Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo,

Ik ga je vorderingen ook volgen en heb daarbij ook wat vragen.

Hoe heb jij je baan ontwerp gemaakt, met welke programma. Ziet er namelijk goed uit.  en graag wou ik ook jouw pc programma weten.

Tevens hoe heb je de afzonderlijke boosters gekoppeld over je gehele baan zodat deze wel met 1 controller te bedienen is. Heb je een stroomschema van je werkzaamheden.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
zo, dat wordt al wat. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
succes met de verdere (ruw)bouw van je baan.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De boosters zijn 'Power 3' van Uhlenbrock. Deze zijn via het spoor aan massa met elkaar verbonden en de booster secties zijn bij de voeding (3e-rail) met de bekende C-Rail isolaties van elkaar gescheiden.

Nu we het spoor sectie voor sectie gaan aansluiten op de terugmelders, UH63320 van Uhlenbrock, kan je de harde Booster grenzen weer vergeten omdat je nu x-aantal secties aan booster 1 geeft, y-aantal secties aan booster 2 en z-aantal secties aan booster 3. Booster 4 wordt straks voor het schaduwstation.

De secties per Booster zijn enigszins bepaald op basis van de te verwachten aantal gelijktijdige verbruikers binnen die secties.

De besturing gaat via de IB-IR (master) en een tweede IB als IB-Control ingesteld (slave).

De ingebouwde Boosters van de twee IB's gebruik ik nu niet.



Het spoor ontwerp heb ik gemaakt met SCARM.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Interessant om te volgen :) Ben erg benieuwd naar de volgende tussenstand van de bouw  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Netjes en strak  hoor. Blijf je volgen
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor je bericht over de rail plan en je boosters. Is mij nu het 1 en ander duidelijk geworden.

Ben nu ook aan het experimenteren in Scarm en ziet er goed uit. 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het rubber ligt op de stations laag. Komende week de voedingskabels aanbrengen, solderen en aansluiten op de terugmelders en aansluitend testen.  8)

Opa heeft ook niet stil gezeten en is de boel netjes dicht aan het timmeren. Hij is daarmee overigens geheel in zijn element.

Het ondertapijt is bijna op dus er moet een rol bijkomen. Zeker als ook het schaduwstation er mee bekleed moet worden. En dat moet ook.  :)









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooie strakke afwerking.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er weer goed uit.

goede afwerking.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
dat wordt al wat zeg 8o 8o . zeer mooi gedaan :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Alles mooi en straks afgewerkt. :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Toch een vraagje,

Op de 2e plaatje zie je een bocht die over je ondergrond lig.

Laat je dat zo of wordt dit nog veranderd. Als daar namelijk een trein rijd en er gebeurd wat dan is de val van 1 meter nog niet zo erg, maar over de aankomst op de grond is dan een andere verhaal.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er heel goed uit, maar wil je bij je draaischijf geen loodsen ?.

Mvg Gert
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
@Hitmaan: Als je de twee brugdelen over de rafelrand bedoelt bij de tunnelingang? Dat blijft zo.

@Gert: Er komen geen loodsen bij de draaischijf.

@De rest: bedankt voor de complimenten, opa verdient de meeste want die is lekker met de aftimmering bezig.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag alle spoorsecties van de stations laag en de hellingen aan de zuidzijde voorzien van de voedingsdraden. Zodra de boel aangesloten is op de terug melders volgt weer een testperiode.

Alle sporen liggen nu overigens op tafel, zo ook de draaischijf sporen en de ontkoppelrails in de binnenste station sporen.

Opa gaat overigens gestaag door met de aftimmering.  :)







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Prachtige afwerking van de baan, hopelijk werkt alles goed vanaf de eerste keer,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Jullie gaan echt als een speer :thumbup: ziet er allemaal keurig en strak uit :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het ziet er prachtig uit met de zwarte ondergrond. :thumbup:
Leuk dat alle rails nu ligt en dat Opa rustig door gaat met het aftimmeren van je mooie baan(tafel). :thumbup: :thumbup:
En nu alle rails toch legt mag je van mij meer foto's laten zien van je hele baan ben wel benieuwd ernaar. :) :) :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vraag aan de trouwe kijkers:

Voorzie je de stallingsporen van de draaischijf en de rolbrug van een eigen voedingskabel of laat je de sporen voeden via de rol-/draadbrug?

