Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Goeden dag forum leden
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Goeden dag forum leden  (gelezen 1269 keer)

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
Goeden dag forum leden
« Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 09:42:16 »

Ben 74 jaar, jeetje oud hè, heb vroeger een grote analoge baan gehad.
Door veel vrije tijd mij oude hobby weer op gepakt en wil dit nu wel digitaal doen.
Heb inmiddels een baanplan en ligt het hout voor een tafel klaar.
Maar nu mijn eerste probleem dat ik geen enkel kennis heb over het digitaal gaan en ik tot op heden nergens hier documentatie over kan vinden. Kan ik bv gewoon zoals ik gewend ben een railplan uitleggen en dan later digitaliseren en hoe.
Jullie merken het al ik hoop op dit forum mijn weg te vinden, oh een stamtafel bezoeken is voor mij waarschijnlijk geen optie aangezien ik helaas rolstoel afhankelijk ben geworden.
Maar niet getreurd
Met vriendelijke groet,
Anton.

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
Re: Goeden dag forum leden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 09:46:09 »

@citaat
Hallo Anton,   
Veel plezier hier én met de modelspoorhobby :exclaim:
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 augustus 2020, 17:36:57 door nobody »
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 09:50:56 »

Welkom op het forum Mizarel.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 14:02:14 »

Hi Mizarel,

Ook, vanuit hier, een welkom op dit Forum.
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast wel.
Heb plezier in je(onze) hobby, thuis én hier, en als je eens gezellig wil kletsen, over onze hobby, of info / hulp nodig hebt, dan kan je eens op bezoek gaan bij een "3RailForum-Stamtafel" bij jou in de buurt (Daar zijn vast ook rolstoelvriendelijke bij of iemand die je wil ophalen).
klik hier
Waar woon je ergens ?

groet
Harald

Zilte

• Toffe Gast
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 14:08:35 »

Welkom hier Anton. Geen paniek. Ook ik heb de ballen verstand van het hele digitale gebeuren, maar al lezende hier op het forum worden zaken steeds duidelijker.

In antwoord op je vragen:
Natuurlijk kun je een eerst een baanplan uitleggen en later digitaliseren. Handig is dan wel, dat je de zaak niet spijker en nagelvast hebt.
Hoe je kunt digitaliseren is weer afhankelijk van het materiaal wat je gebruikt, dus 2-rail of 3-rail en bij die laatste dan weer m-rail, k-rail of c-rail.

Met vriendelijke groet,

Gerrit

Hitmaan

• Vaste Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 15:21:23 »

Hallo en welkom bij het forum.
Leuk dat je nog intresse toont in modelspoor.

Voor digitaal kan je inderdaad gewoon even een baantje leggen en later voorzien van een centrale.
Je moet ook weten wat je budget is en waar je wilt beginnen.
Heb je al treinen, zo ja, hoeveel en zijn deze al voorzien van een decoder.
Zo nee wil je dat en kan je dat zelf uitvoeren.

Heb je rails. M rails of toch al C rails.
Als je M rails hebt dan kun je een losse centrale kopen. Goedkoop is de Marklin 6021, maar wel sterk verouderd.
Als je iets meer kan besteden een MS2/3. Het laatste kost je zo gemiddeld €100. Kan altijd goedkoper.

Bulk je van het geld en je vindt uitgeven geen probleem dan kan je gelijk gaan voor een CS3 ( + ). Heb je later ook meer mogelijkheden. Op afstand bediende wissels etc. een MS 2/3 kan dit ook.

Mocht je nog geen rails hebben dan is Marklin 29000 een goed pakket om mee te beginnen. Zit een digitale controle in en een redelijke rondje met goede bochten.

Gezien je in een rolstoel zit weet ik niet wat je vrijheid zal zijn. Opbouwen op de grond lijkt te lastig dus je moet ergens een tafel hebben waar je wat dingen op kunt doen.
Ook zal ik voorstellen gelijk al je wissels te voorzien van elektrische bediening en als je het kan betalen een digitale decoder er bij doen. Overige opties zijn er wel, maar om nu onder een baan te kruipen voor bedrading etc...... Vraag dit anders maar even na op het forum en je krijgt dan andere mogelijkheden.

