Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
-Roel:
Weer een mooie update,  :thumbup:
Het zijn de details die het hem doen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel

Dat ziet er allemaal heel erg mooi uit weeral  :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Hèhè, eindelijk is die kolenbunker gevuld en verschijnt er wat volk op de perrons. Je kleinzoon heeft een goede invloed op je! >:-D
Geintje Roel, erg leuk hoe opa en kleinzoon genieten van de treintjes én van elkaar!!!
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Zo komt er meteen wat brouwerij in het leven, Roel  :thumbup:

Maar goed, dat je kleinzoon je op sleeptouw heeft genomen  :D

Baantje op de film is smullen, trouwens  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel en kleinzoon,

Het bevoorradingsperron ziet er leuk en levendig uit knap gedaan heren. :) :thumbup:
Ook de zittende preisertjes geven meteen sfeer aan het perron en station.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verdern
Beste forumvrienden,

Heel hartelijk dank voor jullie reacties. Het is een waar genoegen om samen met je kleinzoon zo bezig te zijn. Heel anders dan het kijken naar de rijdende treinen. En het leuke is dat het ook aanstekelijk werkt.

@Hans en Tony: inderdaad, het zet je tot actie! Opa wil nog wel eens eerst dit en dat dan doen, maar kleinzoon geeft zo heerlijk zijn mening dat je denkt, ach waarom ook niet...

@Michel: ik ben ook tevreden met het resultaat.

En, beste forumvrienden, nu gaat de bouwvakvakantie beginnen ☀️☀️☀️ dus even geen updates.

Hartelijk groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Beste forumvrienden,

Tijdens een heerlijke vakantie zijn we goed tot rust gekomen. Hoewel het niets met (model)spoor te maken heeft, wil ik jullie een rustgevend plaatje van een zonsondergang niet onthouden.

Aan het eind van de vakantie verscheen er ineens een enorme regenboog aan de horizon. Helaas , de pot met goud lag in diep water, dus zullen we de aankopen voor de modelbaan maar zelf moeten bekostigen.
Langzaam ga ik de draad weer oppakken. Binnenkort begint de schoolvakantie, dus komt onze kleinzoon graag weer logeren, en vooral opa helpen met de poppetjes op de bankjes zetten. Na het eerste experiment, dat zeer succesvol is verlopen, moest ik toch zorgen dat er voldoende voorraad bankjes is. Je moet ze wel in elkaar zetten en dat is een gepriegel, dat ik maar beter kan doen als de kleinzoon er niet bij is. Op de foto's zie je links de bankjes voor de twee stopplaatsen van het bergspoor en rechts die voor het perron van het bergspoor op het kopstation. Gelijk maar wat bankjes besteld voor het hoofdperron van het kopstation en voor het zijperron op niveau 1, waar we voor de vakantie al bij het eerste perron de bankjes hebben geplaatst. Ook gaan we (minder gedetailleerde) poppetjes in de treinen plaatsen.

wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel

Die regenboog ja daar zit meestal een pot goud, en jammer dat hij zo diep lag dat je er niet bij kon.  :?

Maar je bankjes zijn zeer mooi gemaakt, en je kan ze daarna nog een mooi kleurtje geven indien.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Dat lijkt op het Mittelmeer, Roel  :P

Gokje; Italië ?

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Twee mooie vakantie foto's Roel. :) :thumbup:
Leuk om te lezen dat de accu weer helemaal vol is door de rust op je vakantie adres straks weer lekker aan de bankjes beginnen met de kleinzoon alvast veel plezier samen toegewenst.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Beste forumvrienden,

inmiddels zijn de bestelde bankjes ontvangen en in elkaar gezet. Ook de poppertjes voor in de rijtuigen zijn ontvangen. Kleinzoon kan dus komen  :P :P :P

@Peter
De zee is ter plaatse meer dan 100 meter diep....maar ook zonder pot goud lukt het wel met de hobby.

