Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw van een BW en Station: revived!

Gestart door ROMiJo zaterdag 07 december 2019, 09:19:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van een BW en Station: Scenery in wording!
Het mooie van scenery vind ik inmiddels dat je fantasie behoorlijk wordt uitgedaagd. Natuurlijk wil je de realiteit zoveel mogelijk nabootsen, maar ook in de echte wereld kan/bestaat bijna alles :)
Hier weer wat extra foto's van wat vorderingen.

Ten opzichte van een kale baan en de 'grond' van kurk is dit natuurlijk veel sfeervoller en het is geweldig om te zien wat je met al die materialen kunt bereiken. Ik probeer het werk zoveel mogelijk af te kijken bij andere forumleden en via workshops op YouTube, maar kopiëren zonder ervaring is best wel lastig. Met gezond verstand kom je een eind, maar ervaring (van een leermeester) doet ook een hoop!

Zo ben ik nog niet helemaal tevreden met het wandelpad naar boven; dat moet realistischer kunnen. Maar de wandelaars vonden het geen probleem blijkbaar... ;)

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
ik vind het prima gelukt zo voor een eerste keer  :favorite: ,
ervaring krijg je door het zelf te doen en dan ondervind je ook wat de beste werkwijze voor jezelf is;

mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: nieuwe BR 94 rijdt Kopstation binnen
Op de valreep van 2020 heb ik vandaag het aantal locs uitgebreid met een nieuw stomertje: een BR 94 (Märklin 37180). Ik wilde graag in het kopstation niet alleen een V100 en V60 voor het -automatische- rangeerwerk, maar ook een stoomlocje. Deze BR 94 combineert stoom en telex-koppelingen; ideaal :) Daarnaast vind ik het ook een erg mooie loc. Inmiddels heb ik de loc ingevoerd in iTrain en 'afgeregeld' en zijn de eerste bewegingen op de baan uitgevoerd. De loc rijdt prima en de geluidsfuncties maken het plaatje compleet. Helemaal happy dus :D

Mvrgr,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
En zo heb je er weer een leuk functioneel stomertje bij.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hi Rob,

Mooie lok die BR94, veel plezier ermee.

groet
Harald
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mooi Locje he 🤙
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mooi locje om het jaar mee af te sluiten Rob, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Rob, inderdaad een zeer mooie loc. Die rijdt bij mij ook rond. Veel plezier ermee in 2021.

fijn jaareinde nog.

Luc
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mooie lok, rookt prima  :D. Wat ga je erachter hangen?
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
@citaat...@citaat
Iedereen bedankt voor de leuke reacties :thumbup:

@Silco: Er komt inderdaad veel rook uit de pijp (een Märklin 72270 rookgenerator) en het lijkt er op dat de rookolie ook snel op is 8o En de wagons -voor de leisteengroeve- die ik er achter ga hangen zijn de insider wagons van 2005 (Märklin 46022; zie foto van Roel hieronder uit dit topic: 'Rangeren hoe moet dat? & Ontwerp Kopstation').

Allen een fijne en gezellige jaarwisseling!
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Er is niet zoveel gereden de laatste tijd. Scenery maken is ook leuk en er gaat ook veel tijd in zitten :D
Hier weer een update met foto's van de laatste stand van zaken. Allereerst heb ik de kleur van de (leistenen) rotswand aangepast: donkerder gemaakt en 'vervuild'. Verder heb ik de rails voorzien van roest en ballast. Dat laatste ligt nu te drogen en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ondertussen ook allemaal groen besteld om de rest van deze vlakte aan te kunnen kleden. Er gaat weer een wereld voor me open O:-D

Mvrgr,
Rob.

