Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> machinist, chauffeur en lading
en de tweede serie
Re: BoschSpoor in aanleg -> machinist, chauffeur en lading
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> machinist, chauffeur en lading
Verstandig Roel om de administratie bij te houden, je denk vaak dat onthou ik wel maar na een tijdje is het toch van de grijze schijf verdwenen.

Zelf hou ik ook een administratie bij, altijd handig voor als er iets aan de hand is om te raadplegen.

Ik heb weer genoten van je mooie baan foto,s  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> machinist, chauffeur en lading
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> machinist, chauffeur en lading
Wat een gezellig sfeertje zeg, daar op station Oberried 😀. De korte locjes en wagons maken het helemaal af.
En nu zijn je perron keerwanden weer groen, het lijken wel toverballen 🤣. ja ik weet dat het door de licht inval komt, Roel
Mooie foto's 👍
Re: BoschSpoor in aanleg -> machinist, chauffeur en lading
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> machinist, chauffeur en lading
Roel,

Prachtige sfeervolle plaatjes laat je ons zien. :)
De vele details zorgen dat je lekker blijft kijken / zoeken naar nog meer mooie details.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel

Alleen al de vrachtwagens zijn een lust voor het oog, Roel  :P
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
@Peter,
Ik heb al veel profijt van gehad van een goede registratie van schakelingen en bedrading.
Dank voor je waardering.

@Hans,
Dank je. Ik heb de foto's gemaakt op het meest gunstige moment, zo rond 17 u. Dan heb ik de meest reële kleuren.

@Michel,
Ik geniet zelf ook altijd van de details op de foto's, dus probeer ik ook zoveel mogelijk te delen. Wederzijdse inspiratie!

@Tony,
Hoewel ik meer heb met oude treinen vind ik die oude vrachtauto's ook wel erg mooi. En het completeert het geheel wel.

Beste forumvrienden,
Vanmiddag heb ik nog even gezocht naar een kolenwagon, volgens mijn administratie moest ik er nog eentje hebben. Die heb ik gevonden in een goederentrein, die langs het goederenperron staat. Nu ik al 3 wagons beladen met kolen heb staan heb ik deze wagon maar leeg gelaten. Wel heb ik de bodem zwart gemaakt en een paar kooltjes er in gelegd. Tenslotte laat men altijd wel iets achter in zo'n wagon, toch?

Ik heb 4 wagons in een trein met zand en ballast rijden. Deze heb ik op dezelfde wijze als bij de kolenwagons voorzien van een verhoogde bodem en vervolgens gevuld met ballastmateriaal.

Vervolgens heb ik een proefplankje van een stukje oude rails voorzien en aan weerszijde van de rails ballast aangebracht. De rails heb ik eerst aan de zijkant beplakt met schilderstape. Vervolgens heb ik de ballast gestrooid. Eerst heb ik geprobeerd om een malletje te maken, maar dat vond ik niet zo prettig werken. Ik heb de ballast een beetje aangedrukt met kartonnen stripjes. Met een kwast de steentjes weer van de spoorstaven af geveegd. En toen gaan lijmen.

Ik heb geen idee of ik het goed gedaan heb. Ik heb de tip gekregen om Latex lijm te gebruiken. Deze lijm is in een verhouding 1:4 met water vermengd, druppie dreft erbij en toen met een doseerspuitje de lijm opgezogen en op de ballast laten druppelen. Misschien heb ik te veel gedruppeld.  :O De ballast is in ieder geval goed nat  >:-D.
Ook heb ik de resterende lijm in de wagons met ballast gespoten, zodat deze na droging ook redelijk vast zit.

De ballast, die ik gebruikt heb, is van JEWEHA (uit België), formaat normaal, Graniet split nr 0262. Dit heeft een grootte tussen 0,5 en 0,8 mm. Het ballastmateriaal in het echt heeft een maat tussen 30 en 63 mm, dus deze maatvoering van JEWEHA is inderdaad de goede maat.

Nu staat het te drogen. Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet. Als dit bevalt moet ik proberen om nog wat meer van die zakjes van JEWEHA te kopen. Ik heb geen idee waar en wanneer ik dit gekocht (of gekregen) heb. Er zit een prijssticker in Euro's op, dus het moet na mijn herintreden gebeurd zijn, dus in de afgelopen 4 jaar. Er is nog wel een website in de lucht, dus ik denk dat het wel hier en daar te koop is. Ik vind de kleur namelijk erg goed passen bij de M-rails.