Even een opsomming wat mogelijk kan zijn als je nog moet beginnen en dan met C Rails.

Marklin 29000 ( Digitaal pakket met MS3 )
Marklin 24611 en 24612 ( Wissels )
Marklin 74491 ( Wissel aandrijving )
Marklin 74462 ( Wissel decoder )
Marklin 24188 ( Rechte rail )
Marklin 24172 ( Rechte rail )
Marklin 24224 ( Wissel tegenbocht )

Wat je ook kan doen is uitbreidings set aanschaffen. Je hoeft dan alleen maar de Wissel aandrijving aan te schaffen en de decoders.
Marklin 24902, 24903,24904, 24905

Hopelijk ben je al iets wijzer anders maak maar even een topic aan.

Ter info: Dit is een mogelijkheid, misschien niet helemaal het beste, maar het is een overweging.
Met vriendelijke groeten,

Tony

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 17:28:58 »

Ben een beetje beduusd, heel veel info voor mij als nieuwe starten
Ben er erg blij mee mijn dank is groot.
En ja mijn grootste probleem zal de bouw worden uiteraard op een tafel je ziet de angst in mijn ogen met alle draadjes die dan onder de tafel komen dat is lastig vanuit de rolstoel. Ik zoek een oplossing, is dit niet in de sinery te verwerken?
Nogmaals dank
Anton
Met vriendelijke groet,
Anton.

Zilte

• Toffe Gast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 17:51:30 »

Goedemiddag Anton,

Er zijn modelbouwers, die hun tafel opklapbaar maken. Mogelijk is dit een optie voor je. Het ophijsen zou dan met een takel of (elektrische) lier kunnen. En misschien is er ook wel iets te bedenken, dat de tafel iets naar achteren gaat en dan een x aantal cm kan zakken en dan opklappen. Dan blijft het allemaal een beetje op werkhoogte.
Het nadeel is dan wel, dat er niets los op moet blijven staan.
Met vriendelijke groet,

Gerrit

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 19:06:57 »

Marklin C-rails is zo gemaakt dat bedrading ook onder de rails kan en decoder voor wissels kunnen ook onder de wissel worden gebouwd.
Helaas heeft dit 2 nadelen namelijk dat de decoders duurder zijn en dat je gebruik maakt van het baan vermogen. Wat inhoud dat je met minder treinen tegelijk kunt rijden,of je moet extra vermogen bij plaatsen door gebruik te maken van boosters.
Mvg Mark

Mijn baan

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 23:00:08 »

Welkom op het forum, Anton.

"digitaal gaan", zoals je het zelf noemt, kan verschillende dingen betekenen.

Om te beginnen zijn er de digitale treinen. Om die op een baan te laten rijden, hoef je niets bijzonders te doen. De huidige digitale 3-rail modellen rijden zelfs op een oude M-rail baan. Om de digitale mogelijkheden van de treinen te kunnen gebruiken, volstaat een digitale centrale. Als je die nog niet hebt en je gaat vooral met Märklin locomotieven rijden, raad ik een Mobile Station 2 (ofwel MS 2) + aansluitbox aan. Die vind je in veel startsets. Inclusief bijpassende voeding, wat rails en een treintje heb je daarmee een prima start - vooropgesteld dat je voor C-rail kiest.

De volgende stap begint met aandrijvingen voor de wissels. Dat is een stuk gemakkelijker mee te nemen tijdens de bouw van de baan dan achteraf in te bouwen. In eerste instantie kun je ervoor kiezen om de wissels (en ontkoppelrails) via drukknoppen te bedienen, zoals dat al vele jaren wordt gedaan. Om ze digitaal te maken, zijn er decoders nodig. Dat hoeven helemaal geen dure inbouwdecoders te zijn, dat kan ook met externe decoders. Als er toch al aandrijvingen zijn, kun je die heel gemakkelijk later alsnog gaan gebruiken. Met decoders heb je geen drukknoppen meer nodig, in plaats daarvan kun je met de centrale de wissels omzetten (en ontkoppelen). Dat kan zelfs met een MS 2, maar zodra het aantal wissels en ontkoppelrails een beetje begint op te lopen, is dat nogal onhandig. Dan kun je het beter bij drukknoppen houden. Er zijn ook centrales met veel meer mogelijkheden, daarmee gaat het prima, maar die centrales zijn ook een stuk duurder. Er zijn ook verschillende minder dure centrales (niet van Märklin) die je zelf via de computer kunt bedienen, dan kun je op de computer de wissels omzetten. Daar moet je je dan wel in verdiepen.

