Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De ruwbouw voor de keerlus op de rangeer laag is bijna gereed.

Het luchtspoor krijgt nog een opstaande rand om het geheel stijf te maken en als ontsporingsbalk.

Ook de 2 MDF stroken op de bak tussen de spiraal en de rangeer laag zitten er op.

Nu nog een zooi 'beton' verf er overheen!  :)

Binnenkort worden ook de laatste 30 stuks R5 en 30 stuks R4 spoorbogen op de spiraal gelegd en worden nog twee wisselstellers + rail-decoders geplaatst zodat elk wissel geëlektrificeerd is. 



De meeste klemmen zijn gebruikt om het spoor tijdens het uitzetten enigszins in het midden van de MDF stroken te houden.




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag hebben we de rangeerlaag gefixeerd aan de basis.

Na het wegnemen van de Uhlenbrock dozen bleek de doorbuiging mee te vallen. Ondanks de redelijke overspanning van ruim 4 meter.

In plaats van de geplande hangdraden hebben we voorlopig wat paaltjes geplaatst die rusten op de stations laag.

De vervorming van de Triplex platen van de stations laag is niet waarneembaar maar mogelijk plaatsen we later wel wat extra kolommen in het schaduw gedeelte.  :)

Verder is eindelijk de buigtriplex binnen en hebben we de stroken gezaagd voor het luchtspoor. Verder komt aan de oostzijde naast de helling naar de spiraal ook buigtriplex. Werkt wel zo makkelijk.

Hoop volgende week ook de laatste sporen voor de zomerstop neer te leggen.









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie vorderingen. :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist zijn de ontbrekende spoor delen R4 en R5 voor de spiraal binnengekomen en is de spiraal opgevuld. De sporen moeten nog wel uitgelijnd worden.

Het extra wissel voor een 5e station spoor moet ik nog inbouwen. Ook het vaste kruis wordt vervangen door een kruiswissel.

Het 5e korte station spoor kan gebruikt worden voor de korte pendelaars, deze kunnen dan ook de noorderhelling oprijden zodat er weer wat extra route variaties bijkomen.

Het 6e spoor wilde ik in principe ook in twee richtingen geschikt maken hiervoor maar voorlopig zie ik daar van af.

Dit is de laatste spoor uitbreiding voor dit seizoen.  :)

Op de rangeer laag leggen we alleen de contour neer volgens de buitenste opstelsporen.

De spiraal en de aansluitingen, ca. 40m rails, sluit ik voorlopig aan op de 13 terugmeld secties die nog over zijn. Zodat de treinen in de tussentijd al over de spiraal en de rangeer laag met het luchtspoor kunnen rijden. Het worden vrij lange rijwegen. Maar dat is mooi voor de ICE en die lelijke TEE.  ;)









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hierbij het sporenplan stand maart 2017.

Komende winter zien we wel hoe de rangeerlaag ingevuld gaat worden, volgens huidig plan of een nieuw plan. :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Je aanpassing ziet er weer heel behoorlijk uit,  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Schitterend werk wederom verricht, mocht je voor de zomer stop nog een een video kunnen maken, zou zeer welkom zijn :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op woensdag 01 maart 2017, 13:50:15
... en die lelijke TEE.  ;)

Hè, hè, Tim pas op hé met zo'n oude dame te beledigen ...  :O

Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ze is mooi van lelijkheid!

Een van de mooiste treinen die ik heb.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
O gelukkig maar ...  O:-D

Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Mooi spiraal. :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank U!

Ik ben er ook content mee. En de omvang is al gewoontjes bevonden.  :)

Nu nog ervaren hoe het rijdt.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de extra wissel ingebouwd voor het pendelspoor en de huidige rail decoders vervangen door een magneetartikel decoder van Viessmann. De laatste 4 wissels aan de zijde van de draaischijf zijn ook voorzien van wisselstellers en worden ook aangesloten op een magneetartikel decoder van Viessmann.

De vrijgekomen rail decoders worden elders weer toegepast.