Ik sta open voor alle soorten opmerkingen!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
Roel

Heel mooi ga je die groene wagon ook vervuilen, mss een tip niet te veel vegen maken maar naar beneden werken met je verf of poeder.
Je kan eens proberen met heel verdunde zwarte verf, insmeren en daarna afvegen zo blijft er veel tussen de voegen zitten.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
En het proefspoor na een uurtje drogen....
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
@Peter,
Ja Peter, het is de bedoeling dat ik de gebouwen en de treinen iets ga bewerken zodat de plastic glans of de nieuwglans er af gaat. Ik ga ze niet zwaar bevuilen, zoals sommige modelbouwers doen.

groet,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
Mooi Roel

Past goed bij je M rails, ik heb tussen mijn sporen blauwe laminaat plaat liggen, en daar de ballast op gedaan.
Dat scheelt veel ballast en later makkelijk weg te doen indien.


Roel

Je moet het inderdaad niet te fel doen, je moet zelf doen wat je goed vind doe ik ook
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 08 augustus 2018, 17:32:27
En het proefspoor na een uurtje drogen....

Het past wel bij de M-rails. Al vind ik het wel, hoe moet ik dat zeggen, fel gekleurd. Voor mijn gevoel ziet er erg "nieuw" uit. Goed daar is met wat verouderingspoeders nog wel wat aan te doen ;) Voor een eerste proef niet slecht  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
 @citaat

Wat Ronald schrijft, Roel  ;)

Goed laten drogen ( kan lang duren ) en met beige/lichtbruine foundation deppen met zachte kwast en je weet niet wat je ziet.
Kwestie van uitproberen, maar niet moeilijk en leuk om te doen.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> ballast probeersel
@Ronald en Tony
Dank voor jullie commentaar.

Het past inderdaad goed bij de M-rails. De foto's zijn gemaakt toen ik net de lijm erop (erin) had laten lopen. Het was dus nogal nat, zal ik maar zeggen. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en is het spul goed droog. Bij het drogen is het ook een stuk donkerder geworden. Daarmee is het "nieuwe" er wel af.

Ik heb een paar foto's gemaakt, zowel van dichtbij als van verder af, maar wat ingezoomd. Hoe dichterbij hoe "lichter" de foto uitvalt.
Het meest overeenkomend met de werkelijkheid is foto (4).

Maar het is de bedoeling dat ik ook nog een keer met de poedertjes ga werken. Ik zal bij gelegenheid eens op zoek gaan naar zo'n doos met diverse kleuren.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
Beste forumvrienden,

De - nog niet bepoederde - proefversie van de ballast bevalt mij zodanig dat ik het aandurf om te beginnen met het ballasten van de sporen op het doorgangsstation op het eerste niveau.

Ik heb eerst stroken hardboard op maat gesneden en deze tussen de twee sporen aangebracht. Ook aan de andere kant van het kopspoor heb ik een strook hardboard neergelegd. Vervolgens heb ik met schilderstape de zijkant van de rails afgeplakt en daarmee ook de kier tussen de rails en de hardboardplaat gedicht.

Vanmiddag even naar het snoepwinkeltje geweest en daar nog wat ballast en wat zand aangeschaft. Het ballastmateriaal zit in een handig hersluitbaar zakje en is voorzien van een stevig kartonnen kop. Deze kop losgemaakt van het zakje en dan heb je een heel handig stevig strooimalletje. Wat ballast er in en je kunt heel nauwkeurig de ballast strooien tussen de rails en de perronrand of aan de zijkant van de rails op de overige stukken. Met de zijkant van het karton is de ballast weer wat in model tegen de rails aan te schuiven. Met een klein, zacht borsteltje veeg je de bovenkant van de rails schoon. Zo kun je de ballast redelijk doseren.

Ik werk bewust niet met een mal in profiel. Mijn baan is in tijdperk I/II gesitueerd en toen had je nog niet die prachtige grote machines waarmee alle spooronderhoud heel strak kan worden uitgevoerd. Nee, in die tijd was het nog puur handwerk en dus ziet het ballastbed er iets onregelmatiger uit.

Een paar hoekjes heb ik van wat grasstrooisel voorzien, zoals in het echt ook her en der wat onkruid de kop opsteekt. De ballast ziet er nog nieuw uit. Dat klopt, want die is net aangebracht. Morgen ga ik weer een lijmmengsel maken om de ballast in deze positie te fixeren. Daarna wil ik in de middenstrook tussen de twee sporen en rond de waterkraan nog wat zand strooien.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
hoi!

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 15 augustus 2018, 17:42:20
De - nog niet bepoederde - proefversie van de ballast bevalt mij zodanig dat ik het aandurf om te beginnen met het ballasten van de sporen op het doorgangsstation op het eerste niveau.

