Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz  (gelezen 9926 keer)

AlbertG

• Stamgast
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
« Reactie #150 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 17:04:19 »

Hoi Dave,
Ik raad je aan bij Gerhard de complete Gleisbox met ingemonteerde print te bestellen. Dan weet je zeker dat die goed werkt en loop je ook niet het risico van verkeerd solderen.

Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

dave316

• Nieuwe Gast
    • modelspoorvdberg
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
« Reactie #151 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 17:06:51 »

ik heb al een printplaat thuis liggen van hem dan ga ik geen nieuwe bestellen

ik heb dit al gekocht en hij werkt goed alleen de printplaat was niet goed omdat de stekker van de stroom te los was

Leeeke

• Stamgast
  • Waar zouden we zijn zonder de trein......
    • Marinushoven
« Reactie #152 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 17:12:20 »

Hoi Allemaal,

@Dave : Losse gleissbox zijn nieuw te krijgen (los) in Houten bij de Duitser met goedkope c-rail in hal 2 (of voorheen hal 2).
Bij hem moet je er wel om vragen, die liggen niet op tafel, kosten toendertijd ?25,-
Solderen voorzichtig doen, korte draden en alles vooraf vertinnen! Blanke draden zijn erg gevaarlijk en kunnen kortsluiting veroorzaken.

Vanmiddag op de club de SRSEII en gleisbox in de nieuwe behuizing ingebouwd.
Past prima :thumbup:

SRSEII vastgezet met 4 stuks schroefjes van oude PC (M3 zo uit m'n hoofd)

De connectoren

En ziehier het resultaat....

Voor diegene die ook een 3D printer hebben (of een kennis met een 3D printer)
De file is te vinden op onderstaande locatie :

https://www.thingiverse.com/thing:4050237

Ik heb hem gewoon met standaard settings uitgeprint en eea past precies.
Er is ook een uitvoering waarbij je de bruine en rode draad vervangt door een CS2 stekker en printstekker. Deze zijn besteld bij ome Ali, ben benieuwd hoe lang het nu onderweg gaat zijn....

Grtz,

Leo

Marinushoven
Demobaan met CC-Schnitte & SRSEII

C-rail, ECoSII, MS2, CC-Schnitte, SRSEII, Zelfbouw DCC & loconet decoders & iTrain

dave316

• Nieuwe Gast
    • modelspoorvdberg
« Reactie #153 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 17:16:49 »

dankje leo voor de info

ik ga het nu uitzoeken en zal mijn vader vragen om mee te helpen die weet dat wel hoe het moet dan doen we het samen

brietdijk

• Stamgast
  • Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!
    • Blog Hobbymakers
« Reactie #154 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 17:23:02 »

Ik zie volgens mij dat bij de rood, groen en blauwe draad een component kapot is.
Het solderwerk kan met alle respect wel iets beter.
Mijn baan
CC-Schnitte Demobaan
Blog Hobbymakers

Gr. Barry

SRSEII, CC-Schnitte, iTrain5 Pro, Acromora

MdBruin

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #155 Gepost op: zondag 16 februari 2020, 11:58:38 »

Onder de groene draad heb je een smd condensator eraf gesoldeerd. Daarbij zie ik ook tussen de gele en witte draden nog een drupje tin liggen welke er niet thuis hoort en waarschijnlijk ook sluiting maakt. Ken je iemand wie ervaring heeft met smd solderen (of eventueel een mede forum lid in de buurt)?

Nu is natuurlijk alleen de vraag werkte de gleissbox voor de modificatie goed? Zo ja dan zou het gewoon mogelijk moeten zijn om de box weer werkend te krijgen (mits er natuurlijk geen warmte schade is ontstaan).

Edit: ook de power connector is te vervangen met wat soldeer ervaring.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 februari 2020, 12:25:24 door MdBruin »
Groeten,
Marius.

P.s. Ik heb NAH waardoor mijn grammatica/spelling niet altijd correct zijn. De spellingscontrole haalt het meeste er wel uit maar niet alles.

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #156 Gepost op: zondag 16 februari 2020, 12:49:03 »

Hi Dave,

Draadjes strippen (ruim) in elkaar draaien, voor vertinnen, op maat knippen en dan pas vast solderen.

groet
Harald

Leeeke

• Stamgast
    • Marinushoven
« Reactie #157 Gepost op: zaterdag 22 februari 2020, 10:06:55 »

Hoi Allemaal,

Zoals al eerder gemeld ben ik bezig geweest met updaten, upgraden opnieuw instellen en meer van dat soort zaken.
Mede dankzij AlbertG en ROMiJo is dit goed gelukt. De SRSEII is voorzien van de laatste versie software en tevens is het Access Point operationeel.
Het Access Point is voor thuis niet zo zeer noodzakelijk, bij een vaste opstelling is een bekabelde verbinding nog steeds het beste, tevens heb je dan ook een goede internetverbinding voorhanden.... Maar zeker voor demobanen, clubbanen etc. wel erg handig. Dit scheelt gewoon veel sjouwwerk met Routers, kabels etc.

