Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Re: Marceltal, nevenspoor Marceltal film

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

Re: Marceltal, BR 051 013-1 met ijzerertssleep
Er was een foutje in de titel geslopen weet niet hoe maar is dus de BR 051 013-1. Goed dat dit recht gezet wordt.
Er hangen 12 wagens hierachter dus moet nog net kunnen.
Mijn BR44's trekken de 24 wagons lange erts trein in tractie. Die komen later naar boven.
Voorlopig hou ik mij nog niet direct bezig met alles uit te pluizen. Ik heb een aantal slepen en een aantal locs. Daar waar ik passende heb probeer ik die te koppelen maar soms heb je een samenstelling die niet echt bestaan heeft. Niet erg, nog tijd genoeg om dat ooit recht te zetten. Nu moet ik nog veel tijd steken in het bouwen en rondjes rijden is slechts tweede prioriteit.

Luc.
Re: Marceltal, S3/6 3652 het filmpje
Hallo,

hierbij een film met de S3/6 3652. Deze komt uit een actieset met 3 historische locs van de KBST.

Groetjes Luc
Re: Re: Marceltal, S3/6 3652 het filmpje

Swiss rail .. what else?

Luc,

Mooi film[je weer! Heeft deze loc in het echt ook in die blauwe kleur rondgereden of is dit een fantasiekleur?

Groeten,
Wico
Hoi Luc,

Dat ging net goed....,zag de lok bijna opzij kukelen (1:30)...... 8o
Ook op de terugreis zie je hem daar een hobbel maken

Als het maar Zwitsers is.

Wederom een prachtig filmpje van een mooie stoomlocomotief met wel een hele aparte kleur. :thumbup:
Maar lag er wat voor het brugdeel op 1,30 ste minuut wat de loc deed schudden op de rails ?

Groet Michel
@ Edwin en Michel: Deze loc heeft een opstapje vooraan dat verder uitsteekt opzij dan bij andere locs. Hij stoot op die plek met het opstapje tegen een telegraafmast die net een mm dichter stond dan de andere, vandaar de opstoot. De telegraafmast is ondertussen opgeschoven en de loc passeert nu storingsvrij.

@ Wico: heel zeker weet ik het niet maar het is niet de enigste loc van de KBSB die blauw is uitgevoerd. In die tijd (Epoche II) was er wel meer plaats voor andere kleuren dan zwart bij de regionale spoorwegmaatschappijen. Je hebt de S3/6 ook in het groen zwart bvb.

Luc
Citaat van: lucdiels op donderdag 27 november 2025, 10:06:11hierbij een film met de S3/6 3652
Groetjes Luc
Zo blauw had ik het nog nooit gezien ;)

En die gele torens staan er nog steeds...  >:-D (deel van de bouwwerf, zal ik maar denken ;) )

Een paar keer zag ik de loc abrupt stoppen? Een fout in het (afspelen van het) filmoje of echt een kink en de (baan?) kabel?
Re: Marceltal, S3/6 3652 het filmpje
 Mooi filmpje van een mooie loc. Weet je zeker dat het hier om een tijdperk II exemplaar gaat? Ze heeft namelijk K.Bay.Sts. B. op de flanken staan en dat is toch echt het Länderbahn tijdperk, dus tijdperk I.
Re: Marceltal, S3/6 3652 het filmpje en <Badische IVh 1010
Ik heb nog een filmp gemaakt deze keer van de Badische IVh1010. Deze loc kwam oorspronkelijk met een Orient Express maar die kreeg de loc niet omhoog in de spiralen. Dus nu staat daar een andere loc voor. Nu trekt die loc een stel wagons die er naar mijn smaak ook bijpassen. Maar die details zoek ik later uit.

@herman. De film is een compositie van kleinere filmpjes. Zoals je ziet zijn er verschillende treinen in beweging waardoor een blok soms bezet is en de loc moet wachten aan een signaal (dat er nog niet altijd staat) vandaar dat er soms een sprongetje in de film zit. En soms gaat er iets fout met een loc die geen spanning ziet en dan moet ik tussenkomen en even stoppen met filmen.
@ Robert: Volgens Wikipedia hebben deze locs zowel in Tijdperk I als in Tijdperk II gereden. En er is altijd een overgang waarbij kleuren van vroeger nog even op sommige locs staan. Maar het is juist dat de KBST van Tijdperk I is. Mijn baan is trouwen in principe tijdêrk III op het einde maar er rijden treien van alle tijdperken, net wat ik mooi vind. Ik ben geen purist dat laat ik aan anderen over.

