Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz

Gestart door Bob en Pieter maandag 18 maart 2019, 13:36:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Dave,
Ik raad je aan bij Gerhard de complete Gleisbox met ingemonteerde print te bestellen. Dan weet je zeker dat die goed werkt en loop je ook niet het risico van verkeerd solderen.

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
ik heb al een printplaat thuis liggen van hem dan ga ik geen nieuwe bestellen

ik heb dit al gekocht en hij werkt goed alleen de printplaat was niet goed omdat de stekker van de stroom te los was
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,

@Dave : Losse gleissbox zijn nieuw te krijgen (los) in Houten bij de Duitser met goedkope c-rail in hal 2 (of voorheen hal 2).
Bij hem moet je er wel om vragen, die liggen niet op tafel, kosten toendertijd ?25,-
Solderen voorzichtig doen, korte draden en alles vooraf vertinnen! Blanke draden zijn erg gevaarlijk en kunnen kortsluiting veroorzaken.

Vanmiddag op de club de SRSEII en gleisbox in de nieuwe behuizing ingebouwd.
Past prima :thumbup:

SRSEII vastgezet met 4 stuks schroefjes van oude PC (M3 zo uit m'n hoofd)


De connectoren


En ziehier het resultaat....


Voor diegene die ook een 3D printer hebben (of een kennis met een 3D printer)
De file is te vinden op onderstaande locatie :

https://www.thingiverse.com/thing:4050237

Ik heb hem gewoon met standaard settings uitgeprint en eea past precies.
Er is ook een uitvoering waarbij je de bruine en rode draad vervangt door een CS2 stekker en printstekker. Deze zijn besteld bij ome Ali, ben benieuwd hoe lang het nu onderweg gaat zijn....

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
dankje leo voor de info

ik ga het nu uitzoeken en zal mijn vader vragen om mee te helpen die weet dat wel hoe het moet dan doen we het samen

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik zie volgens mij dat bij de rood, groen en blauwe draad een component kapot is.
Het solderwerk kan met alle respect wel iets beter.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Onder de groene draad heb je een smd condensator eraf gesoldeerd. Daarbij zie ik ook tussen de gele en witte draden nog een drupje tin liggen welke er niet thuis hoort en waarschijnlijk ook sluiting maakt. Ken je iemand wie ervaring heeft met smd solderen (of eventueel een mede forum lid in de buurt)?

Nu is natuurlijk alleen de vraag werkte de gleissbox voor de modificatie goed? Zo ja dan zou het gewoon mogelijk moeten zijn om de box weer werkend te krijgen (mits er natuurlijk geen warmte schade is ontstaan).

Edit: ook de power connector is te vervangen met wat soldeer ervaring.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi Dave,

Draadjes strippen (ruim) in elkaar draaien, voor vertinnen, op maat knippen en dan pas vast solderen.

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,

Zoals al eerder gemeld ben ik bezig geweest met updaten, upgraden opnieuw instellen en meer van dat soort zaken.
Mede dankzij AlbertG en ROMiJo is dit goed gelukt. De SRSEII is voorzien van de laatste versie software en tevens is het Access Point operationeel.
Het Access Point is voor thuis niet zo zeer noodzakelijk, bij een vaste opstelling is een bekabelde verbinding nog steeds het beste, tevens heb je dan ook een goede internetverbinding voorhanden.... Maar zeker voor demobanen, clubbanen etc. wel erg handig. Dit scheelt gewoon veel sjouwwerk met Routers, kabels etc.