Het wissel op de voorgrond had ik nog over, dus deze er ook maar ingepropt. Het is immers zonde om dat stukje tafel niet te benutten.

Het luchtspoor en de helling naar de spiraal zijn voorzien van de ontsporingswanden. De volgende keer wordt eerst het rubber geplaatst en vervolgens komt er nog een binnenwand van buigtriplex om de wand stijf te maken en het rubber mooi op te sluiten.

Ook de oude besturingscomponenten zoals de 2 IB's en 3 IB-Switchen worden weer toegankelijk gemaakt door deze net buiten de tafel te plaatsen.

De Duitse krokodil had eerder deze ochtend de eer om als eerste over de spiraal (2,4%) en luchtspoor te rijden. Dat ging uiteraard zonder problemen.  :)











MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Het ziet er weer netjes gemaakt uit. :thumbup:
Je baan /tafel wordt mooier en mooier. :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw


MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat ging vlotjes Tim !
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De spoorlengte van de spiraal en de aanliggende sporen, de helling en de keerlus, is ca. 52m.

Nu wordt deze sectie vanuit twee punten gevoed, beide aansluitingen bevinden zich aan het begin van de helling naar de spiraal rechts.

Ik zal eens alle rijtuigen met verlichting aan de twee testtreinen hangen. Zowel extra lampen als extra weerstand door de retour slepers op de assen.

En ook de IC (103) en TEE laten rijden. De TEE is zelf al relatief zwaar maar heeft wel twee motoren. Verwacht ook hiermee geen problemen.

In het stationsgebied zijn momenteel wel wat spanning perikelen nu er uitsluitend passagiersrijtuigen rijden. Dat merk je aan de wisselstellers met een raildecoder.

En na gisteren hebben we sluiting binnen een terugmeldmodule zonder dat er werkzaamheden zijn verricht aan dat stuk spoor. Nu nog ff zoeken wat het probleem is.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi filmpje rijd allemaal net omhoog en omlaag. :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er heel mooi uit, gaat lekker zo  :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank u! Later wordt alle houtwerk nog bekleed met en geschilderd in grauwe spoor tinten.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Tim,

Ziet er goed uit, alles loopt lekker.
Heb je de fout al kunnen ontdekken?

GR.
Piwie
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
de valbeveiliging is vrij hoog en ik vraag me af of je er later nog bij kan als een lok/trein ontspoort o.i.d.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Waar precies is het te hoog Ruud?

Aanvulling: De valbeveiliging bij de helling naar de spiraal is een strook buigtriplex van 12 cm en steekt 6 cm boven de tafel uit bij de spiraal (niveau -5 cm) en op de hoofdbaan (niveau 0 cm) steekt deze ca. 2 cm boven de tafel uit. De strook is gelijmd op de zijkant van de tafel liggers die incl. de beplating al 5 cm hoog zijn.

Kortsluiting oorzaak was een rijtuig sleper. Niet goed gekeken of niet opgemerkt.  :)

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tijdens de handmatig rijden sessie over de spiraal heden ochtend even een foto gemaakt van de ontstane goot op de helling naar de spiraal.



Tijdens het rijden over de spiraal valt op dat het geluid hoorbaar een stuk minder is dan wanneer de trein over de op- en afritten voor de spiraal rijdt.

De structuur van de spiraal lijkt een dempende werking te hebben.

Vooral bij stille locs zoals de E44 is het een aangenaam rij geluid door de overgangen tussen de spoorstaven van de boogstukken op de spiraal.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Flinke vorderingen zo te zien.  :thumbup: Mooi om te zien :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Laat dat flinke maar weg.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Toch wel de moeite Tim ! Hoop dat je één dezer dagen nog eens een video maakt terwijl er verschillende loks rondrijden !
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat staat in de planning Johan.

Wil alleen eerst de spiraal opnemen in een route. Zal van het weekend proberen de terugmeldsecties aan te sluiten.

Dan kan pa mooi de plank voor de IB enzo maken.

