewerkt. De grondplaat van 9mm voldoet goed. Ik had ook het plan om de poten te voorzien van deze stelpoten. Dat had ik gewoon moeten doen, want de vloer bleek niet helemaal waterpas te zijn 8o. Bij het andere deel van de baan ga ik die zeker wel gebnruiken.

Een zorgpunt bij het ontwerp was ook de bereikbaarheid. Voor het bovenste schaduwstation is dat geen enkel probleem. De diepte is 95 cm en ik kan ook de achterste sporen goed bereiken. Het onderste schaduwstation ligt 25cm onder het bovenste. Dat is een stuk lastiger, maar ik kan er in noodgevallen zowel van de voorzijde als via de ruimte onder het schuine dak aan de achterzijde bij. Het onderste schaduwstation bouw ik overigens na uitgebreid testen en uitporoberen boven op de tafel en schuif ik in twee delen onder de bovenplaat (door een tafelpoot te verwijderen). Dat heb ik bij mijn oude ontwerp ook zo gedaan en werkt prima :)

Met het schaduwstation zoals het er nu ligt ga ik experimenteren met de automatisering van de baan. Bezet- en stopmelding inbouwen, iTrain gebruiken en daar ervaring mee op doen. En ondertussen ga ik natuurlijk ook door met het ontwerp van de rest van de baan. In het ontwerptopic blijven de tips binnen stromen en daar gaat ongetwijfeld een prachtig ontwerp uit voort komen :) :thumbup:

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
En als er rails liggen kunnen er natuurlijk ook treinen rijden ;) Op de eerste foto het rollend materieel dat wacht op betere tijden in het oude station. En op de tweede foto zijn de eerste meters alweer achter de rug. Leuk!

Gr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
NB: wat vinden jullie; moet die tafel nog een kleurtje krijgen en zo ja welke kleur?
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Leuk!

Wat betreft een kleurtje: ga je er nog iets onder leggen als geluiddemping, of is dat niet nodig?

Groeten,
William
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Rob

je bent goed begonnen. Ik ga je volgen.
Ook ik zou je aanraden om kurk of iets dergelijks onder de sporen te leggen. Het is een wereld van verschil in geluid.

Succes

Luc
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo Rob,

Leuke baan met een mooi onderwerp wat ook mij heel erg aanspreekt.

Ga je het traphekje nog aanpassen zodat je van beide delen van de baan een beter geïntegreerd geheel kan maken? Aan de indeling van de ruimte te zien ben jij toch de enige gebruiker van de zolder en een klein beetje bukken bij het bovenkomen kan geen kwaad. :D

Welke tafel wil je een kleurtje geven? Ik neem aan dat de delen met zichtbaar spoor een landschappelijk invulling krijgen. De voorkant zou ik in ieder geval wel afwerken en een kleurtje geven. Wat maakt niet veel uit, wat jij maar mooi vindt. Als er geen scenery komt maar de sporen wel zichtbaar zijn dan is de manier zoals Timaximus dat bij zijn baan doet heel erg mooi. Zoals door anderen ook al aangegeven: gebruik wel geluidsisolatie. Schuim, ondervloer of kurk. In ieder geval iets.

Ik zie vanzelf wel wat je er van maakt. :P

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
@citaat Allen: Bedankt voor jullie positieve reacties; altijd leuk :thumbup: De vragen:

1. Geluidsdemping: in het verleden gebruikte ik van die blauwe platen ondervloer, maar dat beviel helemaal niet. Te zacht en ik bleef de rails toch vastschroeven en dan helpt het natuurlijk nauwelijks om het geluid te dempen. Ik gebruik nu geen spaanplaat, maar populieren multiplex. Tot mijn verrassing scheelt dat ook opmerkelijk veel in extra geluid (omdat het 'zachter' is dan spaanplaat?). Eerlijk gezegd weet ik niet of ik geluidsdemping wil toepassen, maar de manier van Timaximus spreekt mij zeker aan (rubber matten afgewerkt met plinten aan de zijkanten) :thumbup: Ik denk dat ik met een proefstuk het verschil wil ervaren, maar vraag is hoe de rails dan vast te leggen zonder te lijmen...

2. Ik ga iig een kleurtje kiezen om de tafel mee te beitsen en denk dan aan Boeren Groen :) Bij de schaduwstations en het spoor achter het traphek komt verder helemaal geen scenery.

3. Leuk idee om het traphekje er bij te betrekken, maar helaas: de echte baas in huis gaat niet akkoord ;) Ik heb ook niets te klagen met bijna de hele zolder voor mezelf...

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo Rob,

Het is ook overal hetzelfde: uiteindelijk hebben we thuis niets te vertellen en heeft de vrouw het laatste woord! :-(

Ik gebruik ook populieren multiplex, inderdaad mooi licht, makkelijk te verwerken en toch sterk. Echter, ook dan heb je geluidsdemping nodig. Ik heb alleen een ballastbed van kurk gebruikt maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik er eerst ook een 3 mm schuim ondervloer opplakken. Geluid wordt uiteindelijk ook overgedragen door de bevestiging van het multiplex op  de onderbouw. Natuurlijk moet je dit zelf weten maar nu kan het nog, zie het gewoon als een tip.

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat: Ok Marcel. Ik ga het gewoon uitproberen en heb een pak van deze ondervloerplaten besteld (geluidsreductie 18dB). Ik ben benieuwd wat het effect is en zal dat natuurlijk hier laten weten.
Gr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: narwal op zondag 08 december 2019, 12:06:58
Ik heb alleen een ballastbed van kurk gebruikt maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik er eerst ook een 3 mm schuim ondervloer opplakken. Geluid wordt uiteindelijk ook overgedragen door de bevestiging van het multiplex op  de onderbouw.
Ik kijk naar deze tip. Ik heb ook van alles geprobeerd, al zei Ben (de Spoorman) altijd eerst XPS dan kurk is het beste (dat deed hij zelf ook). Vervolgens zag ik XPS bij Hero thuis, en zag ervan af (elke deuk bleef zichtbaar).
Toen ben ik gaan experimenteren met "groene platen" zoals de Peter de Geluidsman die heeft. Maar dat gaf bij het verzagen een hoop troep, en bij het rijden op K-rails krijg je vezels in de tandwielen (of erger). Ook er moet een laagje tussen plaat en rails (dat heb je niet bij C-rails of M-rails).
"Groene platen" is een soort zachtboard (houtpulp) en extreem gevoelig voor vocht. Een stukje in de voorstrijk en de plaat trok bij het drogen krom, en werd ook niet meer recht. Dat kun je niet hebben.

Extra probleem (ook bij kurk als toplaag) is de plek (vliering) en de hoeveelheid stof in die ruimte. Stof kleeft aan groene platen, aan XPS, aan kurk, als dat onbehandeld is. En probeer het er maar eens af te krijgen. Dus er moet een of andere toplaag op die makkelijk afneembaar is (met een vochtig wonderdoekje of zo).

Zondag simpel testje gedaan: met alleen 3 mm kurk past een loc nog op het achterste spoor (bij het dakbeschot, bij R=584 mm), hoeveel blijft er over met een omhoog staande panto? Een hele centimeter, tel uit m'n winst; er mag nog een laagje onder, er mag nog een laagje op. Mits het daarbij blijft.

Narwal's verhaal klopt (en dat van Ben den Hollander): neem 2 soorten materiaal voor de geluidsisolatie, maar neem in ieder geval ook een makkelijk afneembare toplaag (i.v.m. rond dwarrelend zeer fijn stof).
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Vanavond onder de helft van het schaduwstation XPS isolatie gelegd (3mm dik; zie foto) om de verschillen tussen met en zonder isolatie beter te kunnen horen. Vervolgens diverse treinen/wagons er in verschillende snelheden overheen laten rijden. Ik ben er echter nog niet uit: er is wel een verschil in volume tussen hout en isolatie, maar dat is minimaal. Dat kan liggen aan de constante piep in mijn oren ;), maar ik had er meer van verwacht. Het is lastig uit te leggen, maar je raakt een toonkleur van rijden op hout kwijt, maar dat verandert aan de totale 'herrie' niet zoveel. Ik ga de proef nog een keer doen met isolatie over de hele multiplex plaat; misschien dat dat het echte verschil maakt.

Groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo

ik heb 4mm kurk geplaatst en dan het verschil gemeten met een decibelmeter. Het verschil was 6dB, wat echt wel veel is.

mvrgr

Luc
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Ik hoor alleen het geruis van de wagonwielen.
Misschien moet ik ook eens leren meten. Je weet nooit waar dat goed voor is.

Afijn, er zijn hier externe redenen te over om de treinbaan binnen wat stiller te maken,
en die groene platen zijn goed voor 7 dB, de kurk misschien voor 2-6 dB, XPS?
Het zal er wel op staan (op de verpakking). XPS schijnt de hoogste opbrengst te geven.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
@citaat Op de verpakking van deze XPS platen staat 'Geluidsreductie LW >18db ( 8db Llin)'. En ik hoor ook het 'geruis' van de wagonwielen, maar kan niet goed bepalen of dat het enige geluid is dat ik hoor of dat het ook (nog) minder kan. Het door de locomotieven geproduceerde digitale geluid is ook uitstekend te horen. En ook belangrijk is dat treinen bij normaal 'H0-gebruik' niet super hard moeten rijden. En eigenlijk scheelt dat heel veel: als een treinstel langzamer over de baan gaat, hoor ik ook -of zelfs- het geluid van de wielen die over de railverbindingen gaan. Mijn inschatting aan de hand van onderstaande tabel is dat de geluidssterkte zo rond de 50dB ligt. Maar goed: meten is weten en ik kan niet meten zonder dB-meter...