Ik zou ik niet zijn als ik dit niet goed vast wilde leggen, zodat ik later nog weet hoe het moet.....
Nogmaals mijn dank voor de hulp van AlbertG en ROMiJo.
Het Rocrail hoofdstuk komt uit de koker van Albert. Hier heb ik echt geen kaas van gegeten  :P

Dus hierbij met gepaste trots de nieuwe installatiehandleiding van maar liefst 26 kantjes.
Met behulp van bijgevoegde Installatiehandleiding V2.1 kunnen jullie hiervan mee profiteren...  :D

Vragen het liefst via dit topic, zodat iedereen ervan mee kan profiteren
Veel plezier ermee!
Grtz,

Leo

Marinushoven

C-rail, ECoSII, MS2, CC-Schnitte, SRSEII, Zelfbouw DCC & loconet decoders & iTrain

MdBruin

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #158 Gepost op: zondag 23 februari 2020, 16:05:28 »

Bedankt voor het maken en beschikbaar stellen van deze handleiding. Ik heb de handleiding nog niet helemaal gelezen maar er zijn me een paar type foutjes opgevallen, ik zal je wel hopelijk vanavond wel even een pbtje sturen welke meegenomen kunnen worden in een komende versie.
Groeten,
Marius.

P.s. Ik heb NAH waardoor mijn grammatica/spelling niet altijd correct zijn. De spellingscontrole haalt het meeste er wel uit maar niet alles.

mcs51

• Toffe Gast
« Reactie #159 Gepost op: maandag 24 februari 2020, 12:38:21 »

Hi Dave,

Draadjes strippen (ruim) in elkaar draaien, voor vertinnen, op maat knippen en dan pas vast solderen.

groet
Harald

Inderdaad Harald!
Maar ik zou er nog aan tovoegen:

Wanneer je de draadjes vertind, weg van de print dus, ook nog zorgen dat wanneer het plastiek wegtrekt, verder vertinnen!
Niet stoppen omdat je denkt dat het verkeerd loopt!
Wanneer het plastiek wegtrekt tijdens het vertinnen zal het vééééél minder wegtrekken wanneer je de draad op de print soldeert.
Na vertinnen heb je dan natuurlijk een véél te  laaaaang stuk vertind draadje maar die knip je af op minder dan 1mm!

Ik zie veel te lange blote stukken draad op je foto’s Dave!
Die ene mm blank draad is genoeg om contact te maken.

Ik wil hier zeker niet de wijsneus uitgangen, enkel een beetje ervaring delen... ... ...

Leeeke

• Stamgast
    • Marinushoven
« Reactie #160 Gepost op: zondag 01 maart 2020, 19:08:09 »

Hoi allen,

Ik ondervind problemen bij het updaten van de firmware van de SRSEII, zowel bestaande als nieuwe
Zodra de update gedraait is kun je niet meer inloggen via de webbrowser (Chrome, IE of Edge).
Als je de SRSEII uitsluitend bekabeld gebruik is dit geen probleem, anders wel, want je kan dan je WiFi & AP niet meer instellen.
Het trukje uit een van de handleidingen (V2.2 geloof ik) werkt ook niet meer.

Heb Gerhard al gecontact, even afwachten dus, en voorlopig geen updates draaien!

Grtz,

Leo

Marinushoven

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #161 Gepost op: zondag 01 maart 2020, 19:43:58 »

Hoi,
Deze vraag heb ik ook aan Leo gesteld, maar hier op het forum zit natuurlijk nog veel meer ervaring met de SRSEII ;)

Ik heb een tot nu toe ‘vreemd’, maar wel reproduceerbaar 'probleem' met de SRSEII (en besturing via iTrain). Ik zal proberen het kort en bondig uit te leggen:

1.   Als ik de SRSEII en iTrain opstart -en ik stuur niet als eerste een trein aan-, dan reageren mijn melders direct als ik deze handmatig activeer (rails doorverbinden en ik zie gelijk de bezetmelding in het schakelbord van iTrain).
2.   Als ik daarna een MFX-loc met 4-cijferig adres laat rijden, reageren de melders vanaf dat moment enorm traag. Soms tot enkele seconden nadat de trein de bezetmelder is opgereden. Dat vindt iTrain niet fijn natuurlijk…
3.   Maar: als ik eerst (!) een loc met 2-cijferig adres laat rijden, is er niets aan de hand. En ook daarna niet als ik vervolgens de loc met 4 cijfers laat rijden. Alle melders reageren dan direct.