Ik zou ik niet zijn als ik dit niet goed vast wilde leggen, zodat ik later nog weet hoe het moet.....
Nogmaals mijn dank voor de hulp van AlbertG en ROMiJo.
Het Rocrail hoofdstuk komt uit de koker van Albert. Hier heb ik echt geen kaas van gegeten  :P

Dus hierbij met gepaste trots de nieuwe installatiehandleiding van maar liefst 26 kantjes.
Met behulp van bijgevoegde Installatiehandleiding V2.1 kunnen jullie hiervan mee profiteren...  :D

Vragen het liefst via dit topic, zodat iedereen ervan mee kan profiteren
Veel plezier ermee!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Bedankt voor het maken en beschikbaar stellen van deze handleiding. Ik heb de handleiding nog niet helemaal gelezen maar er zijn me een paar type foutjes opgevallen, ik zal je wel hopelijk vanavond wel even een pbtje sturen welke meegenomen kunnen worden in een komende versie.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Haradigi op zondag 16 februari 2020, 12:49:03
Hi Dave,

Draadjes strippen (ruim) in elkaar draaien, voor vertinnen, op maat knippen en dan pas vast solderen.

groet
Harald

Inderdaad Harald!
Maar ik zou er nog aan tovoegen:

Wanneer je de draadjes vertind, weg van de print dus, ook nog zorgen dat wanneer het plastiek wegtrekt, verder vertinnen!
Niet stoppen omdat je denkt dat het verkeerd loopt!
Wanneer het plastiek wegtrekt tijdens het vertinnen zal het vééééél minder wegtrekken wanneer je de draad op de print soldeert.
Na vertinnen heb je dan natuurlijk een véél te  laaaaang stuk vertind draadje maar die knip je af op minder dan 1mm!

Ik zie veel te lange blote stukken draad op je foto's Dave!
Die ene mm blank draad is genoeg om contact te maken.

Ik wil hier zeker niet de wijsneus uitgangen, enkel een beetje ervaring delen... ... ...
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi allen,

Ik ondervind problemen bij het updaten van de firmware van de SRSEII, zowel bestaande als nieuwe
Zodra de update gedraait is kun je niet meer inloggen via de webbrowser (Chrome, IE of Edge).
Als je de SRSEII uitsluitend bekabeld gebruik is dit geen probleem, anders wel, want je kan dan je WiFi & AP niet meer instellen.
Het trukje uit een van de handleidingen (V2.2 geloof ik) werkt ook niet meer.

Heb Gerhard al gecontact, even afwachten dus, en voorlopig geen updates draaien!

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi,
Deze vraag heb ik ook aan Leo gesteld, maar hier op het forum zit natuurlijk nog veel meer ervaring met de SRSEII ;)

Ik heb een tot nu toe 'vreemd', maar wel reproduceerbaar 'probleem' met de SRSEII (en besturing via iTrain). Ik zal proberen het kort en bondig uit te leggen:

1.   Als ik de SRSEII en iTrain opstart -en ik stuur niet als eerste een trein aan-, dan reageren mijn melders direct als ik deze handmatig activeer (rails doorverbinden en ik zie gelijk de bezetmelding in het schakelbord van iTrain).
2.   Als ik daarna een MFX-loc met 4-cijferig adres laat rijden, reageren de melders vanaf dat moment enorm traag. Soms tot enkele seconden nadat de trein de bezetmelder is opgereden. Dat vindt iTrain niet fijn natuurlijk...
3.   Maar: als ik eerst (!) een loc met 2-cijferig adres laat rijden, is er niets aan de hand. En ook daarna niet als ik vervolgens de loc met 4 cijfers laat rijden. Alle melders reageren dan direct.

Ik heb dit diverse malen en met verschillende treinen/locs herhaald en het resultaat is iedere keer zoals beschreven. Doet dit verschijnsel bij jullie misschien een bel rinkelen over de oorzaak?

Mvrgr,
Rob.

NB: ik begrijp dat er verschillende typen decoder worden gebruikt (instelling iTrain is bv. MFX (126) of C90 (14)), maar zie nog geen relatie met de snelheid van terugmelden...
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,

Mijn eerdere probleem met updaten heeft Gerhard al weer opgelost. :thumbup:
Er is nu een nieuwe update inclusief alle subs en upgrades erin verwerkt.
Eea functioneerd nu weer prima.
Een aangepaste handleiding is wederom in de maak.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Leo,
Bedankt voor je inspanningen om het werkend te krijgen. Mooi dat het opgelost is. Ik zie de gewijzigde handleiding wel verschijnen.

