Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz

Gestart door Bob en Pieter maandag 18 maart 2019, 13:36:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
En nu ook draadloos verbonden.

Ik wil hier een groot compliment geven aan Leo (Leeke) voor de handleiding. Ik heb de indruk dat de meeste info wel verspreid beschikbaar is op het Stummiforum of op aanvraag bij de maker maar het is een hele klus om dat allemaal door te spitten en bij elkaar te brengen.
Zonder deze handleiding was het me niet gelukt denk ik.

Groeten,
Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goed bezig!
Wordt de wisseldecoder door de digitale spanning gevoed dan? Ik zou hiervoor een aparte voeding gebruiken.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: brietdijk op donderdag 30 januari 2020, 11:04:36
Goed bezig!

Bedankt  :thumbup:

Voor mijn testbaan heb ik een tijdje een DR5000 gebruikt en Viessmann wisseldecoders omdat die ook op DCC werken. Dat scheelt een hoop draden. Mocht dat allemaal te veel zijn voor de Gleisbox dan heb ik nog een Digikeijs wisseldecoder liggen. Bedankt voor de tip.

Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik heb mijn testbaantje aangesloten en loop nu tegen de terugmelding aan.

Ik heb een S88N-Opto aangesloten (zonder Gnd!) en ik krijg geen enkelen melding te zien.
Ik heb een S88N (zonder Opto en zonder Gnd) aangesloten en die werkt wel.
De Opto module is in orde, heeft het bij de DR5000 goed gedaan.
Zou ik bij deze Opto module dan toch de Gnd aan moeten sluiten?

Albert

Toevoeging / antwoord op mijn eigen vraag:
Als ik de handleiding van de Digikeijs DR4088-Opto er bij gepakt had, had ik zelf het antwoord kunnen geven. Bij deze terugmelder moet de middenrail worden aangesloten op de C-aansluiting van de module.

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
De gleisebox heeft een 36va voeding ongeveer 1,9A dus ligt het er een beetje aan hoeveel loks er tergelijk  rijden en of je één of meerdere wissels tergelijk schakelt anders kan een viessmann wisselmotor met ingebouwde decoder ook een goed alternatieve zijn kwa prijs ben je niet veel meer kwijt dan een marklin spoel + decoder en de viessmann heeft een micromotor met een lager verbruik en een realistische omgeschakeling van de wissel.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goed om te lezen dat je de het werkend hebt (tot aan de terugmeldingen dan). Meer dan een jaar geleden heb ik kort overwogen om m'n aansluitbox om te bouwen. Ik zag er toch wat tegenop en mede daarom heb uiteindelijk toch een andere oplossing gekozen, maar sindsdien vind ik het interessant om te lezen over de ervaringen van anderen. Daarom bedankt voor het delen.

Naar ik heb begrepen, gebruiken sommige oudere locomotieven relatief veel stroom, maar afgezien daarvan moet het geen probleem zijn om naast twee rijdende treinen ruim voldoende stroom over te houden om wissels om te zetten. Tot begin vorig jaar liet ik maximaal zes treinen rijden met m'n aansluitbox en 36 VA voeding. Dat ging nét. Om wissels te schakelen, moest ik wel een paar treinen stilzetten, maar dat moest sowieso want tijdens het schakelen kon ik er kon er geen zes in de gaten houden.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik heb het werkend, inclusief de terugmelding. Ik heb de S88N-Opto vervangen door één zonder Opto en dat werkt.

Ondanks de goede handleiding van Leo (Leeke) om mee te starten merk ik dat er toch wel de nodig info ontbreekt. Het is geen plug and play.
Voorbeeld:
Voordat ik met een DCC locomotief kan rijden moet ik die eerst aanmaken met de Mobile Station 2. Maar wat nu als je geen MS2 hebt?
Ook de configuratie via Putty is wat omslachtig. Even omschakelen naar een ander wifi netwerk gaat niet zomaar, daar heb je Putty voor nodig.
Ik ben benieuwd wat ik tegenkom als ik gebruik ga maken van de Rocrail server op de SRSEII.

Ben ik nou de enige die hier tegenaan loopt? Ik lees hier niets over in dit topic.

Ik heb me aangemeld op het Stummiforum om deze aanvullende info te krijgen.


