Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Michelstadt } top 10 locs met de meeste rijuren.

Gestart door h0_miessie zaterdag 13 september 2014, 21:29:17

Re: Michelstadt } de Sudexpress Coop loc rijd zijn rondjes.

Als het maar Zwitsers is.

Citaat van: iTom op zaterdag 24 januari 2026, 09:57:31Tjonge Michel, wat een rijk bezit al die treinen op je mooie baan.
Ik kan me voorstellen dat je na een dag hard werken enorm kan genieten van al dat moois en zeker als het allemaal netjes rijd.
Maar ook genieten als je een dag niet hard hebt gewerkt dat lijkt me ook wel relaxed. :)

Hoe gaat het met de (zaterdagavond)vinger, al een beetje genezen  :-)

Dank je wel voor je compliment Tom. :favorite:
Inderdaad na een (lange) werkdag is het heerlijk ontspannen op zolder waar alle stress en frustratie van mij afglijd en de treinen mij de broodnodige rust geven.
Maar ook in het weekend mag ik graag op zolder zijn muziekje aan notebook aan voor het forum en in mijn luie stoel heerlijk om mij heen kijken wat mij trouwens goed af gaat al zeg ik het zelf.
Met de vinger blijft het kwakkelen blijft zeer doen en is nog steeds aardig dik deze week nog even aankijken en volgende week weer dan naar de huisarts.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 24 januari 2026, 10:37:28Mooie plaatjes Michel, en die Coop-loc is wel een hele imposante machine!

Dank je wel Hans. :thumbup:
Het is een bakbeest wat zeer elegant over de baan heen rijd. :favorite:

Citaat van: Tony op zaterdag 24 januari 2026, 12:10:13Hoi Mies,

Allereerst maar eens feliciteren met het aan de praat krijgen van je snelle Zwitserse Raaf (Rabe)  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Wat een opluchting moet dat gegeven hebben !
Die constructeurs/ontwerpers van anno nu moeten zich soms diep schamen !!! ( Zo ook met een lampje of een filter van je auto verwisselen  8o )

Maar diezelfde jongens kunnen toch ook weer wél hele fraaie machtige diesel/elektrische locs fabrieken  :thumbup:
Wat een ding zeg ! Ik heb meteen ook eens bij Roco geneusd en me verbaasd over het aantal kleur/opdruk-varianten er zijn ! WOW !
En jouw keuze zou zelfs de mijne kunnen zijn  :) Als ik ooit nog een fabrieksnieuwe loc aanschaf, zou dat zomaar deze kunnen zijn.
Moest je daar trouwens nog veel losse onderdelen aan monteren, of was deze al bedrijfsklaar ?

Ps. genoten van je filmpjes, maar die mogen gerust wat langer en ook wat meer van je baan laten zien. Kleine moeite, groot plezier  O:-D

Vette Limbogrtz, Tony

Het was zeker een opluchting dat hij lekker ging rijden ik betaalde er toch serieus geld voor en als het het dan niet doet volgens je verwachtingen dan is de teleurstelling erg groot.
En ja ook de auto industrie is inderdaad ook zo vroeger kon je alles zelf doen nu moet je voor het vervangen van je koplamp bijwijze van spreken al de ANWB bellen.

Als ik naar de laatste 2 aankopen kijk en dan zeker de RABe treinstel het is gewoon 1 op 1 nagemaakt vele prachtige details mooie bedrukking en barsten vol met electronica de techniek staat voor niks en knap hoe ze dat in zo een loc of treinstel kunnen proppen. :thumbup:
Nee tot mijn geluk hoefde ik helemaal niks te monteren Tony en dat voor een Roco. :P  :thumbup:
Omdat de bovenbaan altijd een 'bende" is maak ik eigenlijk nooit lange films maar ik ga het toch eens proberen voor jouw kijk zo ben ik ook wel weer. ;)

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 24 januari 2026, 14:55:31Michel,

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 24 januari 2026, 08:18:55Ik zie dat de airounits aan beide kanten zitten Henk misschien wc's daar ?

Ik zou er een paar open maken en kijken of er een wc-slot op het deurtje geschilderd is.  :-)  :-)  :-)

Citaat van: iTom op zaterdag 24 januari 2026, 09:57:31Hoe gaat het met de (zaterdagavond)vinger, al een beetje genezen  :-)

Ja, hoe is het daarmee?

Henk

Hij is leuk Henk maar dat openmaken ga ik echt niet doen maar aan de vele details te zien denk ik gewoon dat er wel een hendeltje in geprint zit maar mocht hij ooit open gaan dan maak ik zeker een foto hiervan.

