Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz

Gestart door Bob en Pieter maandag 18 maart 2019, 13:36:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik heb nu ook even de handleiding van RoSoft gelezen (zie hieronder). Het lijkt er op dat de GND en BR aansluitingen onderling niet zijn doorverbonden. Dat is natuurlijk met een multimeter makkelijk te controleren. Dit betekent dat je de 'railmassa' wel mag aansluiten op de BR-ingang (en dat Barry gelijk heeft).

=====
BR aansluiting is voor het actief laten werken van de diode truc in
de module, deze wordt eveneens aangesloten op de railmassa
aansluiting van de centrale.

Bij het gebruik van een Intellibox/Twin-Center Multi-Maus wordt de
GND aansluiting niet aangesloten op de railmassa aansluiting van
de centrale.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Je kan het nog duidelijker definiëren: de GND aansluiting is de massa van het S88 systeem en wordt bij toepassing van centrales/boosters met een H-Bridge booster éénmaal per compleet systeem aangesloten op de railmassa, de BR aansluiting is voor de massa van het railsysteem en moet aangesloten worden op de massa van het railsysteem, anders werkt de diode-truc niet.

Groet, Anne W

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Nou Anne, ik moest jou tekst toch een paar keer lezen ;)

Het komt erop neer dat als je de SRSEII gebruikt dat deze regel van toepassing is:
"Bij het gebruik van een Intellibox/Twin-Center Multi-Maus wordt de
GND aansluiting niet aangesloten op de railmassa aansluiting van
de centrale".

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat

Ik geloof je, wat betekent dat de railmassa en de S88 massa in de centrale/booster met elkaar verbonden zijn, want het stroompje van de S88 moet op de één of andere manier terug kunnen komen op de massa van de S88 en niet blijven hangen op de railmassa.

Elektriciteit en elektronica zijn niet zo makkelijk te begrijpen als bijvoorbeeld waterstromen omdat je het niet kunt zien, op de school voor scheepswerktuigkundigen waar ik lang geleden 3 jaar mocht doorbrengen was er van de 20 man maar één die net voldoendes haalde...

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi,

Citaat van: Anne W op maandag 13 januari 2020, 11:16:40
Elektriciteit en elektronica zijn niet zo makkelijk te begrijpen als bijvoorbeeld waterstromen omdat je het niet kunt zien, op de school voor scheepswerktuigkundigen waar ik lang geleden 3 jaar mocht doorbrengen was er van de 20 man maar één die net voldoendes haalde...

Ooit van "Vloeistofmechanica" of "Stromingleer" gehoord of gelezen? Zeg dan alstublieft niet dat "waterstromen" gemakkelijker te begrijpen zijn. Het enige gemakkelijke is dat water naar het laagste punt stroomt. De rest van Vloeistofmechanica en Stromingsleer is een stukje ingewikkelder. Of roepen dat iets "niet zo heel ver is" ....

Groet Ronald.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Om maar niet te spreken over de "Loodgieter-stromen".   >:-D

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat Picobello B.V. :D :D
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Het grote verschil is dat je water uit de kraan ziet stromen en elektrische stroom niet uit de wandcontactdoos ziet stromen......

Overigens is het moeilijkste niet de natuur maar de menselijke geest, vooral de menselijke geest die altijd wat te zeuren heeft.

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi Anne,

Voor elektrische stromen heb ik een Universeelmetertje   ;)
Je weet wel ......
Meten = weten

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Even resume, mijn baan houdt niet zo van water namelijk....

Zoals het er nu naar uit ziet kun je bij de SRSEII de S88 modules met diodetruck toepassen.
Om zeker te zijn van je zaak meet eerst even met een multimeter of de GND en Bn gescheiden zijn van elkaar:
- GND niet aansluiten
- BN aansluiten aan railmassa
Ik gebruik zelf de diodetruck onder/bij de rail, is voor mij dus niet van toepassing.
Ik gebruik echter ook bij mijn boosters de foutmelding om een sluiting door te melden, dit doe ik via de S88, deze liggen aan massa, zelfde principe als bezetmelder.

