Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Sterkte Tim en (O)Pa, gebruik de tijd die jullie met z'n allen hebben goed.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Veel sterkte voor (O)pa, jij en je familie en vriendenkring Tim !
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Oh wat een slecht nieuws  :(     
heel veel sterkte...
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dit is een bericht wat we niet willen zien in je leuke topic.
Geniet van de momenten met (O)pa.
En veel sterkte toegewenst.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw

Veel sterkte toegewenst, Tim
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heel veel sterkte voor iedereen, groet, Anne W
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heel veel sterkte de komende tijd. Pak en geniet de komende tijd van de mooie momenten.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het ging natuurlijk al langere tijd niet optimaal met (O)pa maar zo'n bericht maakt het wel onaangenaam concreet. Probeer wel te blijven genieten van de momenten samen en pak de kansen om een middagje/uurtje samen te "treinen" op zolder.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat Geen goed nieuws, dat fnuikt het enthousiasme , sterkte Tim
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Verdorie, wat een slecht nieuws.
Ook al weet je het, en toch wil je het niet horen.
Tim, heel veel sterkte de komende tijd.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim

Heel veel sterkte.

M.vr.gr. Erwin
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi Tim,

Lees net je bericht over je vader. Slecht nieuws, dus ik wens je/jullie veel sterkte. Andere prioriteiten nu, dus de hobby logisch even op een laag pitje. Misschien al afleiding wat kleine klusjes.

Groeten,
Wico 
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is logisch dat je met dit slechte nieuws andere prioriteiten hebt, maar wellicht kan de baan op ten duur ook zorgen voor afleiding. Sterkte!

Groeten,
Herman
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heel veel sterkte! Gun jezelf de tijd om dit enorm slechte nieuws te verwerken en hopelijk is er nog tijd om van elkaar te genieten.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste mede modelspoorders.

Nog bedankt voor de steunbetuigingen.

Ik sluit het modelspoor seizoen weer af voor de zomerstop.

Ook is (O)Pa, de 'Sceneryman', afgelopen zaterdag uit zijn lijden verlost.

In het najaar zien we wel hoe we verder gaan.

Gelieve dit topic niet vol te pennen met condoleances, het is wel goed zo.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste modelspoor collegae,

Het is weer even geleden dat ik dit topic heb bijgewerkt.

Ik heb inmiddels de oude modelbaan afgebroken. Door het overlijden van (O)Pa was ik niet meer in staat om met die baan verder te gaan. Geen plezier meer in.

Nu de oude tafel is afgebroken kan de dakkapel aan de voorzijde ook doorgang vinden. Dit geeft straks extra effectieve leefruimte.

Het is de bedoeling dat er naast een extra werkplek voor het thuiswerken ook ruimte voor een kleinere modelbaan blijft behouden.

Daarvoor heb ik inmiddels een principe schets gemaakt. Een eenvoudige baan met twee via een spiraal verbonden kopstations boven elkaar. De rode op ca. +1 m en de blauwe op ca. +0.6m. Een rondrij baan wordt het dit keer niet. Maar uitsluitend van A naar B en van B naar A. Dus wederom omlopen en pendelen.

Dat pendelen en het rijden van en naar een kopstation beviel prima op de oude baan. En ook de rolbrug en draaischijf komen er weer in. Meer eisen heb ik op dit moment niet.

De oude keerlus module staat nog wel in elkaar als testbaantje voor nieuwe aanschaf en mogelijk plak ik daar tijdelijk nog een klein stukje aan om te kunnen rangeren zolang de nieuwe baan er nog niet is. Zodra de bouw van het dakkapel in zicht komt breek ik dit laatste deel ook af.

Tot zover de berichtgeving omtrent de huidige stand van zaken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Succes met de nieuwe start.
Heb je wel genoeg zicht op het onderste niveau ? Of is dat niet van belang ?
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja hoor, het zicht op de onderste laag wordt prima. Zelfs iets beter dan op de vorige baan.

