Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 20 21 [22]   Omlaag

Auteur Topic: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten  (gelezen 134814 keer)

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen ... bedankt voor jullie hulp
« Reactie #1050 Gepost op: maandag 17 juni 2019, 12:47:19 »

beste Forumvrienden,

Bedankt voor jullie hulp! Het probleem is nu bijna helemaal opgelost.

Ik heb voor de Roco wagons 10 AC-assen (40196, volgens het boekje), kwam er dus 5 tekort.
2 wagons lopen goed met die oorspronkelijke DC assen. Dus die heb ik er weer onder gezet om de (tijdelijke) tekorten op te vangen.
De andere wagons heb ik voorzien van de AC-assen.

Alles loopt prima, behalve die ene, waar het middenstuk stroef loopt. Als ik de middelste as er uit laat, loopt die wagon prima door de wissels. Met die middelste as blijkt dat de middelste as in het wissel in de afbuigende stand de voorste as er uit wipt.

Dus zal ik nog even op zoek gaan naar siliconenvet.

@Ben,
De Fleischmann wagons met DC-assen lopen prima op mijn baan. Ik heb 6 3-assers, 8 2-assers en 7 goederenwagons rijden op deze assen, allemaal met kortkoppelingen, en zelfs deels in treinen met Märklin en Fleischmann wagons door elkaar. Een aantal hiervan heb ik al sinds de 80-er jaren.

Deze Roco wagons heb ik niet via een winkel in de buurt gekocht. Ik wist niet dat Roco niet goed op mijn baan zou rijden, Anders had ik het gelijk gevraagd. Mijn lokale leverancier had zaterdag slechts 10 AC-assen op voorraad.

Laurent,
Bedankt voor je waarschuwing, was voor mij nieuw.
Enne, die wielen op de foto zijn inderdaad erg vuil. Maar waren afkomstig van een paar wagons, die ik ooit tweedehands (of misschien nog wel meer) voor een ander doel had gekocht.
Overigens ik ga sowieso binnenkort mijn baan weer eens schoonmaken.

hartelijke groeten,
Roel

Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen....alles werkt !
« Reactie #1051 Gepost op: dinsdag 18 juni 2019, 15:20:54 »

Vandaag even siliconenvet gehaald. Met een tandenstoker een beetje vet onder en naast het schuifje gedaan. Dit vervolgens een paar keer handmatig heen en weer geschoven. Toen de ultieme test op de baan. Ging nog niet helemaal goed: 2 van de 10 keer ontspoorde de wagon weer.

Een nauwkeurige inspectie liet nog een klein droog stukje zien, toen ik het asje verwijderd had. Ook daar met de tandenstoker een klein tipje opgelegd en het schuifje weer met de hand heen en weer geschoven.
De test op de baan gaf geen problemen meer te zien. Ook door een andere wisselstraat liep de wagon prima.

Met dank aan Jonny voor zijn gouden tip en de aanvullende suggesties van de mede forumleden is dit probleem opgelost. Dank, dank, dank  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1052 Gepost op: maandag 08 juli 2019, 15:20:38 »

Beste forumvrienden,

Vandaag heb ik weer wat kunnen doen aan de baanbouw. De laatste aanpassingen !
Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik twee keersporen gemaakt om de pendeltrein van het station op niveau 1 te laten verdwijnen en een andere trein tevoorschijn te laten komen. Hiervoor moest ik een driewegwissel inbouwen. Het linkerspoor van dit wissel leidt naar het kopstation, het middelste en het rechtse spoor naar de keersporen. De fysieke inbouw is vandaag gedaan. Morgen hoop ik ook de bedrading aan te sluiten. Ik kan dan het pendeltreintje met 2 wagons laten afwisselen met een ander pendeltreintje met twee wagons of met de Roco Railbus met bijwagen. Die laatste past misschien niet helemaal goed bij mijn tijdperk, maar het is het proberen waard, toch?

Bijgevoegd 2 foto's van de nieuwe aansluiting. Als de bedrading aangesloten is kan het bouwen van het spoor en het aansluiten daarvan eindelijk afgesloten worden (althans, je weet maar nooit  :D :D), is kan alle aandacht naar de scenery gaan!

