Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zolderbaan Zaandam

Gestart door DB BR85 dinsdag 23 augustus 2016, 13:34:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Zolderbaan Zaandam
Goede zomerse middag mede forumers,

Na vele baanplannen en ideeën ben ik tot het volgende plan gekomen. De bedoeling is dat dit plan in de loop van de tijd opgebouwd gaat worden en aangestuurd gaat worden via Koploper. Ik rijd Märklin C-rails, tijdperk IV-VI. Ik wil beginnen met een testbaantje voor Koploper om het systeem goed onder de knie te krijgen. Ik heb een beginners- en de Originele uitgebreide handleiding van Koploper.

Het daadwerkelijke plan is opgebouwd uit diverse lagen. met niveau 0 een groot schaduwstation voor reizigerstreinen met maximaal 7 wagons en voor goederentreinen zo groot als het schaduwstation het toelaat. Ik vind het persoonlijk wel imposant zo'n lange container shuttle bijvoorbeeld. Ik heb een ruim aantal kop sporen in het schaduwstation. Dit omdat ik op termijn ook met wat buurtverkeer wil rijden wat dan een stuurstandrijtuig heeft.

Zoals op de tekening te zien is is het laatste niveau breder dan de afmeting van de tafel. Dit komt omdat er een Dakkapel op het dak zit en ik vanwege de beperkte ruimte langs de korte zijde de tafel niet geheel tegen de muur kan plaatsen. Bijkomend voordeel is wel dat ik er dan aan beide kanten van de korte zijde goed bij kan. het laatste niveau ligt op ongeveer een meter vanaf de vloer dus in theorie moet er ruimte genoeg.

Voor dat ik wil beginnen met de bouw van de tafel, wil ik graag nog wat informatie via dit forum inwinnen wat betreft de hout keuze. Ik wil een raamwerk gaan maken met een hoogte van 10cm en een half hout verbinding.  Ik twijfel nog tussen MDF of Multiplex. Ik weet dat het een dure hobby is (je kan het zo gek maken als je zelf wilt) en dat een tafel degelijk moet zijn, maar als er geen wezenlijk verschil is qua sterkte tussen MDF en Multiplex, dan hang in graag de gierige Nederlander uit, aangezien MDF de helft goedkoper is. Veel voor weinig :P.

In onderstaande foto's het ontwerp van wat ik graag wil dat het met de tijd gaat worden. Mochten jullie nog ideeën of suggesties hebben schroom niet.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolderbaan Zaandam

Hoi Dirk,

Dat raamwerk zou in MDF sterk genoeg moeten zijn.

Als scenerybouwer en rijder, mis ik ( als ik me niet vergis )  in je plan een mooi lang paradespoor. Je zult niet echt lang van je rijdende lange treinen kunnen genieten.

Summergrtz, Tony
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Mijn raamwerk is ook MDF in halfhoutse verbinding, kijk maar eens in het begin van mijn draadje, baan Nergensland,
ik kruip er regelmatig bovenop zonder problemen om het gewicht van een volwassene te dragen.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
@Tony: Ik begrijp wat je bedoelt. Ik zou zo snel niet weten waar ik dat parade spoor zou moeten plaatsen.
Als het niet teveel gevraagd is zou ik graag je idee zien. P.S. hieronder een foto van het zichtbare gedeelte.

@Jorg: nou dat lijkt me sterk genoeg ben niet van plan op m'n eigen tafeltje gaan zitten. Hahaha. Dan zal het idd wel MDF worden. Ik zal binnekort een je draadje opzoeken.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolderbaan Zaandam


Hoi Dirk,

Boter bij de vis  :P
Het enige wat ik zie, is om een stukje tafel ( zover als nodig is ) rechts wat dieper te maken en dan de sporen helemaal rechts al tevoorschijn laten komen, scheelt al gauw een halve meter. Als je dan niet recht, maar wat gebogen verder gaat, heb je én nog wat lengte én een mooier plaatje. Wagons ook dichter bij elkaar.

Ik heb in paint geknoeid wat ik bedoel.

