Citaat van: lucdiels op dinsdag 09 december 2025, 10:56:50ontkoppelen van locomotieven van personentreinen (wisselen van loc)
Een tijdje terug las ik over deze pogingen, haalde mijn schouders op, en stond er verder niet bij stil, nu wel.
Je kocht een ensor (optisch, op basis van weerkaatsing) en terwijl sommigen die dan bij Ali bestellen (bodemprijs), nam jij ze af bij trainmodules (de hoofdprijs). Het principe blijft gelijk, maar wagons met een zwarte bodem weerkaatsen niet genoeg (geef je aan).
Dus kun je ze niet verticaal gebruiken. En horizontaal loop je op tegen 2 nadelen van reflexie: het wegwerken en het gevaar dat meer dan 1 spoor tegelijk wordt "gezien".
Je artikel bracht me terug (2010) bij het andere type lichtsluis, die van straaldoorbreking (gericht dwars over het spoor) en daarbij bij
Friedel Weber als een van de vele, toevallig ook een K-rails rijder.
Ben je inmiddels verder met ofwel het gebruik ofwel het weg werken? Ik kan me b.v. voorstellen dat je met de distance adjustment kunt voorkomen dat je meer dan 1 opstelspoor tegelijkertijd overziet.