Citaat van: Jongslog op zaterdag 10 januari 2026, 09:08:01En nog even reageren op de foto's want daar kwam ik eigenlijk voor. De italiaanse sfeer spat er vanaf. Geweldig. Voor mij is dit het grote voorbeeld van modelbouwen! Als je de sfeer weet te pakken en de kijker weet mee te nemen is het geslaagd. En de zoektocht naar materialen om iets zelf te kunnen bouwen spreekt mij erg aan. De isolatie van de groen/gele elektradraad en er dan een plant van maken, da's toch goud!
Henk, dank voor de lovende woorden
Ik zie dat als een zeer groot compliment
van een ervaren modelbouwer als jij!
En betreffende de hoogte van de modelbaan:
daar heb ik verder nog niet over nagedacht,
want dat speelt pas wanneer er gebouwd gaat worden.

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 09 januari 2026, 13:59:23Betreffende een modelbaan zijn er nog maar
weinig concrete plannen gemaakt.
Ik weet al wel dat het een 'rondom'-baan gaat worden
op een hoogte van zo'n 1,5m. met een uitneembaar
deel voor het raam en een ophaalbrug t.p.v. de deur.
Op die wijze haal ik er de meeste rijlengte uit en heb
ik ook nog eens de hoogst haalbare bereikbaarheid.
Eerdaags maar weer AutoCAD® installeren om het
e.e.a. uit te tekenen om bovenstaande plannen wat
specifieker te krijgen ...
De licentie van AutoCAD® was al tijden verlopen

maar ik kom op het forum regelmatig XTrkCAD tegen:
een gratis programma om baanontwerpen te maken,
dus heb ik dat maar eens
gedownload.
Aangezien ik vanwege
gebroken ribben veel moet rusten,
is er inmiddels een plannetje met XTrkCAD is ontstaan,
wat ik graag aan jullie wil voorstellen:
Beschikbare ruimteEerst maar eens de beschikbare ruimte in kaart gebracht.
Als uitgangspunt neem ik multiplexplaat met daarop
XPS-plaat met een afmeting van 100x60cm.
Links een uitneembaar deel voor toegang tot het raam.
En aan de rechterzijde is de toegang van de kamer,
de deur is er al uit sinds de vorige modelbaan,
dus daar zal ik er onderdoor moeten gaan en
wellicht komt daar een open- of opklapbaar deel.
Sporenplan totaalDan het totaalplaatje van het sporenplan:
compleet rondom gaat een dubbelspoor
met aan de onderzijde een station welke
links een industriële aftakking heeft en
rechts een eindspoor in het perron voor
een pendeltreintje.
Sporenplan Niveau 1Waar het gehele station op 5cm XPS-plaat ligt,
zal de overzijde van deze modelbaan
voorzien worden van platen van 2cm.
Terwijl daar de hoofdbaan 3cm zakt,
zal de industriële aftakking links
omhoog slingerend naar niveau 1 gaan.
Daar waar deze boven de hoofdbaan komt,
geeft dat dan voldoende ruimte om er
onderdoor te rijden.
Sporenplan Niveau 0 Aan de overzijde/bovenzijde komen op niveau 0
verdekte opstelsporen voor beide richtingen
en komt geheel onder het spoor van niveau 1.
Tevens een aftakking vanaf rechts naar
een eindstationnetje voor de pendeltrein.
Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van
vinden en verneem graag het commentaar.
Groeten,
Erik.