Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Märklin M-rail Modelbaan

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 24 maart 2015, 20:19:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Hoi Erik,

Gisteren met steeds meer plezier je bericht gelezen !!!
Dat zal een pak van je hart zijn en weer nieuwe perspectieven in je leven geven :thumbup:
En als extra opkikkertje ben ik samen met Carl en Matz aan de slag gegaan om speciaal voor jou een updeetje voor je in elkaar te jassen  :P

Om het leven te vieren !

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Goed Nieuws Erik! Goed te horen.
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Hoi Erik,

Ik was even niet in de gelegenheid om eerder te reageren, maar oed nieuws!

Neem voldoende tijd om te herstellen en te genieten van je familie.
En, als je lichaam weer signalen geeft, negeer ze niet en onderneem actie.

Henk
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 november 2025, 13:40:05Gelukkig werk ik op kantoor
Lymfklier ja, daar weet ik het nodige van, helaas.
Dat je nog werkt, heb ik me nooit gerealiseerd.
Al die tijd gedacht dat mantelzorg de kernbelemmering is.

Sterke met herstel.
Märklin M-rail Modelbaan : Arrivederci Monte Vecchio
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan : Arrivederci Monte Vecchio
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 01 oktober 2025, 14:49:12Ik heb afgelopen zomer nog een fraaie
fotoreportage gemaakt van Monte Vecchio
en zal deze foto's eerdaags hier plaatsen,
voor een waardig afscheid, zeg maar

Belofte maakt schuld en nu de modelbaan reeds is afgebroken,
is dit een mooi moment om terug te blikken naar wat eens was ...

Monte Vecchio 1.jpg

Het burcht-deel waar het hele scenery-avontuur mee begon
Dit deel bestaat als losse module nog steeds, enkel het
achthoekige dak van de toren is gesneuveld in de strijd.

Monte Vecchio 2.jpg

Dit is het pleintje met uitzichtspunt achter de kerk,
Met bankjes, lantaarns, straatfontein en een ijsco-kar.

Chiesa 1.jpg

Het kerkje, welke naar voorbeeld is gemaakt van een kerkje
in Calitri, een dorpje wat ligt tussen Napels en Bari.

Chiesa 2.jpg

Iets verder ingezoomd op het kerkje is de nieuwe pastoor te zien,
die zojuist per trein is aangekomen bij zijn nieuwe parochie.
Wachtend op zijn collega die hem welkom komt heten,
geniet hij in de zon van het uitzicht op de rozentuin.

Chiesa & Bella Vista.jpg

Schuin tegenover het kerkje zit een trattoria: Bella Vista.
het restaurantje met terras is naast het postkantoor gevestigd.

Bella Vista 1.jpg

Bella Vista heeft een leuk terras op een uniek punt met geweldig uitzicht!

Bella Vista 2.jpg

Hier het complete terras duidelijk in beeld en goed te zien is
één van de scooters die ik ooit mocht ontvangen van wijlen Will 2en3.

Tot zover het eerste deel van de terugblik op Monte Vecchio.
Het tweede en laatste deel met foto's van de rest van de scenery,
deze volgen zo spoedig mogelijk.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan : Goed nieuws!
Erik,

Mooi om dat weer eens terug te zien. Ik vind dit nog altijd één van de pareltjes op gebied van modelbouw :favorite:.

Ik kijk al uit naar de volgende fotoreportages!

Groeten,
Wico
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Dank voor je eerste fotorapportage. :thumbup:
Op naar de volgende.

Ik heb destijds de bouw met veel belangstelling gevolgd.
Toch vind ik het stiekem wel jammer dat je hem afgebroken hebt.

Henk
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik, na het zien van de prachtige foto's ben ik weer helemaal in de vakantiesfeer.
De foto's ademen sfeer die bijna door het beeldscherm heen komt zo relax het er aan toe gaat in Monte Vecchio. :favorite:

Meer foto's mogen er best geplaatst worden van mij hoor Erik.