@Tony,
Het is de Egeïsche zee, inderdaad een onderdeel van het Middellandse zeegebied. Alleen niet bij Italië maar bij Griekenland. In dit geval voor de kust van Lesvos (Lesbos) bij de plaats Molivos. Een leuk stadje tegen een berg opgebouwd.  :P :P Prachtig uitzicht maar wel elke dag flink klimmen. ;) Zie de twee foto's: het dagelijks transport van de groenteboer, vuilnisophaler en zo = per ezel. En als je een nieuw bed koopt, dan gaat dat op dezelfde manier  :D :D

@Michel,
dank je wel. Kleinzoon schijnt ook een treinbaan van zijn vader te krijgen, uit de jaren tachtig, ligt nog op zolder bij zijn andere opa. Dus zei hij laatst tegen mij : "opa, dan moet jij wel helpen, hoor, want papa kan dat niet. En dan moet je éérst een tekening maken". Kleine modelbouwer in dop, dus :D :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Beste forumvrienden,

De vakantie ligt al weer even achter ons. De (klein)kinderen vragen wel wat aandacht en hulp, maar zo af en toe kan ik ook weer wat aan de baan doen. De tuintafel is een heerlijke werkplek voor het nodige voorbereidende werk, waarna het resultaat even op de baan ingepast moet worden.

Het station op niveau 1 (Goyatz) is verder aangekleed met wat personeel op het perron (foto 2 en 4), een stationschef met een overziende blik voor de deur van het station (foto 3 en 4) plus wat reizigers die niet op de bankjes zitten (foto 1 en 2). Ook zijn de bankjes vastgezet en is het perron aan alle zijden voorzien van de houten beschoeiing. De rails zijn met schilderstape afgeplakt zodat de ruimte tussen perron en rails opgevuld kan worden met wat ballast. Ik ga de ballast verlijmen met Latex lijm (advies van Henk163). Het was best even zoeken waar ik die lijm kan kopen, maar het is gelukt en de bestelling is onderweg.

De komende weken zal ik ook de definitieve ondergrond voor het bergspoor gereed maken, het keerspoor voor de pendelende lokaaltjes aanleggen en de nodige draden trekken en aansluiten. Ik probeer het "saaie" werk wat af te wisselen met het aankleden van de baan, dus hier en daar wat scenery uitproberen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Beste forumvrienden,

Vanmiddag heb ik het hoekje van de afdeling Weg en Werken eens onder handen genomen. Het oude stationnetje Ebelsbach (van Quick) stond daar al als kantoor van de wegopzichter. Een los laadperron was voorlopig neergelegd. Ik heb deze twee onder handen genomen en zodanig aangepast dat ze samengevoegd konden worden tot één geheel. De vloer van het laadperron is wederom gemaakt van een stukje fijn schuurpapier. Voor de rest laten de foto's wel zien hoe het afgewerkt is,

Ik heb eens door de doosjes met Preisers, Mertens, Noch-ers en nog wat onbekende nationaliteiten gesnuffeld en er een paar leuke figuren uitgehaald. De chef verlaat net het kantoor, Jan Lummel staat uit te rusten van de vermoeienissen, Klaas Stoffel is bezig de houten dwarsliggers goed te leggen en Klaas Lichtvoet helpt de vrachtwagen achteruit te steken.

De eerste twee foto's laten het bouwwerk zien aan de tuinknutseltafel, de laatste foto's als het weer terug geplaatst is op de baan. Ook al is het terrein nog niet af, het geeft wel al een ander gezicht.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
 @citaat Van de laatste foto vind ik de vloer erg geslaagd ... hoe heb je deze gedaan ?

Mvg Freddy

Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Ehhh, eigenlijk heel simpel. Niks geen zelfbouw. Ik heb een plaat van Busch (nr 7416) gebruikt...  :D

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Je moet niet alles vertellen Roel >:-D
Maar met die grondplaat ziet het er erg goed uit.  :arrow: :thumbup: Het hele hoekje trouwens. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Ach, Fredje maakt zoveel mooie dingen zelf, daar ben ik minder handig in. Dus soms een beetje hulp van Buschspoor voor BoschSpoor kan dan geen kwaad  :D :D

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
 @citaat Bedankt voor de info ... in ieder geval mooi ... het moet niet altijd selfmade zijn hé ...  :D

Mvg Freddy

Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Hoi Roel,

Met sterk verdunde acrylverf ( 1:50 ongeveer,  komt niet zo nou en hangt ook van de kwaliteit verf/pigment af ) zou je bijvoorbeeld ook het laadperron bij je Buschplatte kunnen doen.
Lekker een stuk karton op je tuintafel, volkledderen met een kwast, laten drogen ( 10 min, gaat snel met dit weer  :-( ) en eventueel nog een laag.
Wat blokjes/potjes als steun erbij voor de zijkanten en het ziet er meteen heel anders uit.
Wat je teveel vindt, veeg je zo weer weg. De moeite van het proberen waard  ;)
Een speld in afwasmiddel steken en door het water roeren (jampotje), laat het zaakje fijn uitvloeien.

