Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz

Gestart door Bob en Pieter maandag 18 maart 2019, 13:36:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo SRSEII vrienden en andere volgers  :D

Goed nieuws! Er is weer een ge-update handleiding beschikbaar, we zitten nu op V2.5!
Hierin zijn de problemen verwerkt die Dave had met onbereikbaar zijn van zijn SRSEII na een paar foute handelingen.
Die is weer te downloaden van onze website
https://hobbymakers.nl/blog/downloads/

Nog even een korte aanvullende reactie op de vraag van Paul
Citaat van: MärklinboyBelgie op woensdag 21 oktober 2020, 19:44:50
Goede avond waar kan ik deze aansluitbox GLEISSBOX voor de Mobile Station 2 met Wi-Fi verbinding er volledig in gemonteerd met de bijgeleverde Software voor Tablet en PC  LAPTOP
Vriendelijke groeten vanuit België  vanwege Paul

De SRSEII bevat een ingebouwde headless (zonder monitor) RocRail server en een CS2 emulator.
Je zult zelf voor software, PC (PC, Laptop, Raspberry Pi) en monitor moeten zorgen. Tablet is in de meeste gevallen additioneel. Software zul je moeten downloaden en in de meeste gevallen ook een licentie voor moeten aanschaffen. Rocrail is echter gratis. Let op!! De gratis Koploper software ondersteund geen Central Station 2!!

Succes!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat / Leeke / Leo: Paul ( @MärklinboyBelgie ) zit al een paar keer te vissen waar hij het spul kant en klaar kan kopen. Dat is voor hem niet echt duidelijk  ;) Zie zijn 4 berichten van de afgelopen tijd:

Citaat van: MärklinboyBelgie op woensdag 21 oktober 2020, 17:43:59
Goede avond Marklin Digitaal vrienden
Waar kan ik deze reeds omgebouwde Mobile Station aansluitbox met Wi-Fi en Hardware aankopen reeds gemonteerd ?

Dat is voor Paul onduidelijk. Waar kan je het ding kant en klaar kopen? Of is het niet kant en klaar te kopen? Dus moet je altijd zelf aan de hobby om je gleisbox aan te passen.

Groet Ronald.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat zoals ik al had aangegeven. Dit staat op de laatste blz van onze SRSEII handleiding.
http://hobbymakers.nl/content/Installatiehandleiding%20Gleissbox%20SRSEII%20-%20HM%20V2.5.pdf
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Dit staat letterlijk op de laatste blz van onze handleiding:

Informatie & adressen

Gegevens van de geestelijk vader van de SRSEII, Gerhard Bertelsman

Gerhard Bertelsmann Am Breul 45 61184 Karben Duitsland
e-mail : info@gerhard-bertelsmann.de

Bestellen van de SRSEII

Stuur een mailtje naar Gerhard Bertelsmann (info@gerhard-bertelsmann.de)
Dit kan in het Nederlands of Duits en omschrijf wat je wilt bestellen. Kant en klare sets of een doe het zelf set en het aantal. Hij neemt vervolgens contact met je op en geeft zijn bankgegevens door.
De SRSEII wordt op de post gedaan zodra de betaling ontvangen is.

Topic op het Stummiforum (in Duits) . Hier kan echt veel informatie vandaan gehaald worden als je de Duitse taal machtig bent.
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=7&t=160368

De info website van Gerhard Bertelsmann over de SRSEII
http://lnxpps.de/can2udp/srseII/

Het SRSEII topic op het 3rail Forum (Nederlands)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.msg1297944#msg1297944
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat en  @citaat @citaat Helemaal top  :D Maar denk je dat de jeugd van tegenwoordig nog zo'n dikke handleiding van wel 32 pagina's gaat lezen  >:-D :D Die zijn daar veel te ongeduldig voor  ;)  ;)

Groet Ronald.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Of je de handleiding gebruikt of niet dat ligt aan jezelf.
Maar ik kan je garanderen dat je er zonder handleiding niet aan uit komt  :D
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Sorry maar als mensen de moeite niet nemen om de handleiding te lezen, dan houd het voor ons op om nog vragen te beantwoorden. Geld natuurlijk niet voor personen die wel willen natuurlijk O:-D
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat

Hoeveel moet je er bestellen bij een computerbouwer in China met aangepaste software om een "plug and play" systeem te hebben, antwoord: zo groot is onze hobby niet, dus waarschuwing voor iedereen die geen handleidingen wil lezen: andere hobby zoeken.