De meest vergaande vorm is een geautomatiseerde baan. Eventueel kun je ook zelf nog een aantal dingen besturen. De centrale moet hiervoor aan een computer worden gekoppeld en een computerprogramma zal dan op z'n minst een deel van wat er allemaal gebeurt regelen. Dat koppelen is makkelijk, maar om dat computerprogramma uit te leggen hoe je wilt dat jou baan bestuurt moet worden is een heel ander verhaal. Voor wat betreft de baan is daarvoor een systeem nodig waardoor de computer weet waar elk van de treinen is. Voor 3-rail is massadetectie het meest gebruikte systeem. Wat je ook kiest, het is véél gemakkelijker om daar bij de bouw van de baan al rekening mee te houden dan om het achteraf alsnog te doen.

Groeten, Rob                              Mijn baan

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 10:29:28 »

Dank voor je info,
Mijn bedoeling is zeker te bouwen met C rail en ik ga in iedergeval de wissels gelijk digitaal met decoders inbouwen anders word het voor mij achteraf niet meer te doen
Nog een misschien stomme vraag vroeger sloot je de trafo aan met een speciale aansluit rail zo dicht mogelijk bij de bedienings plaats, is dit met digitaal het zelfde of zijn er ook speciale zaken om rekening mee te houden
Met vriendelijke groet,
Anton.

Hitmaan

• Vaste Gast
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 11:05:47 »

speciale aansluit rails is er niet meer met een MS2/3

Wel nog met een MS1, maar gezien die al is verouders zou ik die afraden.

Je kunt nu op elke willekeurige plaats met elke willekeurige rail je aansluiting maken.

Tony

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 11:36:43 »

Welkom Anton !

Misschien is een baan in de vorm van een U een idee.
50-60 cm diep langs de muren en op de uiteinden 90 cm (of wat minder) en dan zo, dat je er op de uiteinden van de zijkant er met je rolstoel bij kunt.
Wanneer je voor zo'n vorm kiest, zou je dat in de afdeling banenplan ontwerpen een topic kunnen starten. Met daarbij je wenslijstje van wat je graag wil.
Dan krijg je vanzelf ideeën aangereikt en ik kan je wel vertellen, dat er hier ware railplan-kunstenaars op het forum aanwezig zijn.
Bijgaand een plaatje van wat ik bedoel  ;)

Een topic starten in modelbaanbouw is ook een aanrader; dan krijg je meteen antwoord op vragen die je hebt of anderszins.

Grtz Tony 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 augustus 2020, 11:38:48 door Tony »
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 11:58:33 »

Dank Tony,
Je hebt gelijk ik was zo enthousiast over de reacties dat ik vergat dat dit een voorstel gedeelte is.😄
Ik denk dat dit ruim voldoende is dus neem je raad ter harte en ga naar de juiste topics
Ik dank alle,
Amton
Met vriendelijke groet,
Anton.

Buffertje

• Nieuwe Gast
  • Herintreder Marklin Ho
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 11:59:48 »

Goedemorgen Mizarel,

Welkom op het 3 Railforum.

Vragen staat vrij, want domme vragen bestaan niet  :cool:

Met groet Michel.
Met vriendelijke groet Michel.

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 13:48:49 »

Hoi Anton,

Nog een opmerking/overdenking mijnerzijds; heb je nog veel metalen rails en elektrische wissels, dan zou je die nog goed kunnen gebruiken. Het is zelfs zo, dat die oude wissels betrouwbaarder zijn dan die van de C-rail.
Zo zou je bijvoorbeeld digitaal kunnen rijden en de wissels ouderwets analoog schakelen.
En als je niet echt automatisch wilt rijden, heb je dan aan een Mobile station 2 al genoeg.