Daarna kun je ook makkelijk met poeders en zachte borstel werken, want door het minieme verflaagje is het plastic ruw genoeg.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel,

Het ziet er zeer sfeervol uit bij de afdeling Weg en Werken. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel

Dat heb je weer erg mooi gemaakt, leuke foto die laatste  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Mooi gedaan Roel  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
 :) Prachtige old skool scenery met toch heel veel details, erg leuk gemaakt. :thumbup: B)
Je benoemd het al zelf, nog niet helemaal klaar, maar de juiste indeling heb je al.
Nu nog wat kleine details en dan is het nog mooier.

Dirk-Jan
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel 

Zeer mooi gemaakt   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Erg mooi gemaakt. Goede sfeer.
En inderdaad, de vloer is erg mooi.

Gr.Wim
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
@ Tony,
Bedankt voor de tip. De plastic glans moet er af. Ik was er zelf nog niet helemaal tevreden over. Als je een paar foto?s maakt zie je veel beter wat er nog gedaan moet worden. De twijfel zat tussen de stenen bekleding of een houten bekleding. Ik ga voor het eerste, maar moet dus nog wat acrylverf aanschaffen.

@ Freddy, Cees, Michel,Peter, Henk, Dirk-Jan, Alex en Wim,
Dank voor de complimenten. De sfeer is er wel in dat hoekje. De truc met het plaatje verouderd asfalt van Busch doet het goed.  :D
Het terrein moet nog verder afgewerkt worden. Het verouderde asfalt is nog te schoon, de aansluiting met de sporen moet nog gemaakt worden, het nodige gras en onkruid komt langs de gebouwen, het hek en het laadperron. Maar dat is iets voor een later moment.

Vandaag is het erg warm. Ik heb maar eens de grote zak met doosjes Preisers, Martens en Noch uitgezocht en een beetje gesorteerd in groepen:
- zittende reizigers
- staande reizigers
- spoorwegpersoneel (machinisten voor stoomlocs, stationschef en conducteurs, personeel voor bagage en stukgoed)
- overige poppetjes (landbouwers enz)
- laadgoed
- koeien en paarden
Sommige poppetjes staan op een soort putdeksel. Wel handig voor de stevigheid, maar natuurlijk niet echt realistisch. Dus die poppetjes moeten - letterlijk - nog even onder het mes  :D

Verder heb ik nog een groot aantal WOSA familieleden, die in een apart zakje gestopt zijn  :)

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Bergspoor ondergrond en schakelingen
Beste forumvrienden,

Ik mag graag in de tuin werken. Niet dat IK groene vingers heb, nee, daar is mijn vrouw veel beter in. Maar met dit heerlijke weer is het aangenaam knutselen aan de tuintafel. Dus heb ik de afgelopen dagen het Bergspoor aangepakt. Dat was een beetje provisorisch uitgelegd, dus de hoogste tijd om dit bergspoor van een stevige ondergrond te voorzien en daarbij gelijk de nodige schakelingen aan te brengen zodat de treinen afwisselend linksom en rechtsom rijden. Ook zijn er 3 stopsecties voorzien: bij de beide halteplaatsen en in de berg. De schakelingen zijn zo gemaakt dat de kleinzoon als treindienstleider geheel zelfstandig zijn gang kan gaan.

Allereerst dus maar een plaatje MDF bij de plaatselijke DHZ opgezocht. Het was een restant van een mislukt zaagwerk, maar dat was voor mij geen probleem. In de binnenzijde heb ik een gat gemaakt om bij eventuele calamiteiten op niveau 1 of 0 te kunnen komen. Het gat wordt uiteraard opgevuld met een uitneembaar gedeelte. Deze plaat is het linkerdeel van het Bergspoor. Het rechterdeel is een wat kleiner stuk met het splitsingswissel. Hier ligt ook een schakelrail waarmee het wissel steeds wordt omgelegd.
De trein op het Bergspoor is een kort treintje : kleine loc met 2 kleine wagons. De loc rijdt altijd voorop. De stopsecties hebben een A en een B gedeelte. De schakeling is zo opgezet dat de loc altijd doorrijdt tot aan het einde van het perron. Zie hiervoor het schema.