Grtz Tony
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hahaha,

Ja je knoeit lekker ja. Maar het is wel duidelijk. Het is zeker een mogelijkheid en ik ga het zeker meenemen. ff lekker in het zonnetje achter de laptop onder het genot van een biertje knoeien in wintrack :thumbup: :thumbup: :P

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Ik lees dat je de baan aan het tekenen bent in WT, kan je dan het TRA bestand eens plaatsen, dan kan ik het sporenplan downloaden en eens rustg op groot scherm bekijken.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
@Jorg

Maar natuurlijk. In deze .tra is niveau 6 wat ik in eerste instantie zelf heb ontworpen. Niveau 5 is het voorstel van Tony.

Gr. Dirk de Boer
Re: Zolderbaan Zaandam
Mooi project, blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor doodlopende opstelsporen, je zou bvb een schaduwstation kunnen maken over de diagonaal van je baan dan benut je de maximale lengte va, je beschikbare oppervlakte, het is maar een idee.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hoi Jorg,

Daar heb ik zeker naar gekeken. Een diagonaal schaduwstation is bij mij niet tot volle tevredenheid gelukt. Misschien zie jij nog mogelijkheden die ik niet (meer) zie.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hallo Dirk,

Leuk om te lezen iemand bij mij uit de buurt. :thumbup:

Komen er ook Zaanse details op je baan ?

Zelf ben ik ook bezig met de voorbereidingen, ook al bouw geen Zaanse baan maar daarop wel een bekende brug.Klik voor de bouw van mijn baan

M.vr.gr. Erwin
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Als je eens kijkt naar het begin van mijn topic, dan zie je afbeeldingen van de bouw van mijn baantracé, het laagste niveau, daar heb ik mijn schaduwstation ook diagonaal over de langste zijde van de U vormige oppervlakte getekend, misschien een idee.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50342.msg886939#msg886939
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
@Erwin: Eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Ik ben wel fan van Artitec scenery dus wie weet.

@Jorg: Ik zal vandaag eens een blik werpen. Ik moet wel zeggen dat ik in de huidige situatie de tot zover de meeste treinen kwijt kan.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Uiteindelijk is het jouw baan en moet jij je er goed bij voelen.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Jorg,

Helemaal mee eens, maar het toepassen van ideeën van andere is nagenoeg altijd de moeite waard. :D :D

Ik heb het idee van Tony meegenomen en ik moet zeggen ziet er wat realistischer uit. Ook heb ik links onder de bogen aangepast, alleen ben ik daar nog niet helemaal tevreden over dat ene opstelspoortje. Het idee is dat ik daar een trein neer kan zetten die tijdelijk geen dienst doet, alleen ik vind het een beetje kaal ogen. Misschien is dat een vertekend beeld omdat er nog geen baan gebouwd is.

Reacties zijn welkom.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Het nieuwe zichtbare gedeelte oogt veel natuurlijker, vind ik, nu nog het schaduwstation een onder handen nemen.
Bij mijn plan heeft het zes maanden geduurd voor ik tevreden was, toen zat ik nog wel niet op het forum, dus kon geen tips krijgen van andere personen.
Dat is het voordeel van met de pc te ontwerpen, dan kan je gemakkelijk verschillende versies neerzetten en vergelijken.
Nog veel plezier en suc6 met het verder ontwerpen, en er zullen beslist nog vele goede tips passeren.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Citaat van: DB BR85 op donderdag 25 augustus 2016, 09:00:31
alleen ben ik daar nog niet helemaal tevreden over dat ene opstelspoortje.

Bedoel je het blauwe of het groene spoortje?

Bij het donkerblauwe spoor-links kan ik me wel wat voorstellen. Het heeft zeker ook een extra functie in het geheel. Bij het groene spoortje (naast het station) heb ik meer twijfels.

Die twijfel en die functie hebben alles te maken met het gebruik van kopsporen:

  • loc-omloop,
  • loc-wissel, of
  • uitsluitend treinstellen (en trek-duw combinaties)

Dat zijn keuzes die je nu maakt, in de ontwerp-fase. In Koploper kan het qua software allemaal.
Maar in rails maakt het uit hoe je kopsporen gebruikt.

