Citaat van: Harrie op zaterdag 11 maart 2023, 13:28:35Hallo een vraag het zal best wel ergens in jouw bijdrage staan maar welke verven gebruik je voor de bergen gr. Harrie
Harrie, het is zeker al eens eerder aan bod gekomen, maar geen probleem om dat te herhalen. Ik heb er wat oude foto's van een proefstuk bij geplaatst als voorbeeld

.
De basis voor mijn bergen is goedkope Van Bleiswijck acryl verf van de Action. Hierbij meng ik zwart en wit tot de gewenste kleur grijs. Alternatief is Amsterdam Acrylic 710 Middengrijs, zodat je altijd dezelfde basiskleur hebt.
Vervolgens komt daar een laag met water verdunde Van Bleiswijck zwarte acrylverf (1:10) overheen. Dit zorgt er voor dat het geheel donkerder wordt en de details (scheuren, krassen, putten, breukvlakken etc) beter naar voren komen. Afhankelijk van de zuiging van de ondergrond herhaal ik dit proces één of twee keer. En als het te donker dreigt te worden gewoon met keukenpapier deppen.
Daarna komen de Woodland Scenics Earth Colours aan de beurt. Ik gebruik daarbij de kleuren Slate Gray (zwart grijs), Stone Gray (groen grijs) en Yellow Ocker (oker) om de berg op kleur te brengen. Let op: deze "liquid pigments" breng ik onverdund aan (in tegenstelling tot de gebruiksaanwijzing die aanbeveelt om de verf te verdunnen om bijvoorbeeld direct op gips of plaster aan te brengen). Slate Gray en Stone Gray gebruik ik door en over elkaar. Na het drogen daarvan breng ik dan de Yellow Ocker aan. En als ik niet tevreden ben dan herhaal ik dit proces gewoon op bepaalde delen.
Als laatste tenslotte drybrushen met Van Bleiswijck of Amsterdam witte acrylverf voor het aanbrengen van accenten. Voor zover niet bekend: bij drybrushen gebruik je een vrijwel droge kwast (de naam zegt het al). Dus een klein beetje witte verf aan de platte kwast, uitsmeren op een krant en daarna met de kwast over de bergdelen gaan. Scherpe randen zet ik vaak aan met wat extra witte verf zodat ze er meer gaan uitspringen.
En de gouden tip: niet te netjes te werken, maar gewoon de kwast zijn werk laten doen. Laag over laag geeft daarbij vaak een wat natuurlijker aanblik.
Na het verven natuurlijk nog het ruim aanbrengen van 50 tinten groen (o.a. Woodland Scenics, Model Scene, Welberg Scenery) et voila

.
Groeten,
Wico