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Met dat geweldig mooie winterweer is het ook lekker warm om binnen te zitten ;) De scenery probeerhoek op mijn baan vordert dan ook gestaag :)

Misschien is het goed ook even terug in de tijd te gaan en te vertellen hoe ik diverse dingen heb aangepakt. De 'bouw' van de rotsen heb ik hierboven al uitgebreider beschreven, maar de verdere ondergrond nog niet. Op de eerste foto zien jullie een 'winters landschap'. Dat wordt veroorzaakt doordat ik de ondergrond met 'Gerstaecker Modelleerpasta/licht/fijn' heb bewerkt. Vooral om toch enige variatie in hoogte te krijgen (onder andere van het pad) en een minder effen ondergrond voor de zomerweide en het terrein tussen de geballaste rails. De paaltjes voor het hekwerk heb ik overigens vooraf op de vlakke ondergrond geplaatst op de gewenste afstand van elkaar. Daarna de ondergrond weer donkerbruin geverfd met latex (zie tweede foto; RAL8022, zwartbruin).

De rotsen vond ik minder goed gelukt. Te licht en te weinig diepte. Uiteindelijk toch maar besloten het nog een keer te proberen. Eerst alles in behoorlijk donkergrijs geschilderd en daarna aangezet met een lichtere grijs . Tot slot met okergeel/bruin/mosgroen geprobeerd er iets meer realisme in te krijgen. Zie beide foto's voor het eindresultaat. Ik vind het beter dan de eerste poging, maar het is het nog niet helemaal...

In de volgende reactie meer over ballast en gras :)
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hierboven hebben jullie al een foto gezien van de geballaste rails. Dat heb ik, na heel veel topics over ballasten te hebben gelezen, gedaan met Busch 7069, bedoeld voor C-Rails. De reden dat ik dat heb gedaan is omdat het goed bij de C-Rails past en als je het verder wilt 'aanpassen' (zoals roest aanbrengen) kun je dat afstemmen op de (on)mogelijkheden die je met C-Rails hebt (zoals geen ballast tussen de bielsen). Op de eerste foto zien jullie het resultaat van het aanbrengen van roestpigmenten (ASOA, donker en middeldonker roestpigment).

Vervolgens werd het tijd om te gaan tuinieren met gras. Ook hier weer veel workshops gezien op YouTube en wat je natuurlijk nodig hebt is materiaal. Op de foto hieronder staat mijn verzameling gras. Daarbij heb ik geprobeerd om de tinten (vroeg)zomer te houden en op elkaar af te stemmen. Het leek me ook leuk om te experimenteren met lange grasvezels (6 en 9 mm), maar om die rechtop in de lijm te krijgen heb je een grassmaster nodig. De optie met een vliegenmepper en theezeefje sprak mij wel aan vanwege de prijs ;) Het apparaatje was zo in elkaar geknutseld en werkt boven verwachting goed. Er blijft natuurlijk een verschil zitten of je gras met behulp van 25KV in de lijm schiet of met de beduidend mindere 4KV van de vliegenmepper, maar het resultaat is niet slecht: zie het proefstukje op de foto hieronder.

En nu kon het tuinieren beginnen: de ondergrond ingesmeerd met boekbinderslijm en vol gestrooid met 'micro-strooisel'. Een mengsel van veel donkergroen en een stuk minder lichtgroen en bruin. Na een nachtje drogen het oppervlak met een pipet weer voorzien van verdunde lijm (ongeveer 1 deel lijm op 1 deel water met het drupje afwasmiddel) en daarna met mijn theezeef de eerste laag relatief korte (2,5mm) grasvezels er op gestrooid. Nadat deze laag was gedroogd was het lange gras van 9mm aan de beurt. Daar heb ik een iets minder verdunde lijm voor gebruikt (anders vloeit het uit in je vorige lagen) en die rond de rots en onder het hekwerk aangebracht. Vervolgens weer met de theezeef en lang gras aan de slag. Het resultaat zien jullie in de laatste foto.

Naast de afwerking wordt het nu tijd voor het aanbrengen/bijwerken van de details. Het resultaat daarvan komt in de volgende post.

Met winterse groet,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Een tweetal opmerkingen.
1)
Citaat van: brietdijk op woensdag 19 februari 2020, 16:53:51Ik ken eigenlijk niemand die detectie op de wissels heeft en uit mijn jaren lange ervaring vind ik het nog steeds niet nodig.
Hier staat mijn toepassing: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80122.msg1389303#msg1389303
.
Citaat van: mphoi op maandag 02 november 2020, 22:48:23Er wordt steeds aan de algemene eis voldaan dat als de trein het volgende blok binnenrijdt dat dan het voorbijgereden sein rood gaat tonen. Maar bij een wisselstraat sluiten de blokken niet direct op elkaar aan. Daardoor duurt het enige tijd voordat het voorbijgereden sein rood gaat tonen.

Bij NS/ProRail gaat dat bij de lichtseinen veel sneller. Zodra het sein voorbijgereden wordt, gaat het sein op rood. Dat betekent dat de eerste (wissel)bezetmelder na het sein het sein op rood behoort te zetten. In iTrain is dat nog niet geregeld. Dat komt waarschijnlijk omdat in iTrain er geen verplichting is om wisselbezetmelders te gebruiken. ...
Wisselbezetmelder Y7T moet eigenlijk 2 seinen op rood zetten.
Een ander voordeel van wisselbezetmelders is dat als een trein onverhoopt te ver doorrijdt en op een wissel tot stilstand komt, het dan in iTrain gesignaleerd wordt. Andere rijwegen via zo'n wissel worden dan geblokkeerd.

2) Blok SS2-01 ligt tussen twee wissels. Dan is het handiger om de lengte van de niet-gedetecteerde begin- en einddelen van het blok bij de betreffende wissels op te tellen. Het gaat daarbij om 18,6 cm aan het begin en om 17,2 cm aan het eind van het blok. Het blok wordt daardoor 35,8 cm korter. Het effect is dat bij Vul automatisch het begin en het eind van de bezetmelders meteen op de juiste plaatst staan. Want nu moet je dat nog steeds handmatig aanpassen.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Beste Volgers en Lezers,
Het is al lang geleden dat dit draadje een vervolg heeft gekregen. De verklaring is echter niet zo lastig ;)

In april van dit jaar is onze camper geleverd en vanaf dat moment zijn we daar veel mee op pad geweest. In het begin allemaal testritjes in Nederland: we volgen het Pieterpad en vanaf de diverse camperplekken wandelen en fietsen we delen van die wandelroute. En afgelopen drie maanden hebben we doorgebracht in Portugal. Een prachtig land, aardige mensen, mooi weer en lekker eten. Volop genieten dus (zie foto's) :)

Gevolg is wel dat de treinenhobby en mijn bijdragen aan dit forum grotendeels stil lagen. Ondertussen hebben de eerste treinen alweer gereden over de baan en ondanks de langdurige stilstand gelukkig zonder problemen! En ook de scenery gaat natuurlijk een vervolg krijgen... En hieronder ook nog enkele foto's die jullie niet hadden gezien: de leisteenwand van het kopstation in ontwikkeling.

Voor nu wens ik iedereen een gezellige decembermaand en hele fijne feestdagen!
Hartelijke groeten,
Rob.

Re: Bouw van een BW en Station: revived!
die 3/4 tunnelingang is wel erg vindingrijk, ben benieuwd hoe dat verder gaat evolueren;


mvg,
Michel
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Mooie camper Rob, lijkt mij heerlijk om zo op pad te zijn en lekker te genieten.

Maar nu snel aan de treinen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Ondanks de '120 dagen' waarschuwing van 3railforum toch maar geen nieuw topic aangemaakt :D

Een update zonder foto's vind ik minder leuk, daarom het Grootspoor Fotohoekje voorzien van een set foto's (klik). Maar afgelopen maanden is er wel genoeg gebeurd op de baan. De treinen hebben bepaald niet stil gestaan en dat vooral vanwege het testen van de volgende versie van iTrain. Erg leuk om daar energie in te steken, maar de scenery ligt dan wel nagenoeg stil :? @Michel: de evolutie van de 3/4 tunnelingang laat daarom nog even op zich wachten ;)

Ook de volgende update zal wel weer even duren, maar beter weinig updates dan geen updates :P

Groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
En ik val gewoon met de deur in huis: de BR06 (het Insidermodel 2022) is binnen. En ik ben er superblij mee :)