Groeten,
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,

Die handleiding maak ik niet voor jullie hoor, maar voor mezelf  :D
Ik word een dagje ouder (50+) en dan onthou je niet alles meer.... Zeg maar gerust bijna nix
Maar ik vind het helemaal niet erg om ze te delen met jullie...
Hierbij de volgende versie, voorlopig de laatste.... Zou niet weten wat ik nu nog toe moet voegen.
Handleiding V2.3
Veel plezier er weer mee.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Leeeke op donderdag 05 maart 2020, 20:30:48
.....Zou niet weten wat ik nu nog toe moet voegen.

Handleiding V2.3
Veel plezier er weer mee.

Dat bedenken wij wel voor jou Leo  :D

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Leo,
Bedankt voor de bijgewerkte handleiding.

Is de laatste versie van de software nog steeds 1.2?

Heb je ook seinen op de testbaan van je modelspoorclub? Ik heb een probleem met het aansturen van seinen via de SRSEII, ik heb daarover contact met Gerhard (Gerd) op het Rocrail forum.

Groeten,
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Misschien heb ik deze informatie gemist, maar wat zijn de minimale systeem vereisten voor een computer, te gebruiken voor deze draadloze interface, in combinatie met de iTrain software?
Bij voorbaat dank.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
@citaat Hallo Joop,
De systeem eisen voor iTrain staan hieronder. Verder eigenlijk geen bijzonderheden: de SRSEII hangt aan het netwerk en je computer moet aan hetzelfde (thuis)netwerk hangen.

Groeten,
Rob.


=====
Systeemeisen
Er zijn een paar systeemeisen om iTrain te kunnen gebruiken. Er is in ieder geval een computer met een 32-bit of 64-bit besturingsprogramma nodig zoals macOS, Windows of Linux. Op deze computer moet een Java Runtime Environment (JRE) versie 8 of hoger aanwezig zijn. We raden echter aan om minimaal versie 11 te gebruiken voor ondersteuning van UHD-monitoren (4K).

De minimale hoeveelheid geheugen is 1 Gb RAM. Voor het scherm is minimaal een resolutie van 1280 x 800 gewenst om het schakelbord goed te kunnen lezen. Afhankelijk van de grootte van de modelbaan is een hogere resolutie aan te bevelen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Rob,
Bedankt  voor je reactie met de benodigde informatie .
Groet,
Joop
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo SRSEII ervaringsdeskundigen :)
Zoals jullie eerder in dit topic hebben kunnen lezen maak ik -nog steeds naar tevredenheid- gebruik van een SRSEII en als treinbesturingsprogramma iTrain5.
Ik heb een aantal maal de SRSEII opgestart zonder dat de MS2 is aangesloten. Dan kan ik vanuit iTrain wel bv alle wissels bedienen, maar er is geen loc die gaat rijden.
Is het inderdaad noodzakelijk dat de MS2 is aangesloten aan de omgebouwde aansluitbox, of is er misschien iets anders aan de hand?

Reden dat ik dit vraag is omdat het ook regelmatig voorkomt dat locs na opstarten van het systeem niet aangestuurd kunnen worden. Ik moet dan eerst met de MS2 alles weer laten 'herkennen' voordat er beweging in komt. Er verandert echter helemaal niets aan de MFX-adressen en ik vraag mij af waarom een loc niet na opstarten direct reageert op commando's van iTrain?

