Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  klein vraagje schaduwstation
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: klein vraagje schaduwstation  (gelezen 803 keer)

Hoeksema1975

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
klein vraagje schaduwstation
« Gepost op: donderdag 28 januari 2021, 17:09:13 »

Ik ben nu bezig met het schaduwspoor. Hier komt een station wat via CentralStation3 zal worden bestuurd.
Welke opstelling is handiger/raadzamer ?
De 3-weg opstelling of het 2-wegwissel station.
Ik heb geen idee hoe central station omgaat met de besturing/aandrijving van de 3weg wissels..
Ik probeer dit met een digikeijs schakeldecoder in te vullen.

alvast bedankt
Gelogd

Wheels

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Uitgerangeerd ;)
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 januari 2021, 17:12:26 »

Hoi,
Persoonlijk 2 wegwissels,  3 wegwissels meer storingsgevoelig.

Gr Matje
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 januari 2021, 17:14:36 door Wheels »
Gelogd
Gepensioneerd: C-rail Marklin, ECoS 50200, NL materiaal, HSI-S88 serieel, Prolific USB-to-Serial, iTrain prof 5.0

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 januari 2021, 17:12:42 »

Bij de z.g. harp zijn alle sporen (en dus treinen) even lang.
Bij driewegwissels dient rekening gehouden te worden met de treinlengte.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Hoeksema1975

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 28 januari 2021, 17:15:38 »

Helder ! dank jullie
Gelogd

Wico

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 28 januari 2021, 18:28:55 »

Een combinatie van de twee is ook mogelijk :D. Waarbij ik de drieweg wissel alleen als uitgang uit het schaduwstation gebruik.

Groeten,
Wico
Gelogd

joske3

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 29 januari 2021, 10:16:03 »

.........
Ik heb geen idee hoe central station omgaat met de besturing/aandrijving van de 3weg wissels..
Ik probeer dit met een digikeijs schakeldecoder in te vullen. alvast bedankt
Is het dan niet handiger om eerst eens een proefbaantje te bouwen? Een ovaaltje, uitwijkspoor?
Want bij een central station met een schaduwstation verwacht ik automatisering.
Dan kun je gelijk ervaring opdoen bij het paatsen van de melders.
Gelogd
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ik ben bezig met een modelbaan met Raptor besturing.

Hoeksema1975

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 29 januari 2021, 21:37:46 »

Ja absoluut aan t proberen uitmeten... ik en mijn zonen hebben veel ruimte in te vullen... stapje voor stapje.. en idd automatisch rijden komt.. maar de basis onder de baan moet wel goed zijn... er is wel ruimte voor 2-3 schaduwstations van 6-8 sporen en 2m lengte maar zo gek gaat t niet worden..
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 30 januari 2021, 10:30:11 »

(...) alle sporen (en dus treinen) even lang.
Klopt als een bus. Wim verbindt er verder geen oordeel aan en wat mij betreft is dat terecht. In diverse andere topics heb ik de bewering gelezen dat een gelijke lengte van opstelsporen een voordeel biedt, maar de logica daarvan ontgaat me. De lengte van mijn treinen loopt nogal uiteen. Waarom moeten dan de opstelsporen even lang zijn?

Een 3-wegwissel kan prima van pas komen bij baanplanning, maar bij het ontwerpen van een schaduwstation gebruik ik hem maar weinig. Eén van de redenen daarvoor is dat het vaak beter uitkomt als de verbinding van het schaduwstation vlak bij de rand ligt, waardoor een driewegwissel als laatste wissel voor het uitrijden simpelweg niet past. Waar hij nog wel eens nuttig kan zijn, is bij kopsporen in het schaduwstation en een dubbelspoors klimspiraal. Als dalende treinen altijd de binnenbocht van de spiraal gebruiken en stijgende de buitenbocht, moeten de kopsporen met beide verbonden worden. Hieronder staat een patroon om dat voor elkaar te krijgen. Een niet onbelangrijk detail: de driewegwissel wordt altijd in dezelfde richting bereden. Aandrijvingen en decoder zijn niet nodig, de treinen kunnen de wissel gewoon open rijden. Dat levert zelden storingen op.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 30 januari 2021, 23:53:48 »

(...) alle sporen (en dus treinen) even lang.
Klopt als een bus. Wim verbindt er verder geen oordeel aan en wat mij betreft is dat terecht. In diverse andere topics heb ik de bewering gelezen dat een gelijke lengte van opstelsporen een voordeel biedt, maar de logica daarvan ontgaat me. De lengte van mijn treinen loopt nogal uiteen. Waarom moeten dan de opstelsporen even lang zijn?
Ah, dat is een erfenis van de tijd dat een schaduwstation met relais logica geregeld werd zonder rekening te (kunnen) houden welke trein op welk spoor terecht kwam, ze losten dat op door alle sporen even lang te maken als de langste trein.
Met computersturing rijdt een trein gewoon een spoor op dat lang genoeg is.
Gelogd
Groeten,

Anton

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 06 maart 2021, 15:11:37 »

 :offtopic:
erfenis van de tijd dat een schaduwstation met relais logica geregeld werd
zonder rekening te (kunnen) houden welke trein op welk spoor terecht kwam
Als je er analoog wel rekening mee houdt, dan dreigt het gevaar van een logische deadlock.

Als alle lange sporen al vol zijn (en de kortere sporen nog niet), en er komt nog een lange trein aan,
dan kan die niet het station in.
Zo lang niet alle sporen in dat station bezet zijn, vertrekt er ook geen trein ....
Dus alle treinbewegingen komen tot stilstand.

Tenzij de aankomende lange trein een stilstaande lange trein kan laten vertrekken uit dat station,
indien nog niet alle sporen bezet zijn.

Dat zijn zaken die je digitaal kunt regelen, en analoog moet regelen bij ongelijke opstelspoor-lengte.
En het is analoog wel schakelbaar, maar bijna niemand deed of doet dat vanwege de meerprijs die je voor die flexibiliteit betaalt.

Niet iedereen houdt van analoog leuke puzzels die geld kosten en die je toch echt zelf moet bouwen,
omdat geen enkel analoog schaduwstation-besturingssysteem daarin voorziet
(Hou je van scrabble? Je mag het leesstreepje weglaten).
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Hoeksema1975

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: klein vraagje schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: maandag 15 maart 2021, 17:49:59 »

inmiddels flink aan de weg getimmerd.. iemand zijn hobby overgenomen CS2 , booster, 6x bezetmelder en licentie overgeschreven van iTrain naar mij,
26 wisseldecoders, 1x DR4018, 700 stukken c rails.. teveel om op te noemen
nu halverwege invullen itrain van de blokken en bezetmelders
alle wissels werken in itrain
schaduw spoor op de buitenbaan is 25meter lang, 4 opgangen naar boven

zal binnenkort een foto plaatsen
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.051 seconden met 31 queries.