Groeten,
Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Albert,

Ja sommige dingen moet je even uitzoeken maar dat is toch juist het leuke van zo'n project?
Even verbinding maken met een ander netwerk kun je het best doen via utp of de gleisbox als accespoint laten fungeren.

Ik heb er in ieder geval een hoop van geleerd.
Geniaal deze Gleisbox en helemaal als er een een simpele interface zou komen om alles te configureren.

Rocrail als server werkt ook perfect op de gleisbox maar ik gebruik liever iTrain.
Bij mij rijden max 4 a 5 treinen gelijktijdig en dat gaat prima.
Je kunt natuurlijk prima een zwaardere voeding gebruiken.

Ik had eigenlijk verwacht dat Marklin dit jaar ook wifi acces in de CS3 zou inbouwen.
Nee dus maar onze Gleisbox heeft het :P
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ronxp op vrijdag 31 januari 2020, 08:02:14
Ja sommige dingen moet je even uitzoeken maar dat is toch juist het leuke van zo'n project?

Ja, dat ben ik met je eens. Dat maakt deze hobby zo leuk. Ik heb een tijdje een Digirails DR5000 gehad, puur om uit te zoeken hoe het werkt.
Ik pak het stapsgewijs aan. Eerst de Gleisbox als centrale via het netwerk.
Dan de ingebouwde Rocrail server en dan de Gleisbox als accesspoint (of misschien draai ik het wel om).

Gerhard (de maker) heeft zelf ook al aangegeven dat een interface om e.e.a. te configureren wenselijk is maar het ontbreekt hem aan de tijd. Misschien dat iemand anders er in springt.

Groeten,
Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: AlbertG op donderdag 30 januari 2020, 21:45:20
Ik heb het werkend, inclusief de terugmelding. Ik heb de S88N-Opto vervangen door één zonder Opto en dat werkt.

Ondanks de goede handleiding van Leo (Leeke) om mee te starten merk ik dat er toch wel de nodig info ontbreekt. Het is geen plug and play.
Voorbeeld:
Voordat ik met een DCC locomotief kan rijden moet ik die eerst aanmaken met de Mobile Station 2. Maar wat nu als je geen MS2 hebt?
Ook de configuratie via Putty is wat omslachtig. Even omschakelen naar een ander wifi netwerk gaat niet zomaar, daar heb je Putty voor nodig.
Ik ben benieuwd wat ik tegenkom als ik gebruik ga maken van de Rocrail server op de SRSEII.

Ben ik nou de enige die hier tegenaan loopt? Ik lees hier niets over in dit topic.

Ik heb me aangemeld op het Stummiforum om deze aanvullende info te krijgen.


Groeten,
Albert.
Hoi Albert,
Had de melding in de mail gemist van updates in dit topic....
Kwam er net achter dat ik nog wat bij moest lezen.
Ik rij met iTrain en ik hoef (buiten MFX locs) helemaal geen locs in de cc-schnitte te zetten.
Ik doe alles in iTrain.
Bedankt voor de opmerkingen op de handleiding.... zal hem weer een keer moeten updaten.
Dit wordt echter pas tegen de zomer, nu eerst met iTrain 5.0 aan de gang omdat we met de demobaan op de iTrain fanclubdag staan 9-5-2020
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
@Leo,
Bedankt voor je reactie.

@Allen,
Ik heb alles nu werkend (of werkend gehad).
- SRSEII als centrale en Rocrail/Rocview op de laptop
- SRSEII als Acces Point (geen extra router met wifi meer nodig)
- Rocrail server op de SRSEII en Rocview op de laptop
- Terugmelding met een Rosoft S88N-Opto (waarbij de middenrail op de REF aansluiting zit). Waarom Opto? Die had ik nog liggen van mijn DR5000 experiment.

De SRSEII als Access Point en Rocrail Server op de SRSEII is de definitieve situatie voor mij. Kan ik mijn testbaantje eventueel ergens mee naar toe nemen. Een stopcontact is genoeg om het te laten werken.