Het hoogteverschil wordt dit keer 45cm. De helling op de spiraal en de aangesloten armen wordt hiermee 2,647%.
Als we voor het gemak even 5cm tafeldikte rekenen zit er nog altijd 40 cm tussen de lagen.
De twee tafeldelen en de spiraal wil ik ten opzichte van elkaar demontabel houden.

Rood is het station bovenaan met de Loc depots.
Blauw is het onderliggende station met wat extra opstelsporen voor goederen of los materieel.
De binnenbaan in de Spiraal is rond de 17m lang. De buitenbaan ongeveer 19m.

Het wordt wederom een technische baan met veel wissels, lichtseinen, ontkoppelrails enz. maar zonder scenery. Ook de bekende schakepanelen komen weer terug.
De afwerking zal rechttoe rechtaan worden en geen organische vormen meer hebben. Dat vakmanschap behoorde aan iemand anders toe.

Besturing wederom met de IB2 en Windigipet.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi Timaximus,

Toch leuk om te lezen dat het project, hetzij in een aangepaste vorm, verder gaat. Je weet daar altijd weer mensen mee te inspireren!

Hopelijk geeft de bouw je toch weer wat plezier (dat zal wel, anders ga je toch niet beginnen met bouwen, neem ik aan).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi om te zien wat op kleinere ruimtes toch mogelijk is. Ik vind het knap bedacht  :thumbup:
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Leuk weer wat van je te lezen, Tim. Jammer dat je geen plezier meer kon vinden in de baan die je met (o)pa aan het opbouwen was; ik zou dat juist zonde hebben gevonden om zijn werk af te breken. Maar oké, iedereen is anders en iedereen verwerkt een verlies op zijn eigen manier. Gelukkig heb je nog wel zin in een nieuwe baan!
Wordt deze baan wel weer in dezelfde strakke basic-stijl opgebouwd als de vorige? 
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het besluit om de vorige baan af te breken was ook niet makkelijk en heeft ook een poos geduurd voordat ik mij daartoe kon zetten. Ik heb vele korte momenten op de stille zolder gestaan en er alleen maar naar gekeken en verder niet. Niet meer met de treinen gereden. De goede oude sfeer was weg. Kon mij er niet meer toe zetten om nog van de baan te genieten.

Het gevoel is ook heel dubbel. Aan de ene kant zonde om zoiets moois af te breken wat je samen hebt opgebouwd en aan de andere kant is het een mentale obstakel. Nu de oude baan in de puinzakken zit geeft dat wel een soort rust. Zoiets van dat is geweest en dat was een mooie tijd. En nu is het tijd voor weer iets anders.

Uiteraard wordt de baan weer even strak, nog strakker waarschijnlijk met scherpe hoeken. Weet niet of ik zelf met de buigtriplex aan de gang gaat namelijk, of dat het allemaal verstek wordt.

Het op mijn gemak ontwerpen van een nieuwe toekomstige baan geeft op dit moment ook rust. En het blijft een mooie hobby.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb de opstelruimte (Magenta) wat uitgebreid naast het onderste station (Blauw).

Verder heb ik per laag de type lichtseinen erbij gezet.

Het onderste station bouw ik gefaseerd zodat ik eerder met de treinen kan rijden van station A naar station B+Industrie en weer terug.
Tijdens het inregelen van de bovenste laag kunnen de treinen in de fasering wel rondrijden op de onderste laag.
Dan hoef ik niet gelijk beide stations in te regelen in Windigipet voordat ik er mee kan gaan spelen.  :)

Groen = M76494 (Hoofdsein met rangeersein),
Geel = M76493 (Hoofdsein),
Oranje = M76480 (Voorsein),
Wit = M76471 (Rangeersein)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb het beoogde spoorontwerp even in CAD uitgewerkt en op basis daarvan het sporenplan hier en daar wat ingekort om het passend te maken op de ruimte. Daarbij heb ik het dak, de nieuwe werkplek en de planken op de muur en de schoorsteen gearceerd als zijnde niet beschikbaar.