Vinger blijft kwakkelen Henk zie antwoord bij Tom.
Dank je wel voor het vragen Henk. :thumbup:

Citaat van: th op zaterdag 24 januari 2026, 18:22:44Dag Michel,

Een mooi beest is die  Sudexpress (S0193189) Coop loc met prachtige details.
Zijn de wielen van deze loc allemaal aangedreven Michel.
Ben het Tony wel eens om een wat langere film en meer van de baan te late zien geeft nog meer kijkplezier en van te genieten.
Zit er klaar voor Michel >:-D  :P
Mvgr, Theo. :thumbup:

Het is zeker een beest Theo deze Sudexpress loc en zeer mooi rijdend en ik moet het even op zoeken maar alle 6 de assen zijn aangedreven.
Mocht er weer een filmpje gemaakt worden Theo dan zal ik hem proberen langer maken. :)

Citaat van: Baanloos op zaterdag 24 januari 2026, 19:21:03Super mooie loc! In R1 echter geen gezicht. Ik begrijp je verhaal van de ventilators, vaak denk ik wat voegen al die toeters en bellen nu toe, enfin persoonlijke mening. Voor de rest ziet het er puik uit. :thumbup:

Het is een plezier om naar deze prachtige loc te kijken "Baanloos". :favorite:
De 2 R1 bochtjes zitten afzonderlijk van elkaar ergens op de bovenbaan het merendeel is R2 R3 R4 en een aantal R5 bochten en je hebt gelijk daar is hij veel te robuust voor dus geen gezicht.
Het zijn leuke hebbedingetjes maar ik zie er totaal niks van als hij rijd of stilstaat ergens dus niet geactiveerd via koploper.
Vaak gebruik ik alleen de claxon of fluitje maar vooral de cabineverlichting wordt geactiveerd als dat in de loc zit want dat vindt ik wel een fraai gezicht als de loc stil staat in 1 van de schaduwstations.

Groet Michel
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: Jan22 op donderdag 08 januari 2026, 16:27:18
Citaat van: h0_miessie op woensdag 07 januari 2026, 09:07:52Ik kreeg hulp via Whatsapp van een goede vriend die mij wat cv's liet wijzigen en na een tijdje begon hij mooi en steeds langzamer te rijden zo mooi dat ik hem meteen geijkt hebt.
Vandaar dat ik vergeefs je draadje afspeurde naar de juiste cv waarden. Je vriend kent ze, maar jij zelf niet ...
Ik had verwacht dat je ze in je draadje meteen documenteerde.

Citaat van: h0_miessie op vrijdag 09 januari 2026, 14:40:18Ik heb daar helemaal niet bij na gedacht JW om het te plaatsen.
Dus bij deze :
CV 3 (optrek) van 20 naar 0
CV 4 (afrem)  van 15 naar 0
CV 6 (gemiddelde snelheid) van 120 naar 1 dat moet 1/3 zijn van de CV 5 maximale snelheid maar dat wordt gecorrigeerd door de decoder als de maximale snelheid 125 is zet de decoder dat om naar CV 30 of 31
En CV 29 van 46 naar 34 dat is iets met Railcom heb ik mij laten vertellen vraag mij niet wat ben ik alweer vergeten.
Het is op zich allemaal geen echte rocketscience. Ik ben wel eens bij Michel geweest en weet dat hij met koploper rijdt. Daarvoor wil hij de optrek en afremvertraging op 0 hebben en de regeling op lagere snelheid iets nauwkeuriger dan op hogere snelheid. Ik weet ook wat voor centrale hij gebruikt, een ECOS. Dan is het een kwestie van de handleiding lezen en begrijpen. Daar ben ik in het voordeel, ik heb veel Roco materieel en ken mijn weg in de handleidingen van Zimo, want Roco bouwt overal Zimo in. De handleidingen van Zimo zijn iets uitgebreider dan van Roco zelf.

De klacht van Michel was dat ie heel lang op hoge snelheid bleef rijden. Dus ik ben met Michel gaan zoeken. Gewoon afstrepen. We weten dat voor de motorsturing een MS450P16 gebruikt wordt, dus die handleiding erbij gepakt. En dan ga je:
- Adres (CV1 of CV17 en 18)
- Aantal rijstappen, Railcom, etc (CV29). Ik heb hier 34 geadviseerd, dan heb e normale richting, automatisch omschakelen naar analoog uit, 28/128 rijstrappen, railcom uit, de snelheidsgrafiek volgens CV2, 5 en 6 en het lange adres. Stel je hier bit 4 in op de snelheidsgrafiek volgens CV67-94, dan kan je in zo'n situatie uit komen. Dat was het echter niet.
- Optrekvertraging
- Afremvertraging

Daarin zat het nog niet. Dus gaan verder kijken in de rij-eigenschappen. Dan kom je in CV2, 5 en 6. CV2 is het startvoltage. Die kan te hoog staan, waardoor de trein bij rijden meteen op hoge snelheid gaat. CV5 is de maximale snelheid. Die was door Michel netjes teruggezet. Dan blijft CV6 nog over. Dat is de snelheid op de middelste rijstap. En daar zat de grap. Die wil je op maximaal de helft van CV5 hebben. Michel had de snelheidswaarde netjes naar 125 geschreven, ongeveer de helft van wat nodig is, maar CV6 stond nog op 120. Dat betekent dat je vanaf rijstap 28 naar 14 maar 4% in snelheid terug gaat. Aangezien koploper met de hoogste snelheid begint met inregelen, krijg je dus in de eerste rijstappen nauwelijks verschil in topsnelheid.
Zimo schrijft in de Engelse handleiding dat wanneer je CV6 op 1 zet, de middelste snelheid automatisch 1/3e van de topsnelheid wordt. In de Duitse handleiding schrijft Zimo dat het 1/4e van de hoogste snelheid wordt. Gezien de meetwaardes uit Koploper is de Duitse variant waarschijnlijk juist.