Luc

Je hebt inderdaad locs waar K.Bay.Sts.B. op staat. Dit zijn locs uit Epoche I.

In 1920 werden de Länderbahnen opgeheven: ze gingen op in de DRG. Voor nieuwe locomotieven werd (veelal) de nieuwe zwart-rode kleurstelling gebruikt. In Bayern ging men nog even door met de originele donkergroene kleurstelling. De "K"." verdween echter van de locomotieven.

Van verschillende S3/6 zijn andere kleurstellingen bekend. Deze waren veelal gelinkt aan bepaalde tentoonstellingen. Enkele voorbeelden:

- Märklin 33183: Seddin Ausstellung 1924
- Märklin 33185/ 37185: München Ausstellung 1908
- Märklin 33186/ 37186: Eisenbahn Museum Nördlingen

Over specifiek deze modellen (set 31806) heeft "Laenderbahner" op Stummi ooit het volgende geschreven (link):

"Es gab bayrische Lokomotiven in diesem blauen Präsentationsanstrich für die Gewerbe- und Weltausstellungen - über die genaue Farbe ließe sich auch noch streiten (IMHO liegt Märklin da gar nicht mal so daneben) - jedoch nicht die Loks die da Märklin so schön angepinselt hat. Was soll denn da z.B. die rote Linie am Umlauf, aber das ist ja nicht alles:

1.) Die "blaue" S3/6 war die 3618 - aber die hatte einen anderen Tender.
2.) Bei der ersten Lieferserie der Gt 2*4/4 gabs keine "blaue" sondern die ockerfarbene 5751 - erst nach nach 1918 bekam die 5773 aus der zweiten Lieferserie wahrscheinlich einen blauen Anstrich für Seddin, aber ein anderes Blau
3.) Eine B VI in Sonderlackierung ist mir nicht bekannt - auch wurde die Baureihe AFAIK auf keiner Ausstellung präsentiert."

Het blijft altijd gissen naar de juiste kleuren. Niemand uit die tijd leeft nog, er zijn geen kleurenfoto's, hooguit tekeningen en schilderijen. Zo jammer...

Met vriendelijke groet,
William
Overigens, @Robert Kpev kan je nog wel wat suggesties geven voor Badische wagons voor achter de Badische IVh, mocht je dat wensen. Of je er blij van gaat worden... Zelf vind ik dit een schitterend model/ kleurstelling, maar vanwege het bouwjaar (volgens mijn bron 1921 en dus Epoche IIa) gaat 'ie er hier niet komen. We moeten streng zijn in de Länderbahncommissie  ;) .
Re: Re: Marceltal, S3/6 3652 het filmpje en <Badische IVh 1010
Het is mij ook opgevallen dat trekkracht van de IVh behoorlijk tegenvalt. Ondanks 4 (lees: 4!!) gemonteerde antisipbanden. Loc heeft voor Marklin begrippen ook een laag eigengewicht. Ik heb er Liliput wagons van de Baden bouwserie achterhangen. Mooi en gelukkig voor de IVh verderlicht. Helaas heb ik wel problemen met de koppelingen die naar mijn mening een beetje flimsy zijn, maar eerlijk is eerlijk: ik ben daarvan zelf de veroorzaker...
Re: Marceltal, 103 152-5 met TEE sleep
Hallo, hier is de film met de TEE-loc 103 152-5.
Er is een leuk moment waar de RAm TEE ook in beeld komt en parallel het station Marceltal binnen rijdt.
Veel kijkplezier.

Luc
Re: Re: Marceltal, 103 152-5 met TEE sleep

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Luc.

Mooie film weer hoor :thumbup:
Maar dat heb je al gauw met
de Edelweiss in de bijrol!  :cool:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Luc,

Je houdt het tempo er wel in met de filmpjes :thumbup:. Ik vind de TEE's de mooste kleurencombinatie hebben met dat purper/beige. Hier rijden er ook vier varianten rond.