Groet Michel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Jaaaa de foto's!  Zo mooi om weer te zien. De tweede foto herinnerde ik mij niet maar ook zo treffend. Dit is voor mij modelbouwkunst. Geen gekocht plastic bouwdelen maar zelf knutselen en dan de juiste sfeer weten te treffen. En dan de details weten te kiezen die maken dat het herkenbaar is, dat het echt lijkt. Smullen!
Märklin M-rail Modelbaan : Arrivederci Monte Vecchio
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan : Arrivederci Monte Vecchio
Citaat van: Wico op dinsdag 06 januari 2026, 11:23:09Ik vind dit nog altijd één van de pareltjes op gebied van modelbouw :favorite:.
Wico, dank voor dit prachtige compliment!   :thumbup:

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 06 januari 2026, 13:40:22Toch vind ik het stiekem wel jammer dat je hem afgebroken hebt.
Gelukkig zijn de foto's er nog, Henk  :lol:

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 06 januari 2026, 15:32:41Erik, na het zien van de prachtige foto's ben ik weer helemaal in de vakantiesfeer.
Ja, da's beter dan die besneeuwde plaatjes, al dan niet door AI gemaakt  :wink:

Citaat van: Jongslog op dinsdag 06 januari 2026, 19:33:26Dit is voor mij modelbouwkunst. Geen gekocht plastic bouwdelen maar zelf knutselen en dan de juiste sfeer weten te treffen.
En dan de details weten te kiezen die maken dat het herkenbaar is, dat het echt lijkt.
Ik denk dat we elkaar dan de hand kunnen schudden, Henk
want jouw commentaar gaat net zo goed voor jouw modelbaan op!  :cool:



Goed, hierbij het tweede en laatste deel van de gemaakte foto's van Monte Vecchio voordat het gesloopt werd.

Strada locale.jpg

De weg buitenom de burcht leidt naar de Strada Provinciale, alwaar het stationsgebied aan ligt.

Stazione 1.jpg

Het stationnetje, met klein pleintje alwaar een lantaarnpaal, een palmboom in een perkje,
een straatfontein en de handmatige bediening van de slagbomen voor de overweg staan.

Stazione 3.jpg

Het stationscomplex is bijzonder compact gehouden en toch kunnen er vier stuks materieel staan!

Stazione 2.jpg

Een kijkje langs het perron, wanneer de trein klaar voor vertrek wacht tot de overweg gesloten is.

Stazione 4.jpg

Het gehele stationsterrein gezien vanaf de kant van het goederendepot.

Merci 1.jpg

Het goederendepot met losplaats, hijskraan en toegangspoort.

Merci 2.jpg

Het goederendepot ligt, net als het station, ingesloten door de Strada Provinciale.

Strada Provinciale.jpg

Hier nog een blik op de weg, de Strada Provinciale.

Totale 1.jpg

Overzichtsfoto van het complete stationscomplex, al is die benaming ietwat overdreven.

Arrivederci.jpg

En als de trein dan voor de laatste keer station Monte Vecchio verlaat,
rest er niets anders dan deze met enige weemoed uit te zwaaien.
Bovenstaand leek mij wel een passende afsluiter: arrivederci:cool:



N.B.: De index in de openingspost bevat aanklikbare links
        o.a. naar alle onderdelen van deze modelbaan!

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Weer genieten, alles klopt tot op de kleinste details! En dat vind ik dus reuze knap, want zelf ben ik wat meer van de "strekkende meters" ;).

Groeten,
Wico

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ha naamgenoot,

Dank voor het delen van de foto's van je oude baan.
Je bent meester om de sfeer te pakken en deze om te zetten met eigen creaties.
Met veel plezier je updates door de jaren gevolgd. De laatste foto id een passende afsluiting.

Na sloop van deze baan, mogen we nog wat nieuws verwachten ?
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,
CiteerArrivederci.jpg

En als de trein dan voor de laatste keer station Monte Vecchio verlaat,
rest er niets anders dan deze met enige weemoed uit te zwaaien.
Bovenstaand leek mij wel een passende afsluiter: arrivederci:cool:

Inderdaad een passende afsluiter.  ;)

Henk
Re: Märklin M-rail Modelbaan
@citaat @Trainhenk je bent je bericht begonnen met een [/quote].
Misschien even de "/" weghalen, dan heb je een mooie quote... ;-)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
@citaat  @citaat

In dit geval lijkt "addio" me meer van toepassing :(. Maar gelukkig hebben we de foto's nog!

Groeten,
Wico
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: erik01 op vrijdag 09 januari 2026, 11:38:08Je bent meester om de sfeer te pakken en deze om te zetten met eigen creaties.
Met veel plezier je updates door de jaren gevolgd. De laatste foto id een passende afsluiting.

Na sloop van deze baan, mogen we nog wat nieuws verwachten ?