Toen we CV6 goed hadden gezet en de test ging lopen, reed het treinstel wel rustiger als het langzamer ging. Blije Michel. >:-D

Laurent, bedankt (weer) voor je duidelijke uitleg. :thumbup:
Ik heb er veel aan gehad en ik hoop andere forumleden misschien ook.
En ja hij rijd nog steeds heerlijk zijn rondjes. :favorite:

Groet Michel

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat  @citaat
Laurent, duidelijk en lang verhaal.
Toch wel een flinke klus die diepgaande kennis vereist.
Vreemd dat in de Engelse handleiding over 1/3e van de topsnelheid en in de Duitse handleiding over 1/4e van de hoogste snelheid gesproken wordt.
Als je dan Engels geörienteerd bent wordt je mooi op het verkeerde been gezet en zal je geen optimale resultaten halen.

@citaat
Michel, mooi dat het nu opgelost is.

Henk
die 1/3e en 1/4e zal waarschijnlijk met mijlen en kilometers te maken hebben;

mvg,
Michel

@citaat

Dat zou zomaar kunnen.
Niet eens aan gedacht.

Henk
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Lijkt me wat onwaarschijnlijk, gezien het geen snelheden zijn maar rijstappen.
Michelstadt } de Sudexpress Coop retour naar leverancier.

Michelstadt } de Sudexpress Coop retour naar leverancier.
Heren, Michel, Henk, Laurent, misschien een drukwerk foutje wat betreft 1/3e of 1/4e ?

Verder is zojuist de Sudexpress loc ingepakt en gaat hij retour richting Duitse leverancier en krijg ik mijn geld teruggestort de reden....

Na 2 dagen van goed rijden begon de loc veels te ver door te rijden in diverse blokken en was dat niet meer goed te krijgen op welke manier dan ook.
Ook begon de de printplaat en decoder warm te worden als ik er mee aan het rijden was en wat mijn bewuste druppel was dat een deel van de daklijn begon los te laten misschien door de warmte van de printplaat / decoder ?

Nadat ik zondag een mail had gestuurd naar de Duitse hofleverancier maar geen antwoord terug kreeg vanmiddag na het werk gebeld en kreeg ik na mijn betoog de vraag of een andere loc opgestuurd krijgen of mijn geld terug ik heb voor het laatste gekozen ik ben klaar met Sudexpress dus heb ik nu de Roco Coop uitvoering (7520175) gereserveerd.

Dit is de eerste maal dat ik wat terug stuur en mijn geld terug krijg maar ik was er helemaal klaar mee eigenlijk al toen ik de koppeling aanbracht dat er al onderdelen op de tafel lagen erg mooi maar heel erg fragiel.

Jammer want het was een mooie loc maar weer een leer momentje voor mij geen andere merken kopen waar je eigenlijk niet achterstaat.

Groet Michel
Re: Michelstadt } de Sudexpress Coop retour naar leverancier.

Swiss rail .. what else?

Michel,

Erg jammer want de loc zag er op het eerste oog erg mooi en gedetailleerd uit. Maar als de kwaliteit en degelijkheid zwaar tegenvallen, dan is terugsturen waarschijnlijk de beste optie.

Groeten,
Wico
Zo maar een vraag,
Hoe heb je opgemerkt dat de decoder en de printplaat warm werden?

Märklin fahren-ärger sparen

Das mooi klote, Mies  :?

Hopelijk gaat het vanaf februari steil bergop  :)

Grtz Tony
Jammer dat de Sudexpress zo matig beviel Michel! Het zijn geen goedkope locomotieven, dan mag je daar best iets van verwachten! Mijn RFO doet het tot op heden wel goed, maar ik houd hem scherp in de gaten!
Dat is balen Michel.
Gelukkig bevat de Roco ook een Zimo decoder dus kun je die ervaring gebruiken om je Roco ook mooi te laten rijden.
Dag Michel, na een weldoende trip naar het zuiden van Sri Lanka vind ik hier twee mooie filmpjes van jouw schitterende aanwinsten. Zo'n treinen zijn op elke hedendaagse modelbanen een lust voor het oog. Jammer dat de Sudexpress het begeven heeft maar ook weer goed dat je je geld teruggekregen hebt. Ik zweer sinds mijn slechte ervaringen met de toch wel mooie ESU-locs (ontsporen op wisselstraten) bij mijn huismerk Märklin. Geen vreemde eenden op mijn baan.

Geniet verder van de overige aanwinsten,

Luc

BLIJ dat ik analoog RIJ

Jammer Michel, de Roco 7520175 is ook mooi maar toch wel wat minder indrukwekkend en hij mist bovendien 2 assen t.o.v. de SudExpress.
Anyway, beter een locfabrikaat waar je wél vertrouwen in hebt, en als het dak dan ook nog loslaat 8o ...
Het blijft een Coop loc en als hij hard rijdt zie je het verschil toch niet :o) .

Michel,

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 27 januari 2026, 19:57:56Heren, Michel, Henk, Laurent, misschien een drukwerk foutje wat betreft 1/3e of 1/4e ?

Zou kunnen maar maakt voor mij verder niet uit.
Ik had bij de reactie van Ramdani ook zoiets van :idea: ! zou zomaar kunnen.
Belangrijkste is dat Laurent jou heeft kunnen helpen om het probleem op te lossen.
En wij hebben er ook weer van geleerd.

Dan de Sudexpress lok.
In één woord balen.
Je geeft een hoop geld uit en dan toch blijft de ellende.

Doordat het van dat fijne spul is kan ik nog wel begrijpen dat het aan- en afkoppelen voorzichtig moet gebeuren.
Maar dat de printplaat en decoder warm worden zou niet mogen gebeuren.

Nu maar hopen dat de Roco Coop snel bij jou op de baan staat zodat je de Sudexpress ellende snel kunt vergeten.

Henk
Citaat van: Wico op dinsdag 27 januari 2026, 20:08:58Michel,

Erg jammer want de loc zag er op het eerste oog erg mooi en gedetailleerd uit. Maar als de kwaliteit en degelijkheid zwaar tegenvallen, dan is terugsturen waarschijnlijk de beste optie.

Groeten,
Wico

Het is zeker jammer Wico want iderdaad de loc zag er schitterend uit maar daarhield het op het laatst echt mee op. :-(
Ik heb weer mijn lesje geleerd gelukkig is de service van mijn Duitse hofleverancier erg goed en heb ik afgelopen nacht weer heerlijk geslapen.
Zojuist het pakket bij de pakketbezorger afgegeven zodat hij snel in de Heimat is.

Citaat van: Barry1972 op dinsdag 27 januari 2026, 20:11:41Zo maar een vraag,
Hoe heb je opgemerkt dat de decoder en de printplaat warm werden?

Ik kwam er achter Barry toen ik de loc van de baan wilde halen na weer te ver doorgereden te zijn en de plastiek kap warm aanvoelde toen open gemaakt wat trouwens makkelijk was en daar was alles ook aardig warm geworden.

Citaat van: Tony op dinsdag 27 januari 2026, 23:50:32Das mooi klote, Mies  :?

Hopelijk gaat het vanaf februari steil bergop  :)

Grtz Tony

Zeker klote Tony heb er toch slecht van geslapen je ligt maar te denken waarom rijd hij ineens slecht hoe kan de plastiek kap los laten aan de bovenkant enz enz gelukkig is het nu voorbij en staat er een andere Coop loc op de verlanglijst. :favorite:

Citaat van: frank-103 op dinsdag 27 januari 2026, 23:53:33Jammer dat de Sudexpress zo matig beviel Michel! Het zijn geen goedkope locomotieven, dan mag je daar best iets van verwachten! Mijn RFO doet het tot op heden wel goed, maar ik houd hem scherp in de gaten!

Ik hoop en zal duimen voor je Frank dat jij meer geluk hebt met deze fraaie Sudexpress loc. :thumbup:
Mijn Sudexpress Coop loc had net 9 uurtjes gereden had op vele uurtjes meer gehoop maar helaas pindakaas. ;)

Citaat van: AlbertG op woensdag 28 januari 2026, 08:32:52Dat is balen Michel.
Gelukkig bevat de Roco ook een Zimo decoder dus kun je die ervaring gebruiken om je Roco ook mooi te laten rijden.

Het was zeker een groot baalmomentje Albert gelukkig rijden de 2 Roco locs hier zeer naar behoren dus denk ik dat de 3 gereserveerde Roco locs het ook naar behoren zullen doen.
De Zimo decoders in die 2 locs reageren meteen op wijzigingen in Koploper zoals verder naar voren in een blok prima de lux. :P  :thumbup:

Citaat van: lucdiels op woensdag 28 januari 2026, 09:14:10Dag Michel, na een weldoende trip naar het zuiden van Sri Lanka vind ik hier twee mooie filmpjes van jouw schitterende aanwinsten. Zo'n treinen zijn op elke hedendaagse modelbanen een lust voor het oog. Jammer dat de Sudexpress het begeven heeft maar ook weer goed dat je je geld teruggekregen hebt. Ik zweer sinds mijn slechte ervaringen met de toch wel mooie ESU-locs (ontsporen op wisselstraten) bij mijn huismerk Märklin. Geen vreemde eenden op mijn baan.

