Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gisteravond na het plaatsen van de ontbrekende raildecoders en de wisselsteller zijn er tijdens de proefritten geen ernstige verstoringen meer opgetreden. De pendel heb ik daarbij niet meer getest, dat komt nu met de aanvullende treinritten hieronder.

De aanvullend treinritten vertrekken nu zowel in noordelijk als in zuidelijke richting, tijdens de testritten was dit alleen rechtsom en stopte de treinen na binnenkomst op het station als deze linksom binnenreden. Er waren immers geen opvolgende treinritten geprogrammeerd.



De tabellen hierboven moet men maar even vergeten, dit zijn de oude testritten van gisteren.


  • Vertrek van spoor 1, 2, 3 of 4 in noordelijke richting naar spoor 1, 2 of 3 met de klok mee, ofwel rechtsom.
  • Vertrek van spoor 1, 2 of 3 in zuidelijke richting naar spoor 1, 2, 3 of 4 tegen de klok in, ofwel linksom.
  • Vertrek van spoor 3 of 4 in zuidelijke richting naar spoor 1, 2 of 3 tegen de klok in naar met de klok mee.
  • Vertrek van spoor 3 of 4 naar spoor 3 of 4 in zuidelijke richting tegen de klok in via de keerbaan.
  • Vertrek van en naar spoor 6 pendel rechtsom en linksom (uitgebreide versie over de volledige baan).

De baan is nog wel vuil waardoor treinen die langzaam rijden op een 4 tal punten blijven staan. Dus schoonmaken van de baan is nu een eerste vereiste.

Als de treinbeweging zonder noemenswaardige 'hikken' verloopt zal ik een filmpje maken.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De testritten worden nu nog hoofdzakelijk geplaagd door gebreken aan de treinen.

Van enkele zijn de anti lipbandjes in mindere staat. Bij de E194 is deze verdwenen en rijdt de lok met de groef in de wielband over de rails. Deze krachtpatser heeft hier zelf overigens geen last van maar als je eenmaal de ratel in je kop hebt zitten dan blijf je die horen.

De BR85 heeft last van een haperend knikmechanisme in bogen en bij wissels. Daardoor staat deze regelmatig spontaan met de wielflenzen naast de baan, heel raar. Toch staat deze loc weer in de nieuwe testgroep, nu testgroep 3.

Dus, om alleen de oude besturing hardware/software combi de schuld te geven ...  8)

Oké, er zijn wel wat vreemde taferelen voorgevallen zoals een locwissel in loc nr. panels in de helling Zuidwest. Nadat de V60 vrij lang bleef staan op het station kwam een andere trein toch naar boven en zodra deze in het tweede gedeelte van de helling terechtkwam in opwaartse richting is de V60 alsnog gaan rijden vanuit het station en gaf de software aan dat deze al een route aan het afleggen was in deel 2 in de richting naar beneden onderaan de helling terwijl deze net vertrokken was in deel 1 boven. Dat zou betekenen dat de treinen over elkaar heen zouden zijn gereden. Interessante materie maar de praktijk was anders. KABOEM!

Voor testgroep 3 heb ik de treinsamenstellingen weer wat veranderd qua lengte en combi. De E194 met bandenpech is vervangen door de V200, de BR85 heb ik een lichtere staart gegeven en de E44 heeft de oude staart van de BR85 er bij gekregen. Ben benieuwd wat deze testritten nu gaan brengen.


Bandenpech (antislipband is verdwenen), wiel op foto uiterst links.


Ontspoorder door haperend knikmechanisme.


Testgroep 3

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De uitbreiding aan de voorzijde van het station gebied is gereed. Ook de resterende zijpanelen zijn geplaatst.

Deze panelen zal ik de komende tijd regelmatig moeten verwijderen vermoed ik. En zet Opa deze er de eerst volgende treinen klus dag weer op.  :)

Ook de beschermplaten voor de kabels onder de tafel zijn voor de helft geplaatst.

Vanmorgen voor aanvang van de werkzaamheden aan opa de treinenloop gedemonstreerd en dat liep 30 minuten zonder enige verstoring. Daarna heb ik de treinen uit het werkgebied gereden.

In principe is de ruwbouw van de oorspronkelijke speeltafel gereed. Vanaf nu zullen we dit voor het gemak maar de 'basis' noemen.

Morgen eens proberen om een filmpje te maken.