Ofwel laat je de locs permanent onder spanning staan (actief en benaderbaar) of laat je de locs spanningsloos (niet actief) als het betreffende stallingspoor niet in lijn staat met de rol-/draaibrug.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb zelf alle sporen van n stroomdraad voorzien.
Gr.ton
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
dat ziet er al erg mooi uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Prachtige baan, heb zelf aan mijn draaischijf een in en uit rij spoor gemaakt.
verder blijf ik je volgen  :)



Groeten

Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zie bijgevoegde afbeelding.  Ter info voor de topic starter. Hij heeft deze info gevraagd.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er zeer goed uit. :thumbup:
Word steeds mooier. :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
@Hitmaan: op verzoek het Scarm bestand. Heb overigens het schaduwstation er in gefietst maar die staat nog op hoogte 0 i.p.v. -20cm.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heel erg bedankt.

Hier kan ik veel mee mbt eigen baan die ik aan het ontwerpen ben.

De hoogtes zullen lastig zijn, maar dat is even uitvogelen. Heb een schuine dak en lang niet zo veel ruimte.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Wellicht een overbodige opmerking, maar wanneer je terug- c.q. bezetmelding van de brug van de draaischijf wilt, volg dan dit advies:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59864.msg1047616#msg1047616

Cees
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor de link.

Ik heb de draaibrug nog niet gemodificeerd, de rolbrug wel. Die heb ik bij de vorige baan 10 jaar geleden volledig geautomatiseerd.

Ik lees dat de contacten aan de brug uiteinden beter verwijderd kunnen worden voor een soepelere loop en zonder de kenmerkende klik geluiden bij het draaien.

Ik wil de draaischijf dit keer ook opnemen in het automatisch bedrijf dus ik ga daar zeker naar kijken.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Timaximus,

Zijn er nog updates van deze prachtige baan.
Ben nl benieuwd hoe het verder gaat.

Groeten Ron
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik zie dat hij 21 maart voor het laatst heeft ingelogd, ben ook wel benieuwd naar de vorderingen van deze baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste Modelspoor Collegae,

We hebben een zomerstop gehad wat betreft de hobby.

Naar verwachting zal deze winter de bouw activiteit weer opgestart worden.

Moet de kamer overigens eerst nog wat opruimen, is nu relatief een bende zoals achtergelaten en met niet modelspoor gerelateerde aanvulling. :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Afgelopen week de kamer maar eens opgeruimd en ontdaan van niet modelspoor gerelateerde zooi.

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd ook maar weer wat laten rondrijden, al was het slechts een schoonmaakploeg en een olietrein.


Het resultaat van tig rondjes op de twee buitenbanen.


De schoonmaakploeg

Nu de rest van de baan nog schoonrijden zoals de tweede laag en aanverwante hellingen en de keer-0 bij het raam.

Hoop binnenkort ook weer wat rubber neer te leggen en de resterende spoorsecties aan de terugmelders te hangen.

En misschien komt er nog een kleine uitbreiding met wat opstelspoortjes voor deze tijdelijke speelbaan langs de randen aan de binnenkant van de nu vrij ruime loopruimte.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi, het seizoen is weer geopend! Bedankt voor de update, wat een viezigheid...
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
ziet er mooi uit. wordt steeds mooier :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
In onderstaand werkgebied zal een kleine aanpassing aan het spoor plaats gaan vinden.

Uitvoering staat gepland rond de kerst.


Werkgebied

De aanpassing wordt zoals de onderstaande afbeelding. De groene wissel en kruising zijn nieuw.


Ontwerp

Deze aanpassing is nodig voor een twee sporige helling aan de binnenkant van de tafel.

Wat er later aan het einde van deze helling komt is nog verre van definitief.

Een idee is zoals onderstaande voorbeeld, met een helling naar beneden, waarmee het mogelijk wordt om extra lange treinen zoals bijvoorbeeld de ICE een tijdje te laten verdwijnen en te wisselen met een ander lang treinstel, bijvoorbeeld de TEE-Ram.

De 2 opstelsporen en het doorrijspoor zijn op het rechte stuk 2,3m lang. De helling vanaf het vlakke stuk naast de draaibrug tot aan de rand van de tafel bij de rolbrug is ca. 7,3m. Van het wissel gemeten is het zelfs ca. 9m. De bogen in de helling in het loopgebied zijn R4 en R5 en onder de tafel is alles R2.

Ik wil het zelf geen schaduwstation noemen omdat ik 1 van de 3 sporen als een regulier doorrij spoor beschouw en daarmee een mooie lange route aan de al aanwezige routes toevoeg. Dat het niet in het zicht zit maakt mij in principe niet uit. Het geheel had net zo goed boven de rest van de tafel gesitueerd mogen worden als ik dan nog bij de sporen bij het raam had gekund.