Geniet verder van de overige aanwinsten,

Luc

Ik hoop dat je/jullie een prachtige vakantie hebben gehad Luc in het mooie Sri Lanka. :thumbup:
Ja nu maak ik weer eens een filmpje moet de loc meteen weer terug. :-)
Nee serieus je hebt gelijk Luc ook ik ben voorlopig weer genezenn van andere merken Roco rijd geweldig op de baan mijn BLS 4/4 heeft al 196 uur gereden en nog steeds geruisloos enn geen 1 keer ergens stil gestaan zodat koloper een seintje gaf hij rijd niet due wil ik best wel weer overwegen de Roco locs maar de rest nu even niet meer en ik vrees in de toekomst ook niet meer.
De RABe geeft heel veel geniet momentjes hoor dat maakt een hoop goed Luc. :)

Citaat van: Hanzi op woensdag 28 januari 2026, 10:28:57Jammer Michel, de Roco 7520175 is ook mooi maar toch wel wat minder indrukwekkend en hij mist bovendien 2 assen t.o.v. de SudExpress.
Anyway, beter een locfabrikaat waar je wél vertrouwen in hebt, en als het dak dan ook nog loslaat 8o ...
Het blijft een Coop loc en als hij hard rijdt zie je het verschil toch niet :o) .

Klopt Hans minder indrukwekkend maar hopelijk wel goed rijdend waar ik wel vanuit ga.
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat Marklin met een Coop variant zou komen maar helaas en aangezien ik mijn zinnen op een Coop loc ngezet heb voor de sleep met Coop containers is deze Roco een prachtig alternatief Hans.
Zo is het Hans maar helaas wordt er niet heel erg hard gereden hier in Michelstadt wel veel greden maar niet hard. ;)

Citaat van: Trainhenk op woensdag 28 januari 2026, 11:31:41Michel,

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 27 januari 2026, 19:57:56Heren, Michel, Henk, Laurent, misschien een drukwerk foutje wat betreft 1/3e of 1/4e ?

Zou kunnen maar maakt voor mij verder niet uit.
Ik had bij de reactie van Ramdani ook zoiets van :idea: ! zou zomaar kunnen.
Belangrijkste is dat Laurent jou heeft kunnen helpen om het probleem op te lossen.
En wij hebben er ook weer van geleerd.

Dan de Sudexpress lok.
In één woord balen.
Je geeft een hoop geld uit en dan toch blijft de ellende.

Doordat het van dat fijne spul is kan ik nog wel begrijpen dat het aan- en afkoppelen voorzichtig moet gebeuren.
Maar dat de printplaat en decoder warm worden zou niet mogen gebeuren.

Nu maar hopen dat de Roco Coop snel bij jou op de baan staat zodat je de Sudexpress ellende snel kunt vergeten.

Henk

Ja Laurant is een topper en die wist het zo uit zijn bolletje op te lossen waarvoor mijn dank Henk en waardering voor Laurant. :)
Ja helaas kan het gebeuren met de Sudexpress loc Henk het blijft electra in die locjes maar dat warm worden beviel mij helemaal niet eerlijk gezegd dat beloofde niet veel goeds voor de toekomst.
Na het belletje naar Duitsland en de kwestie was opgelost viel er meteen een last van mijn schouders en was ik meteen mijn droevenis kwijt en kort daarna reserveerde ik de Roco Coop loc wat mij toch wel een kleine glimlach opleverde iets wat ik de dagen ervoor echt niet had die glimlach Henk.
Afwachten wanneer hij uitgeleverd gaat worden maar ik wacht ook al op 2 soorten ketelwagons van Roco en die zijn vorig jaar april besteld hopelijk geen voorbode ?

Groet Michel
Hoi Michel balen van je loc. Begreep van mijn handelaar dat de roco een mooi alternatief is. Ik twijfelde ook maar ik vond toch allemaal net iets te duur om compleet te krijgen. Laten we hopen dat nieuwe loc snel uitgeleverd wordt. Gr henk
Vervelend om te lezen dat hij niet is bevallen. Ik zag dat het huismerk inmiddels ook de eerste Stadlers gaat leveren, wie weet komen zij ook met een Coop lok in de toekomst.

Swiss rail .. what else?

Sander,

Er zijn meer mensen die daar op hopen :).

Groeten,
Wico
Het zit jou ook niet echt mee Michel :eek:  het was zo mooie lok maar begrijp jou dat je deze hebt teruggestuurd en een ander besteld hebt.
Hopelijk nu op meer succes dan maar toch.
Ga voor je duimen :)
Citaat van: ÖBB op woensdag 28 januari 2026, 16:33:27Hoi Michel balen van je loc. Begreep van mijn handelaar dat de roco een mooi alternatief is. Ik twijfelde ook maar ik vond toch allemaal net iets te duur om compleet te krijgen. Laten we hopen dat nieuwe loc snel uitgeleverd wordt. Gr henk

Het was zeker balen Henk gelukkig heb ik er afstand van genomen en verheug ik mij op de Coop uitvoering van Roco. :)
Ja het zijn geen leuke prijzen meer tegenwoordig en als het dan niet aan je verwachting voldoet dan ebt het plezier gauw weg zullen we maar diplomatiek zeggen Henk. ;)
Ik hoop het ook al weet je het nooit tegenwoordig hoe lang het gaat duren de 2 bestellingen van Roco vorig jaar zijn ook nog niet binnen gekomen. :-(

Citaat van: Sanderz28 op woensdag 28 januari 2026, 19:19:09Vervelend om te lezen dat hij niet is bevallen. Ik zag dat het huismerk inmiddels ook de eerste Stadlers gaat leveren, wie weet komen zij ook met een Coop lok in de toekomst.

Ik ben benieuwd Sander naar de uitvoeringen van het huismark maar die gaat hier niet komen vrees ik 1 Coop sleep is genoeg lijkt mij anders wordt Michelstadt één rijdende supermarkt. :P
Al hoe wel in tractie rijden met 2 Coop locs is ook wel erg mooi. ;)

Citaat van: Wico op woensdag 28 januari 2026, 19:29:00Sander,

Er zijn meer mensen die daar op hopen :).

Groeten,
Wico

Ja zo een idee had ik al Wico. :thumbup:
Al zou een prachtige Coop loc zeker niet misstaan op je prachtige baan. :favorite:

Citaat van: th op woensdag 28 januari 2026, 19:40:56Het zit jou ook niet echt mee Michel :eek:  het was zo mooie lok maar begrijp jou dat je deze hebt teruggestuurd en een ander besteld hebt.
Hopelijk nu op meer succes dan maar toch.
Ga voor je duimen :)

Modelspoor is net het leven Theo soms zit het mee soms zit het tegen gelukkig maar over het algemeen zit het mee. ;)
Het was zeer zeker een prachtige loc waar ik 9 uur lang plezier van heb gehad ipv 900 uur bij wijze van spreken hopelijk gaat de Roco het goed doen en kan ik met een glimlach naar de Coop sleep kijken .

Groet Michel

Citaat van: h0_miessie op woensdag 28 januari 2026, 16:17:01Ja Laurant is een topper en die wist het zo uit zijn bolletje op te lossen waarvoor mijn dank Henk en waardering voor Laurant. :)
OP de stamtafel hebben we wel eens in z'n bolletje gekeken om te zien wat er allemaal in zat.
We schrokken ons rot.   >:-D  >:-D

Citaat van: h0_miessie op woensdag 28 januari 2026, 16:17:01Afwachten wanneer hij uitgeleverd gaat worden maar ik wacht ook al op 2 soorten ketelwagons van Roco en die zijn vorig jaar april besteld hopelijk geen voorbode ?

Ach Michel,

Wat in het vat zit verzuurd niet. :thumbup:

Voorlopig zul je het even met het rollend materieel moeten doen wat je nu hebt.
Maar dat is niet zo veel. Toch?   >:-D  >:-D

Henk  O:-D
@citaat

Ik wilde een keer aanschuiven bij jullie stamtafel maar als er in bolletjes worden gekeken twijfel ik nog wel ga Henk straks wordt er ook in mijn bolletje gekeken. :P  :D

Zeker wat in het vat zit verzuurt niet maar het moet natuurlijk niet te lang gaan duren. :-(
Het beetje materiaal wat hier rijd Henk mag geen naam hebben. >:-D

Groet Michel

Michel,

Je bent altijd welkom.

Hier vind je de data: KLIK: informatie topic

Over het algemeen kjken we niet in de bolletjes van bezoekers.
Een enkel uitzondering daar gelaten.  >:-D  >:-D

Henk

@citaat

Dank je wel Henk voor de informatie. :thumbup:
Ik zal eens kijken welke datum ik gezellig langs kan komen bij jullie gezellige en drukke stamtafelavond.

Groet Michel
Net bij gelezen Miche. Wat een avonturen zeg. We duimen voor je nieuwe loc
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 31 januari 2026, 05:13:56@citaat
Ik zal eens kijken welke datum ik gezellig langs kan komen bij jullie gezellige en drukke stamtafelavond.

Groet Michel

Als je tijdig appt wanneer je langs komt dan zal ik voorstellen er een Zwitsers thema van te maken....

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Michel,

Vrijdag a.s. hebben wij ook weer een Stamtafel_Utrecht (In Den Dolder)
Als je het leuk vind ......  :-)
(Bijna altijd de eerste vrijdag van de maand.

groet
Harald

Swiss rail .. what else?

Citaat van: frank-103 op zaterdag 31 januari 2026, 10:47:20

Groet Michel

Als je tijdig appt wanneer je langs komt dan zal ik voorstellen er een Zwitsers thema van te maken....

Dat is voor mij tweeëneenhalf uur rijden, dat is nou jammer ...

Groeten,
Wico
Martin (mphoi) was uit Emmen naar onze stamtafel gereden, ook 2,5 uur rijden. Waar een wil is...

Nb De Rijper eilanden is een hotel, je kan er natuurlijk een dagje Amsterdam/Volendam/stoomtram Hoorn Medemblik aan vast plakken.

Swiss rail .. what else?

Frank,

Hou me in elk geval op de hoogte aub, wie weet ... :).

Groeten,
Wico

Citaat van: frank-103 op zaterdag 31 januari 2026, 10:47:20Als je tijdig appt wanneer je langs komt dan zal ik voorstellen er een Zwitsers thema van te maken....

Dan moet ie wel lid worden van de stamtafel.
en blijven!  >:-D  >:-D

Citaat van: Haradigi op zaterdag 31 januari 2026, 11:42:18Vrijdag a.s. hebben wij ook weer een Stamtafel_Utrecht (In Den Dolder)

Is ook leuk, maar het is geen stamtafel Noord Holland.  :-)  :-)

Citaat van: Wico op zaterdag 31 januari 2026, 14:34:44Hou me in elk geval op de hoogte aub, wie weet ... :).

