Beste forumvrienden,
Allereerst Tony en Jørg bedankt voor de bemoedigende woorden!
Dan nu de belevenissen van een analoog rijder die de eerste digitale stapjes zet. De ervaren rijders zullen zich wellicht verbazen over zoveel onbenulligheden, maar als je geen digitaal bloed hebt, is het allemaal best even zoeken. Vanmiddag ben ik er maar eens voor gaan zitten. Ik heb een aantal M-rails aan elkaar gelegd met aan beide einden een stootblok (je weet maar nooit, hè

).
Met de handleiding erbij heb ik mobile station II aangesloten. De nieuwste digitale loc is natuurlijk onze bekende 3rail Forum loc. Volgens het boekje bij de loc moet die zich automatisch aanmelden. Handleiding erbij, loc op het spoor gezet, maar na even wachten komt de mededeling dat de loc niet herkend wordt. Heb ik iets fout gedaan? Geen idee. Nieuwe poging, hetzelfde resultaat.
Dan naar de tweede stap in de handleiding: de loc laten herkennen. Ook die stappen worden doorgelopen, helaas hetzelfde resultaat.
Het geeft de burger niet echt moed. Geen idee wat ik fout gedaan heb.
Tenslotte dan de derde stap: loc handmatig invoeren. Dat heb ik gedaan, met een naam en de adressen uit het boekje overgenomen. En toen kreeg ik het scherm waaruit blijkt dat de loc is aangemeld!

. De loc is klaar voor gebruik, aldus de handleiding van mobile station II. Maar ik krijg de loc niet in beweging. Ook de functietoetsen geven geen reactie.

. Dan maar de loc inpakken en later wat hulp inschakelen. Maar toen ik de loc oppakte viel de sleper er onder uit. Die heb ik weer teruggeklikt (dat schroefje bij die oude analoge locs is toch wel handiger

) en de loc opnieuw op het spoor gezet. En ja hoor: de lampen kunnen aan en de loc gaat rijden.

Het is gelukt!
Daarna heb ik de T18 gepakt. Die loc heeft nog dipswitches, dus met het boekje in de hand de switches op adres 18 gezet, en dezelfde procedure van aanmelden gedaan. Het verbaasde me niet dat zowel het automatisch aanmelden als het herkennen niet lukte, en dus ben ik met stap 3 wel verder gekomen. En in een keer was het voor elkaar! Ook deze loc rijdt netjes heen en weer. De lampjes kunnen apart geschakeld worden.
Nu zie ik op het scherm bij de forumloc nog drie functietoetsen (F1, F2, F3) en rechts boven een voor mij onbekend sysmbool. De T18 heeft zelfs nog meer functietoetsen. Maar als ik daar op druk gebeurt er niets. Dus heb ik nog wat zoekwerk, zowel waar die functies voor dienen als een overzicht van de gebruikte symbolen in die Mobile Station. In de wiki heb ik nog niets kunnen vinden. Maar goed, het eerste begin is er.
Ik plaats nog wat foto's om het een en ander te illustreren.
hartelijke (digitale

) groeten,
Roel