Dat is mooi om te horen.  :thumbup:

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 15 augustus 2018, 17:42:20
Ik heb eerst stroken hardboard op maat gesneden en deze tussen de twee sporen aangebracht. Ook aan de andere kant van het kopspoor heb ik een strook hardboard neergelegd. Vervolgens heb ik met schilderstape de zijkant van de rails afgeplakt en daarmee ook de kier tussen de rails en de hardboardplaat gedicht.

Ik hoop dat je een beetje goede schilderstape hebt gebruikt. Mijn ervaring is dat het spul aardig kan loslaten als je aan het ballasten / begrassen bent. Daar is eigenlijk alleen door middel van proberen achter te komen  :)

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 15 augustus 2018, 17:42:20
Ik werk bewust niet met een mal in profiel. Mijn baan is in tijdperk I/II gesitueerd en toen had je nog niet die prachtige grote machines waarmee alle spooronderhoud heel strak kan worden uitgevoerd. Nee, in die tijd was het nog puur handwerk en dus ziet het ballastbed er iets onregelmatiger uit.

In die tijd waren veel emplacementen en stations vooral voorzien van een erg zandiger ballastbed. Dus bij de perrons kan je de boel goed voorzien van zand.

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 15 augustus 2018, 17:42:20
Morgen ga ik weer een lijmmengsel maken om de ballast in deze positie te fixeren.

Succes! De eerste resultaten zijn niet echt slecht.  :thumbup:

Groeten Ronald.
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
@Ronald,
Dank voor je commentaar.
Ik gebruik schilderstape van Tesa. Op het proefplankje heeft het goed gehouden, dus ik ben niet bang voor de toepassing op grotere schaal.

Ik weet dat in tijdperk I/II veel sporen in zand lagen, zeker op de minder belangrijke lijnen. Op de doorgaande lijnen werd er al grind (in Nederland) of steenslag (in andere Europese landen) toegepast. Omdat ik M-rails gebruik zoek ik iets dat qua kleur en qua korrelgrootte hier goed bij past. En ik denk dat gevonden te hebben.

Beste Forumvrienden,
Vandaag heb ik eerst het ballastprofiel nog even bekeken en waar nodig een beetje bijgewerkt. Vervolgens heb ik de latex/water lijm aangebracht. Het ligt nu te drogen. Ik ben er niet ontevreden over. Het is nog even afwachten of de houten perronranden goed blijven zitten. Ze zitten wel klem. Tot nu toe zie ik geen opvallende zaken. Ik zal morgen, als het (grotendeels) droog is, wel een foto maken.

Vanmiddag ben ik nog even met het proefplankje bezig geweest. Eerst een paar kleine plekjes ballast gecorrigeerd. Daarna heb ik twee stroken uit golfkarton gesneden. De ene strook heb ik met houtlijm geplakt op het smalle gedeelte van het proefplankje, de andere strook ligt aan de andere kant tegen het ballastbed aan. Vervolgens heb ik uit hardboard een bredere strook gemaakt, die de rest van het proefplankje bedekt.

De strook met hardboard en de strook aan de andere kant van het spoor zijn bestrooid met gras, dat ik nog uit de oude doos had. Het merk is Quick, wie kent dat nog ?? De andere kartonnen strook heb ik met zand bestrooid om een soort pad te maken.
Vervolgens heb ik weer de bekende latex/water lijm aangebracht. De foto's laten het plankje van de ene en van de andere kant zien en nog een opname van bovenaf. Het strooisel is nog nat, is pas een uurtje aan het drogen.

Wat me in ieder geval al opvalt is dat het golfkarton onder het zand opbolt. Als het morgen nog wat omhoog staat is in ieder geval duidelijk dat ik òf geen golfkarton maar hardboard onder het zandpad moet toepassen òf dat ik geen latex/water lijm moet gebruiken maar een andere hobbylijm die je goed kunt uitsmeren. Dat heb ik al eerder toegepast, zie de eerste 2 foto's van post #941.

Maar voor andere tips sta ik uiteraard ook open!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
Lekker bezig Roel! Op de foto's lijkt de ballast een stuk feller van kleur dan de railbedding. Is dit de zelfde ballast als in station Goyatz een aantal posts terug? Die kleur lijkt nl veel beter overeen te komen.

En ja Quick ken ik nog wel; het was ook een merk bouwdozen. Op een gegeven moment werd het toegevoegd aan de merknaam Pola: Pola-Quick.
De exacte geschiedenis ken ik niet, wellicht een fusie/overnane? Of gewoon uit dezelfde fabriek een a- en een b-merk zoals Märklin en Primex?
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
@Hans,
Het is steeds dezelfde ballast, JEWEHA graniet split nr 0262. De verschillen in kleur komen door de lichtinval ( :D :D) en vóór, tijdens en nà het aanbrengen van de lijm en na het drogen.