Ik heb dit diverse malen en met verschillende treinen/locs herhaald en het resultaat is iedere keer zoals beschreven. Doet dit verschijnsel bij jullie misschien een bel rinkelen over de oorzaak?

Mvrgr,
Rob.

NB: ik begrijp dat er verschillende typen decoder worden gebruikt (instelling iTrain is bv. MFX (126) of C90 (14)), maar zie nog geen relatie met de snelheid van terugmelden...
« Laatst bewerkt op: zondag 01 maart 2020, 19:50:08 door ROMiJo »
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Leeeke

• Stamgast
    • Marinushoven
« Reactie #162 Gepost op: maandag 02 maart 2020, 08:59:09 »

Hoi Allemaal,

Mijn eerdere probleem met updaten heeft Gerhard al weer opgelost. :thumbup:
Er is nu een nieuwe update inclusief alle subs en upgrades erin verwerkt.
Eea functioneerd nu weer prima.
Een aangepaste handleiding is wederom in de maak.
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 maart 2020, 20:21:33 door Leeeke »
Grtz,

Leo

Marinushoven

AlbertG

• Stamgast
« Reactie #163 Gepost op: maandag 02 maart 2020, 22:07:56 »

Hoi Leo,
Bedankt voor je inspanningen om het werkend te krijgen. Mooi dat het opgelost is. Ik zie de gewijzigde handleiding wel verschijnen.

Groeten,
Albert.

Leeeke

• Stamgast
    • Marinushoven
« Reactie #164 Gepost op: donderdag 05 maart 2020, 20:30:48 »

Hoi Allemaal,

Die handleiding maak ik niet voor jullie hoor, maar voor mezelf  :D
Ik word een dagje ouder (50+) en dan onthou je niet alles meer.... Zeg maar gerust bijna nix
Maar ik vind het helemaal niet erg om ze te delen met jullie...
Hierbij de volgende versie, voorlopig de laatste.... Zou niet weten wat ik nu nog toe moet voegen.
Handleiding V2.3
Veel plezier er weer mee.
Grtz,

Leo

Marinushoven

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #165 Gepost op: donderdag 05 maart 2020, 22:50:50 »

.....Zou niet weten wat ik nu nog toe moet voegen.

Handleiding V2.3
Veel plezier er weer mee.

Dat bedenken wij wel voor jou Leo  :D

Mvrgr,
Rob.
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

AlbertG

• Stamgast
« Reactie #166 Gepost op: vrijdag 06 maart 2020, 13:25:18 »

Hoi Leo,
Bedankt voor de bijgewerkte handleiding.

Is de laatste versie van de software nog steeds 1.2?

Heb je ook seinen op de testbaan van je modelspoorclub? Ik heb een probleem met het aansturen van seinen via de SRSEII, ik heb daarover contact met Gerhard (Gerd) op het Rocrail forum.

Groeten,
Albert.

Joop vdB

• Nieuwe Gast
« Reactie #167 Gepost op: zondag 22 maart 2020, 19:05:15 »

Misschien heb ik deze informatie gemist, maar wat zijn de minimale systeem vereisten voor een computer, te gebruiken voor deze draadloze interface, in combinatie met de iTrain software?
Bij voorbaat dank.

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #168 Gepost op: zondag 22 maart 2020, 20:31:28 »

@citaat Hallo Joop,
De systeem eisen voor iTrain staan hieronder. Verder eigenlijk geen bijzonderheden: de SRSEII hangt aan het netwerk en je computer moet aan hetzelfde (thuis)netwerk hangen.

Groeten,
Rob.

=====
Systeemeisen
Er zijn een paar systeemeisen om iTrain te kunnen gebruiken. Er is in ieder geval een computer met een 32-bit of 64-bit besturingsprogramma nodig zoals macOS, Windows of Linux. Op deze computer moet een Java Runtime Environment (JRE) versie 8 of hoger aanwezig zijn. We raden echter aan om minimaal versie 11 te gebruiken voor ondersteuning van UHD-monitoren (4K).

De minimale hoeveelheid geheugen is 1 Gb RAM. Voor het scherm is minimaal een resolutie van 1280 x 800 gewenst om het schakelbord goed te kunnen lezen. Afhankelijk van de grootte van de modelbaan is een hogere resolutie aan te bevelen.

Joop vdB

• Nieuwe Gast
« Reactie #169 Gepost op: zondag 22 maart 2020, 22:41:09 »

Hallo Rob,
Bedankt  voor je reactie met de benodigde informatie .
Groet,
Joop