Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman -
0 leden en 6 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 418 419 [420]   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman -  (gelezen 4056469 keer)

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20950 Gepost op: maandag 10 februari 2020, 20:40:07 »

Met schuine platen krijg je dan niet een beetje een kombocht effect, dat gaan ze toch ook op Zandvoort aanleggen voor de F1 in mei.

Verkanting is dacht ik toch wat anders.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17045.0

https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem114_d.pdf

Gelogd
Met vriendelijke groet Tom
ROCO Proline: DR5000/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

flyerman

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20951 Gepost op: maandag 10 februari 2020, 22:08:12 »

 @citaat naar mijn idee een beetje onzinnig in de modelbouw. Ik bedoel de overgangsboog, de verkanting daarentegen niet.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl

Gr. Martin

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20952 Gepost op: dinsdag 11 februari 2020, 12:46:40 »

Overgangsbogen? daar heb ik nog nooit van gehoord, de verkanting is reeds gedaan.
Zo'n 30+ jaar geleden heeft er in Rail Hobby een artikel over gestaan. Het komt er globaal op neer dat de laatste 15 graden van een boog ca. 2x de railafstand wordt uitgebogen. De straal van de boog wordt dan geleidelijk groter totdat het rechte gedeelte van de baan bereikt is.

Ook een verkanting behoort geleidelijk op te lopen van 0 naar ca. 1 mm.

De overgangsboog is in de modelspoor puur voor de wegnemen van het door de bochten "hoeken". het ziet er dus glooiender uit. Door verkanting toe te passen in het groot spoor kan je een hogere boog snelheid en een reductie van de spoorstaafslijtge creeeren. In de modelspoor is dit niet nodig maar zeker een mooie toevoegen. Ziet er veel meer natuurgetrouw uit.

Succes,

Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

mphoi

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20953 Gepost op: dinsdag 11 februari 2020, 13:31:35 »

Voor de fijnproevers: De verkanting behoort niet alleen een verhoging aan de buitenkant van de boog te zijn. Er behoort tevens een verlaging aan de binnenkant van de boog te zijn. Want anders gaat de trein een miniheuvel over.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20954 Gepost op: dinsdag 11 februari 2020, 19:59:08 »

Ik ben het spoor een beetje bijster.

Mijn buitenste spoorstaven liggen hoger dan de binnenste, ik zie geen verschil in verkanting.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20955 Gepost op: woensdag 12 februari 2020, 19:18:56 »

ik krijg het met c rail niet voor elkaar hoor, om de binnenboog lager te leggen dan de buitenboog??

ook echt een beetje over de top, in het echiie is het absloluut niet meer dan 30cm, of zo, nou als je dat vertaald naar een r1 of r2 bocht  B)
Gelogd
Groeten barry

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20956 Gepost op: donderdag 13 februari 2020, 09:32:02 »

Ik ben het spoor een beetje bijster.

Mijn buitenste spoorstaven liggen hoger dan de binnenste, ik zie geen verschil in verkanting.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Je moet je verkanting eigenlijk zo zien dat je PUKO's op 0 liggen. De ene spoorstaaf  ligt dan in de - en de andere ligt dan in de + . Echt haalbaar is dat niet want dan zal je alles moeten vrezen wat een ^%^%@^#&&$# werk is. 8o 8o 8o 8o. Wat ik bij mijn oude baan heb gedaan is aan de ene kant lucifer houtjes gelegd. Deze zijn ong 1 mm hoog. Dat geeft al een heel mooi effect. in lange bogen kan je er twee op elkaar leggen maar dan wordt het misschien met R2 bogen niet meer realistisch. Ik heb (nog) geen ervaring met R3 en groter, simpelweg omdat ik die nog nooit verkant heb.

Gr. Dirk

Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20957 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 09:00:05 »

Hallo allemaal,

ik krijg het met c rail niet voor elkaar hoor, om de binnenboog lager te leggen dan de buitenboog??

ook echt een beetje over de top, in het echiie is het absloluut niet meer dan 30cm, of zo, nou als je dat vertaald naar een r1 of r2 bocht  B)
Hey Barry,

Op mijn oude baan had ik onder de kant waar de buitenste spoorstaaf zich bevind een dun stukje hout gelegd en daarna de rails vastgeschroefd.
Dit gaf een mooi effect.
Het lijkt misschien over de top maar je ziet het echt.



Ik ben het spoor een beetje bijster.