Nog even geduld aub... ;)

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op donderdag 09 maart 2017, 20:30:31

Nog even geduld aub... ;)


Tuurlijk ! Neem je tijd, alleen.... niet te lang hé <-- grapje ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Moet eerst nieuwe middengeleider isolaties halen bij de toko zien ik.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Je treinen rijden erg mooi door de spiraal heen, de constructie ziet er zeer netjes uit  :thumbup:
Kom maar op met dat filmpje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Ziet er weer schitterend uit,  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dit weekend heeft (o)pa de laatste stukken rubber geplaatst op het luchtspoor en op de helling naar de spiraal.

Tevens heeft hij de valbeveiliging opgedikt met een tweede laag buigtriplex.

De valbeveiliging bij de helling naar de spiraal wordt ook nog dubbel buigtriplex.

Tussendoor zelf de tijdelijke rijwegen aangebracht met de laatste 13 terugmeld secties.

De bedrading is in dit geval slechts functioneel.

De testrit van vanmorgen was succesvol.

Of er voor de zomerstop nu nog veel gaat gebeuren aan de baan is maar de vraag, want het vervolg van de renovatie staat weer op beginnen. En ook daar hebben we ontzettend zin in (tweede klus hobby). :)









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Ziet er weer allemaal gelikt uit,  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat is omdat (o)pa heel netjes werkt.  :thumbup:

Ik had het rubber er gewoon ingeknipt en niet eerst een malletje gemaakt met papier.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim,
Juist omdat (o)pa zo heel nauwkeurig en uitgekiend werkt, zijn deze plaatjes om van te smullen! Ik verwacht, dat (o)pa heel wat kan knutselen in zijn 'vrije tijd'. Maar er wacht nog een 'klus'! Dus is het nu even rust in deze treintent.
Suk6! :-) :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag besloten om de huidige baan te verbouwen. De basis tafels blijven bestaan, de lagen en de pas- en koppelstukken gaan naar de stort.

Inmiddels is het spoor van de bovenste twee lagen verwijderd incl. de spiraal en de 3 hellingen. Wat rest is de hoofdbaan waar nog eventueel wat ronden gereden kunnen worden mocht er behoefte aan zijn.

Het was best moeilijk om te beginnen en de laatste sporen verwijder ik nadat ik eerst de besturing heb ontmanteld, dat maakt de laatste stap wat makkelijker.
Rijden gaat dan immers niet meer.

De nieuwe tafel wordt een modificatie 'on the fly'. De vorm wordt een U in lagen en met een opening bij de deur. Dus geen kruip en sluip acties meer. Het hoofd thema wordt waarschijnlijk een fictief station. Net zoiets als in 2004-2007 maar dan wat groter.

De losse spoorsecties met de terugmelddraadjes moet ik nog desolderen.


Afscheidsrondje over de bruggen deze avond 13-10-2017


Sloop spoor laag 2 en 3 noordzijde.


Sloop spoor laag 2 en 3 zuidzijde.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Jammer dat je gaat afbreken, maar nu liever dan later als alles klaar is.
Daarom heb ik mijn baantje zo gemaakt, dat ik overal maar overal bij en aankan zonder kruipen.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het probleem is niet zozeer dat ikzelf ergens niet bij kan. Dat gaat prima. En onderdoor kruipen is voor mijzelf niet zo'n probleem.

Maar wel voor mijn collega modelspoorder, oftewel opa. Opa is, om gezondheidsredenen, niet meer in staat om zich onder de tafel te manifesteren. Heb daarom besloten om de tafel voor hem aan te passen zodat deze toegankelijker wordt, mocht hij weer in staat zijn om aan de hobby deel te gaan nemen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim,
Jawel, als jij "Opa" nog wilt laten meebouwen aan het 'treinen', dan is jouw opzet in elk geval geslaagd te noemen. Mooi, als jullie dit gezamenlijk blijven opbouwen. Voor die lichamelijke 'euvels' komen velen van ons te staan. Mooi besluit, Tim! En vooral suk6 beiden!  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Spijtig om te horen dat je het gaat afbreken voor een stuk Tim, ik vond het uitermate geslaagd  :thumbup:

Echter, de reden, voor Opa is natuurlijk volledig te begrijpen ! Vermoed dan ook dat jullie ons weer zullen trakteren op mooie ontwikkelingen de komende weken/maanden  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt, vind de tafel zelf ook geslaagd. Had mooi overzicht over de baan vanachter de Laptop.