Ik zie geen omloopwissels, dus ga ik er van uit dat je uit gaat van loc-wissel en/of treinstellen
Dan is het blauwe spoor noodzakelijk, maar het groene mist een loc-parkeerplaats.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hoi Jan,

Het gaat om het blauwe spoor. Het groene spoor is eigenlijk bedoelt voor treinstellen en of een duw/trek combinatie. er liggen wissels in de tunnel rechts (misschien zo niet helemaal goed zichtbaar). Het blauwe spoor ligt daar in principe goed alleen het ik zou er graag wat meer mee willen doen. Ik ben nu aan het kijken of het mogelijke is met de nieuwe "slankere" meegebogen wissel er 2 sporen van te maken. Of dat werkelijkheid wordt hangt af van de spoorlengte die ik overhoud.

Gr. Dirk

Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Misschien niet het antwoord dat je hoopte, maar als je het blauwe nu gewoon eens weglaat? Ik kan me niet voorstellen dat die opstelsporen rechts, altijd allemaal in gebruik zijn...
Re: Zolderbaan Zaandam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Ik heb een beetje geschetst met het kopspoor links.

De dubbele kruising (hosentrager) is wat overdone.(Oranje cirkel)
Die zou ik eruit halen en vervangen door een gewone meegebogen wissel en het spoor strakker langs de inrijsporen leggen.
(Rode lijn)
Het scheelt je twee wissels en het resultaat is hetzelfde.

John
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Citaat van: Simon BR39 op donderdag 25 augustus 2016, 12:34:04
maar als je het blauwe nu gewoon eens weglaat?
Die linker blauwe gebruik je voor de loc-wissel voor alle opstelsporen rechts.
Je kunt dus denken aan 2 sporen met een loc-loods (inderdaad dan met meegebogen wissel).

Maar wat ook zou kunnen, tenminste als je auto's vervoert, is een kort autoverlaadperron, of inderdaad, "abgestellte loks"of minder gebruikte stuurstand-rijtuigen (die per definitie "verkeerd om" staan om bruikbaar te zijn). In mijn geval een wagon met sluitlichten die je eigenlijk zou moeten keren met een wagon-draischijf.

Citaat van: VT601 op donderdag 25 augustus 2016, 12:53:05
De dubbele kruising (hosentrager) is wat overdone
Kweenie. Die dubbele kruising maakt wel mogelijk om het rangeerdeel van 2 kanten in te kunnen, en uit te kunnen, en om bij loc-wissel de loc weg te parkeren op het kopspoor.
Vaak zijn dubbele kruiswissels te vervangen door 2 o.a. boogwissels, dat is me vaker op gevallen, en dubbel kruisingen nemen inderdaad veel ruimte in, meestal minimaal 45 cm.
Wel of niet vervangen hangt met name af van de verwachtingen omtrent de rol van het gele spoor, en of je ion principe  links of rechts rijdt (Zwitsers-Belgisch versus Nederlands-Duits). Bij Zaandam verwacht ik NL, dus rechts-rijdend, en dan geef ik John eerder gelijk. Want een rechtsrijdende trein die het station aan de rechterkant in rijdt, kan eigenlijk niet zonder meer op het lichtblauwe en gele spoor komen. Daarvoor is in de tunnel ergens een paar overloopwissels nodig.
Maar als je het gele spoor m.b.v. een kruiswissel ook een kopspoor geeft, dan ligt het verhaal anders, en zou ik de dubbele kruiswissel handhaven.

Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Beste Allemaal.

De afgelopen dagen het zichtbare gedeelte aangepast. de sporen links zo dicht mogelijk tegen de muur aangelegd en een mangat toegepast zodat ik overal goed bij kan. Het mangat wordt in het zichtbare gedeelte natuurlijk afgedekt met een dorp of een industriegebied.