Uitbreiding tafel oppervlak t.h.v. station


De 'Hobbit'


Kabel tracé beschermplaten onder de tafel

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Testrit 4 (A+B)

Let niet op de rijsnelheden en de rem manoeuvres.
Dat wordt ooit later allemaal nog netter afgeregeld.
Het is nu zaak dat de spoorbeveiliging werkt.

De testrit is in twee delen omdat ik de E44 even een duwtje moest geven op spoor 1.  :)

De routes worden nog voorzien van deel vrijgave zodat treinen niet zo lang op elkaar hoeven te wachten. Nu blijven de wisselstraten vrij lang bezet terwijl een andere trein allang gebruik daarvan kan maken in een andere richting.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hieronder het 12 jaar oude schakelpaneel dat ik ga uitbreiden met extra indicatie LEDs.

De 30 drukknoppen bovenin ga ik inzetten voor de hoofdbaan en de 10 3-standen schakelaars onderin voor de rangeer laag.

Door de 3 standen per schakelaar heb je ook hiermee 30 commando signalen (A, B en NOT AB).

De 10 rode LEDs worden uitgebreid met 10 groene LEDs zodat voor de twee AAN standen van de schakelaars een aparte LED brandt.

Voor de aansturing voor de 20 LEDs heb ik een Uhlenbrock 63410 schakelmodule besteld.

Voor de 50 stuur commando's gebruik ik 4 terugmeldmodules voor 3-Rail van Uhlenbrock (63330). Omdat slechts 2 van de 16 aansluitingen op de 4e terugmeldmodule nodig zijn kan later nog uitgebreid worden met 16 commando signalen.


Het schakelpaneel.

Voorlopig vanavond poosje solderen denk ik.  :)

Wordt vervolgd ...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi om treinen te zien rijden. Vraagje, hoeveel kunnen er tegelijk op je baan rijden zonder dat het begint op te stoppen ?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu met het testrijden ging 6 treinen prima zonder noemenswaardige wachttijden. Waarvan 1 pendelaar. Als er al wachttijden ontstaan staat er meestal een loc stil door slecht contact.

Ook blijven treinen nu nog niet echt wachten op het station en rijden bij een vrije treinrit gelijk of na korte tijd weer door. Waardoor de hoofdbaan voortdurend weer wordt opgevuld. Alleen als ik de treinen op rood zet stoppen ze weer op hun oorspronkelijke vertrekpunt of een alternatief eindpunt in de treinrit.

Ik kan de verschillende treinritten nog verder optimaliseren door extra omleidingen toe te voegen. Er zijn in deze baan bewust bufferruimtes aangebracht, waaronder de keerbaan voor 2x2 treinen en de lange hellingen ook ieder voor 2x2 treinen. De grote route over noord en het bruggen tracé hebben elk twee secties.

Met straks nog een extra laag er bij zullen er naar verwachting 8 treinen tegelijk kunnen rijden. Waarvan 2 pendelaars. Maar 4 is ook prima. En 2 ook. Als het maar varieert.

Waar ik nu nog op moet optimaliseren, is het vroegtijdig vrijgeven van deeltrajecten. Dan kunnen treinen sneller doorrijden over wisselstraten. Die blijven nu nog te lang bezet.

De kans dat ik extra terugmeld punten aanbreng in de huidige baan is dus aanwezig.

Overigens, moet de komende maanden nog wel wat te doen hebben hè. :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi gemonteerd en uitgevoerd. Een heel fijne schakelunit heb je in elkaar gestoken.
Je mag er terecht trots op zijn .

Mvg Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het schakelkastje heb ik 11 jaar geleden door (o)pa laten maken voor de automatisering van de rolbrug.

Staat nog in een oude draad op dit forum volgens mij.

Ik heb het alleen aangesloten en de schakelingen in Win-Digipet gezet.

Als het te klein blijkt voor de inbouw van de groene LEDs dan laat ik een wat grotere maken in dezelfde vorm.

Maar denk dat het wel past.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb het schakelpaneel even uit elkaar gehaald. Het bestaat namelijk uit twee doosjes, één met drukknoppen en één met standen schakelaars + LEDs.

Het deel met de drukknoppen is reeds in bedrijf in de treinritten vanuit het station. Dat geeft wat rust tijdens het testen. De terugmeldadressen heb ik even in een virtueel paneeltje in Win-Digipet gezet.