Het klinkt ontzettend hard, maar het is wel de waarheid.

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goede avond heb hem net deze besteld bij Gerhard Bertelsmann wel de volledig al gemonteerde aansluitbox GLEISSBOX 60116
Ben benieuwd naar dit kleine wonder
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Zie ===> klik
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo SRSEII-vrienden,

Ik ben de ontwikkelaar van de SRSEII. Sorry als de teksten een beetje vreemd klinken.
Ik spreek een beetje Platduis, maar ik kan geen Nederlands spreken of schrijven.
Google doet de vertaling voor mij.

Allereerst heel veel dank aan Leo & Barry voor de erg leuke instructies. Dat deed waarschijnlijk ook
Hierdoor krijg ik veel aanvragen en bestellingen uit Nederland en België :-)

De SRSEII kan met veel verschillende software werken. Dat is eigenlijk alles
wie kan een CS2. Naast Rocrail is Railcontrol ook voorgeïnstalleerd op de SRSEII
- hoeft alleen te worden geactiveerd:

https://www.railcontrol.org/index.php/de/

Het wordt dan eenvoudig bediend via een webbrowser.

Sommigen van jullie gebruiken S88-terugmelders. Vanwege de interne verbinding met de grond mag de "baanaarde" niet worden meegenomen
Grond. Dit kan tot problemen leiden. Als je flikkert op de S88-bus
de S88-isolator kan helpen:

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?p=2169470#p2169470

Hiermee kunt u de baanaarde met de grond achter de isolator verbinden. Dat leidt tot
hogere stabiliteit. Maar je hoeft het alleen te doen als je problemen hebt ;-)
Maar het is wel belangrijk dat de S88 bus in de trackbox op 5V staat. Anders gaat het
S88-isolator kapot.


Blijf gezond en
Veel plezier met de SRSEII

Gerd

PS: De SRSEII is handgemaakt. Dit kan soms even duren om nieuwe dozen te vervaardigen.
Ik heb ook wel eens last van beenproblemen. Wees alstublieft geduldig; als ik niet meteen reageer.

PPS: Alle schakelschema's en borden zijn open source. Dus als je goed kunt solderen, kun je hem zelf bouwen ;-)
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
hoi daar ben ik weer

ik heb nu een overzicht welke software de SRSEII mee kan werken

Als besturingssoftware is in principe iedereen die met een CS2 overweg kan, geschikt. De huidige versie van Rocrail is voorgeïnstalleerd - maar dit is geen must.

Hier is een kort overzicht:

RemoteCS2        werken            Uit de doos
iTrain             werken    
Win-Digipet     werken            Start can2lan met de optie -g
TrainController    werken            Ondersteuning twijfelachtig
Rocrail             werken             Rocrail Server vooraf geïnstalleerd - hoeft alleen te worden geactiveerd
MaeCAN             werken            vooraf geïnstalleerd - moet worden geactiveerd
Railcontrol     werken            moet geactiveerd zijn
Z21 App             werkt meestal    Locomotieven, wissels en GBM

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goedemorgen,

Met veel belangstelling heb ik dit draadje over deze SRSEII gelezen! Erg interessant en vol enthousiasme gebracht ook!
Zelf ben ik net weer begonnen met een Marklin Digitale startset, een extra loc., wat extra rails en wissels (incl aandrijving en decoder) erbij aangeschaft, en wil het geheel graag aan mijn laptop/pc koppelen.
Hiervoor lijkt mij deze SRSEII heel geschikt, maar zit ik er nog niet erg goed in; daarom een paar (leek)vragen:

- ik kan deze SRSEII toch al gewoon gebruiken met mijn startset, dus aansluiten op mijn baan, mijn Mobile Station erop aansluiten, de SRSEII configureren zoals jullie in de handleiding hebben beschreven en daarmee koppelen aan mijn laptop?

- daarna met Rocview de Rocrail server op de SRSEII bedienen.

- en zo als start mijn 2 locs bedienen; mijn baan erin zetten incl de wissels (met decoder)

Klopt mijn idee, of zie ik nu veel over het hoofd (moet ik hiervoor al meer modules aanschaffen bijv.) en maak ik het te makkelijk?