Bedankt voor jullie reacties alvast,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Rob, ik heb sinds een tijdje ook de SRSEII zen heb mijn ms2 ergens onder in de kast liggen. Dus zonder ms2 zou het moeten werken.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Dat is een mooi bericht Barry :thumbup:

Maar aan mij nu de uitdaging om uit te zoeken waarom ik die MS2 wel nodig heb om de locs in beweging te krijgen ;)

Heb jij alles ingesteld op DCC? Ik rij met MFX en een LDT DB-4 booster (zonder terugmelding). Voordat locs reageren op iTrain, moet ik met de MS2 alle locs langs, waarbij ik voor iedere loc op het MS2 display de melding krijg dat deze zich niet aanmeldt. Daarna werkt aansturing via iTrain zonder problemen...

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Volgens mij heb ik Leo daar eens over gehoord. Ik zal Leo effe een appje sturen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi Rob,
Mfx, altijd al een pain in the ass geweest, zal ook nooit veranderen....
Ik ben er (eigenlijk) wel een beetje klaar mee :D en ben het hier ook aan het uitfaseren.... Alle mfx gaat eruit en Esu komt erin.
Bij mij is het probleem dat ik teveel wissel van banen. Daar heeft Mfx icm iTrain last van. Je krijgt namelijk steeds weer een nieuw Mfx adres, met als gevolg dat je settings en snelheidsmetingen weer om zeep zijn...

Daarmee is jouw probleem echter niet verholpen.
Op mijn eigen baan gebruik ik een ECoS 2 met 2 stuks DB4 boosters. Om MFX door te sturen via de boosters maak ik gebruik van een Tams Boosterlink.
Heb net op de TAMS website gekeken, maar ik zag dat deze niet meer leverbaar zijn, ook bij Conrad niet meer. Ze werken aan wat anders, maar dat is er dus nog niet.
De boosterlink die zorgt ervoor dat het Mfx feedbacksignaal weer terug bij de centrale komt, want daar ligt zover ik kan zien jouw probleem.

Wat je zou kunnen proberen is of het idd aan je Booster ligt (als je dat al niet gedaan hebt). Als je je booster er tussenuit haalt heb je dan het probleem nog steeds?
Als het probleem dan weg is ligt het idd aan de booster, een boosterlink is dan mijn inziens de beste oplossing. Als dat niet het geval is, dan is er wat anders aan de hand....

Hoor het graag....
Ik ben geabboneerd op dit topic, heb echter geen melding ontvangen.... vreemd....
Succes!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Leeeke op donderdag 02 juli 2020, 14:00:33
Ik ben geabboneerd op dit topic, heb echter geen melding ontvangen.... vreemd....
In de spambox terecht gekomen?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Nee, want nu kreeg ik wel een mailtje.... zal hem wel gemist hebben, je krijgt nl. maar 1 notificatie totdat je het topic weer bezocht hebt...
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Met de Boosterlinken van Tams werkt het wel denk ik, is er niemand die op de één of andere manier een Märklin (MFX) booster aan de SRSEII heeft gehangen, dan moet het ook werken.

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Met de boosterlink werkt het idd Anne, alleen wordt hij niet meer geleverd door Tams.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat

En met een Märklin "CS type" booster?

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Leo,
Bedankt voor je uitgebreide reactie :thumbup:

CiteerWat je zou kunnen proberen is of het idd aan je Booster ligt (als je dat al niet gedaan hebt). Als je je booster er tussenuit haalt heb je dan het probleem nog steeds?
Als het probleem dan weg is ligt het idd aan de booster, een boosterlink is dan mijn inziens de beste oplossing. Als dat niet het geval is, dan is er wat anders aan de hand....

Vandaag aan de slag geweest met je tip: booster er tussenuit en de hele baan rechtstreeks op de Gleisbox aangesloten. Helaas lost dat niet het probleem op. Het heeft echter wel met het MFX protocol te maken, want de locs die op Motorola rijden (2 cijferig adres) werken wel direct probleemloos. Ik heb de SRSEII ook gereset en updates uitgevoerd (je weet maar nooit...), maar geen verandering.
Wat mij opvalt is dat de MS2 ook blijft melden dat sommige locs zich niet terugmelden, maar na die melding reageert betreffende loc wel op de commando's.

