De weken vliegen hier voorbij met leuke en helaas ook minder leuke dingen. Gelukkig was er af en toe best wel wat tijd om weer aan de baan te knutselen. Door de 'schopjes' van Jos en Martijn realiseerde ik mij dat 15 maart alweer bijna 3 maanden geleden is; tijd om dat in te halen dus.
Om de draad weer op te pakken: in maart heb ik de koperen rails van de onderzoekskuilen en slakkenkuil uit een bouwpakket van 'echte' M-rails voorzien. Dat werkt goed en zit met alleslijm stevig op zijn plaats. In april heb ik vervolgens stukje bij beetje alle rails en wissels vast geschroefd volgens plan. Daarna had ik een weekje meivakantie en toen kon ik echt even een paar dagen aan de slag: piepschuim snijden om de ruimten tussen de rails op te vullen. In de BW wil ik de rails ongeveer op dezelfde hoogte laten lopen als de omgeving. De rails en het piepschuim (5mm) liggen op van die blauwe 3mm dikke geluiddempende parketondervloer. Zie ook 'Baan Hans(je)', want hij gebruikt dat blauwe spul voor bijna alles en heeft aandelen begrijp ik
Een paar foto's vertellen meer dan woorden....
Snijden piepschuim op maat:
Om de locloodsen niet al te hoog boven de rails uit te laten steken, staan die niet op het piepschuim. Ik heb onder die loodsen nog wel een laagje blauw aangebracht, dus ze staan 2mm verzonken in het piepschuim. Kunnen ze ook niet meer verschuiven. Die ringlocloods en dat kleine loodsje heb ik al zo'n 20 jaar; er ligt hier en daar ook een hele dikke laag vettige stof op. Valt dus nog wel wat aan te doen.
Locloodsen op de BW (20 jaar oud):
Vervolgens heb ik al die losse stukjes piepschuim voorzien van donkergrijze structuurverf met fijne korrel. Leek mij wel een passende niet effen ondergrond voor een BW, maar de tijd zal het leren. En soms lukt het om één van onze 3 zoons ook te motiveren om een handje te helpen :o
Grijze structuurverf aanbrengen op het piepschuim:
Marck helpt mee:
Ook de delen die al vast zitten op tafel worden van dat basiskleurtje met structuur voorzien:
Het eindresultaat van het schilderwerk is een monotoon grijs oppervlak. Daar moet nog heel wat aan gebeuren! Jullie zien aan de zijkant al een verzameling bouwpakketjes staan (o.a. de kolenbunker) die wachten op constructie. En langzamerhand ben ik ook verf en strooimateriaal aan het aanschaffen, zodat ik binnenkort kan starten met de scenery. Weer een uitdaging.....
Zoals ik in het voorstelhoekje al had aangegeven: digitaal rijden (en aansluiten) is helemaal nieuw voor mij. Ik heb mezelf daarom verwend met de digitale startset 29539 van Märklin. In de meivakantie zijn we in Duitsland geweest en daar heb ik de set opgehaald bij Lacasa. Een leuke set met een Mobile Station, railaansluitdoos, rails en wissels en een stoomlocomotief met 5 goederenwagens. Weer thuis heb ik natuurlijk gelijk het ovaaltje uitgelegd en de eerste digitale rondjes gedraaid. Super werkt dat. Zo'n MS is zonder handleiding al te bedienen en alles werkt vlekkeloos.
De digitale startset:
En natuurlijk wil je dan meer: niet alleen verlichting, maar ook geluid en rook uit de schoorsteen. En dit is 'm geworden:
De stoomtrein BR52 (37151) - Ziet er prachtig uit en hij fluit, rookt en rijdt als een zonnetje!
Ondertussen ben ik ook aan de slag gegaan om de bekabeling aan te sluiten. In mijn volgende update zal ik de vorderingen onder de tafel beschrijven.
Bedankt voor jullie belangstelling en tips.
Rob.