@Jorg: Ik kan geen passend schaduwstation bedenken. ik blijf maar uitkomen op mijn huidige idee. Zou jij waar mogelijk jou ideeën willen delen. Ik denk dat ik hier even een opzetje nodig heb.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Ik had gedacht misschien aan zoiets, het is maar een voorbeeld, maar laat het eventueel inwerken en je kan hiervan verder uitwerken.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Jorg,

Ik denk dat er iets fout gegaan is. het is een leeg bestand 8o :)
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Ga dit rechtzetten,  :(
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Weer even een kleine update wat betreft het schaduwstation.

Na vele goede ideeën en suggesties ben ik e.e.a. gaan uitzoeken m.b.t. het aanpassen van het schaduwstation. Helaas geeft dit niet de voor mij gewenste mogelijkheden. Ik heb nu een 2e schaduwstation gemaakt wat in principe bedoelt is voor duw-, trekcombinaties en of treinstellen. Zo heb ik er hier 5 sporen bij gekregen. Ook vanuit dit schaduwstation  kunnen we alle kanten op (iets wat ik eigenlijk altijd wil). Hieronder de foto's bij de uitleg.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
Das ook een mooie opstelling, zolang je er maar tevreden mee bent,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Tot nu toe zou dit het moeten worden. voor dat ik daadwerkelijk kan beginnen zullen en thuis nog wel het e.e.a. gerealiseerd moeten worden maar de bedoeling is toch wel dat er begin volgend jaar een start gemaakt kan worden.

Wie weet zijn er nog forumleden met ideeën en of adviezen.
Re: Zolderbaan Zaandam
Spoorman
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Citaat van: DB BR85 op donderdag 01 september 2016, 12:19:38

Wie weet zijn er nog forumleden met ideeën en of adviezen.


Wat ik niet begrijp: het meest kwetsbare namelijk de schaduwstations prop je zo ver mogelijk weg tegen de achterwand en je gaat van daaruit naar voren werken.

Mij lijkt dat je vanuit de voorkant dient te werken en dan naar achter, zo heb je maximale bereikbaarheid als treintjes ontsporen.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan Zaandam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Kijk eens of je bovenhoek van het kopgedeelte niet handiger kunt opslossen zoals op bijgevoegde tekening.

Je bent dan een engels wissel op een lastige plek kwijt.

Ik ben het overigens ook wel met Spoorman eens dat je de sporen beter aan de voorzijde kunt leggen.
Het omloopspoor zou ik daarom juist naar achteren houden.

John
Re: Zolderbaan Zaandam
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
John, wat jij getekend hebt kan niet. De 24207 zou een 24206 moeten zijn. De 24064 en 24077 zouden namelijk identiek moeten zijn in lengte als we de C rail geometrie volgen, hetgeen met een 24206 wel gaat lukken omdat de uiteindes dan op gelijke hoogte zitten.
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
@Ben: Dat klopt. Ik wil aan de voorkant van de tafel 2 verrijdbare ladekasten plaatsen zodat ik over goed bij kan. Ik heb aan de rechter kant een mangat ingetekend waardoor ik (volgens tekening) goed bij de wissels kan.

@John: Idee is inderdaad de moeite waard. Ik zal het dan met R3 wissel moeten doen. Die Engels wissel zit daar niet echt gunstig.

Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Beste allemaal,

zojuist even de suggestie van John toegepast en ik moet zeggen dat ziet er beter uit. De baan begint op papier zo goed als af te raken. Misschien hier en daar nog wat kleine aanpassingen.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Beste Forumleden,

Voor iedereen fijne dagen een spoorrijk 2017.

Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Beste Forumers,

Ik zit een beetje te dubben op de juiste bouwhoogte van het grote station. Ik heb het nu getekend op 1m maar misschien is 1.10m wel beter of juist 0.90m.

ideeën zijn welkom

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Keesoldscool
gast

Re: Zolderbaan Zaandam
Hallo Dirk,

Net als jij ben ik ook nog zoekende. Heb hier wel een draadje van het plan, zoals ik het in mijn hoofd heb.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.0
Wil zelf boven aandacht hebben voor scenery en FCS, dus niet zoveel spoor. Besturing via I-train.
Oh ja. als je lattenframe van MDF wilt maken, zou ik de tafelplaten verlijmen en schroeven.
Re: Zolderbaan Zaandam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hallo Dirk,

Een ideale bouwhoogte is er niet. Dat nl. ook sterk afhankelijk van jouw wensen.
Als je ervan uitgaat dat het zichtbare gedeelte, zeg maar het hoofdstation, goed zichtbaar moet zijn, dan is de ooghoogte van belang. Staand is dat ca. 1,50m, zittend ongeveer 1,20m. Het hoofdthema zou dan zo'n 10-15 cm lager moeten liggen. Dit is dan het 0-niveau.