Maar goed wie weet wordt het alsnog een 'air' variant. :) En SCARMen is immers ook een leuke bezigheid :)


Mogelijke toepassing

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Is gewoon een heel aparte baan ! Kan niet wachten tot je eens een filmpje post met rijdend materiaal. Ben super benieuwd :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Leuk dat je weer gaat beginnen aan je mooie baan ik zit er weer klaar voor je updates. :)
De schoonmaakploeg heeft goed zijn werk gedaan aan het vuil te zien wat eraf kwam.
De foto van je draaischijf is prachtig mooi genomen.
Je baan plan is en blijft prachtig.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus

Dat is een behoorlijke grote baan die je ons laat zien, en daar beleef je uren plezier aan  ;)  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
... 'Is gewoon een heel aparte baan !' ...

Dat komt:

A - Omdat de ontwerper ook apart is.  :P
B - Omdat de ruimte apart is, ofwel mooi vloeroppervlak maar schuine daken.
C - Omdat de gewenste oorspronkelijke baan een flinke investering vereiste ten aanzien van de beschikbare materialen aan het begin van dit project.
     Dus een tussenontwerp maken en dit verder uitbreiden met benodigde materialen voor de gewenste baan leek mij de beste aanpak. Al die tijd
     niet bouwen en rijden is voor ons geen optie.  ;)

Maar met dit 'aparte' ontwerp ben ik ook heel tevreden hoor, zo veel mogelijk route variaties vind ik belangrijk en het automatiseren daarvan is voor mijzelf doel nr. 1.

Het bouwen begin 2016 ging zo snel omdat het een heel eenvoudig en lichtgewichttafelontwerp betreft.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even een schetsontwerp gemaakt van wat ik aan de baan wil toevoegen.
En in plaats van naar beneden ga ik hiermee de lucht in.
Ik wil de ruimte onder de tafel zo veel mogelijk laten zoals die nu is.
Waarom zal later duidelijk worden.

En de opstelruimte zoals nu even geschetst kan ik goed gebruiken.
Moet nu regelmatig treinen weer uit- en inpakken. :?

Dan wil de 'Hobbit' weer die ene trein laten rijden en dan weer die andere.  ;)

Het stuk luchtspoor betreft een lange helling van ca. 12m naar een niveau van +40cm.
Ofwel 25 cm boven de huidige stations laag op +15cm.
Er komt dan ook een keerlus voor de doorgaande route.

De 12m lange helling zie ik even als een aparte toevoeging aan de tafel.
Wat er namelijk aan de top van de helling komt te zitten qua spoorontwerp doet er eigenlijk niet toe.
En de invloed van deze heling op de loopruimte en de bereikbaarheid van de baan is beperkt.


Schets


3D impressie

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Mooie uitbreiding het luchtspoor.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik denk dat dit wel een verantwoorde uitbreiding is.
De helling wordt vermoedelijk mdf op pijlers met her en der wat gefiguurzaagde viaduct elementen.
De opstelsporen komen weer op een paneel van triplex met een zelfde draagconstructie als de huidige stationslaag.

Heb ook even in de ruimte gekeken naar de positionering van deze extra laag.
Dit paneel komt dan verschoven te liggen boven de stationslaag, dichter naar de deur.
Het voordeel hiervan is dat van binnenuit de tafel een beter zicht blijft op de stationslaag.
Later zal ik dat nog toelichten.

De keerlus wordt vermoedelijk ook mdf op pijlers met her en der wat gefiguurzaagde viaduct elementen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Een iets rustiger SCARM plaatje van de baan.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
En een nog rustiger plaatje, de nieuwe lijnnetkaart van de baan.  :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Naast de modeltreintjes zijn we natuurlijk ook bezig met andere spoor gerelateerde items.

Nu een Alarm voor in de tuin.

Een echte TWL mast met bewegingssensor.
Hieronder de bel en de knipper elektronica waar straks de twee TWL lampen op worden aangesloten.
De TWL mast moet ik nog wel opnieuw verven in het voorjaar.

TWL in wording

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi. :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wat zullen je buren dáár blij mee zijn  >:-D.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
... Wat zullen je buren dáár blij mee zijn ... Denk het wel  :) 

Misschien ook binnenkort een echte tramrijtuig bel, die zijn nog spectaculairder qua geluid.
Heb ook een aantal PLC's daar ga ik ook gekke dingen mee doen is het plan.

Vandaag ook serieus wat werkzaamheden aan de baan uitgevoerd.
De spoorligging is aangepast bij het binnenrijden vanaf de 'westerhelling' naar 'station west'.

Dit i.v.m. de komende uitbreiding. Zal kijken of ik zaterdag de platen en latten kan halen.
En ik moet nog zo'n rol ondertapijt bestellen, wat er nu nog ligt is te weinig, ook voor het restant van de huidige tafel.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Testrit na de 'schoonmaakploeg'.

Filmpje

Vraagje aan de beeldbuis kenners: hoe krijg je zo'n Youtu.be venstertje? Opgelost  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Door in je boodschap  http://www.youtube.com/watch?v= te zetten met je film-id (oLnWCeV9scg)

En dan krijg je dit