Om even terug te komen op het verhaal ROMiJo
Ik heb 2 SRSEII's, 1 op de club, die gebruiken we als CS2, echter zonder S88 bezetmelders omdat we hier Loconet bezetmelders gebruiken
Ik heb er 1 voor de demobaan, hier zitten 2 S88 modules op, en deze draaien zonder problemen. Heb uitsluitend uitgevoerd wat in mijn installatiehandleiding staat.

Helaas was de kerst erg druk waardoor ik nog geen tijd heb gehad om de SRSEII te updaten en hem in te stellen als Router.
Is er iemand die dit wel gedaan heeft? Waren er problemen, maw moet ik ergens rekening mee houden? Heb je toevallig nog de handleiding hiervoor liggen?
Scheelt mij zoekwerk op het stummiforum.... Ik zal het dan ook updaten in de installatiehandleiding.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste Harald,

Helemaal gelijk maar nou ga je weer een stapje verder, meten is weten, maar weten is weer wat anders als begrijpen........

Beste Leo,

Even voor mijn eigen begrip (leer ik ook weer wat), wie of wat levert de spanning voor het S88 systeem?

Groet, Anne W

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Anne,

De SRSEII is een gecombineerde print welke zodanig is ontworpen dat hij in de behuizing van de Gleissbox erbij past.
De voeding van de SRSEII (Staat voor Smallest Rockrail Server Ever) komt van de Gleissbox print.
De SRSEII print bestaat uit een Omega 2+ controller (vergelijkbaar met Raspberry Pi, echter zonder all accesoires zoals beeldschermcontroller etc.) en zo uit mijn hoofd een PIC controller voor de S88 bus.
De S88 bus krijg zijn 5V voeding dus van de SRSEII print uit de Gleissbox.
Je kunt de SRSEII ook gebruiken als headless rockrail server (server zonder beeldscherm). Je kan hem echter niet gebruiken als headless iTrain server, omdat de controller zover ik weet geen Java ondersteund.

Om antwoord te geven op een eerdere vraag :
Je hebt 3 RJ45 aansluitingen :
- Een netwerkaansluiting
- Een CAN Bus aansluiting (zelfde signalen als op de 10polige M* connector)
- Een S88 bus

Indien je eea verkeerd aansluit (op de verkeerde connector) loop je dus kans op schade.
Netwerk en S88 zijn bekend, CAN bus kun je gebruiken voor bv. een externe noodstop.
Gerd heeft hier ook een ontwerp voor gemaakt, heb ook de onderdelen binnen, maar nog geen tijd gehad om eea uit te proberen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Kort samengevat dus: de gleisbox levert spanning aan de print, die zet +5 volt op de S88 bus, als er een wielstel is tussen de S88 detectierail en de massa rail loopt er een stroompje tussen die twee railstukken en via de het railmassa systeem naar de gleisbox>kringetje rond.

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Leeeke op maandag 13 januari 2020, 22:01:32
....
Om even terug te komen op het verhaal ROMiJo
Ik heb 2 SRSEII's, 1 op de club, die gebruiken we als CS2, echter zonder S88 bezetmelders omdat we hier Loconet bezetmelders gebruiken
Ik heb er 1 voor de demobaan, hier zitten 2 S88 modules op, en deze draaien zonder problemen. Heb uitsluitend uitgevoerd wat in mijn installatiehandleiding staat.
....
Hallo Leo,
Goed te lezen dat de S88 terugmelders bij jullie goed werken, want ik heb ze nog steeds niet voor 100% aan de praat en zie door de bomen het bos niet meer 8o Ik hoop dat je wat bruikbare info voor mij hebt.

Allereerst even over de installatiehandleiding: als je doet wat daar staat kan het inderdaad gaan werken. Mijn opmerkingen waren slechts bedoeld als verduidelijking/aanvulling op wat er al staat. Even samengevat voor eventueel een volgende (?) versie:
a. Pag. 11: can-monitor laat niets zien als de GleisBox niet is verbonden met een MS2 of iTrain. Vandaar mijn opmerking dat je ook twee Putty vensters naast elkaar kunt openen. Als je dan in het ene venster bijvoorbeeld het 'commando' cansend can0 00300300# invoert, zie je in het andere venster het resultaat (Gateway UID adres of 'gültig');
b. Pag. 12: daar staan nog vraagtekens. De can-monitor kun je afsluiten met Ctrl-C;
c. Pag. 12: daar staat alleen hoe je het aantal S88-modules instelt in de SRSE. Ook handig om toe te voegen is hoe je het adres van het eerste aansluitpunt van de S88-module instelt. Geen idee wat dat standaard is, maar voor het gebruik denk ik wel handig als dat 1.1 is (in te stellen met 'cansend can0 00000300#434255530B020000').