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1053 Gepost op: maandag 08 juli 2019, 21:30:51 »

Hopelijk werkt na het aansluiten van de draden alles naar behoren, Roel !
En zolang de spoorwegpolitie niet in de buurt is, kun rijden met wat je maar wil  :P

( We maken het onszelf vaak veel te lastig  :? )

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1054 Gepost op: dinsdag 09 juli 2019, 14:32:35 »

Roel

Lekker bezig, en ben benieuwd naar de afwerking van je baan.
Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1055 Gepost op: dinsdag 09 juli 2019, 18:19:29 »

@Peter,
Dank voor je reactie. Het is heerlijk weer eens aan de slag te kunnen. Ik hoop de vorderingen de komende tijd te kunnen laten zien!

@Tony,
Het aansluiten van de draden heeft een dag vertraging opgelopen. Jij kent het ook vast wel dat je 's avonds van je dochter een telefoontje krijgt :"pap, kun jij morgen....", enfin, dat gaat dan voor, toch?

Wel vond ik nog even tijd om op het kopspoortje de treincombinaties van het lokaaltje neer te zetten om even een beeld te krijgen. Foto's geven dan ook een goed overzicht. De eerste 2 zijn de oorspronkelijk gedachte combinaties. Foto 3 geeft een andere wagon en een postrijtuig te zien.
Er was geen spoorwegpolitie of van die lieden van de WOSA in de buurt, dus de 4e combinatie heb ik er ook maar even bijgezet.
Wat wellicht ook een leuke aanwinst voor dit spoortje is, is een Kittel. Die heb ik (nog) niet. Je ziet ze regelmatig voor een prijs, waarvan ik denk, tja, tikkeltje aan de hoge kant. Maar wie weet kom ik er nog wel eens eentje tegen voor een schappelijke prijs.

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1056 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 01:21:20 »

Mooie combi's en die railbus past uitstekend, Roel  :thumbup:

Een kittel kom je vast nog wel tegen  ;)

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Arnold

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1057 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 07:22:36 »

Hele mooie foto's Roel, dat heeft wel wat die kleine locs met maar een paar wagonnen.
En die railbus is ook er mooi.

Gr,
Arnold
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1058 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 08:06:30 »

Ja hoor, die "hypermoderne" railbus past prima in het plaatje, Roel!
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 juli 2019, 17:45:25 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1059 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 08:14:17 »

Het zijn weer sfeervolle plaatjes die je hebt geplaatst Roel. :) :thumbup:

Groet Michel
Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
« Reactie #1060 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 18:15:24 »

Beste Forumvrienden,

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties. Het brengt me wel een beetje aan het twijfelen over de railbus. Misschien laat ik hem toch maar zijn pendeldienst rijden, in afwisseling met de combinatie volgens foto 1 van gisteren (topic #1055). We zullen in de praktijk wel zien hoe het uiteindelijk uitpakt.

Vandaag heb ik de keersporen aangesloten. Zie de eerste foto. Daarmee is een einde gekomen aan de fase van baanbouw. Nu kan de aandacht naar de scenery gaan. En naar het rijden natuurlijk. Eerst heb ik wat kleine reparaties uitgevoerd, zoals een hekwerk dat losgeraakt was, een afgebroken opstaptrede van een wagon gelijmd (wat een gepriegel, ondanks pincet en tangetje  :( en wat andere kleine dingen.

Daarna heb ik een hulpconstructie gemaakt om de muur met steunberen zodanig te fixeren, dat ik hem eenvoudig kan verwijderen als ik iets moet doen met de relais, die er achter liggen. Na wat puzzelen heb ik besloten eerst het perron te laten ontruimen: alle passagiers, personeel en banken er af. Daarna de juiste plaats van de muur bepaald en achter de muur een klein plankje gelijmd waartegen de wand geplaatst kan worden. De foto's laten de situatie zonder en met muur zien.