=====

DB   GELUID/VOORBEELD
10   Bijna niet te horen/Blaadje dat valt
20   Hoorbaar/Ruisen van boomblaadjes
30   Erg stil/Fluisteren
40      /Huiskamer, stil klaslokaal
50   Beperkt geluid/Koelkast die aanslaat, auto die langsrijdt
55      /Pruttelend koffieapparaat
60   Hoorbaar/Stemgeluid, apparatengeluid
70   Irritant/Harde tv, stofzuiger, meerdere personen die telefoneren
75   Constant geluid/Vol restaurant rond lunchtijd
80   Hinderlijk/Wekker, vrachtverkeer, deurbel
85   Luid/Zagen, mixer
90   Zeer hinderlijk/Dichtbij vrachtwagen, schreeuwen, juichen, gillen
95   Lawaai/Drilboor, viool
100   Zeer luid/Machine in fabriek, compressor, straaljager op 300 m hoogte
105   Nog luider/Helikopter van dichtbij, grote trom
110   Extreem luid/Rockconcert, kettingzaag
120      /Menselijke stem op allerhardst, politiesirene
130      /Onweer
140   Pijngrens/Sirene eerste maandag van de maand van dichtbij
150   Permanente gehoorschade/Vuurwerk
160      /Schieten met een pistool of geweer
170      /Lawinepijl
180      /Raketlanceerplatform
194      /Saturnusraket
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Goedemorgen Rob,

Lijkt mij een prima plan om onder het hele schaduwstation xps te leggen. Geluid is een raar iets en wordt heel goed door "harde" materialen getransporteerd, dus de rails vastzetten met schroefjes is ook iets wat je eigenlijk niet moet doen. Het is ook moeilijk te bepalen hoeveel geluid iets maakt, meten is iets maar de beleving is waar het echt om gaat. Bij mijn baan met K-rails is er een opmerkelijk verschil tussen het geballaste zichtbare deel en het schaduwstation zonder ballast. Wat ook erg opvalt is het enorme verschil tussen de diverse locomotieven. Sommige "glijden" over de rails en andere hebben een lichte "dreunende" toon tijdens het rijden. De slepers zijn ook niet altijd even stil. Wat dan wel weer mooi is is het geluid van de wielen over raillassen: net echt!

Kortom: helemaal stil wordt het nooit maar dat hoeft ook niet. ;)

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Ik gebruik een combinatie van xps 5mm en kurk 2mm
, geen schroeven ( rails lijmen waar nodig)
De gebalaste rails geven natuurlijk meer geluid, maar ja...
Harald gebruikt , dweept, met isopreen...
Succès
Grtz
Wim
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Als je het op deze manier doet, heeft geballaste rails ook geluidsisolatie:
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 17 december 2019, 07:33:06
@citaat Als je het op deze manier doet, heeft geballaste rails ook geluidsisolatie:
Dus je legt 2 x isolatie?
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Wel even goed in het snotje houden, dat de geluidreductie van XPS gebaseerd is op reductie in 'vrije' lucht, niet op basis van contact. Bij het leggen van rails op XPS praat je over contact en dan is de reductie aanmerkelijk minder. Reden hiervoor kan zijn, dat XPS een toch redelijk hard materiaal is en dus als een 'blok' trillingen door kan geven.
De belangrijkste reductie is het wegnemen van het 'klankkast'-effect' van de tafel en hoe gek het misschien ook klinkt, maar isoleren met schuimrubber onder de tafel heeft ook een verbluffend effect.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: wimpietje op dinsdag 17 december 2019, 07:51:21
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 17 december 2019, 07:33:06
@citaat Als je het op deze manier doet, heeft geballaste rails ook geluidsisolatie:
Dus je legt 2 x isolatie?
Ja.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Zo vlak voor de Kerstdagen nog een update verzorgen; anders blijft het wel erg stil in dit draadje en er is wel veel gebeurd afgelopen dagen ;)

Eerst de afronding van het geluidsisolatie onderwerp. In dit topic heel veel waardevolle opmerkingen en ik heb er op andere forums ook veel over gelezen. Wat mij daarbij opviel is dat kurk (in allerlei dikten en al of niet in combinatie met bv XPS) regelmatig wordt genoemd als geluidsisolerend materiaal met uitstekend  resultaat. In dit topic bijvoorbeeld schrijft Luc 4mm kurk te gebruiken en 6dB verschil te meten; en meten is weten :) Samengevat: ik heb 3mm dik isoleerkurk op rol besteld en dat onder het schaduwstation gelegd. En daar waar ik bij XPS nog twijfels had over het resultaat, is dat bij gebruik van kurk voorbij. Het geluid is aanzienlijk minder en mijn beleving (!) is dat het 'echte' treingeruis beter te horen is incl. het geluid van de wielen over de raillassen. Ik denk ook dat Basroc-1961 gelijk heeft: XPS is een redelijk hard materiaal en voelt ook harder aan dan kurk. En ik denk ook dat reductie van het klankkasteffect door plaatsen van schuimrubber oid aan de onderzijde nog wel eens het meeste zou kunnen opleveren...