Het blijft nog even een zoekplaatje en op het Stummiforum kom ik geen vergelijkbare problemen tegen. Ik ga het ook nog een keer uitproberen met de originele -niet omgebouwde- MS2 aansluitbox: eens kijken of dan dezelfde meldingen verschijnen op de MS2...

En de TAMS boosterlink die ken ik wel, maar er is -ook tweedehands- niet meer aan te komen. Enige optie is zelfbouw, want die info is nog wel te vinden.

CiteerJe krijgt namelijk steeds weer een nieuw Mfx adres, met als gevolg dat je settings en snelheidsmetingen weer om zeep zijn...
Ik weet niet waarom je metingen verdwijnen, maar je hoeft een loc niet te verwijderen uit iTrain om een nieuw MFX-adres toe te wijzen. Waar je wel voor moet zorgen is dat het toe te wijzen (onbekende) MFX-adres niet al aan een andere loc in de lijst is toegewezen. Heeft me een behoorlijke tijd gekost om uit te zoeken waarom een MFX-adres van een loc niet werd overgenomen door iTrain bij vooruit/achteruit schakelen: ik bleef naar dat lege vakje staren.... 8o

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Wat is de prijs voor deze aansluitbox draadloos WiFi laten om te bouwen ?
Vriendelijke groeten van Paul
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goede avond wat is deze prijs om hem om te bouwen naar WiFi
Vriendelijke groeten van Paul
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
1x is genoeg hoor. Niet iedereen zit constant op het forum, zeker niet in vakantietijd.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Een ombouw setje kost zonder verzendkosten €80,- en een complete aangepaste Gleisbox (zonder adapter)kost €130,-.
Als je zelf een beetje kan solderen is dit goed zelf te doen. Leeeke (Leo) heeft een mooie handleiding gemaakt waar stap voor stap alles uitgelegd wordt.
De handleiding staat ook op ons Blog KLIK HIER
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Waar kan ik deze laten ombouwen ??
Vriendelijke groeten van Paul
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat

Dat stond al eerder in dit topic, maar daar kun je gemakkelijk overheen lezen. Hier is het nog een keer:

Citaat van: ronxp op maandag 18 maart 2019, 14:39:21
Hier kun je meer info vinden en de print bestellen.
http://lnxpps.de/can2udp/srseII/
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
hoi allemaal

ook hier is vandaag de box geinstalleerd en alles werkt naar behoren

nu kunnen we weer een stap verder en nu gaan zoeken naar de s88

groeten
dave van den berg
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goed te horen dat alles werkt. Wij hebben de s88n decoders van Rosoft rechtstreeks aan de SRSEII hangen.
Belangrijk is dat je de terugbelde decoder niet aansluit op de massa. Staat ook in de handleiding van de SRSEII.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
dus als ik goed begrijpt mag je bij de s88n van rosoft de gnd niet gebruiken als massa maar wel alle andere lijnen wel die dan 1 tot 16?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
De ground mag in zijn geheel niet aangesloten worden. Ook met andere merken, dus utp kabel in de s88 van de SRSEII en de terugmeld draden van de secties uiteraard.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo mede SRSEII gebruikers,
Het is alweer een tijd geleden dat ik gereageerd heb in dit draadje, maar nu het over de S88n melders gaat heb ik wel een tip :)
En de problemen die ik hierboven heb beschreven lijken ook -grotendeels- verholpen. Ik ben nog wat voorzichtig, want ik heb pas gisteren het probleem opgelost.