Mijn volgende stap zou dan zijn om mij te verdiepen in bezetmelders etc.; zover ben ik nog niet.

Alvast excuus mocht ik nu vragen hebben gesteld die al vele malen zijn beantwoord.

gr
Jan
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Jan,
Je idee klopt  :) De SRSEII is de interface tussen je baan en de laptop (vergelijkbaar met een CS2). Je kunt je Mobile Station er op aansluiten en daarmee je locs besturen, maar dat kan natuurlijk ook met de software op je laptop. Ik heb zelf geen ervaring met Rocview of de Rocrailserver (ik gebruik iTrain), maar dat werkt op vergelijkbare wijze. Zonder bezetmelders is volledig automatisch rijden echter niet mogelijk; dat is een voorziening die noodzakelijk is om de treinbesturingssoftware van de juiste info te voorzien.

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Rob,

Dank je wel voor de bevestiging. Denk dat ik de SRSEII ga aanschaffen en stap voor stap ga uitpluizen hoe het allemaal werkt. Natuurlijk ook met de mooie handleiding ernaast.
En geheel automatisch laten rijden is een volgende stap.

gr
Jan
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Jan,
Als je wil beginnen met Rocrail, dan kan deze video serie je misschien helpen:

Rocrail voor beginners.

Als je gebruik maakt van Rocrail server op de SRSEII moet je Rocrail toch op je laptop installeren (zie video 1). Op de laptop gebruik je dan Rocview om Rocrail server op de SRSEII te besturen.
Om alsvast te oefenen met Rocrail heb je alleen een laptop of pc nodig met Rocrail. Je kunt in Rocrail virtueel treinen laten rijden op je beeldscherm, dat doe ik in mijn video's ook veel.
Ik heb ook een aantal video's gemaakt genaamd 'digitaal modelspoor voor beginners'. Die vind je door even door mijn kanaal te bladeren.

Veel plezier met je hobby.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi SRSEII gebruikers,

Nu wil ik ook de SRSEII gaan gebruiken maar lees het onderstaande i.v.m. kleine / grote banen:
hier
Op mijn baan komen heel wat loc's te rijden en staan maar nu heb ik mijn bedenkingen.
Wie heeft hier ervaring mee, graag reacties.

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Harald,
Albert schrijft het ook al in het andere draadje: wat is een 'kleine' (of grote) baan?

Op mijn baan met een raillengte van ruim 120 meter staan 15 actieve locs en er zijn zo'n 50 wissels in verwerkt. Seinen heb ik (nog) niet. Met iTrain en de SRSEII rijden er tussen de 5 en 10 treinen gelijktijdig 'Automatisch zonder route'. Dat gaat prima (waarbij het op positie rijden door iTrain wel een uitdaging is, maar dat begin ik steeds beter onder de knie te krijgen).

Misschien kun je hier wat mee?

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat
Bedankt

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Is het iemand misschien gelukt om de loclijst in de MS2 te synchroniseren met Rocrail? Ik heb zelf een SRSEII in elkaar gezet, alleen verzint Rocrail er lijkt wel willekeurige locs in zijn loclijst. Of moet ik handmatig alle locs in Rocrail programmeren?

Groet,
Patrick
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Patrick,
Je kunt het beste je locomotieven eerst invoeren in de MS2 en dan handmatig invoeren in Rocrail. Als het adres in Rocrail en de MS2 overeenstemmen, dan werkt het. Eventueel start je Rocrail na het invoeren opnieuw op als het niet direct werkt.
Locomotieven met mfx is weer een verhaal apart. Ik ben er nog niet goed uit wat daar de beste werkwijze is.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste allen

Dank voor de waardevolle info die ik hier kan vinden.
Echter heb ik nog een vraag:

Wat ik wil bereiken, layout van de baan op een iPad tonen en de wissels omzetten door op het scherm van de iPad de betreffende wissel aan te tikken.
Kan dit met de srseii, gebruikmakend van de ingebouwde rocrail server?

Bijkomend zou ik de iPad als tweede stuureenheid voor de baan willen gebruiken, dus een persoon met het MS en een andere met de iPad, die dan tevens de wissels kan bedienen.


Is dit alles mogelijk?