Nu mijn uitdaging: ik maak gebruik van 3 S88N modules van RoSoft uit 2012. In de SRSEII heb ik dat ingesteld volgens jullie handleiding met startadres 1.1. iTrain koppelt prima met de SRSE als interface. Locomotieven kan ik besturen en ik zie in het schakelbord bij opstarten ook dat de melders die bezet zijn rood kleuren.

1. Als ik in iTrain het aantal melders op meer dan 0 instel (bij 'Wijzig-Interfaces-Specifiek', dan zie ik in de terugmeldmonitor opeens een enorme hoeveelheid adressen verschijnen en komt er geen melding meer binnen. Ik ben benieuwd naar jullie instelling van iTrain? Staat dat op 0 of hebben jullie daar wel het juiste aantal melders ingevoerd zonder problemen?

2. De melders werken traag: als ik een melder bezet laat melden door beide rails met elkaar te verbinden zie ik dat soms direct, maar het kan ook wel tot 3 seconden duren voordat dat zichtbaar wordt in iTrain. Ik heb van alles geprobeerd omdat te corrigeren (zowel laptop als SRSE box met kabels op het netwerk, pollinginterval aanpassen, etc.) maar geen oplossing gevonden. Daarbij zie ik ook dat van bezet naar onbezet wél direct lijkt te werken  :? Geen idee wat ik hier verder mee moet...

Ik hoop dat jouw kennis of die van andere forumleden tot een oplossing leidt  :)

Gr,
Rob.

NB: ik heb notificatie voor dit topic aan staan, maar geen bericht ontvangen dat er in gepost is afgelopen week?
NB toegevoegd: dat werkt nu wel weer :thumbup:
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Anne W,
Jouw samenvatting een tikje aangepast:

Kort samengevat dus: de gleisbox levert spanning aan de S88 print zodat deze kan functioneren. Als er een wielstel is tussen de S88 detectierail en de massa rail, wordt een ingang van de S88 module verbonden met massa. Dat wordt door de S88-module gedetecteerd en omgezet naar een digitale 1. Die digitale 1 wordt over de S88-databus aangeboden aan de GleisBox en via de Gleisbox als interface gecommuniceerd met de besturingssoftware zoals bv. iTrain.

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste Rob,

Je vertelt het verhaal hoe het "data" deel van de S88 werkt, maar niet hoe het hele kleine detectiestroompje terugkomt op de massa van de S88 voeding, bij bekende centrales als de CS- en en Ecossen en bijbehorende boosters moet je één verbinding maken tussen de massa van de S88 en de railmassa, bij bijvoorbeeld de IB en de oude 6021 zit die verbinding wel in de centrales en bijbehorende boosters en dus bij gleisbox ook.

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat Hi Anne W,
Het data deel is ook de enige informatie uitwisseling tussen module en Gleisbox. De voeding vanuit de Gleisbox dient tevens als referentiespanning, zodat voor de -IC's op de- module herkenbaar is of de detectierails wel of niet aan massa ligt (1 of 0). Er komt ook geen 'detectiestroom' terug op de massa van de module voeding: als dat zo zou zijn, zou je de module ook gewoon aan de baanmassa kunnen aansluiten. Op deze pagina staat een eenvoudig schema en toelichting van de werking.

Gr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste Rob,

We zullen het wel eens zijn, ik zie in het schema "massa detectie dat het "massa" tekentje van het hele systeem ook aan de railstaaf getekend is........., dus de S88 massa aan de railstaaf en aangezien de lok ook moet rijden zal de massa van het "rijdsysteem" ook aan die railstaaf moeten hangen.

