Nieuws: Heeft u de Stichting 3rail Kalender 2022 al besteld? Lees meer over de kalender in -dit topic-
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw  (gelezen 19640 keer)

Buzz_4stroke

• Speciale Gast
  • Trans Europ Express
Re: Friedingen (im Scheunewald): alweer 1 november... tijd voor een update
« Reactie #100 Gepost op: maandag 01 november 2021, 09:13:13 »

Peter,

Dat wordt het zeker! Daarnaast is de stroomopname van alle onderdelen nu niet wereldschokkend, ledjes nemen behoorlijk minder dan klassieke lampjes.
Ook is de baan nu niet van dermate afmetingen dat er gelijk een aparte groep nodig zou zijn......

Inmiddels is het alweer 1 november en besef ik mij dat er wel weer eens een update mag komen. Vorige week zijn er enkele Arduino's binnengekomen, deze zullen gebruikt gaan worden voor de aansturing van de wissels. In de afgelopen periode ben ik er ook achter gekomen dat het 6040 keyboard wat gebruikt werd om te testen niet voldoende knopjes had om alles te bedienen. Na wat wikken en wegen is er voorlopig toch gekozen om de oude vertrouwde 6021 te behouden en uit te breiden met een interface.
Met een computer is iets meer mogelijk om e.e.a. aan te sturen zonder dat je een rits van die witte blokjes hebt staan, zonder dat je geforceerd direct geautomatiseerd moet gaan rijden.

Ook de vitrines hangen al even tijdelijk op hun plekje, ze zullen nog van de wand moeten in verband met het aansluiten van de verlichting. Daarna worden ze definitief gekoppeld en gaan de deurtjes en de treinen er voor een deel in. Het andere deel blijft beschikbaar voor op de baan hier en op de vereniging.

Tevens zijn alle rails nu binnen om in ieder geval het rondje van de keerlus te fabriceren, de binnenliggende wisselstraat wordt langzaam ook wel bij elkaar gesprokkeld...
Ondertussen een beetje de baan aan het uittekenen om te zien waar de electronica het beste kan worden geplaatst in combinatie met alle functies....

« Laatst bewerkt op: maandag 01 november 2021, 09:25:03 door Buzz_4stroke »
groet Chris

Baanbouw: Friedingen
Linkje naar de Friese Modelbaan Club

Buzz_4stroke

• Speciale Gast
  • Trans Europ Express
Re: Friedingen (im Scheunewald): alweer EIND november... tijd voor een update
« Reactie #101 Gepost op: maandag 29 november 2021, 14:50:57 »

En zo zijn we alweer aan het einde van de maand, waarbij we ondertussen lekker aan het hobby-en zijn geweest.

Omdat we toch wat digitaler de baan willen aansturen heb ik een nette 6051 interface op de kop kunnen tikken.
Zo heb ik iets meer mogelijkheden zonder dat je gelijk een rits schakelkasten heb staan of CS o.i.d. moet aanschaffen (vind ik te duur).

De 3D printer is ook druk bezig geweest met printen van nieuwe onderdelen voor zichzelf, maar ook voor de verenigingsbaan waar we wisselaandrijvingen aan het uittesten zijn.
De eigen baan heeft er ook nog wat nodig dus die zijn ook gelijk meegenomen in de sessies.

En ein-de-lijk heb ik mijn XT30 stekkertjes voor de vitrines binnen gekregen, dus die weer van de wand gehaald om de draden eraan te prutsen. Dimmer met AB ertussen en voila!
De locomotief waar alle "ellende" mee begon heeft een prominent plekje gekregen voor de premiere...

Shot van onderen, wel tof met die lichtjes zo.....

Aanzicht van voren, nog wat verbinden en hangers afstellen maar lijkt al mooi zo al zeg ik het zelf.

groet Chris

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede GroupĀ®
Re: Friedingen (im Scheunewald): alweer EIND november... tijd voor een update
« Reactie #102 Gepost op: maandag 29 november 2021, 19:09:12 »

De komende maand is de lichtjes maand Chris  :)

Mooi gezicht zo deze verlichte vitrines, als ze gevuld zijn zien we weer graag een foto.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Buzz_4stroke

• Speciale Gast
  • Trans Europ Express
Re: Friedingen (im Scheunewald): Schaduwstation in aanbouw
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 08 december 2021, 20:45:52 »

Bouwers, bouwen maar! Tijd voor het schaduwstation, en omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden..

Gewapend met tekening en zaag eerst maar eens de onderdelen voor het raamwerk gemaakt. Zoals jullie kunnen zien wijk ik af van de door mij gehanteerde wijze van bouwen, waar ik normaliter dus multiplex gebruik en een "bak" maak, komt er nu een plaat. Reden is dat ik het fijn vind om 10cm meer bergruimte te hebben onder dit stuk van de baan. Daarnaast komt er onder dit gedeelte veel minder kabels en electronica...

Met de boormachine(s), lijm en schroeven al een mooie vlakte in elkaar gezet. En dan kan al even wat rails uitgelegd worden en een plan de campagne gemaakt worden voor de bedrading. Bij toeval trok ik een wissel uit een la weg waar al een servoaandrijving onder zat, scheelt in ieder geval eentje ;-)

groet Chris

Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog