Er is al een tijdje niets gepost in dit topic, maar ik wil wel graag mijn ervaringen met jullie delen. Deels ook zinvol voor de Installatiehandleiding denk ik, die in dit topic is gepost door Leeeke. Zoals ook in mijn baanbouwtopic is te lezen
[link] maak ik gebruik van iTrain in samenwerking met de SRSEII GleisBox. Ik probeer uit en test deze configuratie uitgaande van mijn schaduwstation, dat tijdelijk is voorzien van een keerlus in afwachting van de rest van het baanontwerp.
De LAN en WiFi configuratie van de SRSEII aan de hand van de installatiehandleiding verliep prima en al snel had ik via iTrain contact met de omgebouwde GleisBox. Na het invoeren van mijn locomotieven bleek ik deze perfect via iTrain te kunnen aansturen. Een mooie mijlpaal; super!
De problemen begonnen echter bij het aansluiten en uitlezen van de S88N terugmelders. Voor het schaduwstation gebruik ik twee modules. In iTrain heb ik dat ingesteld via 'Wijzig-Interfaces-Specifiek-Aantal S88 modules' en in de SRSEII heb ik dat geconfigureerd volgens de Installatiehandleiding (zie ook de post van ronxp hierboven (Es lassen sich ein paar Parameter über CLI einstellen). Bij het opstarten van iTrain werden de melders wel juist gelezen en lichten rood op als er inderdaad een voertuig op stond, maar daarna gebeurde er niets meer. Zowel op het schakelbord als de terugmeldmonitor gingen melders niet van bezet naar onbezet of andersom. Daarnaast bleek de terugmeldmonitor geen 32 adressen te laten zien, maar zag ik er maar liefst zo'n 4000...
Dan begint het foutzoeken. Op internet is echter nog niet zo heel veel informatie over de SRSEII icm iTrain te vinden. Daarom heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de SRSEII biedt om de status uit te lezen en bepaalde waarden in te stellen. Met behulp van PuTTY zijn gelijktijdig meerdere verbindingen met de SRSEII op te zetten. Na inloggen kun je dan met het commando 'can-monitor' zien wat er allemaal op de canbus gebeurt.
Met alleen een MS2 verbonden met de SRSEII zag alles er normaal uit: op het moment dat een bezetmelder wordt geactiveerd is in de output van canmonitor te zien welk adres het betreft en gaat de status naar '1'. Andersom werkt ook prima (zie de afbeelding CanMonitor2). Zo gauw ik echter iTrain verbinding liet maken met de SRSEII ging het mis: op het moment dat de melder werd geactiveerd, verschenen reeksen met 0-en en 1-en waar geen touw meer aan vast te knopen was (voor mij niet en ook voor iTrain niet; zie afbeelding CanMonitor1). Na vele testen kwam ik tot de conclusie dat iTrain de informatie van de SRSEII gebruikt om te bepalen van hoeveel melders (of beter: adressen) gebruik wordt gemaakt. Daarbij is de configuratie van 2 melders in iTrain (zie hierboven) niet leidend. Ik heb mijn problemen opgelost door twee dingen te doen.
1. Ik heb in iTrain via 'Wijzig-Interfaces-Specifiek-Aantal S88 modules' het aantal S88 modules op '0' gezet.
2. Ik heb de SRSEII als volgt geprogrammeerd:
a. Open met PuTTY gelijktijdig twee (!) verbindingen/vensters met de SRSEII;
b. Start in het ene venster 'can-monitor': dan kun je zien wat er gebeurt als je in het andere venster commando's uitvoert. De can-monitor is overigens af te sluiten met 'CTRL-C';
c. Dan komt het bekende setje commando's en parameters (zie ook hieronder met mijn correcties):
c.1: voer het commando 'cansend can0 00300300#' uit. In het andere scherm waar canmonitor loopt zie je dan het 'S88 Gateway UID'. Ook in mijn geval is dat 43425553.
c.2: stel het startadres in op '0000' als volgt: 'cansend can0 00000300#434255530B020000'. In de can-monitor zie je dat het commando wordt geaccepteerd en geldig is. Door het instellen van het startadres op 0000 wordt de eerste aansluiting van de eerste melder (dat is degene die als eerste is aangesloten op de SRSEII) aangeduid als contact nummer 1 (of igv groeperen per 16: 1.1). Belangrijker is dat ook wordt voorkomen dat in iTrain meer dan het werkelijke aantal terugmeldmodules/adressen verschijnen.
c.3: stel vervolgens het aantal melders in met het commando ''cansend can0 00000300#434255530B030003'. In dit geval zijn er drie modules (is overigens hexadecimaal) aangemeld.
Op het moment dat ik iTrain en de SRSEII op deze wijze had geconfigureerd werkten ook de melders perfect en gaf ook de terugmeldmonitor van iTrain het juiste aantal adressen aan!
En nu kon ik ook starten met het uitvoeren van de snelheidsmetingen van de locomotieven: mooi om te zien dat dat volledig is geautomatiseerd en zonder haperingen functioneert
Ik vraag mij natuurlijk wel af of ik de enige ben met deze ervaring, want ik lees er verder niets over... En mocht ik niet duidelijk zijn geweest dan geef ik graag een toelichting!
Hartelijke groeten,
Rob.
=====
# Bestimmen der ID des S88 Gateways (aka CAN-Buster)
cansend can0 00300300#
# can-monitor
# 07:56:36.393 CAN 0x0031B311 [8] 43 42 55 53 01 02 00 40 Ping Antwort von S88 Gateway UID 0x43425553, Software Version 1.2
# 07:56:36.395 CAN 0x00313B6A [8] 47 43 2D 79 01 27 00 10 Ping Antwort von Gleisbox UID 0x47432D79, Software Version 1.39
# 43425553 ist hier die ID //(gecorrigeerd)//
#
# Kanal 2 Startnummer
# Kanal 3 Laenge
=====
# Beispiel : S88 Startnummer der Kontakte 1000 (Hex 0x03D8 => moet voor 1000 03E8 zijn // instellen op 0000 betekent dat het eerste adres 1 (of ook 1.1) is)
cansend can0 00000300#434255530B0203D8
# 43425553 ID
# 0B Kanal Wert Setzen
# 02 Kanal Nummer 2
# 03D8 Wert
# can-monitor Output
# 07:56:29.257 CAN 0x00000300 [8] 43 42 55 53 0B 02 03 D8 System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x02 Konfigurationswert 0x03D8
# 07:56:29.261 CAN 0x0001B311 [7] 43 42 55 53 0B 02 01 System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x02 gültig(1)
=====
# Beispiel : S88 Bus-Lange 2 (0x0002)
cansend can0 00000300#434255530B030002
# 43425553 ID
# 0B Kanal Wert Setzen
# 03 Kanal Nummer 3
# 0002 Wert
# can-monitor Output
# 07:55:50.394 CAN 0x00000300 [8] 43 42 55 53 0B 03 00 02 System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x03 Konfigurationswert 0x0002
# 07:55:50.399 CAN 0x0001B311 [7] 43 42 55 53 0B 03 01 System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x03 gültig(1)