Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

MTB mp1 wisselmotor en 'oude' Marklin K83

Gestart door Guus maandag 29 juli 2024, 16:48:17

MTB mp1 wisselmotor en 'oude' Marklin K83
Ik heb in mijn nieuwe baan een hele serie mp1 wisselmotoren ingebouwd. Ik heb deze tijdens het bouwen getest met 12v gelijkstroom en ze doen het perfect.
Ik ben ze nu aan het aansluiten op de klassieke Marklin K83 wisseldecoder en dat werkt helaas niet. Ze reageren nergens op.

Ik heb de schakeltijd op het cs2 flink hoog gezet, wat hetzelfde effect heeft als gewoon de 'schakelknop' ingedrukt houden, en dat helpt helaas ook niet.
Met de multimeter zie ik wel dat er spanning geschakeld wordt op de uitgangen. Bovendien gaat het om 7 stuks K83 en die kunnen niet allemaal kapot zijn...

Als ik ze rechtstreeks op de cs2 baanstroom aansluit krijg je een trillend geluid, maar geen beweging. Waarschijnlijk omdat dit géén echte wisselstroom is?

De oplossing is denk ik een goede gelijkstroomvoeding en een bi-stabiel relais, maar ik meende gelezen te hebben dat het rechtstreeks aansluiten op een k83 (oude type) wel gewoon moet kunnen.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Kan het misschien met het nieuwe type k83 wel? of andere wisseldecoders?

Ik hoor graag jullie ervaringen,

groet,

Guus
Re: MTB mp1 wisselmotor en 'oude' Marklin K83
Volgens de handleiding die ik op de site van mtb vond, zou wisselstroom moeten lukken, maar de 'digitale stroom' is waarschijnlijk het euvel.
Kennelijk maakt het voor een spoeltje niet uit, maar deze motortjes met de in de aandrijving opgenomen elektronica kan daar zo te zien niet mee uit de voeten.
De standaard K83 krijgt als voedingsstroom gewoon wat op de rode en bruine draad staat. Een separaat gevoede decoder kan misschien wel voldoende zuivere spanning geven.

Groet,

Peter
Ik denk inderdaad dat een schakeldecoder nodig is met aparte voeding.
Deze van yamorc heeft specifiek in de handleiding staan dat mp-1's kunnen worden aangestuurd.
Of een heleboel bi-stabiele relais kopen, maar net wat handiger is.

Op diverse plaatsen in dit forum staat dat een mp1 rechtstreeks op een k83 moet werken, maar dat is dus niet correct.

Groet,

Guus
Mij lijkt het een polariteitsprobleem te zijn. Ik ken die MP1 aandrijving niet, maar op het schema zie ik dat ofwel een wisselspanning ofwel een DC spanning nodig is met, in geval van DC, de plus aan de COM van de MP1.
De K83 decoder "stuurt" naar negatief. Ter verduidelijking: als je een relaisspoel aansluit tussen geel en groen of rood dan vloeit de stroom van de groene of blauwe draad naar de gele draad (van + naar -).
Sluit je geel aan op de COM van de MP1 en groen en rood op de stuuringangen, dan zou de stroom tegengesteld willen vloeien wat uiteraard niet kan. Ik baseer me op het feit dat COM gevoed kan worden door AC en DC+ (dus niet DC-)
Ik ben me bewust dat mijn uitleg wat moeilijk omschreven is, maar iemand kan me misschien helpen om het duidelijker te maken.
Succes met het opzoekingswerk.
In het geval dat mijn theorie klopt, kan je gebruik maken van bv 2 gewone kleine relais en een aparte voeding zoals aangegeven in de handleiding van de MP1.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ik maak veelvuldig gebruik van de MP1 en het maakt echt geen fluit uit op welke manier de DC spanning wordt aangeboden. Het ding werkt altijd.
Nu moet ik er ook bij vertellen dat ik uitsluitend schakel met DCC decoders want ik heb heel weinig vertrouwen in het hele Motorola systeem. En met die decoders heb ik nog nooit een probleem gehad in combinatie met de MP1. Zeer betrouwbaar schakelen.
Hallo Henk, ik denk dat dat bij DC inderdaad niets uitmaakt, dat heb ik al vastgesteld.

Ik dacht altijd dat bij een k83 de geel de plus (of ac) was, en rood of groen de min. Is dat niet zo?

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Bij de oude generatie decoders (C80, Moterola I) is de bruine draad, de "+". En om bv een wissellantaarn te laten branden, moet de gele draad zijn aangesloten op de k83.
Hieruit zou je kunnen concluderen dat de gele draad de "-" voert.
Mvg. Marcel

Márklin gebruikt wisselstroom,geen gelijkstroom. Bij wisselstroom heb je geen plus en min maar fase en nul. De fase van wisselstroom wisselt naar gelang de frequentie van plus naar min en omgekeerd in een sinusvorm. Bij Mäerklin is de bruine draad altijd de nul.
Echter electronica kan helemaal nieets met wisselstroom, dat werkt uitsluitend op gelijkstroom. Dus moet die wisselstroom van Märklin eerst gelijkgericht worden. Dat gebeurt in iedere (DCC) decoder. Nu ken ik de inhoud en werking van een K83 niet voldoende om eerder genoemde reden, maar het lijkt mij sterk dat zoiets in een K83 niet gebeurt. De vraag is alleen hoe. Enkelzijdige gelijkrichting is waarschijnlijk niet voldoende voor een MP1.