Vervolgens ben ik in SCARM nog een stapje verder gegaan door de hoek tussen de twee tafeldelen te verkleinen. Dit resulteerd in een voorlopig sporenplan die past en de meeste vrij ruimte over laat.

Dat ontwerpen zal nog wel even doorgaan zolang de dakkapel er nog niet opstaat. Verder heb ik het laatste deel van de oude tafel ook gedemonteerd. Het is de bedoeling dat binnenkort een dakkapellen leverancier komt inmeten.

Optioneel zou ik in beide stations nog wel de mogelijkheid kunnen realiseren om wel rondjes te rijden. Maar dan niet in de reguliere treinenloop. Maar puur voor handmatig buiten WDP om. Of ik dat doe weet ik nog niet.

Ik ben ook met een variant bezig waarbij de spiraal achter de deur komt te staan waardoor het raam van de bestaande dakkapel beter toegankelijk wordt. Het verschil is dat het blauwe station recht onder de rode komt te liggen en niet meer onder een hoek.

Het afval van de oude tafel valt mij overigens reuze mee. Links op de foto is het grofvuil waarvan al het vurenhout nog wordt kleingezaagd om de komende jaren als aanmaakhout voor de openhaard te gebruiken. Wat met de vuilnisman meegaat, de triplex, wat MDF en Multiplex en ondertapijt, is geeneens zoveel. Rechts op de foto is grondhout en plaatmateriaal dat de moeite waard is om nog even te bewaren.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De variant met de spiraal achter de deur kan er als volgt uit gaan zien. De blauwe laag heb ik gespiegeld en het industrie gedeelte heb ik iets aangepast. De rondloopsporen kan je ook wegdenken en vervangen door extra kopspoor lengte. In deze variant heb ik ook wat gespeeld met de rolbrug en draaischijf.

Het beschikbare vloer oppervlak aan voorzijde tafel wordt iets minder maar het raam rechts is zo wel beter bereikbaar.

Voor beide ontwerpen geldt overigens dat het looppad achter de tafel te bereiken is door er onderdoor te kruipen. Vandaar ook de minimale tafelhoogte van 70 cm. Mogelijk nog wat hoger als ik ook de bovenste laag wat omhoog breng. Die was bij de oude tafel 1,1m.

De getekende draaischijf is overigens de C-Rail variant die ik niet heb. De oude K-Rails draaischijf is met Flex rails vloeiender te koppelen met de rolbrug.

Nu is het eerst zaak om de oude vuren latten die niet meer gebruikt gaan worden klein te zagen. Zodra alle vuren gezaagd is kan het naar de houtopslag voor de openhaard in de tuin en kan ik beginnen met het uitzoeken en sorteren van alle spullen die nu 'rücksichtslos' in de kisten is gestopt.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb ook even een ander concept uitgewerkt dat in lijn is met het oorspronkelijke plan uit 2015 dat het niet werd.  :)

Ik heb een sporenplan gemaakt dat in die stijl gebouwd kan worden. Het sporenplan bestaat uit 5 lagen die 20cm boven elkaar liggen. waarbij de hellingen onder de 3% blijven.

De tafel wordt ook een stuk kleiner, om en nabij de 5,1 bij 1,75m en wordt verrijdbaar. Ook zit ik er aan te denken om de panelen te laten CNC frezen zoals een collega bouwer dat ook laat doen. Dan hoef ik het zelf alleen maar op draadeinden te zetten en het ziet er super strak uit.

Zodra de tafel naar voren wordt gereden wordt het mogelijk de tafel een halve meter naar links of naar rechts te verplaatsen in de beide dakkapellen zodat ik er omheen kan lopen. Dat is ook nodig omdat de onderste laag dicht bij de grond komt te liggen.

Op de toplaag met het Kopstation onderbreek ik de panelen en vul de gaten op met de grijze Marklin bruggen. Verder ook hier weer veel wissels en seinen.

