Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

zwenkwielen

Gestart door wee zaterdag 19 maart 2022, 21:26:53

zwenkwielen

zwenkwielen
Ik ben een nieuwe baan aan het maken en wil mijn tafel voorzien van zwenkwielen.
De tafel is een U vorm zoals bijgaande tekening. Heeft iemand ervaring met goede betaalbare
zwenkwieltjes om onder de poten te zetten. Bij Karwei hebben ze een
setje van 4 zwenkwielen + 4 zwenkwielen met rem. Ik heb in totaal 16 poten zou dus
2 van deze sets nodig hebben. Het plaatje van het wiel kun je onder de poot
schroeven.

https://www.karwei.nl/assortiment/set-8st-meubelwielen-tpe-met-plaatbevestiging-40mm-tot-30kg-per-wiel/p/B628080

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Wil
Re: zwenkwielen

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Waar je bij wielen op moet letten is of ze soepel lopen en met kogellagers uitgevoerd zijn. Bij een dergelijk gewicht van de tafel is dat wel noodzakelijk. Een tweede punt van aandacht is de grootte van de wielen. Hierbij is het ook van belang op wat voor ondergrond de tafel staat. Tapijt, tegels linoleum of laminaat. Hoe ruwer (hoogpolig tapijt) het oppervlak hoe groter de wielen moeten zijn. Eigenlijk kun je de regel aanhouden; "hoe groter, hoe beter". Voor een tafel van de door jou opgegeven afmetingen zou ik minstens 75mm adviseren.

Wat je niet verteld is of de tafel alleen naar voor en achter moet kunnen rijden of ook opzij. In het eerste geval zou ik geen zwenkwielen nemen maar bokwielen. Zwenkwielen hebben altijd de neiging om bij richtinverandering te draaien. Wanneer de tafel tegen een muur staat en het wiel wil draaien loopt het vast tegen de muur en is het een heel gesjor om dat vrij te krijgen. Is niet goed voor de constructie en alles wat er op staat. Alleen als de tafel altijd in de vrije ruimte staat kun je zwenkwielen gebruiken.

Hoi,

Je moet eens nadenken of je constructie sterk genoeg is. En dan met name de locaties waar je poten zitten. Het is een hele constructie die je wil gaan verplaatsen. De U-vorm maakt het er niet makkelijker op. Ik heb ooit een L-baan gehad die ik kon verplaatsen. Dat ging maar net. Je werd er niet gelukkig van. Hoe meer gewicht erop hoe lastiger het gaat worden. Waarom wil je hem verplaatsbaar maken?

Als je dat wil moet je zwenkwielen nemen met minimaal een diameter van 12,5 cm of groter anders krijg je dat met het gewicht van de tafel en opbouw niet goed van de plaats.
Ik zelf heb een tafel van 630x135 cm en dat gaat prima met wielen van 12,5 cm diameter op een harde ondergrond
Heb de wielen gekocht bij Cranenbroek voor 4,85 per stuk gr. Harrie

ik was vergeten te vertellen dat onder mijn tafel 8 wielen staan en dat de poten een afm. hebben van 12,5 x 12,5 cm met schoren links en rechts gr. Harrie

Ik hoop dat je de tafel op een zeeeeer gladde vloer hebt staan.
Ik heb dit ook geprobeerd, en je zal je verbazen hoe zwaar die tafel wordt.
En ik was nog niet eens begonnen met de scenery (bergen, ballast, wegen, etc...)
Mijn advies: Maak de tafel iets kleiner, zodat je er omheen kan en je niks hoeft te verplaatsen, dat werkt een heel stuk prettiger.  ;)

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Wil,

Zelf zou ik niet bezuinigen op goedkope (kleine)wielen daarom gebruik ik rubberen 8 cm wielen rijden soepel
Er komt ook een behoorlijk gewicht op.
Zie hier

groet
Harald

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Het lijkt mij geen goed plan om de hele U-vorm verrijdbaar te maken.
Los daarvan vind ik een U-vormige tafel van deze omvang geen goed plan.

Ik zou 'm iets anders indelen, in een paar koppelbare segmenten die elk apart poten hebben en verplaatsbaar zijn.
Bijvoorbeeld zo:

Iedereen bedankt voor de reactie. Ik ga
De vorm en afmetingen van de tafel nog eens
bekijken en probeer het zonder wieltjes te doen.

