Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Aanbouw - Waldbrun baan
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Aanbouw - Waldbrun baan  (gelezen 9312 keer)

Robert

• Zeer Toffe Gast
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 16 februari 2019, 11:35:37 »

Bij deze een korte clip van het testrijden. De br 85 gaat van de locloods naar het bezandingspoor en weer retour. Voor zij die goed opletten: de loods ontbreekt en de bezandinginstallatie toch wel. Voor zij die veel fantasie hebben: geniet van de ontbrekende scenery.

Groeten
Robert

Robert

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 16 februari 2019, 11:45:46 »

En dan nog maar een korte impressie. De treinritautomatisering komt langzaam maar zeker goed op stoom ( geldt ook voor diesellocs overigens 😀). In middels is een serie treinritten met een duur van ruim 20 minuten actief. Ambitie is om dit tot 1,5 uur uit te breiden zonder dat er herhalingen optreden.

Station Waldbrunn is al zichtbaar. De perrons en wat tunnelportalen evenzo. De rest moet je er gewoon nog even bijdenken. Veel kijkplezier.

Robert

• Zeer Toffe Gast
Re: Aanbouw - Waldbrunn baan
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 16 februari 2019, 15:32:26 »

Bij deze nog twee video impressies
Groeten
Robert

Robert

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #53 Gepost op: maandag 18 februari 2019, 23:59:42 »

Dit weekend en vandaag weer eens gesukkel met een wisselbediening. Zaterdag de aandrijving uitgebouwd en getest: alles weer ok...... Ingebouwd en weer zonder problemen gereden.

Vandaag weer weigereing. wissel schakelt slechts naar een kant. noot: eindschelaars zijn eruit. Ik vermoed ( hoop ) op een slechte soldeerverbinding.

Komende week ben ik toevallig in Nederland, dus maar even bij Huider langs. Ik neem preventief maar even een paar wisselaandrijvingen mee. Beter mee dan om verlegen.

Ik word hier wel een beetje narrig van 🤨

Het wordt tijd dat de kinderziektes zich oplossen.

Groeten
Robert

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 05:36:32 »

Hoi Robert,

Leuk dat de baan in beeld is  :thumbup: :thumbup:

Hoor je de aandrijving wel ( proberen ) om te gaan of hoor je helemaal niets.
Het zou ook de uitgang van je decoder kunnen zijn, doorgesoldeerde aandrijvingen gaan zelden stuk.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Robert

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 19 februari 2019, 09:02:48 »

Ik zal voor de zekerheid ook een andere decoder meenemen.
Groeten
Robert

Robert

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #56 Gepost op: zondag 24 februari 2019, 11:28:28 »

Gisteren de wissel uitgebouwd. Bij directe bediening van de aandrijving, schakelde de spoel maar één kant op. De doorverbinding op de eindstandschakelaars doorgemeten: aan één kant geen (ohmse)verbinding. Kortom: niet goed doorgesoldeerd. Even de soldeerbout erover en weer opgelost. Sedertdien nog geen problemen.

Van de week zoals aangekondigd wel een decoder en twee wisselaandrijvingen gehaald (en wat koolborstels en anti-slipbandjes). In ieder geval wat reservedelen vor als Murphy weer op bezoek komt.

Overigens heb ik een V36 die van nieuw af aan zeer luidruchtig is ( krijsend geluid ). Enige tijd geleden heb ik mijn V100 die ook altijd rumoerig was en steeds meer herrie begon te maken van nieuwe koolborstels voorzien: dat scheelde enorm! Ik denk dat ik de V36 ook maar eens andere koolborstels geef.

Mvrgr

Robert

Robert

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 11:37:55 »

Hallo forumvrienden,

Bij deze weer een stukje wisselaandrijving leed:

Vorige week weer dezelfde driewegwissel als voorheen.... met een half weigerende aandrijving.
Bij uitbouw bleek 1 van de 2 aandrijvinfgen zwaar te bewegen. Bij uitbouw en openen van de behuizing bleek de aandrijarm moeilijk te bewegen in de spoel en rook de spoel oom branderig. Smeltverschijnselen dus. Dit had ik eerder bij de andere aandrijving ook gehad. Daar zit nu overigens een nieuwe Marklin aandrijving in, waarbij de eindschakelaars niet verwijderd zijn (deze wel dus). Deze wissel is de enige die via een k83 aandrijving aangestuurd wordt. De schakeltijd in CS2 staat minimaal: 200 ms. Moet Windigipet nog controleren, misschien staat daar een langere schakeltijd (weet niet of die prevaleert). In ieder geval zitten er nu 2 aandrijvingen met eindafschakelaar in.

Groeten
Robert

Hitmaan

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 19:55:25 »

Zat je nog niet te volgen, maar bij deze wel.
Interessante treinen heb je.
Met vriendelijke groeten,

Tony

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 22:30:41 »

Beste Robert,

Het is in decoder land nog al wisselend, bij het ene merk zit er een afschakelopdracht in de decoder en bij de andere niet, als de decoder om de één of andere reden een afschakelopdracht mist, dan blijft er spanning op de wisselmotor staan met rook als gevolg....

Ik test nu ook een nieuwe Märklin aandrijving waarbij ik de eindafschakelaars heb laten zitten, ik heb nu één "verkeerde stand" van de wissel gezien, kan betekenen dat de contacten toch inbranden, kan ook een gemiste opdracht zijn.

Opdrachten missen kan komen door een korte sluiting op de baan en net in die tijd wordt een wisselopdracht verzonden (is mijn gedachtegang)

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #60 Gepost op: zondag 14 april 2019, 07:44:57 »

Hoi Robert,

Van windigipet heb ik geen verstand maar weet wel dat het in koploper mogelijk is om de wissels na een sluiting op de baan altijd opnieuw uit te laten voeren zodat de juiste wisselstand er altijd vanuit het programma gegarandeerd is.

Of windigipet dit ook kan? Wellicht kun je hier eens naar kijken.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #61 Gepost op: zondag 14 april 2019, 10:38:27 »

@citaat

Ik bedoel een hele korte sluiting die niet "opgemerkt" wordt door de kortsluitbeveiliging van de centrale, digitale data zijn heel erg snel...

Groet, Anne W

Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Robert

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #62 Gepost op: zondag 14 april 2019, 11:27:56 »

Ik heb in Windigipet de schakeltijd van 200 naar 100 ms teruggezet. Overigens is in CS2 200 ms de minimum waarde. Wat opvallend is, dat deze defectvorm zich alleen bij deze 3weg wissel voordoet. Het is de enige wissel die ik met een k83 aanstuur.

In ieder geval zitten er nu 2 nagelnieuwe wisselbedieningen in. In geval van een defect komen deze voor rekening van Marklin.

Groeten
Robert