Ik moet het sporenplan hier en daar nog wel wat fine-tunen. De rode bogen linksboven op de toplaag worden ook R4 en R5. Dan krijg je mooie ronde tafelhoeken waardoor je de tafel in de beschikbare ruimte ook (beperkt) kan roteren zonder dat er een tafelpunt in het dak staat te prikken. En ik wil nog wat wissels spiegelen.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Jaaaa! :thumbup: :thumbup: :thumbup: Dit is leuk, zeker omdat dit redelijk op je beginpost lijkt. Je moet de beslissing natuurlijk zelf nemen maar als ik zou mogen stemmen kies ik voor dit ontwerp! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi automatiseringsklusje trouwens, ik denk dat er best een hoop treinen onderweg kunnen zijn en dat allemaal redelijk in het zicht, zonder dat er treinen ellenlange routes onzichtbaar door schaduwstations en helices rijden.
Dit is met recht een baan in klassieke Marklin stijl (maar dan wel met C-rails en computerbesturing ;))!
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik herken dit sporenplan uit een oude Marklin catalogus !
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het sporenplan of de foto?
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja Hans, het concept biedt naast een klassieke rijbeleving inderdaad ook genoeg automatisering werk wat ik erg leuk vind aan deze hobby.

Het andere ontwerp is wat stoerder maar best fors. Dit klassieke concept past allemaal wat beter en kan redelijk binnen de ruimte manoeuvreren.

Het is eigenlijk een lang gerekt tracé maar dan opgerold. Je vertrekt vanuit het station bovenaan en zakt dan naar beneden waarbij je langs 4 haltes komt voordat je weer via de keerlus omhoog rijd langs wederom 4 haltes.

Deze haltes bevinden zich in het sporenplan aan de onderkant tussen de overloopwissels.

Extra buffer rondjes rijden kan op elke laag met uitzondering van de toplaag en er kunnen ook twee treinen stilstaan in de wisselstraten aan de bovenzijde van het sporenplan.

Er zijn genoeg opstelsporen voor materieel op de bodem en genoeg stal ruimte voor Locomotieven op de derde laag.

Verder ben ik niet van de scenery maar hier en daar wat boompjes en lantaarns plaatsen zoals in het voorbeeld uit een oude Marklin catalogus is prima.

En je zou eventueel ook bovenleiding kunnen toepassen in dit concept.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
@Hans,
het sporenplan en de foto !
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Mooie foto van een prachtige baan. :thumbup:
Ook de sporen van de 5 lagen ziet er goed uit.
Notificatie hoeft gelukkig niet aan want die staat al aan bij topic.
Ben benieuwd naar de verloop van deze prachtige baan die ik in het verleden ook heb zitten bekijken of die hier ook haalbaar was op mijn zoldertje.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het klassieke sporenplan is inderdaad geïnspireerd door een Marklin catalogus uit jaren 80 zoals op de foto. Ik heb deze helaas niet meer kunnen vinden maar maakte destijds wel indruk. Dat had ergens in het midden een grote opstelruimte maar dan diagonaal gepositioneerd. Dat lukt met deze lengtes echter niet in de ruimte die ik heb. Tenzij ik de sporen inkort. Maar die zijn nu juist wat langer dan op de oude tafel. En volgens mij zat daar ook de rolbrug en of de draaischijf in maar dan op de bodem.

De baan op de foto lijkt er deels wel op maar is hem niet.

Ik heb ook nog wat gebogen R1 en R2 brugdelen. Die wil ik er nog ergens inplakken. Misschien een oversteek in een van de tussenlagen voor railbussen etc. Niet alles rijdt soepel door R1.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Ik heb één deel van het bovenste baanplan gevonden ik zal eens kijken of ik de andere etages ook nog ergens op mijn laptop heb staan.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het enige wat wellicht jammer is, is dat draaischijf en rolbrug op niveau 3 staan. Daar gebeurt toch ook het nodige en het zijn toch de plekken waar de locs rustig aan alle kanten bekeken kunnen worden (op de draaischijf dan toch). Deze zitten nu weggemoffeld in laag 3. Maar ja, waar moet je ze anders kwijt? En het station op niveau 3 is ook zonde...