De draden heb ik in een boekbinder onder de rails geplakt. De foto lijkt me wel duidelijk.

Ook heb ik een stationnetje van Vollmer (Bad Berg) wat verder aangekleed.Een eigen perron gemaakt met wat figuren aangekleed. Dat zal later ingepast worden in het bergdorpje.

De foto's volgen in 2 groepen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Bergspoor ondergrond en schakelingen
en de tweede serie
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
beste forumvrienden,

Al is het snikheet en is de luchtvochtigheid hoog, de werkzaamheden liggen niet stil. Wel is het tempo rustig en zit ik nauwelijks op de treinkamer (ligt niet op de zolder, maar op de ook snikhete 1e verdieping). De tuintafel is een ideale werkplek, lekker ruim en in de schaduw gelegen. :D.  Hoewel... in huis is het koeler dan buiten, maar ja je moet een keuze maken, toch?

Allereerst heb ik het kleine schaduwstation met de 2 keersporen voor de pendeltrein gemaakt. Het principe is eenvoudig: Op het kopspoor van het station Goyatz (1e niveau) vertrekt een kort locaaltje. Enige tijd later komt een ander locaaltje het kopspoor opgereden. Als deze weer vertrekt komt even later het eerste locaaltje weer terug. Zo wordt er een afwisselend treinbedrijf verkregen.

Een andere grote klus, die nog op mij lag te wachten, is het aanpassen en verder afmaken van het schakelpaneel. Ook dit is in de afgelopen dagen aangepakt. Zoals uit de foto's blijkt werk ik met stekker-kroonsteentjes. Erg gemakkelijk om aan te sluiten, zeker als je geen kei bent in het (punt)solderen  >:-D >:-D
Het terugplaatsen van het paneel op de treinbaan doe ik wel als de temperaturen weer wat gedaald zijn.

En - eigenlijk voor het eerst - ben ik de afgelopen dagen de Tour een beetje aan het volgen gegaan. Als zo in zo'n grote groep fietsen vind ik er niets aan, maar zo in de bergen moet ik toch wel toegeven dat het best leuk is om te zien hoe groepjes uit elkaar getrokken worden en soms weer naar elkaar toe komen. Dus dat ga ik zo ook maar weer bekijken.

met een warme groet,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Mooi en overzichtelijk allemaal Roel. Keurig. Soms heb ik wel eens heimwee naar het analoge gepuzzel om alles te automatiseren. Was altijd DE grote uitdaging. Ga vooral door.
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag

Mooi fleurig stationnetje geworden, Roel  :thumbup:

Voor de rest zijn het veel te veel draadjes en magische kastjes voor mij  :D

Wat ook leuk om te doen is bij het tourturen; kijken hoe de rotsen en het groen er uitzien.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Roel

Weer bijgelezen, mooi station heb je daar gekocht.

En draden ja die komen erbij zonder dat je het wil, ik vind het altijd leuk dingen aansluiten en dat het werkt van de eerst maal is nog leuker maar ik rijd digitaal en schakel analoog.
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
@Henk,
Tja, bij het herintreden had ik nog heel veel M-rails en vrijwel alleen maar analoge locs, dus ben ik toch maar op die toer verder gegaan. Een deel van de baan wordt ingericht om naar behoefte met analoge of digitale locs te gaan rijden. De wissels worden analoog geschakeld via relais en schakelrails. Een stukje ?oude? schakeltechniek. Ach en bij het grote voorbeeld (ProRail en Infrabel) wordt ook nog heel veel met de ouderwetse relais bediend... :D

@Tony,
Het stationnetje opfleuren was een probeersel (technieken uit de jaren zeventig/tachtig) en wordt straks opgenomen in het geheel. Ik denk de scenery vooral modulair te gaan bouwen en dan op de baan te plaatsen.
Ach, die draadjes, het is even puzzelen en logisch denken. Het ontwerpen vind ik nog wel leuk, maar al die draadjes in stekkertjes met kleine schroefjes stoppen, is saai en met wat dikke vingers niet echt leuk te doen. Als het klaar is, is het des te leuker.