Vervolgens heb ik het isoleerkurk van 3mm vastgelijmd met boekbinderslijm en het schaduwstation definitief geplaatst. De rails mag je dan natuurlijk niet schroeven zegt men, maar dat heb ik toch hier en daar gedaan 8o Gelukkig heeft dat in mijn beleving weinig tot geen invloed op het effect van de kurklaag. Tevens alle sporen voorzien van terugmelders (die ik al in 2012 had gemaakt; zie foto) en getest of het allemaal nog werkte.

Nadat het schaduwstation gereed was heb ik aan de andere kant van het trappegat weer een keerlus gelegd. Nadat ik al mijn locomotieven en wagons had afgestoft -of zelfs nog ongebruikt uit de doos heb gehaald :)- hebben ze een plaatsje gevonden op één van de vele sporen van het schaduwstation. En ook alweer veel meters afgelegd... :thumbup:
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Verder heb ik me ook ingelezen in het automatiseren van de treinbaan. In 2012 was ik al fan geworden van iTrain en nu alweer vele versies verder is dat niet veranderd. Je hebt dan natuurlijk nog wel een interface met de modelbaan nodig. Een Central Station is echter een kostbaar apparaat en veel van de functionaliteit gebruik je niet als je iTrain als besturingssoftware gebruikt. Op zoek naar andere opties kwam ik uit bij de 'Smallest Rocrail Server Ever II'. Dat is een omgebouwde Märklin Gleisbox 60113 of 60116 die, simpel gezegd, een CS emuleert. Aan te sluiten via LAN en WLAN, met aansluitingen voor CAN en S88N. Op dit forum is er hier ook een topic over. En de Modelspoorclub Bergen op Zoom heeft een mooie handleiding geschreven die goed helpt bij het in gebruiknemen van deze Gleisbox :thumbup:

Ik heb de Gleisbox besteld in Duitsland (zie hier informatie van de ontwerper; de box is via zijn e-mailadres te bestellen en kost gebouwd ?140 + ?14 verzenden) en kreeg het apparaatje al heel snel in huis. Het instellen van de Gleisbox ging redelijk makkelijk en ook de S88N melders (die ik ook al jaren in huis had) werken perfect (zie foto). Wel een Mobile Station aansluiten op de Gleisbox anders functioneert de 'CAN-Monitor' niet. Ik heb de Gleisbox nu aangesloten op de modelbaan en ben gestart met het vullen van iTrain met alle benodigde info (zie foto). Op de foto kun je ook zien dat de Gleisbox is ingesteld als interface en ook dat functioneert tot nu toe prima.

Als ik met iTrain het schaduwstation heb geautomatiseerd laat ik dat hier natuurlijk weten :)

Fijne feestdagen allemaal!
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 24 december 2019, 14:38:33


Vervolgens heb ik het isoleerkurk van 3mm vastgelijmd met boekbinderslijm en het schaduwstation definitief geplaatst. De rails mag je dan natuurlijk niet schroeven zegt men, maar dat heb ik toch hier en daar gedaan 8o Gelukkig heeft dat in mijn beleving weinig tot geen invloed op het effect van de kurklaag. .




:idea: met al die draadjes blijven ze toch al liggen,anders kan je ze lijmen met boekbinderslijm


mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Tijd vliegt als je het naar je zin hebt op de treinzolder ;) En ik heb zeker niet stil gezeten...