Beste Forumvrienden,
Zoals beloofd hem ik zojuist een paar foto's gemaakt nadat de ballast een dag gedroogd is. Ik ben niet ontevreden over het eerste resultaat op de baan. Aan de hand van de foto's zie ik een paar plekjes waar ik nog wat ballast moet bijwerken. Ook kan nu het zand in het midden tussen de ballaststroken worden aangebracht.

Het proefstukje ziet er inmiddels ook goed uit. Gisteravond werd de opbolling nog erger: op 4 plaatsen ontstond er een rug. Maar vanmorgen, toen alles droog was, zijn alle opbollingen weer verdwenen. Dit betekent dat het toepassen van stroken golfkarton op zich wel kan, maar je moet rekening houden met verschijnselen tijdens het drogen.

We gaan rustig verder!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
Beste forumvrienden,

Bedankt voor de waarderingen.
Even geen updates in de komende tijd. De bouwvakvakantie is aangebroken.  :P We gaan de zon opzoeken   :)

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
Fijne tijd gewenst, Roel !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> eerste ballast aangebracht
Fijne vakantie Roel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Beste forumvrienden,

De vakantie is al weer bijna 2 maanden geleden. Toch is het een beetje stil gebleven op het forum. Opa en oma hebben een paar keer extra moeten inspringen met het oppassen omdat de oppas aan huis bij onze dochter ziek werd. En dan heb je in de dagen dat je weer thuis bent nog het een en ander voor jezelf of voor familieleden te doen. Dus blijft het werken aan de modelbaan even liggen. Hopelijk komt daar in de komende weken wat verandering in.

Ook ben ik vorige maand weer een jaartje ouder geworden en heb een aantal leuke dingen voor de aankleding van de baan in ontvangst mogen nemen. In de opruiming heb ik wat volk van preiser, merten en powermodel gekregen. Dit bestaat uit het nodige personeel voor op de locs, op de stations en bij de goederenafhandeling. Verder zijn er wat reizigers uit de periode van de eeuwwisseling 19e - 20e eeuw bijgekomen. Die probeer ik allemaal op hetzelfde station / perron te plaatsen, zodat je daar een sfeertje uit tijdperk I/II krijgt. Voor het nog te realiseren bergdorp is ook het een en ander aan boerenvolk gearriveerd. Tenslotte rolde er een prachtige wagen met dubbelspan binnen. In de bodem van het doosje zit nog het een en ander om de paarden mooi voor de wagen te spannen. Toch wel leuk als mijn vrouw naar het snoepwinkeltje gaat en ook de verkoper weet wat er wel bij mij op de baan zal passen. :P

In onderstaande foto's zijn deze aanwinsten te bewonderen.

Ik heb 2 locs voorzien van een machinist. Het plaatsen van de machinist in de T18 gaat heel eenvoudig. Bij het kleine locje zie je het gedeelte van de motor heel duidelijk. Ik heb daar een stukje zwart papier van een iets grotere dikte ruim overheen gezet. Dan zie je dat lelijke deel van de motor niet meer. En dan kun je de machinist eenvoudig plaatsen.

Om dit te laten zien heb ik het proefplankje gebruikt. Op dit forum zag ik regelmatig foto's van nieuwe locs op zo'n soort plankje, maar dan voorzien van een mooie achtergrond. Toevallig vond ik pas bij het opruimen nog een grote kalender met foto's uit Oostenrijk. De meeste platen zijn ongeschikt voor dit doel, maar er was er een, die ik wel passend vind. Dus in de tweede serie foto's is het resultaat van deze proef. Eerst zonder model, dan met de beide locs, voorzien van de machinist en van de wagen met dubbelspan. Ook heb ik een van de platen als achtergrond bij het gedeelte van de afdeling weg en werken geplaatst.

