@Peter,Ik heb al veel profijt van gehad van een goede registratie van schakelingen en bedrading.
Dank voor je waardering.
@Hans,Dank je. Ik heb de foto's gemaakt op het meest gunstige moment, zo rond 17 u. Dan heb ik de meest reële kleuren.
@Michel,Ik geniet zelf ook altijd van de details op de foto's, dus probeer ik ook zoveel mogelijk te delen. Wederzijdse inspiratie!
@Tony,Hoewel ik meer heb met oude treinen vind ik die oude vrachtauto's ook wel erg mooi. En het completeert het geheel wel.
Beste forumvrienden,Vanmiddag heb ik nog even gezocht naar een kolenwagon, volgens mijn administratie moest ik er nog eentje hebben. Die heb ik gevonden in een goederentrein, die langs het goederenperron staat. Nu ik al 3 wagons beladen met kolen heb staan heb ik deze wagon maar leeg gelaten. Wel heb ik de bodem zwart gemaakt en een paar kooltjes er in gelegd. Tenslotte laat men altijd wel iets achter in zo'n wagon, toch?
Ik heb 4 wagons in een trein met zand en ballast rijden. Deze heb ik op dezelfde wijze als bij de kolenwagons voorzien van een verhoogde bodem en vervolgens gevuld met ballastmateriaal.
Vervolgens heb ik een proefplankje van een stukje oude rails voorzien en aan weerszijde van de rails ballast aangebracht. De rails heb ik eerst aan de zijkant beplakt met schilderstape. Vervolgens heb ik de ballast gestrooid. Eerst heb ik geprobeerd om een malletje te maken, maar dat vond ik niet zo prettig werken. Ik heb de ballast een beetje aangedrukt met kartonnen stripjes. Met een kwast de steentjes weer van de spoorstaven af geveegd. En toen gaan lijmen.
Ik heb geen idee of ik het goed gedaan heb. Ik heb de tip gekregen om Latex lijm te gebruiken. Deze lijm is in een verhouding 1:4 met water vermengd, druppie dreft erbij en toen met een doseerspuitje de lijm opgezogen en op de ballast laten druppelen. Misschien heb ik te veel gedruppeld.

De ballast is in ieder geval goed nat

.
Ook heb ik de resterende lijm in de wagons met ballast gespoten, zodat deze na droging ook redelijk vast zit.
De ballast, die ik gebruikt heb, is van JEWEHA (uit België), formaat normaal, Graniet split nr 0262. Dit heeft een grootte tussen 0,5 en 0,8 mm. Het ballastmateriaal in het echt heeft een maat tussen 30 en 63 mm, dus deze maatvoering van JEWEHA is inderdaad de goede maat.
Nu staat het te drogen. Ben benieuwd hoe het er morgen uitziet. Als dit bevalt moet ik proberen om nog wat meer van die zakjes van JEWEHA te kopen. Ik heb geen idee waar en wanneer ik dit gekocht (of gekregen) heb. Er zit een prijssticker in Euro's op, dus het moet na mijn herintreden gebeurd zijn, dus in de afgelopen 4 jaar. Er is nog wel een website in de lucht, dus ik denk dat het wel hier en daar te koop is. Ik vind de kleur namelijk erg goed passen bij de M-rails.
Ik sta open voor alle soorten opmerkingen!
hartelijke groeten,
Roel