Peter,
Bedankt voor je compliment. Draadjes horen er nu eenmaal bij.

Beste Forumvrienden,
Kleinzoon kwam onverwacht het weekend bij opa en oma logeren. Ik had de nodige bankjes klaarstaan om van preisers te voorzien. Kleinzoon heeft de juiste poppetjes bij elkaar gezocht en daarbij hele verhalen verteld. Wie met wie getrouwd was, wie op vakantie ging, wie naar het werk ging.... en wie alleen of samen op een bankje mocht zitten. Zo was meneer wijdbeens gedoemd om maar alleen te gaan zitten....
Nadat de bankjes gevuld waren zijn we begonnen met de rijtuigen. Daarvoor had ik een groot aantal van die figuurtjes uit Verweggistan bemachtigd: minder nauwkeurig maar goed voor in de rijtuigen. Maar die maatvoering is ook niet helemaal in orde. Sommige figuren konden gemakkelijk op de bankjes geplaatst worden, maar andere moesten eerst en chirurgische behandeling ondergaan. De voeten en soms zelfs de benen moesten weggeknipt worden om het figuurtje te laten zitten.
Foto?s volgen nog.

De bankjes zijn bestemd voor de perrons van het kopstation op het hoogste niveau. Daar ben ik nog bezig om de perrons van bestrating te voorzien. Op het goederenperron komt een antiek kraan (Faller 120129) en is het nodige aan laadgoed nodig. Dus zaterdag met kleinzoon naar het snoepwinkeltje gegaan waar hij zijn ogen uitkeek. Hij zag zoveel mooie dingen.... en uiteraard zijn we geslaagd en met de nodige spulletjes naar huis gegaan.

Door andere zaken ben ik nog niet toegekomen om wat foto?s te maken. Zal ik een dezer dagen wel doen.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Beste forumvrienden,

Hierbij de beloofde foto's. Op de eerste foto zijn de reizigers geplaatst zoals kleinzoon dit voor ogen had.
Er zijn 2 soorten bankjes, zoals je ziet. Het setje van 4 op de voorgrond komt op het (korte) perron van het Bergspoor, de rest komen op het lange perron.

Ook een beeld van de eerste poppetjes (ik durf het geen Preissers te noemen..... :D) in een van de rijtuigen. Door de ramen is duidelijk te zien dat het rijtuig bevolkt is. De tweede foto is genomen met het dak eraf. Duidelijk zijn de chirurgische ingrepen te zien. Zo te zien heeft niemand er last van  :D.

Vandaag ben ik verder gegaan met de bouw van de perrons van het station Oberried, dat als kopstation zal gaan functioneren. Ik heb de perronbestrating weer uitgesneden uit een plaat van Jordan. Ik laat de bestrating als één geheel vanaf het stationsgebouw naar de perrons lopen. De onvermijdelijke voegen komen nu ergens op het perron te liggen en zijn wat gemakkelijker te camoufleren. De perrons zijn allen voorzien van houten beschroeiing. Deze beschroeiing heb ik ook doorgetrokken op de bodemplaat van het station. Op het goederenperron wordt weer een zandachtige structuur nagebootst door het toepassen van een stuk grof schuurpapier 180.

De perronbestrating ligt nog los op de foto's. Dat komt o.a. door de hoogteverschillen tussen het perrongedeelte aan het stationsgebouw en de houten perrons. Op de baan is dit hoogteverschil al uitgevuld, dus maak ik eerst het stationsgebouw af (er is wat reparatiewerk nodig aan dit gebouw dat in de tachtiger jaren in elkaar is gezet). Ook zorg ik voor wat aankleding (o.a. gevulde bloembakken). En dan wil ik een keer 's morgens, als het nog niet zo heet is, de montage op de treinbaan uitvoeren. Als de perronbestrating aangebracht is kunnen ook de bankjes van kleinzoon geplaatst worden, de overige reizigers en stationspersoneel hun plek innemen en kan het laadgoed  geplaatst worden. Het kraantje moet ik nog in elkaar zetten. Ik zag in de handleiding dat er een gaatje in het perron moet worden geboord om de kraan te kunnen laten draaien. Dat gaatje boren zal ik dan maar eerst doen. Nu kan ik er gemakkelijker bij  :).