Hierna heb ik de trafo's aangesloten om te testen of alles werkt. Er deden zich 3 problemen voor.
1. De trafo die het bergspoor van stroom voorziet, gaf geen spanning. Draden gecontroleerd, geen resultaat. Draden op een andere trafo aangesloten, alles deed het. Tja, misschien een trafo die de geest gegeven heeft? Later heb ik de trafo uitgebouwd, en met een paar losse rails en een loc getest. Alles functioneert.... Tja, vreemd. Dus alles maar weer ingebouwd. Nog even het stekkerblok getest of alle aansluitingen het wel doen. Dat functioneert. Op de volgende hobbydag nog maar een keer een nieuwe test doen met alle trafo's aangesloten. Misschien had ik toch een van de stekkers niet goed aangesloten...

2. Een schakelrail op het bergspoor werkt maar in één richting. Destijds bij de bouw van dit spoor is alles getest en functioneerde het naar behoren. Daar zal ik nog eens verder naar kijken. Desnoods vervang ik de schakelrail. Het bergspoor is gelukkig modulair opgebouwd.

3. Ik heb 2 rijen stekker-kroonsteentjes bij het aansluiten van het schakelpaneel verwisseld.  :D :D Dat is eenvoudig te herstellen.

Verder heb ik wat zitten puzzelen met de tunnelportalen. Ik maak wat hulpconstructies om de tunnelportalen op de juiste manier aan de baan te fixeren. Met die hulpconstructies kan ik ook de doorrijdhoogte aanpassen, zodat deze beter past bij de niet-geëlektrificeerde baanvakken. De vorderingen zal ik wel laten zien als er echt iets te zien is.

Ter afsluiting nog 2 sfeerplaatjes bij het kopstation.

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
« Reactie #1061 Gepost op: vrijdag 12 juli 2019, 18:01:48 »

beste forumvrienden,

Dank voor de waarderingen!

Gisteren en vandaag had ik wat andere verplichtingen, maar eind van de middag had ik even tijd om wat uit te dokteren over de aankleding op het bovenste niveau van de baan. Daarover op een later moment meer.

Kale, lege perrons geven een verlaten aanblik. Dus heb ik maar de bankjes, de reizigers en het personeel teruggeplaatst op het tweede perron. Ik heb nu geen tunnelingang meer voor de reizigers om van het stationsgebouw onder de sporen door naar het tweede perron te komen. Er zijn drie opties:
1. de illusie laten werken: het valt niet echt op, dus geen toegang maken
2. in de muur een klein gat maken en hier iets van een tunnelingang suggereren
3. een overpad maken. Is wel lastig met de hogere perrons. Ik zou het ook aan het eind van het perron kunnen maken.

Zelf twijfel ik tussen optie 1 en 2, maar misschien komen er vanuit het forum nog tips, waar ik niet aan gedacht heb.

Tenslotte nog een kleine optie aan de linkerzijde van het station. Daar heb ik een oud smalspoor locloodsje van het oude merk Quick geplaatst. Het gebouwtje zelf moet nog wat plastic glans kwijt raken. Het wordt een kleine werkplaats van de afdeling Weg en Werken. Er staat een automobiel in. Voor de loods komen wat houten dwarsliggers in opslag te liggen. En misschien een stootjuk, dat ik over heb. Ook kan er wat gereedschap, zand en grind worden neergelegd.

wordt vervolgd!

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
« Reactie #1062 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 10:13:46 »

Misschien is dit wat, Roel.

Heb ik op mijn onderstations ook gedaan en is makkie te maken (dubbele deur en een bierviltje)  ;)
Zo'n deur heb ik nog wel voor je liggen.

Grtz Tony
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 juli 2019, 10:34:38 door Tony »
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
« Reactie #1063 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 10:55:19 »

Ha, dat is een goeie Tony. Leuke oplossing maar dan moet er wel een duidelijk bord bijkomen met de tekst "AUSGANG", "UITGANG", " EXIT", "SORTIE" of iets dergelijks. Anders zou het verward kunnen worden met het toiletgebouw.

En een deur heb je wel maar een bierviltje niet? Je woont toch in Limburg!  :offtopic:
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
« Reactie #1064 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 11:05:02 »

Dag Roel.

Ik heb nu geen tunnelingang meer voor de reizigers om van het stationsgebouw onder de sporen door naar het tweede perron te komen. Er zijn drie opties:
1. de illusie laten werken: het valt niet echt op, dus geen toegang maken
2. in de muur een klein gat maken en hier iets van een tunnelingang suggereren
3. een overpad maken. Is wel lastig met de hogere perrons. Ik zou het ook aan het eind van het perron kunnen maken.