Mijn buitenste spoorstaven liggen hoger dan de binnenste, ik zie geen verschil in verkanting.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Je moet je verkanting eigenlijk zo zien dat je PUKO's op 0 liggen. De ene spoorstaaf  ligt dan in de - en de andere ligt dan in de + . Echt haalbaar is dat niet want dan zal je alles moeten vrezen wat een ^%^%@^#&&$# werk is. 8o 8o 8o 8o. Wat ik bij mijn oude baan heb gedaan is aan de ene kant lucifer houtjes gelegd. Deze zijn ong 1 mm hoog. Dat geeft al een heel mooi effect. in lange bogen kan je er twee op elkaar leggen maar dan wordt het misschien met R2 bogen niet meer realistisch. Ik heb (nog) geen ervaring met R3 en groter, simpelweg omdat ik die nog nooit verkant heb.

Gr. Dirk

Hey Dirk,

Op mijn nieuwe baan heb ik het gehele vlak iets schuin gelegd waarmee ik naar mijn idee hetzelfde gecreëerd heb, de buitenste spoorstaven liggen nu iets hoger dan de binnenste spoorstaven.
Het is een R9 boog waar ik dit op toegepast heb.



Mvg,

Peter Degeluidsman

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20958 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 14:22:51 »


Hey Dirk,

Op mijn nieuwe baan heb ik het gehele vlak iets schuin gelegd waarmee ik naar mijn idee hetzelfde gecreëerd heb, de buitenste spoorstaven liggen nu iets hoger dan de binnenste spoorstaven.
Het is een R9 boog waar ik dit op toegepast heb.


Mvg,

Peter Degeluidsman
[/quote]

Hoi Peter,

Dan denk ik dat je het beste resultaat hebt wat je met model kan krijgen. Je kan er wel ingewikkelde formules op loslaten maar dat heeft geen meerwaarde. Wat ik wel zou doen is er voor zorgen dat in wissel de verkanting 0 is. Dit is in normaal spoor ook zo. Daarentegen kan een wissel wel op een helling liggen, echter gaat de snelheid door het afbuigende deel dan wel omlaag t.o.v. de snelheid die gehaald kan worden als het wissel vlak ligt

Gr. Dirk
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 februari 2020, 15:41:27 door DB BR85 »
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20959 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 14:41:31 »

Als de plaat schuin komt te liggen gaat alles wat er op komt te staan ook schuin staan, bovenleidingmasten, lantaarnpalen enz. dus vlak leggen is beter en dan aan één kant iets verhogen is echt mooier.
Gelogd
Met vriendelijke groet Tom
ROCO Proline: DR5000/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20960 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 16:32:10 »

Ik ga het eens proberen, maar ik heb isolatie schuim onder mijn rails liggen, dus ik denk dat wat ik eronder steek gewoon in het schuim wordt gedrukt.
En als ik de rails vastschroef is de geluids demping gelijk weg?
Gelogd
Groeten barry

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20961 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 19:13:12 »

Hi,

Ik gebruik gewoon stripjes karton en lijm de rails.
Klik: hier .

groet
Harald
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Eerste update van 2020 het werd ook wel tijd.
« Reactie #20962 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 07:31:13 »

Hallo allemaal,


Hey Dirk,

Op mijn nieuwe baan heb ik het gehele vlak iets schuin gelegd waarmee ik naar mijn idee hetzelfde gecreëerd heb, de buitenste spoorstaven liggen nu iets hoger dan de binnenste spoorstaven.
Het is een R9 boog waar ik dit op toegepast heb.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Dan denk ik dat je het beste resultaat hebt wat je met model kan krijgen. Je kan er wel ingewikkelde formules op loslaten maar dat heeft geen meerwaarde. Wat ik wel zou doen is er voor zorgen dat in wissel de verkanting 0 is. Dit is in normaal spoor ook zo. Daarentegen kan een wissel wel op een helling liggen, echter gaat de snelheid door het afbuigende deel dan wel omlaag t.o.v. de snelheid die gehaald kan worden als het wissel vlak ligt

Gr. Dirk
[/quote]
Hoi Dirk,

Alleen de bocht is iets in de verkanting, de wissels liggen weer vlak.



Als de plaat schuin komt te liggen gaat alles wat er op komt te staan ook schuin staan, bovenleidingmasten, lantaarnpalen enz. dus vlak leggen is beter en dan aan één kant iets verhogen is echt mooier.
Tja Tom daar zeg je me wat, nu is het alleen een strook waar twee sporen op liggen.
Ik zit er nu naar te kijken en ik kan het altijd nog aanpassen mocht het er raar uitzien, voorlopig hou ik het even zo ik heb op dit moment geen bovenleiding in huis maar als dat er is zal ik het plaatsen om te kijken hoe het plaatje eruit zal zien.