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ROMiJo op zaterdag 18 januari 2020, 10:01:28
...
Nu mijn uitdaging: ik maak gebruik van 3 S88N modules van RoSoft uit 2012. In de SRSEII heb ik dat ingesteld volgens jullie handleiding met startadres 1.1. iTrain koppelt prima met de SRSE als interface. Locomotieven kan ik besturen en ik zie in het schakelbord bij opstarten ook dat de melders die bezet zijn rood kleuren.

1. Als ik in iTrain het aantal melders op meer dan 0 instel (bij 'Wijzig-Interfaces-Specifiek', dan zie ik in de terugmeldmonitor opeens een enorme hoeveelheid adressen verschijnen en komt er geen melding meer binnen. Ik ben benieuwd naar jullie instelling van iTrain? Staat dat op 0 of hebben jullie daar wel het juiste aantal melders ingevoerd zonder problemen?

2. De melders werken traag: als ik een melder bezet laat melden door beide rails met elkaar te verbinden zie ik dat soms direct, maar het kan ook wel tot 3 seconden duren voordat dat zichtbaar wordt in iTrain. Ik heb van alles geprobeerd omdat te corrigeren (zowel laptop als SRSE box met kabels op het netwerk, pollinginterval aanpassen, etc.) maar geen oplossing gevonden. Daarbij zie ik ook dat van bezet naar onbezet wél direct lijkt te werken  :? Geen idee wat ik hier verder mee moet...
...

Het probleem is -pffff, eindelijk- opgelost: vandaag heb ik drie nieuwe S88N-melders van RoSoft binnen gekregen en daarmee de drie oude melders (ook van RoSoft uit 2011) vervangen. De SRSEII werkt nu icm iTrain zonder problemen. Bij het opstarten van iTrain ontstaat er overigens nog wel een vertraging bij melders op het moment dat ik mijn V 320 loc aanstuur, maar dat probleem lost zich op door even over te schakelen naar een eenvoudige BR 81 8o Daar is nog wat onderzoek voor nodig en een tip die ik kreeg van de maker van de SRSEII is dat het misschien te maken heeft met een te zwakke voeding... Ik blijf nog experimenteren dus, maar kan ondertussen wel probleemloos automatisch rijden met iTrain :thumbup:

Punt 1 is echter nog wel hetzelfde: als ik in iTrain het aantal melders op meer dan 0 zet, krijg ik een terugmeldmonitor te zien met ruim 4000 adressen?? Voorlopig op 0 laten staan dus en ik zal het in het iTrain forum aankaarten :)

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste Rob,

Een uitspraak van "Sprinter" op ons forum: De LDTs88, de Tams s88, de DR4088, de RoSoft s88 de treinelectronica s88, de TrainTech s88 modules zijn allemaal een kloon van de s88 (6088) modules van Marklin. Geen enkel verschil, maken allemaal gebruik van hetzelfde schema en van dezelfde IC's.

Voor het geval je het niet weet, "sprinter=rosoft", dus ik snap de werking van je oplossing niet.

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Laat er nu helemaal geen verschil zijn tussen, s88-n uit 2011 en de huidige. Rob verklaar je nader, wat lost dit voor een probleem op. Of anders gevraagd wat was het probleem.

Groetjes.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
@citaat
Hallo Sprinter,
In bijgevoegde afbeelding 'MS2Effect' kun je zien wat het probleem is met de oude melders: zodra de MS2 of iTrain 'verbinding' maakt met de SRSEII/Gleisbox - en niet daarvoor, zoals is te zien in het bestand 'IFConfig' -, komt er een enorme stroom meldingen op gang vanaf de 'oude' melders. Alle ingangen die aan massa hangen (bezet waren) genereren iedere 50-100 ms een statuswisseling van de melder. Dat veroorzaakt veel dataverkeer en daarmee het niet goed/zeer traag functioneren van het meldingssysteem in iTrain. Door de nieuwe melders te plaatsen is dat dataverkeer volledig verdwenen en gisteravond heb ik zonder problemen op mijn relatief kleine baan met drie treinen automatisch gereden.

De oude melders lijken zonder MS2/iTrain prima te werken, maar het gaat mis zodra MS2/iTrain online komen. De oude 6 melders zijn mogelijk defect geraakt omdat ze aan een 12V voeding hebben gehangen van de GleisBox. Ik heb nog geen idee hoe ik dat kan testen, maar ik zou ze evt. ook kunnen opsturen voor controle.