Het beste advies wat ik kan geven is neem afscheid van die K83's en schaf goede DCC decoders aan. Die zijn veel betrouwbaarder en bedrijfszeker, plus als bijkomend voordeel een stuk goedkoper dan die k83's.
Zoals gezegd: op de site van mtb staat dat je de aandrijvingen kan voeden met gelijkstroom, maar ook met wisselstroom. Er zal een gelijkrichter in de mp1 zitten, denk ik.
Probeer eens een analoge Märklin trafo en kijk of het dan werkt.
Ik denk zomaar dat het dan wel gaat.

Maar daarmee stuur je de motoren niet digitaal aan. Dus het is geen oplossing, maar misschien wel de verklaring waarom ze het met het digitale signaal niet doen.

Ik vrees inderdaad dat de k83 dan niet de geschikte decoder is, en dat is wel jammer. Ze kosten immers ongeveer 25 euro (gebruikt, maar ze worden niet meer gemaakt) en zijn simpel in het gebruik. Dat heeft ook zijn beperkingen.

Groet,

Peter

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 30 juli 2024, 08:57:06maar misschien wel de verklaring waarom ze het met het digitale signaal niet doen.
Heel juist, dat was mij even ontschoten. K83 werkt niet met een externe schakelspanning, je schakelt met de digitale spanning en daar steekt dan nog een addertje onder het gras. Motorola is geen synchroon signaal maar een a-synchroon signaal. Dat wil zeggen dat het signaal boven de nullijn niet gelijk is aan het signaal beneden de nullijn. Wat bij DCC wel het geval is, dat is volkomen synchroon en dat maakt het veel gemakkelijker om uit te lezen. Motorola maakt het daarmee onnodig moeilijk. Daarnaast is Motorola geen echt digitaal signaal, een digitaal signaal bestaat uit een reeks enen en nullen zoals dat bij DCC het geval is. Motorola kent namelijk drie toestanden in zijn signaal, enen, nullen en niks. Maar wat is niks? Niks is niks, geen één en geen nul maar helemaal niks. Hoe meet je niks? Niks is eigenlijk een los stukje draad wat nergens op aangesloten is. Kortom, Motorola is gewoon niks, een systeem wat gebruikt maakt van niks om informatie door te geven is niet betrouwbaar. Just my two cents.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi

Bij mij werken de MP1 gewoon op DCC decoders (gelijkstroom uitgang) en er zit geen elektronika in.
Volgens mij komt er gelijkstroom uit de K83, wie kan dat meten, ik heb ze niet.

groet
Harald

graag een glaasje wijn

de uitgangen van K83 zijn BD680 en een blusdiode
 @citaat
Dus gelijkspanning/gelijkstroom met de - aan de gele draad.

Je kan toch die MP1 makkelijk testen, sluit een gelijkspanning aan op de COM en de stuurdraad en wissel dan de polariteit van de voeding. Werkt de MP1 in beide gevallen, dan speelt de polariteit geen rol. In het andere geval weet je de uitkomst direct.
Succes
zie voor het schema naar de bijdrage van belljt
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80423.0   antwoord #21
"Oude" Marklin k-83 decoders kun je met een simpele ingreep (doorzagen van een printbaantje) geschikt maken voor separate voeding met gelijkspanning (16V). Heb ik ook gedaan en sindsdien geen weigerende of doorgebrande C-wissel aandrijvingen meer.

Cees

graag een glaasje wijn

of je voed de wissels via powermodule.Staat hier in de wiki en is op mijn baan ook toegepast bij de viesmann decoders.

Of je onderbreekt het gemeenschappelijke baantje dat naar de gele connectors gaat en doet de aanpassing

zie een foto van aanpassing K83 : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76258.0

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

De spanning van de K83 (en van de Edits decoders en waarschijnlijk ook van Viessmann 5211 decoders) is een negatieve enkelvoudige gelijkgerichte spanning, dus de massa is hoog

Groet, Anne W
Aanpassen k-83 decoder:
https://erster-maerklin-club.de/wp-content/uploads/2021/05/Umbau-k83-auf-separate-Stromeinspeisung.pdf

Met een Viessmann power module heb ik meer dan 10 wisselaandrijvingen opgeblazen.
Ligt dus inmiddels bij het grof vuil.

Cees

Citaat van: Anne W op dinsdag 30 juli 2024, 21:44:00De spanning van de K83 is een negatieve enkelvoudige gelijkgerichte spanning,
Dat vermoedde ik al en dat betekent dat er slechts een halve sinus overblijft met daartussen niks. En dat vind een MP1 niet leuk, die wil meer.
beste allen,

allereerst hartelijk dank voor alle reacties, het geeft de kracht van dit forum aan.

Ik heb ondertussen wat getest, en in principe klopt alles dat gezegd is.

Bij een gelijkstroombron moet de COM van de Mp1 worden aangestuurd met een PLUS. Achteraf gezien staat dat ook aangegeven (+).
Wanneer ik de polen omdraai doet de K83 het wel degelijk, maar dus maar 1 kant op.
Een ongemodificeerde K83 waarbij de geel een (soort van) min is werkt dus niet.
Een K84 zou dus wel kunnen.

Ondertussen zijn hier een aantal Yamorc YD8116 decoders afgeleverd en ik denk dat ik daar heel gelukkig van word.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Citaat van: Guus op woensdag 31 juli 2024, 10:57:05Ondertussen zijn hier een aantal Yamorc YD8116 decoders afgeleverd en ik denk dat ik daar heel gelukkig van word.
Dat weet ik wel zeker.  :-)