Ik zou voor optie 3 kiezen: past het mooist bij het formaat station.
Ik heb even terug gebladerd naar bericht #1017 om een overzicht van het geheel te krijgen
en zag dat je daar al met een trap aan het passen was: deze zou ook aan het eind van het
perron kunnen, zeg maar zoals bij station Valkenburg ... :roll:

Groeten,

Erik.
Gelogd

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
« Reactie #1065 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 11:16:00 »

 8) Ook ik kies voor optie 3, kan prima bij een lokaal station. :thumbup:
En dan inderdaad aan het eind van het perron, daar zie je dat wel meer, ook in de werkelijkheid.
Er zullen niet veel hoge snelheidstreinen langs denderen, dus de preisertjes hebben alle tijd om veilig het spoor te kunnen oversteken. O:-D

Dirk-Jan

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1066 Gepost op: dinsdag 16 juli 2019, 16:40:43 »

@Tony,
Bedankt voor het meedenken. Ik zat zelf ook aan zoiets te denken, maar dan open (eventueel met een hek ervoor) en een afdakje. In mijn grote doos onderdelen heb ik wel het een en ander.

@Erik en Dirk-Jan,
Ook jullie bedankt voor het meedenken. Het is ook een optie, die nader bekeken zal worden. Ik laat het nog even liggen. Het komt vanzelf weer in beeld.

Beste forumvrienden,
Uiteraard heb ik eerst de problemen van vorige week aangepakt. De stekker-kroonsteentjes zijn omgewisseld en nu werken de wissels zoals bedoeld. De schakelrail is gedemonteerd, gerepareerd en opnieuw ingebouwd. Nu werkt hij naar behoren.

Het probleem met de trafo's is nog niet opgelost. Ik heb nu ook nog een kortsluiting erbij, geen enkele trein wil rijden, dit in tegenstelling tot vorige week.
3 van de 5 trafo's werken goed, 2 trafo's niet. Een controle met een los lampje (in geel en in massa) geeft op 2 trafo's géén brandend lampje. Ik ga alle draadjes naar de trafo's loshalen en opnieuw verbinden en elke aansluiting eerst controleren. Hopelijk vind ik dan het probleem.

Ik wil niet alleen in die storingen blijven hangen, maar ook nog wat andere dingen doen.
Dus ben ik gaan kijken hoe ik het gat bij het begin van het kopstation het beste kan aanpakken. Ik ga er een plaatje gips leggen, dat ik met behulp van een mal, gemaakt van papier, in de juiste vorm ga snijden. Aan de linkerzijde komt daar dan een tunnelportaal op te staan.
Aan de rechterzijde heb ik gedacht één van de opstelsporen in een tunnel te laten verdwijnen met als suggestie dat die verbinding weg buigt naar .... Dan houd ik nog een kopspoor over waar een paar kolenwagons staan, ter bevoorrading van het kleine locdepot. Dat spoortje ligt achter een hek (voor nu even weggehaald) en voor een muur. Naast het "tunnelspoor" komt een muur met arcaden, waarlangs nog een kort opstelspoor loopt. Op de gipsplaat komen dan nog wat bergen en zo.

Ik heb de verschillende onderdelen van tunnelportaal en muren op maat gemaakt en even los neergezet. Het bevalt me wel. Dus het kan in elkaar gezet worden, kokertje om het spoortje, dakje er op en dan kan het ingebouwd worden. Dan moet nog wel even de kwast erover zodat de stenen allemaal een beetje dezelfde kleur hebben en er ook wat verouderd uitzien. Nog wat stuikgewas erbij en dergelijke.... Nu even opzoeken hoe ik het aan elkaar lijm, want niet elke lijm is geschikt  :D. Ik heb  verschillende mogelijkheden, zoals de plastic lijm voor huisjes, de hobbylijm, de latexlijm en de houtlijm (al dan niet verdund).