Voor het beeld zonder achtergrond klik hier.
Misschien dat ik de achtergrond nog verwissel met een andere foto. Het is een kwestie van even uitproberen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
en hier de show  :P
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Ik had wellicht een wat industriëlere achtergrond achter "weg & werken" verwacht, maar deze fraaie rotspartij misstaat eigenlijk ook helemaal niet.
Ook je showdisplay ziet er netjes uit 👍
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Roel,

Hedenochtend genoten van je update en zeker ook van je achtergronden en aanwinsten genoten. :)
Veel plezier toegewenst met de mooie aanwinsten.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Hoi Roel,

Druk druk druk, heel herkenbaar  :)
Je bent lekker in de watten gelegd, altijd leuk om voor je verjaardag modelspoor kado,s te krijgen ik hou ervan  :D

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten die prachtig op de gevoelige plaat zijn vastgelegd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Mooie achtergrond voor de fotoshoot, Roel  :thumbup:

De mannetjes van model power kende ik nog niet, maar de hoofdprijs gaat naar de groentewagen !
Erg fraai en helemaal jouw tijdperk  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
@Hans,
Ik vind deze achtergrond eigenlijk best wel passen, ook bij de rest van de baan, zoals ik die in mijn hoofd heb zitten.

@Michel,
eerlijk gezegd heb jij mij wel een beetje geïnspireerd met de achtergrond achter het show spoortje, met al het moois dat ik bij jouw voorbij zag komen.....

@Peter,
Dank voor de waardering. Verrassingen zijn altijd erg leuk :P

@Tony,
Dank voor de waardering. De groentewagen, uit het snoepwinkeltje :P :P, paste precies op mijn baan, aldus Henk tegen mijn vrouw. Daar heeft hij 100% gelijk in. Mijn vrouw vond dat trouwens ook  :)

Model Power kende ik ook niet. De setjes, die ik op proef bestelde, zijn echter bijzonder mooi. En qua prijs ietsje goedkoper als Preiser. Maar ja, daar betaal je waarschijnlijk ook voor de naam.


Beste forumvrienden,
Gisteren heb ik samen met Henk (Henk163, op dit forum) zitten brainstormen over de verdere aankleding van de baan. De wisselwerking is bijzonder goed verlopen. Ideeën, die ik al had, zijn concreter geworden. Andere suggesties zijn zeker het overwegen waard. Binnenkort meer!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Citaat van: RoelMarklin op zondag 04 november 2018, 14:34:50
@Michel,
eerlijk gezegd heb jij mij wel een beetje geïnspireerd met de achtergrond achter het show spoortje, met al het moois dat ik bij jouw voorbij zag komen.....

Beste forumvrienden,
Gisteren heb ik samen met Henk (Henk163, op dit forum) zitten brainstormen over de verdere aankleding van de baan. De wisselwerking is bijzonder goed verlopen. Ideeën, die ik al had, zijn concreter geworden. Andere suggesties zijn zeker het overwegen waard. Binnenkort meer!

Roel, ik voel mij vereerd dat ik je een beetje geïnspireerd heb. :)
Zal mijn best blijven doen om het moois te laten zien. :D

En heerlijk is het om met iemand te brainstormen wat betreft ideeën en uitwerking over je baan.
Ik heb dat met René soms heb ik een suggestie en vult René dat weer aan met andere info en zo heb ik dat weer met René zijn spoor 0 baan heeft hij een leuk ideetje en dat vul ik weer aan met wat andere suggesties daar wordt een mens heel vrolijk van. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
@Michel,
Daar is het forum toch voor? Om elkaar te inspireren, te helpen met vragen en problemen en samen van de hobby te genieten.

Ook een kritische noot mag daarbij geplaatst worden. Dat houd je scherp. Vaak neem ik de suggestie over, omdat het een goed voorstel is, soms kan ik er om verschillende redenen niet iets mee, en een enkele keer ben ik van mening dat het niet bij mij of mijn baan past.


Beste forurmvrienden,
De brainstormsessie met Henk heeft geleid tot het aanschaffen van wat hulpmiddelen, zoals de nodige potjes Heki acrylverf om wit gips om te toveren in rotsen. Ook hebben we bedacht om een wolkenwand te maken van de schuine achterwand. Dat wordt nog een puzzel hoe ik die kan aanbrengen, maar de tijd zal het leren. Foto's hiervan komen wel te zijner tijd. Tijdens het bestellen van deze spullen bleven er nog twee wagonnetjes aan mijn muis hangen. Ze zijn van Fleischmann, voorzien van NEM schachten en Fleischmann KK, Die heb ik aan één zijde vervangen door Märklin KK om ze aan de loc te kunnen koppelen.

We hebben ook wat zitten stoeien met wat foamplaten (rotswand, steunmuur, arcaden open en dicht). Ik moet bij de relais kunnen komen, die ik op niveau 1 achter het passeerstation heb liggen. Een steunmuur is dan gemakkelijk uit te nemen.
Ook zijn we zaterdag nog even in het snoepwinkeltje gaan snuffelen en niet met lege handen thuisgekomen (is ook niet moeilijk daar  :D :D). Voor één decorstuk had ik wel belangstelling maar vermoedde dat dit niet ging passen op mijn baan. Maar later, toen ik nog eens de foto's van de verschillende probeersels aan het bekijken was, kreeg ik een inval, waardoor het wel zou lukken.