Ik ga het eens proberen, maar ik heb isolatie schuim onder mijn rails liggen, dus ik denk dat wat ik eronder steek gewoon in het schuim wordt gedrukt.
En als ik de rails vastschroef is de geluids demping gelijk weg?
Het gaat maar om 1mm Barry, dat moet wel lukken lijkt me, als je schroeft pak dan de gaatjes die het dichtste bij de lager gelegen spoorstaaf liggen.

De demping zal misschien iets minder zijn maar als er een aantal treinen rijden is het normaal dat je dat hoort, net als in het echt  :)



Hi,

Ik gebruik gewoon stripjes karton en lijm de rails.
Klik: hier .

groet
Harald
Dat is ook een mogelijkheid Harald, er zijn dus voldoende mogelijkheden om het te realiseren  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20963 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 12:15:40 »

Hallo allemaal,

Na diverse huishoudelijke klusjes ben ik weer op zolder beland en lekker bezig om de baan weer een stukje verder te bouwen.

Het is er ook prima weer voor, lekker met het raam open knutselen, muziekje op wat te drinken erbij wat wil een mens nog meer  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20964 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 15:36:44 »

Peter,

leuk te lezen dat je weer bezig bent.
Wij wachten op de foto's van het resultaat. :)

mvrgr

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

BeerBot_3000

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Robots are taking over!
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20965 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 16:36:21 »

Dag Peter,

Weer flinke baan ben je aan het maken. Ik hoop op een dag ook zo een ruimte beschikbaar te hebben :)

Zit er voorlopig helaas nog niet in. Ik ga je draadje zeker volgen!
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Jan

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20966 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 20:02:51 »

 @citaat @citaat

Hoi Luc,

Ik kan er ook weer heerlijk van genieten om verder te bouwen, morgen heb ik wel een verjaardag maar ook nog een aantal uren die besteed kunnen worden aan de baan.


 @citaat

Hoi Jan,

Ik heb ook jaren moeten wachten totdat deze ruimte vrij kwam, ondanks dat het een behoorlijke ruimte is zou ik er nog wel een paar extra meters bij willen hebben  :)

Leuk dat je mijn draadje gaat volgden  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20967 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 23:35:52 »

Ik volg dit draadje nog niet zo lang, heb nu gezocht naar een baanplan maar kan dat niet vinden. Staat dat ergens?

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20968 Gepost op: zondag 16 februari 2020, 07:59:16 »

 @citaat

Hoi Koen,

In het allereerste bericht ( pagina 1 ) van dit draadje staat een aanklikbare index.
Klik op het onderwerp en je komt gelijk bij de juiste berichten terecht makkelijker kan ik het niet maken  :)

Het baanplan vind je bij regel nummer 26, het schaduwstation is volledig vanaf deze tekening gebouwd, op het maaiveld zijn wat wijzigingen doorgevoerd die niet op de tekening staan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20969 Gepost op: zondag 16 februari 2020, 10:32:09 »

Hallo allemaal,

Er staat onderaan mijn berichten nu een snelkoppeling om naar de onderwerpen / index van mijn baan te gaan, klik hierop en je komt op de eerste pagina terecht waar het overzicht staat.

Als je hier bent kun je op een onderwerp klikken, daarna kom je vanzelf bij het gekozen onderwerp terecht.
Makkelijker kan het niet  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

wimpietje

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20970 Gepost op: maandag 17 februari 2020, 10:15:56 »

Dag Peter, hoe doe je dat die indexen maken?
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20971 Gepost op: maandag 17 februari 2020, 10:22:45 »

 @citaat Je kopieert de link van de post in het volgende format:
[url=plak hier de link]Geef de link een naam[/url]
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: De baan van een geluidsman -
« Reactie #20972 Gepost op: maandag 17 februari 2020, 21:05:59 »

In het allereerste bericht ( pagina 1 ) van dit draadje staat een aanklikbare index.
Klik op het onderwerp en je komt gelijk bij de juiste berichten terecht makkelijker kan ik het niet maken  :)

Het baanplan vind je bij regel nummer 26, het schaduwstation is volledig vanaf deze tekening gebouwd, op het maaiveld zijn wat wijzigingen doorgevoerd die niet op de tekening staan.

Bedankt, ik had die index wel gezien maar over de baanplan-regel heen gelezen.
Indrukwekkend baanplan! En aan/ de foto's verderop in dit draadje te zien ook een enorm schaduwstation.

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.063 seconden met 23 queries.