Groeten,
Wico

Luc,

Leuke lange film weer die je ons op deze zondagochtend voorschotelt. :thumbup:
Mooi gezicht trouwens de twee prachtige treinen die naast elkaar rijden en dat de RAm TEE afslaat naar het kopspoortje :favorite:

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Mooie filmpjes Luc & ben natuurlijk benieuwd naar die twee ijzerertstreinen met 24! wagons..
Citaat van: Wico op zondag 30 november 2025, 12:49:15Ik vind de TEE's de mooste kleurencombinatie hebben met dat purper/beige. Hier rijden er ook vier varianten rond.
En dat kan ik alleen maar beamen!! Ik heb een setje hier ook - voor de moment opgeborgen ergens in een doos (met de collega locs ;) ). Altijd al één van mijn mooiste locs gevonden..  :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Luc,

Mooie 103 in TEE kleuren.
Ik heb er ook zo een met een sleep van 6 rijtuigen.
Daarnaast heb ik de VT 11.5 in TEE kleuren.

Het blijft mooi en genieten.

Henk
@citaat net terug gevonden: een foto van de eerste poging om die set (2852) op bovenleiding te laten rijden...
red_Marklin_3054_bovenleiding_img_2382.jpg
Dit is de originele set van ergens eind 70er jaren.

Later heb ik nog deze panorama wagon erbij gekocht.
Marklin_2852_set_2384.jpg
Re: Marceltal, KPEV G8.1 5241 ERFURT
Dag Allemaal,

mijn productieteam is zeer actief dezer dagen en schotelt jullie nu een Epoque I G8.1 van de KPEV voor met nummer 5241 met standplaats ERFURT. Hij trekt een houtsleep door Marcetal.
Veel kijkgenot.

Groetjes Luc
Re: Re: Marceltal, KPEV G8.1 5241 ERFURT
@ Wim, die lange slepen staan ergens in mijn schaduwstation en ik weet niet wanneer Windigipet die eruit haalt. Dus blijven kijken en dan wordt jouw geduld ooit beloond.
@ Herman, die oude modellen zijn oook fraai en waren ooit een jongensdroom bij mij. Is er toen nooit van gekomen wegens geldgebrek.
@ Henk, ik heb die VT11.5 ook rondrijden en zijn Blue Start Train versie ook. verder heb ik nog twee andere TEE treinen met andere locs ervoor. Ooit komen die aan bod.
@ Michel, ja die Ram TEE is altijd een publiekstrekker geweest, blij dat je ervan genoten hebt.
@ Wico, ik heb ook verschillende varianten, maar de Gottardo doet het niet bij mij (zie vroegere posts)
@ Erik en iedereen, dank voor de complimenten.

Luc

De slepen worden mooier de films worden langer je bent lekker bezig Luc. :thumbup:
Hoe langer de films hoe meer genieten van je grote mooie baan. :favorite:

Groet Michel
Mooi meisje die G8.1. Heeft ze in huize Diels peper in haar achterste gekregen? Ze had een top van slechts 55 km/u, maar hier heeft ze de duvel op haar bevallige hielen!😉
@ Robert, de maximum snelheid voor de G8.1 is hier ingesteld op 55km/u en zo ingeregeld door Windigipet. Hij rijdt dan ook trager dan de andere locs op mijn baan, en die beperk ik in snelheid dan nog want te snel is niet mooi meer en geeft meer ontsporingen. M.a.w. de G8.1 rijdt hier volgens schaal aan de echte snelheid. Er is geen peper uitgedeeld hier.

Luc
Serieus? Ze lijkt echt veel harder te lopen. Komt misschien omdat ze bij mij dan erg langzaam lopen waardoor ik een verwrongen beeld van de werkelijkheid heb. Wanneer ze "kruipen" kan ik helemaal opgaan in de fascinerende techniek van het drijfwerk. Bij hoge snelheden ontgaat me dat volkomen.
Net even je nieuwe video bekeken. Dat is daar redelijk druk op je baan; ik zag zelfs je RAm TEE (net opgezocht in een post hierboven), en dan hoe je vracht stoonloc dan via de brug wordt die mooie TEE kruist....   :thumbup:

En dan een vraagje: (ik lig er echt niet wakker van hoor) ik merkte dat de vier met hout beladen wagons allemaal een "huisje" achteraan hebben.
Als dit in het echt zo ook zo was, wat was daar dan de functie van? - het doet mij even denken aan een remhuisje van zooooo lang geleden.
@ Herman, die set is door Märklin zo geleverd. Ik ga ervan uit dat dit dan ook vroeger zo moet hebben rondgereden. Ik denk niet dat ze aparte wagons maakten voor midden in de trein en achteraan in de trein. Maar waarschijnlijk was er dan slechts één bemand. Hetzelfde zie je in bvb de biertransportwagens. Die hebben bijna allemaal een remhuisje.

@ Robert, de G8.1 rijdt bij mij relatief snel omdat hij zijn max snelheid van 55km/u haalt terwijl de meeste andere treinen trager rijden dan hun maximum omdat ik mijn treinritten beperk tot 70-90km/u afhankelijk van de plaats. Maar voor een E03 bvb is dat kruipen die kon veel sneller.

Luc

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Luc,

Eén van mijn favoriete stomers mooi in beeld gebracht.
Van deze kwaliteit had Märklin er gerust nog meer mogen produceren  O:-D

Grtz Tony

Ps. niet vergeten te bouwen !
@ Tony, ik heb nog één filmpje op het programma. Ondertussen bouw ik wel verder met de nieuwe bezetmelders onder tafel voor het stoomtreinencomplex (voorbereiding) als dat klaar is gaan we weer verder boven tafel.

Luc
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Luc,

Ik hoop erg achter en ga vanavond ( als ik geen storing binnen krijg ) eens lekker naar jou filmpjes kijken  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat Je moet hier echt "vollen bak" regelmatig komen kijken, of je hebt een ellenlange lijst van berichten te bekijken, en dat geldt voor alle posters...  :thumbup:

Herman,

@citaat

Je kunt ook wat minder topics volgen.   >:-D
Maar ja, dan mis je weer een hoop. :D

Henk
 @citaat och, toch maar niet. Ik droom dan een beetje mee bij het zien van al dat moois..  :thumbup:
Re: Marceltal, werken in station Marceltal
Hallo,

ik ben bezig met de werken om ontkoppelen van locomotieven van personentreinen (wisselen van loc) voor te bereiden.
Eén van de zaken die gecontroleerd moeten worden is het wel degelijk loskoppelen van de wagons van de loc. Hiertoe moet de loc zich verwijderen van de sleep. Om dat te controleren heb ik een optische sensor gekocht die eigenlijk onder de rails moeten zitten en het infrarode licht dat terug gekaatst wordt op de bodem van de wagon detecteert. Als er dan een wagon staat dan is de ontkoppeling mislukt. Maar blijkt nu dat de zwarte bodem van de wagons dit niet betrouwbaar doet. Daarom heb ik de sensor van Trainmodules omgebouwd en wordt er nu dwars over de rails gekeken of er wagon staat. (zie foto) Op deze manier werkt het uitstekend maar het wordt nog een klus omdat in de scenery te verbergen.
Volgende punt is de ontkoppelrails elektrisch verbinden.

Ik hou jullie op de hoogte

Luc

Luc,

@citaat

Kun je ze niet wegwerken in een mast voor bovenleiding?
Op hoogte afzagen en de sensor daar boven op plaatsen.

De eerste mast bevat dan de sensor en de volgende masten de sensor en de ontvanger.

Dat oogt iets realistischer dan het houten blokje wat je nu hebt gebruikt.
De oude bovenleidingmasten zijn niet al te duur en mijn inziens geschikt voor dit doel.

Henk
Re: Re: Marceltal, werken in station Marceltal
@ Henk Dat valt te overwegen. Maar je moet rekening houden dat de sensor van het naastgelegen spoor niet het licht van dit spoor ontvangt. Ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen maar misschien komen er wel kleine gebouwtjes over of struiken. Ik zie wel als ik daar aan de scenery toe ben.

Luc
Re: Marceltal, BR56 569 goederentrein
Hallo,

ik heb een nieuwe trein te presenteren de BR56 569 goederentrein. De loc werd door Märklin van gebruikssporen voorzien. Op het einde is er een shot vanuit een nieuwe hoek.
Verder is de TEE Gottardo eindelijk in orde. Dealer Van Biervliet vond de oorzaak van het lijden. Het waren onvolledige contactentussen de rijstellen die je met een schroevendraaier kon corrigeren. Nu rijdt hij zijn rondjes en hij wordt de volgende trein in een filmpje. Veel kijkgenot.