Ook jij bent altijd welkom Wico.

Henk
Citaat van: wimpietje op zaterdag 31 januari 2026, 06:18:45Net bij gelezen Miche. Wat een avonturen zeg. We duimen voor je nieuwe loc

Ja soms komen de avonturen zo aanwaaien Wim. :D
Je duimen wordt zeer gewaardeerd. :thumbup:

Groet Michel

Ik ga nu zeker tijdig appen Frank want een Zwitsers thema is altijd leuk. :favorite:
En dan kan ik misschien zelf ook wat leuke Zwitsers materiaal meenemen. :)

Citaat van: Haradigi op zaterdag 31 januari 2026, 11:42:18Hi Michel,

Vrijdag a.s. hebben wij ook weer een Stamtafel_Utrecht (In Den Dolder)

groet
Harald

Dank je wel voor je info Harald ik ga zeker een keer langskomen ik hou jullie stamtafel topic zo wie zo altijd in de gaten. :thumbup:

Citaat van: Wico op zaterdag 31 januari 2026, 12:32:00

Groet Michel

Dat is voor mij tweeëneenhalf uur rijden, dat is nou jammer ...

Groeten,
Wico

Wico, je kan het ook zo zien 2,5 uur rijden met voorpret en 2,5 uur terug rijden met napret. :P

Citaat van: frank-103 op zaterdag 31 januari 2026, 13:01:09Martin (mphoi) was uit Emmen naar onze stamtafel gereden, ook 2,5 uur rijden. Waar een wil is...

Nb De Rijper eilanden is een hotel, je kan er natuurlijk een dagje Amsterdam/Volendam/stoomtram Hoorn Medemblik aan vast plakken.

Frank, jij zit ook vol met goede ideeën he. :thumbup:  :thumbup:
En ja waar een wil is.....

Citaat van: Wico op zaterdag 31 januari 2026, 14:34:44Frank,

Hou me in elk geval op de hoogte aub, wie weet ... :).

Groeten,
Wico

Maar dan alleen zeker als er een Zwitsers thema is. ;)  :P

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 31 januari 2026, 16:56:45
Citaat van: frank-103 op zaterdag 31 januari 2026, 10:47:20Als je tijdig appt wanneer je langs komt dan zal ik voorstellen er een Zwitsers thema van te maken....

Dan moet ie wel lid worden van de stamtafel.
en blijven!  >:-D  >:-D

Citaat van: Haradigi op zaterdag 31 januari 2026, 11:42:18Vrijdag a.s. hebben wij ook weer een Stamtafel_Utrecht (In Den Dolder)

Is ook leuk, maar het is geen stamtafel Noord Holland.  :-)  :-)

Citaat van: Wico op zaterdag 31 januari 2026, 14:34:44Hou me in elk geval op de hoogte aub, wie weet ... :).

Ook jij bent altijd welkom Wico.

Henk

Lid worden doe ik niet zo gauw meer Henk langkomen wel. :thumbup:
Stamtafel Utrecht is zeker gaan stamtafel Noord-Holland maar is wel 10 minuten dichterbij het pittoreske Almere. :P
Leuk dat Wico ook welkom is Henk stamtafel Noord-Holland is een liefdevolle stamtafel. :favorite:

Verder is de maand januari weer afgesloten met heb ik met het programma koploper veel vele kilometers gemaakt in totaal is er vorige maand 39,884,8 kilometer gereden in 28 dagen dus 1423 kilometer per dag en wat het totaal op 2,833,221,1 kilometer bracht.
En heb ik vorige maand met 392 treinen/locs gereden wat neerkomt op gemiddeld 14 per dag.
Tot de 3 miljoen kilometer moet ik de rest van het jaar 497,8 kilometer rijden per dag.

Ook gisteren onderhoud aan de 3303 de Zwitserse krokodil die gedigitaliseerd is met de DCC decoder 4 nieuwe slipbandjes en koolborstels loc heeft nu ruim 650 uur gereden en rijd nu weer probleemloos rijd rondjes mee door Michelstadt.

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Indrukwekkende cijfers, Michel!  :cool:

Groeten,

Erik.

Hi Michel,

Wouw wat een afstanden ben benieuwd hoeveel dat t.z.t. in Karbrücken zal worden.

groet
Harald

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 31 januari 2026, 16:56:45

Ook wij hebben zwitserland rijders onder ons dus .......

groet
Harald

@citaat

Harald, ook jij bent weer welkom hoor. :thumbup:

Henk
 @citaat  @citaat  @citaat  @citaat

Mede omdat ik nog steeds kan genieten van de rijdende treinen en zoals deze week van de losse locs gaan de getallen aardig omhoog.
Bij de volgende bestelling bij de Duitse hof leverancier worden er ook wat slepers besteld want sommige beginnen lekker te ratelen.

@citaat  @citaat  @citaat

Ik denk Harald dat jij straks ook lekker veel gaat rijden. :thumbup:
Zeker na het lange bouwen van je prachtige baan in wording ga jij heerlijk genieten van de rijdende stoomlocomotieven.