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goedemorgen allen,
Het is prachtig om te zien dat er meerdere mensen zijn die hier met plezier gebruik van maken!

Ik heb een vraagje over de updates van de MS2 (3.55 und 3.112).
heeft iemand dit al gedaan in combinatie met de digitale aansluitbox?
Kan ik dit straffeloos doen of is dit niet slim, omdat hij met de update ook de aansluitbox update..
Ik hoor het graag van jullie!

groet,
Bob
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
De SRSEII communiceert via de can bus en is dus geen onderdeel van de gleise box dus naar mijn idee maakt het niet uit welke software op de gleise box draait.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ROMiJo op woensdag 22 januari 2020, 09:10:38
@citaat

De oude melders lijken zonder MS2/iTrain prima te werken, maar het gaat mis zodra MS2/iTrain online komen. De oude 6 melders zijn mogelijk defect geraakt omdat ze aan een 12V voeding hebben gehangen van de GleisBox. Ik heb nog geen idee hoe ik dat kan testen, maar ik zou ze evt. ook kunnen opsturen voor controle.

Van 12V gaan ze niet kapot, je mag er max. 18V aansluiten.
Dit lijkt op een open GND verbinding. Het zweven van de s88-bus.
Niet helemaal juist aangesloten.

Groetjes.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: hmmglaser op woensdag 22 januari 2020, 13:19:59
De SRSEII communiceert via de can bus en is dus geen onderdeel van de gleise box dus naar mijn idee maakt het niet uit welke software op de gleise box draait.

excuus, verkeerd gelezen. Ik snap wat je bedoeld, de railbox krijgt ook update naar 1.4.1. Als het protocol verandert gaat er misshcien het nodige fout...
Zie in de documentatie.

https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/Nieuwe_functies_voor_Mobile_Station_2.pdf
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Het protocol zal denk ik niet veranderen er is misschien wel een kans dat marklin dit misbruik wil tegen gaan.
Dat de gleisebox ook een update nodig heeft komt omdat de MS2 niks meer is als een domme regelaar alle intelligentie zit in de gleisebox.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Vandaag het printje besteld. Inbouwen doe ik zelf.

Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat @citaat @citaat Ter info: mijn SRSEII werkt prima met de update naar 1.4.1.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Sprinter op woensdag 22 januari 2020, 13:30:18
Van 12V gaan ze niet kapot, je mag er max. 18V aansluiten.
Dit lijkt op een open GND verbinding. Het zweven van de s88-bus.
Niet helemaal juist aangesloten.

Groetjes.

Dat had ik vooraf uitgezocht, maar was er niet 100% zeker van: de gebruikte IC's kunnen volgens de specs 5 tot 15V aan. En in relatie met de SRSEII waren de melders wel juist aangesloten: gewaarschuwd wordt dat de GND niet aangesloten mag worden anders gaat de SRSEII in rook op. In de handleiding van de SRSEII staat 'Der S88 Anschluss ist intern mit Masse verbunden. Bitte nicht S88-GND mit Bahnstrommasse (braun 0) verbinden - es führt zur Zerstörung der Adapterplatine und/oder der Gleisbox'.

Ook bij de nieuwe melders heb ik de GND niet aangesloten en die werken wel prima. Als ze inderdaad exact hetzelfde zijn als de versie uit 2011, dan is er toch wat anders aan de hand... Ik ben benieuwd :O

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik zwijg verder omdat ik van dat hele massa verhaal SRSEII helemaal niets snap, het enige wat ik weet is dat het S88 detectiestroompje op de railmassa (braun 0) is gekomen.....

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ROMiJo op woensdag 22 januari 2020, 20:33:29
@citaat @citaat @citaat Ter info: mijn SRSEII werkt prima met de update naar 1.4.1.

Dat is goed nieuws! Met welke software werk je?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat Met iTrain en inmiddels ook versie 5 met proeflicentie. Dat gaat tot nu toe prima. Belangrijk is wel dat alle benodigde informatie over locomotieven, treincombinaties, blokken (zoals bv lengte en positie van melders) goed worden ingevoerd. Dat is een tijdrovend klusje, maar daarmee krijg je ook de werking van iTrain beter door.