De groene LEDs in verchroomde behuizing zijn vandaag ook binnen gekomen dus in principe kan de doos met standen schakelaars en LEDs ook afgemaakt worden. Zo te zien zijn ze nog hetzelfde als 10 jaar geleden.  :)

Om de treinritten te optimaliseren zal ik op een aantal (voorlopig 4) punten extra terugmeldcontacten aanbrengen. De terugmelders voor massadetectie zijn alle 4 vergeven voor het schakelpaneel dus pak daarvoor de reserve terugmelder voor stroom detectie.

Tijdens de testritten zojuist blijkt een wissel soms te weigeren. Echter deze een keer handmatig bewegen verhelpt het probleem tijdelijk weer. Even in de gaten houden dus. Verder verloopt het geheel nu soepel en zonder echte problemen.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
hmmm, die mooie "vliegende hamburger", die krijg je zo toch nooit over je draaischijf?  8o
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het kan toch vliegen?  :P
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het hele proces loopt nu wel veel mooier met wat eigen regie via de drukknoppen.

Ik bepaal nu welke treinrit er gereden wordt en kan dus ook bepalen dat er gekeerd wordt van linksom naar rechtom en vice versa.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De testritten voor de basis zijn deze morgen afgerond. Er is ca. 1,5 uur gereden zonder verstoringen.

De laatste bug uit de pendelrit is verholpen. Deze was niet correct 'opgenomen' met de route recorder.

Heb ook gelijk een extra pendelrit toegevoegd vanaf spoor 5 (tijdelijk).

Het regisseren van de treinritten met het schakelpaneel bevalt prima. En wil men even helemaal niets doen en lekker achteroverleunen dan laden we gewoon de oude volle treinritten automatiek record.

De komende dagen kunnen we de voorbereidingen gaan treffen voor de rangeer laag, die kan er in principe op. De helling volgt later en wordt op maat gemaakt op de definitieve positie van de rangeer laag.

Rest mij in deze post nog het volgende...



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hieronder de tabel met de 25 treinritten welke met het schakelpaneel worden bediend. Wat voor mij gelijk een mooi naslagwerk (geheugensteun) is.

De tijdelijke pendelroute vanaf spoor 5, gemarkeerd met '#<>#', wordt later vervangen door de rit naar de rangeer laag.

Vandaag ook maar wat extra wisselstellers besteld zodat ik de twee wissels naar de kopsporen, vanwaar gependeld wordt, ook kan bedienen. Dit zijn nu nog handwissels. 


Treinritten tabel:

LO=Linksom,
RO=Rechtsom,
>=naar,
KORT= korte directe route zonder uitwijk routes,
123456 zijn de spoornummers van het station.


MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Ziet er allemaal indrukwekkend uit wat je laat zien. :)
Ik heb al moeite met koploper in het Nederlands maar jij doet het in het Engels mijn complimenten hoor. :thumbup:

Jij ook fijne feestdagen en het aller beste voor 2017.
Ook in 2017 blijf ik je vorderingen volgen. :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus

Wauw ja als ik dat scherm zie word het al donker voor de ogen, vind het wel prachtig als je dat allemaal kan en doet.  :P

En wens jullie een fijn en gezond 2017 en ook veel spoor plezier gewenst.  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor de complimenten modelspoor collegae.

Zo complex is net niet hoor. Zodra je de routes er eenmaal in hebt staan is het gewoon achter elkaar plakken tot een tour (treinrit) en wat extra voorwaardes er in kloppen zodat het via een schakelpaneel wordt bediend.

Ik rij nu met het schakelpaneel semi handmatig. Hoef niet meer aan de IB gashendel te zitten en op de IB-Switchen te klikken. Uiteraard wel als ik handmatig rij. Maar als je eenmaal met de PC rijdt dan doe je in de meeste gevallen ook het rangeren met de muis.

De IB en overige bedieningsapparaten worden nog wel in het zicht gebracht en toegankelijk gemaakt voor noodgevallen en instellen van de LocoNet apparaten. Al zit straks bij de LocoNet USB interface wel LocoNet Tool 2.0 voor het instellen met de laptop. Heb overigens nog een oude LocoNet tool 1.0 liggen. Zal deze eens installeren om te kijken wat het nou was. Kan me niet meer herinneren of ik het echt gebruikt heb of alles met de IB heb ingesteld 10-14 jaar terug.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Flink wat meters gemaakt zo te zien! Keep up the good work!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Timaximus,

Leuk om de opbouw zo te volgen.
In die tijd was ik zelf bezig met SoftLok.