Het blijft moeilijk iets dergelijks weer af te breken. Had mij verheugd op het automatiseren van het laatste stukje, de toplaag met de opstelsporen. Dan was de baan af geweest.

Maar het is en juist besluit. En we zien wel weer wat we er van gaan maken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Timaximus,

Ik ben benieuwd hoe de baan straks gaat lopen.
Steeds onder de baan door kruipen is voor mij ook niks.
Het was verder wel een prima ontwerp.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Moedig besluit! Een nieuw begin betekent natuurlijk ook weer nieuwe kansen om het extra goed te doen. Ik blijf jullie volgen!
Marco
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Z,n mooie baan afbreken is wel zonde maar er komt zeker iets mooiers voor terug.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Onderstaand een concept van de nieuwe tafel.

De verschillende tafelhoogtes staan er in vermeld. De vrije loopruimbreedte is vergroot en ligt rond de 70cm, dit was ca. 50cm.

De 3 lagen voor de deur zijn verwijderd en de sporen zijn her en der weer aangesloten op het bruggen gedeelte van de oude hoofdbaan.

Het station en het kleine ss, zie onderstaande link 'Layout volledig', zijn in dit concept aan de zuidkant gesitueerd.

Het tafel principe blijft hetzelfde, dat betekent ook dat de randen de contouren blijven volgen van het spoor en op elke laag.



Layout volledig
Layout volledig 3D

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Timaximus,

Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van je totale baan, met name het gebruik van je ruimte (op zolder?).

Ik zie de deur, kruip je onder de tafel door om bij je console te komen?

En hoe hoog is je tafel?

Groeten,

Jan
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De huidige doorkruiphoogte is 60-65cm, hoogte bovenkant blad is 70cm. Deze hoogte blijft in het bestaande 'grijze' en nieuwe 'rode' sporen gebied. In dat gebied zal men niet vaak komen is de verwachting.

De bestaande laag op 90cm wordt gereduceerd tot een klein stukje voor de draaischijf. Het kleine schaduwstation aan de zuidzijde, onder het raam, komt op 92,5cm. De stations laag komt op 105cm.

Ik heb zo veel mogelijk 'ruimte' elementen van de tafel aan de zuidkant gesitueerd.

En ja ik moet nu na de deur gelijk onder de tafel doorkruipen. Voor mijzelf niet zo'n probleem maar voor mijn collega wel, en dan met name tijdens het klussen en je regelmatig moet verplaatsen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb het station iets gedraaid zodat je er omheen kan lopen. De minimale doorloopbreedte is her en der 50cm.

De slanke gebogen wissels zijn nu voorzien van de benodigde 24315 railstukken. Dus de spoorgeometrie zou moeten kloppen.

De spiraal komt in deze configuratie onder het station te staan. De spiraal begint op +50cm en loopt naar +90cm. Dit resulteert wel in extra helling lengte (geel) en twee extra hellingen (donker groen).

De rolbrug en draaischijf ga ik net als de oude baan weer inzetten als parkeerruimte, dus zonder aankleding. Het liefst positioneer ik de draaischijf rechts onderin maar dat moet ik nog uitdetailleren.

De hellingen zijn maximaal 3%.


Layout totaal

De helling naar de oude stationslaag blijft en krijgt aan het eind een wissel en wat korte kopspoortjes voor kort pendelend museum materiaal zoals de 'Hamburger', 'Railbus' en nog een antiek geval. Hoe deze halte exact wordt vormgegeven zien we later wel.


Station met kenmerken.

Meer details volgen nog.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Tim,

Voor mij ziet het er alvast  :thumbup: uit. Vraagje, de maximale lengte van treinen die kunnen arriveren in het station gaan 1.6-1.8m zijn vermoed ik ?