Overstappen op C-rail is een dure grap en ook het ombouwen van analoge loc's kan aardig in de papieren lopen en vereist de nodige kennis en handigheid.

In deze fase is het raadzaam, eens goed na te denken wat je precies wil.
Ik rijd bijvoorbeeld altijd maar met een trein tegelijk op mijn banen. Dan is automatiseren helemaal niet nodig.
Op één baan kan ik naar believen analoog óf digitaal rijden. Kwestie van een stekker omwisselen.
Ik bouw ook daarom geen loc's om en het leuke is, die digitale loc's rijden analoog ook prima  ;)

Ik denk maar wat met je mee  ;)

Grtz Tony
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 augustus 2020, 14:08:15 door Tony »
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Hitmaan

• Vaste Gast
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 20:05:52 »

Gezien dit nu een modelbouw draadje is, gelieve wat meer details hier neer te zetten en wat je mogelijkheden zijn. Wij kunnen dan kijken wat wij voor je kunnen beteken.
Graag ook even een opsoming maken wat je al hebt aangezien dit handig kan zijn bij opbouw.

Tony

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 09 september 2020, 09:10:46 »

Dag allemaal,
Excuses voor de late of geen reacties maar moest helaas even in het ziekenhuis opgenomen worden.
Was wel een goed moment om alles te overwegen voor mijn eerste baan.
Hieronder het ontwerp wat ik voor ogen heb, gemaakt in annyrail.
Graag eventuele opmerkingen.
Mijn rolstoel probleem denk ik op te lossen door iets verhoogd van de tafel te beginnen z8dat er ruimte ontstaat tussen de bodem schaduw station en de tafel waarin ik dan de bedrading kan verwerken.
En ja ik wil alles in C rail uitvoeren.
Met vriendelijke groet,
Anton.

zofman

• Zeer Toffe Gast
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • SaA-Bahn
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 09 september 2020, 09:59:16 »

Hoi Anton,
Is het zittend vanuit je rolstoel te doen om te reiken naar de achterkant van je baan?
Zou rot zijn als daar iets ontspoorde en je kan er niet bij!
Jan
Bouwt aan "S.a.A.-bahn" een Duitstalig spoorlijntje in een andere dimensie.
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 09 september 2020, 11:32:51 »

Is geen Probleem onder alle poten van de tafel zitten wieltjes zodat ik ook rondom kan komen.
Met vriendelijke groet,
Anton.

AlbertG

• Stamgast
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 09 september 2020, 13:28:42 »

Hoi Anton,
Mocht je meer willen weten over de digitale modelspoorbaan dan is deze videoserie misschien iets voor jou:
Klik

Groeten,
Albert.
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 10 september 2020, 08:57:53 »

Dank je wel Albert hier heb ik erg veel aan een zeer duidelijke uitleg.
Een vraag heb ik nog wel
Waarom een schaduw station, het gebruikt ontzettend veel rails en je ziet er niets van.
Als er een storing plaats vindt kan je er nagenoeg ook nog eens niet bij
Anton
Met vriendelijke groet,
Anton.

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 10 september 2020, 10:47:46 »

Een schaduwstation hoeft helemaal niet, het is een keuze. De rails zie je inderdaad niet en je krijgt er desondanks geen korting op bij de koop. Er is echter een groot voordeel: er passen heel wat meer treinen op de baan, dat geeft afwisseling. Als je dat niet belangrijk vindt, heb je geen schaduwstation nodig.

Een schaduwstation kun je ook naast de baan leggen in plaats van eronder, dan is de bereikbaarheid doorgaans beter. Daar moet je dan echter wel genoeg plaats voor hebben. Een recent voorbeeld is het ontwerp van Donald: Nieuw baanplan zonder naam). Een heel ander idee, lastiger te maken maar eveneens prima als het om bereikbaarheid gaat, is een loclift.