Groeten,
Albert.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Albert,
Joe heb je de SRSEII ingesteld als Access Point?
Weet dat ik het ergens op Stummi heb zien staan, maar kan het niet meer vinden.
Dan kan ik dit ook bijwerken in de handleiding.
Alvast bedankt!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Leo,
Daarvoor moet je eerst 9 pagina's doorlezen op het Stummiforum  :P. Gelukkig heb ik het als bladwijzer opgeslagen.
Het staat hier: Klik

Wat hier ontbreekt heb ik door trial and error zelf ontdekt. Als je namelijk eerst verbinding hebt gemaakt via wifi met je netwerk, zoals je in je handleiding hebt uitgelegd, moet je dit eerst uitschakelen. Dat kan gewoon via de webinterface van de SRSEII.

Wil je ook het starten en verbinding maken met de Rocrail server in je handleiding opnemen? Daar kan ik nog wel wat info voor aanleveren. Ik hoor het wel.

Fijn dat je de handleiding gaat bijwerken.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Albert,
Bedankt!!
Scheelt me idd heel veel zoekwerk, top!
Nog 1 vraag, als ik WiFi uitschakel, kan ik dan na de instructies wel draadloos verbinding maken met het AP/Router van de SRSEII?
Updaten van de handleiding gaat eraan komen, inclusief de mogelijke software upgrades.
Ik ben een echte iTrain rijder, Rocrail wil ik ooit wel gaan proberen, maar nu even niet, mocht het zover komen dan laat ik het je zeker weten!!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Leo,
Ik zal even uitzoeken wat ik precies uitgezet heb, maar dat wordt pas later deze week.
Als je de wifi uitgezet hebt, en het Access Point aan kun je daarna draadloos verbinding maken met het Access Point van de SRSEII. De SRSEII dient dan als router.
Waar het op neerkomt dat je niet tegelijk de SRSEII draadloos verbinding kunt laten maken met je eigen netwerk (dit leg je uit in je handleiding) en tegelijk het apparaat als Access Point gebruiken.

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Albert,
Bedankt!!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Rob en Pieter,
Na een oude analoge Märklin historie ben ik overgestapt naar digitaal, en heb nu een MS2 met een beperkte C-rail baan.
Naast het besturen van de locs en wissels, zou ik ook meer willen automatiseren, en bloksturing willen toepassen.
Als ik het goed begrijp zou dit met deze aangepaste Gleisbox moeten kunnen, in combinatie met iTrain.
Kun je een prijsindicatie geven voor een gebouwde Gleisbox (dus geen zelfbouw)?
Kunnen bezetmelders met reed-contacten worden uitgevoerd, of moet het echt massadetectie zijn?
Wat blijft er over van de functies van de MS2, in combinatie met de Gleisbox en iTrain?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Joop
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Joop,
Dat is precies zoals ik jaren geleden ook ben gestart en van digitaal rijden ben ik erg enthousiast geworden :) Ik heb de Gleisbox besteld in Duitsland (zie hier (klik) informatie van de ontwerper; de box is via zijn e-mailadres te bestellen en kost gebouwd ?140 + ?14 verzenden) en kreeg het apparaatje al heel snel in huis.

Tot nu toe (ik ben een maand bezig met de combinatie iTrain en SRSEII) werkt alles prima. Wel veel uitzoekwerk, maar dat vind ik ook leuk als onderdeel van de hobby. Met de SRSEII kun je S88N modules verbinden; welk type bezetmelders (massadetectie, reed, etc.) je gebruikt en aansluit op de S88 module maakt niet uit.

En je MS2 wordt ook gewoon aangesloten op de Gleisbox en blijft volledig werken (besturen locs, wissels, programmeren), ook als iTrain is 'verbonden' met de baan. Ik gebruik bij al het experimenteren de MS2 vooral ook als noodstop :D Er gaat wel eens iets mis bij het instellen van iTrain en automatisch rijden...

En ook erg handig: de Modelspoorclub Bergen op Zoom heeft een mooie handleiding geschreven die goed helpt bij het in gebruiknemen van deze Gleisbox. Zie reactie #39 van Leo in dit topic :thumbup:

Mvrgr,
Rob.


Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: AlbertG op dinsdag 04 februari 2020, 21:53:38
...
Als je de wifi uitgezet hebt, en het Access Point aan...

