Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Re: Marceltal, nevenspoor Marceltal film

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

Re: Re: Marceltal: NMBS 202 017

Fantasietjes op de baan

Is de kurk stevig genoeg? Dit kan wat doorbuigen. Heb in zo'n geval forex gebruikt
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Luc,

Wat fijn dat je de oplossing voor je draaischijf hebt gevonden  :thumbup: :thumbup:
Je moet er maar op / achter komen wat de oorzaak is.

In de tussentijd lekker naar je filmpje gekeken, stoere loc.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
 @citaat Mooie sleep en ik voel mij "uitgedaagd" - ik heb ook zo'n dieselloc en sinds mijn laatste aankoop nog tal van die bruine goederenwagons. Misschien moet ik die ook maar eens op het spoor zetten...
:lol:
Of: moet er nog competitie zijn?  >:-D   :lol:

Als het maar Zwitsers is.

Modelspoor en herinneringen zijn samen een mooie combinatie Luc. :favorite:

Ook hier rijd wat materiaal rond wat iedere keer een mooie herinnering oproept in mijn gedachten.

Daarom nooit weg doen deze herinnerings loc en van beide heerlijk blijven genieten. :thumbup:

Groet Michel
Re: Marceltal: NMBS 202 017

if we don't try we will never know

Als ik je trein na ong. 20 seconden op het overigens mooie filmpje de bocht zie omgaan krijg ik het lichtelijk warm. Ik zie namelijk geen valbeveiliging. Ga je daar nog aan werken?

groet, Wim
 @citaat Even opnieuw gekeken, en inderdaad: het was mij eerst niet opgevallen.
Wat mij wel opviel: net iets tevoren houdt hij eventjes in... 🤔
@ Wim: door 8mm kurk aan te brengen in de hoeken van de printplaat wordt deze 8mm naar boven gedrukt en zou zo tegen de bodem van de draaibrug moeten komen. De steunplaat blijft zoals ze is.
@ Peter: soms moet je dingen op gevoel uit proberen en dan werkt het plots wel, op die manier had ik kleine spietjes onder de printplaat geschoven en ja hoor daar waren de terugmeldingen van de posities.
@ Herman: Ik zag die loc ook al bij jouw passeren. Maar een competitie gaan we niet houden, het moet fun blijven.
@ WimFPU: Die valbeveiliging komt er nog, dat is nog een stevig werkpunt voor mij.
@ Herman: Er had gedurende drie weken geen trein gereden op de baan, dan heb je soms plaatsen waar de loc evenb kan stokken wegens slecht contact met de rails. Na enkele passages van een trein is dat meestal opgelost, en anders er even met de schuurstick overgaan.

Vandaag ga ik de printplaat weer onder de draaibrug aanbrengen, hopelijk met het gewenste resultaat.

Luc
@lucdiels : die "competitie" was echt als grap bedoeld  :thumbup:
Gewoon als opvolging, waar ik ergens postte, dat ik na mijn passagierswagons een paar slepen ging bouwen met mijn vrachtwagons, en toen ik jouw sleep zag, was dat eigenlijk een hint hoe toch minstens één van de slepen te bouwen, all in good fun
Hallo, gisteren met succes de PiCommIT-printplaat onder de draaibrug gemonteerd. Die werkt nu perfect ook met Windigipet als intelligente draaischijf. De plakjes kurk hebben exact het effect gehad dat ik beoogde.
Nu kan het programmeren beginnen om de locs automatisch hun weg te laten vinden op en af de draaischijf. Daar ben ik nog even zoet mee. Ook de opstelsporen moeten nog spanning krijgen en de seinen geplaatst en verbonden.

Luc

Swiss rail .. what else?

Luc,

Mooi dat het gelukt is, nu lekker verder werken want we kijken al uit naar de filmpjes (ja, ja geduld is een schone zaak ;)),

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Luc,

Gefeliciteerd dat het je gelukt is.

En verder kan ik alleen maar de opmerking van Wico onderschrijven.  ;)