Zie de foto's voor een indruk. En ook een grapje met een knipoog  ;)
wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1067 Gepost op: dinsdag 16 juli 2019, 17:13:31 »

 @citaat (foto)

Wordt ook hoog tijd, dat die Zwitsers eens naar Rotterdam komen  :thumbup:
Goeie actie !

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1068 Gepost op: woensdag 17 juli 2019, 17:03:52 »

beste forumvrienden,

Vandaag alle trafo's getest met een lampje en alle draden opnieuw aangesloten. Dat is wel een gepriegel met een draadje door een klein gaatje steken. Wat dat betreft vond ik die oude blauwe trafo's handiger met een stekkertje. Maar goed, het is uiteindelijk allemaal gelukt. Het resultaat is gedeeltelijk positief. Alle trafo's geven nu wel vermogen. Alle lampjes van de wissels branden. Op niveau 0 en in het kopstation rijden de treinen. Alleen op niveau 1 zit er een kortsluiting. Alle treinen op dat niveau zijn er afgehaald, alle schakelrails gecontroleerd op een hangend contact, alle wissels kunnen ook met de hand bediend worden. Dat gaat allemaal goed. Ook het recent aangesloten keerspoor heb ik losgehaald zonder dat de kortsluiting verdween. Dus zit er vermoedelijk ergens een voedingsdraad los. Dat wordt nog een hele zoekpartij. Zaterdag was er op dat gedeelte geen kortsluiting. Vreemd dus. Ik heb me voorgenomen om elke dag een stukje systematisch te gaan controleren in de hoop zo het probleem te vinden. Dan houden we ook tijd over voor wat andere dingen.

Vandaag heb ik de muren en het tunnelportaal aan elkaar gelijmd en even op de baan gezet. Dit lijkt goed te gaan. Dus kan ik het binnenwerk van de "tunnel" en het dakje gaan aanbrengen.

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1069 Gepost op: donderdag 18 juli 2019, 16:16:08 »

Beste forumvrienden,

de kortsluiting.....
Vandaag ben ik begonnen met het testen van de aansluitingen. Op het oog zag ik geen losse verbindingen of draadjes, die kortsluiting maakten. Dus ben ik met stap 1 begonnen: de muurplaten op het station wegnemen en dan alle rode stekkers bij de gele strip (zie foto) losmaken. Test op kortsluiting: kortsluiting is weg. Vervolgens steeds weer 1 stekker in de gele strip stoppen en weer testen, totdat de kortsluiting weer optreedt. Op een gegeven moment trad de kortsluiting weer op. Stekker eruit, kortsluiting weg. Hoera, we hebben de boosdoener te pakken  :) :). Daarna eerst alle overige draden weer aangesloten: kortsluiting nog steeds weg. Dan kijken waar de rode draad van de boosdoener naar toe gaat. Dat was eenvoudig: naar relais 7.

Het relais handmatig bediend en de stekker weer aangesloten: kortsluiting weg. Vervolgens het relais een paar keer zowel handmatig (schuifje op het relais) als via het schakelpaneel (drukknopjes) bediend: kortsluiting blijft weg. En nog belangrijker: de treinen rijden !!  :) :). Het zal wel een minder goed contact geweest zijn.

Het is hier in het zuiden al schoolvakantie. Mijn kleinzoon heeft zich al aangemeld voor een logeerpartij eind deze maand en vroeg daarbij : "opa, rijden de treinen al?" Dus ik heb er alle vertrouwen in!

de achterwand
Het tunnelportaal is voldoende gedroogd. Dus kan de verdere afwerking plaatsvinden. Aan de binnenzijde heb ik een stukje rots gelijmd, uitgesneden uit zo'n 3D plaat van Jordan (nr 1020). Als je dan in de ingang kijkt zie je een stukje rotswand. Vervolgens een kartonnen dakje er op. Daarop komt later de gipsen rotsen.

Langs het schuine dak heb ik ook een stukje muur geplaatst. Hier zit ongeveer halverwege een klein tunnelportaal. Daarna gaat de wand verder. Voor de laatste wand komt een weg, die uiteindelijk leidt tot de goederenloods, die achter het terrein van Weg en Werken staat. Ik moet daarvoor een bocht van 90o maken. Ook zit ik met de schuine wanden. Die bocht ga ik camoufleren door een stukje rots, dat net voor het spoor ophoudt, maar wel een doorgang voor de weg krijgt. Dat zie je wel vaker bij steile rotsen. Dat bouwsel, waarvan ik de vorm van karton ga maken, komt ter hoogte van het einde van de weg op de laatste foto.
 