Dank voor jullie antwoord.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste 'Mezelf',
Het antwoord is 2 keer 'ja'.
In deze video (Klik doe ik dat met een Android telefoon en tablet.
Voor Android apparaten is er een app beschikbaar genaamd andRoc. Helaas is die er (nog) niet voor een iPad maar je kunt gebruik maken van de webinterface Rocweb. Die werkt op alle apparaten.

Je kunt natuurlijk elk wissel afzonderlijk schakelen maar Rocrail heeft ook mogelijkheden handmatig complete rijwegen te schakelen.
Ik ga binnenkort een video op Youtube zetten over handmatig bediende rijwegen.

Succes.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Leo,
In de handleiding van de SRSEII ontbreekt op pagina 26 de gebruikersnaam voor het inloggen met WinSCP.

Dit staat er: Start WinSCP en log in met het IP adres van de SRSEII en wachtwoord 'knaller'.
Dit zou het moeten zijn: Start WinSCP en log in met het IP adres van de SRSEII, gebruikersnaam 'root' en wachtwoord 'knaller'.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste lezers,
Met groeiend enthousiasme dit topic doorgelezen.
Daarom naar Dhr Bertelsmann gemaild.
Hij antwoorde geen SRSE's te kunnen leveren vanwege materiaal gebrek.
Is er ondertussen iemand die een ( overcomplete) wil overdoen?

Martin
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik had ook contact met dhr Bertelsmann. Hij heeft ze sinds vandaag weer op voorraad. Wel zijn ze wat duurder geworden 95€ voor de DIY kit en 160€ voor de gereedgemaakte gleissbox.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Dat klopt helemaal, ik heb er nu ook 1 besteld, de volledig gereedgemaakte (ik waag mij niet aan een DIY  :)).
Ben heel benieuwd!

Gr.
Jan
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hou er rekening mee dat er geen updates meer komen van rocrail server voor de SRSEII. De ontwikkelaar van Rocrail stelt geen binaries meer ter beschikking voor dit type processor wat gebruikt wordt voor de SRSEII.

Dit heeft Gerd gisteren bekend gemaakt. Uiteraard blijft de huidige versie werken en je kan rocrail natuurlijk draaien vanaf een ander device.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Stefan-90 op dinsdag 21 december 2021, 20:30:51
Hou er rekening mee dat er geen updates meer komen van rocrail server voor de SRSEII. De ontwikkelaar van Rocrail stelt geen binaries meer ter beschikking voor dit type processor wat gebruikt wordt voor de SRSEII.
Is het niet mogelijk om zelf binaries te maken vanuit de sources?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hij heeft geen toegang meer tot de sources. Dus dat zal niet gaan
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Persoonlijk vind ik het geen gemis dat er geen updates meer komen voor Rocrail op de SRSEII. In de praktijk heb ik toch steeds een laptop nodig om verbinding te maken en de treinen te laten rijden. Dus heb ik de SRSEII in het netwerk opgenomen en draait Rocrail volledig op de laptop. De SRSEII is dan met MBUS als centrale toegevoegd.

Mocht je de SRSEII toch met een tablet willen gebruiken dan kun je de z21 emulatie gebruiken. Ik heb daar verder geen ervaring mee.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
In de handleiding van de SRSEII staat vermeld dat je bij gebruik van S88N deze niet met de massa (middenrail) mag verbinden omdat dat intern in deze centrale is geregeld.

Nu heb ik een S88N-OPTO (Rosoft) en concludeer het volgende (steeds in combinatie met de SRSEII):
- Deze terugmelder werkt niet tenzij de REF aansluiting met de massa (middenrail) verbonden is (hetgeen dus strijdig is met de handleiding).
- Deze terugmelder werkt niet als ik ook de diodetruc toepas (diode tussen de beide spoorstaven).

Mijn vraag: kan iemand dat uitleggen of zonder al te diep in de elektronische bijzonderheden te treden?
Alvast bedankt.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Ben,
Bedankt voor je reactie.

Je zegt dat het werkt op basis van stroomdetectie, dat wist ik niet. Ik was in de veronderstelling dat het werkt met massadetectie gezien het citaat uit de handleiding. Dat zou dus betekenen dat als ik er een losse wagen op zet dat er geen detectie plaats vindt. Ik ga dat eens uitproberen. Ik gebruik deze module alleen voor mijn Rocrail testbaan waarbij er alleen maar 1 of 2 locomotieven rondrijden. Dus heb ik geen last van achtergebleven wagens.