Ik ben gebruiker van iTrain met als interface de SRSEII. Al geruime tijd zag ik op het schakelbord dat zo nu en dan alle bezetmelders aan en uit gingen. Daar heb ik -tot mijn grote spijt >:-D- tot deze week geen aandacht aan besteed, maar bij het intensieve testrijden afgelopen weken ging er van alles mis. Ik rij op positie en het ijken/instellen van de locs leverde geen eenduidig resultaat. De stoppositie in ieder blok was anders en soms onveilig, dus dat geeft geen goed gevoel. Daarbij maakte ik gebruik van instellingen voor de in te stellen traagheidssimulatie, waarbij de stapvertraging 100ms bedroeg en de stapgrootte 1 of 2. Na heel veel uitproberen kreeg ik een ingeving: wat nou als iTrain vanwege het voortdurend aan en uit gaan van alle bezetmelders (en de kleine stapvertragingen van alle locs) onvoldoende rekenkracht heeft om dat allemaal bij te benen?

Mijn bezetmelders onder de baan zijn gegroepeerd op drie posities: 1 set vlak naast de SRSEII, 1 set zo'n 7 meter verderop en nog 1 set weer 7 meter verder (dus 14 meter vanaf de SRSEII). Alle posities zijn met elkaar verbonden met UTP-kabel. Toen ik de laatste set melders loskoppelde was het 'knipperen' van de bezetmelders in iTrain voorbij 8o Storing op de lijn leek de oorzaak. Met een korte UTP-kabel kwam het probleem ook niet terug. De oplossing was voor mij de volgende: de SRSEII kun je intern vwb de S88n melders instellen op een signaalniveau van 5V of 12V. Door over te schakelen van 5 naar 12V is het signaal blijkbaar sterk genoeg en komt -ook over grotere afstanden- zonder storing aan bij de SRSEII. Probleem opgelost; in iTrain is het knipperen van de bezetmelders verleden tijd :thumbup:

Vandaag weer verder gegaan met het inregelen van de locs en dat verloopt als een zonnetje. Binnenkort zal ik mijn ervaringen hierover ook op dit forum plaatsen voor de geïnteresseerden.

Mocht bovenstaande niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag!

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
ik zit met een probleem ik heb de SRSEII daar in per ongelijk wat verkeerd in gesteld nu ziet hij de ipadres niet meer

hoe kan ik dat oplossen dat hij weer ziet?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Staat hij op dhcp, of heb je een vast adres ingesteld?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Zie je hem ook niet als je hem bekabeld aangesloten hebt?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ErikW op vrijdag 09 oktober 2020, 17:01:43
Staat hij op dhcp, of heb je een vast adres ingesteld?

ik was er mee bezig om een vaste ip te zetten en daar ging het mis

Citaat van: brietdijk op vrijdag 09 oktober 2020, 17:03:52
Zie je hem ook niet als je hem bekabeld aangesloten hebt?

ja die zit er in en dan ziet hij ook niet
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi Dave,
Ik neem aan dat de SRSEII met een netwerkkabel is verbonden aan je router: als je inlogt op de router zie je de GleisBox dan wel? En zo ja kun je dan ook het IP-adres zien?

Mvrgr,
Rob.

NB: je schrijft '...nu ziet hij de ipadres niet meer'. Wie is hij?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Nee dat zie ik niet meer staan de gleisbox in de router
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Als je voor de GleisBox een vast IP-adres wil instellen moet dat op de router gebeuren (Van de ontwerper: 'Netzwerk: Wer eine feste IP-Adresse nutzen möchte, sollte das auf dem Heimrouter entsprechend einstellen.').

Jij hebt dat denk ik geprobeerd in de GleisBox zelf? Dat betekent waarschijnlijk dat het IP-adres van je GleisBox nu buiten de range van je thuisnetwerk ligt en daarom ziet je router de Box niet. Daar heb ik eerlijk gezegd geen pasklare oplossing voor en ik heb geen idee of je de GleisBox hardwarematig kunt resetten. Als ik in deze situatie zou komen ga ik experimenteren: als eerste zou ik de GleisBox direct op een laptop (zonder netwerk) aansluiten en kijken of ik de GleisBox vanaf de laptop kan vinden...

Wel vervelend dit zeg :thumbdown:
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Weet je nog wat je het laatst gewijzigd hebt?