Hallo Albert,
Op het stummiforum staat dat je het AP via de webpagina van de SRSEII kunt aanzetten (met voorgeprogrammeerd SSID en paswoord) en daarna nog een reeks commando's via Putty moet uitvoeren. Maar waar op die webpagina doe je dat? Ik kan de optie niet vinden :(

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Rob (en anderen),
Onderstaande werkt het best als je via LAN verbinding maakt met de SRSEII en dan inlogt via deze verbinding op de webpagina van de SRSEII, zie de handleiding van Leeeke.

Leeeke legt vanaf pagina 7 van de handleiding uit hoe je verbinding maakt met je eigen wifi netwerk. Dit is in het menu Network - Wireless.
Als je de SRSEII als Access Point (AP) wilt gebruiken moet je in het menu Network - Wireless dit draadloze netwerk uitschakelen (knop: Disable). Dat is voldoende.

Op dezelfde pagina zie je ook een netwerk met SSID Modelbahn staan, maar deze staat uit. Dit netwerk moet je aanzetten (knop Enable).
(Het wachtwoord voor dit netwerk is: GleisboxalsZentrale.)

Daarna log je in met Putty (nog steeds via je LAN adres) en voer je onderstaand script uit, of je maakt een uitvoerbaar script aan, zie hieronder:
# Standalone
uci set network.lan.proto='static'
uci set network.lan.ipaddr='192.168.1.1'
uci set network.lan.netmask='255.255.255.0'
uci commit
/etc/init.d/dnsmasq start
/etc/init.d/dnsmasq enable

Ik heb een script gemaakt, genaamd apaan en daar bovenstaande tekst ingezet. Vervolgens het script uitvoerbaar gemaakt.
Dat gaat als volgt:
Log in met Putty
Type: nano apaan gevolgd door Enter. (hiermee maak je de file aan en open je de editor)
Type de bovenstaande tekst in en sla deze op met CTRL-O - Enter en sluit Nano af met CTRL-X
Type nu: chmod +x apaan, gevolgd door Enter. Het script is nu uitvoerbaar.

Om het script uit te voeren type je: ./apaan, gevolgd door Enter. Hiermee heb je het script uitgevoerd en staat de SRSEII ingesteld als AP

Maak de SRSEII los van je LAN. Herstart de SRSEII en daarna kun je met je laptop (of tablet) inloggen op het Wifi genaamd Modelbahn, met wachtwoord GleisboxalsZentrale. (Na herstart duurt het even voordat dit netwerk zichtbaar wordt).
De SRSEII heeft nu een vast IP-adres 192.168.1.1 dat je weer kunt gebruiken voor iTrain, om op in te loggen of voor de Rocrailserver op de SRSEII als je die gebruikt.

Als je (bijvoorbeeld) de SRSEII wilt updaten moet je deze weer aan je netwerk hangen. Daarvoor moet je eerst de AP uitzetten omdat je anders een conflict hebt met je Router. Er mag maar 1 apparaat zijn dat IP-adressen uitgeeft in je netwerk.
Maak verbinding met het netwerk Modelbahn, log in met Putty op 192.168.1.1 en voer onderstaand script uit.
Om de AP uit te zetten heb ik onderstaand script gemaakt en dit weer uitvoerbaar gemaakt. Het script heet apuit.

# Zurück zur normalen Konfiguration
uci set network.lan.proto='dhcp'
uci del network.lan.ipaddr='192.168.1.1'
uci del network.lan.netmask='255.255.255.0'
uci commit
/etc/init.d/dnsmasq stop
/etc/init.d/dnsmasq disable

Voer dit script uit en dan kun je de SRSEII weer via de LAN aan je eigen netwerk koppelen. Wel even opnieuw opstarten.
Je hoeft de Wifi Modelbahn niet uit te schakelen.

Ik hoop dat ik hier je vraag en die van Leeeke heb beantwoord.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Albert,

Geweldig, beter had ik het zelf niet uit kunnen leggen  :D
Ik zal dit stukje opnemen in de handleiding.
Zodra gereed en werken zal ik de link hiernaartoe weer posten.