Toevoeging: nu ik de plaatjes van massadetectie en stroomdetectie nog eens naast elkaar leg snap ik de logica. Weer wat geleerd.
(Op mijn modelbaan Den Akker gebruik ik een LDT HSI88 en daar maak ik geen gebruik van de centrale aansluiting van de S88N modules)
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik gebruik het OPTO systeem zoals in het plaatje wat Ben laat zien, hoe het precies werkt kan je niet vertellen, maar ook losse wagonnen worden gewoon gedetecteerd. Kunt zelfs je vingers over de rails vegen en dan kun je voelen waar de melder zit omdat je daar een stroom voelt zodra je de railstaven met elkaar verbind door je hand.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: AlbertG op vrijdag 24 december 2021, 19:58:47

Je zegt dat het werkt op basis van stroomdetectie, dat wist ik niet. Ik was in de veronderstelling dat het werkt met massadetectie gezien het citaat uit de handleiding. Dat zou dus betekenen dat als ik er een losse wagen op zet dat er geen detectie plaats vindt.


Ook een losse wagen wordt gedetecteerd hoor. De assen (wielen) zorgen er voor dat de stroomkring sluit.

Gr, Ben.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 24 december 2021, 16:56:26
Bij een OPTO is het detectiedeel optisch gescheiden van het S88 deel. De detectiekring is dus pas gesloten als je een aansluiting maakt vanaf de rode bus van de centrale. En omdat het niet werkt op basis van massadetectie maar stroomdetectie werkt de diodetruuk niet. Die heb je overigens helemaal niet nodig als je de boel netjes onderhoudt maar dat terzijde.

Gr, Ben.


in 2012 beweerde je het tegendeel Ben ;) ;
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=39232.msg713581#msg713581


mvg,
Michel
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat Bekijk dan even het schema in datzelfde topic.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik loop tegen een probleem aan met Rocrail i.c.m. SRSEII:
Ik kan mijn locomotief netjes bedienen vanuit Rocrail via de schuifregelaar voor de snelheid. En ik zie de snelheidsinstelling ook geupdate worden op mijn mobile station. Echter wanneer ik de snelheid aanpas via de Mobile station dan zie ik niks gebeuren in Rocrail.

Ik draai Rocrail lokaal op de server en heb hem netjes zoals de instructies van hobby makers toegevoegd als centrale. De communicatie verloopt gewoon goed anders kon ik de trein niet aansturen vanuit Rocrail.

Ik heb ook al geprobeerd de Rocrail server aan te zetten op de SRSEII en daarmee te contacten via Rocview. Dan wordt Rocrail wel ge-update als ik de snelheid wijzig op de mobile station.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Stefan,
Wel vreemd dat de snelheid in Rocrail wel bijgewerkt wordt als je de server op de SRSEII draait.
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit op gelet of de snelheid in Rocrail wel wordt bijgewerkt, maar ik ga dat eens testen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Stefan,
De oplossing staat in de Rocrail wiki: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=rocrailini-automode-nl#laat_regelaars_zonder_id_toe
Rocrail eigenschappen, tabblad Auto en dan in de middelste kolom onder Loc.
Dus deze optie aanzetten en Rocrail opnieuw opstarten.
Bij mij staat deze optie aan en werkt het in beide richtingen. Wil je hier laten weten of het voor jou ook werkt?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Albert,

Dit klopt inderdaad, dit is de instelling die het voorkwam dat het eerst niet werkte. Ik zie dat deze setting inderdaad ook aanstaat binnen de Rocrail server op SRSEII. Bedankt!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo SRSEII i.c.m. iTrain gebruikers,
Vandaag heb ik - eindelijk ;-) - mijn Mobile Station laten updaten naar versie 3.121 (die update was al begin vorig jaar beschikbaar). Door deze update wordt ook de SRSEII/GleisBox (het Märklindeel) van nieuwe software voorzien: versie 1.47.

Ik moet deze update (hier meer info) nog wat langer testen, maar de eerste indruk is dat het een verbetering is t.o.v. de vorige versie. Bij het opstarten worden nu wel alle locs herkend (ik krijg geen melding meer dat het signaal van de MFX-loc niet is ontvangen) en ook een onverwachte 'STOP' is tot nu toe uitgebleven.