Dank voor de grote complimenten, Naamgenoot  :thumbup:
Na de sloop wachten de nodige aanpassingen aan
het aanwezige installatiewerk in de kamer.
Ook moet er rekening gehouden worden met een nieuw (kunststof) raamkozijn.

Betreffende een modelbaan zijn er nog maar
weinig concrete plannen gemaakt.
Ik weet al wel dat het een 'rondom'-baan gaat worden
op een hoogte van zo'n 1,5m. met een uitneembaar
deel voor het raam en een ophaalbrug t.p.v. de deur.
Op die wijze haal ik er de meeste rijlengte uit en heb
ik ook nog eens de hoogst haalbare bereikbaarheid.

Eerdaags maar weer AutoCAD® installeren om het
e.e.a. uit te tekenen om bovenstaande plannen wat
specifieker te krijgen ...

Groeten,

Erik.

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Heerlijke sfeervolle plaatjes Erik. :favorite:
De hele bouw heb ik toen met heel veel plezier bekijken en bewonderd door de bouwwijze en uitleg.

Groet Michel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Mooi dat de plannen er al zijn :thumbup:. Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom komt de baan op 1.50 hoog?

Groeten,
Wico
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: hermanvk op vrijdag 09 januari 2026, 11:46:06@citaat @Trainhenk je bent je bericht begonnen met een .
Misschien even de "/" weghalen, dan heb je een mooie quote... ;-)

Oeps! Foutje bedankt!  >:-D  >:-D

Henk
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
@Wico

Citaat van: Wico op vrijdag 09 januari 2026, 14:39:38Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom komt de baan op 1.50 hoog?

De exacte hoogte ben ik nog niet helemaal uit,
het zou zomaar 20cm lager kunnen worden.
De reden: ik vind dan een modelbaan mooier om
naar te kijken i.pv. er op te kijken wanneer het op
tafelhoogte van zo'n 80cm is.
Bovendien doe ik ook mijn rug een groot plezier!  :wink:

Groeten,

Erik.
Bovendien
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Leuke foto's, Erik. Prima sfeertje :)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 09 januari 2026, 15:42:18@Wico

Citaat van: Wico op vrijdag 09 januari 2026, 14:39:38Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom komt de baan op 1.50 hoog?

De exacte hoogte ben ik nog niet helemaal uit,
het zou zomaar 20cm lager kunnen worden.
De reden: ik vind dan een modelbaan mooier om
naar te kijken i.pv. er op te kijken wanneer het op
tafelhoogte van zo'n 80cm is.
Bovendien doe ik ook mijn rug een groot plezier!  :wink:

Groeten,

Erik.

Ik vermoedde al zoiets, maar dan lijkt 1.20 tot 1.30 mij de mooiste combinatie voor bouwen en rijden. Maar dat blijft natuurlijk een persoonlijke keuze :).

Groeten,
Wico
Re: Märklin M-rail Modelbaan
@citaat Het zal bij mij dan toch iets lager worden, of beter gezegd blijven. Mijn tafels zijn merendeels IKEA tafels en die zijn tussen de 72 en 75cm hoog...  ;-)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 :offtopic:
Citaat van: hermanvk op vrijdag 09 januari 2026, 22:10:28zal bij mij dan toch iets lager worden
Bij een van m'n laatste baantjes als systeembeheerder trof ik een collega aan, met opgetrokken knieën onder een Ikea bureautje.
ik toverde een sleutel tevoorschijn, krikte z'n bureau 20 cm op naar de op Arbowet bruikbare hoogte voor die collega, en kreeg het direct aan de stok met de afdelingschef omdat er vanaf dat moment 1 bureau boven de krabbenmand uitstak.

Ze zullen me wel een eikel gevonden hebben. Ik heb alleen maar gezegd dat ze voortaan geen collega's meer mochten aannemen die niet pasten binnen het geaccepteerde, bestaande binnenshuis-architectonische design, als ze dat als norm stelden, in plaats van de wet.  Vermoedelijk heb ik vrij vlak daarna een andere baan gezocht, en gevonden. Dat herinner ik me niet meer. Selectieve verdringing.

