Ik ben er uit

Het gaat het ontwerp van Rob worden met de extra verbinding voor keertreinen (zie het plan hieronder).
Afgelopen weekend de oude modelbaan verder afgebroken, waaronder twee schaduwstations die heel erg lastig waren te bereiken. Diep onder het schuine dak en ook nog eens onder de grondplaat van de 'hoofdbaan'. Ten opzichte van die situatie ga ik er in het nieuwe banenplan alleen maar enorm op vooruit!
Geen spiralen meer die, uitgevoerd in R1/R2, ontsporingsgevoelig bleken te zijn en in mijn situatie relatief veel plaats innamen met als 'enige' doel beide schaduwstations te kunnen bereiken. De nieuwe schaduwstations zitten
niet onder de hoofdbaan verstopt en worden beide niet breder/dieper dan 95cm. Ik heb het uitgetest op de oude baan, maar 95cm is op 70 cm hoogte ook onder het schuine dak prima te overbruggen om ontsporingen achterin recht te zetten (wel zonder slobbertrui waar de voorste wagons in blijven hangen

). Dat laatste blijft natuurlijk lastig voor het onderste schaduwstation, maar daarom ga ik ook niet de extra 20 cm tot het schuine dak gebruiken. Lost op zich niet heel veel op, maar geeft wel iets meer manoeuvreer ruimte. En als het helemaal misgaat moet het bovenste schaduwstation er af... (en dat kan ook relatief gemakkelijk, want er zit niets boven). Dit geldt overigens ook voor het harpontwerp. Als het achterin mis gaat (en daar ligt wel de helft van alle wissels!) is materieel daar net zo lastig te bereiken als in het andere ontwerp. En als een trein eenmaal het opstelspoor heeft bereikt is de kans op ontsporen beduidend kleiner denk ik (in beide ontwerpen).
Daarnaast zijn in het harpontwerp op dit oppervlak vrijwel alle sporen even lang (+/- 150cm muv de extra binnencirkel). In het 'keertrein'-ontwerp heb ik maar liefst 6 opstelsporen langer dan 2 meter!
Dit ontwerp zal misschien nog op details worden aangepast, maar ik ben happy. Dank voor jullie gewaardeerde input

Komende tijd ga ik materialen bestellen voor het bouwen van de schaduwstations. En ook nadenken over de hoofdbaan aan de andere kant van de zolder. Als ik een eerste concept heb zal ik dat hier graag weer publiceren

Groeten, Rob.
NB: het programmeerspoor loopt nu langs de muur boven de rode kastjes richting mijn werktafel (zie eerste foto in mijn eerste post). Als ik NEM 103 goed interpreteer dan is het langste 'voertuig' bij H0 313mm; is er een 'ideale' lengte voor zo'n programmeerspoor?