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Dank je Leeeke,
Wil je er ook nog een hoofdstuk in opnemen over de Rocrail server? Dat kan ik je eventueel ook aanleveren.
Ik hoor het wel.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Albert,
Helemaal eens met Leo  :thumbup: En die optie met dat script is helemaal super :)

Helaas zie ik 'Op dezelfde pagina zie je ook een netwerk met SSID Modelbahn staan, maar deze staat uit. Dit netwerk moet je aanzetten (knop Enable).' niet in mijn scherm. Maar dat kan komen omdat ik alleen via een LAN-verbinding werk en tot nu toe geen behoefte heb gehad aan een AP-mode. Kom ik nog wel achter.

Bedankt voor je uitgebreide reactie en fijn weekend,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Albert,
Ik ben een echte iTrainer en heb nog nooit iets gedaan met Rocrail.
Als je een hoofdstuk Rocrail kan schrijven graag, dan gaan die credits naar jou en is de handleiding voor iedereen weer net een stukje duidelijker.
Wil me ooit nog wel verdiepen in Rocrail, maar eerst voorbereiden op de iTrain fandag van 9 mei in Ermelo. Daar staan wij met de SRSEII en de demobaan en wil wel alle mogelijkheden met iTrain 5 kunnen laten zien....
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
hoi na aanleiding van deze stuk

heb ik vandaag de kant en klare printplaat besteld

en ga dan zeker gebruiken met de interface
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Rob,

Ik heb vandaag nog wat zitten lezen.
Ik heb nu een beperkte baan met MS2, een aantal loc's, en wissels met M83 decoders en aandrijvingen.
Heb ik goed begrepen, dat om iTrain te kunnen gebruiken, ik dus eerst de Gleisbox moet kopen?

Joop
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,
Voor diegene die de Gleisberg zelf om willen bouwen maar het boren en vijlen in de behuizing niet zien zitten is er op het stummiforum een STL te downloaden van een 3D printbare behuizing.
Kijk voor de link even in de handleiding op de laatste pagina voor de link naar de stummiforum website.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Joop,
De SRSEII is een goedkope mogelijkheid om de Gleisbox met MS2 aan te sturen met iTrain, Rocrail of elke andere software, uitgezonderd Koploper.
Het kan echter ook met elke andere centrale (intellibox, ECoS etc) of bv CC-Schnitte.
Omdat iTrain alles zelf regelt is een dure centrale zonde van het geld omdat je deze functies toch niet gebruikt.
Bij de SRSEII is echter enige handigheid met PC wel erg handig, dit ondanks de uitgebreide handleiding.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ROMiJo op vrijdag 07 februari 2020, 17:18:18
Helaas zie ik 'Op dezelfde pagina zie je ook een netwerk met SSID Modelbahn staan, maar deze staat uit. Dit netwerk moet je aanzetten (knop Enable).' niet in mijn scherm.

Bedankt voor je uitgebreide reactie en fijn weekend,
Rob.
Hoi Rob,
Bedankt voor je compliment.
Ik heb mijn kennis o.a. uit dit bericht: Klik voor Stummiforum

Ik plaats even een bericht op het Stummiforum over de SSID die je niet ziet. Zodra ik antwoord heb plaats ik dat hier.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Leo,
Bedankt voor je complimenten in je vorige bericht. Blij dat het duidelijk is.
Zodra ik mijn tekst over Rocrail gereed heb ontvang je die.

Overigens kan ik me goed voorstellen dat als je goed thuis bent in iTrain er geen enkele noodzaak ik om je in Rocrail te verdiepen. Dat geldt omgekeerd ook voor mij.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik heb een reactie van Gerd over het ontbreken van de knop voor het inschakelen van de Access Point.
Er moet een complete update uitgevoerd worden.
Hier Stummiforum lees je hoe dat moet.




Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat Hallo Albert,
Bedankt voor je inspanningen op het Stummiforum (een bron waar ik ook zeer regelmatig kom  :thumbup:) En een update uitvoeren als reset is geen probleem; heb ik meerdere malen gedaan als het weer eens mis ging met experimenteren  ;)

Mvrgr,
Rob.