Als je die maat vasgesteld hebt, kun je kijken naar de hoogte van het schaduwstation. Dat is bij voorkeur minstens 20 cm onder het 0-niveau.

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.

John
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolderbaan Zaandam

Hoi Dirk,

Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar !

Ik heb mijn banen ook op ooghoogte ( als ik zit ) gemaakt, maar wat John al schrijft; het is maar net wat je wilt zien.
Wil er op of ertegen kijken, that's the question  :P

Grtz Tony
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Allereerst de beste wensen voor 2017 en dat het maar een goed hobby jaar mag worden.

@John,

Bedankt voor je reactie. Snap wat je bedoelt. De bedoeling is dat ik zittend de boel kan overzien. wat betreft die 1.20m zit ik met een klein dingetje. Op zolder heb ik een dakkapel met een vensterbank op 1.05m en een schuin stuk links. (zie foto 1). Hoe hoger ik ga hoe verder ik van de muur af kom (foto 2). hierbij moet de rails al 10 lager liggen anders kan de trein niet rijden en kan er in de toekomst geen bovenleiding geplaatst worden. hier is al rekening mee gehouden. Mijn niveau 0 zal dan op 1.05m komen te liggen als ik je goed begrijp. mijn schaduwstation komt zoals ik het nu heb op 0.50m. Ik realiseer me dat dit laag bij de grond is maar dan heb ik wel veel bewegingsvrijheid onder het "0" niveau. het 2e schaduw station komt op ong 0.70m. Ik heb hierdoor genoeg ruimte om erbij te kunnen en de bedrading veilig weg te kunnen werken zonder dat ze door de treinen geraakt worden.

Dit is hoe ik het nu bedacht heb. Persoonlijk denk ik dat het moet lukken, maar als er dingen zijn die ik over het hoofd zie laat het aub weten.

@Tony

Ik ga inderdaad zitten. :D :D :D.


Re: Zolderbaan Zaandam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Ik denk dat je beter wat meer afstand tot de radiator moet aanhouden, maar verder lijkt het geen verkeerde invulling.

John
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Radiator wordt in principe niet gebruikt. en de afmetingen op de tekeningen zijn ruim :) ;).
Maar goed opgemerkt. Heb me er al een keer mee verrekend :P

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Weer even een kleine update wat betreft de voorbereiding voor het bouwen van de baan.

Ik wil beginnen met een standaard testbaantje met een inhaal spoor om zo koploper onder de knie te krijgen. Ik lees hier veel over en in de basis is het duidelijk. Ik zie alleen zoveel verschillende mogelijkheden qua type bezetmelders. Het is duidelijk dat het massa-bezetmelders worden, maar er zijn zoveel verschillende. Ik noem; Marklin, Viessmann, Rosoft, Etecmo & Digikeijs. Waarschijnlijk mis ik er nog een aantal maar dat geeft alleen maar de diversiteit aan. Mijn vraag is welke eigenlijk prijs/kwaliteit verhouding goed zijn.

In deze link http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11414.0 , wordt al aangegeven dat marklin en Viessmann even goed zijn alleen het scheelt in geld. OVer Digikeijs lees ik verschillende verhalen wel, niet goed enzovoort.

Ook zie ik in veel draadjes de S88n van Rosoft. kortom om in de hobby te blijven ben ik het SPOOR bijster. Ook schijnt er een verschil te zijn tussen S88 en LOCONET, alleen die zie ik zelf (nog) niet.