Prettige feestdagen en ga zo door.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanmorgen even de Schakelmodule 63410 van Uhlenbrock ingesteld voor de 10 rode LEDs.

Dat werkt prima, LED worden netjes gefaded aangestuurd. Het instellen gaat heel eenvoudig met het inkloppen van wat CV waardes.

Je kan aan de functionaliteit zien dat deze schakelmodule is ontwikkeld voor o.a. lichtseinen.

Elke lamp kan continue of knipperend branden en daaroverheen ook nog met gefaded aan en gefaded uit.

De groene LEDs moet ik nog solderen. Daarna kan ik ook deze in het schakelpaneel boren en op de schakelmodule aansluiten.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De leds faden mooi in en uit  :thumbup: :thumbup:
Op deze manier zie je makkelijker of iets aan of uitgeschakeld is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Knap werk zeg . Een vraagje waar heb je je schakelmatriaal en leds gekocht en ben je er tevreden van ?

Mvg Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dit soort schakel spul bestel ik al 25 jaar bij Conrad.

De Uhlenbrock spullen bestel ik meestal bij Modeltreinexpress.

Met beide goede product ervaringen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie plek gemaakt voor de draaischijf...
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo,

Leuke vorderingen en mooi schakelpaneel. :thumbup: :thumbup:

Prettige feestdagen en een goed en gezond 2017.

M.vr.gr. Erwin
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor de inlichtingen .

Mvg Michel

Ps fijne feestdagen gewenst
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag zelf even de lichtgewicht constructie voor de rangeer laag geplaatst.

Dit deel wordt alleen aan de zuidzijde aan de basis bevestigd en gefixeerd in alle richtingen.

Het geheel zit nu provisorisch vast aan de basis en staat op de grond met twee staanders (2 tijdelijke latten).

Zodra opa weer aanwezig is kan hij dat meenemen in zijn werkpakket.

Aan de noordzijde zit het paneel alleen vast aan de opstaande rand van 15mm MDF.

Om het geheel zwevend te houden zijn er al wat ideeën, een daarvan zullen we binnenkort uitwerken.









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 8o 8o 8o
Het wordt steeds knapper en strakker!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Weer een mooie constructie, voorlopig nog lichtgewicht, eens er sporen op liggen met de rubberen matten en scenery zal het gewicht wel toenemen.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu het plateau voor de rangeer er op ligt heb ik ook gelijk enkele aanpassingen aan het sporenplan doorgevoerd.

De lange helling is daarbij komen te vervallen. Deze helling zou te veel zicht over de baan wegnemen en ook de bereikbaarheid wordt beperkt.

Er komt ook geen aansluiting meer tussen de station slaag en de rangeer laag.

In plaats daarvan wordt er vanaf laag 0 via een spiraal naar de rangeer laag gereden. Het spiraal wordt mogelijk verrijdbaar.

Ook de keerlus wordt zoveel mogelijk boven bestaand spoor gepositioneerd en kan eventueel nog iets richting het raamkozijn opschuiven of er iets over heen lopen als ik nog wat lengte wil winnen.

Op de stations laag wordt het spoor richting de vervallen helling opgenomen als 5e halteer spoor.

Het programmeerspoor wordt een extra kopspoor. Het benodigde wissel is hier nog niet getekend. Het programmeer spoor krijgt nog een andere locatie.

Met deze wijziging blijft het huidige karakter, het overzicht en de bereikbaarheid zo veel mogelijk intact.

Het ontwerp van het rangeer en opstel terrein kan nog wijzigen.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Ziet er goed uit het nieuwe baan gedeelte. :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb het spoor richting de klimspiraal wat aangepast.

Ik wilde eerst een klep maken in het looppad maar waarom moeilijk doen als niet nodig is.

Er zijn nu 3 opties wat betreft de klim naar +350mm:
- Of het aanrijspoor eerst laten zakken naar -50mm en een klimspiraal met 4 omwentelingen naar +350mm (totaal 400mm).
- Of het aanrijspoor laten stijgen naar +50mm en een klimspiraal met 3 omwentelingen naar +350mm (totaal 300mm).
- Of het aanrijspoor op 0 houden en een klimspiraal van 3 a 4 omwentelingen naar +350mm (totaal 350mm).

De klimspiraal is nu R5 buiten en R4 binnen.