NB: ik had weer wat notificatiemails gemist zie ik; vandaar een wat trage reactie...
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat @citaat @citaat Hallo Joop,
Het eenvoudige antwoord op je vraag is 'Ja'. Het uitgebreide antwoord wordt al door Leo gegeven  :thumbup:

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat @citaat Hallo Albert,
Zojuist de volledige reset uitgevoerd van de SRSEII door het uitvoeren van een update met de volgende commando's over Putty:

cd /tmp
wget http://lnxpps.de/can2udp/srseII/bin/openwrt-ramips-mt76x8-omega2p-squashfs-sysupgrade_v1.2.bin
sysupgrade -n openwrt-ramips-mt76x8-omega2p-squashfs-sysupgrade_v1.2.bin

De parameter -n zorgt ervoor dat ook de oude configuratie volledig wordt verwijderd.

En nu zie ik het voorgeconfigureerde Access Point weer keurig op de webpagina van de SRSEII  :thumbup:

Daarna heb ik de SRSEII weer opnieuw ingesteld. Natuurlijk door de handleiding van Leo te gebruiken  :thumbup:
Het levert wel de volgende mini-handleiding op voor mensen die de SRSEII alleen via LAN gebruiken en met iTrain (zoals ik).

1. SRSEII aansluiten op ethernetkabel (LAN) en IP-adres van de SRSEII aflezen en als vast IP-adres instellen in je eigen thuisrouter.

2. Inloggen via de webinterface van de SRSEII (IP-adres van de SRSEII invoeren in je webbrowser. Username is 'root', paswoord is 'knaller') en vervolgens:
a. Eventueel: paswoord veranderen via 'System - Administration'
b. Tijdzone instellen op 'Europe/Amsterdam' via 'System - System - General Settings'
c. Eventueel: taal wijzigen naar Engels via 'System - System - Language and Style'

Zorg ervoor dat je na aanpassingen op de knop 'Save & Apply' drukt!

3. Putty twee maal opstarten en via eerder verkregen IP-adres twee maal verbinding maken met de SRSEII.
a. Op beide Putty-schermen inloggen met username 'root' en je paswoord
b. Je ziet nu in beide schermen de prompt 'root@GleisBox:~#'
c. Start in één scherm de can-monitor op => commando is 'can-monitor' + enter
d. Instellen aantal S88N-modules op drie (eigen aantal natuurlijk invoeren) met startadres 1.1 door in het andere scherm de volgende commando's uit te voeren:
cansend can0 00300300# => Levert in de can-monitor informatie over het Gateway UID op (bij mij '43425553')
cansend can0 00000300#434255530B030003 => let op juiste Gateway UID. Aantal modules is hier 0003 (hexadecimaal).
cansend can0 00000300#434255530B020000 => let op juiste Gateway UID. Startadres detectieaansluitingen is 0000 (is gelijk aan 1.1)

4. Verwijderen locomotievenlijst uit de SRSEII (om te voorkomen dat deze wordt ingelezen door iTrain) door volgende commando's in te voeren:
rm /www/config/lokomotive.cs2
touch /www/config/lokomotive.cs2

5. In iTrain de SRSEII configureren via 'Wijzig - Interfaces'. Stel als type centrale de 'N Märklin Central Station 2/3' in. Op dezelfde pagina kun je verbinding maken met de SRSEII onder het tabblad 'Verbinding'. Druk op 'Vind' en de SRSEII wordt gevonden door iTrain. Mocht dat niet lukken, dan het eerder gevonden IP-adres van de SRSEII hier invoeren. Onder het tabblad 'Specifiek' laat je het aantal S88-modules op '0' staan. Dat is specifiek bedoeld voor een aparte aansluiting van S88-modules op de originele CS2/3 en niet voor de SRSEII. Daar zijn deze modules direct verbonden met de CAN-bus.

Nu begint het vullen van iTrain met locomotieven, wagons, treinen, treintypes, accessoires, terugmelders, blokken, etc., etc. Hoe nauwkeuriger, hoe beter :)

Groeten,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Rob,
Bedankt voor je bericht. Fijn te horen dat het gelukt is.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi ik zit met een probleem. Ik kan mijn Regels van mijn Mobile station 3 niet inladen van de loc en kan ook niet de stop uitzetten om te testen

Of moet ik eerst de wissel docoder en de s88 bestellen

Ik kom er even niet uit

De rocrail maakt wel al verbinding
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Dave,
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Kun je iets meer beschrijven van wat je gedaan hebt en waar het dan fout gaat?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik heb de printplaat gedaan zo als de handleiding