Afgelopen weken heb ik veel tijd gestopt in de SRSEII (zie hierboven) en rijden met iTrain. Dat levert een mooie leercurve op. Na veel gedoe met S88N-melders werkt de SRSEII nu goed samen met iTrain. Hieronder een afbeelding met de laatste stand van zaken in de ontwikkeling van het Schakelbord voor het schaduwstation in iTrain. De treinen rijden nu automatisch en op positie en dat werkt gewoon goed. Het blijft natuurlijk beperkt met alleen het schaduwstation en één keerlus, maar die layout was ruim voldoende om zowel de SRSEII als het werken met iTrain te leren kennen. Er is echter nog veel te ontdekken, want nog niet alles gaat vlekkeloos :D

Ik ben ook erg blij met het ontwerp van dit schaduwstation (zie mijn ontwerpdraadje). Op een relatief klein oppervlakte zijn er mooie lange sporen gerealiseerd en voor alle locs en wagons die ik nu heb is er al een plekje te vinden. En in de praktijk rijden de treinen er prachtig en zonder problemen doorheen :thumbup: Geen twijfel dus dat het onderste schaduwstation een kopie moest zijn van het bovenste en daar heb ik ook afgelopen week aan gewerkt. Op de foto's hieronder is het schaduwstation bijna af, gesplitst en is het achterste deel geplaatst. Voor het voorste deel moet ik nog even wachten op wat wisselaandrijvingen en decoders, maar eind van de week moet dat ook rond kunnen zijn :)

En nu wordt het ook tijd om het baanontwerp van 'de andere kant van de zolder' concreet te maken. Dat maalt voortdurend door mijn hoofd, maar ik ben er nog niet voor gaan zitten met WinTrack. ik hoop binnenkort in mijn baanontwerp topic weer voortgang te kunnen melden...

Groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Het onderste schaduwstation ligt nu ook op zijn plaats :) Van de oude bruine treintafel van spaanplaat even een provisorische keerlus gemaakt en ook met het onderste schaduwstation kan het testen met iTrain beginnen. En veel rijden en uitproberen is wel nodig. Inmiddels heb ik uit het bovenste schaduwstation toch wat foutjes gehaald. Er was een melder die onbetrouwbaar was omdat de railstaven zo nu en dan spontaan verbinding maakten (meer ruimte tussen gemaakt) en een wissel die niet altijd schakelde. Voor automatisch rijden met iTrain veroorzaakt dat rampen op de treinbaan. Gelukkig zit er op de MS2 een noodstop :D

Groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Twee schaduwstations....dat wordt pas spelen 👏🏻
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Zeker weten Wim,
Het is nu al genieten ;) Op het onderste schaduwstation wordt het route rijden met pendeltreinen uitgetest en op het bovenste schaduwstation worden alle locs ingeregeld zodat ze op tijd stoppen in ieder blok, zowel voor- als achteruit. En dan te bedenken dat er nog een heel baanplan tussen die schaduwstations moet komen  :-) Maar net ook even jouw baan bekeken; dat is toch ook een prachtig speelterrein :thumbup:

Groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Het speelplezier werd toch een tikje verpest afgelopen dagen :? Ik had al eerder gezien dat er wissels waren die niet altijd reageerden op het commando vanuit iTrain, maar dat 'niet reageren' werd steeds erger.

En dan ga je op onderzoek uit... Mijn wissels zijn voorzien van de aandrijvingen (74490) en decoders (74460) die ik rond 2011 had aangeschaft. En de kenners weten het dan wel: dit forum en de Wiki staan vol met berichten over problemen met de 74490. Eerst nog even wat truukjes geprobeerd zoals het verwijderen van de eindschakelaars van zo'n wissel, maar dat is niet DE oplossing. Wat rest is investeren in het nieuwste type wisselaandrijving: de 74491 -en dan de versie die nu zo'n 3 jaar wordt geleverd- is volgens de grootste modeltreinwinkel van Nederland (in HHW ;)) een prima aandrijving waar tot nu toe nog geen problemen mee zijn geconstateerd.

Dus met zo'n zak van die aandrijvingen naar huis en gemonteerd in de wissels van het schaduwstation. Helaas bleek dat niet in alle gevallen de oplossing te zijn. Bij sommige wissels werd de eindstand niet bereikt en begonnen ze te 'brommen'. Dat is echt balen 8o De oplossing die we weer bij dezelfde winkel hebben uitgetest was.... een nieuwe decoder: de 74462. Ook daar een zak van mee naar huis en gemonteerd. Alle wissels werken nu weer vlekkeloos :)

Het speelplezier is weer helemaal terug, maar ik had die euro's toch liever aan rollend materieel besteed :(
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
waarom gebruik je die inbouwdecoders?
met losse decoders ben je veel goedkoper uit;want je hebt toch aardig wat wissels;


mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Heb ik wel over nagedacht Michel, en uiteindelijk besloten om ze toch in de schaduwstations 1-op-1 te vervangen. Ten eerste omdat ik dan een hele hoop nieuwe kabels moet trekken en daar nu lastig bij kan en ook omdat ik nog een stapel losse decoders heb liggen van mijn M-Rails tijdperk en die ga ik voor gebruik in het andere deel van het baanplan testen met de oude aandrijvingen. En dat scheelt dan weer investeringen... Wat mij bij het testen van de aandrijvingen 74490 opviel is dat als ik ze bedien met een oude lichttrafo dat de 'defecte aandrijvingen' dan wel goed lijken te functioneren en gemakkelijk de eindstand bereiken. Klopt ook wel met een opmerking van de modeltreinwinkel, dat de digitale spanning te laag zou zijn voor de oude aandrijving.