Groeten,
William
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zowel vanaf de zijkant als vanaf boven (door de sparingen in niveau 4 en 5) heb je daar toch nog wel redelijk zicht op lijkt me.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat

"Redelijk" is een goede woordkeuze in deze.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik ken die baan uit de catalogus ook, hij fascineerde me altijd al! Sterker nog, ik heb er ooit een topic voor gemaakt:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41977

De foto's zijn al lang dood, ik zal eens kijken of ik dat kan herstellen. Het staat in de catalogus van rond 1985 geloof ik.

Edit: nieuwe foto's gemaakt, het is de catalogus van 1984/1985. Het Wintrack bestand stond nog bij mijn eerste bericht in dat topic.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat is hem Harm, die van de foto. Bedankt voor de link.

Dat met de zichtbaarheid valt wel mee denk. Belangrijkste is voldoende omgevingslicht en grote openingen in de lagen. Dat is volgens mij wel van toepassing in het sporenplan.

En de tafeldelen wit verven.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
@citaat @citaat leuk die foto's uit dat oude baanplanboek, Harm! :thumbup:
Het uitgebreidere ontwerp van Tim geeft uiteindelijk wel veel meer rijplezier.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hier de 3D weergave van het totaal plaatje. Moest wel even rouletten met de Layers in Scarm.

Volgens Scarm ligt er dan 300m spoor. Heb het nog niet nagerekend ter controle, dat doe ik later wel.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
En de sporenplannen per laag. De 2 tussenlagen zijn identiek mede als de hellingen. Alleen de helling van laag 4 naar laag 5 is iets afwijkend.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat is toch wel gaaf... En dan, zoals je al schreef, een strak-witte ondergrond, met van die cleane boompjes: heerlijk  ;)
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Goed om je weer te zien, Tim.
En goed dat je het weer door heb gepakt, veel plezier met deze hobby.

Gr Ad
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Van de week heel de berichten eens doorgenomen.
Ik kwam via een ander bericht hier terecht en het leek me wel interessant om het hele verhaal door te nemen.
Er is zo te zien erg veel materiaal voorhanden, zowel rollend als rails.
Er zijn een aantal zaken langs gekomen die m'n aandacht hebben, de oude baanplannen van Marklin maar ook met name de techniek zoals bijvoorbeeld het vervangen van de aandrijving van de rolbrug. Waar dienen de parallel geschakelde lampjes eigenlijk voor ?  Gebruikt het motortje te weinig stroom ?
Ik heb zelf ook nog zo'n brug, nog bijna nieuw in doos. Deze maakt idd ook veel herrie maar zolang ie t doet laat ik t even zo.
Ik ga weer herbeginnen met een baan maar eerst de zolder opruimen en vrij maken.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 01 februari 2022, 06:42:13
@citaat

"Redelijk" is een goede woordkeuze in deze.

Met vriendelijke groet,
William
Als ik de 3d-impressie zie. is het zelfs meer dan "redelijjk" ;)
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
@Robkop: die lampjes zorgen er voor dat de rolbrug netjes stopt bij de aansluitingen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Thx voor de tip. Weer wat geleerd ! Die motor loopt zeker zo soepel als zo'n Lemo Solar die een paar jaar geleden werd voorgesteld om in oudere Marklin lok's te bouwen. Die lopen ook zonder weerstand een heel eind uit.
Re: Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)
@Robkop: de motor loopt inderdaad heel soepel. Hoe dat precies werkt met die lampjes weet ik niet, ben zelf niet elektrotechnisch onderlegd. Anderen kunnen dat wellicht beter toelichten. Heb het gewoon ingebouwd zoals voorgeschreven.

-----

Ik heb de toplaag iets aangepast. De keerlus zit nu los van de wisselstraat in het KOPSTATION.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)
Hoi Tim,

Gelukkig weer "back on track" om het zo maar eens te zeggen. Veel succes en plezier met je nieuwe plannen. Zal weer een baan worden met een heel eigen karakter. Hoewel ik een echte scenery man ben, weet ik dat ook wel weer te waarderen :thumbup:.

Groeten,
Wico