Gemaakt

Alleen wil ik via de hand regelaar de trein in laden van de mobile station 3

En de stop knop gaat niet uit die blijft daar op zitten en reageerd niet en de loc kan ik ook niet inladen

maar ik heb nog geen s88 die moet ik nog kopen
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,

Hier zijn we weer...  :D
Sorry Dave, Rocrail kan ik je niet mee helpen, dat is echt niet mijn ding helaas....
Binnenkort is er een update te verwachten van de handleiding, mede met dank aan AlbertG die het Rocrail gedeelte voor zijn rekening heeft genomen en info heeft gegeven voor de instellingen van als AP en ROMiJo voor het updaten en andere zaken.
Dat komt echter na de Carnaval  :D

9 mei komen de iTrain liefhebbers toch ook wel naar Ermelo zeker? Dan staan Barry en ik er met de demobaan met SRSEII inclusief boosters..

Nog iets nieuws, zoals eerder al gemeld en vers van de pers....


Morgen op de club eens kijken of het allemaal past.... wordt vervolgt  ;)
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Leeeke op vrijdag 14 februari 2020, 22:36:33
Nog iets nieuws, zoals eerder al gemeld en vers van de pers....

Een Märklin RedBox, Leo?
Pas maar op dat Herr Tams je niet aanklaagt wegens copyright  :-)

Ziet er goed uit en het zal vast wel passen. Heb je zelf een 3D printer?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Dave,
Citaat van: dave316 op vrijdag 14 februari 2020, 22:16:04
Ik heb de printplaat gedaan zo als de handleiding
Heb je zelf de printplaat in de Gleisbox gemonteerd?

Citaat van: dave316 op vrijdag 14 februari 2020, 22:16:04
En de stop knop gaat niet uit die blijft daar op zitten en reageerd niet
Werkt de Mobile Station na montage nog zoals daarvoor? Of kun je die nu niet meer aan of uit zetten? Dan heb je misschien een foutje gemaakt bij de montage.

Citaat van: dave316 op vrijdag 14 februari 2020, 22:16:04
Alleen wil ik via de hand regelaar de trein in laden van de mobile station 3
Je kunt geen trainen uit Rocrail in de MS3 laden, die moet je met de hand toevoegen. Je kunt ook geen treinen uit de MS3 in Rocrail laden.
De slave mode in Rocrail is uitgeschakeld.

Citaat van: dave316 op vrijdag 14 februari 2020, 22:16:04
maar ik heb nog geen s88 die moet ik nog kopen
Die heb je ook nog niet nodig als de rest niet werkt. Zonder S88 kun je gewoon met de hand treinen laten rijden. 1 Ding tegelijk.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een beetje op weg geholpen heb.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi albert

Heb je zelf de printplaat in de Gleisbox gemonteerd?

Ja heb ik zelf monteert

Werkt de Mobile Station na montage nog zoals daarvoor? Of kun je die nu niet meer aan of uit zetten? Dan heb je misschien een foutje gemaakt bij de montage.

Nee nat de montage werkt die niet meer als daar voor en kan ook niet meer de stop knop

De andere bestel ik oook nog niet wil eerst dat goed hebben

Misschien met hulp van iemand die dat wel goed kan en wilt na kijken

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Kun je een foto maken van wat je gesoldeerd hebt?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
dit is wat ik hebt aan gesloten
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik zou die witte even op opnieuw solderen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
oke ron zal ik doen maar zijn de rood blauw en groen wel goed zo?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Dave,
Witte idd opnieuw, die maakt sluiting met 2e eilandje.
Rest ff doormeten, kan zo niet zien of de andere sluiting maken....
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Die andere zitten goed voor zover ik dat zo kan zien.
Voorzichtig solderen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Yep, kort aanstrippen en eerst vertinnen voor je ze soldeert

Als de voeding slecht pakt de pootjes van de chip eerst ff opruwen met een zoetvijltje of stukje schuurpapier.
Daarna de pootjes eerst vertinnen en de draadjes kort aanstrippen en ook weer eerst vertinnen.


Succes!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
bedankt iedereen voor de info

ik heb ondekt dat deze gleidbox niet goed was ook toen ik 2 de hands kochte

ik moet een nieuwe bestellen en dan weer doen maar ik vraag mijn vader ook om hulp daar in dat het dan wel goed gaat