De weersverwachting is toch wel zodanig dat veel werken op de treinkamer de eerste tijd beperkt zal blijven tot de ochtend. Als dit perronproject klaar is, moet ik nog eens goed kijken wat ik nog aan de tuintafel kan gaan doen. Ik heb wel een aantal dingen te doen. Misschien maar eens een proefstukje maken om het ballasten uit te proberen...

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag

Lekker bezig, Roel  :thumbup:

Ook hier wordt er voornamelijk 's morgens geknutseld .
De treinkaartjes op je baan zijn niet duur, aan de goed gevulde bankjes te zien  ;)
( Of er vallen treinen uit en moeten de preizigers op de volgende trein wachten  :D )

Hoe dan ook, het wordt steeds gezelliger en levendiger op de baan !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Roel,

De goedgevulde bankjes zien er sfeervol uit en zullen erg fraai staan op de perrons. :)
Voor de invulling van de wagons zijn de Chinese preisertjes een prima oplossing en geeft het een leuk gezicht als de trein langs komt rijden. :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
De kleur van de houten beschoeiing is na wat proefstukjes in eerdere berichten nu helemaal goed, vind ik. Wellicht nog ietsiepietsie vervuilen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
@Tony,
Er is veel volk op de been. In tijdperk II was er nog nauwelijks een alternatief voor het reizen per trein. Bovendien vindt kleinzoon dat lege bankjes niet mooi staan, dus zijn ze goed bevolkt  :P
Het wordt inderdaad sfeervoller op de baan. Eerlijk gezegd ben ik nog nooit zo ver gekomen, afgezien van de allereerste baan, die ik samen met mijn broer in de tweede helft van de zestiger jaren in de ouderlijke woning heb gebouwd.
De bouw en aankleding is in de afgelopen paar jaar niet zo snel gegaan, maar ik heb wel een goed beeld gevormd in mijn hoofd en dat ben ik nu stap voor stap aan het uitwerken.

@Michel,
Ik ben samen met mijn kleinzoon heel tevreden over het resultaat tot nu toe. De mooie preisers komen goed in het zicht, de minder gedetailleerden krijgen een plek achter de treinramen.

@Hans,
Dank je. Het is het resultaat van wat proberen, hier publiceren en kritiek vragen, en dan verbeteren. Ik ben best tevreden tot nu toe. Ik ga alles eerst op de baan plaatsen, ballast aanvullen (zoals in het echie) en daarna eens kijken wat ik nog doffer moet maken of wat meer gebruikssporen moet meegeven.


Beste forumvrienden,

Vandaag heb ik een paar kleine klusjes uitgevoerd, zoals het tweede perron van. het station Goyatz gereed maken. Daarna ben ik met het stationsgebouw Oberried verder gegaan. Wat kleine reparatiewerkzaamheden uitgevoerd, bloembakken gevuld en de bestrating aan de zijde van het stationsgebouw aangebracht. Een en ander is op de foto's duidelijk te zien. Als het lukt met de temperaturen wil ik een van de komende dagen de perrons en het stationsgebouw weer op de baan terugplaatsen. Dan wordt ook de perronbestrating op de perrons vastgezet.
Voor de perrons heb ik de bankjes al gereed, zoals ik dinsdag al heb laten zien. Voor het overige heb ik wat preisers rond het stationsgebouw geplaatst en uitgezocht welke nog op de perrons moeten komen. Ook heb ik het nodige laadgoed uitgezocht. De zakken in verschillende grootte en kleur heb ik voorlopig op 2 bagagekarren opgestapeld. Een en ander zal een definitief plekje krijgen op het goederenperron. Maar ik wil eigenlijk nog wat meer van die kisten en zo hebben, dus moet ik maar eens op een van de kleinere beurzen in de buurt gaan kijken of ik nog wat kan vinden.