De stoomloc rijdt perfect en de 'dynamische rook' is gaaf om te zien. De stoomfluit klinkt 'rauw', zoals je verwacht bij zo'n beest ;)

Het afregelen in iTrain ging ook redelijk makkelijk. Hieronder heb ik een overzichtje gezet van mijn aanpassingen aan de CV's die voor dat inregelen van belang zijn.
Op de foto's een overzicht van de instellingen in iTrain. Wat opvalt is dat de snelheid achteruit af fabriek een stuk lager is ingesteld dan vooruit (CV-waarde is ook laag). Voorlopig laat ik dat ook zo.

=====
Instellingen op positie rijden/stoppen en volume:
CV04: 029 => 005
CV05: 186 => 186
CV63: 255 => 200

Traagheidssimulatie: O: 450/3 en A: 300/10
Reactievertraging: V:500 ms en A: 500 ms

Functie Machinegeluid: 4800 ms

Lengte: 30,7 + 1,0 cm

Maximum snelheid grootbedrijf: 140 km/h
=====
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Voorlopig was de 'BR06' mijn laatste post. Afgelopen maanden is er weinig gebeurd aan mijn modeltrein/scenery en was ik ook niet veel actief op het forum. De oorzaak is echter niet dat de modeltrein weer in de verhuisdozen verdwijnt ;)

Wel ben ik afgelopen tijd druk bezig geweest met de voorbereidingen op onze droomreis om met eigen buscamper naar Nieuw Zeeland en Australië te gaan. Eind augustus hebben we de camper afgeleverd bij de verscheper in Zeebrugge (foto) en ons mobiele huis arriveert begin november in Auckland. Zelf gaan wij eind september met onze reis beginnen en we denken volgend jaar rond deze tijd weer thuis te zijn. Wel een plan, maar geen planning :P

Graag haak ik over een jaar weer aan!

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Rob,
Ik wens je een hele mooie reis.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hoi Rob,

Mooie aanwinst en een hele mooie reis voor de boeg, veel plezier met jullie trip en vergeet geen foto's te maken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Hi Rob, ik de DRG BR 06 001 ook ontvangen zie mijn post in Marceltal. Het is inderdaad een echt beest.

Ik wens jou een goede reis en dat is echt ook mijn droom, maar daarvoor krijg ik mijn vrouw niet warm.
Doe ze de groeten in Karatha waar ik een jaar heb gewerkt tot Covid er een einde aan maakte.

groetjes van Luc
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Beste Volgers en Lezers,
Dit topic zal zo langzamerhand wel een beetje zijn weggezakt in jullie geheugen :D

Mijn laatste bericht was van 9 september 2022 en toen dacht ik nog dat we ongeveer een jaar later wel weer thuis zouden zijn. Het werd echter iets langer ;) Na 16 maanden reizen door Oman, Maleisië, Nieuw-Zeeland, Bali, Australië en Singapore, zijn we op 7 februari weer geland in Nederland na een prachtig en onvergetelijk avontuur. Uit de bijna 25.000 foto's heb ik een paar mooie locs en herinneringen voor jullie uitgezocht.

Het is koud en nat hier. Prima weer om op de treinzolder te gaan zitten en de boel weer op te starten. Dat ging gelukkig zonder problemen. Eerst de stofzuiger en railgum over de baan en daarna de laatste versie van iTrain (en vele Windows updates) installeren op de laptop. Vervolgens de SRSEII/GleisBox onder spanning en verbinden met iTrain, waarna de treinen weer keurig automatisch in beweging kwamen. Dat was weer even genieten :P

Komende tijd ga ik mezelf weer inlezen op het forum en ontdekken hoe het met al jullie projecten gaat. En natuurlijk zal ik hier weer af en toe een update van de voortgang aan mijn modelbaan plaatsen.

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van een BW en Station: revived!
Welkom thuis Rob, zal ik dan maar zeggen. :wink:

Prachtige foto's hoor, dat moet een geweldige wereldreis zijn geweest  :thumbup:

Groeten,

Erik.