Dus gistermiddag weer naar het winkeltje, waar ik bijna voor de deur Tony tegenkwam. Na de wederzijdse wetenswaardigheden en baanideeën te hebben uitgewisseld zijn we naar binnen gegaan, waar Tony zijn snuffeltocht begon (het resultaat heeft hij al beschreven in zijn topic en ik mijn decorstuk veilig kon stellen.

Dat heb ik inmiddels provisorisch op mijn baan gezet. De foto's zeggen meer.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten

Mooie wagens en een prima bestemming voor het decorstuk, Roel  :thumbup:
Maakt het meteen makkelijker om met de scenery verder te gaan  ;)

( Ik heb dat ding al een paar keer vast gehad, maar kon er geen nooit een echt goede plek voor bedenken. Maar goed ook, want hier past het uitstekend ! )

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug met nieuwe aanwinsten
@Tony,

Ik denk dat jij niet de enige bent geweest die dat ding al een paar keer eerder heeft vastgehad.  :D. Ook ik heb dat al verschillende keren gedaan, maar wist er ook steeds nog geen raad mee. Zelfs een week geleden met Henk viel het kwartje nog niet.... ik ben er wel blij mee, want het lost een behoorlijke puzzel op. Een hele tijd geleden heb jij mij al eens gewezen op die 3 sporen aan de linkerzijde. Met al die tunnelportalen en het Zwitserse Kaas effect. Met dit decorstuk komen de 3 ingangen eigenlijk ver van elkaar te liggen.

beste forumvrienden,
Het decorstuk wordt natuurlijk nog verder ingepast in de baan en aangepast aan het grotere geheel. Ik plaats nog een klein latje onder het stuk, zodat de pijlers niet half in de lucht zweven. Uiteraard wordt het ballastbed doorgetrokken onder de arcaden. Het geheel wordt afgewerkt met wat rotsen (kleine brokken), een houten bruggetje over de rotsen, en een paar spoorwerkers. Net buiten de ingang leg ik wat dwarsliggers neer, omdat het spoor daar vernieuwd moet worden. Een leuk hoekje waar heel wat van te maken is.

Ik laat wel een houthakker komen om de 2 dennen aan de bovenzijde om te hakken. Geen zorgen, want ik heb een hele partij dennen in de opruiming weten te bemachtigen.  Dus als ik tijd heb gaat er snel wat veranderen. ALS, want als gepensioneerde opa is de agenda vaak gevuld met oppassen (een geweldige belevenis keer op keer) en klussen bij zoon en schoondochter. Dat levert ook wel weer het nodige aan restmateriaal op dat ik weer in de scenery kan gebruiken bij de bouw van de bergen 😊.

Wordt vervolgd mėt foto?s.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Beste forumvrienden,
Vandaag ben ik weer even aan de slag gegaan met wat voorbereidende maatregelen om mijn lade met bedieningspaneel iets te laten zakken. Daarna kan ik de nodige draden (stekkers) weer aansluiten en hopelijk heb ik dan overal de juiste bediening  :D.

Het decorstuk behoeft nog wat verdere inpassing. Ik twijfel of ik het aan de onderzijde 1 - 11/2 cm inkort. Het tunnelportaal heeft een hoogte boven de spoorstaaf van 9 cm. Volgens de Morop NEM-normen dus geschikt voor geëlektrificeerd bedrijf. Mijn andere tunnelportalen hebben een doorrijdhoogte van 7 - 7 1/2 cm. Omdat ik toch niet met bovenleiding ga rijden is dat voldoende. Tja, het decorstuk wel of niet inkorten, het heeft zijn voordelen (meer eenheid) en zijn nadelen (bevalt het niet, dan is het niet meer te herstellen). Ik heb Tony en Henk al om advies gevraagd. En tegenstrijdige adviezen gekregen  :D. Maar goed, ik denk er rustig over na, overweeg de aangedragen argumenten en voorlopig doe ik nog niets. Ik heb daar nog even de tijd voor.