Op sommige foto's zit een rode waas. Dat komt door de zonwering. Als alles op de baan staat heb ik daar geen last meer van.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Hoi Roel,

Mooi stationnetje ziet er erg sfeervol uit!  :thumbup:

Mag ik je vragen wat je gebruikt om je bloembakken te vullen? De bloemtjes en bakken heb ik al alleen alles wat ik probeer om deze 2 te combineren loopt uit op een vieze bende en bij jou ziet het er erg netjes uit.  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Hoi Roel

Dat zijn hele leuke plaatjes mooie aan kleding zo van het station  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> lekker buiten aan de slag
Roel,

Zeer sfeervol station is Oberried geworden daar ga jij veel kijkplezier van beleven als de treinen straks in en uit rijden.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
@Koen,
Bedankt voor je waardering.
De bloembakken vul ik met het "bloemetjesspul" dat meestal in een wit papieren zakje in de bouwdozen van Kibri en Vollmer zit. Dit vul ik aan met een zakje strooisel "geel en rood".
Ik doe dat als volgt: ik gebruik de plastic lijm, waarmee je de huisjes in elkaar zet. In mijn geval Uhu, met zo'n lange naald voor heel fijn doseren. Heb je dat niet dat kun je ook een cocktail prikker gebruiken. Ik breng een heel dun laagje aan op de bloembak (zit al aan het gebouw vast, of je plakt hem er eerst op !!). Vervolgens neem ik wat bloemetjesspul met een pincet en breng dat op de bloembak aan. Even aandrukken met de pincet. Vervolgens breng ik een paar druppeltjes lijm aan boven op dat bloemetjesspul en neem met de pincet het gele strooisel en laat dat op de bloemetjes vallen. Weer even aandrukken. Laten drogen en na een minuut of 5 schudden, zodat het losse materiaal er van afvalt. En klaar is de bloembak.

@Alex en @Michel,
Bedankt. Het is nu al genieten geweest.

Beste forumvrienden,
Vanmorgen vroeg heb ik het stationsgebouw en de perrons op de treinbaan aangebracht. Perronbestrating is vastgelijmd. Daarna zijn de bankjes geplaatst en is het perron verder aangekleed met nog wat staande en lopende reizigers, stationspersoneel, bagage op het reizigersperron en het laadgoed met bijbehorend personeel op het goederenperron. Ondanks dat ik dit in de morgen uitgevoerd heb en de zon nog niet op deze kamer stond, was het erg heet, eigenlijk te heet om veel inspanning te verrichten. Maar goed, het is gelukt en voorlopig ziet het er goed uit. Ik heb een aantal foto's genomen om zelf nog eens rustig te kijken naar de details. Een aantal van deze foto's, uit verschillende gezichtshoeken, laat ik hierbij zien.

Hierna heb ik de kleine halte Obergittersee nog even onder handen genomen. Ik had deze halte als eerste proefproject gemaakt met de varianten stenen perron en zandperron. En het bewerken van de roerhoutjes tot keerwand. Vandaag heeft de bloemist ook hier de bloembakken gevuld en is de grond rondom het gebouw van een bloementapijt voorzien. Ook de bankjes en reizigers en de stationschef met de vlag ontbreken nu niet meer. Het plateau wordt later opgenomen in de landschapsopbouw.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
en de volgende foto's
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan

Je baan begint opeens heel "echt" te lijken, Roel  :thumbup:

Dat moet je grote vreugde schenken  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
Mooi Roel, hoewel ik je keerwanden/beschoeiing nu toch weer wat aan de rode kant vind als ik het eerlijk mag zeggen. Voor de rest lekker levendig met al het Preiservolk en de bloemen!
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
Roel

Het word al aardig druk op de perrons, langzaam maar zeker komt de aankleding  :P
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
@Tony,
Dit beschouw ik als een compliment  :). Dank je!

@Hans,
De keerwanden zijn echt groen, hoor. De rode waas komt waarschijnlijk door de lichtinval. Ik heb de eerdere foto's met de iPad gemaakt. Vanmorgen heb ik nog een paar foto's gemaakt met het apparaat, waarmee ze niet kunt bellen :D.
Dat geeft toch weer een ander beeld. Ik ben niet echt tevreden over de foto kwaliteit. Op de treinkamer maak ik het beste de foto's in de namiddag. Maar daar staat nu de felle zon op, zodat je geen goede belichting heb. Als de temperaturen weer wat normaler en de lichtinval goed is, zal ik met de camera op het statief weer wat plaatjes maken.