@citaat  @citaat

Nou dat moet ik dit jaar dan maar eens komen bekijken dan. ;)

@citaat

Henk, stamtafel Noord-Holland is echt de vriendelijkste stamtafel die er is. :favorite:

Groet Michel

Vanochtend was ik lekker aan het rijden met de "losse" loc's toen ik naar het overzicht locomotieven keek in Koploper en zag dat de Märklin 36607 de Railpool loc gehuurd door de SBB Cargo en zag dat die al 897 uur en 52 minuten had gereden door Michelstadt heen.
Toen leek het mij leuk om een top 10 van de locs/treinstel te maken die de meeste uren hebben gereden.
Uiteraard moesten die ook op de foto gezet worden natuurlijk en na een aantal uurtjes verder is alles gelukt en klaar om gepubliceerd te worden.

#01 897 uur 52 minuten Märklin 36607 Railpool
#02 840 uur 27 minuten Märklin 36605 Crossrail
#03 660 uur 40 minuten Märklin  3356 Krokodil (gedigitaliseerd)
#04 625 uur 24 minuten Märklin 36627 Alpäzähmer
#05 575 uur 56 minuten Märklin 36852 BLS connecting europe
#06 571 uur 05 minuten Märklin 39610 Re 460
#07 554 uur 01 minuten Märklin 29483 Serie 421 SBB
#08 530 uur 45 minuten Märklin 37360 Ae 610 SBB
#09 510 uur 26 minuten Märklin 36193 BR 193 Vectron SBB
#10 502 uur 02 minuten Märklin 39540 TEE Gottardo

Hierna komt een lange lijst met locs die allemaal in de 400 uur gereden hebben.

Leuk om dit te doen en te maken al gaat er wel wat uurtjes in zitten. :)

Van iedere loc /treinstel is een pagina in Libre-Office gemaakt waar alles bij gehouden wordt zoals een beurtje of nieuwe koolborstels of als er een slipbandje geplaatst moet worden en als er een blauwe of groene draad gesoldeerd moet worden aan het motorschild.
Gewoon leuk om bij te houden en ik kan gelijk zien hoelang er tussen de beurtjes zit soms 60 uur maar ook uitschieters van 200 uur voordat de loc begint te piepen en om een onderhoudsbeurtje vraagt.

Straks komt er een pakketje binnen met een leuk klein hebbedingetje en wordt er vanavond bij mijn hofleverancier 2 locs besteld die ik hopelijk dan volgende week binnen krijg gewoon omdat het kan en ik wil genieten van de hobby want afgelopen donderdag een vriendin weggebracht waar ineens het licht uitging iets waar je weer gaat na denken hoe kort het leven kan zijn daarom wil ik er alles uithalen wat ik eruit kan halen voordat het te laat is om nog te genieten.

Groet Michel
Re: Michelstadt } top 10 locs met de meeste rijuren.
Dat zijn heel wat uurtjes kijkplezier!

doe maar een treintje

@citaat  @citaat
misschien al begonnen met treinen rijden in de jaren 90 van de vorige eeuw?  ;)

groetjes,

Ruud

Swiss rail .. what else?

Michel,

Dat zijn indrukwekkende cijfers. Als ik ze door 100 deel kom ik nog niet aan die rij uren die ik maak. Ik las laatst ergens dat moderne Märklin motoren na 600 - 800 uren versleten zijn, maar je bent hard op weg om het tegendeel te bewijzen.

En alle Zwitsers materieel mooi op de foto gezet :thumbup:.

Groeten,
Wico
Wat leuk om eens een keer te lezen hoeveel uren een modeltrein heeft gereden. Welk merk heb je nou de beste ervaring?  Mooi dat je zoveel plezier hebt met deze hobby. 

Michel,

Indrukwekkende cijfers!

Citaat van: h0_miessie op Vandaag om 16:04:05ik wil genieten van de hobby want afgelopen donderdag een vriendin weggebracht waar ineens het licht uitging iets waar je weer gaat na denken hoe kort het leven kan zijn daarom wil ik er alles uithalen wat ik eruit kan halen voordat het te laat is om nog te genieten.

Dat zijn de vervelende dingen van het leven waarvan je hoopt dat je het niet mee hoeft te maken.
Maar, als het wel gebeurd, is het goed om er even bij stil te staan en jezelf af te vragen of je je leven moet veranderen.
Jij doet dat en dat doe je goed.

Veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Henk
@citaat Recentelijk iets gelijkaardigs (met de nodige reservatie) meegemaakt: het waren wel geen bekenden, maar jongelui 17-18 jaar, omgekomen in een auto-ongeval... heel kortbij de straat waar ik woon. Ik heb het wel -gelukkig misschien- niet zien gebeuren... :sad:
En dan denk ik aan mijn jaren (eind dit jaar 70)...
Zoals je schrijft: "is het goed om er even bij stil te staan en jezelf af te vragen of je je leven moet veranderen"
Even dan terug on-topic: dat zijn inderdaad nogal uren...   :thumbup:
Gelukkig houdt je computer (??) dat bij voor jou... ;-)