Wel moest er nog iets gedaan worden voor de inpassing. Ik heb een klein latje gelijmd zodat de pootjes van de bogen netjes staan. Verder heb ik een truc toegepast, die ik ook op mijn eerste baan zo'n 50 jaar geleden gebruikte (levert vast wat extra WOSA-punten op  :P :P) : ik heb een rotsbodem aangebracht. Heel simpel en heel eenvoudig. Een tijdje geleden tijdens de opruiming van de kerstspullen heb ik wat rollen rotspapier aangeschaft. Ik lijm stukjes op de ondergrond plaat en straks bij de verdere afwerking met ballast, zand, gras, rotsen van gips enz. zie je er weinig meer van. Maar je krijgt ook geen "kale" stukken MDF te zien en de lijm die je gebruikt bij de afwerking trekt niet in de MDF.

Zie de foto's voor het voorlopige resultaat!

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Roel

Dat heb je mooi gedaan met dat stukje hout, nu lekker mooi aankleden en dan komt het goed.
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Qua hoogte met het hogere niveau klopt het prima dus ik zou de bogen niet inkorten. Misschien ook nog even een foto met loc maken om een goede indruk te geven/krijgen van de hoogte.
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Citaat van: Hanzi op dinsdag 13 november 2018, 20:26:55
Qua hoogte met het hogere niveau klopt het prima dus ik zou de bogen niet inkorten. Misschien ook nog even een foto met loc maken om een goede indruk te geven/krijgen van de hoogte.

@Hans,
Die foto staat in post #797, maar ik plaats hem graag nog een keer.
Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Sorry Roel, ik had ff verder moeten kijken. Tja hoog zat, iets lager zou misschien toch ook mooi zijn. Kortom, aan mij heb je ook niks...
Hoog of laag, ik vind t mooie tunnelingangen en mooie bogen :thumbup:.
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Met hogere bogen heb je ook meer zicht  ( schuin van boven ) op de treinen, Roel  ;)

Losse bogen pietsie omhoog, plankje erop, randje grijs verven en je bouwt zo weer verder  :P
Als dat de bedoeling is natuurlijk......

FF gefotopaint wat ik bedoel.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
2 punten voor Tony!
Wat hogere tunnelingangen kunnen wellicht ook nog handig zijn qua bereikbaarheid bij eventuele ontsporingen.
Niks meer aan doen dus en lekker verder bouwen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Hoi Roel, ik las in een reactiee van jou in het draadje van Freddie, dat je nog zocht naar een methode om steile rotsen te maken.
Ik heb dat bij mij gedaan met echte stukken leisteen (wandelvakanties Ardennen 😉) en stukken natuurkurk. Kwestie van op/aan elkaar lijmen en evt. gaten opvullen met kit of klei en daarna wat strooiselprut hier en daar.
Zie onderstaande foto's (in werkelijkheid staan de tunelportalen wél recht hoor, de foto's vertekenen nogal of zijn gewoon wat scheef genomen) wellicht heb je er wat aan:
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Ha Hans,

Bedankt voor de tips! Geweldig dat je zo meeleest!
Ik neem het in de afwegingen mee.

Groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> verder prutsen
Kleine moeite Roel. Ik vindt t altijd leuk om dit soort "souvenirs" in mijn baan te verwerken.
Zo zijn de witte stenen die de afscheiding rondom het kerkje van Lilleby vormen, afkomstig van de krijtrotsen van Stevns Klint in Denemarken.
En de steenkool in mijn mijn heb ik uit een echte mijn in Blegny in Belgie meegenomen.

Ook de WOSA-inspecteur is schijnbaar altijd geboeid door dit soort toegepaste souvenirs, hoewel hij er weinig extra punten voor wil toekennen. Hij is nog altijd wat teleurgesteld (geïrriteerd? verdrietig?) dat er in Lilleby-Altenstein geen souvenir-schildjes voor op zijn wandelstok te koop zijn...
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Beste forumvrienden,

Er heerst al bijna 3 maanden een radiostilte in dit topic. Het werk aan mijn baan ligt helaas al een tijdje stil. Door het overlijden van mijn vader op 93-jarige leeftijd heb ik tijdelijk wat andere prioriteiten moeten stellen. Maar inmiddels kan ik de normale zaken in huis en met de hobby weer stap voor stap oppakken. Ik ga me weer verdiepen in waar ik gebleven was met de aanpassingen van de bedrading en vervolgens een stappenplan maken van wat ik kan gaan doen.

In de tussentijd heb ik wel een paar forumvrienden kunnen helpen met hun baanproject, dus helemaal afwezig ben ik ook niet geweest.