Door de wijziging in het sporenplan op de stations laag komen er wel weer extra treinriten bij dus het schakelpaneel met de drukknoppen is nu al te klein. Hopelijk hebben ze nog dezelfde stalen drukknoppen bij Conrad.  ;)

Het huidige ontwerp kan nog wijzigen natuurlijk.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo,

Ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup:

Misschien hebben ze de knoppen bij de chinese vrienden.
Zelf bestel ik alles via ebay.
Altijd gratis verzenden. En je vind er van alles.

M.vr.gr. Erwin
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Alle modelspoor collegae de beste wensen voor 2017.

Dus ook de wat meer 'serieuze' modelspoorders.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste wensen voor 2017

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Timaximus,

Bij deze de beste wensen voor 2017.
En dat er weer mooie update's mogen komen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de eerste werkzaamheden aan de treintafel verricht voor 2017.

Het is niet veel maar we zitten nog in de relax modus.

Komend weekeinde zet ik opa weer aan het werk. Dat doe ik graag, anderen aan het werk zetten.   ;)

De rubber ligt er op en ook de hardhouten 'kant en klaar' plinten liggen op de rand om aangebracht te worden.

Deze plinten werken de rand mooi of en dragen bij aan de versteviging van het paneel.

Ik denk overigens aan twee eenvoudige hangdraden, net als in de bovenleiding, voor de overspanning.

Moet even kijken of ik ze van 10mm2 of 25mm2 koper- of bronskabel maak of van Minoroc.

Heb ook de spiraal even neergelegd en het wordt een mooie diameter, lekker solide.

Met deze diameter kan een idee van opa werkelijkheid worden.

Een spiraal die aan de buitenkant dicht is met triplex en van binnen open om eventueel ontspoorde treinen van onder of bovenuit op het spoor te zetten of te pakken. Nu is het plaatsen van een ernstig ontspoorde trein in boog toch al een kriem, ook van buitenaf. Dus de toegankelijkheid zou wat ons betreft voldoende zijn als we een trein kunnen pakken.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Ook in 2017 zijn je vorderingen weer geweldig om naar te kijken. :)
Met de plinten erbij ziet het er meteen stukken strakker uit.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even twee varianten uitgewerkt voor de rangeer laag.

In variant 2 heb ik twee buffer sporen opgenomen waar treinstellen even kunnen wachten om een andere trein met meer prioriteit voorbij te laten gaan.

De sporen die er liggen is alles wat ik nog heb aan 188mm rails. Zo te zien voldoende aangezien alle wissels er nog in komen te liggen.

De gele sporen in variant 1 reserveer ik voor de V60. Deze zal met LISSY aangestuurd worden. Het idee is dat deze autonoom achtergelaten stammen op de sporen tussen de twee wisselstraten parkeert op een vrij kopspoor. Dat is mogelijk door het ontkoppelingsmechanisme op deze Loc.

We gaan het meemaken. Of niet.  :)

De plint aan de binnenzijde zit er op, aan de buitenzijde moet ik met de frees nog een overstekend randje weghalen. Ook de rubber ondertapijt moet ik nog op maat knippen of snijden aan die kant.


Variant 1


Variant 2





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Persoonlijk vind ik variant 2 beter en zou de wissels nog 2 railstukken aan elke kant verder uiteen leggen dan heb je meer lengte tussen de wissels.  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Aan de zuidkant, afbeelding variant 2 rechts, kan ik de twee 188 weghalen en zo de spoorlengtes tussen de wisselstraten wat verlengen. Denk ook wel dat ik dat ga doen als het variant 2 wordt. Links doe ik dat niet omdat ik daar die s-boog niet wil hebben.

Het plan voor de toerit naar de spiraal vanaf de hoofdbaan is om eerst een helling naar -50mm te maken en dan een spiraal met 4 wikkelingen van 100mm naar +350mm.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de laatste plinten op de zijkanten van de rangeer laag geplaatst.

Het uiteinde bij het raam is iets ingekort zodat deze ophoud net voor de wand van de helling.

Hier komt later de fixatie aan de basis.

Ben ook nog wat varianten voor de rangeer laag aan het uitwerken.

Een optie dat in mijn hoofd speelt is om de spiraal nog 10 cm hoger te laten stijgen en de treinen dan over een luchtspoor op de rangeer laag te laten rijden en een helling van dat luchtspoor naar de rangeerlaag zelf. Dan wordt het mogelijk om de volle oppervlakte te benutten voor het rangeer gedeelte.