Overigens vraag ik me af hoe het zit met de hoogtes in jouw ontwerp: als het spoor bij de wissel van het schaduwstation rechtsachter al op 45 mm komt, lijkt het me dat er onvoldoende tussenruimte overblijft voor de verborgen lus direct erboven. Die ligt daar immers niet veel hoger dan 100 mm. Of zie ik iets over het hoofd?
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 september 2020, 10:49:58 door speeltmettreintjes »

AlbertG

• Stamgast
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 10 september 2020, 10:52:30 »

Hoi Anton,
Bedankt voor je compliment, fijn dat de video's je helpen.
Zoals de naam al aangeeft ligt een schaduwstation 'in de schaduw'. Dus je ziet er inderdaad weinig of niets van.
De functie van een schaduwstation is om je treinen op te stellen om ze daarna naar je hoofdbaan te laten rijden. Als je hoofdbaan groot genoeg is om al je treinen te laten rijden hoef je natuurlijk geen schaduwstation te maken.
Ik kan rondom mijn baan lopen dus ik kan overal goed bij maar ik kan me voorstellen dat dat vanuit een rolstoel een probleem kan zijn.
Bereikbaarheid is altijd een belangrijk onderdeel om rekening mee te houden bij de aanleg.
In deze video zie je hoe mijn schaduwstation er uit ziet: .
Albert.

Hitmaan

• Vaste Gast
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 10 september 2020, 20:27:37 »

Zoals je had gezien is een schaduw station vrij diep.

Jij moet je zelf in een rolstoel wat gaan afvragen. Ook je leeftijd gaat mee spelen.

-In welke tijdsbestek wil ik mijn treinen laten rijden.
-Wat wil ik er mee bereiken.
-Wat is mijn bewegelijkheid en mijn lengte.

Persoonlijk wat ik zou doen in jouw situatie:

- Mijn arm lengte op meten: Tot hoever kan ik een object pakken
- Kan ik met veel steun ook verder komen.
- Moet ik alles alleen doen of krijg ik mega veel hulp bij de opbouw.
- Wat is de status van mijn gezondheid. Kan en wil ik over 1 jaar klaar zijn met mijn baan of mag het wel 2 jaar duren.

Mogelijkheden:
- Geen schaduw station wegens bereikbaarheid en opbouw tijd. Geld kan ook een optie zijn.
Baan 1:
- U Vorm: Overal makkelijk bij en mogelijkheden tot een leuke baan waarin je zelf alles kunt pakken, herstellen etc.
Baan 2 :
Rechthoek of vierkant waar je omheen kunt rijden. Alles bereikbaar.

Geeft even stof tot nadenken.
Mocht je het willen vertellen hier dan kunnen wij je ook beter adviseren hoe wat en waar.
Plannen kunnen leuk zijn, maar ergens iets niet mij kunnen wegen technische en in jouw geval ook lichamelijk problemen maken de hobby er niet leuker om.

Tony

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 10:31:08 »

Dank je wel Tony voor het meedenken, ik waardeer het enorm.
Even mijn situatie
De tafel is 250 X 230 maar alle poten hebben wieltjes zodat het geheel verrijdbaar is en ik er volledig rondom vanuit de rolstoel kan komen. Voor het maken van de tafel heb ik hulp gehad maar voor de verdere opbouw moet ik het zelf doen maar heb alle tijd voor mijn zelf, dus geen probleem.
Ik vind het tijdperk III het mooist
Vwb een schaduw station twijfel ik enorm, ik neig er naar om dit te laten vervallen aangezien ik toch niet meer dan twee a drie loks wil en kan laten rijden, geld gebrek..... Er kan er altijd 1 op een station of rangeer stukje staan
Moet alleen puzzelen om in mijn baan plan het schaduw gedeelte weg te laten.
Bijgaand een foto van de huidige situatie
Met vriendelijke groet,
Anton.

Zilte

• Toffe Gast
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 11:51:35 »

Goedemorgen Anton,

Ik kan niet in uw portemonnee kijken, maar u wel het idee aan de hand doen van de Train Safe. Dit zijn kokers van acrylaat, al dan niet uit te voeren met twee- of drie-rail. Met een adapter kunt u dan treinen uit- en in de koker laten rijden. De kokers kunnen als vitrine aan de wand. Op deze manier kunt u de combinatie stofvrij opbergen en maakt u het ook mogelijke meerdere combinaties wisselend op de baan te laten rijden.
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 15:47:22 »

@citaat Qua budget is zoiets ook prima zelf te maken: klik

Groeten,

Erik.

Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 16:03:23 »

In het baanontwerp in post 17 mis ik wat keermogelijkheden. Het kan al snel saai worden als de treinen altijd maar dezelfde kant op rijden. In de foto zie ik dat je al wat rails hebt. Dat is mooi, dan kun je alvast een baantje neerleggen om wat treinen te laten rijden. Zelfs met iets simpels als een ovaaltje met een inhaalspoor en wat zijsporen merk je al snel wat het betekent dat de treinen niet kunnen keren.

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 16:08:27 »

Hartelijk dank voor je reactie
Is het mogelijk dat je aangeef hoe ik dan zo keer lus maak?
Ik heb nog niet zoveel ervaring ben nog volop aan het uitproberen
M.vr.gr. Anton
Met vriendelijke groet,
Anton.

Lobomotion69

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 16:50:40 »

Hoi Anton,
Leeftijd is alleen maar een getalletje. Het gaat er om hoe oud je je voelt. Er zijn hier heel wat meer 70 plussers, waaronder moi. Welkom dus in de club en veel plezier.

Verstandig dat je het schaduwstation weglaat. Denk dat dat in een rolstoel wel een heel moeilijk verhaal gaat worden. Als je, zoals gezegd om de tafel heen kunt is het een mogelijkheid om op circa 2/3 van de diepte een schot te plaatsen waarachter een klein schaduwstation gemaakt kan worden.
Dan even een zorgpuntje. Je zegt dat de afmetingen van de tafel 250 x 230 cm zijn. Dat betekent dat de halve diepte en dus ook de maximale reikwijdte 115cm is. Nu ben ik zelf 190cm lang en mijn reikwijdte bedraagt met moeite 105 cm. En dan sta ik stevig op beide benen. Daarom de raad om dat nog eens terdege te controleren.

Een keerlus maak je bijvoorbeeld zo. Vertek vanaf spoor x naar rechts, maak een 3/4 cirkel of iets minder en kom dan met een tegenboog terug op spoor x in tegenovergestelde richting. Kan nu geen tekeningetje maken of zo maar hoop dat je dit begrijpt. Op dit thema zijn uiteraard vele variaties te bedenken maar het principe is altijd hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2020, 16:55:50 door Lobomotion69 »
Vriendelijke groet, Henk

Zilte

• Toffe Gast
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 17:10:26 »

Voorbeeld van een keerlus met een 24611, 24206 (met dit passtuk en de boog van de 24611 heb je 30 graden), 11 x 24230 en 4 x 24172.
Er zijn veel variaties mogelijk.

Edit: Met plaatje leuker  :D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2020, 17:12:46 door Zilte »
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 17:17:39 »

Dank je wel Henk
En ja je hebt gelijk de tafel wordt in de breedte 135 ik kan eventueel nog uitbreiden naar een L vorm.
Ben aan het uitproberen met baan ontwerpen.
Tja ik voel me 25.... :wink: :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Anton.

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 17:20:02 »

Mooi dank je wel kan het mooi wegwerken in een tunnel of berg
Met vriendelijke groet,
Anton.

AlbertG

• Stamgast
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 11 september 2020, 20:26:24 »

Hoi Anton,
Ik weet niet of je er al uit bent met wel of geen schaduwstation maar je zou mooi 2 keerlussen kunnen maken in plaats van het schaduwstation.
Dus waar op de tekening van je schaduwstation de hoogte 55 staat maak je een keerlus en waar de hoogte 75 staat ook een keerlus.
Dus in plaats van dat je trein rondjes rijdt via het schaduwstation keert hij om en komt er aan dezelfde kant weer uit.
Het is maar een idee dus zie maar wat je er mee doet.

Succes,
Albert.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 september 2020, 20:28:04 door AlbertG »
Albert.