Zojuist heb ik een mooie aankoop mogen ontvangen, overgenomen van een forumlid. Ik weet wel dat deze trein niet gauw op mijn baan zal gaan rijden omdat hij niet past bij mijn tijdperk en scenery. Maar ik heb dit treinstel altijd als een van de mooiste treinen van Nederland gevonden met prima rijeigenschappen. En net als de TEE Ram dus een jongenswens om er ooit zo eentje te mogen hebben.
En op mijn digitale testbaantje zal hij best wel wat rondjes kunnen rijden. Ik ben er blij mee!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.... dus toch maar even de Hondekop op de baan gezet.
3 foto's, de eerste op de verbindingsbrug (= opzetten nieuwe treinen), de tweede en de derde langs het perron in het late middagzonnetje. 't Is wel een plaatje, maar WOSA-punten zal het niet opleveren  :D :D

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Roel,

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Het levert misschien geen WOSA punten op maar de foto's zijn in ieder geval prachtig. :) :thumbup:
Ondanks dat hij denkelijk niet veel zal rijden tot veel plezier met deze prachtige aanwinst toegewenst.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Hoi Roel,

Gecondoleerd met het verlies van je vader.

Je hebt er een prachtig treinstel bij en hij staat toch mooi op jou baan gewoon lekker mee rijden  :)
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Hi Roel,
Ook van mijn kan de condoleances.

Hondekoppen waren mijn jeugd herinneringen met bezoekjes aan opa en oma in Utrecht.
Kwam er in Gouda een mat46 uit R'dam voor en dan verder.

Ik heb zelf twee stellen rijden met een Pec van Artitec er tussen, op M-rail is een wisselstraat niet geweldig, maar op K en C rail lukt het prima. Zijn verder prima prijs/kwaiteit verhoudingen voor deze treinstellen.

Niet twee keer zig/zag achter elkaar in een wisselstraat doen, gaat ook niet goed. :-)
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Gecondoleerd met het verlies van je vader Roel.

En gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! En mooie foto's heb je gemaakt.
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Beste Roel, gecondoleerd met het overlijden van je vader. 93 is natuurlijk een mooie leeftijd, en ook dit hoort bij het leven, maar je wil ze eigenlijk nooit kwijt.
Fijn te lezen dat je het normale dagelijkse leven weer oppakt en er ook weer meer tijd voor de treintjes is. Geeft ook weer de nodige afleiding.

Mooie hondekop, hoewel hij eigenlijk niet in de sfeer van je baan past, misstaat hij toch zeker niet zo op de foto's!
Ik had hem jaren terug ook gekocht (Piko), maar toen ik er thuis achter kwam dat hij zo ongeveer tegen iedere wissellantaarn aan reed heb ik hem weer netjes ingepakt en snel naar de winkel teruggebracht. Hij was gelukkig niet beschadigd en de winkelier snapte het probleem. De wissellantaarns van de oudere M-wissels waren duidelijk te groot voor de lange Hondekop. Ook met de MotorPost van Märklin zelf had ik dit probleem trouwens, maar daar heb ik de kasten die onderaan het treinstel hangen wat naar binnen verplaatst.
Van welk merk is die van jou? Gaat het bij jou wel goed, of heb jij alleen de nieuwere wissels gebruikt met de kleine lantaarns?
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
beste forumvrienden,

Hartelijk dank voor de blijken van medeleven. Mijn vader heeft een mooie leeftijd bereikt en is tot het eind nog heel helder van geest geweest. Daar ben ik dankbaar voor. Het gemis blijft, maar de herinneringen zijn dierbaar.

Zoals ik al eerder heb aangegeven misstaat die Hondekop eigenlijk helemaal niet op de baan. Ik zou natuurlijk best met die trein kunnen pendelen, zeker als ik het kopstation in de digitale modus ga gebruiken.....Maar ja, dan moet ik ook tenminste één spoor van bovenleiding voorzien. Dat kan nu nog net.... Nog een nachtje over slapen.

Of ik ga nog een soort modulebak maken waar ik de Hondekop, de TEE Ram en de oude 1100 met plan E rijtuigen kan laten rijden. En dan kunnen mijn werktreinen en de RET-trammodellen er wellicht ook een plekje op vinden.... Genoeg ideeën dus.

@Hans,
Deze Hondekop is ook van Piko. Zoals je waarschijnlijk op de foto's kunt zien heb ik in het zichtbare gedeelte alleen wissels met de kleine wissellantaarn gebruikt. Daar gaat de Hondekop goed over heen. Alleen in het schaduwstation op niveau 0 liggen wissels met de grote lantaarn. Maar of de Hondekop in het schaduwstation gaat komen, weet ik nog niet. En zo ja, dan kan ik waarschijnlijk een rijweg instellen waarbij hij die wissels rechtdoor kan passeren. De TEE Ram heeft overigens geen problemen met die grote lantaarn, maar ja, dat is ook de oerversie van Märklin met veel WOSA punten.

hartelijke groeten,
Roel