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
En vandaag ga ik me bezig houden met het omzetten van alle locs van MFX naar DCC. Het gebeurt te vaak dat 1 of meer MFX-locs niet worden herkend bij het opstarten. Met de MS2 moet ik dan eerst weer de locomotieven laten 'herkennen', voordat ik ze vanuit iTrain kan aansturen. Gelukkig staat er hier op de Wiki een handleiding hoe je met de MS2 de CV-waarden bij MFX-locs kunt programmeren (door de MS2 eerst in te stellen op DCC). Ik blijf daarbij overigens van CV50 (het type codering) af, omdat het niet nodig lijkt te zijn de locs zelf op alléén DCC in te stellen, als dat voor de MS2 al is gebeurd.

Wel stel ik het adres van de loc in (die staan af fabriek blijkbaar allemaal op 03 voor DCC  8o) en zet ik de optrek- en afremvertraging op 0. Verder heb ik hier op het forum gelezen dat 28 rijstappen ruim voldoende is om iTrain de locs mooi aan te kunnen laten sturen en daarom stel ik dat ook zo in. Als ik de snelheidmetingen met iTrain opnieuw uitvoer ga ik vast ontdekken of mij dat inderdaad bevalt  :)

Mvrgr,
Rob.

NB: en door al deze activiteiten op zolder, loopt het ontwerpen van mijn baanplan nog niet helemaal volgens planning ;)
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Rob,

Hoe heb je de stroomvoorziening geregeld op je baan? Een mobile station 2 kan 1.9A leveren. Oftewel als geen boosters gebruikt heb je heel snel te weinig vermogen op je baan.

Het omschakelen van een aandrijving kost ~1A aan piekspanning. 3 a 4 rijdende treinen trekken al snel meer dan 1A aan stroom, dan heb je onvoldoende vermogen op je wissels op de baan om te zetten....

Het overbruggen van de eindschakelaars moet voldoende zijn om defecte aandrijvingen weer gangbaar te maken.

Overigens kunnen niet alle MFX locomotieven op Dcc, pas sinds een jaar of 2/3.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo Wijbe,
De stroomvoorziening is geregeld met de op dit forum bekende AJ-boosters en dat zou ruim voldoende moeten zijn :) En los daarvan: die wissels functioneerden al niet goed als er geen enkele trein actief was, maar wel rechtstreeks via een aparte lichttrafo. Het overbruggen van de eindschakelaar van de aandrijving komt op het forum regelmatig terug als de oplossing, maar regelmatig wordt ook gemeld dat de aandrijving onbetrouwbaar blijft (ook de Wiki laat d eoplossing in het midden). Zelf denk ik dat het inderdaad te maken heeft met een net iets te lage digitale spanning voor een betrouwbare werking, ook omdat de oude decoder met de nieuwe aandrijving niet altijd goed functioneert. In mijn schaduwstations wil ik dat het super betrouwbaar werkt en daarom ben ik voor de 1-op-1 vervanging gegaan.

En dank voor de DCC-hint over oudere locs; dat ga ik vandaag tegen komen want ik heb er nog wel een paar die ouder zijn dan een jaar of 3....

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mooie constructie en mooie baan zo te zien al.
Vraagje:
Heb jij alle rechte rails voorzien van terug melding of alleen bepaalde gedeeltes.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hallo Tony,
Bedankt voor je compliment. En in onderstaande afbeelding kun je zien hoe en waar ik de bezetmelders heb gelegd: alle rails met een bruine streep zijn bezetmelders. Die met rode streep rechtsonder zijn het programmeerspoor. Voor iTrain ruim voldoende om op positie te rijden.

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat
Dank, ook namens anderen.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Beste Rob,

Mocht je ook rijden via de AJ booster: die kan geen MFX decoder signalen doorlaten naar de centrale, tenzij je een Tams Booster Link gebruikt.

Groet, Anne W
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: ROMiJo op maandag 17 februari 2020, 11:08:59
Hallo Tony,
En in onderstaande afbeelding kun je zien hoe en waar ik de bezetmelders heb gelegd: alle rails met een bruine streep zijn bezetmelders. Die met rode streep rechtsonder zijn het programmeerspoor. Voor iTrain ruim voldoende om op positie te rijden.

Heb je volledige detectie of zijn alleen de gemarkeerde rails gedetecteerd?
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Alleen de gemarkeerde rails dienen als melder Barry,
Volledige detectie -en dan moeten vooral ook wisselstraten worden meegenomen- helpt natuurlijk mee de kans op 'ongelukken door bv verloren wagons' etc. kleiner te maken, maar dat risico neem ik bewust. Tot nu toe is mijn ervaring met gebruik van iTrain en op positie rijden dat de melders het programma prima ondersteunen en treinen op tijd stoppen en worden gesignaleerd in blokken.