Luc
Re: Re: Marceltal, BR56 569 goederentrein

Prachtige film weer Luc. :thumbup:
En ja nieuwe filmhoek is geen verkeerde hoek kan ik mooi je gigantische baan vanaf de andere kant zien. :favorite:
En kom maar op met de (lange) filmp van de TEE Gottardo ik zit er klaar voor. :P

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Luc,

Ik zie dat Michel voor mij al de juiste woorden heeft gevonden! De af fabriek veroudering van de loc vind ik goed gelukt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, BR56 569 goederentrein en TEE Gottardo RAe 1052
Hallo
zoals beloofd een film van de RAe 1052 TEE Gottardo.
Er zijn enkele leuke passages waarbij de RAm TEE en 105 TEE ook in beeld komen met de RAe 1052.
Veel kijkgenot

Luc

Re: Re: Marceltal, BR56 569 goederentrein en TEE Gottardo RAe 1052

Dag Luc.

Wat een prachtig gezicht, zo'n tweekleurige sliert die zich gracieus door het landschap manoeuvreerd!  :thumbup:  :cool:

Groeten,

Erik.
Luc,

Ik ben blij voor je dat de Gottardo weer goed rijdt :thumbup:. Mooie beelden en een genot om die treinen in TEE kleuren voorbij te zien komen. Stimuleert mij om ze bij mij ook weer eens uit het schaduwstation te halen!

Groeten,
Wico
Luc, wat een schitterende film. :thumbup:
Een plezier om naar te kijken al ben ik natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld omdat het Zwitsers is. :P

Groet Michel

Luc,

Een mooie film weer met mooie treinen.
Ik heb nu ook en beter beeld van je baan gekregen.

Henk
Re: Marceltal, ETA 150 652

Re: Marceltal, ETA 150 652
Hallo, in mijn productieve bui heb ik nu ook de ET 150 652 gefimd.

Nu zijn alle treinen op het zichtbare gedeelte gefilmd en worden ze naar het schaduwstation gestuurd en vervangen door een set nieuwe treinen die ik dan weer kan filmen. Maar eerst moeten 2 locomotieven worden gekalibreerd in Windigipet een BR44 terug van reparatie en een BR66 (M Insider). Verder wil ik ook wat nieuwe scenery gaan doen rond station AMB.
Dus het volgende filmpje zal even op zich laten wachten.

Luc
Re: Re: Marceltal, ETA 150 652

Swiss rail .. what else?

Luc,

Inmiddels heb je een complete speelfilm bij elkaar gefilmd :D. En dat in een tempo dat zelfs ik niet kan bijhouden 8o. Het filmpje ga ik zo op mijn gemak weer bekijken en daarna hebben we even rust begrijp ik ;).

Groeten,
Wico
Hallo

gisteren drie nieuw locs afgehaald bij mijn dealer. Een BR19, een BR218 en een BR59.
Bij het configureren op de baan liep het fout bij de BR218. Halverwege inlezen van de decoder door CS3 ging het fout en begon de loc een zacht ratelend geluid te produceren. Van alles geprobeerd maar geen beterschap. De loc reageert ook niet op enig signaal. Die moet dus terug naar Märklin.
De andere twee zijn perfect opgeladen in CS3 en gekalibreerd in Windigipet. Nu nog een sleep voor ze vinden en dan verschijnen ze wel in een filmpje.
Ondertussen het inrijden in kopstation Marceltal geprogrammeerd in Windigipet samen met het loskoppelen van de loc zodat een andere loc aan de achterzijde kan aankoppelen. Dat verloopt prima. Nu nog het opnieuw aankoppelen programmeren in Windigipet. Dat moet in de juiste volgorde gebeuren dus dat wordt nog een denkwerk.

Verder prettige feestdagen aan iedereen en voorspoedig 2026.

Luc

Dag Luc.

Voor jou en jouw geliefden, ook hele fijne feestdagen en een gezond nieuwjaar!

Groeten,

Erik.

Luc, fijne feestdagen en een goed en gezond 2026 toegewenst voor jouw en de familie.

En dat er maar meer prachtige videos mogen komen zeker met de 3 aanwinsten die zijn binnengereden. :thumbup:

Groet Michel