Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

FransW en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Gisteren station St Niklaus zover klaar gemaakt dat ie op de baan kan. We zijn nog aan het kijken wat een makkelijke manier is om de verlichting te schakelen zodat het leuke effecten geeft. Dat moet dan voor de andere grote gebouwen ook.

We twijfelen over perronverlichting. Als we om de 10 cm een lichtmast willen zetten op elk perron dan wordt het wel veel. De langste perrons zijn gemiddeld 160 cm lang en dan zou je er 15 per keer nodig hebben. Dan nog wat op de goederenperrons. Dat wordt nog een heel werk. De perrons liggen nog los dus het kan aan de keukentafel  ;) Overkappingen zitten niet in de planning.

Onze nieuwe aanwinst heeft nukken. Verlichting schakelt net andersom als de rijrichting en als er omgeschakeld wordt van rijrichting wil ie niet zonder duwtje in de rug vertrekken  :-(  Dus van ijken en tractie rijden is niks gekomen helaas. Nieuwe Lopi 5 en hoogvermogensnotor van Märklin. Net of ie na omschakelen vast slaat.

Om toch even de sleep rijdende te krijgen er een BLS loc voorgezet.


We willen niet op 10 plekken tegelijk aan het bouwen zijn maar ondertussen begint het MDF kleurtje wel te irriteren......









Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
We zijn in Dortmund voor de Intermodellbau. 2 hallen met modeltreinen en voor de rest alles wat vliegt, rijdt en vaart van heel klein tot heel groot. Onze interesse ligt uiteraard bij de modeltreinen. We hebben al wat inkopen gedaan.




Het zal altijd zo zijn dat je twee wagons koopt dan de bijbehorende niet kan vinden maar wel 5 die erop lijken. Thuis maar eens kijken hoe het allemaal bij elkaar staat.

Voor de rest wat groen meegenomen en een pot "smurrie" waar makkelijk boomschors van na zou worden kunnen gemaakt. Eens kijken hoe dat gaat. Nog wat LED. Morgen doen we nog een rondje door die twee hallen en dan maar weer richting huis.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
We zijn weer terug en hebben de kans niet meer gekregen om nog een keer binnen te komen. Vergeet niet contant geld mee te nemen om te parkeren. Dat is gewoon waardeloos geregeld. Gisteren kon je nog pinnen om te parkeren en vandaag niet meer. " Dort steht ein pinautomat " en daar kan je het mee doen. Wij zijn naar huis gereden want die pinautomaat was dus niet te vinden.

We leven toch niet meer in 1980? Zelfs in een parkeergarage vooruit contant betalen? Ik heb me goed geërgerd in ieder geval. We wilden nog een rondje doen vandaag maar het is er door dit zeer amateuristische gedoe niet van gekomen.

Ondertussen wel even de wagons aan elkaar gekoppeld. Er zit inderdaad een behoorlijk kleurverschil in de Märklin versie en de Roco. We zullen wel eens kijken hoe we dit aan gaan pakken. Morgen eerst eens kijken of het fatsoenlijk in de rondte wil.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

online
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Hebben jullie fotos van intermodellbau 2025. Gaarne delen
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Je kon buiten op de straat gratis parkeren volgens mij, wij stonden in het stadion omdat ze daar laadpalen hebben, hiervoor moet je 9 euro contant aftikken.
Wij hebben 2 restaurants overgeslagen omdat we niet met een kaart konden betalen, ja ze lopen echt achter de feiten aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Peter.

Tja er zijn ook nog steeds verkopers die ver in de vorige eeuw leven. Gisteren 5 BLS wagons gekocht maar ook eerst naar de pin automaat..... Wij hadden op hal 8 waar geen treinen waren na alles gezien gisteren. Het leek ons omdat we toch al een hotel geregeld hadden de moeite om er nog een keer door te lopen. Het is wat het is.....

Vanmiddag de wisselstraat aan de voorkant van Göschenen er uit gesloopt. Deze lag zodanig dat het qua stijgingspercentage net teveel is. Er was nog een mogelijkheid om het ruimer te maken maar dan moet de wisselstraat omgelegd worden. Hij ligt nu wel opnieuw alleen de aansluiting op de hoofdbaan maken en dan uiteraard de bekabeling weer.....

Ik heb geen foto's verder. Mijn ega had er wel wat gemaakt en op FB gezet. Ik wil mijn draadje er niet mee vervuilen 😉

Morgen als er wat resultaten zijn dan zullen we daar foto's van maken.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Na een dag rails leggen en draden solderen is de wisselstraat verlegd en opnieuw aangesloten. De rails moet nog vastgezet worden en dan weer ballasten. Eerst maar eens uitgebreid testen. In Koploper moet het nog aangepast worden.

Verder nog een rondje gereden met de nieuwe wagons. We zullen daar nog een filmpje van maken.

H&A



Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Citaat van: Harald en Alex op zaterdag 12 april 2025, 15:08:41Ondertussen wel even de wagons aan elkaar gekoppeld. Er zit inderdaad een behoorlijk kleurverschil in de Märklin versie en de Roco. We zullen wel eens kijken hoe we dit aan gaan pakken.
H&A
Troost je, ook in het echt zie je genoeg  kleurverschil: oud/nieuw, verkleurd, vuil, ...
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Ons stoort dat wel. Het is niet alleen de kleur maar ook de lengte. Filmpje ondertussen gemaakt:


We gaan toch eens kijken of we er twee aparte van kunnen maken. Dus van elk een paar erbij zien te vinden.