@citaat @citaat Ik ben op de hoogte Anne, dank voor het meedenken! Gisteren aan het experimenteren geweest met omschakelen naar DCC. Dat gaat echter niet zo makkelijk als dat ik had gedacht. Als de MS2 wordt ingesteld op DCC begint de loc op het programmeerspoor spontaan te roken of fluiten en pas na het instellen van het adres ontstaat er weer controle. Ook functies werken 'maar' tot F28 (is geen ramp, maar toch). Omdat ik er nog geen vertrouwen in heb dat ik de omschakeling goed uitvoer heb ik alles weer op MFX ingesteld. Verder onderzoek is nodig 8)

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hi Rob,

Zie dat je kleine stukjes bezetmelder-rails gebruikt zelf zou ik de gehele lengte detecteren.
De wissels hoeven hierin niet meegenomen te worden daar is hier al heel veel discussie over geweest.

groet
Harald
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mijn advies is ook om alles geheel te detecteren. Wissels hoeven niet gedeteteerd te zijn, in iTrain geef je de lengte van de wissels op.
Voordeel van volledige detectie is niet alleen om verloren wagons te zien, maar ook bij eventueel slecht contact maakt iTrain bij het binnen rijden van een melder een nieuwe berekening.
Een bezetmelder is ook niet alleen bedoeld om te zien waar een trein is maar je kunt tegelijkertijd ook andere zaken mee aansturen. Uit mijn ervaring beter te veel melders dan te weinig ;)

Begrijp me niet verkeerd, het is maar een advies en geen must.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat Hallo Barry,
Ik ben helemaal happy met iedere reactie en alle adviezen en beschouw niets als een must :thumbup: Maar: ik wil ze ook graag begrijpen, anders heeft een advies tenslotte geen zin...
Mijn vragen naar aanleiding van jouw opmerking:

1. Wat is de relatie tussen al of niet detectie van wissels en de lengte daarvan? Ik maakte mijn opmerking over wissels, omdat de kans dat daar iets gebeurt (zoals een wagon verliezen) toch groter is dan op het rechte stuk. De lengte van een wissel gebruikt iTrain voor op positie rijden, maar heeft toch geen relatie met detectie?

2. iTrain maakt bij het binnenrijden van een melder zo nodig een correctie op de positie. Dan heb je volgens mij meer aan méér melders dan aan volledige detectie. Stel dat bij volledige detectie het eerste stuk is vervuild en na 20cm wel voor het eerst detectie plaats vindt. Dan corrigeert iTrain de positie naar het in iTrain opgegeven begin van die melder, maar zit er dan wel 20cm naast. Als je meerdere melders hebt is de kans dat het bij één of meer melders wel goed gaat groter dan bij volledige detectie. Vandaar mijn keuze voor 'losse' melders en minimaal twee per blok. In een station met perrons zou ik er overigens drie doen, vooral ook om de trein mooi uit te kunnen lijnen.

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Ik kom net van mijn treinenzolder en ben toch een tikkeltje teleurgesteld :( Hierboven hebben jullie kunnen lezen over niet werkende wisselaandrijvingen 74490 en decoders 74460. Door deze te vervangen door nieuwe versies (de 74491 en de 74462) dacht ik van alle ellende af te zijn. Ook heb ik een AJ-booster geplaatst om voor voldoende vermogen op de baan te zorgen.

Maar helaas: bij het proefrijden in deze configuratie schakelt de booster zo nu en dan uit bij het schakelen van een wissel. Ik ben niet ervaringsdeskundig, maar mijn conclusie was dat er toch nog steeds meer dan 3A wordt gevraagd bij het schakelen van een wissel, waardoor de booster kortsluiting denkt te detecteren en zichzelf uitschakelt.

De nieuwe decoders zijn echter voorzien van de mogelijkheid om een externe voeding te gebruiken voor het schakelen (aparte gele aansluiting). Gelijk aan de slag dus en voor proef vijf van mijn 16 wissels aangesloten op een aparte trafo. Dat betekent dat rood en bruin van de wisseldecoder zijn aangesloten op de B en O aansluitingen intern de wissel en dat de gele draad is verbonden met een aparte trafo (waarvan de massa wel is verbonden met de massa van de baan).

Tot mijn verbazing schakelen deze wissels heel moeizaam: van de vijf keer schakelen, vier keer niet. Dit terwijl de andere wissels (die dus niet op een externe voeding zitten) wel direct reageren op de commando's.

Je gaat van alles proberen en op een bepaald moment heb ik de AJ booster er tussen uit gehaald en de baan direct aangesloten op de MS2-aansluitbox. Weer verbazing: alle wissels werken perfect!

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Mvrgr,
Rob.

NB: Misschien had ik toch maar direct gebruik moeten maken van losse decoders Michel  8o


Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Heb je nog een booster. Vreemd dat je nadat je de booster er tussen uit had gehaald het probleem is verholpen.
Misschien hier even na kijken.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Ga ik morgen doen Tony,
Ik heb er nog twee liggen. Resultaat kopppel ik hier weer terug.

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Maar ook nog leuke dingen gedaan vandaag  :P Allereerst de dienstregeling van de schaduwstations opgehangen (zie afbeelding); daar maakt het tijdperk niet zoveel uit  ;)
En vervolgens aan de andere kant van de zolder wat ideeën opgedaan voor de rest van het baanontwerp. Ik heb een proefopstelling gemaakt aan de linkerzijde van de zolder en mijn plan is nu om aan beide zijden van de zolder een raamwerk te bouwen in de volledige lengte. Op de foto is het dan links 70 cm breed en 420 cm lang en rechts 115 cm breed en 570cm lang. Tussen beide opstellingen zit dan nog een looppad van 70 cm en dat gaat prima. Ook is dat makkelijk te overbruggen als ik bv de BW of het CS diagonaal ga leggen.

Groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Voor het probleem met de aansturing van de wissels met nieuwe decoder, aandrijving en externe voeding heb ik hier een nieuw topic gestart.

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 18 februari 2020, 22:08:25
1. Wat is de relatie tussen al of niet detectie van wissels en de lengte daarvan? Ik maakte mijn opmerking over wissels, omdat de kans dat daar iets gebeurt (zoals een wagon verliezen) toch groter is dan op het rechte stuk. De lengte van een wissel gebruikt iTrain voor op positie rijden, maar heeft toch geen relatie met detectie?

2. iTrain maakt bij het binnenrijden van een melder zo nodig een correctie op de positie. Dan heb je volgens mij meer aan méér melders dan aan volledige detectie. Stel dat bij volledige detectie het eerste stuk is vervuild en na 20cm wel voor het eerst detectie plaats vindt. Dan corrigeert iTrain de positie naar het in iTrain opgegeven begin van die melder, maar zit er dan wel 20cm naast. Als je meerdere melders hebt is de kans dat het bij één of meer melders wel goed gaat groter dan bij volledige detectie. Vandaar mijn keuze voor 'losse' melders en minimaal twee per blok. In een station met perrons zou ik er overigens drie doen, vooral ook om de trein mooi uit te kunnen lijnen.

Er is geen relatie tussen detectie op wissels en de lengte van een wissel. Er zijn in het verleden op dit forum genoeg discussies geweest over waarom wel of niet detectie op de wissels.
Ik ken eigenlijk niemand die detectie op de wissels heeft en uit mijn jaren lange ervaring vind ik het nog steeds niet nodig. kan me niet herinneren dat ik ooit een losse wagon op een wissel ben tegen gekomen.
De lengte die je de wissel in iTrain geeft is voldoende zodat iTrain weet waar de trein is. Voordat een wisselsstraat vrijgegeven wordt zal de trein toch eerst de melders in het blok erna moeten activeren en/of deactiveren.

Met volledige detectie bedoel ik niet 1 hele melder per blok, maar bedoel melders die uit meerdere rail elementen bestaan zodat alle rails in het blok gedetecteerd zijn.
Zie voorbeeld op afbeelding.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
 @citaat
op zich best wel een leuke discussie waarom wissels niet gedetecteerd hoeven te zijn, immers wissels behoren niet tot een blok en bezetmelders zijn juist bedoeld voor blokrijden......wat komt er in en wat gaat eruit om zo het seinbeeld te sturen.
Als het gaat het detecteren van een losse wagon, als je daar bang voor bent is op zich een goede vraag, zeker als de blokken volledig van detectie zijn voorzien.
dit geeft weliswaar weer het nadeel dat zo'n blok wat storingsgevoeliger kan zijn omdat er maar 1 spoorstaaf is voor de retourstroom ipv 2, maar goed...
maar is het mogelijk om een wissel aan te sluiten op de bezetmelders die aan beide kanten zitten, zodat ook de wissel als bezetmelder werkt en het wagonnetje wat de op de wissel is blijven staan, gezien wordt.
zomaar een mijmering hoor  :D

mvg,

Ruud


Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mogelijk is het zeker. Wel een keer gelezen dat iemand dat met lichtsluisjes deed.
Voor een betere massa wordt weer de diodetruc toegepast en dat werkt bijzonder goed. Heb daar een filmpje van gemaakt. Zal deze eens opzoeken en delen.