Gr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ROMiJo op woensdag 22 januari 2020, 20:41:46
Dat had ik vooraf uitgezocht, maar was er niet 100% zeker van: de gebruikte IC's kunnen volgens de specs 5 tot 15V aan.Mvrgr,


Part number

Order

Technology Family

VCC (Min) (V)

VCC (Max) (V)

Voltage (Nom) (V)

F @ nom voltage (Max) (MHz)

ICC @ nom voltage (Max) (mA)

tpd @ nom Voltage (Max) (ns)

IOL (Max) (mA)

IOH (Max) (mA)

3-state output

Rating

Operating temperature range (C)

CD4014B  Order now  CD4000     3     18     10     8     0.3     160     1.5     -1.5     No     Catalog     -55 to 125     
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ROMiJo op woensdag 22 januari 2020, 20:41:46

Als ze inderdaad exact hetzelfde zijn als de versie uit 2011, dan is er toch wat anders aan de hand... Ik ben benieuwd :O

Ja Rob, ze zijn al sinds 1986 hetzelfde. Toen heb ik de 6088 uit elkaar getrokken en aan de hand van de PCB het schema getekend, wat later op het web is gedeeld, en door diverse aanbieder gebruikt wordt.

Groetjes.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Leeeke op zondag 18 augustus 2019, 21:03:58
Nu ook een nederlandstalige handleiding beschikbaar. Heb je vragen, commentaar etc. dan hoor ik het wel.

Hoi Leo,
Hartelijk dank voor de handleiding. Daar zullen wel een paar uurtjes in zijn gaan zitten om dit allemaal uit te zoeken.  :thumbup: :thumbup:
Mijn setje is onderweg dus ik ben me vast aan het inlezen.

Ik ben vooral geïnteresseerd in de werking van de Rocrail server op de SRSEII en vooral ook hoe ik deze in de toekomst kan updaten.

Mijn vraag aan de Rocrail gebruikers:
Op deze pagina (http://lnxpps.de/can2udp/srseII/) beschrijft Gerhard welke commando's je uit moet voeren om de Rocrail server te starten. Moet ik dat via Putty doen of via de webinterface?
(Ik kan de vraag natuurlijk ook aan Gerhard stellen maar hier in het Nederlands is eenvoudiger en zo komt de kennis ook weer hier op het forum terecht).

Groeten,
Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
@citaat  @citaat
Hallo Sprinter,
Jij kijkt naar de CD4014B en ik heb de specs van de HEF4044BP bekeken (en die hebben een aanbevolen voeding van 3 tot 15V nodig). Al met al is 12V dus zeker geen probleem. En voor de helderheid: ik stel/klaag niet dat je printen niet zouden functioneren, maar in combinatie met de SRSEII en MS2/iTrain is er blijkbaar iets aan de hand. En ik wil er graag achter komen wat, anders kan ik de zes 'oude' printen (overigens uit juni 2012) niet meer gebruiken en dat zou zonde zijn 8o De printen functioneren overigens prima als ik ze op de SRSEII aansluit en geen gebruik maak van iTrain of de MS2 (afbeelding IFConfig hierboven). Iets wat ik nog niet kan verklaren...

Je opmerking over zwevende GND heeft mij wel aan het denken gezet: is het mogelijk om op de print de GND/baanmassa te scheiden van de voeding (via RJ45) van de print (zeg maar een GND en GNDA)?

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat @citaat
Hallo Albert,
Ik gebruik geen RocRail, maar toch: dat setje commando's -hieronder gekopieerd- moet je uitvoeren via Putty. In de webinterface ben ik geen RocRail opties/configuratie tegen gekomen.

Mvrgr,
Rob.

=====
Rocrail
Wer Rocrail nutzen möchte führt folgende Sequenz einmal aus:
cp /root/roc* /etc/init.d/
# automatisch starten
/etc/init.d/rocnetnode enable
/etc/init.d/rocrail enable
# jetzt starten
/etc/init.d/rocnetnode start
/etc/init.d/rocrail start
Wer Rocweb nutzen möchte, muss einen Lizenzschlüssel erwerben: Rocweb und Lizenzschlüssel

Folgende Daten sollten (z.B. mit WinSCP) von Zeit zu Zeit gesichert werden:
/opt/rocrail/rocnetnode.ini
/opt/rocrail/rocrail.ini
/opt/rocrail/plan.xml
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Rob,
Bedankt voor je toelichting.

Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Leo,
Op pagina 12 van de handleiding staan op de eerste regels 5 vraagtekens in het rood bij het afsluiten van de CAN-Monitor. Op het Stummiforum heb ik gelezen dat je dat doet met CTRL-C.

Groeten,
Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat Zie reactie #63 hier boven Albert,
Met nog enkele tips.

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik heb vandaag de SRSEII ontvangen, alleen de print. Met de handleiding van Leo dacht ik er wel uit te komen en dat gaat ook lukken, op 2 punten na:
- De rode LED is los bijgeleverd. Waar moet ik die op aansluiten?
- Er zit een aparte printplaat met een S88N aansluiting bij. Weet iemand waar die voor dient?

Als beide vragen hier niet beantwoord kunnen worden stuur ik de maker een mail en post ik het antwoord hier.

Groeten,
Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik heb de led ook niet aangesloten.
Dat printplaatje is een verloopstuk van de oude Marklin s88 kabel naar utp.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Zie hier waar de led aangesloten moet worden.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Barry,
Bedankt voor de foto, duidelijk waar ik het aan moet sluiten.
Nog 1 vraag: welke is de plus? De zwarte of de rode draad?

Groeten,
Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Dacht dat rood de plus was. Eventueel even meten met multimeter. Zie idd dat dat niet in de handleiding staat. Leo zal hier waarschijnlijk ook nog wel reageren.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Gerhard stuurt dit als antwoord op mijn vraag:
- (Kathode) ist mit dem 680 Ohm Widerstand verbunden.

Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Alle draadjes zitten op hun plaats. De rode LED knippert, er komt geen rook uit en de MS2 doet het ook nog  :D

Eén opmerking bij het soldeergedeelte van de handleiding. Bij punt 11 staat het volgende:

11.Vertin de soldeeraansluitingen op de onderzijde van de print van de gleissbox (zie foto) en soldeer de witte en de gele draad op zijn plaats, de 2 meest rechtse eilandjes van de 1eCan connector.

Als ik de foto bekijk dan zijn de draden aangesloten op de meest linkse eilandjes van de 1e CAN connector.
Ik heb het aangesloten volgens de foto.

De volgende stap is alles weer netjes terug plaatsen in het doosje maar daarvoor moet ik eerst de uitsparingen maken. Dat doe ik liever even buiten bij daglicht.

Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Vraag voor de Rocrail gebruikers:
- Ik heb de Gleisbox met een kabel aangesloten op mijn router. De Gleisbox krijgt IP adres: 192.168.178.23 (dat werkt dus)
- In Rocrail kies ik voor de centrale MBUS, Type TCP, IP-adres: 192.168.178.23, Poort: 15731
- Is dit alles wat ik moet doen? Moet de Gleisbox dan verschijnen bij Programmeren in het CBUS/MBUS menu?

Dit is namelijk wat ik gedaan heb maar de loc op het spoor reageert niet en de Gleisbox verschijnt ook niet in het CBUS/MBUS menu.
(Ik maak dus geen gebruik van de ingebouwde Rocrail server maar sluit hem aan alsof het een centrale is.)

Ik heb de MS2 aangesloten en daarmee kan ik de loc gewoon laten rijden.

Wat kan ik doen om het te laten werken?

Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Het werkt!
Aangezien Rocrail in de trace geen foutmelding gaf wist ik dat de verbinding op IP-adres goed is.
Via de MS2 bedienen ging ook.
Dus het doosje weer open gemaakt. Het blijkt dat ik de witte draad op de bovenkant van de Gleisbox print niet goed gesoldeerd heb want die lag los. Nu die weer vast zit werkt alles.
Hieronder het CBUS/MBUS dialoogvenster zoals ik het nu te zien krijg.

Nu weer mijn Rocrail testbaantje weer opbouwen. Ik ben benieuwd of er genoeg vermogen is om een wissel met decoder om te zetten als er 2 treinen rijden.

Groeten,
Albert.