Boven de muren komt nog wat rotswerk en (overhangend) stuikgewas.

Uiteraard sta ik voor tips en suggesties open.

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1070 Gepost op: donderdag 18 juli 2019, 16:58:28 »

Hi Roel, mooi dat je de kortsluiting gevonden hebt. Ik hoop vooe je dat dit fenomeen zich niet nog een keer voordoet. Een relais mag zoiets niet veroorzaken. Als het nog eens terugkomt zou ik het relais vervangen. Al was het maar uit voorzorg.

Succes met je baan en verwen kleinzoon niet te veel. 😉
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1071 Gepost op: donderdag 18 juli 2019, 17:48:13 »

Roel,

Mooi dat je de kortsluiting (snel) gevonden hebt. :) :thumbup:

Groet Michel
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1072 Gepost op: donderdag 18 juli 2019, 20:15:48 »

Mooi dat t is opgelost, Roel! Zo zie je gelijk weer het voordeel van alles netjes en overzichtelijk aansluiten: je kon nu stapje voor stapje op zoek naar de kortsluiting.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1073 Gepost op: donderdag 18 juli 2019, 20:25:03 »

Roel

Fijn dat je het gevonden hebt, nu kan je lekker verder doen eind goed al goed  :thumbup:
Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1074 Gepost op: donderdag 18 juli 2019, 21:04:54 »

Fijn dat het weer rijdt, Roel  :thumbup:

Voor het oog van de beschouwer van je foto's is het nog fijner, dat je muren en portalen een fraaie sfeer oproepen !
Dit wordt een mooi hoekje  :P

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1075 Gepost op: donderdag 18 juli 2019, 21:32:38 »

Toch één dingetje, had je die rotswand niet een beetje rond kunnen buigen in de vorm van het portaal?
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1076 Gepost op: vrijdag 19 juli 2019, 08:56:28 »

Ik zie dat je de oude schakelrelais nog gebruikt. Daar heb ik ook soortgelijke problemen mee gehad. Ik heb alle oude relais vervangen door Märklin 7244. Met één zo'n ding vervang je 4 oude relais (mits je die tegelijk schakelt). Dat werkt probleemloos. Het is alleen even een puzzeltje uit te vinden in welke stand het relais staat, omdat er geen handeltje op zit om handmatig te schakelen. Bij aansluiten is dat dus even trial-and-error.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 juli 2019, 11:54:50 door 1200Blauw »
Gelogd

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1077 Gepost op: vrijdag 19 juli 2019, 14:54:32 »

Trial and error? Meten is weten!
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1078 Gepost op: vrijdag 19 juli 2019, 15:55:12 »

Beste forumvrienden,

hartelijk dank voor jullie meeleven met het zoeken en oplossen van de storing!

@Henk,
Dit relais zit er al een aantal jaar en heeft nooit een probleem gegeven. Nu ik weet waar het probleem zich voorgedaan heeft, houd ik het uiteraard in de gaten. Ik heb nog zo'n relais op voorraad liggen, dus als het nodig is kan het zo vervangen worden.

@(voornaam??) 1200blauw,
In het begin heb ik de 7245 gebruikt. Daar kreeg ik verschillende problemen mee. In één richting gaven niet alle aangesloten draden het juiste contact door. Ook was het klemmen van de draadjes in de oogjes soms problematisch: niet alle oogjes sloten goed, waardoor de klemkracht minder werd met losse draden tot gevolg. Bovendien luistert het heel nauwkeurig. Een klein adertje dat net niet door het oogje is gegaan kan in contact komen met een draadje ernaast met alle gedoe tot gevolg. Ik had 3 van die relais, eentje werkte goed. Het zal wel aan mij en mijn dikke vingers liggen dat ik daar mee aan het rommelen ben geweest. Daarom ben ik overgestapt op de (oude) 7045. Simpel, gewoon met een ouderwets stekkertje. Daar heb ik er nu 5 van in gebruik, plus nog 2 op reserve. En tot deze storing nog nooit problemen mee gehad. Ook gebruik ik meerdere Viessmann 5222, waarmee gelijktijdig twee onafhankelijke schakelingen uitgevoerd kunnen worden. Ook hier heb ik nog geen problemen mee gehad.