Wie van jullie kan jullie ervaring delen.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
De terugmelders voor Loconet (LN) maken het noodzakelijk dat je ook een Loconet-netwerk heb aangebracht.

De S88-melders hadden aanvankelijk een flatcable met 6 aders en werkten op een spanning van ca. 5V.
Deze waren door de flatcable nogal storingsgevoelig.
Daarom zijn er zowel adapters (bijv van Rosoft) ontstaan, maar ook zg. S-88N-modules.
Met beide kun je in plaats van flatcable gewone UTP-kabels (computer-netwerk-kabels)gebruiken.

Hoewel daarmee de stekkers en kabels van LN en S-88N hetzelfde lijken, zijn ze niet compatibel.

Vervolgens het Märklin de S88-link (60883) uitgebracht alsmede de nieuwe S88-serie (60881) voor massadetectie. Hiermee kan het aantal meldpunten aanzienlijk worden vergroot, maar kan ook gewerkt worden met én UTP-kabel én is de spanning verhoogd op de oude flatcable.

Ik hoop dat je dit verder helpt.

John
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hoi John,

Uitleg is duidelijk. Wat betreft de S88 modules zou ik dus voor een -N module gaan en afhankelijk hoe groot je baan is kan je bij Marklin meer meldpunten aansluiten??!!.
Ik heb alle merken naast elkaar gelegd en ik neig sterk naar de Rosoft, mede omdat het heel veel geld scheelt. Ik weet dat dat niet het hoofdreden moet zijn want goedkoop kan met name in de modelspoor ook duurkoop zijn, maar 19 euro voor een S88-N van Rosoft of 84,99 euro voort een L88 van Marklin voor dezelfde functie lijkt me de keuze niet moeilijk.

Verder zie ik nog met name van Rosoft modules met wel of geen diode truc. Op de site van Rosoft kan ik niet het wezenlijke verschil vinden tussen beide modules anders dan de prijs. Is er goede reden om wel of geen diode truc toe te passen?

Gr. Dirk


Re: Zolderbaan Zaandam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
De 60883 (S88-link) is het basisstation voor de nieuwe CS3 en CS3plus. Hiermee kun je drie strengen aansluiten.
Bij de CS3 (en ook de CS2) heb deze nodig om meer dan 31 x 16 tergmeldkontakten aan te sluiten.

Volgens mij kun je S88-klonen redlijk door elkaar gebruiken. Ik heb er zelf nog twee van Conrad in gebruik.
De terugmelders van Rosoft zijn zeker aantrekkelijk qua prijs en kwaliteit.

John
Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
@ John,
Ik verwacht niet dat ik meer als 31x16 terugmeld contacten aan ga sluiten EN ik heb geen CS2 of CS3 dus die S88-link lijkt me niet de oplossing.



Als terugmeld decoder heb ik gekozen voor de Rosoft. Verder wil ik met onderstaande baan beginnen.
Zijn er adviezen die ik mee kan nemen bij de start van het rijden met koploper?

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam (testbaan Koploper)
Hallo allemaal,

Ik heb mijn testbaan iets aangepast en naar mijn idee op de juiste plekken aangegeven waar ik m'n sectie scheiden (pijltjes) (wintrack). Er zijn 5 blokken met elke 3 secties. Inrij-afrem-stop. Mijn vraag is of ik de blokken zo juist heb ingedeeld en zo nee waarom niet. Kan ik de afrem sectie met name bovenin ook beperken tot 2 railstukken en het de overige railstukken zo aansluiten dat er wel massa detectie is maar er niet wordt afgeremd. Ik wil graag goed voorbereidt gaan beginnen, dus alle advies is welkom :D.

Gr. Dirk

Re: Zolderbaan Zaandam
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Zaandam
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met het plaatsen van de eerste diode en het aansluiten van de draden. Mijn vraag is nu even of ik dit op de juiste manier heb gedaan. Ik zie veel afbeeldingen op google en het lijkt erop dat ik dit goed gedaan heb. Graag even jullie reactie.

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan Zaandam
-Dirk:
De diode spert langs de kant van het grijze streepje.