Nogmaals bedankt
Wil

Mijn tafel staat ook op wielen.
Ze is 3 x 2 meter.
6 Wielen staan eronder.
Hoe groter de wielen hoe gemakkelijker het is om ze te verzetten , rijden.
Mijn wieltjes hebben ook een rem , altijd handig.

Ik heb ook een U vorm, met 16 poten en 16 zwenkwielen.

Tafel is 3 x 4 m ongeveer, verrijden gaat redelijk makkelijk.

Bedankt voor de reacties. Martin wat is de diameter
Van jou zwenkwielen?

Wil

Spoort nog steeds niet...

Ik had een tafel van 325x250 met 3 niveaus. Het geheel stond op wieltjes van Action Werckmann.
Denk 75mm €1,79 per stuk. Tafel en poten van spaanplaat en vurenhout.

De wieltjes voldeden prima, maar het echt verplaatsen was toch al wel een dingetje door het gewicht.
Even een stukje opschuiven ging prima. Er mee uit rijden gaan was wat lastig om alleen te doen, omdat dan sommige zwenkwieltjes
een andere route in gedachten hadden.

De nieuwe iets kleinere baan krijgt weer dezelfde wieltjes.

@citaat @citaat dat zou ik moeten nakijken wanneer ik vrijdag of zaterdag weer thuis ben. Niet zo groot dacht ik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Inderdaad vaste bokwielen gebruiken als het kan; bruikbaar als de tafel slechts in één richting verreden hoeft te worden.
Met zwenkwielen heb je wat meer geduld nodig, eventueel eerst allemaal in de juiste richting draaien en dan pas verrijden. Is dat erg? Nee hoor, je gaat 'm toch niet dagelijks verrijden (neem ik aan).
Zorg dat de poten stevig bevestigd zijn, normaliter worden die hoofdzakelijk verticaal belast, als je gaat rijden krijgen ze ook een hoop zijdelingse krachten te verwerken, zeker als de zwenkwielen niet in de juiste richting staan.

Ga eerst een baanontwerp maken! Vormt volgt functie, wat mij betreft. Dus eerst kijken hoe je sporenverloop wordt en dan kijken hoe je dat zo slim mogelijk kunt opbouwen.

Groet,

Peter

@citaat
Dan had ik grondig mijn huis moeten verbouwen. Als je niet beschikt over onbeperkte ruimte dan moet je het toch echt doen met de ruimte die je hebt en aan de hand daarvan een sporenplan maken.

@citaat Je kan toch eerst ontwerpen op basis van de ruimte die beschikbaar is in de kamer. Dan kun je daarna de opbouw op aanpassen.

Er is een verschil tussen ontwerpen binnen de ruimte die je hebt en eerst een tafel bouwen in die ruimte en dan pas gaan ontwerpen.
Misschien is een smal langs de wanden rondom baan wel veel leuker of een losse tafel waar je helemaal om heen kan lopen. Een U-vorm heeft beperkingen net als een L-vorm. Het gaat erom wat je wilt doen met de treintjes.
Een antwoord kan zijn: zoveel mogelijk rails om kriskras over en onder elkaar rijdende treinen te zien. Dan kan het wel handig zijn een zo groot mogelijke tafel neer te zetten.

Groet,

Peter

Naar aanleiding van het bouwen van een U baan, misschien eens naar bijgaand YouTube filmpje kijken van mmc. https://www.youtube.com/watch?v=_4wg04fnBUQ Hier gaat de commentator bij ongeveer 25 minuten in op de ruimte indeling t.a.v. de U baan. Hij geeft aan dat je als je een U baan bouwt je er verstandig aan doet hem zo te bouwen dat je er eventueel altijd van alle kanten bij kunt. Misschien toch een verstandig om even te kijken. Want het zou zonde zijn als je hem zometeen hebt gebouwd en er achter komt dat het toch niet zo handig was. En geloof me dat is enorm frustrerend. ;)

Railbusfan

Prachtig Adri, dank voor de link  :arrow: :thumbup:

Het wordt duidelijk uitgelegd, met interesse bekeken.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

@citaat
Helemaal mee eens Cees.
Wel erg veel "tekst" maar toch goed uitgelegd.

groet
Harald

@citaat
Idd Harald een hele hoop tekst. Maar lijkt me een mooie serie om eens te bekijken. Kunnen we als ervaren bouwers best nog een en ander van leren lijkt me. We zijn over het algemeen maar eenpitters die het wiel links om of rechts om telkens opnieuw moeten leren uitvinden.