Maar: als je in iTrain rechtsonder dubbelklikt op het interface symbool, dan verschijnt een venster met de eigenschappen van die interface (zie afbeelding). Onder 'Kanalen' zag ik daar spanning, stroom en temperatuur van de GleisBox. Die info is echter ná deze update verdwenen.

Is dat ook iemand anders opgevallen of is iemand bekend met de oorzaak/oplossing?

Groet,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo SRSEII i.c.m. iTrain gebruikers,
Het lijkt mij handig voor anderen om het antwoord op mijn eigen vraag hier ook te documenteren ;)

Vanwege de update van de GleisBox (GB) naar versie 1.47 - dat geldt voor alle Märklin Aansluitboxen/is niet specifiek SRSEII - wordt ook de 'apparaatcode' (dat is waarmee de GB digitaal kan worden herkend) gewijzigd. Dat was 0x0010 en is met versie 1.47 gewijzigd naar 0x0011. Om die reden herkende iTrain de GB niet meer en werden ook de 'digitale vragen' van iTrain aan de GB niet door de GB beantwoord. In een volgende versie van iTrain is dat opgelost (zie afbeelding hieronder) en werkt alles weer als vanouds, inclusief de verbeteringen die de nieuwe software voor GleisBox en Mobile Station mij hebben gebracht.

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goedenavond, ik heb ook de SRSE 2 bij Gerd Bertelsmann besteld en wil die gaan inbouwen in de MS2 gleisbox, ook net aangeschaft. En dan natuurlijk gaan gebruiken. Maar mijn vraag is nu; heeft het nut om de S-88 met diodetruc van Rosoft te bestellen of kan ik beter die zonder bestellen omdat de "truc" toch niet aangesloten kan/mag worden.
Het is me in dit topic nog niet helemaal duidelijk geworden.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Gerrit,
De Rosoft S88N-melders werken prima samen met de SRSEII. Zelf gebruik ik de melders zonder diodetruc, omdat ik de diodes direct in de bezetmeld-rails heb ingebouwd (klik hier).

Mvrgr,
Rob.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
De diodetruc kan en mag gewoon gebruikt worden. Alleen mag de s88 module niet aan massa aangesloten worden. Bij gebruik van de Rosoft module met diode sluit je de "br" aan en de "gnd" dus niet.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Dit werkt perfect ik gebuik deze in combinatie met Itrain
Een echte aanrader
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo SRSEII geïnteresseerd,

als de teksten een beetje koks klinken, vergeef me dan alsjeblieft. Aangezien ik Nederlands ben Ik kan niet, ik moest Google Translator gebruiken.

Ik ben de ontwikkelaar van de SRSEII. Ik produceerde het bord voor een lange tijd. Het is tijd om een ​​nieuwe fase van het project en de productie te starten van de met SMD uitgeruste printplaat. De replica is veel gemakkelijker met dit bord. Het moet gewoon relatief grote onderdelen worden gesoldeerd. De productiedata staan ​​hieronder:
https://www.stummiforum.de/t160368f7-Gleisbox-als-Zentrale.html (JLCPCB SMT Auftragsfertigung)
gedeponeerd voor JLCPCB.

Het is het beste als 5 of 10 mensen samenkomen om de printplaat te maken toestaan. Dat scheelt kosten.

Torsten Giese heeft ingestemd met het sluiten van de printplaten Bestel als je het niet zelf wilt doen.

Groet,
Gerd

PS: De software blijft onderhouden.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo, ik heb zo'n Gleisbox besteld bij Torsten (uit Duitsland). Hij wacht tot we met 5 zijn om opnieuw een serietje te maken. Maar ik ben momenteel nog aan het uitzoeken welke sturingen ik zou nemen. Ik kan werken zonder een CS3 bvb als ik het goed voorheb, maar wel met bvb ROCrail. Bij dat forumtopic werd de Gleisbox niet vermeld dacht ik. Zijn er redenen om de Gleisbox als Zentrale NIET te gebruiken?
Het doel is eigenlijk om een baan te maken met een schaduwstation, en ik zou de automatisatie hoofdzakelijk gebruiken voor het schaduwstation, te bedienen via RocRail bvb.
Concreet : zijn er redenen om absoluut niet voor de SRSEII te gaan ?
Ikzelf ben beginnend in de digitale wereld, dus moet nog veel bijbenen.

mvg Bob