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Het bepalen van de ideale hoogte heb ik opgelost door van 70cm tot 250 cm te bouwen :). Ik deel mijn ervaringen, maar het is een heel persoonlijke keuze. Station Göschenen is met 140cm het hoogste punt voor het spoor. Bereikbaarheid is lastig (ook door het grote oppervlak) maar je kijkt er echt in alsof je er zelf bent. Het duitse deel op het laagste niveau is makkelijk bereikbaar en daar kijk je echt op. De helikopterview geeft veel minder de beleving van echtheid maar is wel weer handig voor treinenhobbywerk. Het Locarnodeel vind ik het fijnste. Werken en kijken op alle hoogtes, en bereikbaar doordat de plaat ervoor weg kan klappen. Maar je vindt er maar twee sporen dus voor een treinenliefhebber is het helemaal niks denk ik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
En nog even reageren op de foto's want daar kwam ik eigenlijk voor. De italiaanse sfeer spat er vanaf. Geweldig. Voor mij is dit het grote voorbeeld van modelbouwen! Als je de sfeer weet te pakken en de kijker weet mee te nemen is het geslaagd. En de zoektocht naar materialen om iets zelf te kunnen bouwen spreekt mij erg aan. De isolatie van de groen/gele elektradraad en er dan een plant van maken, da's toch goud!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Mijn eerste rea van het nieuwe jaar gaat richting Almelo  :P
Ik heb wederom genoten van je foto's van Monte Vecchio en ben erg blij, dat je weer aan een nieuwe baan gaat beginnen.
Ben heel benieuwd naar wat dat gaat worden !

TippievanTony; met mijn ervaring van banen op stahoogte alhier; minstens onderkant kin. Hoger is -achteraf- niet zo prettig. Voor je het weet, sta je op je tenen.
( Ik zette telkens een streepje op ongeveer neushoogte op de muur en begon dan te timmeren  O:-D )

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Jongslog op zaterdag 10 januari 2026, 09:08:01En nog even reageren op de foto's want daar kwam ik eigenlijk voor. De italiaanse sfeer spat er vanaf. Geweldig. Voor mij is dit het grote voorbeeld van modelbouwen! Als je de sfeer weet te pakken en de kijker weet mee te nemen is het geslaagd. En de zoektocht naar materialen om iets zelf te kunnen bouwen spreekt mij erg aan. De isolatie van de groen/gele elektradraad en er dan een plant van maken, da's toch goud!

Henk, dank voor de lovende woorden  :thumbup:
Ik zie dat als een zeer groot compliment
van een ervaren modelbouwer als jij!

En betreffende de hoogte van de modelbaan:
daar heb ik verder nog niet over nagedacht,
want dat speelt pas wanneer er gebouwd gaat worden. :wink:

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 09 januari 2026, 13:59:23Betreffende een modelbaan zijn er nog maar
weinig concrete plannen gemaakt.
Ik weet al wel dat het een 'rondom'-baan gaat worden
op een hoogte van zo'n 1,5m. met een uitneembaar
deel voor het raam en een ophaalbrug t.p.v. de deur.
Op die wijze haal ik er de meeste rijlengte uit en heb
ik ook nog eens de hoogst haalbare bereikbaarheid.

Eerdaags maar weer AutoCAD® installeren om het
e.e.a. uit te tekenen om bovenstaande plannen wat
specifieker te krijgen ...

De licentie van AutoCAD® was al tijden verlopen :eek:
maar ik kom op het forum regelmatig XTrkCAD tegen:
een gratis programma om baanontwerpen te maken,
dus heb ik dat maar eens gedownload.
Aangezien ik vanwege gebroken ribben veel moet rusten,
is er inmiddels een plannetje met XTrkCAD is ontstaan,
wat ik graag aan jullie wil voorstellen:

IMG-20260603-WA0004.jpg
Beschikbare ruimte

Eerst maar eens de beschikbare ruimte in kaart gebracht.
Als uitgangspunt neem ik multiplexplaat met daarop
XPS-plaat met een afmeting van 100x60cm.
Links een uitneembaar deel voor toegang tot het raam.
En aan de rechterzijde is de toegang van de kamer,
de deur is er al uit sinds de vorige modelbaan,
dus daar zal ik er onderdoor moeten gaan en
wellicht komt daar een open- of opklapbaar deel.

IMG-20260603-WA0003.jpg
Sporenplan totaal

Dan het totaalplaatje van het sporenplan:
compleet rondom gaat een dubbelspoor
met aan de onderzijde een station welke
links een industriële aftakking heeft en
rechts een eindspoor in het perron voor
een pendeltreintje.