Henk

Luc,

Ik sluit mij bij mijn gewaardeerde voorgangers aan. :thumbup:
Mooi dat het gelukt is wat je voor ogen had. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Hallo, eerst het slechte nieuws: Bleek na grondig testen dat de draaibrug als ze van links kwam alles goed deed, maar van rechts één stap te ver liep op sommige "stations". Van alles geprobeerd maar kreeg het niet goed. Balen dus....
Dan het goede nieuws: Toen dacht ik "tabula rasa". Ik haal de PiCommIT-printplaat er van onder draai ze 90° en plaats ze opnieuw onder de draaibrug. Met de hulp van mijn vrouw de printplaat heel nauwkeurig onder het centrum van de draaibrug geplaatst en dan weer alles getest. En ja hoor, alles perfect vanaf de eerst trial. Blijkt dus dat die printplaat heel nauwkeurig onder de draaibrug moet zitten. Maar door die 90° draai moest alles in Windigipet om geprogrammeerd worden. Ik ben daar dagje mee bezig geweest, maar nu draait alles goed. Nu nog het aanrijden, oprijden en afrijden in de juiste sequentie programmeren. Dat is een hele klus, maar zoiets doe ik graag. Beetje hersenwerk kan geen kwaad op mijn leeftijd.
Ondertussen is ook een nieuwe V60 van, Märklin binnen gekomen. De oude staat te koop op de C***W***-site, is nog perfect in orde maar ik heb geen plaats voor meer locs van dat type.

Luc
Mooi dat het gelukt is met de draaischijf Luc. Het kost soms wat moeite en tijd, maar dan heb je ook wat.

Hé Luc,

Mooi dat je draaischijf werkt.
Fijn dat je vrouw je even heeft willen helpen zodat je de printplaat nauwkeurig hebt kunnen bevestigen.
Windigipet instellen is dan even een klus maar ook dat komt goed bij jou.

Henk

Fantasietjes op de baan

Tof dat het werkt Luc

Mooi bericht Luc dat het weer in orde is gekomen met de draaischijf. :thumbup:

Groet Michel
Re: Marceltal: werken rondom de draaischijf
Hallo, even een update vanuit Marceltal:
1. De vorige week ben ik bezig geweest met het installeren van optische schakelaars in het station Marceltal die moeten detecteren of een trein goed is aangekoppeld aan een toekomende locomotief. Als die wegrijdt komt de fotocel vrij en is er dus goed aangekoppeld. Indien niet wordt verder wegrijden van de trein geblokkeerd en moet er manueel worden ingegrepen. Dat is nu in orde. Nu dit nog inwerken in Windigipet.
2. Deze week dan de voedingsspanning naar de verschillende spoortakken rond de draaischijf aangesloten op de ringkabels. En dat ook uitgetest dmv van een loc op en af de draaischijf te sturen. Ook dat werkt nu prima.
3. Verder de stootbuffers met een seinlamp aangesloten. Die branden nu ook.

Deze week wordt even een pauze ingelast wegens andere werkzaamheden. Volgende week ga ik dan de seinen in het stoomloc-complex plaatsen en aansluiten. Verder nog alles fine-tunen in Windipet en uittesten. Als alles goed verloopt kan ik dan een filmpje maken van het verkeer op de draaischijf.
Tot dan.

Luc

Dag Luc,

@citaat

Als je de problemen met je draaischijf opgelost zijn en je dit achter je kunt laten ga je met een goed gevoel weer verder.
Het filmpje zien we vanzelf volgende maand verschijnen.

Henk
Re: Re: Marceltal: update

Hallo, even een update vanuit Marceltal.
Na heel wat uittesten en programmeren in Windigipet loopt het automatisch bedrijf rond de draaischijf en kopstation Marceltal relatief vlot. De treinen komen binnen in Marceltal en de loc koppelt zich los van de sleep. Dan wordt een loc opgeroepen uit het depot die de sleep komt ophalen om te vertrekken uit Marceltal. Dan rijdt de eerste (stoom)loc naar het depot en presenteert zich aan de draaischijf die dan in positie komt om ten slotte de loc af te zetten aan de eerste open depot positie. Dat alles met de nodige zekerheid ingebouwd dat de draaischijf niet gaat draaien als de loc er niet volledig opstaat.
Ik moet nog wat finetunen om de verschillende ritten vlotjes in elkaar te doen overgaan en dan kan er een filmpje gemaakt worden.
Ik heb voorlopig maar één (stoom)loc op overschot dus daar moet nog in geïnvesteerd worden.
Verder staat er ook een Franse Orient Express klaar om gefilmd te worden. Dus dat hebben jullie ook nog tegoed.

Tot dan

Luc

Goed om te lezen dat alles goed werkt Luc. :thumbup:
Met het finetunen gaat het zeker goed komen en gaat het nog mooier rijden.

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Luc,

Mooie vorderingen, ik ben echt benieuwd naar de video :thumbup:.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

Mooie berichten Luc, ik kijk al uit naar je filmpje hiervan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal: the draaitafel in werking
Hallo,

Hier zie je draaitafel in werking met de Flying Scotsman vanuit Marceltal naar de Locloods

groetjes

Luc

doe maar een treintje

@citaat het is best een stukje rangeerlengte naar de draaischijf maar in dit geval is dat alleen maar goed  :P  :thumbup:

groetjes, Ruud
Re: Re: Marceltal: the draaitafel in werking

Swiss rail .. what else?

Luc,

Het is niet mijn tijdperk, maar zo'n werkende draaischijf vind ik altijd mooi om te zien :thumbup:.

Groeten,
Wico
Als het over de Flying Scotsman gaat denk ik direct aan James May (van Top Gear) die ook eens Toy Stories gedaan heeft.

Prachtig Luc wat een prachtige video. :favorite:
En wat een schitterende rijlengtes mijn hartje ging er sneller van kloppen daar zouden mijn asjes het dubbele rijden als wat ze in Michelstadt rijden nog meer onderhoud nog meer slijtage sorry Luc in dwaalde even weg na het zien van je video. :P
In ieder geval bedankt voor het droom kijkplezier.

Groet Michel
 @citaat  @citaat Ik had die al eens gezien, maar ga dat ([her-be]kijken) straks nog eens dunnetjes overdoen.... ;-)

Dag Luc,

Mooi filmpje!
Het plaatsen van je draaischijf is geweldig goed gelukt.
Bij het op- en afrijden zie je de lok niet "stuiteren" dus dat betekent dat de draaischijf perfect is afgesteld.

Goed gedaan.

Henk

Fantasietjes op de baan

Prachtig werkstuk Luc  :thumbup:
Re: De Franse 241 A EST met Orient Express
Hallo, dit filmpje toont de Franse 241 A EST met Orient Express op weg naar Istanbul toen hij door Duitsland in Marceltal passeerde. Veel kijkplezier.

Hierna ga ik verder met wat scenery dus dat wordt even wachten op de foto's van een afgewerkt stukje.

Luc

Re: Re: De Franse 241 A EST met Orient Express

Wat een prachtige blauwe sleep Luc. :thumbup:
Erg mooi heel erg mooi.

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Mooie lengte ook, daar hou ik van  :thumbup:.

Groeten,
Wico
Speciale Gast

Dag Luc.
Prachtige trein combinatie en gelijk het mooie landschap in aanbouw kunnen bewonderen!
Bijzonder mooi om te zien hoe de treinbaan met het landschap 1 geheel beginnen te vormen.

Veel plezier en succes met rijden en bouwen..

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
 @citaat Ik heb inderdaad ook al een paar keer met bewondering naar de baan (in aanbouw) gekeken... best een serieuze oppervlakte ook nog..  :thumbup:

Fantasietjes op de baan

Ferme Loc he, heb hem ook met de rijtuigen... :-)
 @citaat Ja Wim het is een prachtstuk die Franse loc, maar ook de sleep mag er zijn en wat leuk is is dat de verlichting heel stabiel is.

@ de anderen: dankjewel voor de positieve reacties.

Luc
Re: Marceltal, V 60 334 en BR 01 504 DR nieuw
Hallo, er zijn twee nieuwe locs aangekomen in Marceltal: de V 60 334 en de BR 01 504 van de DR, beide in toestand 1960. Beide hebben een buffercondensator wat een zekerdere bedrijfsvoering geeft bij slecht contact met de puco's of rails.
Beide zijn gekalibreerd en klaar voor de dienst.

LucIMG_9766 groot.jpeg

doe maar een treintje

veel plezier er mee en dat gaat gebeuren  ;)

Luc,

Mooie loks hoor!
Vooral die V60.

Henk
Re: Re: Marceltal, V 60 334 en BR 01 504 DR nieuw

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Luc.

Dat zijn beide prachtige locomotieven!  :cool:
Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinsten  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Prachtige aanwinsten Luc. :thumbup:
Ook erg mooi op de foto gezet. :favorite:

Groet Michel
Forum Moderator

Veel plezier met deze twee prachtige loc's Luc  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
En nu even wachten om deze beauties te zien rijden...  :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Luc,

Gefeliciteerd met je mooie aankopen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Marceltal, scenery update
Hallo iedereen

Ik ben niet zo druk bezig geweest de laatste twee weken. Uitgevoerd is het dichtmaken van de oostelijke heuvel met een rotswand, zie foto, en wat schotter aan de rails van het kolencomplex. De rotswand moet nog wat groene accenten krijgen en dan komt er een oliedepot voor diesellocs daar beneden.
Als ik verder ben krijg je nieuwe foto's.

Luc

Luc,

Weer een mooie stap, ook al is het in jouw ogen een kleine.

Henk
Re: Re: Marceltal, scenery update
Forum Moderator

Mooi plekje om je dieseltreinen te tanken Luc, hopelijk is de pomp op jou baan nog niet met de prijzen omhoog gegaan  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Luc,
Met een beetje seffens.. ik blijf je volgen, want -ook al ben ik zelf geen scenery man- ik kan enorm genieten hoe anderen, zoals jijzelf de banen verder opbouwt en afwerkt..  :thumbup: 👏