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Prachtige vorderingen weer aan je mooie afgewerkte baan.
Ikzelf zou voor variant 2 gaan maar dat is persoonlijk omdat ik altijd meer rails wil leggen hoe meer hoe meer rijplezier.
Verder is je idee van een luchtspoor richting het rangeergedeelte erg leuk en geeft volgens mij weer meer rij-speel plezier.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor het compliment. Ik heb voor mijn doen secuur gewerkt met hout.

Normaal gesproken is dit niet mijn ding, ben meer van de meters maken. Ofwel in elkaar flansen. Dit moest echter netjes gebeuren die plinten.

Als ik aan het zagen ben en opa staat er bij dan zegt hij regelmatig; moet je een bijl hebben, dat gaat beter. Zoals jij staat te zagen:)

Ik heb op de zolder nog een tas met oude paaltjes van de treintafel uit omstreeks 2007 gevonden.

Mogelijk kan ik die inzetten als pilaren voor de keerlus/luchtspoor.



Ik moet overigens in SCARM de positie van de rangeer laag nog nauwkeuriger bepalen, dan kan ik wat zuiverder ontwerpen. Zo te zien moet ik het huidige sporenplan nog iets naar het noordoosten opschuiven. Echter de positie van de spiraal is ook nog niet goed gezien het schuine dak dat mij dwingt de spiraal meer naar het zuiden op te schuiven. Vandaar het idee van een luchtspoor over de rangeer laag heen. Dan kan de ruimte in de punt bij de muur ook benutten worden voor de kopsporen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb op basis van variant 2 nog twee varianten gemaakt met passeersporen met gebogen wissels.

Dit oogt iets minder druk in de bocht bij het raam.

Ik ben nog niet gewend aan de geometrie van deze slanke meegebogen wissels dus mogelijk dat dit nog geoptimaliseerd kan worden.

Ook hier was de insteek gebruik zoveel mogelijk R4 en R5 (buiten de gebogen wissels om).

De twee binnenste sporen zijn 1,6m effectief en het buitenste spoor 2,3m effectief. Ik hanteer nooit de lengte tussen de wissels, die lengte is nog groter.

Variant J is de nette variant met de 71mm stukken en de I variant is met aangepaste spoorbogen m.b.v. de DREMEL.  :)

Ik vermoed dat de variant I beter uitkomt met de dakkapel. Dus enig uitzetwerk is vereist. 

Ook de wisselstraten zijn verder uit elkaar gelegd. Dit heeft wel consequenties voor de kopsporen. Mogelijk dat ik de wisselstraat aan de zuid kant, bij het raam, alsnog naar het noorden opschuif. Die flexibiliteit zit er in.

Dit geldt overigens ook voor de wisselstraat aan de noordkant. Door 30 graden eerder de spiraal in te rijden.


Variant J


Variant I

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op donderdag 05 januari 2017, 12:16:29
Als ik aan het zagen ben en opa staat er bij dan zegt hij regelmatig; moet je een bijl hebben, dat gaat beter. Zoals jij staat te zagen:)
:) wat een opluchting dat er ook zulke opa's bestaan
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gaat toch best goed die samenwerking tussen een programmeur en een timmerman.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb de boog van de rangeer laag naar de spiraal wat aangepast zodat de kruiswissels wat opschuiven naar de zuidkant.

Hierdoor krijg te toch weer wat opstelruimte voor wagons aan de noordzijde.

Zo is de verdeling over het oppervlak toch het best. Vind ik.  :)

Het is een leuk idee om de spiraal uit te voeren als bijvoorbeeld een oude watertank maar de spiraal laat ik denk toch als een open variant zodat de hoogte beperkt blijft en er geen conflict met het schuine dak ontstaat en de spiraal zo veel mogelijk in de hoek kan blijven staan.


Variant J update A

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is prettig werken hoor dat SCARM. Legt lekker weg die sporen.

Maar je staat niet altijd stil bij de effectiviteit van je ontwerp. Vandaar maar even de beschikbare opstellengtes opgemeten en gegroepeerd.

Kan met dit ontwerp nu wat meer langere treinen kwijt. Lees langer dan 1,5m.

Zie regelmatig mooie staarten op het forum voorbij komen en dat staat ook op ons verlanglijstje, vooral goederen ontbreekt ons eigenlijk nog aan de verzameling.

De grijze kopsporen zijn bestemd voor voer voor de V60 die treinen moet gaan samenstellen op het lange gele kopspoor of elders.



Ik weet niet hoe morgen de pet van de timmerman staat, maar misschien wil hij wel beginnen aan de 12 spiraal segmenten. :)

MvG,

Timaximus