IMG-20260603-WA0005.jpg
Sporenplan Niveau 1

Waar het gehele station op 5cm XPS-plaat ligt,
zal de overzijde van deze modelbaan
voorzien worden van platen van 2cm.
Terwijl daar de hoofdbaan 3cm zakt,
zal de  industriële aftakking links
omhoog slingerend naar niveau 1 gaan.
Daar waar deze boven de hoofdbaan komt,
geeft dat dan voldoende ruimte om er
onderdoor te rijden.

IMG-20260603-WA0002.jpg
Sporenplan Niveau 0

Aan de overzijde/bovenzijde komen op niveau 0
verdekte opstelsporen voor beide richtingen
en komt geheel onder het spoor van niveau 1.
Tevens een aftakking vanaf rechts naar
een eindstationnetje voor de pendeltrein.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van
vinden en verneem graag het commentaar.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Nou over ervaren modelbouwers gesproken, ik heb veel van je geleerd!
Mooi plan. Ziet er al doordacht uit. Al iets van een thema of omgeving in gedachten bij dit ontwerp?
Dubbelspoor over de hele baan is een goede keuze. Dan kunnen er minstens twee treinen tegelijk rijden. Ook analoog met wat baanvakken kunnen ze ook achter elkaar rijden want je hebt genoeg lengte.
Het stationsgebouw staat voor de sporen (voor de kijker)?
Overweging is om ook een brug te maken over het verborgen spoor. Het bovenliggende spoor dan misschien nog iets schuiner eroverheen laten lopen door die bocht nog wat meer te geven. Lijkt mij een mooi perspectief geven. Het vervolg van spoor hoeft ook niet evenwijdig aan de andere twee sporen te lopen toch?
Ik maak altijd de fout om niet meteen de plek voor de "bedieningspost" in te tekenen. Waar laat je de trafo's en schakelkastjes?
De achterwand is ook iets om nu al over na te denken.
Bereikbaarheid van de verborgen sporen is nog wel iets om op te letten als je met platen van 100x60 werkt.
Wat betreft de hoogte zou ik voor bureauhoogte gaan. Toch wel lekker om zittend de boel een beetje te bekijken. Bij 1.50m is het altijd staan.
Hopelijk heb je nut van mijn commentaar en je hoeft er niets mee ;)

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 03 juni 2026, 18:21:34Aan de overzijde/bovenzijde komen op niveau 0 verdekte opstelsporen voor beide richtingen en komt geheel onder het spoor van niveau 1.

Groeten, Erik.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik zie daar 2 doorgaande sporen en eigenlijk maar één opstelspoor. Is er nog ruimte voor meer opstelsporen daar?

En nog even verder denkend: stel je wil geen rondjes rijden... het is jammer dat je breedte te klein is voor een R1 keerlus. Ik bedoel, als je de parallelsporen vanaf links op niveau 2 aansluit op een keerlus rechtsboven en de parallelsporen rechts laat zakken naar niveau -8 met een keerlus linksboven op het baanplan. Een uitgerekt en meermalen gebogen hondebot dus -als u begrijpt wat ik bedoel- zodat treinen terugkomen uit de richting van waar ze naar vertrokken zijn.
2 uitdagingen: ruimte keerlussen in de hoeken links- en rechtsachter en beschikbare hoogtes zonder het te steil te maken.
Tis maar een hersenspinsel :o) .
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Jongslog op woensdag 03 juni 2026, 19:37:35Al iets van een thema of omgeving in gedachten bij dit ontwerp?
Ik rij met materieel wat ik mooi vind en conformeer daarbij niet aan één land, zo ook qua thema: ik hou enorm van de Mediterrane sfeer, maar kan ook van de Alpen genieten.

Citaat van: JongslogHet stationsgebouw staat voor de sporen (voor de kijker)?
Dat zou kunnen, maar aan de muurzijde zou toch ook kunnen? Ik wil daar eigenlijk geen ruimte voor opofferen, dus wellicht een half-reliëf. Zover heb er eigenlijk niet over nagedacht. Het enige wat ik mij bedacht is dat zowel een onderdoorgang als een voetgangersbrug mogelijk zijn tussen de perrons.

Citaat van: JongslogOverweging is om ook een brug te maken over het verborgen spoor. Het bovenliggende spoor dan misschien nog iets schuiner eroverheen laten lopen door die bocht nog wat meer te geven. Lijkt mij een mooi perspectief geven. Het vervolg van spoor hoeft ook niet evenwijdig aan de andere twee sporen te lopen toch?
Deze suggestie kan ik mij niet visualiseren: waar precies zou dan een brug komen?