@Hans,
"toch één dingetje": De plaat is wat aan de dikke kant om soepel te buigen. Op de website van Bosch staan wel filmpjes van een soort haardroger waarmee je de achterkant warm kunt maken en dan de plaat wat laten buigen. Mijn vrouw heeft wel een krultang maar niet zo'n haardroger.... En om nu de hele buurt af te gaan... Bovendien zie je het toch niet. De tunnel staat wat achter op de baan. Ik heb een foto gemaakt om het effect te laten zien. Zonder flits zie je amper wat, met flits wel. En dan valt het rechte in plaats van gebogen niet echt op. Dus ik houd het zo. Straks aan de voorzijde ga ik het wel doen, misschien door een paar sneetjes aan de achterzijde zodat het buigen iets gemakkelijker gaat.

@Tony,
Ik ben zelf ook blij met het sfeertje. Dus ben ik er verder mee gegaan.

Beste Forumvrienden,
Zoals op de laatste foto van post #1069 te zien is, is het tunnelportaal voor de auto's net iets te breed. Je hebt er echt een foto voor nodig want anders valt het niet echt op. Dus vandaag heb ik het portaal iets smaller gemaakt. De weg is aangebracht op een plaatje karton, ook gemakkelijk om straks verder aan te kleden met gras en gewas. Voor de hoek heb ik malletjes gemaakt waar ik later een netje met gips kan leggen om een rots te kunnen maken. Aan de andere kant van deze rots staat de goederenloods. Ik heb daar ook maar de bestrating doorgetrokken en een achterwand gezet. Alles staat nu te drogen, maar is gemakkelijk uitneembaar.

Ik heb nog een ander probleempje. Zoals uit de foto's blijkt heb ik M-rails. Ik heb 2 bruggen, waarop ik voor een realistischer beeld 2x2 K-rails heb gelegd. Bewust gekozen voor 4 overgangsrails M-K om een goede aansluiting M <-> K te krijgen. Alleen het werkt niet.... De trein stopt op de K-rails. Kennelijk komt de stroom niet goed door. Daar moet ik dus nog een oplossing voor vinden. Iemand ervaring hiermee? En een idee voor een oplossing?

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Kaleb

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1079 Gepost op: vrijdag 19 juli 2019, 16:50:20 »

Kun je tussen de M en K niet een draadje solderen?

Mooie foto's voor de rest
Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (M-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1080 Gepost op: vrijdag 19 juli 2019, 18:09:09 »

mooi ontwerp met eigenzinnige oplossingen, sommige verbazen me zoals het kronkelige spoor links van de rode ovaal.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
« Reactie #1081 Gepost op: vrijdag 19 juli 2019, 19:21:31 »

@Henk,
Tja, daar heb ik ook zelf aan zitten denken. Maar het is toch raar dat je een overgangsrail gebruikt en dat de stroom dan toch niet doorloopt, ondanks het "M-lipje" aan de K-rail....

Jan,
Dank voor je compliment. Wat die rare slingers betreft, helaas het kan niet anders. Ik heb ruimtegebrek door de schuine wand. Op niveau 2 heb ik daardoor ongeveer 1 m. De boog naar niveau 1 is deels R1, deels R2 (vooral op het zichtbare gedeelte). Daarbinnen ligt de boog van het bergspoor, in de krapste boogstraal (industriespoor), maar voldoende voor de kleine lokjes en wagons.
Door het tunnelportaal ter hoogte van de rode cirkel (moet op de foto nog geplaatst worden) zal het zicht op de slinger minimaal worden (hoop ik  :D).

Op het 4e tabblad van dit topic zie je een beetje de worsteling van het ontstaan van deze bogen. Voor jouw beeld voeg ik nog een foto en de ontwerptekening bij.

groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.983 seconden met 22 queries.