@Peter,
Dank voor je waardering.

Beste forumvrienden,

Hierbij nog een paar plaatjes uit verschillende invalshoeken. Gewoon om even te proberen en om nog naar wat onregelmatigheden te zoeken, die bijgewerkt moeten worden. Ik heb er al een paar gezien!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
Ziet er goed uit!

Bedankt voor de duidelijke uitleg over de bloemen, dat ga ik dan binnenkort maar eens proberen!
Re: BoschSpoor in aanleg -> aankleding stations op de baan
Roel

Het wordt nu toch echt een levende modelbaan  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> machinist, chauffeur en lading
@Koen,
Succes! We zien straks graag je resultaten op dit forum verschijnen  :)

@Alex,
Bedankt  :thumbup: :thumbup:

Beste Forumvrienden,

Vandaag heb ik allerlei kleine dingetjes gedaan. Op de rails onder het kolenspoor heb ik een strookje schuurpapier aangebracht en dit met een potlood wat groezelig gemaakt. Verder ben ik verder gegaan met het aanbrengen van poppetjes in de coupé rijtuigen. De tweede trein is nu gereed.

Ik heb gekeken of ik ook poppetjes kan aanbrengen in de kleine Fleischmann rijtuigen. Het lukt wel om de kap er af te halen maar de binnenkant met bankjes lijkt wel vastgelijmd te zitten in die kap. Zonder breekwerk lukt het me niet om dit uit elkaar te halen. Dan maar gekozen voor het aanbrengen van een begeleider op het achterbalkon en een machinist in de loc. Bij die kleine locjes zie je het motorblok zo duidelijk zitten. Daarom heb ik eerst een stukje zwart papier er omheen gevouwen en vervolgens de machinist laten plaatsnemen.

Ik heb ook een paar auto's van Märklin. Daar wilde ik een chauffeur in plaatsen. Bij de meeste ging dat wel, maar bij 2 auto's bleek er imitatie glas geplaatst te zijn. Zonder dit definitief te verwijderen kan ik er geen poppetje in zetten. Dus heb ik maar een andere oplossing bedacht. De ene auto is voorzien van diverse vaten in allerlei kleuren en maten en bij de andere auto (bij Weg en Werken) heeft de chauffeur plaats genomen in de laadbak.

Ik ben daarna een paar kolenwagens gaan vullen. Eerst met een stukje golfkarton de bodem wat hoger gelegd en vervolgens met kolen gevuld. Een van de wagons, eentje van Fleischmann, loopt zwaar. Ik heb al van alles geprobeerd om de wielen soepeler te laten draaien. Op zijn kop is het geen probleem, maar ja dat rijdt niet zo gemakkelijk in een trein  :D , wielen vervangen, houders iets uitbuigen, het geeft allemaal weinig of geen verbetering. Dus heb ik maar besloten de wagon als stilstaand object te gaan gebruiken. De koppelingen zijn verwijderd en de wagon is geplaatst op de kop van het eerste perronspoor en het verzorgingsperron.
Gelijk even gekeken of een lokaaltrein, die binnengekomen is, met een nieuwe loc ervoor weer kan vertrekken. Het zal jullie niet verbazen dat dit kan. Daar was de perronlengte op berekend  :D :D.

Twee andere kolenwagons zijn op dezelfde wijze voorzien van kolen. De ene wagon is van Märklin met kortkoppelingen, de andere is van Fleischmann met NEN-schacht. Aan de ene kant heb ik een kortkoppeling van Märklin gestoken en aan de andere kant een kortkoppeling van Fleischmann. Zo kan deze wagon ook als koppelwagen in een trein met M* en F* wagons rijden.

Verder heb ik gisteren en vandaag de "administratie" bijgewerkt. Dat betekent dat ik de bedradingschema's en detailfoto's heb geactualiseerd. Dat is toch wel erg handig als je na een tijdje of een storing wilt opzoeken of een wijziging wilt aanbrengen. Je houdt dan nog steeds "hoe zat het ook al weer", maar met de schema's en detailfoto's erbij gaat het een stuk gemakkelijker.

hartelijke groeten.
Roel

PS foto's in 2 berichten