Citaat van: JongslogIk maak altijd de fout om niet meteen de plek voor de "bedieningspost" in te tekenen. Waar laat je de trafo's en schakelkastjes?
De onderbouw zal met driehoekconstructies aan de muren worden opgehangen. Hierop wordt het werkblad gelegd. De driehoek eronder zal fungeren als "technische ruimte" voor de bekabeling. Daar zal ook een opstelplaats komen voor de transformatoren. Qua bediening neig ik ernaar om deze niet centraal, maar lokaal aan te leggen. Dat lijkt mij logischer, handiger en kost ook nog eens minder bekabeling  :wink:

Citaat van: JongslogDe achterwand is ook iets om nu al over na te denken.
Ik vind het altijd bijzonder knap wanneer men een achtergrond plaatst die naadloos overloopt met de gemaakte scenery. Echter, wanneer dit niet lukt wordt het een storende factor... Ik houd het op een egaal baby-blauwe achterwand: wel zo gemakkelijk en rustgevend  :lol:

Citaat van: JongslogBereikbaarheid van de verborgen sporen is nog wel iets om op te letten als je met platen van 100x60 werkt.
Ook dat is nog niet uitgeknobbeld: hoe kom ik daarbij? Wellicht vanuit de lege hoeken? Afneembare delen maken? Dit verdient nog verder uitzoekwerk  :warning:

Citaat van: JongslogWat betreft de hoogte zou ik voor bureauhoogte gaan. Toch wel lekker om zittend de boel een beetje te bekijken. Bij 1.50m is het altijd staan.
Nee bureauhoogte zal het niet worden, ook niet de anderhalve meter wat ik eerder riep  :roll:  Vooralsnog houd ik het op 120 centimeter. Dat geeft ook een goed bereikbare hoogte voor de "technische ruimte" eronder. Ook had mij bedacht om ergens op 80cm hoogte nog een kleine werkplek te maken. En mocht ik zittend naar de baan willen kijken, dan maar op een hoge kruk!  :cool:

Citaat van: JongslogHopelijk heb je nut van mijn commentaar en je hoeft er niets mee ;)
Je hebt toch enkele belangrijke zaken aangegeven die nog verder uitgezocht moeten worden.
Altijd fijn als er meegedacht wordt, bedankt Henk! :thumbup:

Citaat van: Hanzi op woensdag 03 juni 2026, 21:25:55
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 03 juni 2026, 18:21:34Aan de overzijde/bovenzijde komen op niveau 0 verdekte opstelsporen voor beide richtingen en komt geheel onder het spoor van niveau 1.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik zie daar 2 doorgaande sporen en eigenlijk maar één opstelspoor.
Da's juist: beide sporen hebben één opstelspoor, zodoende kan er toch gewisseld worden met treinen. Meer ruimte is niet beschikbaar.

Citaat van: HanziEn nog even verder denkend: stel je wil geen rondjes rijden... het is jammer dat je breedte te klein is voor een R1 keerlus. Ik bedoel, als je de parallelsporen vanaf links op niveau 2 aansluit op een keerlus rechtsboven en de parallelsporen rechts laat zakken naar niveau -8 met een keerlus linksboven op het baanplan. Een uitgerekt en meermalen gebogen hondebot dus -als u begrijpt wat ik bedoel- zodat treinen terugkomen uit de richting van waar ze naar vertrokken zijn.
2 uitdagingen: ruimte keerlussen in de hoeken links- en rechtsachter en beschikbare hoogtes zonder het te steil te maken.
Tis maar een hersenspinsel :o) .
Een volledige keerlus wordt te diep: het spoor achteraan ligt buiten handbereik, waardoor ik rare capriolen moet uithalen om erbij te komen, die ik juist wil vermijden. Bovendien is de baan maximaal 60cm diep, wat te weinig is voor een keerlus. Bijkomend is dat de hoofdbaan dubbelspoor is, dus wordt er wel in twee richtingen gereden  :wink:
Toch bedankt voor het meedenken  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Dat zijn mooie en uitdagende plannen !
Je kunt hier waarschijnlijk jaren mee vooruit en wat me zeker lijkt; met zo'n rondom-baan zal je optimaal van je rijdende treinen genieten  :P
Ben vet benieuwd, wat je er deze keer van gaat bakken  O:-D

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Mooie uitdaging!
Je schrijft dat je het station op 5cm XPS wilt plaatsen en aan de overkant 2cm voor het industrieterrein.
Is daar een reden voor?
Op mijn club hebben over de hele baan 2cm xps en dat is voldoende voorgeluiddemping en te bouwen.
Nu moet ik wel zeggen dat wij een vlakke baan hebben.