H&A

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Citaat van: Harald en Alex op zondag 13 april 2025, 21:59:15maar ook de lengte.
Dat had je kunnen weten van Märklin. Die rijtuigen zijn altijd een paar cm te kort. Nooit 30 cm.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Als advies kan ik meegeven om in het buitenland altijd contant geld mee te nemen..de internetverbinding hoeft er maar uit te liggen, of een bankstoring en dan sta je daar.. :|
In duitsland veel gezien "nur barzahlung" en gelijk hebben ze. B)
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Als het gaat om E-commerce en E-banking loopt D bepaald niet voorop wat betreft de infrastructuur voor IT. Het is goed om daarop bedacht te zijn.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Van 20 paginas terug ongeveer even de uitleg gehaald hoe een naaldboom te maken. In Dortmund stonden een paar bedrijven die het maakten met de hand en als je dan dat ziet dan krijg ik er dan weer zin in om het te proberen. Voor de boomschors te maken hebben we een product van Vallejo Dark Earth genomen. Dat gebruikten ze er in Dortmund ook voor. De eerste zal wel niet de mooiste worden 😉 Het is meer om het te proberen. De uitleg hieronder:

We maken de frames van bloembinddraad.Je neemt een stuk van ongeveer 20 cm en daar draai je dan een dunnere bloembinddraad omheen en dan maak je waar je de takken wilt lussen van ongeveer 2 cm in de draad.Dan draai je weer verder een paar slagen en weer een lus en dit dan zo vaak mogelijk.Des te meer lussen des te meer takken  ;) Als je dat gedaan hebt dan pak je secondenlijm en laat je dat over de stam druppelen dat de zaak vast komt.Is dat droog dan kan je de lussen doorknippen en zo verbuigen als je de takken wilt hebben.

Dan verf je de stam.We hebben daar al bruine verf met zand er door gebruikt en de laatste hebben we tubes verf lichtbruin en zwart van de action gebruikt met houtplamuur en zand.ipv zand kan je ook zaagsel gebruiken.Als dat droog is dan pak je grijs en dan met een bijna droge penseel drybrush je de stam grijs.Takken en bovenste deel van de boom hoeft niet mag wel.Zie je straks toch niet veel meer van.

Dan komt het gras aan de beurt.Je neemt een 6mm grasvezel.Kleur naar smaak maar donkergroen is het beste en dan spuit je de boom van ONDER in met spuitlijm en dan spaarzaam met de grassmaster de grasvezels van ONDER opbrengen.Direct daarna BLAAS je van BOVEN af langs de boom terwijl je die draait.Dan gaan de grasvezels naar beneden staan en dat is ook de bedoeling.Dan pak je 2mm grasvezels spuit je de boom weer van ONDER in met spuitlijm en breng je de vezels weer van ONDER aan en BLAAS je van BOVEN weer langs de boom.Als dat weer droog is spuit je de boom nog 1 x van ONDER in en breng je met een theezeef van ONDER wat fine turf van Woodland aan en dan heb je een boom.

We hebben nu een paar keer heel duidelijk ONDER en BOVEN gezet.Doe je het anders dan zal je zien dat je grasvezels heel anders staan dan wat je wilt en breng alle gangen SPAARZAAM aan.Als je teveel gebruikt zal het resultaat ook tegenvallen.Als je een beetje aangebracht hebt hou de boom dan even tegen het licht en als er dan naar je mening te weinig op zit dan nog wat er op.Tussen de gangen door even e stam schoonmaken met een penseel kan ook geen kwaad.Spuit alleen de takken in met spuitlijm en niet de stam die krijg je dan ook helemaal groen en dat gaat er lastig af.Mislukt het dan de boom weer schoonmaken en nog een keer proberen.



H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Vandaag verf gehaald om de stalen bielzen te spuiten. Exact dezelfde kleur krijgen blijft lastig maar dit komt wel in de buurt. Op de foto is toch al goed kleurverschil te zien. Je moet je dan even indenken dat dit straks om en om met een houten biels over de Bietschtalbrug ligt.



Vandaag alle oude houten constructies verwijderd die onder de getoonde wisselstraat liggen en daar zullen we nu een ramp maken die dan aansluit op de rest van de baan. Het eerste stuk zit op zijn plaats. Nu komt het stuk wat onder de wissels door moet. Dit moet eerst klaar zodat er van de hele baan gebruik kan worden gemaakt. Hierna zullen we dan de getoonde bielzen tussen de houten proberen te lijmen nadien we deze in de juiste boog gefixeerd hebben.

H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
De wisselstraat ligt definitief op zijn plaats en dit is het uitzicht als je naar beneden komt rijden vanaf de goederenloods.




Onze krokodil had nog geen rondje gedaan op het nieuwe gedeelte.




Verder de samenstelling van de BLS dubbeltractie wat gewijzigd. Er zat een systeem met dolly's tussen waar 2 Danzas opleggers op rusten. Dit gaf nog wel eens ontsporingen. Deze trailers nu op wagons gezet. Tot nu toe gaat dat prima.


H&A
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Leuke dubbele tractie voor deze lange trein.  :thumbup:

Luc
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Bietschtalbrug.
Lange slepen in dubbeltractie zijn mijn favoriet! Helemaal goed dus :P.

Groeten,
Wico