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 juni 2026, 10:13:42
Citaat van: JongslogDe achterwand is ook iets om nu al over na te denken.
Ik vind het altijd bijzonder knap wanneer men een achtergrond plaatst die naadloos overloopt met de gemaakte scenery. Echter, wanneer dit niet lukt wordt het een storende factor... Ik houd het op een egaal baby-blauwe achterwand: wel zo gemakkelijk en rustgevend  :lol:

Als je er voor zorgt dat er tussen de achterwand en de baan een kleine ruimte houdt, een halve cm is al voldoende, dan creeer je daarmee een naadloze overgang.
Kijk hier maar eens: https://www.amclub.co.nl/polder-en-rivierhaven/ (de kleurenfoto :) ).
De scheidslijn loopt tussen het spoor en het water.
Er is nog een betere foto maar die staat (nog) niet op de website.

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 juni 2026, 10:13:42Een volledige keerlus wordt te diep: het spoor achteraan ligt buiten handbereik, waardoor ik rare capriolen moet uithalen om erbij te komen, die ik juist wil vermijden.

Heel verstandig, rare capriolen kunnen je zo maar een paar gebroken ribben opleveren.  8o  :-)


Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Mijn idee van de extra brug ziet er ongeveer zo uit. Het spoor er iets schuiner overheen zodat je er een brug van kunt maken. Dan heb je daar een doorkijkje en zie je nog wat van de schaduwsporen.

Schermafbeelding 2026-06-05 124202.png
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Van baanplannen heb ik eerlijk gezegd niet zoveel verstand.
Maar ik kijk wel weer uit naar de (vele) updates die waarschijnlijk gaan komen en dat geeft mij weer een goed gevoel. :favorite:

Groet Michel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Tony op donderdag 04 juni 2026, 11:34:45Je kunt hier waarschijnlijk jaren mee vooruit en wat me zeker lijkt; met zo'n rondom-baan zal je optimaal van je rijdende treinen genieten

Dat is wel het uitgangspunt, Tony!
Enkele voordelen van een rondom-baan:
niet in één keer te overzien,
hoofdzakelijk binnenbochten en
een zeer langgerekte scenery  :thumbup:


Citaat van: Trainhenk op donderdag 04 juni 2026, 18:00:11Je schrijft dat je het station op 5cm XPS wilt plaatsen en aan de overkant 2cm voor het industrieterrein.
Is daar een reden voor?
De hoofdbaan zakt van 5 naar 2cm, terwijl
het industriespoor stijgt vanaf 5cm om
verderop over de hoofdbaan te gaan.
Zodoende is er effectief minder afstand
nodig om voldoende ruimte te krijgen
bij het kruisen van de sporen.
Op deze wijze kan ik onder de
3% hellingspercentage blijven  :wink:


Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 juni 2026, 10:13:42... waardoor ik rare capriolen moet uithalen om erbij te komen, die ik juist wil vermijden.
Citaat van: TrainhenkHeel verstandig, rare capriolen kunnen je zo maar een paar gebroken ribben opleveren.  8o  :-)

Bijvoorbeeld ...  :P


Citaat van: Jongslog op vrijdag 05 juni 2026, 12:44:58Mijn idee van de extra brug ziet er ongeveer zo uit.

Schermafbeelding 2026-06-05 124202.png

Afhankelijk van de scenery is dit zeker
een idee wat t.z.t. potentie heeft! :thumbup:
Al vermoed ik dat het industrie-lijntje
pas als laatste aan de beurt komt ...


Citaat van: h0_miessie op zaterdag 06 juni 2026, 11:41:38Van baanplannen heb ik eerlijk gezegd niet zoveel verstand.

Geeft niet Michel, ik eigenlijk ook niet  :lol:  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 06 juni 2026, 11:41:38Van baanplannen heb ik eerlijk gezegd niet zoveel verstand.
Idem dito... en dus wacht ik (met een visademke ;-) ) af en blijf uitkijken naar de eerste foto's...  :thumbup: